Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Øyvind V]
09/12/2014 14:51
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt mål er kun å mose på høyeste intensitet jeg klarer/gidder å gjennomføre på den planlagte intervallformen. Sparer aldri krutt til neste økt. Neste økt får vente eller bli som den blir. Er dette noe du har begynt med som "mosjonist", eller gjorde du det samme da du var aktiv? Ikke noe nytt. Intensiteten bestemmes av lengden og mengden, og jeg skal etter plannen alltid slite med gjennomføringen. Er det mer igjen på siste, så kjører jeg hardere, sliter jeg tidlig så blir det kortere og/eller færre intervaller. Selvsagt sparte jeg litt krutt eller tilpasset om det var farlig nært konkurranser, men heller ikke redd for å gå i kjeller'n nære konkurranser. Med rett spenning i kroppen, restituerte jeg tilsynelatende enda raskere.
|
|
|
[Re: Kriss]
09/12/2014 15:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt mål er kun å mose på høyeste intensitet jeg klarer/gidder å gjennomføre på den planlagte intervallformen. Sparer aldri krutt til neste økt. Neste økt får vente eller bli som den blir. Er dette noe du har begynt med som "mosjonist", eller gjorde du det samme da du var aktiv? Jeg tenker likt. 3x20 er så hardt jeg greier å kjøre tre drag på omtrent samme watt. 4x4 er så hardt jeg greier å kjøre 4 drag på omtrent samme watt. Har jeg ikke wattmåler på skal jeg akkurat greie å komme like langt opp i bakken på siste draget som første. Er ikke det litt tricky å beregne hvor langt oppi bakken du skal på første draget? Eller bruker du pulsen som "veileder"?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/12/2014 15:08
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt mål er kun å mose på høyeste intensitet jeg klarer/gidder å gjennomføre på den planlagte intervallformen. Sparer aldri krutt til neste økt. Neste økt får vente eller bli som den blir. Er dette noe du har begynt med som "mosjonist", eller gjorde du det samme da du var aktiv? Jeg tenker likt. 3x20 er så hardt jeg greier å kjøre tre drag på omtrent samme watt. 4x4 er så hardt jeg greier å kjøre 4 drag på omtrent samme watt. Har jeg ikke wattmåler på skal jeg akkurat greie å komme like langt opp i bakken på siste draget som første. Er ikke det litt tricky å beregne hvor langt oppi bakken du skal på første draget? Eller bruker du pulsen som "veileder"? Pulsen bruker jeg aldri, har jeg wattmåler så har jeg jo en formening om hva jeg skal snitte.. Har jeg ikke det går det på følelsen, greier jeg ikke komme like langt på det siste justerer jeg til neste gang.. Altså holder igjen mer i starten..
|
|
|
[Re: grr]
09/12/2014 15:28
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Støtter kjerts og Kriss på det der, gitt.
|
|
|
[Re: rasmusic]
09/12/2014 16:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg sitter ikke akkurat og holder igjen jeg heller, bare for å ha sagt det. Er man klar for mer etter 50 minutter er det jo bare å fortsette.
|
|
|
09/12/2014 16:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Korrekt, i går var det mye fine grimaser de siste 10 minuttene 
|
|
|
09/12/2014 18:43
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
hardt skal være hardt og rolig skal være rolig...
Go hard or go home!!!
|
|
|
09/12/2014 19:20
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Veit ikke hva jeg gjør feil, men langt opp i bakken kommer ikke jeg på rulla mi i hvertfall
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
09/12/2014 19:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
09/12/2014 19:58
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kveldens økt ble hard nok, og både korte ( 4 på tilsammen 17 min) og et langt I3 på 35 min, tilsammen 52 min i sone 3. Men da var det ikke mer futt igjen, hadde planer om to timinuttersdrag, som bare ble "nesten " i grenseland I2 og I3. Men var fornøyd med at 35 minutter gikk temmelig greit, etter kortintervallene. Og med kadens temmelig prikk på 85 hele veien og med samme motstand.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
10/12/2014 08:07
|
magic
Besatt
|
Besatt
Et lite spørsmål fra sidelinja, hva er det fysiologisk som gjør at man ved intervalltrening kjapt får pulsen opp igjen til der den var før paussa? Og når en har kommet opp på denne pulsen går det veldig treigt å presse den videre opp? Noe jeg tror er ca sone 3-belastning for meg. Kan dette åogså evt forklare hvorfor pulsen er høy gjennom et ritt, når jeg først har pressa den høyt opp den første halvtimen?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
10/12/2014 08:54
|
elviz
Veteran
|
Veteran
Kan anbefale en artikkel som omhandler utholdenhetstrening for syklister i siste nr av GRUPPETTO. http://www.gruppetto-magasin.no/ Vitenskapelig fokus, og belyser trening og ulike metoder godt synes jeg! Og nei, sone 1 er ikke veien å gå.....
|
|
|
10/12/2014 08:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etter de siste dagers meget gode innspill trenger man vel egentlig ikke lure så mye på hvordan man får trøkk lenger! Det må trenes og det må trenes hardt (Kanskje knallhardt egentlig passer best?). Det er liten vits å holde igjen med tanke på neste økt. For mye fokus på sonene er egentlig feil fokus, trøkk heller på for å bli sliten! Varierte drag og intensitet er ikke nødvendigvis feil på denne tiden av året. Nå er det bare å jobbe med psyken og forberede seg på å besøke kjeller'n litt oftere 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: magic]
10/12/2014 09:07
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Et lite spørsmål fra sidelinja, hva er det fysiologisk som gjør at man ved intervalltrening kjapt får pulsen opp igjen til der den var før paussa? Og når en har kommet opp på denne pulsen går det veldig treigt å presse den videre opp? Noe jeg tror er ca sone 3-belastning for meg. Kan dette åogså evt forklare hvorfor pulsen er høy gjennom et ritt, når jeg først har pressa den høyt opp den første halvtimen? Her er i alle fall et forsøk på å forklare (deler av) det du beskriver, altså "Heart Rate Drift" (saaakte økning gjennom økta): http://www.tri-ecoach.com/art24.htmOg her har man forøkt å forklare hvorfor det blir et såkalt "cardiac lag", altså forsinkelse i starten av innsatsperioden: "He suggested that during very brief intervals, oxygen bound to myoglobin served as an effective buffer against the accumulation of an oxygen deficit (and lactic acid) during the exercise bout. Therefore after a 30 second bout, myoglobin oxygen stores were repleted during the rest period, and the peak demand on oxygen delivery was not severe. By analogy, the body manages to live expensively, and briefly deplete cash reserves, then always repay the small debt during a subsequent “debt recovery period”. No long term debt accumulates. As the exercise bout lengthens, the capacity of the small buffering myoglobin oxygen store is outstripped, lactic acid production and accumulation becomes significant, and the burden of greater oxygen delivery during the work interval falls on the cardiovascular system."
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/12/2014 09:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Etter de siste dagers meget gode innspill trenger man vel egentlig ikke lure så mye på hvordan man får trøkk lenger! Det må trenes og det må trenes hardt (Kanskje knallhardt egentlig passer best?). Det er liten vits å holde igjen med tanke på neste økt. For mye fokus på sonene er egentlig feil fokus, trøkk heller på for å bli sliten! Varierte drag og intensitet er ikke nødvendigvis feil på denne tiden av året. Nå er det bare å jobbe med psyken og forberede seg på å besøke kjeller'n litt oftere Sånn var det ja... knallhardt, all out på hver økt, ofte i kjeller´n og litt av alt når det gjelder soner. Må bli bra. 
|
|
|
10/12/2014 09:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etter de siste dagers meget gode innspill trenger man vel egentlig ikke lure så mye på hvordan man får trøkk lenger! Det må trenes og det må trenes hardt (Kanskje knallhardt egentlig passer best?). Det er liten vits å holde igjen med tanke på neste økt. For mye fokus på sonene er egentlig feil fokus, trøkk heller på for å bli sliten! Varierte drag og intensitet er ikke nødvendigvis feil på denne tiden av året. Nå er det bare å jobbe med psyken og forberede seg på å besøke kjeller'n litt oftere Sånn var det ja... knallhardt, all out på hver økt, ofte i kjeller´n og litt av alt når det gjelder soner. Må bli bra. He he, kanskje ikke så bokstavelig. Men sitter med et inntrykk av at man får igjen for å kjøre litt hardere, og at det er helt greit å kjøre drag hardere enn sonene skulle tilsi dersom kroppen synes det er ok (bikke inn i neste sone). Man skal heller ikke være redd for å bli skikkelig sliten 
|
|
|
10/12/2014 09:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter de siste dagers meget gode innspill trenger man vel egentlig ikke lure så mye på hvordan man får trøkk lenger! Det må trenes og det må trenes hardt (Kanskje knallhardt egentlig passer best?). Det er liten vits å holde igjen med tanke på neste økt. For mye fokus på sonene er egentlig feil fokus, trøkk heller på for å bli sliten! Varierte drag og intensitet er ikke nødvendigvis feil på denne tiden av året. Nå er det bare å jobbe med psyken og forberede seg på å besøke kjeller'n litt oftere Hva er "knallhardt" i dine øyne? Mange nok timer i sone 1 og 2 gjør deg sliten, langdrag sweetspot (som egentlig ikke er en sone) gjør i alle fall meg meget sliten, sånn at det brenner i lårene når jeg skal opp trappa for å legge meg samme dag. Eller snakker vi all-out til syra stopper deg? Jeg holder gjerne igjen til neste økt, nettopp for at neste økt ikke skal ha dårlig kvaliet for at beina mine er kjøttpudding. Skulle jeg avslutta mine langdrag med all-out ville det gått dagesvis mellom hver gang jeg kunne kjørt økter med kvalitet over. For å unngå sone-praten, så kan du si at jeg gjerne kjører drag like under terskel fordi jeg har vesentlig kortere restitusjonstid og føler jeg får mye bedre kvalitet på alle øktene. I stedet for at jeg skal kjøre så hardt jeg klarer på hver økt og bare ta noen dager/en uke pause hver gang jeg er nedi kjelleren. Sliten, det blir jeg, og har mange ganger måttet endre treningsplanen fordi beina mine ikke er enig i at det skal være hardøkt i dag. Når man ligger på 75% av max HF med grimaser og syre som tilsier 90%++ er det bare å avslutte og kjøre rolig  Men så har jeg kanskje en mengde som gjør at jeg ikke kan kjøre all-out på hver økt?
Redigert av Hoaas; 10/12/2014 09:40.
|
|
|
10/12/2014 09:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hva som er hardt og hva som er knallhardt må du nesten vurdere selv. Jeg summerte bare min forståelse av det som har blitt skrevet. Om det forstås sånn at alle økter skal kjøres hardt, så er det feil. Jeg har forsøkt å kommentere de viktige øktene, som er hardøktene* *Min vurdering av hva som er de viktige øktene.
Redigert av sveinaa; 10/12/2014 10:15.
|
|
|
10/12/2014 09:56
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
He he, kanskje ikke så bokstavelig. Men sitter med et inntrykk av at man får igjen for å kjøre litt hardere, og at det er helt greit å kjøre drag hardere enn sonene skulle tilsi dersom kroppen synes det er ok (bikke inn i neste sone). Man skal heller ikke være redd for å bli skikkelig sliten Når man diskuterer trening på et forum som dette er det lett at ting høres veldig teoretisk og oppstyltet ut, f.eks. dette med fokus på soner. Jeg har forsåvidt et fokus på hvilke soner jeg skal trene i på denne tida av året, men jeg avbryter ikke økta hvis jeg bikker opp i "feil" sone. Jeg ser på tallene _etter_ økta, og noterer bak øret hva som ble gjort og hvilken effekt det hadde. Og sliten blir man, det er jo hele poenget med treninga. Usikker på hva du legger i "at man får igjen for å kjøre litt hardere". Litt hardere enn hva? EDIT: Ser nå at du har kommentert "de viktige øktene"/"hardøktene", og slenger da på et spørsmål om hva du regner som en hardøkt.
Redigert av Øyvind V; 10/12/2014 09:57.
|
|
|
10/12/2014 10:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Selvfølgelig blir det teoretisk. Det kan og hende at jeg ikke har "tatt" poenget heller. Inntrykket er også sikkert farget av at jeg trener hardt 3 ganger i uka + en rolig gang, om mulig (relativt liten mengde). Kanskje det er så enkelt som at jeg bare kan"gi jernet, og blir jeg sliten (total belastningen) tar jeg bare en ekstra hviledag? For egen del mindre fokus på minutter i sonene, og mindre fokus på overgangen fra 168 til 169 bmp. Egentlig fokusere mer på å bli sliten.
Alt som ikke er sone 1/2 er hardøkter. Og bare så det er sagt. Tror ikke på noen måte at du sluntrer unna når du setter deg på sykkelen. Du er sannsynligvis mer målrettet enn de fleste med din trening.
Redigert av sveinaa; 10/12/2014 10:16.
|
|
|
10/12/2014 10:20
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva som er hardt og hva som er knallhardt må du nesten vurdere selv. Jeg summerte bare min forståelse av det som har blitt skrevet. Om det forstås sånn at alle økter skal kjøres hardt, så er det feil. Jeg har forsøkt å kommentere de viktige øktene, som er hardøktene* *Min vurdering av hva som er de viktige øktene. Det er jeg helt enig med deg i, at de harde øktene er de viktigste. Om jeg må trene mindre en uke pga dårlig tid er det de rolige øktene jeg kutter.
|
|
|
10/12/2014 10:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Til syvende og sist handler vel dette om at folk her gjør litt forskjellige ting; noen varierer, noen kjører korte(re) drag, andre kjører lengre drag, atter andre kjører ett dritlangt drag. Så tror jeg egentlig at alle blir dyktig slitne av det vi holder på med, selv om vi gjør litt forskjellige ting. Jeg tror greia må være at hver og en bare må bli enig med selg selv om hva man har lyst til å gjøre.
|
|
|
10/12/2014 10:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Til syvende og sist handler vel dette om at folk her gjør litt forskjellige ting; noen varierer, noen kjører korte(re) drag, andre kjører lengre drag, atter andre kjører ett dritlangt drag. Så tror jeg egentlig at alle blir dyktig slitne av det vi holder på med, selv om vi gjør litt forskjellige ting. Jeg tror greia må være at hver og en bare må bli enig med selg selv om hva man har lyst til å gjøre. Ikke uenig med deg i det.
|
|
|
10/12/2014 10:56
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Til syvende og sist handler vel dette om at folk her gjør litt forskjellige ting; noen varierer, noen kjører korte(re) drag, andre kjører lengre drag, atter andre kjører ett dritlangt drag. Så tror jeg egentlig at alle blir dyktig slitne av det vi holder på med, selv om vi gjør litt forskjellige ting. Jeg tror greia må være at hver og en bare må bli enig med selg selv om hva man har lyst til å gjøre. Eller la andre bestemme for seg, dyrt men digg 
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
10/12/2014 11:07
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Kjørte kortkortkortintervaller i går, etter noen innledende 5 minuttere i sone 3. Hadde 0 trøkk i beina. Må prøve en gang eller to til, for å sjekke om det blir noe bedring.
Hodet sa: "Kom igjen nå, for helvete! 15 sek med full spiker" Beina svarte: " " (no reply)
Håper og tror på rask fremgang på dette, uten å kjøre mer enn 10-20 slike spurter i uka.
Ellers:
I dag jogget jeg 8 km til jobb. I ettermiddag jogger jeg 8 km tilbake. I september klarte jeg 800 meter før jeg måtte avbryte løpeturen (vonde knær). Rimelig fornøyd med måten jeg har kommet over det:)
|
|
|
[Re: EHAa]
10/12/2014 11:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Håper og tror på rask fremgang på dette, uten å kjøre mer enn 10-20 slike spurter i uka. Fremgang på hva? 15 sek spurt?
|
|
|
10/12/2014 11:18
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Håper og tror på rask fremgang på dette, uten å kjøre mer enn 10-20 slike spurter i uka. Fremgang på hva? 15 sek spurt? Jess:) Jeg er lei av å tape skiltspurter med 5 sekunders margin. Neste år skal jeg ha sjangs til å vinne dersom alle andre er uoppmerksomme. Edit: Vet du hva det gjør med selvtilliten til en stakkar å tape alle skiltspurter gjennom en hel sommer? Langturer blir jo en evig gapestokk. Dette har altså kun med ære og stolthet å gjøre. Når man er såååå dårlig som jeg er, så skal det ikke mye til for å få til rimelig grei forbedring. Derfor håper jeg at jeg kan kjøre noen få spurter i uka, og dermed tape skiltspurtene med en mindre ydmykende margin neste år.
Redigert av EHAa; 10/12/2014 11:23.
|
|
|
10/12/2014 11:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Håper og tror på rask fremgang på dette, uten å kjøre mer enn 10-20 slike spurter i uka. Fremgang på hva? 15 sek spurt? Jess:) Jeg er lei av å tape skiltspurter med 5 sekunders margin. Neste år skal jeg ha sjangs til å vinne dersom alle andre er uoppmerksomme. Edit: Vet du hva det gjør med selvtilliten til en stakkar å tape alle skiltspurter gjennom en hel sommer? Langturer blir jo en evig gapestokk. Dette har altså kun med ære og stolthet å gjøre. Er jo ikke verre enn at du sjekker hva du produserer av watt nå på 10-15s, og sjekke på nytt igjen om noen uker for å se framgang. Eller så kjøper du el-sykkel, så tar du jævlene hver gang 
|
|
|
10/12/2014 11:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Da er han i så fall avhengig av å kjøre spurter i bratt motbakke. Elsykler går ikke sååå fort 
|
|
|
10/12/2014 11:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Håper og tror på rask fremgang på dette, uten å kjøre mer enn 10-20 slike spurter i uka. Fremgang på hva? 15 sek spurt? Jess:) Jeg er lei av å tape skiltspurter med 5 sekunders margin. Neste år skal jeg ha sjangs til å vinne dersom alle andre er uoppmerksomme. Edit: Vet du hva det gjør med selvtilliten til en stakkar å tape alle skiltspurter gjennom en hel sommer? Langturer blir jo en evig gapestokk. Dette har altså kun med ære og stolthet å gjøre. Når man er såååå dårlig som jeg er, så skal det ikke mye til for å få til rimelig grei forbedring. Derfor håper jeg at jeg kan kjøre noen få spurter i uka, og dermed tape skiltspurtene med en mindre ydmykende margin neste år. Dette må være en relevant økt for formålet: Uten å ha forsket på det har jeg kommet fram til en økt som jeg mener gir både trening i ritt-rykk og napp og evnen til å tåle syre samt HTFU. Etter oppvarming og evt et drag på et eller annet nivå puster jeg godt inn og spurter rulle opp i fart. Holder den til 10 sekundervisningen på Garminen bikker over det nivået jeg har bestemt meg for. La oss si 600 watt. Så tar jeg 15 sekunder pause og gjentar til jeg ikke klarer å komme over 600 på 10 sekunderene. Under er et eksempel på dette. Jeg mener det gir trening i fartsøkninger, og etter hvert fartsøkninger med stinne bein, og til slutt fartsønkinger som ikke gjør at jeg klarer "å ta ryggen" http://www.strava.com/activities/33230881/analysis Velger et nivå som ikke er umulig, men som krever en del, og som jeg vet at jeg ikke kan holde hele kvelden. Jeg kjører dette på watt, men det se selvsagt mulig å kjøre det på fart også. Og nei, dette er ikke jevnt langintervall i sone tre  LarsB
|
|
|
|
|