Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Kontroll av syklister i Tromsø

Re: Kontroll av syklister i Tromsø [Re: anonym] #1903036 17/12/2014 20:24
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 517
B
bvp Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 517
Hvis bare 10% manglet lys så er jeg imponert, tror nok tallet her på Romerike er nærmere 50% enn 10% dessverre.


I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Kontroll av syklister i Tromsø [Re: GeirK] #1903222 18/12/2014 11:02
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 382
F
force10 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
F
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 382
Denne diskusjonen har mange gode argumenter. Imidlertid lar det seg ikke gjøre å forberede seg på det uforutsette til enhver tid. Det å kjøre etter forholdene er aller høyst en subjektiv vurdering, der syn, reaksjonstid og kjøreferdigheter spiller inn som faktorer.

I sammenheng med det, er det to ting jeg vil nevne. For det første vil bilfører som forårsaker en eventuell skade i de aller fleste tilfeller bli straffskyldig. Dette grunnet vtrl. par. 3, som med sitt alminnelige uaktsomhetskrav favner det aller meste av hendelser som skjer i trafikken. Hva skal til for å oppfylle kravet om uaktsomhet? Dersom en bilfører kjører på en person, har han ikke da opptrådt uaktsomt? I 99% av tilfellene, jo! Dette tilsier at dersom en person kjører i 40 km/t i 80-sone fordi det er hans subjektive vurdering av forholdene, er dette en aktsom måte å oppholde seg i trafikken på.

For det andre vil jeg ta for meg møtende bil-problemet. Her gjelder også aktsomhetskravet, selv om mange synder her, deriblant meg. På en bekmørk veg i vintermørket, er det uavhengig av blending umulig å se hva som er bak møtende bil. Dette fordrer at man senker farten i den grad at man kan stanse for påregnelige hindringer bak. Her må området vurderes. Kjører man på landeveien vinterstid, og det ikke finnes et hus i sikte, kan en spørre seg om eventuelle hindringer vil være påregnelige. Dette vil nok være en skjønnsvurdering, men i disse tider finnes det eksempelvis mange syklister etter veiene, og en kanskje må en ta høyde for påregnelige hindringer de aller fleste steder?

Re: Kontroll av syklister i Tromsø [Re: Rukus] #1903319 18/12/2014 14:22
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: Rukus

Jo, man kan bli bøtelagt for og kjøre for sakte og sinke trafikken. Selvfølgelig om forholdene ikke da tilsier at man må ligge i veldig lav fart for og kunne ferdes forsvarlig.


Og den farten varierer fra person til person. Dersom noen vurderer at de må kjøre i 40 for å være i stand til å stoppe for en hver påregnelig hindring, så sier ikke politet "Nei, det stemmer ikke, så vi gir deg en bot." Så lenge du slipper annen trafikk forbi, kan du kjøre akkurat så sakte som du vil.


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kontroll av syklister i Tromsø [Re: GeirK] #1903325 18/12/2014 14:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: GeirK
Sitat: Rukus

Jo, man kan bli bøtelagt for og kjøre for sakte og sinke trafikken. Selvfølgelig om forholdene ikke da tilsier at man må ligge i veldig lav fart for og kunne ferdes forsvarlig.


Og den farten varierer fra person til person. Dersom noen vurderer at de må kjøre i 40 for å være i stand til å stoppe for en hver påregnelig hindring, så sier ikke politet "Nei, det stemmer ikke, så vi gir deg en bot." Så lenge du slipper annen trafikk forbi, kan du kjøre akkurat så sakte som du vil.


Det kommer nok også an på. Ved en eller annen hastighet kommer du dit at dersom du må kjøre så sakte for å ha tilstrekkelig oversikt, vil kanskje det at du kjører i det hele tatt kunne vurderes som uforsvarlig. Dersom du f.eks. synes det er kjempeskummelt å kjøre i over 50 Km/t, og ligger i høyre felt i 110-sonen på motorvei, der ingen kan forvente at de plutselig tar igjen en bil i 50Km/t, kan det føre til farlige situasjoner. Naturligvis er motorveier vanligvis så oversiktlige at man vil se bilen man tar igjen i god tid, men du skjønner sikkert hva jeg mener likevel.

Re: Kontroll av syklister i Tromsø [Re: anonym] #1904071 21/12/2014 11:56
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 257
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 257
Orker ikke å lese side opp og side ned her, men så at noen konkluderte med at økt refleksbruk i Finland ikke så ut til å ha noen signifikant relevans i forhold til nedgang i antall fotgjengere drept. Selvsagt er/kan det være mange grunner til at antall dødsfall går ned, det er lett å se trenden, men syns det er litt tidlig å godta nullhypotesen ut fra denne statistikken:

Påbudet ble innført i 2003.
Persons killed in road traffic accidents 1/1985 - 5/2014. Deaths in the past 12 months by month

http://tilastokeskus.fi/til/ton/2014/05/ton_2014_05_2014-06-18_tie_001_en.html

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support