Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Stisykling i Norge

Re: Stisykling i Norge [Re: fjøråsyklist] #1902283 16/12/2014 09:16
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fjøråsyklist
Jeg vet hvertfall at om ikke denne boka ligger under juletreet så skal den kjøpes før nyttår!

+1

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1902340 16/12/2014 10:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: thorleif
Skal man få oppmerksomhet må budskapet spisses, "et navlebeskuende Oslo" produkt" fikk til og med redaktøren og forfatteren ut på forumet.

Jeg nærmer meg 15 000 innlegg her på forumet så det skal ikke så mye til for å få meg til å delta i diskusjonen. Spesielt ikke når det gjelder et produkt som det ligger mye jobb bak og som ligger våre hjerter nært.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1902344 16/12/2014 11:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Boka er 200 sider om stisykling i sør og 30 sider om stisykling i Nordnorge og ingenting om stisykling i Finnmark. Hjemfylket til de to tøffeste terrengrittene i landet, Offroad Finnmark og Skaidi Xtreme. Minner om geografi boka mi back in the days. 4 sider om Nordnorge og 1/2 side om Finnmark. Det navlebeskuende fokuset på Oslo er kleint. Bruk pengene på noe annet.

Himmel. Hva er dette for noe da? Skal man utelukke kjøp av en bok fordi den kan ha noen mangler?
Jeg mener ikke å være ufin, men dette er bare surt oppgulp. Hva er motivet?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1902348 16/12/2014 11:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Skal man få oppmerksomhet må budskapet spisses, "et navlebeskuende Oslo" produkt" fikk til og med redaktøren og forfatteren ut på forumet.

Ja, der er de jo aldri ellers. roll

Tror ikke akkurat det skal tilskrives noen snedig retorikk eller "skarp tunge", altså. Ikke så rart heller, at de ønsker å ta til motmæle når produktet deres blir "angrepet".

Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1902366 16/12/2014 12:00
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har ønsket meg denne boken til jul. Har ingen forventning om at det skal være en uttømmende og komplett stiguide, men gleder meg til å lese mer om hva landet vårt har å by på, og kanskje bli inspirert til å oppsøke noen av de stedene som er omtalt. Tommelen opp til dem som har tatt initiativ og lagt ned mye arbeid i prosjektet!

Re: Stisykling i Norge [Re: mogens] #1902368 16/12/2014 12:03
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Sitat: mogens
Har ønsket meg denne boken til jul. Har ingen forventning om at det skal være en uttømmende og komplett stiguide, men gleder meg til å lese mer om hva landet vårt har å by på, og kanskje bli inspirert til å oppsøke noen av de stedene som er omtalt. Tommelen opp til dem som har tatt initiativ og lagt ned mye arbeid i prosjektet!

+1

btm
Re: Stisykling i Norge [Re: mogens] #1902401 16/12/2014 13:10
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mogens

En hovedmålsetning var vel å inspirere.
Selv om Kristoffer har fått hjelp av mange med lokalkunnskap, er denne boka egentlig Kristoffers verk fra A til Å. Dermed er det også han som skal ha all skryt. Det er han som har sykla, knipsa tusenvis med bilder og ført stibeskrivelsene i tastaturet.

Det eneste Kristoffer kan arresteres for, er kanskje at han bare er én mann. Veldig dumt av ham. Vi skulle gjerne hatt flere "Kristoffer-er". ICON_WINK

Gaute
Re: Stisykling i Norge [Re: gauter] #1902443 16/12/2014 14:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter
Vi skulle gjerne hatt flere "Kristoffer-er". ICON_WINK

+100

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stisykling i Norge [Re: sykkeloyvind] #1904702 23/12/2014 12:50
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Hei igjen!

Intensjonen er ikke å sparke den døde hesten mer, eller å "sikre seg" siste ord, men jeg vil bare avslutningsvis si:

Som Øyvind skriver skal det ikke mye til for å "få oss ut", vi skriver og leser på dette forumet jevnlig - det er tross alt en del av arbeidsplassen vår. Jeg vil ikke tilskrive det spissformuleringen. Vil man ha oppmerksomheten vår, oppnås det minst like enkelt på "vanlig" vis, ved å stille et åpent spørsmål, eller sende oss en PM/mail. Dette gjelder ikke bare denne spesifikke saken, men forøvrig også.

Jeg føler at jeg gjentar meg selv, men utvelgelsesprosessen var lang, tidkrevende og vanskelig. Størrelsen på fylket, eller om det arrangeres ritt der eller ikke, var ikke spesielt interessant for oss. Å ta med en sti fra Rogaland (eller Finnmark for den del), bare fordi fylket er stort, ikke ut i fra stiens kvalitet, ville vært stikk i strid med hele intensjonen vår.

Og bare så det ikke finnes rom for feiltolkning: jeg mener IKKE med dette å si at det ikke finnes gode stier i de nevnte fylker. Men på ett tidspunkt måtte vi skjære gjennom og gjøre noen valg. For en som meg som stort sett er på reisefot hele året for å skrive om- og ta bilder av sykling, hadde ikke disse valgene noe med geografisk beliggenhet å gjøre.

"Stiene i de tre nordligste fylkene forblir relativt ukjent for de folkerike område rundt Oslofjordbotn enn så lenge."

Tja. Nå har vi skrevet om Narvik, Bodø og Tromsø i boka. Vi har hatt stireportasje fra blant annet Skibotn og Bodø i bladet, jeg jobber med reportasje fra Narvik/Riksgränsen for kommende sesong, og jeg holder i skrivende stund på med planleggning av turer i Finnmark. Om man fortsatt velger å se på Nord-Norge som ubeskrevet, er det ikke så mye jeg får gjort med det.

Slik jeg velger å se på det, har vi bare såvidt begynt - med hele Norge, ikke bare Nord-Norge. Og jeg gleder meg noe sinnsykt til fortsettelsen!

Ha en riktig god jul, og et godt nytt år på nye stier!

// Sykkeljulehilsen fra Kristoffer

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Stisykling i Norge [Re: KKippernes] #1904716 23/12/2014 13:18
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
yes

La oss heller ikke glemme at du selv startet som en lokal ildsjel tidlig på 2000-tallet med en ikke helt ukjent lillebror på slep, mener jeg å huske fra turer i Estendstad- og Bymarka ICON_WINK .

I Trondheim med andre ord! Siden noen ser ut til å ta deg for en klein representant for et navlebeskuende Oslo-miljø. Det står fritt for alle å bli slike lokale ildsjeler også i andre distrikter og ta det derfra videre.

Martin

Re: Stisykling i Norge [Re: M@rtin] #1904723 23/12/2014 13:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
yes

La oss heller ikke glemme at du selv startet som en lokal ildsjel tidlig på 2000-tallet med en ikke helt ukjent lillebror på slep, mener jeg å huske fra turer i Estendstad- og Bymarka ICON_WINK .

I Trondheim med andre ord! Siden noen ser ut til å ta deg for en klein representant for et navlebeskuende Oslo-miljø. Det står fritt for alle å bli slike lokale ildsjeler også i andre distrikter og ta det derfra videre.

Martin

Med røtter og mye sjel på/fra møre...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1904729 23/12/2014 13:59
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Øssfåll er ikke med i boka heller!!!!111 Kippernes, can you hear me! devilsmile

Som andre har beskrevet her, så ser jeg ikke på det som noen "avskrivning" av <sett inn valgfri landsdel> som sykkeldestinasjon, snarere at man har et potensiale for markedsføring og promotering, som nevnt i OSM, Trailguide, TS Stiguide++.

Dessuten, grunnen til at omtrent alle kommuner ikke bryter ut i harnisk over manglende dekning i boka er kanskje at det er mye bra sykling vi vil holde for oss selv? ICON_WINK

Jeg skal i hvert fall stille med snabla bra guiding helt sør i hjemfylket når v2 av boka kommer.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1904738 23/12/2014 14:30
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Finnes ikke en eneste sti i "Øssfåll", bare å skygge unna ICON_WINK

Boka her blitt lest og studert i godstolen, på rulla, i senga og ikke minst på "kontoret"... Vårens/sommerens turer er under planlegging ICON_SMILE

Boka anbefales på det sterkeste, den er et "Godt støkke ærbe" ICON_SMILE

Redigert av Niko; 23/12/2014 14:30.
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1904752 23/12/2014 14:58
Hebbelill Offline
Entusiast
Entusiast
Boken står på ønskelisten, og til forskjell fra de fancy, flotte og nyeste lyktene trenger denne gaven aldri å lades opp. Det er bare å bla seg fra sti til sti - og starte planleggingen.

Krysser bare fingrene for at noen synes jeg skal bruke mer tid på sykling i 2015.

PS: Skulle det ikke være tilfellet kommer det en ordre på ffshop i romjulen.

PS2: Det står ganske klart i omtalen av boken hvilket område den dekker. Skulle man da i etterkant bli skuffet over at området nord for Tromsø ikke er dekket er det bare å skrive sin egen bok.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stisykling i Norge [Re: Hebbelill] #1905316 26/12/2014 21:30
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Fikk boka til jul, og bøyer meg i hatten! Et prakteksemplar av en bok - gratulerer KKippernes! Inspirasjonskilde til tusen.
Jeg bidrar gjerne til kapittelet om Lillehammer og omegn i neste utgave :-)

Re: Stisykling i Norge [Re: Straightline] #1905327 26/12/2014 22:58
mogens Offline
Besatt
Besatt
Det Straightline sa!

- men dere manglet bonus-flytstien som avslutter Arnanipa-turen ICON_WINK
(Til høyre nedenfor huset der stien møter vei, over gårdsplassen og videre på fin sti i retning Garnes.)

Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905379 27/12/2014 13:00
Espen Offline
More than words
More than words
Ingenting om Svalbard!?
Uhørt!

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905386 27/12/2014 14:02
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Herjedalen er og glemt eller enda verre, Kippernes har fått Hamilton på døra og er bestukket til å utelate områdene slik at det ikke skal skape ny spenning mellom Sverige og Norge.

Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905402 27/12/2014 15:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Ja, ja du klarte jo det, ellers er jo karakteristikken din fullstendig skivebom. Hva så om ikke Finmark er beskrevet? Hvor mange folk ferdes der da? Sist gang jeg sjekket hadde vel Finmark en befolkning på halve Groruddalen i Oslo siden du først bruker begrepet "navlebeskuende Oslo". Samtidig er det som du skriver et stort fylke, det betyr store avstander og at man ikke akkurat kan "gjøre" Finmark på en helg. Beskriver du en sti, så har du ikke akkurat beskrevet landselen for å si det pent. Er jo greit om ting faktisk er tilgjengelig for leserne ogs. Skjønner godt at forfatteren har droppet det i sin første bok.

Det er mange områder jeg ferdes i som ikke er beskrevet med ett ord og hvor det ferdes betydelig flere folk i enn det gjør i Finmark uansett årstid. Jeg sutrer da ikke av den grunn.

Lars-Erik
Re: Stisykling i Norge [Re: Espen] #1905412 27/12/2014 16:25
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen
Ingenting om Svalbard!?
Uhørt!

E
enig,! Ikkeno fra Dronning Maud Land heller. Lavmål!

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905431 27/12/2014 17:36
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg fikk også boka til Jul og jeg synes den er kjempefin!

Godt jobba Kristoffer!

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905461 27/12/2014 19:31
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Fikk også boken til jul - veldig flott bok ICON_SMILE

Takk til forfatter ICON_SMILE

Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1905765 29/12/2014 12:20
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk ikke boka til jul så nå er den i bestilling.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Stisykling i Norge [Re: H.Iversen] #1905776 29/12/2014 13:03
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Var heldigvis tydelig nok i julegaveønskene mine, og fikk den ICON_SMILE Flott Elverumspresentasjon med oddefa, neguah81 og OyNe og mye fin inspirasjon til å besøke andre steder. Satser på at Brumunddal og Hamar er med i en kommende utgave ICON_WINK

Re: Stisykling i Norge [Re: kao] #1905895 29/12/2014 21:00
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kao
Var heldigvis tydelig nok i julegaveønskene mine, og fikk den ICON_SMILE Flott Elverumspresentasjon med oddefa, neguah81 og OyNe og mye fin inspirasjon til å besøke andre steder. Satser på at Brumunddal og Hamar er med i en kommende utgave ICON_WINK

Kult du likte det. + på Mosjømarka, Klevfoss-Romedal, Stange og Moelv så er det meste i lavlands hedmark nevnt.

Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1906045 30/12/2014 15:55
thorleif Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det å antyde at en bok beregnet for de mest urbane delene av kongeriket, ikke kommer til å bli noen julesleger nordpå burde ikke overraske noen, aller minst forfatter og redaktør. Når de likevel legger for dagen et stort behov for å forsvare de helt legitime prioriteringer som de har utøvd i utvelgelsesprosessen til boka, så finner jeg det en smule merkelig. Om denne typen utgivelse skal utvikle seg, trenger den noen kritiske røster, som kjent i et møte med bare like meninger kommer det intet nytt. Et moderne og dynamisk forlag burde omfavne muligheten til nytenking og videreutvikle av en god ide, istedenfor å rette skytsen mot budbringeren. Avslutningsvis, etter å ha lest noen av innleggene i tråden, skrevet med dårlig skjult provinsiell arroganse og uvitenhet, er markedet for kunnskap om nye singeltrack områder absolutt tilstede.

Keep your knees in the breeze

http://teleskiers.blogspot.no/
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1906078 30/12/2014 18:41
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Tror kanskje budbringeren bør bla tilbake og lese igjennom sitt første innlegg før han beklager seg for å bli beskutt. Det er forskjell på konstruktiv kritikk og surmaga oppgulp.

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1906082 30/12/2014 18:58
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å være hverken navlebeskuende eller urban vil jeg gjerne vite hva trådstarter mener burde være med i boka. (Gjerne med lenker til kart eller Strava - vil gjerne til Finnmark for å sykle, det hadde vært gøy og en avveksling fra det urbane Vestlandet eller Finnskogtraktene)

GeirK stilte spørsmålet tidligere i tråden uten at det ble besvart ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Stisykling i Norge [Re: avdem] #1906123 30/12/2014 20:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: avdem
Tror kanskje budbringeren bør bla tilbake og lese igjennom sitt første innlegg før han beklager seg for å bli beskutt. Det er forskjell på konstruktiv kritikk og surmaga oppgulp.
yes

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykling i Norge [Re: thorleif] #1906139 30/12/2014 21:16
SjurM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg tror vel hverken Kristoffer, Øyvind, eller "Redaktør Sande og Oslokapitalen", som du (Thorleif) omtalte på Tromsø CKs facebooksider, vil ta imot konstruktiv kritikk med annet enn åpne armer. Men etter å relativt lett ha slengt ut en oppfordring til boikott av boken i en par linjer lang forummelding, burde du vel ikke være tatt på sengen av reaksjonene.

Om du bare vil røre litt i oppmerksomhetsgryten, begynner vel denne tråden å bli tilfredstillende, men om dette var et forsøk på å tale på vegne av nordnorske terrengsyklister, kunne du kanskje vært mer etterrettelig først. Eksempelvis kunne du pratet med Kristoffer direkte. Han er ikke akkurat en avvisende eller lite trivelig fyr, tvertimot. Eller meg, som du jo kjenner, som bor i samme Tromsø, i samme landsdel, og som du vet mottar lønnsslipper fra Terrengsykkel.

For å repetere GeirK og Garpen: Hva ville du hatt med i boken?

Selv har jeg blitt guidet rundt på stier i Alta, og har hatt det veldig moro på sykkelen der. Samtidig er jeg usikker på hvorvidt Alta er en destinasjon for stisyklister, i like stor grad som Sogndal, Fjørå, Skeikampen eller Stryn. Som jeg - for å digregere - vil påstå er av de mindre urbane delene av kongeriket. Men potensialet er svært, stimiljøet der er sterkt voksende, og jeg tror det kan endre seg til en eventuell neste utgave. Ut over det har jeg forsøkt, men ikke funnet andre områder med kilometer på kilometer med sammenhengende smalsti i Finnmark, men tar veldig, veldig, veldig gjerne imot tips. Og det kan jeg garantere Kristoffer gjør også.

Men boken er jo ikke en distriktspolitisk uttalelse, den tar simpelthen for seg, og anbefaler, de beste stidestinasjonene i Norge. Jeg synes ikke analogien med geografiboken din står fjellstøtt. Det er ikke som om Kristoffer har unnlatt seg reise nord for polarsirkelen, han har tross alt vært på flere turer hit. Og for å bli med i koret til Kristoffers ære; han har jobbet med en arbeidsmoral få forunt med denne boken.

Frilansmann
TERRENGSYKKEL
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support