Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 57 av 132 1 2 55 56 57 58 59 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1901337 12/12/2014 21:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Jeg skjønner ikke dette med å "utnytte energien i fett bedre" og at dette et trenbart. Hvilken endring er det som skjer? Hva er dette "bedre"?

Kanskje at du vil kunne ha mer trøkk over lengre tid, siden du ikke bruker opp glykogenlagrene like fort. At du har mer å gi i en eventuell spurt. Vet ikke.
En ting er at du har 1200 kalorier i hurtig energi, en annen ting er at om du veier 70kg og har 10% fett så har du 63 000 kalorier disponibelt. Dette gjelder jo spesielt ved lengre konkurranser. Jeg ser jo at behovet for dette ikke er like stort for konkurranser som ikke varer mer enn 2-3 timer, men jeg spurte mest om dette fordi jeg er litt nysgjerrig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1901355 12/12/2014 22:03
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Jeg skjønner ikke dette med å "utnytte energien i fett bedre" og at dette et trenbart. Hvilken endring er det som skjer? Hva er dette "bedre"?

Forholdsvis greit å google seg frem til de grunnleggende mekanismene. Stikkord er insulin, glukagon, ketonlegemer.

Superforenklet forklart er det jo slik at kroppens foretrukne enegikilde er karbohydrater. Har man mye av det tilgjengelig forblir fettet urørt/lagret. Lite karbohydrater tvinger kroppen i større grad til å unytte fett(og protein) som energi, gjennom dannelse av ketonlegemer som føres ut i blodet og tas opp av celler som trenger energi. Denne prosessen blir gradvis mer effektiv over tid, viser det seg.

Usikker på om du er oppriktig interessert eller bare ønsker å "ta" meg på ditt og datt. For min egen del har jeg blitt mer og mer opptatt av folks erfaringer omkring ting og så har jeg testet ut ting selv, fremfor å bare lene meg på mer og mindre gode studier omkring disse tingene eller hva div.miljøer preker som den "rette lære".
Kort sagt, er man i tvil, men reelt interessert(i noe mer enn å "vinne" internettdebatter), så prøv selv.........

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1901359 12/12/2014 22:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ikke ute etter å ta deg nei; jeg lurer, derfor spør jeg ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1901372 12/12/2014 22:25
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Ok, da er du et unntak i disse debattene ICON_SMILE Jeg praktiserer redusjon av karbohydrater i større og mindre grad gjennom året og gjør all trening uten karb under økta. Effekten kommer gradvis og gjør at jeg går vesentlig senere tom(aldri helt tom) for energi om jeg holder på 3-5 timer(sykkel, ski) og jeg blir mindre feit. Det er praktisk synes jeg i utholdenhetssammenheng og fordi jeg er et matvrak.

Om man synes dette er noe å trakte etter, bør man prøve. Vær forberedt på at det kan ta 4-10 uker før det merkes og at det kan være slitsomt i starten, da kroppen gjør et skifte. Typisk må det veies opp mot egen tålmodighet og evt. familieting og mange ryker vel på noe av det.

Redigert av Gammelogdesperat; 12/12/2014 22:28.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1901375 12/12/2014 22:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva ligger du på av karbohydrater? Jeg burde ligget på 3-400g for dagen, men har denne uka ligget på 200-240g, det merkes veldig godt på sykkelen òg på vekta, gått ned alt for mye på 1 uke (1,5kg). Her er det nok noe væske i bildet også, men likevel. Nå virker det som jeg går tom nesten før jeg har begynt, hehe! Har spist meg god og mett til hvert måltid, med unntak av frokost, som består av 1 skive brød og 1 banan, ellers er jeg stappa til hvert måltid.
I dag har jeg spist 240g karbo, 170g protein og 60g fett.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1901379 12/12/2014 22:56
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hoaas
Hva ligger du på av karbohydrater? Jeg burde ligget på 3-400g for dagen, men har denne uka ligget på 200-240g, det merkes veldig godt på sykkelen òg på vekta, gått ned alt for mye på 1 uke (1,5kg). Her er det nok noe væske i bildet også, men likevel. Nå virker det som jeg går tom nesten før jeg har begynt, hehe! Har spist meg god og mett til hvert måltid, med unntak av frokost, som består av 1 skive brød og 1 banan, ellers er jeg stappa til hvert måltid.

Varierer veldig fra dag til dag(og høst-vinter kontra vår-sommer), men er jo et godt stykke unna 0-karb. Alt fra 1-3 måltider om dagen er lavkarb. Justerer etter målsetning, som varierer gjennom året. Jevnt over mye smør, egg og hvitost, så er nok veeldig mye høyere enn deg i fettinntak feks. Har også en sukkerkalorifråtsedag(høst, tidlig vinter) i uka hvor jeg tar av helt og ender opp mot 10000 kcal.

I følge kalorimodellen burde jeg ha gått opp 0,5 - 1 kg fett i uka siste 3-4 mnd. men har vel gått opp omkring det, pr. mnd. Har ett tak, hvor innstramming iverksettes.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1901386 12/12/2014 23:38
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EHAa
Min erfaring med maaange laaange turer i sone 1-2:

Når det kom til ritt fikk beina sjokk. Jeg kunne leke med de andre (i min gruppe, ikke akkurat teten) på første halvdel av rittet, men så måtte jeg slippe gruppa etter hvert. Det var ikke fordi jeg hadde høy puls, fordi jeg var tom for energi eller liknende. Det var rett og slett fordi musklene var "trøtte", de truet med krampe, nektet å være med lenger.

Jeg opplevde at lange turer i sone 1-2 IKKE gjorde meg i stand til å takle maratonritt. Jeg håper på bedring til neste år, når jeg har mange flere timer rundt terskel. Det er hovedmotivasjonen min for å kjøre lange terskeldrag:

Jeg tror at jeg må prøve å kjøre hardt over tid for å kunne takle ritt av typen Birken, Grenserittet, Enern osv.

Skrekkeksempel: I mitt første ritt (Fosen terreng, 1. mai) fikk jeg krampe etter 20-30 min. Jeg fikk helt sjokk. Pulsen var grei, pusten var OK, men leggene gikk til streik. De siste 50-60 min ble dermed bare en øvelse i å få beina til å gå rundt uten å legge særlig kraft i pedalene. Da går det ikke fort. Jeg kom i mål uten å være anpusten, med puls i sone 2, og uten behov for å fylle på særlig med mat.

Min drøm er å kunne sykle maratonritt så hardt jeg klarer neste år, uten å måtte holde igjen hele tiden på grunn av frykt for krampe. Jeg tror lange terskeldrag på vinteren, kortere og kortere intervaller utover våren, sammen med en ukentlig langtur vil være oppskriften som fører til suksess (målt etter mine kriterier).

Utpå vårparten skal jeg også ha noen 5-timere i måneden, siden jeg skal sykle Jotunheimen rundt. Om ikke annet, så tror jeg det vil hjelpe for å herde rumpa, øve meg på å spise/drikke mens jeg er sliten, trene opp psyken osv.

Edit: "Noen 5-timere i måneden" betyr nok ikke mange, men definitivt mer enn 1 i måneden..

Har samme erfaringer som deg angående kramper. Det er så demotiverende å få ødelagt alle lange konkurranser og ikke fått utnyttet oksygenopptaket mitt.
I år har jeg økt mengden i sone 1 dramatisk og også tid på terskel. F.eks syklet en times drag på terskel og løpt en mil på terskel.
Jeg opplever en fremgang på tiden det tar før krampene setter inn, men er ikke sikker på hvorfor. På birken i år holdt jeg helt til Rosinbakken, men det hjelper lite når jeg da må roe ned tempoet til høy sone 0 eller lav sone 1 for å unngå krampene. På Oslo triatlon var jeg kjempefornøyd med både svømmingen og syklingen, men da jeg gikk av sykkelen kom krampene og jeg brukte 30 min ekstra på den siste mila med løping..
Det er frustrerende!
Kanskje tipset er å øke terskeltreningen til 2-3 timer pr uke?
I dag hadde jeg en time og 32 min på terskel. Etterpå løp jeg ti minutters motbakke intervaller på tredemølle og jeg kjente at krampetendensene kom på drag to.
Jeg vet ikke, hva skal jeg gjøre? Gi opp og kun satse på kortere distanser?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1901420 13/12/2014 07:47
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Det sykles stadig raskere i de fleste ritt. For å henge med i teten er det nødvendig med stadig mer trening og treningen må også ha høyere intensitet enn tidligere. Manglende økning av mengde kan for mange kompenseres med økt kvalitet, dvs riktig miks av høy og lav intensitet. For å unngå kramper i ritt må du nok trene mer på høy intensitet.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1901482 13/12/2014 11:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat

Ok, da er du et unntak i disse debattene ICON_SMILE Jeg praktiserer redusjon av karbohydrater i større og mindre grad gjennom året og gjør all trening uten karb under økta. Effekten kommer gradvis og gjør at jeg går vesentlig senere tom(aldri helt tom) for energi om jeg holder på 3-5 timer(sykkel, ski) og jeg blir mindre feit. Det er praktisk synes jeg i utholdenhetssammenheng og fordi jeg er et matvrak.

Om man synes dette er noe å trakte etter, bør man prøve. Vær forberedt på at det kan ta 4-10 uker før det merkes og at det kan være slitsomt i starten, da kroppen gjør et skifte. Typisk må det veies opp mot egen tålmodighet og evt. familieting og mange ryker vel på noe av det.

Om løsningen er lavkarbo er ikke det noe for meg. Det er vel heller ikke bred enighet om at dette er den beste dietten for utholdenhetsidretter? Allikevel bra at opplegget funker for deg.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1901548 13/12/2014 16:03
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Mange nordmenn, og spesielt utholdenhetsidrettsutøvere, kan nok redusere karbohydratinntaket uten å nærme seg noe som kan kalles lavkarbo.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1901563 13/12/2014 16:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ikke aktuelt å legge om kosten til lavkarbo for meg i alle fall. Jeg spiser vanlig mat pluss formula1 shake. Sjelden sportsdrikk på trening, men dytter i meg ca 200 kcal 20 min før og ca 200 kcal rett etter hard trening, men kun etter om det er rolig.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1902060 15/12/2014 14:45
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: rasmusic
Mange nordmenn, og spesielt utholdenhetsidrettsutøvere, kan nok redusere karbohydratinntaket uten å nærme seg noe som kan kalles lavkarbo.

Hvor mye syns du er forsvarlig uten at det går utover prestasjonene?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: John_Harald] #1902082 15/12/2014 15:49
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: John_Harald

Du har ikke tenkt på at en reduksjon kan føre til forbedrede prestasjoner?

Lavkarbo er et veldig unøyaktig begrep egentlig, da det finnes mange varianter og nivåer av reduksjon. Mange vil merke forskjell om de ikke nødvendigvis reduserer karboen så mye, men legger på fett og protein i forkant av lengre økter/ritt. Det er jo egentlig bare et velprøvd langturtips.
Fokuset kan like gjerne være på bedre balanse mellom næringsemnene, fremfor bare å kutte karb.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: John_Harald] #1902117 15/12/2014 18:01
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg aner ikke, jeg sa bare at det finnes en mellomting.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1902120 15/12/2014 18:13
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Jeg aner ikke, jeg sa bare at det finnes en mellomting.

Men du er jo tynning så du har jo tydeligvis peiling.. ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902146 15/12/2014 19:50
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Joda, jeg har ok kunnskaper om kosthold, men jeg har aldri gått så vitenskapelig til verks at jeg kunne satt noe tall på andelen karbohydrater i kostholdet om jeg ville.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1902166 15/12/2014 20:48
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Joda, jeg har ok kunnskaper om kosthold, men jeg har aldri gått så vitenskapelig til verks at jeg kunne satt noe tall på andelen karbohydrater i kostholdet om jeg ville.

Nettopp, du er tynn uten og "forske på slanking".
Jeg bryr meg heller ikke om hvor mye ditt og datt, tren mye, spis mye grønt, ikke spis dritt, tål og vær sulten er min slankekur..
Vekta går ikke ned: spis mindre. Tynning, men føler meg som et vrak: spis litt mer.. ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1902179 15/12/2014 22:10
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har aldri drevet med "slanking" og kjørte en test uka som gikk, ved å prøve meg fram. Hadde ikke snøring på hvor mye jeg putta i meg "til vanlig", så jeg begynte med litt kutt i inntak og slutta helt med småspising og snop, men holdt samtidig øye med kaloriene så jeg skulle vite for framtida hva jeg lå på. Jeg er ikke enig i at man må sulte, det stemmer ikke for min del i alle fall. Selv når jeg lå på 1700-1800 kalorier var jeg aldri sulten, men det var alt for lavt. La meg på 2000 og spiste meg nesten stappa til hvert måltid unntatt frokost, 1,5kg forsvant på 1 uke, noe som er alt for mye. Hadde jeg ikke fulgt litt med på inntak, men bare fulgt et råd om å kutte ned og sulte litt hadde nok vekta ramlet enda mer, og da er det ikke bare fett som forsvinner.
Jeg er enig i at det ikke er verre enn å kutte ned på inntaket. Om man ligger stabilt på vekta kan man spise litt mindre til hvert måltid enn man normalt gjør. Går man ikke ned, nei så får man kutte litt mer.
Enkleste måten å få ned kaloriene var å kutte på fettbiten siden det er sabla mye kalorier i det. Spiste typisk 50% karbo, 30% protein og 20% fett i løpet av en dag. Jeg tipper folk blir overrasket hvor mye fett de får i seg bare ved et vanlig kosthold, jeg ble i alle fall det. Jeg vil heller ha i meg høykvalitets karbo og protein enn for mye fett.
Så ved noe så enkelte som å kutte småspising og godteri, en skive mindre til frokost og lunsj, bli litt mer bevisst på hva jeg trøkka ned, gikk jeg ned 1,5kg på 1 uke.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902183 15/12/2014 22:15
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Det er vel ikke 1,5kg med fett du mista på den uka. Jeg tipper at det var mye væske.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902186 15/12/2014 22:28
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
For å bli kvitt 1.5 kilo fett må du ha et kaloriunderskudd på rundt 13500 kalorier vel? Man regner vel ca 9 kalorier per gram fett. Vil anslå en hundre gram om dagen som realistisk nedgang, fratrukket væske.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: eGo] #1902192 15/12/2014 22:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eGo
Det er vel ikke 1,5kg med fett du mista på den uka. Jeg tipper at det var mye væske.

Selvsagt var noe væske, men også mye fett.
Det er vel 9000 kalorier pr kg fett, dvs 1200 kalorier pr dag i underskudd. Har regnet på hva jeg spiser på en normal dag, og det ligger mellom 3000-3500 kalorier. Så langt unna 1200-1300 pr dag har jeg nok ikke vært. Men det kan så være, 1kg fett på en uke synes jeg er for rask nedgang.

Redigert av Hoaas; 15/12/2014 22:47.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1902212 16/12/2014 05:37
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S

Selvsagt var noe væske, men også mye fett.
Det er vel 9000 kalorier pr kg fett, dvs 1200 kalorier pr dag i underskudd. Har regnet på hva jeg spiser på en normal dag, og det ligger mellom 3000-3500 kalorier. Så langt unna 1200-1300 pr dag har jeg nok ikke vært. Men det kan så være, 1kg fett på en uke synes jeg er for rask nedgang.
Når det gjelder fett i kroppen er det 7000 kalorier pr/kg grunnet lit andre ting, men i rent fett er det 9000 kalorier/kg

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902216 16/12/2014 06:36
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Når jeg leser at Froome skal tape litt vekt for å henge bedre med i fjellene, da tenker jeg at det er ikke mye fett han går ned, men mest muskler. Ikke mye å ta tak i der, hverken av muskler eller fett.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: hrukin] #1902241 16/12/2014 08:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde ikke han en fettprosent på rundt 3 under årets TdF?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902259 16/12/2014 08:41
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
3% er veeldig lavt. Voigt ble jo advart når han hadde 4,9%.

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1902261 16/12/2014 08:46
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Gidder du fortelle hva du har spist?

Anonym5
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: anonym5] #1902271 16/12/2014 09:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff

Gidder du fortelle hva du har spist?

Hehe, vet ikke om du tuller eller ikke, men here goes:

Frokost:
1 tykk skive grovbrød med 2 skiver kokt skinke, ost og smør
Vann

Lunsj:
2 skiver grovbrød, 200g kylling, smør, salatblad/paprika/agurk
Vann

Middag:
250g indrefilet av svin, basmati ris, brokkoli, gulrot og peppersaus
Bittelite kakestykke til dessert

Etter trening:
God porsjon havregryn (100g), banan og melk

Redigert av Hoaas; 16/12/2014 09:05.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1902275 16/12/2014 09:07
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Takk, jeg tullet ikke. Jeg kan jo fortelle hva jeg spiste i går, som gjorde at jeg sultet litt til tider, men jeg liker selvkontrollen og den lette følelsen det gir. Jeg går dog ikke ned i vekt, men det kan ha noe med styrketreningen å gjøre.

Frokost: 2 (store) hjemmelagde brødskiver med brie og chevre, litt syltetøy på toppen, kaffe
Lunsj: Ris, litt kjøttdeig og grønnsaker, salat med grønne blader og falafel ved siden av.
Måltid før trening: Hjemmelaget smoothie på blåbær, banan, havre og Cultura, ca. 1/2 liter. to klementiner
Middag, 10 fiskepinner, ovnsbakte poteter og rå knaskegrønnsaker
Kveldsmåltid: to knekkebrødskiver med peanøttsmør og en liten yoghurt.

Hvis jeg skulle spist enda mindre hadde jeg nok sultet i hjel, eller måtte lesse på med kjøtt. Kudos til dere som orker det!

Redigert av anonymous5; 16/12/2014 09:12.

Anonym5
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: eGo] #1902279 16/12/2014 09:10
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
3% er veeldig lavt. Voigt ble jo advart når han hadde 4,9%.

Ja det er griselavt og neppe bra, om det stemmer skal jeg ikke si for sikkert, mener bare de nevnte det på tven.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1902285 16/12/2014 09:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg "kjører" en alternativ "kur" om dagen.

Frokost: shake 250 kcal
Lunsj: 3 små grovbrødskiver med ost/skinke 450 kcal
Middag: en liten porsjon middag 500 kcal
Kvelds: 2 små grovbrødskiver med ost/skinke eller en shake 300 kcal

(I tillegg shake før og etter trening 450 kcal.).

I utgangspunktet veldig bra, men når jeg småspiser julegodter i hytt og pine så hjelper det ikke så mye ICON_SMILE

Heldigvis er det snart januar, hehe.

Side 57 av 132 1 2 55 56 57 58 59 131 132

Moderator  support