Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ferie i Moskva, noe å anbefale?

Ferie i Moskva, noe å anbefale? #1899862 10/12/2014 08:06
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Kan noen anbefale å ta en storbyferie til Moskva?
Hva gjør man evt i Moskva?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1899909 10/12/2014 09:03
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tenker på det samme selv. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1899967 10/12/2014 09:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Moskva er åpenbart en spennende by, men vær oppmerksom på at avstandene er store. Sørg for en god transportløsning, evt. lei en sjåfør.

Men fremfor Moskva vil jeg varmt anbefale St. Petersburg - Russlands kulturelle hovedstad og Europas flotteste storby, etter min mening. Sentrum er forholdsvis lite (etter russisk målestokk) og man kan komme seg rundt til fots. De historiske delene av byen er vakre og skjermet fra den brutale sovjetarkitekturen. Mariinskij-balletten og operaen har de siste tyve årene fått en høyere stjerne internasjonalt enn Bolsjoi og byen har et enestående kulturliv for øvrig, fra fantastiske museer som Ermitasjen og Det russiske museum til konsertscener og jazzkafeer. Kirkene er i seg selv en opplevelse. Nattlivet vet jeg ikke så mye om selv, men det er, vel - grensesprengende, og man skal være forsiktig.

De store russiske dikterne og forfatterne som Pusjkin, Lermontov, Dostojevskij og Tolstoj bodde alle her. Her er kafeen der Pusjkin tok sitt siste måltid før han ble skutt i duell - og huset der den gale og mektige munken Rasputin ble tatt av dage.

Øyene rundt sentrum har hver sin klare profil - Vasiljeostrovskaja var i århundrer landets intellektuelle kraftsenter og har landets eldste universitet, der forresten mange studerer norsk. Man må absolutt besøke Krestovskij med en massiv fornøyelsespark og Russlands eldste tyske ølbryggeri og restaurant Karl & Friedrich. Merk at navnet ikke henspiller på Marx og Engels, men to tyske brødre som under Peter den Store fikk lisens til å åpne første utenlandske bryggeri. Det sier noe om Russland at etter Peter den Stores død ble bryggeriet stengt og først åpnet igjen under Gorbatsjov.

Tilbudet av restauranter er stort - benytt anledningen til å prøve mat som ikke er så lett tilgjengelig i Norge, som georgisk, ukrainsk og sentralasiatisk kjøkken - eller indonesisk, for den saks skyld. Russisk mat er gjerne best hjemme hos russere, evt. på de mer eksklusive russiske restaurantene.

Beste måten å se byen på er å ta båttur langs elver og kanaler og den mektige Neva. Man må oppleve stemningen når bruene åpnes om natten - og slipper gjennom større skip og mange muntre selskaper.

Jeg er ikke helt uhildet ettersom jeg har bodd i byen i nærmere åtte år. Trist å se hva det sittende regimet gjør med det flotte landet.

St. Petersburg er rett rundt hjørnet - Norwegian flyr to ganger i uken fra Oslo for en rimelig penge. Bare husk å ha visum og forsikring i orden.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1900030 10/12/2014 10:54
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: PålGnål
Kan noen anbefale å ta en storbyferie til Moskva?

"Både og" tror jeg er svaret (dessverre). Det spørs også hva du ønsker å få ut av ferien.

Foruten standardkulturmerkene (1, den Røde Plass, "Godzillaen", 2, 3, 4, osv) kan man jo prøve de litt mer uvanlige valgene - tv-tårnet, t-banen, noen av de "sære" museene (en liten liste her f.eks.). Ønsker man å oppleve køene fra perestroika-tiden, får man anledning til det og på den gedigne utendørsskøytebanen som åpnet nylig. Restauranttilbudet er rimelig variert, så burde kunne finne noe for enhver smak (kan anbefale denne som en intro til russisk/ukrainsk kjøkken), evt denne).

Det største problemet oppstår nok hvis man ikke kan russisk. Selv om en del unge i Moskva (og delvis St Petersburg) kan gjøre seg forstått på engelsk, så er det slik at du ikke kan forvente et sammenhengende svar på helt basale spørsmål a la "Hvor er den nærmeste t-banestasjonen?" Om du ikke kan språket, ville jeg på det sterkeste anbefale å finne en bekjent som kan være guide for deg.

Avstandene i seg selv er iofs ikke et problem (nattlig drosjetur på 21km kom på ca. 90NOK, f.eks. med denne), men trafikkorkene (som er notoriske) er det. Skal man bevege seg i sentrum, er det t-bane som gjelder.

Quote:

Hva gjør man evt i Moskva?

Hva er det du ønsker å gjøre? (Hva gjør man i Paris/London/Oslo, for den saks skyld. Tror det kommer veldig an på innfallsvinkelen).

Ellers støtter jeg anbefalingen om å besøke St Petersburg framfor Moskva. Mest fordi at bytempo er lavere og det er fremdeles masse ting å se (bikkjekaldt blir det, dog).

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1900099 10/12/2014 11:50
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Støtter også å vurdere St. Petersburg. Kan vel signere hele innlegget til Sepeda unntatt at jeg bodde der mye kortere.

Jeg anbefaler i tilfelle sterkt å besøke ett av sommerslottene utenfor. Enten det er sommer eller vinter. Peterhof var min favoritt, fantastisk hage ned mot sjøen. Meningen var å overgå Versailles, og man kan argumentere for at de lyktes.

Men sjansen for å oppleve litt surt gråvær hvis du har ferie over en dag er rundt regnet i kategorien "ja."

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1900113 10/12/2014 12:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så artig at det er flere russlandskjennere på forumet!

En av de mer spesielle opplevelsene jeg hadde i St. Petersburg var da jeg en sen natt så store deler av øvre Nevskij Prospekt (St. Petersburgs Karl Johan, bare en smule større...) dekket av syklister - mest bmx, sammenleggbare sykler (!) og andre urbane kjøretøy. Åpenbart en flash mob e.l. Sykling i byen på dagtid er en risikosport, men det gikk ganske greit for meg.

Man kan få et inntrykk av den særegne sykkelkulturen i St. Petersburg her: https://www.youtube.com/watch?v=FXOX9-wCerQ

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1900151 10/12/2014 12:42
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Svigerfar jobber på ambassaden i Moskva, så én uke er tilbrakt der borte. Morsomt å ha vært der, men kommer ikke til å dra tilbake. Moskva er kaotisk, støyende og mye skeptiske mennesker. Mange tror du er amerikaner, og ser skrått på deg. Ingen/veldig få prater engelsk, så det er vanskelig å gjøre seg forstått.
Den røde plass, gamle Arbat, elvecruise og et par markeder et stykke utenfor sentrum var noe av det vi besøkte der borte, foruten å traske gatelangs og glane. T-banen er imponerende, det samme er bilparken i sentrum.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: RoyE] #1900168 10/12/2014 12:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: RoyE
Moskva er kaotisk, støyende og mye skeptiske mennesker.

Dessverre min opplevelse også. St. Petersburg er litt annerledes. Innbyggerne er selv stolte over å være europeere, og jeg håper og tror at mange har beholdt sin vennlige og imøtekommede holdning overfor vestlige.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: Sepeda] #1900295 10/12/2014 16:33
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Og bare for å nevne det, vi var ikke akkurat kjepphøye og brautende i vår opptreden der borte. Vi reiste med våre to jenter som da var 3 og 6 år, noe som jeg normalt sett opplever å være en "icebreaker"/formildende omstendighet om ting kanskje går litt treigt her og der, men allikevel fikk vi regelrett kjeft både titt og ofte av både baneansatte, kunder bak oss i køen i dagligvaren etc. Veldig ofte følte jeg det hang en litt muggen stemning over stedene vi besøkte.
Men igjen, det er gøy å ha vært der, og ikke en opplevelse jeg skulle vært foruten, men det var veldig annerledes enn alle andre steder jeg har vært!
Forøvrig skryter også svigers veldig av St. Petersburg som de har besøkt flere ganger under sitt pågående opphold i Russland, der er det etter sigende en helt annen atmosfære.

Strava
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: RoyE] #1900337 10/12/2014 18:24
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
(...) men allikevel fikk vi regelrett kjeft både titt og ofte av både baneansatte, kunder bak oss i køen i dagligvaren etc. Veldig ofte følte jeg det hang en litt muggen stemning over stedene vi besøkte.

Det er det lokale varemerket og har iofs ingenting med dere personlig å gjøre. Begynner rett fra Sheremetyevo-2 og varer til man går ut av flyet på den andre siden av grensen.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: RoyE] #1900338 10/12/2014 18:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Forøvrig skryter også svigers veldig av St. Petersburg som de har besøkt flere ganger under sitt pågående opphold i Russland, der er det etter sigende en helt annen atmosfære.

Det er dessverre en ganske røff omgangstone over hele landet, noe som kan være skuffende og frustrerende for besøkende. Nå er det meget spent p.g.a. konflikten med Vesten om Ukraina og den økonomiske krisen som truer etter prisfallet på olje. Man kan dessverre ikke forvente særlig elskverdighet, heller ikke i St. Petersburg. Trist hvordan ting er blitt.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: PålGnål] #1900357 10/12/2014 19:02
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
Tsaritsino-parken med tilhørende palass er ganske spektakulært og absolutt verd å få med seg.

Ellers er det mye gøy å se på rundt omkring i byen også, så man trenger ikke å kjede seg. Som nevnt Arbat, Kreml, t-banen, Gorkijparken osv osv.

Vi gikk litt feil nedover en ganske sketchy gate en kveld og møtte fem-seks svært lokale svirebrødre som prøvde å sperre veien og antagelig ville ha penger. Dette løste seg heldigvis fint men med små unger el.l. på slep kunne det blitt litt dumt.

Utelivet aner jeg ikke noe om, men det er massevis av gode restauranter og kaféer.

PS: beregn god tid hvis dere skal rekke flyet hjem eller noe annet viktig. Det er trafikkork på de merkeligste tidspunkter av døgnet. Kan være lurt å be om "vip/luxus-taxi" da enkelte av de vanlige taxiene er svært trafikkfarlige.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: VegardSkedsmo] #1900364 10/12/2014 19:22
RoyE Offline
Besatt
Besatt
I
Sitat: VegardSkedsmo
PS: beregn god tid hvis dere skal rekke flyet hjem eller noe annet viktig. Det er trafikkork på de merkeligste tidspunkter av døgnet. Kan være lurt å be om "vip/luxus-taxi" da enkelte av de vanlige taxiene er svært trafikkfarlige.

Trafikken er sinnsyk! Parkeringen i byen likeså... Men tipset ditt om god tid til flyplassen fikk meg til å huske at da vi var på vei til flyplassen for å dra hjem, havnet vi også selvsagt i en stor kork i et kjempekryss. Folk presser seg frem og sjåføren vår ender opp med å breie seg altfor mye, og skraper opp store deler av siden på en bil i nabofilen. Jeg tenkte: "Yess, det var det. Her blir vi stående en stund nå..." Men vår sjåfør hopper ut, gir føreren av den oppskrapete bilen godt inn verbalt og skriker og gestikulerer. Litt diskusjon frem og tilbake, og det ender med at vår sjåfør går tilbake i bilen, henter en bunke rubler og går tilbake i bilen på siden og lemper pengene inn. Problem solved! ICON_LAUGH Alt dette på ca 90 sek...!

Strava
Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: RoyE] #1900365 10/12/2014 19:27
VegardSkedsmo Offline
Avhengig
Avhengig
I

Trafikken er sinnsyk! Parkeringen i byen likeså... Men tipset ditt om god tid til flyplassen fikk meg til å huske at da vi var på vei til flyplassen for å dra hjem, havnet vi også selvsagt i en stor kork i et kjempekryss. Folk presser seg frem og sjåføren vår ender opp med å breie seg altfor mye, og skraper opp store deler av siden på en bil i nabofilen. Jeg tenkte: "Yess, det var det. Her blir vi stående en stund nå..." Men vår sjåfør hopper ut, gir føreren av den oppskrapete bilen godt inn verbalt og skriker og gestikulerer. Litt diskusjon frem og tilbake, og det ender med at vår sjåfør går tilbake i bilen, henter en bunke rubler og går tilbake i bilen på siden og lemper pengene inn. Problem solved! ICON_LAUGH Alt dette på ca 90 sek...!

Ja leiebil utgår hvis man bor i sentrum hehe! Taxisjåførene pleier også noen ganger å late som om de ikke har veksel. (Spesielt hvis man vifter med 1000 rubler). Men slik er det vel omtrent i hele verden.

Re: Ferie i Moskva, noe å anbefale? [Re: VegardSkedsmo] #1900687 11/12/2014 11:41
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
PS: beregn god tid hvis dere skal rekke flyet hjem

Gi deg. Denne bryr seg ikke om trafikkorkene (og er grunnen til at jeg sluttet å ta drosje til flyplassen).

Moderator  support