|
|
Oljelandet Norge
|
Re: Oljelandet Norge
[Re: Dan]
13/01/2015 12:21
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har fortsatt ingen spennende tanker her.
Jeg tror fortsatt ikke at OPEC har et ønske om å "straffe" noen, hverken USA eller Russalnd, altså at det ligger en bevisst, ond tanke bak oljeprisfallet.
Det hele skyldes bare overproduksjon, og at OPEC ikke er motivert til å kutte fordi de har mye lavere produksjonskostnader enn f.eks. USA og Canada.
|
|
|
13/01/2015 12:41
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, meget mulig at de egentlig ikke bryr seg om andre kommer inn på deres jaktmarker og skaffer seg solid posisjon der, jeg vet ikke.
|
|
|
15/01/2015 13:07
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det finnes mye rare og uinteressante konspirasjonsteorier, men dette er egentlig litt interessant, og kanskje ikke ekstremt usannsynlig. -USA tok initiativet til endel sanksjoner mot russland etter fjorårets ukraina-konflikt. -Ingen lot seg skremme av tilsynelatende milde sanksjoner -USA har hatt sterk økning i sin oljeproduksjon i det siste OPEC bestemmer i november 2014 at de ikke vil kutte i produksjonen*. Pratet med en tidligere Statoilansatt som mente OPEC var lei av å ta ansvaret for oljeprisnivået, hvorfor skal OPEC kutte når USA øker? Alt USA behøvde å gjøre var altså å opprettholde/øke sin produksjon, OPEC svarer med å avstå fra en mer eller mindre forventet reduksjon i oljeproduksjonen og vips har Russland et "uforutsett" inntekts-problem * http://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/OP...Down-Again.htmlLitt skummelt å tukle med verdensøkonomien på denne måten muligens, men det er kanskje ikke et utenkelig scenario...
|
|
|
[Re: knut77]
15/01/2015 14:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Pratet med en tidligere Statoilansatt som mente OPEC var lei av å ta ansvaret for oljeprisnivået, hvorfor skal OPEC kutte når USA øker? Jo, men USA og OPEC kan ha helt motsatte interesser av høy oljepris. Selv om fallet er dårlig nytt for amerikanske oljeselskaper, er det en god nyhet for resten av økonomien. Uansett virker enhnver kobling til Ukraina-krisen helt usannsynlig på meg. Hvorfor skulle Saudi plutselig bry seg om menneskerettighetssituasjonen i Ukraina? De bryr seg jo ikke om det i sitt eget land engang.
|
|
|
[Re: Tex]
15/01/2015 14:35
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Uansett virker enhnver kobling til Ukraina-krisen helt usannsynlig på meg. Hvorfor skulle Saudi plutselig bry seg om menneskerettighetssituasjonen i Ukraina? De bryr seg jo ikke om det i sitt eget land engang. Men jeg sier jo ikke at OPEC-landene bryr seg om russland, OPEC unnlot kanskje å kutte fordi de ikke vil redusere sin produksjon mens USA øker sin. Alt USA trengte å gjøre var altså å provosere OPEC litt ved å opprettholde/øke produksjonen sin.
|
|
|
15/01/2015 14:39
|
Tex
Besatt
|
Besatt
OPEC unnlot kanskje å kutte fordi de ikke vil redusere sin produksjon
Der tror jeg du er inne på noe ...! 
|
|
|
15/01/2015 14:43
|
knut77
Besatt
|
Besatt
OPEC unnlot kanskje å kutte fordi de ikke vil redusere sin produksjon
Der tror jeg du er inne på noe ...!  Ja... for de som bare skummer igjennom så får jeg vel påpeke at det ikke var det jeg skrev (:
|
|
|
15/01/2015 15:59
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
For å være litt kjedelig, la oss se på det fra samfunnsøkonomisk perspektiv. Noen antakelser: 1. Pris settes av der tilbud møter etterspørsel; hvor tilbud øker jo høyere pris, og etterspørsel øker jo lavere pris. 2. Prisen settes av marginalkostnaden til den minst effektive produsenten. Det vil si, den som produserer billigst, selger alt sitt. Den som produserer dyrest, produserer kun så lenge pris er høyere enn produksjonskost. 3. Produksjonskostnader faller ved økende skala og med erfaring. 4. Marginalkost er lavere enn snitt kost.
Gitt at man er enig i disse antakelsene, kan man se fra antakelse 2 at høy oljepris medfører at mindre lønnsomme teknologier blir aktuelle, og utvikles. Det skjedde med off-shore og dypvannsutvinning (som Norge har tjent godt på) og har i det siste også skjedd med Fracking. Med samme teknologisk utvikling på shale oil og fracking som har skjedd off-shore, vil prisene falle mye i årene som kommer.
Legg til noe fakta: I Saudi kontrolleres oljeproduksjonen av staten, i USA er det mange private selskaper som utvinner shale oil.
Fra antakelse 2, ser vi at som de som produserer med lavest kost, (og har størst produksjon, så har Saudi (med OPEC) mulighet for å påvirke pris utfra produksjon. De er uhemmet av å måtte få en gitt pris.
Med litt spill teori: Om Saudi holder prisen høy; så gir de mulighet for høykostalternativer, som shale oil, til å komme i gang, og (fra antakelse tre) få opp volum og ned kostnad. Velger de dette, faller prisen på sikt. Inntektene til Saudi blir da høy nå, lavere fremover; gitt synkende pris, og middels utvinning. Om Saudi senker prisen til under det Shale Oil kan produseres på, knuser de insentiver til å utvikle teknologi og erfaring; mange private går konkurs, og oljeprisen kan holdes stabil på et middels nivå, med høyt volum fra Saudi. Dette vil de nok sannsynligvis tjene mer på over tid.
Saudi som land kan tenke langsiktig da de er svært rike, og ikke trenger penger nå; og kan bestemme nasjonale handlinger. Private oljeprodusenter i USA må betjene lån og utgifter hvert kvartal; og klarer neppe å samarbeide på tvers av selskaper.
Gitt dette: hva er rasjonelt for Saudi å gjøre? Om det er rasjonelt for dem å holde produksjon høy og pris middels; hvorfor skal man prøve å forklare det med konspirasjonsteorier?
Om jeg ikke tar feil, er oljeprisen gitt som prisen i spotmarkedet. De fleste produsenter selger kontrakter langt frem i tid; så er sikret på kort sikt. Tar man antakelse 4 også, ser man at det er billigere å holde det gående, og betjene noe lån, enn å stenge produksjon på dagen; men at man ikke bygger ut ny kapasitet. Dette betyr at det er treghet på tilbudssiden; som [jeg tror] ikke er matchet på tilbudssiden, som gir midlertidige ubalanse, enten i over- eller underproduksjon, som gir store utslag i spotprisen.
Redigert av MuddyBear; 15/01/2015 16:07.
|
|
|
[Re: MuddyBear]
15/01/2015 16:41
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Om det er rasjonelt for dem å holde produksjon høy og pris middels; hvorfor skal man prøve å forklare det med konspirasjonsteorier? Det jeg synes er interessant er om USA kunne forutse og kanskje påvirke denne utviklingen når de innførte sanksjoner mot Russland. Jeg sitter selvfølgelig ikke på svaret på dette, men det kan jo hende svaret dukker opp etterhvert.
|
|
|
15/01/2015 18:56
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men igjen - USAs regjering har alltid ønsket billig olje. Hvis det var en knapp de kunne trykket på for å få det, ville de gjort det for lenge siden. Svært få i USA bryr seg om Ukraina. Et fall i oljeprisen vil alltid inntreffe samtidig med en krise eller konflikt et eller annet sted i verden. Det betyr ikke at det er noen sammenheng.
USA er, som Muddy påpeker, ikke en enkelt aktør som kan bestemme seg for å kutte produksjon. Det er hundrevis av produsenter som gjør sine egne lønnsomhetsberegninger.
Bra innlegg av Muddy, forresten.
Og takk for meg i denne tråden. Jeg kan egentlig ingen ting om dette annet enn hva jeg har lest i avisen.
|
|
|
15/01/2015 20:59
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Men igjen - USAs regjering har alltid ønsket billig olje. Hvis det var en knapp de kunne trykket på for å få det, ville de gjort det for lenge siden. Svært få i USA bryr seg om Ukraina. Et fall i oljeprisen vil alltid inntreffe samtidig med en krise eller konflikt et eller annet sted i verden. Det betyr ikke at det er noen sammenheng.
Helt enig. Man må også huske på at USA har andre interesser enn oljepris. Stabilitet i Midt Østen og sentral Asia er også en. Å la Puten anneksene land og regioner som han ønsker, uten å si noe på det, skaper en dårlig presedens; og kunne gjort turen videre ned mot oljen i Azerbaijan kort for Putin. Jeg tør påstå at USA [og resten av verden] har liten interesse av en aggressiv Russland på grensen til Iran. Ser man på sanksjonene, så går de ut på å gjøre livet vanskelig for en håndfull oligarker med tanke på reise m.m. De går på internasjonal bankvirksomhet, våpensalg.. og noe på oljeteknologi. Det kan merkes at gassmarkedet ikke er berørt. Hadde man ønsket å endre oljeprisen i verden, ville man neppe startet med å begrense reisevirksomheten til milliardærer Bra innlegg av Muddy, forresten.
Takk 
Redigert av MuddyBear; 16/01/2015 00:15.
|
|
|
15/01/2015 23:39
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
16/01/2015 09:20
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Legg til noe fakta: I Saudi kontrolleres oljeproduksjonen av staten, i USA er det mange private selskaper som utvinner shale oil. USA er, som Muddy påpeker, ikke en enkelt aktør som kan bestemme seg for å kutte produksjon. Det er hundrevis av produsenter som gjør sine egne lønnsomhetsberegninger. Uansett ser det ut til at "USA skal øke produksjonen" http://e24.no/energi/naa-skal-usa-oeke-oljeproduksjonen/23375326USA har en konsesjonsordning og rettighetene til "onshore" oljen deles av staten og delstatene. Det burde være et virkemiddel til å regulere utvinning. Vil bare gjenta mitt standpunkt til dette dette er egentlig litt interessant, og kanskje ikke ekstremt usannsynlig Det er altså ikke slik at jeg har all verdens tiltro til at det er noe i denne konspirasjonen (:
|
|
|
16/01/2015 13:59
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
E24 er nok flinke til å lage overskrifter som fenger; de lar seg tross alt ikke hemme av at den skal stemme med det som står i artikkelen ellers. Overskriften sier: ”Nå skal USA øke oljeproduksjonen” mens i teksten under grafen som de baserer seg på står det: ”Helt til høyre i denne grafen ser man hvordan US Energy Information Administration ser for seg at oljeproduksjonen i USA skal øke frem til 2016.” Ser man på antakelsene som ligger til grunn, er det stor usikkerhet, da de baker inn antatt oljepris i sine analyser; og kanskje også finansielle styrke på selskapene, som kan være svært vanskelig å beregne. Det er altså forskjell på at USA skal øke produksjon, og at et byrå spår på utviklingen. Ad virkemidler: om Saudi ønsker å kutte produksjon, går det en instruks fra oljeministeren, og kort tid etter, reduseres produksjon. Det er nok ingen som sier noe i mot. Det skjer. Om USA ønsker å kutte produksjon.. så kan de redusere antall lisenser som deles ut. Dog vil det måtte bli enighet på både nasjonalt og lokalt plan. Om ikke kan rettsaker florere. (du kan jo se for deg at Pennsylvania, som sliter med arbeidsledighet skal kutte, mens Texas fortsetter) Allerede tildelte lisenser og betingelser må nok stå, for det handler om å ha oversiktelige premisser for private aktører; og de har et ivrig rettsystem om staten prøver å tulle med dette. Effekten av nye lisenser på kapasitet vil ta mange år før de slår inn, en sterk kontrast til Saudi. En sammenlikning: om den norske stat skulle starte prosessen med å åpne for utvinning utenfor Lofoten: hvor lang tid vil det gå før olje produsert der vil påvirke oljeprisen globalt?
|
|
|
[Re: MuddyBear]
16/01/2015 14:21
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Jada, ser at overskriften på den artikkelen ikke harmonerer helt med innholdet (: Effekten av nye lisenser på kapasitet vil ta mange år før de slår inn, en sterk kontrast til Saudi.
En sammenlikning: om den norske stat skulle starte prosessen med å åpne for utvinning utenfor Lofoten: hvor lang tid vil det gå før olje produsert der vil påvirke oljeprisen globalt? USA sitter på ganske store oljereserver etterhvert. Om de annonserer at det skal tildeles flere lisenser fremover burde vel det være nok til å påvirke dagens pris?
|
|
|
[Re: GeirK]
12/02/2015 12:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
men det er jo en god trøst å se at en svensk krone koster 1,0039 NOK akkurat nå. Ikke for meg som signerte kontrakt på leilighet i Åre i oktober med overtakelse i februar ... Tar tilbake det jeg sa der og sender en blomsterbukett til riksbankchef Stefan Ingves i dag. Overtakelsen er onsdag neste uke!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/11/2015 10:13
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg har gjort et veddemål på at 1. desember 2015 er oljeprisen igjen over 100 USD.
For optimistisk? Det står om en kasse øl. Ja, da var en kasse juleøl handlet inn. Igjen skal jeg altså straffes for min optimisme.
|
|
|
26/11/2015 10:42
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hmm, det var jeg som veddet imot, ikkesant? 
|
|
|
26/11/2015 11:28
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet er egentlig hva du da tror er oljeprisen om et år igjen? Er du fremdeles optimistisk eller tror du vi ser 35 dollar?
Ut på tur!
|
|
|
26/11/2015 11:59
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Tja. Pick a number. Jeg tror vel fortsatt at den vil gå opp, men hva vet jeg. Det føles jo litt galt å håpe på en ny storkrig Midt-Østen. Kan uroen i Jemen spre seg til en borgerkrig i Saudi-Arabia? Kanskje ikke. Jeg antar at den lave prisen nå må drive produksjonen i Amerika ned. Mye av skiferoljen og oljesanden må ha 100 USD for å være lønnsom. Så produksjonen der må jo gå ned etter hvert. Så var det etterspørselen. Blir det en kald vinter? Vekst i Kina? Aner ikke. Legger jeg sammen alt dette og multipliserer med X, kommer jeg frem til at vi 1. desember 2016 ligger på 75 doller fatet. Men jeg vil ikke vedde på det ... 
|
|
|
26/11/2015 12:11
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Tja. Pick a number. Jeg tror vel fortsatt at den vil gå opp, men hva vet jeg. Det føles jo litt galt å håpe på en ny storkrig Midt-Østen. Kan uroen i Jemen spre seg til en borgerkrig i Saudi-Arabia? Kanskje ikke. Jeg antar at den lave prisen nå må drive produksjonen i Amerika ned. Mye av skiferoljen og oljesanden må ha 100 USD for å være lønnsom. Så produksjonen der må jo gå ned etter hvert. Så var det etterspørselen. Blir det en kald vinter? Vekst i Kina? Aner ikke. Legger jeg sammen alt dette og multipliserer med X, kommer jeg frem til at vi 1. desember 2016 ligger på 75 doller fatet. Men jeg vil ikke vedde på det ... Hehe. Det som er litt spennende er hvordan mange trodde oljeprisen skulle til 200dollar i for fem år siden, mens de samme menneskene kan tro at oljeprisen skal videre ned fra dagens nivåer... Er uten tvil spennende tider. Tror nok også oljeprisen skal opp gradvis på sikt siden vi blir flere mennesker som vil bruke(direkte eller indirekte) bil, fly, kjøre skip og temperere hus. Peak Oil fantastene har ihvertfall blitt stille!
Ut på tur!
|
|
|
|
|