Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Smørefrie ski, noen som har erfaring?

Smørefrie ski, noen som har erfaring? #1898757 07/12/2014 11:46
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tenker å kjøpe nye ski til samboeren slik at også hun kan få like mye glede i skisporet som jeg. Hun liker å være med på noen skiturer, men hun bruker det ikke som en treningsform. Tidligere har hun gått på gamle utslitte smørefrie ski som ikke er tilpasset, og dermed har det ødelagt mye av gleden. Derfor er det viktigste ankepunktet at hun ikke skal miste gleden med dårlig feste eller luggete ski. Jeg trener ofte på ski, og smører skiene mine selv. Dessverre har jeg dager der jeg bommer totalt, og da er det ikke kjekt å gå på tur. Derfor vil jeg prøve å unngå at hun får samme opplevelsene de få gangene hun er med på tur, så jeg vurderer å kjøpe smørefrie ski til hun.

Før var jo ikke smørefrie ski noe særlig, men det har jo endret seg kraftig de siste årene. Så hvordan er dagens smørefrie ski? Du kan vel få også de med spenn tilpasset vekten? Setter pris på innspill, tips og erfaringer om/rundt valget av nye ski.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898767 07/12/2014 12:24
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Redigert av JayTe; 07/12/2014 12:24.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898768 07/12/2014 12:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Skintec verkar fungera väldigt bra om man får dem med rätt spann (vilket iallafall i begynnelsen medförde att man inte fick väga för mycket då man skulle ha dem rätt styva och det inte fanns tillräkligt stiva ski).

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: JayTe] #1898769 07/12/2014 12:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det var billigt så jag är enig med dig.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898864 07/12/2014 19:51
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg driver å tester ut Salomon sine Equipe Skin om dagen, og så langt virker det som det kan passe veldig bra for det trådstarter ønsker.

Jeg har noen turer på de og i dag var de virkelig i sitt ess. På en dag hvor det var litt vanskelig å smøre. Da var de helt konge. For jeg hadde knall feste hele dagen og de andre jeg gikk med hadde null feste på slutten av turen.

Største ulempen er glid. I tørr snø og løs snø glir det ganske dårlig. Derimot i polerte spor som det ble mot slutten av turen i dag derimot så glir det ikke verst i hele tatt. Men på blå ekstra føre er vanlige ski en del bedre. Men til vanskelige fører for trening virker de helt konge så langt.

Men de MÅ velges ut riktig. Er de for myke så subber det veldig. Jeg har ski som er merket for 10-15 kg mer enn jeg veier fra Salomon.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898884 07/12/2014 20:38
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Jeg foreslår at du smører.
Dama mister vel ikke skilysten om man har en dårlig smøredag?
Når det er sagt finnes det sikkert mye som er bra nok, uten at jeg har peiling.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898886 07/12/2014 20:46
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Smør skiene!
Det gir mye større glede å gå på ski som er smurt godt, og har god gli.
Ta med litt ekstra skismørning, og legg på dersom det blir bakglatt.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: jag] #1898891 07/12/2014 20:56
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: jag
Smør skiene!

/Jan

Det er ikke alle fører det er like lett å smøre. For veldig mange så er smørefrie ski en veldig lur løsning for å ha gode ski.

Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: olechr] #1898897 07/12/2014 21:08
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olechr
Smør skiene!

/Jan

Det er ikke alle fører det er like lett å smøre. For veldig mange så er smørefrie ski en veldig lur løsning for å ha gode ski.

Greit nok det.
Men feks. Fischer sine løypeski med en anelse innsving er lette å smøre. Dessuten har ts erfaring med smøring.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: fjøråsyklist] #1898908 07/12/2014 21:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: fjøråsyklist
Smør skiene!

/Jan

Greit nok det.
Men feks. Fischer sine løypeski med en anelse innsving er lette å smøre. Dessuten har ts erfaring med smøring.

Smørene på landslaget har også erfaring innen smøring men bommer så det holder til tider ;-)

Om skiene har innsving har ingen ting med å gjøre om skiene er lette å smøre.

Men som skrevet over på kald vær er smøreski bedre for da klarer alle å smøre. På fører nærmere null og vekslene fører kan smørefri være riktig så bra og i mange tilfeller bedre enn smøreski. Feks på skikkelig 0 føre er det ingen ting som slår Zero ski.

Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: olechr] #1898917 07/12/2014 21:47
A
araa Offline
Fersking
Fersking
A
Har kjøpt smørefrie ski til frue og barn i alle år og da sverga til Fischer, har testa litt andre, men Fischer funkar. Men i dag har eg bestilt Åsnes Cecilie Skog (ikkje smørefrie)med feste til halvfell til fruen da vi er mest på ski utenom preparera løyper så blir spennande å teste det.

Mvh.
Arne
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: olechr] #1898931 07/12/2014 23:14
mogens Offline
Besatt
Besatt
Smør skiene!

/Jan

Greit nok det.

Smørene på landslaget har også erfaring innen smøring men bommer så det holder til tider ;-)

Men som skrevet over på kald vær er smøreski bedre for da klarer alle å smøre. På fører nærmere null og vekslene fører kan smørefri være riktig så bra og i mange tilfeller bedre enn smøreski. Feks på skikkelig 0 føre er det ingen ting som slår Zero ski.

Veldig enig i det olechr sier, selv om mitt valg av ski er lette fjellski med stålkant, som er fine her til Byfjellene i Bergen, der en tur typisk er en blanding av å gå i maskinpreparerte spor, oppgåtte spor i terrenget/turveier, og om man er heldig, nysnø. Kan ofte være en del is i terrenget også, så stålkanter er en stor fordel.
Har Madshus Voss i både smøreski og smørefri. Her i Bergen er det normalt bare noen få dager i løpet av vinteren en kan gå på ski, og det er mye nullføre og bare unntaksvis stabilt kaldt blåswix-føre. Slet mye med å treffe med smøreskiene, så kjøpte da den smørefri varianten og har vel bare brukt dem siden. Når man bare har noen få sjanser i året så er det greit å vite at man iallfall har noenlunde greit grep. Dette er jo ski med ganske mykt spenn som en går på, ikke løper på, så for min del er det ikke så farlig om en mister litt gli. Om en ikke er så veldig stødig på ski så kan jo bremseeffekten en får fra smørefri faktisk være en fordel i nedoverbakker.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1898958 08/12/2014 06:57
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Til de som sier én skitur med dårlig feste ikke ødelegger, så har de FOR tålmodige koner :-D

fra spøk til Swix: For oss som kun går på ski for å trene litt, er rett smøring noe kun Sithkrigere kan.
Jeg smører med grønn, blå eller rød. Max to lag, og det er godt slinger i temperaturspennet :-)
Klister kommer kun på sprayboks.

Så jeg tror smørefrie ski til koner som ikke er SÅ glade i ski kan redde mange dager i marka :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899045 08/12/2014 10:49
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøpte Skintec i januar og gikk en del på dem forrige sesong, bl.a. Holmenkollmarsjen. Har omtrent samme erfaringer som olechr; stort sett veldig bra feste og kurant gli. Når det er isete spor sitter de imidlertid ikke noe særlig. Skrev en rapport fra Holmenkollmarsjen her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1743015#Post1743015

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899092 08/12/2014 12:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter at jeg ble pappa har jeg fått fornyet tro på at Skintec er riktig valg for meg og min skigåing. Javel, gliden er mye bedre på riktig stive/preppa racingski, men festet er i klassen "spiker" og det krever 0 innsats før avreise. Og det siste er nok det viktigste... Gleder meg til turer med pulk!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899253 08/12/2014 18:46
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kjenner meg igjen i de fleste ankepunktene for smørefrie ski. Jeg tror ikke hun vil merke forskjell på gli fra smøreski til smørefrie. Men etter som hun ikke har mange turene i løpet av året så er det faktisk greit det ikke går i 100 ned bakkene. Glipptakene derimot, de vil hun huske uansett. For hvert glipptak øker sjangsen for at det ikke blir noen flere turer. Har vært der før, så vet hvordan det føles.

Vil takke for innspill. Skintec skiene virker spennende og overkommelig i pris. Så får jeg se hva det blir til.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899275 08/12/2014 19:09
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Jeg stemmer for smørefritt som primært skipar. De som ikke bruker ski til trening, men for å komme seg ut på tur dukker gjerne opp i løypa først når temperaturen og sol/skyggeforholdene kommer dit at det er vanskelig å smøre. Det er ikke ofte smørefritt er fullstendig ubrukelig til turbruk.

Kan legge til at jeg bruker ski som trening selv, og tyr ofte til mine smørefrie Fischer når påskeføret er et faktum og jeg ikke er motivert for kompliserte smøreøvelser.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899481 09/12/2014 10:22
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
En fin løsning er vanlige ski og festetape. Da har du smørefrie ski når du vil.

Smørefrie ski ore not

Redigert av Gammelogdesperat; 09/12/2014 10:25.

iq
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Gammelogdesperat] #1899482 09/12/2014 10:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat

Smørefrie ski ore not

Hmm, kanskje jeg bør prøve dette på et gammelt par ski. Bør det være et relativt stivt par pga glid?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: olechr] #1899485 09/12/2014 10:30
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Smør skiene!

/Jan

Greit nok det.

Klart ikke innsving har med smøring å gjøre, men disse skiene og anre lignende ski er faktisk lettere å smøre enn skikkelige racingski.
De største bommene får man når man presser grensene mellom feste og glid. Smører man safe får man alltid feste og stort sett god nok glid, og man har muligheten til skikkelig gode ski når forholdene er gode.
Det ligger mye mer skiglede i skikkelig gode ski innimellom enn passe hver gang.
Men for all del, kjøp gjerne smørefri.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: fjøråsyklist] #1899492 09/12/2014 10:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
[
Klart ikke innsving har med smøring å gjøre, men disse skiene og anre lignende ski er faktisk lettere å smøre enn skikkelige racingski.
De største bommene får man når man presser grensene mellom feste og glid. Smører man safe får man alltid feste og stort sett god nok glid, og man har muligheten til skikkelig gode ski når forholdene er gode.
Det ligger mye mer skiglede i skikkelig gode ski innimellom enn passe hver gang.

Det er ikke noe som er så lite motiverende som en skitur uten feste. Vil nesten påstå at det kan sammenlignes med en sykkeltur som sykkelen må trilles. Derfor er feste viktigere en å få bekreftet egne smøreferdigheter.

Hvorfor er det egentlig vanskeligere å smøre racing ski? Smøringen oppfører seg vel helt likt?

Eneste føret jeg vil definere som smøresafe er "blått" føre (uavhengig av ski type er det og). Alt annet er alltid litt spennende. For ikke snakke om de gangene klisteret må frem, fytt f.

Redigert av sveinaa; 09/12/2014 10:56.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899498 09/12/2014 11:00
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
En ting er å smøre til turer i lavlandet, men når man er på fjellet varierer gjerne høydemeterene og dermed gradestokken med ganske store forskjeller. Da er det litt vanskeligere å smøre. En av grunnen til å ha smøreski er jo for å få bedre glid, og da smører man ikke safe for å gå på bekostning av glien.

Redigert av Dloh; 09/12/2014 11:02.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899514 09/12/2014 11:20
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er en af dem, der slet ikke kommer nok afsted pga dårlig smørring. Jeg satser dog på at komme kommer mere denne sæson da vi netop har købt hus ret ud til gamle drammensbanen det nedlagte togspor ved Reistad, vist også kaldet dansker ruten ICON_SMILE

Anyway tanken om smørefrit frister meget, og tanken om at det kan klares med tape endnu mere. Jeg kan se at der findes flere forskellige typer tape

http://www.oslosportslager.no/produkt/swix-nordic-grip-tape-n10-32128.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/start-eco-grip-tape-31980.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/start-grip-tape-red-7359.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/start-grip-tape-sport-blue-31898.aspx

Er der en i kan anbefale frem for andre?

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Gammelogdesperat] #1899582 09/12/2014 13:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Smørefrie ski ore not

Jag har aldrig testat själv men från folk som har använt festetape så säger de att de kladdar en massa i nysnö och att man då måste lägga på någon valla över för att man ska kunne bruke skiderna.

Det är iallafall inte det jag kallar smörefritt. edit: på grund av att de inte fungerar i fören som är rätt vanliga. Hur mycket strul det är att lägga på och eventuellt försöka ta bort vallla på teipen vet jag inte.

Redigert av fredriks; 09/12/2014 13:24.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: fjøråsyklist] #1899588 09/12/2014 13:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det är jag inte enig med om du inte menar att man gott kan bruke ski som kladdar en massa för att "glidet bara är lite dårligt."

På en del fören skulle jag säga att det är väldigt vanskligt att valla skider som inte kladdar så mycket att det blir riktigt frustrerande att gå på dem och det att ha någorlunda fäste. Om man sen lägger till varierande fören på grund av höjdsklillnader som man ofta har i norge blir det inte enkelt.

Dårligt glid kan jag leve med men skidor som hugger på grund av kladd eller kladd som gör att skidorna inte glider alls är inte spesiellt göy.

Hur lätt det är att smöra beror väldigt mycket på var man bor. Om det är stabil vinter så är det inte vanskligt. Om temperaturen är ofta runt 0 och många ändringar i vädret, kan det vara riktigt vanskligt och jobbigt att bytta mellan voks och klister många gånger under en sesong.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: fjøråsyklist] #1899748 09/12/2014 20:12
olechr Offline
More than words
More than words

De største bommene får man når man presser grensene mellom feste og glid. Smører man safe får man alltid feste og stort sett god nok glid, og man har muligheten til skikkelig gode ski når forholdene er gode..

Da trur jeg vi får være enig om å være uenig. Det kommer helt ann på hvordan skiene blir plukket. Racing ski er ikke det samme som at man må presse grensene i det hele tatt. Man kan lett velge racing ski som er sikre som banken. Faktisk i mange tilfeller er en del turski vanskeligre å trå ned siste delen av spennet i forhold til en racing ski. Går man i ski løyper vil man i de fleste tilfeller ha en bedre opplevelse både på feste og glid på en racing ski kontra en turski (så sant den er plukket ut riktig)

Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: fredriks] #1899749 09/12/2014 20:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Smørefrie ski ore not

Jag har aldrig testat själv men från folk som har använt festetape så säger de att de kladdar en massa i nysnö och att man då måste lägga på någon valla över för att man ska kunne bruke skiderna.

Det är iallafall inte det jag kallar smörefritt. edit: på grund av att de inte fungerar i fören som är rätt vanliga. Hur mycket strul det är att lägga på och eventuellt försöka ta bort vallla på teipen vet jag inte.

Jeg har brukt ganske mye teip. Og som du sier har jeg hatt problemer så fort det er nysnø.

Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: olechr] #1899757 09/12/2014 20:33
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran

De største bommene får man når man presser grensene mellom feste og glid. Smører man safe får man alltid feste og stort sett god nok glid, og man har muligheten til skikkelig gode ski når forholdene er gode..

Da trur jeg vi får være enig om å være uenig. Det kommer helt ann på hvordan skiene blir plukket. Racing ski er ikke det samme som at man må presse grensene i det hele tatt. Man kan lett velge racing ski som er sikre som banken. Faktisk i mange tilfeller er en del turski vanskeligre å trå ned siste delen av spennet i forhold til en racing ski. Går man i ski løyper vil man i de fleste tilfeller ha en bedre opplevelse både på feste og glid på en racing ski kontra en turski (så sant den er plukket ut riktig)

Nok en gang så vrir du på det jeg sier. Hvor sa jeg at racingski hadde noe med å presse grensene?

Mulig jeg var en anelse upresis men racingski er som kjent konstruert for skiløpere med en anelse god teknikk, smøring og teknikk er egentlig to sider av samme sak. Derfor vanskeligere å få feste og glid, samtidig(noe jeg omtalte som smøring) Jeg som har god teknikk vil antagligvis få bedre feste og glid på et par velsmurte racingski.
Det er godt mulig du kan mye om ski som ikke jeg kan, men det er vel et faktum at "løypeski" selges til "nybegynnere" fordi de er lettere å smøre brukbart.

Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899778 09/12/2014 21:10
olechr Offline
More than words
More than words
Du trenger ikke å ha god teknikk for å få godt feste og god glid på racing ski. Mulig det er det du mener og at jeg missforstår det du sier.

Jeg står å plukker ski hele dagen og det man kaller turski er ikke det samme som at de er lettere å gå på. Dessverre er det ofte mer som skal til for å trå de helt ned enn racing ski. Selv om det burde vært motsatt.

Ambassadør for Scott.
Re: Smørefrie ski, noen som har erfaring? [Re: Dloh] #1899780 09/12/2014 21:11
olechr Offline
More than words
More than words
Men turski kan ofte være lettere å kjøre på pga av innsving etc.

Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support