Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Øyvind V]
11/12/2014 11:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du forbrenner jo svært lite fett under anaerobe øvelser, da er det for det meste sukker. Det er derfor jeg sier at det er mindre viktig med fettomsetning for de som driver med korte konkurranser, driver du derimot med konkurranser som går utover den tid det tar å tømme glykogenlagre bør man også trene på at kroppen skal bruke fett som energikilde.
Vel, du lærer jo ikke kroppen å bruke fett om du alltid kjører på intensitet som ikke forbrenner fett. Om du alltid forbrenner sukker på treningsøktene, tror kroppen at det er det den skal bruke, alltid.
Om du sikter til at sone 3 kan brukes til å lære kroppen å forbrenne mer fett, så må jeg si jeg er usikker. Det er som regel der skjæringspunktet ligger mellom fett/sukker. Det jeg vet er at du kan trene opp makspuls for fettforbrenning.
Redigert av Hoaas; 11/12/2014 11:56.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
11/12/2014 11:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vet du hvor lang tid kroppen din bruker på å tømme glykogenlagrene? Kan gi deg et hint, det er ikke 3-4 timer. Velfylte lagre varer i 1-2 timer. Dvs at om kroppen din har veldig dårlig evne til å bruke fett som energi kan du fort "gå på veggen". Du klarer ikke fylle på like fort som du tømmer lagrene, kroppen evner vel bare å ta opp 3-400 kalorier i timen under aktivitet. S1 er _viktigere_ for de som skal drive med lengere konkurranser, og klarer du i tillegg å øke terskel for hvor høy puls du kan ha og fortsatt forbrenne "rent" (ikke så mye sukker) har du kommet langt på vei. Skal du konkurrere i 0-60 minutter er ikke evnen til å forbrenne fett så viktig. Skal du konkurrere i 3-4 timer, som ditt eksempel, vil jeg si at du har ganske mye igjen for å lære kroppen å bruke fett som hovedkilde til energi, og øke terskelen for fett/sukker.
Jeg skjønner hva du sier, men jeg vet ikke om jeg er enig. Man starter ofte å dytte på karbo før start, og fortsetter jevnt gjennom konkurransen. Det betyr at man fyller på "drivstoff" hele tiden slik at man ikke tømmer glykogenlagrene like fort som du skal ha det til. Uten påfyll tømmes de vel på den tiden du nevner (Men tror det er sjelden at noen kan kan gå i 2 timer uten påfyll). Hvordan får du fett til å funke som hoved kilde når man sykler på 80-90% av HFmax da?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: grr]
11/12/2014 12:16
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Mener på min dårligere husk at olechr sa at når han målte laktat hadde han ganske høy sone 1 og resten av sonene lå veldig tett oppover. Dvs han kan ligge ganske høyt og likevel være i sone 1. Kanskje det er dette som er trenbart, hakke peiling.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
11/12/2014 12:24
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Det er hovedsakelig to ting du forbedrer når du trener i sone 1. Kroppens evne til å omdanne og forbrenne fett som energi, og utvikling og effektivisering av de små blodårene rundt musklene. De små blodårene som går inn i musklene, heter kapillærer. Kapillærårenettværket i musklene er veldig viktig for å få oksygen ut til arbeidende muskler. Jo bedre kapillærårenettverket ditt er utviklet, jo mer energi klarer musklene dine å omdanne. Dette kalles perifer utholdenhet." Sakset fra loplabbet. Det jeg mener er at du kan trene opp makspuls hvor du fortsatt forbrenner fett, kommer du over terskel er det proteiner og karbo, uansett.
Og det hrukin sa. Søstra mi har makspuls på 188, hennes sone 2 går til 168, altså nesten 90% av max hf. Sone 3-4-5 er fordelt utover veldig få slag helt i toppen. Dvs at hun kan ligge på 85-90% av hf maks og likevel forbrenne rikelig med fett på lengere konkurranser. Hennes sone 1 går til 85,5% av hf maks
Redigert av Hoaas; 11/12/2014 12:27.
|
|
|
11/12/2014 12:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
"Det er hovedsakelig to ting du forbedrer når du trener i sone 1. Kroppens evne til å omdanne og forbrenne fett som energi, og utvikling og effektivisering av de små blodårene rundt musklene. De små blodårene som går inn i musklene, heter kapillærer. Kapillærårenettværket i musklene er veldig viktig for å få oksygen ut til arbeidende muskler. Jo bedre kapillærårenettverket ditt er utviklet, jo mer energi klarer musklene dine å omdanne. Dette kalles perifer utholdenhet." Sakset fra loplabbet. Det jeg mener er at du kan trene opp makspuls hvor du fortsatt forbrenner fett, kommer du over terskel er det proteiner og karbo, uansett.
Og det hrukin sa. Søstra mi har makspuls på 188, hennes sone 2 går til 168, altså nesten 90% av max hf. Sone 3-4-5 er fordelt utover veldig få slag helt i toppen. Dvs at hun kan ligge på 85-90% av hf maks og likevel forbrenne rikelig med fett på lengere konkurranser. Hennes sone 1 går til 85,5% av hf maks Jeg er ikke overbevist om hvor viktig det er kontra høyere VO2max/terskel. Kan liksom ikke skjønne at man skal prioritere å "trene" kroppen til å forbrenne fett når man kan trene noe som kanskje gir vesentlig bedre tilbakebetaling. Det er tydeligvis forskjell på folk. Søstera di har jo en eventyrlig evne til å jobbe hardt uten utfordringer med laktat, mange ligger jo godt inni S4 ved 90%av HFmax.
Redigert av sveinaa; 11/12/2014 13:15.
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/12/2014 12:52
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og det hrukin sa. Søstra mi har makspuls på 188, hennes sone 2 går til 168, altså nesten 90% av max hf. Sone 3-4-5 er fordelt utover veldig få slag helt i toppen. Dvs at hun kan ligge på 85-90% av hf maks og likevel forbrenne rikelig med fett på lengere konkurranser. Hennes sone 1 går til 85,5% av hf maks Jeg er ikke overbevist om hvor viktig det er kontra høyere VO2max. Kan liksom ikke skjønne at man skal prioritere å "trene" kroppen til å forbrenne fett når man kan trene noe som kanskje gir vesentlig bedre tilbakebetaling. Det er tydeligvis forskjell på folk. Søstera di har jo en eventyrlig evne til å jobbe hardt uten utfordringer med laktat, mange ligger jo godt inni S4 ved 90%av HFmax. Vel, det er jo nettopp det som kan trenes opp. Jeg tror ikke det er så lite sammensatt, jeg mener sone 1 har en viktig funksjon for utholdenhetsidrett, da spesielt lengre konkurranser.
|
|
|
11/12/2014 13:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Trodde egentlig ikke det var mulig å flytte terskelpulsen så mye jeg, men at man trente for å øke fart/watt rundt dette området?
|
|
|
11/12/2014 13:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Att man kan flytta pulsgrenserna för sonerna spesiellt mycket är iallafall inte något jag har hört om.
Vilka är det som testar där oppe i alta? Jag tycker du kommer med så många ovanliga målinger att jag har svårt att tro på att alla målingar stämmer.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/12/2014 13:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Att man kan flytta pulsgrenserna för sonerna spesiellt mycket är iallafall inte något jag har hört om.
Vilka är det som testar där oppe i alta? Jag tycker du kommer med så många ovanliga målinger att jag har svårt att tro på att alla målingar stämmer. Olechr har vel også funnet på masse tull og vas da..siden han også har høy sone 1 og 2. Ikke at jeg skjønner hvorfor jeg skulle lyve om hvordan sonene til søstra mi er. Sonene hennes har endret seg betraktelig siden hun begynte å trene. Om TERSKEL har flytta seg skal jeg ikke uttale meg om, men at laktatverdiene endrer seg på en gitt puls kan jeg ikke se at er noe underlig? Vi har faktisk en av Norges beste testlabber her oppe, så vet du det.
|
|
|
11/12/2014 13:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu kan väl olechr svara för sig sjelv men jag har iallafall inget minne av att han har sone ett i närheten av 85% eller sone 2 i närheten av 90%.
Jag tror inte heller att du ljuger om resultaten men för mig verkar de bara rara och du har tidigare kommit med andra i min mening konstiga resultat. Men om dere har ett av norges beste testlab så kanske målingarna stämmer och det var väl det jag frågade om.
Möjligt att laktat verdierna kan ändras en del med tanke på puls men jag tror snarare att laktat och puls fölger varandra så någorlunda men att effekten blir högre.
En sone 1 grens som är 25 slag över det som OLT använder i sina tabeller (som ju i första hand är tänkt för elit ytövare) är ju rätt spesiellt.
|
|
|
11/12/2014 14:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OLT sine forhåndsbestemte soner for HF og laktat har sine svaktheter, det er jo bare å se på hva de sier på NTG: "Hansen mener intensitetssonene til Olympiatoppen, som svært mange tar utgangspunkt i, har sine klare svakheter for noen siden den ikke tar høyde for variasjon i intensitetssonene mellom ulike individer. Å ta større hensyn til slike forskjeller kan være fremtiden innen kondisjonstrening tror han. – Et konkret eksempel er juniorverdensmesteren Oscar Svendsen som ikke tåler å ligge så høyt i laktatverdier under terskeltrening. Hans laktatterskel ligger ganske lavt i forhold til andre. Dermed vil det bli «feil» belastning ut ifra en gitt type økt hvis han skal følge forhåndsdefinerte laktatsoner, sier Hansen." For øvrig en veldig interessant artikkel som omfatter det samme som vi diskuterer i denne tråden, nemlig langintervaller: http://www.dn.no/dnaktiv/2013/02/16/lange-intervaller-har-gitt-skyhoye-o2malingerMen søstra mi sine soner har endret seg, og så vidt jeg vet har mange eliteutøvere også laaang sone 1 og 2, mens de øvrige er veldig korte. Kanskje er det dette du endrer ved å trene sone 1??  Hehe!
|
|
|
11/12/2014 14:12
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, jag vet att sonerna har sina svakheter men det har väldigt lite med det jag försöker få fram. Här är det snakk om der väldigt stora skillnaden som jag iallafall inte har hört om tidigare. Det är ju inte heller så att for exempel OLT är imot sone 1 träning och därför inte vet något om effekten av den träningen...
|
|
|
11/12/2014 14:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er klar over at det ikke var poenget ditt  Jeg skal sjekke med søstra mi hvor mye laktatverdiene har endret seg på gitte pulssoner de siste årene. Men det er vel kanskje en grunn til at man bør få "satt" sonene sine en gang i året?
|
|
|
11/12/2014 14:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
OLT sine forhåndsbestemte soner for HF og laktat har sine svaktheter, det er jo bare å se på hva de sier på NTG: "Hansen mener intensitetssonene til Olympiatoppen, som svært mange tar utgangspunkt i, har sine klare svakheter for noen siden den ikke tar høyde for variasjon i intensitetssonene mellom ulike individer. Å ta større hensyn til slike forskjeller kan være fremtiden innen kondisjonstrening tror han. – Et konkret eksempel er juniorverdensmesteren Oscar Svendsen som ikke tåler å ligge så høyt i laktatverdier under terskeltrening. Hans laktatterskel ligger ganske lavt i forhold til andre. Dermed vil det bli «feil» belastning ut ifra en gitt type økt hvis han skal følge forhåndsdefinerte laktatsoner, sier Hansen." For øvrig en veldig interessant artikkel som omfatter det samme som vi diskuterer i denne tråden, nemlig langintervaller: http://www.dn.no/dnaktiv/2013/02/16/lange-intervaller-har-gitt-skyhoye-o2malingerMen søstra mi sine soner har endret seg, og så vidt jeg vet har mange eliteutøvere også laaang sone 1 og 2, mens de øvrige er veldig korte. Kanskje er det dette du endrer ved å trene sone 1??  Hehe! Er det laktatverdiene til OLT (Åltsa at terskel ligger på 4,0 mmol/l) som er lite presise eller er det beregningen av soner ut i fra HFmax som lite presise?
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/12/2014 14:40
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OLT sine forhåndsbestemte soner for HF og laktat har sine svaktheter, det er jo bare å se på hva de sier på NTG: "Hansen mener intensitetssonene til Olympiatoppen, som svært mange tar utgangspunkt i, har sine klare svakheter for noen siden den ikke tar høyde for variasjon i intensitetssonene mellom ulike individer. Å ta større hensyn til slike forskjeller kan være fremtiden innen kondisjonstrening tror han. – Et konkret eksempel er juniorverdensmesteren Oscar Svendsen som ikke tåler å ligge så høyt i laktatverdier under terskeltrening. Hans laktatterskel ligger ganske lavt i forhold til andre. Dermed vil det bli «feil» belastning ut ifra en gitt type økt hvis han skal følge forhåndsdefinerte laktatsoner, sier Hansen." For øvrig en veldig interessant artikkel som omfatter det samme som vi diskuterer i denne tråden, nemlig langintervaller: http://www.dn.no/dnaktiv/2013/02/16/lange-intervaller-har-gitt-skyhoye-o2malingerMen søstra mi sine soner har endret seg, og så vidt jeg vet har mange eliteutøvere også laaang sone 1 og 2, mens de øvrige er veldig korte. Kanskje er det dette du endrer ved å trene sone 1??  Hehe! Er det laktatverdiene til OLT (Åltsa at terskel ligger på 4,0 mmol/l) som er lite presise eller er det beregningen av soner ut i fra HFmax som lite presise? For akkurat Svendsen så var det vel laktatverdiene som ikke stemmer med hans. Hans laktatterskel ligger under 4 mmol/l
|
|
|
11/12/2014 15:35
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Fett forbrennes i sto rgrad konstant hele tiden ved aktivitet. Trenger kroppen mer energi, er det lagret karbo som gjelder. Så lenge det varer.....
|
|
|
11/12/2014 16:09
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
OLT sine forhåndsbestemte soner for HF og laktat har sine svaktheter, det er jo bare å se på hva de sier på NTG: "Hansen mener intensitetssonene til Olympiatoppen, som svært mange tar utgangspunkt i, har sine klare svakheter for noen siden den ikke tar høyde for variasjon i intensitetssonene mellom ulike individer. Å ta større hensyn til slike forskjeller kan være fremtiden innen kondisjonstrening tror han. – Et konkret eksempel er juniorverdensmesteren Oscar Svendsen som ikke tåler å ligge så høyt i laktatverdier under terskeltrening. Hans laktatterskel ligger ganske lavt i forhold til andre. Dermed vil det bli «feil» belastning ut ifra en gitt type økt hvis han skal følge forhåndsdefinerte laktatsoner, sier Hansen." For øvrig en veldig interessant artikkel som omfatter det samme som vi diskuterer i denne tråden, nemlig langintervaller: http://www.dn.no/dnaktiv/2013/02/16/lange-intervaller-har-gitt-skyhoye-o2malingerMen søstra mi sine soner har endret seg, og så vidt jeg vet har mange eliteutøvere også laaang sone 1 og 2, mens de øvrige er veldig korte. Kanskje er det dette du endrer ved å trene sone 1??  Hehe! Er det laktatverdiene til OLT (Åltsa at terskel ligger på 4,0 mmol/l) som er lite presise eller er det beregningen av soner ut i fra HFmax som lite presise? For akkurat Svendsen så var det vel laktatverdiene som ikke stemmer med hans. Hans laktatterskel ligger under 4 mmol/l Sonene flytter seg sikkert litt de og, men neppe mye. Har selv fått 10 pulsslag forskjell på laktatterskel og, men da er det nok heller dagsform/utstyr som gir det utslaget. Sonene mine har ikke flytta seg 10 slag. Når det gjelder NTG (som gjør det meste rett i følge seg selv), hvor mange har gått på den skolen, er over 21 år og sykler fortsatt fort?
|
|
|
[Re: Kriss]
11/12/2014 16:13
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Redigert av Kriss; 11/12/2014 16:15.
|
|
|
11/12/2014 16:41
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Er ikke litt av treningsfilosofien til Stein Ørn nettopp å få Kristoff til å kjøre mye mengdetrening slik at han skal tåle høyere belastning mens han fortsatt er lavt i sonene. Dette for å spare mest mulig av glukogenlageret til det drar seg til mot slutten. Man må jo selvfølgelig tillegge at dette er en person med ubegrenset med treningstid i uka. Ellers har jeg funnet sitatet fra olechr noe som egentlig ikke sier så mye siden han ikke oppgir maxpuls, men han er klar på at han har en lang sone 1. Uansett hva slags verktøy man bruker så fungerer det best om man har testet det med laktat. For min del så har jeg en veldig "lang" sone 1. Dvs det skjer null med laktat i en veldig lang tid når man tester seg. dette hadde jeg feks aldri funnet ut hvis jeg hadde regnet meg frem til sonene. Jeg for min del gjør det ganske enkelt. Da jeg egentlig bruker 3 soner. Sone 1, sone 3 og strava/konkurranse sone. Den siste er en kom så fort du kan til toppen sone eller så fort du kan ned.
For meg er dette opp til 150 i puls i sone 1. På det kan jeg kjøre i en ganske jevn fart uten at laktat verdiene varierer noe særlig mer enn noen ,1 fra 90 til 149 i puls. Sone 2 er egentlig bare en sone for meg for å komme meg ned eller opp til neste sone. For meg er det vanskelig å ligge der. Enten skvetter jeg opp i sone 3 eller ned i 1.
Sone 3 bruker jeg mer og mer nå som jeg ikke trener like mange timer mer. Hvis man spiser og hviler bra så kan man trene mye i sone 3. Jeg har hvertfall trent mye i sone 3 i vinter og har vel knapt følt meg sterkere sånn kondisjonsmeesig noen gang enda jeg trener halvparten ca av før.
Når jeg hadde watt måler var terskel der omtrent helt likt som terskel på puls. Så nå bruker jeg bare puls, dvs jeg ser på den etterpå stort sett da jeg bare har den med. Etter en del trening har jeg lært kroppen såpass godt at jeg vet ca hvor jeg ligger.
Redigert av hrukin; 11/12/2014 16:42. Rediger grunn: quote
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
11/12/2014 16:47
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mener du at NTG brenner ut ungdommen? Terskel tror jeg ikke flytter seg vanvittig mye, denne kan som du sier, variere med 6-8 slag fra dag til dag, men at sonene flytter seg er jeg rimelig sikker på. Søstra mi er et godt eksempel, som har en forbannet lang sone 1 nå. Snakka med henne i sted og når hun tok første laktatprofil hadde hun nogenlunde normal sone 1, altså rundt 72%. Hva som gjør at den skvetter opp så mye er ikke godt å si, men mye mengde i sone 1 kan godt være årsaken, ikke vet jeg. Triallan snakker jo noe om det i denne artikkelen http://triallan.com/2014/03/16/hvorfor-trene-rolig-langtur/"De positive effektene av trening i sone 1 er følgende: Forbedret aerob utholdenhet –Kroppens evne til å opprettholde oksygenleveransen til musklene under aktivitet over tid. Dette går på lungefunksjon, hjertets slagvolum og de andre systemene som bidrar til dette. Forbedret arbeidsøkonomi – Hvor effektivt kroppen bruker oksygenet den får tilført musklene. Forbedret fettforbrenning – Kroppens evne til å forbruke fett som energikilde under aktivitet. Går også under begrepet metabolsk effektivitet. Alle de tre faktorene over er blant de aller viktigste faktorene for prestasjon i utholdenhetsidretter, og kan i betydelig større grad enn VO2-maks brukes som en indikator på prestasjon/resultat i triatlon. Dette er grunnen til at trening i nettopp sone 1 er den brede og store treningsbasen for både Tour de France-vinnere, det norske skilandslaget og verdens beste triatleter." Han mener altså at de tre nevnte faktorene er av større betydning for prestasjon enn vo2maks.
Redigert av Hoaas; 11/12/2014 16:50.
|
|
|
[Re: hrukin]
11/12/2014 16:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke litt av treningsfilosofien til Stein Ørn nettopp å få Kristoff til å kjøre mye mengdetrening slik at han skal tåle høyere belastning mens han fortsatt er lavt i sonene. Dette for å spare mest mulig av glukogenlageret til det drar seg til mot slutten. Man må jo selvfølgelig tillegge at dette er en person med ubegrenset med treningstid i uka. Ellers har jeg funnet sitatet fra olechr noe som egentlig ikke sier så mye siden han ikke oppgir maxpuls, men han er klar på at han har en lang sone 1. Uansett hva slags verktøy man bruker så fungerer det best om man har testet det med laktat. For min del så har jeg en veldig "lang" sone 1. Dvs det skjer null med laktat i en veldig lang tid når man tester seg. dette hadde jeg feks aldri funnet ut hvis jeg hadde regnet meg frem til sonene. Jeg for min del gjør det ganske enkelt. Da jeg egentlig bruker 3 soner. Sone 1, sone 3 og strava/konkurranse sone. Den siste er en kom så fort du kan til toppen sone eller så fort du kan ned.
For meg er dette opp til 150 i puls i sone 1. På det kan jeg kjøre i en ganske jevn fart uten at laktat verdiene varierer noe særlig mer enn noen ,1 fra 90 til 149 i puls. Sone 2 er egentlig bare en sone for meg for å komme meg ned eller opp til neste sone. For meg er det vanskelig å ligge der. Enten skvetter jeg opp i sone 3 eller ned i 1.
Sone 3 bruker jeg mer og mer nå som jeg ikke trener like mange timer mer. Hvis man spiser og hviler bra så kan man trene mye i sone 3. Jeg har hvertfall trent mye i sone 3 i vinter og har vel knapt følt meg sterkere sånn kondisjonsmeesig noen gang enda jeg trener halvparten ca av før.
Når jeg hadde watt måler var terskel der omtrent helt likt som terskel på puls. Så nå bruker jeg bare puls, dvs jeg ser på den etterpå stort sett da jeg bare har den med. Etter en del trening har jeg lært kroppen såpass godt at jeg vet ca hvor jeg ligger. Hadde vært morsomt å vite om olechr sone 1 er forandret etter at han begynte å trene mer sone 3 og mindre sone 1.
|
|
|
11/12/2014 16:57
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Når det gjelder NTG (som gjør det meste rett i følge seg selv), hvor mange har gått på den skolen, er over 21 år og sykler fortsatt fort?
http://ntg.no/no/velg_skole/baerum/idretter/sykling/tidligere_utoevere_ved_ntg/page9287.htmlHer finner du sikkert en del av svaret på spm du stiller. Om det er bra eller ikke, det tenker ikke jeg å vurdere. Men toppnavnene deres slår jo ganske hardt, det er det vel ingen grunn til å krangle på?
|
|
|
11/12/2014 18:17
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Terskel tror jeg ikke flytter seg vanvittig mye, denne kan som du sier, variere med 6-8 slag fra dag til dag, men at sonene flytter seg er jeg rimelig sikker på. Søstra mi er et godt eksempel, som har en forbannet lang sone 1 nå. Snakka med henne i sted og når hun tok første laktatprofil hadde hun nogenlunde normal sone 1, altså rundt 72%. Hva som gjør at den skvetter opp så mye er ikke godt å si, men mye mengde i sone 1 kan godt være årsaken, ikke vet jeg.
Dette er nok mer genetisk betinget enn trenbart. Av de eliteutøvere jeg kjenner innenfor diverse idretter (som nok har trent vesentlig mer enn søstra di) har de aller fleste sone 1 til et stykke opp på 70-tallet. Jeg vet av en som såvidt bikker 80 men han har også psyko høy terskel!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: EHAa]
11/12/2014 18:23
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NTG Lillehammer var det jeg tenkte på siden Hansen var nevnt. Han står vel for testingen der.
|
|
|
[Re: JayTe]
11/12/2014 18:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Terskel tror jeg ikke flytter seg vanvittig mye, denne kan som du sier, variere med 6-8 slag fra dag til dag, men at sonene flytter seg er jeg rimelig sikker på. Søstra mi er et godt eksempel, som har en forbannet lang sone 1 nå. Snakka med henne i sted og når hun tok første laktatprofil hadde hun nogenlunde normal sone 1, altså rundt 72%. Hva som gjør at den skvetter opp så mye er ikke godt å si, men mye mengde i sone 1 kan godt være årsaken, ikke vet jeg.
Dette er nok mer genetisk betinget enn trenbart. Av de eliteutøvere jeg kjenner innenfor diverse idretter (som nok har trent vesentlig mer enn søstra di) har de aller fleste sone 1 til et stykke opp på 70-tallet. Jeg vet av en som såvidt bikker 80 men han har også psyko høy terskel! Mulig, er jo rart at sonene endrer seg om det bare er genetisk betinget. Får håpe jeg har de samme genene  Så har disse med denne genetiske fordelen bedre forutsetninger for å bli god?
|
|
|
11/12/2014 19:00
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Mulig, er jo rart at sonene endrer seg om det bare er genetisk betinget. Får håpe jeg har de samme genene Si meg, tror du de som besitter den største databasen på dette i Norge har tatt tallene her fra løse lufta. Hvis din teori stemmer, burde vel Sundby ha sone 1 til 88%!
|
|
|
11/12/2014 19:15
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Mye spennende i denne tråden, men mye rart også. På forrige side ble et nysgjerrig forummedlem nærmest frarådet å begynne med 2x45 minutter med rask gange til/fra jobb, fordi han risikerte å havne i feil sone.....
|
|
|
[Re: JayTe]
11/12/2014 19:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig, er jo rart at sonene endrer seg om det bare er genetisk betinget. Får håpe jeg har de samme genene Si meg, tror du de som besitter den største databasen på dette i Norge har tatt tallene her fra løse lufta. Hvis din teori stemmer, burde vel Sundby ha sone 1 til 88%! Har jeg noen gang påstått det? JEG sier bare det som de forskjellige laktattestene hennes viser, SVART PÅ HVITT. Så da er det vel noe feil med testlabben. Jeg tror ikke de har tatt det fra løse lufta, jeg tror det er et fint gjennomsnitt 
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
11/12/2014 19:34
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mye spennende i denne tråden, men mye rart også. På forrige side ble et nysgjerrig forummedlem nærmest frarådet å begynne med 2x45 minutter med rask gange til/fra jobb, fordi han risikerte å havne i feil sone..... Jeg fikk bare med meg at ingen hadde klart å oppnå sone 3 ved gange, ikke at han ble frarådet noe som helst.
|
|
|
11/12/2014 19:51
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Har jeg noen gang påstått det? JEG sier bare det som de forskjellige laktattestene hennes viser, SVART PÅ HVITT. Så da er det vel noe feil med testlabben. Jeg tror ikke de har tatt det fra løse lufta, jeg tror det er et fint gjennomsnitt Ja, når du mener at dette er veldig trenbart, påstår du det! Da skulle jo alle på langrennslandslaget hatt sone 1 til langt oppå 80-tallet, og OLT`s tall vært noe helt annet. Å ingen grunn til å rope, vi ser deg fortsatt!
|
|
|
|
|