|
|
Tag Heuer: bare søppel ?
|
Re: Tag Heuer: bare søppel ?
[Re: Stein]
10/12/2014 12:04
|
Tex
Besatt
|
Besatt
What are the precision tolerances for an OMEGA chronometer?
To earn the title of chronometer, the mechanical movement’s average daily variation in rate must be between -4/+6 seconds per day,
5 sekunder om dagen blir ganske mye på at par uker, hvis særlig hvis urverket går konsekvent for fort eller for sakte. Men det gjør det kanskje ikke, så avviket jevner seg ut?
|
|
|
[Re: Kodo]
10/12/2014 12:15
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Redigert av anonymous5; 10/12/2014 12:17.
Anonym5
|
|
|
[Re: HeavyDude]
10/12/2014 12:21
|
Raskall
More than words
|
More than words
Noen som har tips til en litt cool klokke til et sted mellom 2. og 8.000 ? Ikke chronograf ( for komplisert ), stållenke ( liker å slippe å ta av klokka i vann) og som er driftssikker ? Jeg har blitt veldig glad i min Pebble Steel: https://getpebble.com/pebble_steelSmartklokke som ikke ser så veldig ut som en smartklokke. 
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/12/2014 12:23
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Siden er noen klokke eksperter her, hvordan er nivået på Omega og Rolex om dagen? Veldig avhengig av modell. Jeg har siklet lenge på en Omega Seamaster. Snakker fort 30 lapper. Bjerke har ryddesalg på diverse modeller.
Sindre R.
|
|
|
10/12/2014 13:08
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nisser! Men i alle fall går min Seiko helt synkront med klokka.no nå. Fint hvis jeg skal synkronisere angrepet mitt med Detxter. Hva hvis verden blir tatt over av en ond makt, og de lager deler til et supervåpen i en hemmelig fabrikk. Du og teamet ditt skal sprenge denne fabrikken, men det vil kun gå hvis dere angriper nøyaktig samme sekund fra hver deres side? LarsB
|
|
|
10/12/2014 13:19
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Vet ikke hvor mange år siden det er siden jeg sist brukte armbåndsur. Har ikke savna det. Kona, som er gullsmed har i åresvis prøvd å få meg til å investere i et eller annet dyrt (får bra rabatt på Breitling og andre merker jeg ikke husker navnet på) uten hell. Å gå med en klokke for pynt kunne ikke falle meg inn, skjønner ikke greia. Skulle jeg vurdert noe måtte et være noe med flere funksjoner enn å vise tid, Som feks MS Band. Den eneste klokka jeg savner er Timex'n fra 70?-tallet. Store, røde tall mot mørk bagrunn var hot den gangen.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
10/12/2014 13:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Dessuten er jeg så vant til å ha klokka på venstre håndledd etter å ha gått med den der hver eneste dag i 35 år, at jeg føler meg ganske "naken" uten. Armbåndsur hører liksom bare med.
|
|
|
[Re: eGo]
10/12/2014 13:34
|
Raskall
More than words
|
More than words
Vet ikke hvor mange år siden det er siden jeg sist brukte armbåndsur. Har ikke savna det. En sommerferie tidlig på 2000-tallet bestemte jeg meg for å droppe armbåndsuret. Den kom aldri tilbake på håndleddet igjen. Ikke før jeg falt for fristelsen og kjøpte en Pebble smart-klokke. Der oppveier fordelene ulempene med stor margin. Alt jeg trenger å vite dukker opp på håndleddet med diskret vibrasjon. For et par måneder siden begynte jeg å få utslett på håndleddet av Pebblen og tok av meg klokka igjen. Jeg begynte å miste telefonsamtaler og viktige sms-er. Jeg kom for sent til møter osv, osv. fordi jeg hadde blitt så utrolig komfortabel med å aldri trenge å plukke opp telefonen av lomma. Så jeg spurte kona om jeg kunne kjøpe stålvarianten av Pebble til meg selv i kombinert bursdags og julegave fra henne og hun ba meg løpe og kjøpe. Jeg forstår ikke hvordan jeg klarte meg uten en Pebble før. Og med stål-varianten ser det nå ut som ei skikkelig klokke fremfor en dings fra en gammel Star Trek-episode.
|
|
|
[Re: Andreas83]
10/12/2014 13:34
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Siden er noen klokke eksperter her, hvordan er nivået på Omega og Rolex om dagen? For noen år tilbake (da jeg sluttet å snuse) så unnet jeg meg en Omega Seamaster (Planet Ocean) som klapp på skulderen til meg selv. Den kostet meg vel sånn ca det jeg kjøpte snus for hos Narvesen på et drøyt år, rundt 25 lapper. Vurderte Rolex, men fant ingen uten den der "lupen" i glasset over datoen, og jeg ville ha et klassisk dykkerur, med dato, men vanlig glass. Dessuten vurderer jeg Rolex som litt mer "over the top" hva gjelder forfengelighet. Derfor Omega. Klokka er - som allerede nesten utdebattert her, ikke helt nøyaktig siden den er mekanisk; jeg må vel stille den en gang annenhver mnd, kanskje. Leverte den inn til korrigering og rens etter ca 5 år når verket hadde "satt" seg, og fikk den tilbake mer nøyaktig, helt gratis. Fremdeles ikke helt nøyaktig, det blir den aldri. Men kul er den. Om det er verdt det? For meg så er den beviset for meg selv på at jeg aldri skal snuse igjen, så sånn sett er den det. Dessuten er den vel strengt tatt det eneste "forfengelige" jeg har kjøpt meg selv, noen gang, (dyre sykler har jo ingenting med forfengelighet å gjøre, kun fornuft...) men jeg har ingen problemer med å forstå de som mener at ei quartsklokke til 500 kr gjør samme nytten som instrument til å måle tid, for det har de helt rett i. Et mekanisk ur er noe mer.
Shut up legs!
|
|
|
10/12/2014 13:36
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Nettopp. Pebble FTW! 
|
|
|
[Re: Dan]
10/12/2014 13:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Nettopp. Pebble FTW! Er nysgjerrig. Skal sjekkes. Hva kan den sammen med en android-mobil?
|
|
|
10/12/2014 13:41
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Dessuten er jeg så vant til å ha klokka på venstre håndledd etter å ha gått med den der hver eneste dag i 35 år, at jeg føler meg ganske "naken" uten. Armbåndsur hører liksom bare med. Nå flyr jeg sjelden rundt og sjekker tiden. Og de gangene jeg må det så er det ikke så mye jobb å dra frem mobilen. Synes det er deilig å føle meg "naken", synes rett og slett armbåndsur (og smykker) er i veien.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
10/12/2014 13:51
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Nettopp. Pebble FTW! Er nysgjerrig. Skal sjekkes. Hva kan den sammen med en android-mobil? Den er fullt kompatibel med både IOS og Android. Jeg har ikke erfaring med android og Pebble selv, men har noen kollegaer med android som har et par features jeg er litt misunnelig på. Det er bare en ting som irriterer meg grønn med Pebble. Det er at den gjemmes godt under jakke og hansker for tiden, så når det vibrerer på håndleddet må jeg enten stoppe og sjekke klokka eller smøre meg med tålmodighet til jeg kommer hjem. 
|
|
|
10/12/2014 13:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Liker ikke helt dette. Er man plutselig blitt gammeldags og lite oppdatert om man går med klokke nå? Smartklokke er sikkert fett for mange det, men ikke for meg. Hadde er forsøk med det på slutten av nittitallet en gang (Swatch m personsøker.). Noen kjøper toppsykler med carbonramme, oppgradert carbon "cock-pit" og XTR drivlinje andre kjøper klokker til tilsvarende pris. Begge deler er sikkert like uforståelig for de som ikke ville prioritert på samme måten.
Redigert av sveinaa; 10/12/2014 13:54.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Raskall]
10/12/2014 14:36
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Det er da mye lettere å kikke ned på håndleddet enn å dra opp telefonen av lomma? Nettopp. Pebble FTW! Er nysgjerrig. Skal sjekkes. Hva kan den sammen med en android-mobil? Den er fullt kompatibel med både IOS og Android. Jeg har ikke erfaring med android og Pebble selv, men har noen kollegaer med android som har et par features jeg er litt misunnelig på. Det er bare en ting som irriterer meg grønn med Pebble. Det er at den gjemmes godt under jakke og hansker for tiden, så når det vibrerer på håndleddet må jeg enten stoppe og sjekke klokka eller smøre meg med tålmodighet til jeg kommer hjem. Jeg lurer også på dette. Hva er det en slik klokke gjør, bortsett fra å vise tiden og lese tekstmeldinger? Har vurdert å kjøpe meg en smart klokke, men har vel egentlig slått det fra meg da jeg ikke ser noe verdi i det.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/12/2014 14:44
|
towi
Ringrev
|
Ringrev
Siden er noen klokke eksperter her, hvordan er nivået på Omega og Rolex om dagen? Veldig avhengig av modell. Jeg har siklet lenge på en Omega Seamaster. Snakker fort 30 lapper. Omega er eid av Swatch-Group så det står vel ETA urverk i disse også. ...men tradisjonelt har disse innmatene - i motsetning til bl.a. TagHeuer - blitt plukket ut fra toppseriene til ETA. Madammen har en Seamaster Lady og er storfornøyd. Siklet selv på en slik i herre utgave en gang i tiden, men syntes den utgaven med mekanisk urverk ble for klumpete (Quartz-modellen er faktisk vesentlig mer smekker) Selv sverger jeg litt til Seiko når det gjelder klokker i midtsjiktet (opp til 10.000,-), men har også en mekanisk Longines av den litt bedre sorten.
|
|
|
[Re: Dexter]
10/12/2014 14:46
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Noen som har lyst på Apple Watch når den kommer? https://www.apple.com/watch/timekeeping/ Jeg er litt i tvil hvor praktisk det er hvis man må lade batteriet hver dag eller deromkring.
|
|
|
[Re: Tex]
10/12/2014 14:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: Dexter]
10/12/2014 14:51
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg lurer også på dette. Hva er det en slik klokke gjør, bortsett fra å vise tiden og lese tekstmeldinger? Har vurdert å kjøpe meg en smart klokke, men har vel egentlig slått det fra meg da jeg ikke ser noe verdi i det. Den viser mail, kalender, sms og alle notifications fra telefonen, som f eks fra Facebook og andre apper. I tillegg kan den brukes til å ta telefonen, noe som kan være praktisk hvis telefonen ligger langt ned i sekken og må graves frem. Da kan man løfte på røret med klokken for å vise at man er der og at det kan lønne seg for oppringeren å vente noen sekunder. Videre finnes det en masse apper som gjør forskjellige ting. Fjernutløser til mobilkameraet er f eks ikke så dumt i disse selfietider.
|
|
|
10/12/2014 15:11
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns crowdfunding er utrolig artig, og slang meg på med en bestilling her: http://www.ringclock.net/Levering rett over nyttår, blir artig å se om den lever opp til forventningene skapt av de første skissene...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Dan]
10/12/2014 15:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg glemte å nevne funksjonen i min favoritturtavle, Futura Weather. Det siste jeg gjør før jeg bestemmer meg for hvor mye klær som skal bæres på sykkelturen er å ta et kjapt blikk på klokken og se hvilket vær og hvilken temperatur det er ute. 
|
|
|
10/12/2014 15:19
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Er det ett mekanisk armbåndsur som vekker «må ha»-begjæret så er det dette:  ( stort bilde) Det er en svært romantisk tanke at vi landet på månen mens vi fortsatt var avhengige av noe så analogt og lite nøyaktig som mekaniske urverk.
|
|
|
10/12/2014 15:20
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Har ofte hatt lyst på Omega eller Breitling, men aner ikke om de faktisk er bra.
Omega sine coaxial-verk som 8500 og 9300 går for å være noe av det beste man kan få innefor rimelighetens grenser om dagen. Svært presise og anbefalt serviceintervall er 1 år lenger enn de fleste andre. (5 vs 4 år). En herlig blanding av godt gammeldags håndverk og høyteknologiske produksjonsmetoder. Omega er også i ferd med å utvikle en ny sertifiseringsmetode som følge av de antimagnetiske egenskapene til de nye verkene deres: http://www.hodinkee.com/blog/omega-devel...e-for-metrologyBreitling er et merke jeg ikke har så sterkt forhld til. De fleste designene deres blir for rotete for min del, men de har jo selvsagt den udødelige klassikeren Navitimer samt andre svært pene flyger-inspirerte kronografer. Superocean Heritage synes jeg også er veldig fin, men "problemet" med den for min del er at den bruker et relativt generisk ETA-produsert verk som så mye annet de produserer om dagen. https://www.youtube.com/watch?v=uC-97i-SF3YSiden er noen klokke eksperter her, hvordan er nivået på Omega og Rolex om dagen? Høyt. Omega og Rolex har ipå flere områder ganske forskjellige måter å angripe ting på. Der Omega går på revolusjon, går Rolex på evolusjon. Dersom du for eksempel ser på den ikoniske Submarineren til Rolex er det ikke vanskelig å trekke parallellene fra de tidligste til de nyeste. Den største forandringen gjort på én gang (designmessig) skjedde nok ved den siste opdateringen da den fikk ny kasse og keramisk bezel blant annet. Verkene i disse har også blitt oppgradert sakte med sikkert opp gjennom årene. Fra å gå fra et merke jeg overhodet ikke kunne tenke meg å eie for litt over ett år siden har jeg nå to etter å først ha fått prøvd en på armen og ta den i nærmere øyensyn. Men igjen, Omega har også et av verdens absolutt mest klassiske design i katalogen med Speedmaster Professional, eller "måneklokka" på folkemunne. Det var klokken som utløste galskapen for min del. Jeg har den fortsatt og tror den blir værende. Uansett, å kjøpe et kostbart mekanisk ur gjør man i hovedsak ut fra følelser, ikke på grunn av behov. (Noen gjør det nok også av markeringsbehov ved å bære et statussymbol på armen.) De som ikke skjønner greia overhodet kommer antageligvis aldri til å skjønne det heller så de kan like godt bare finne noe annet å irritere seg over.  For de som faktisk synes at dette er spennende har vi et norsk forum med svært høy kompetanse og god takhøyde på tidssonen.no Og nei, denne hobbyen MÅ ikke være dyr. Man kan få gansake flott mekanikk i god innpakning til bare et par tusenlapper.
|
|
|
10/12/2014 15:25
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Redigert av bstein; 10/12/2014 15:27.
|
|
|
10/12/2014 15:47
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Grand Seiko er så ufattelig heftig! På tide at dette merket blir representert i Norge snart. Til topic (uten å svare på spørsmålet  ): Ja og nei. Da Heuer ble kjøpt opp av TAG produserte de over lengre tid mye som var regelrett ræl innpakket i designkasser flagget med logoen til en av de forhenværende aller største prdusentene. 90-tallet var jo et rent takras så i måte. Fyttigrisen så mye fælt de pumpa ut. Da det fremdeles var Heuer før oppkjøpet var de med på mye historie, mest innen motorsport som resulterte i for eksempel Carrerra, det skadet heller ikke at Steve McQueen rocket en Monaco så det holdt. Alt dette ble tilsynelatende bare glemt og forkastet etter oppkjøpet frem til svært nylig. Helt utrolig at de ikke har begynt å spille på den utrolige historien til merket igjen før nå. Monaco har for så vidt holdt stand, men at de har klart å neglisjere Carrera slik det ble gjort er bare leit. Det som skulle hjelpe den opp igjen ble en gigantisk markedsføringskatastrofe da de lanserte 1887-verket som sitt eget. Det viste seg å være et Seiko-design. MEN som sagt, den er på vei tilbake og jeg har trua. Noe av det aller gjeveste av vintageklokker for min del må være en pre-Tag Carrera chrono. Og av de nye, Carrera Jack Heuer jubileumsmodellen. Bare synd den er omtrent umulig å få tak i. DET er tøft det.
|
|
|
10/12/2014 15:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
her var det masse klokkekunnskap. Kanskje noen kan si noe om en TAG jeg kjøpte hos Bjerke for sikkert 15 år siden. Jeg vet lite om klokker så jeg skulle bare ha noe "pent" og endte opp med en reproduksjon av en klokke fra 50 60 tallet (OL i Munchen?). Jeg så bare at det var en enkel klokke med stilren design uten annet enn en enkel urskive, opptrekk/bevegelses mekanikk, skinnrem OG "flytende" sekundviser. Urmakern sa at det var en 100% repro av en eller annen kjent modell hvor de bla hadde valgt det gamle plexiglasset og droppet de mer moderne og sikkert bedre glassløsningene. Jeg så det tidløse designet og ikke minst den flytende sekundviseren bladde opp 15 laken eller der omkring og har inntil nå tenkt at jeg har hatt noe relativt eksklusivt på armen de to tre gangene i året jeg har på dressen, men det stemmer kanskje ikke likevel? Er alt sammen egentlig bare en litt flott swatch??
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: KimNK]
10/12/2014 16:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Grand Seiko er så ufattelig heftig! På tide at dette merket blir representert i Norge snart.
Se der ja, da er jeg skikkelig trendsetter siden jeg eier en Seiko selv. Desverre for imagoet mitt så bruker jeg den så å si aldri.
|
|
|
10/12/2014 16:03
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
Grand Seiko er noe LITT annet enn en "vanlig" Seiko.  Likevel, Seiko sine mekaniske klokker er uten tvil noe av det som gir mest igjen for pengene. In-house design, nøyaktige, robuste og god innpakning med flott finish. Min soleklare anbefaling til de som vil ha en god hverdagsklokke som tåler bank til bare et par lapper ersom regel Seiko SKX007/009 Sanouka: Bilder. Det har selvsagt dukket opp gullkorn også under TAG-flagget, og reproduksjoner av originalmodeller er ofte en god oppskrif for å treffe spikeren på hodet.
Redigert av KimNK; 10/12/2014 16:08.
|
|
|
10/12/2014 16:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jada, som noen få andre herinne har jeg flere klokkeselgere i familien og har i det minste bra tilgang til bedre klokker. Det er bare at jeg ikke liker å være i ubalanse og å gå med to klokker, en på hver arm, bli rett og slett for mye.
|
|
|
[Re: KimNK]
10/12/2014 16:18
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er en sånn. Den på bildet er en jukseutgave, men jeg kjøpte min hos Bjerke så da er den nok ekte vil jeg tro 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
|
|