(Forøvrig, ingeniørhjernen elsker hvordan alle de bittesmå delene jobber sammen, vel vitende om at en digital klokke hadde gitt et mye mer presist resultat.)
Ingeniørhjernen min elsker hvordan de nano-små delene jobber sammen i en Suunto Ambit, vel vitende at disse funksjonene ikke var mulig å få til på så liten plass for noen få år siden.
Drømmeklokka mi er en av de minimalistiske Rado-modellene med display og visere. Den ser bra ut, er ripefri, og har noe som er viktig for meg: To tidssoner. I tillegg går den riktig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Ja, men det er ikke viktig at klokka mi er synkron med med soloppgangen. Det er viktig at klokka mi er synkron med tidsreferansen som de andre klokkene i samfunnet stilles etter.
Jeg ser ikke hvorfor dette er et argument for å kjøpe ei dyr klokke som ikke går riktig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[ Drømmeklokka mi er en av de minimalistiske Rado-modellene med display og visere. Den ser bra ut, er ripefri, og har noe som er viktig for meg: To tidssoner. I tillegg går den riktig.
Men ikke lenge. Jeg ga kona en Rado-klokke for noen år siden, som har kostet noen tusen i reperasjoner etterhvert. Ikke Rado igjen.
Og ikke Tag Heuer.
Noen som har tips til en litt cool klokke til et sted mellom 2. og 8.000 ? Ikke chronograf ( for komplisert ), stållenke ( liker å slippe å ta av klokka i vann) og som er driftssikker ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
(Forøvrig, ingeniørhjernen elsker hvordan alle de bittesmå delene jobber sammen, vel vitende om at en digital klokke hadde gitt et mye mer presist resultat.)
Ingeniørhjernen min elsker hvordan de nano-små delene jobber sammen i en Suunto Ambit, vel vitende at disse funksjonene ikke var mulig å få til på så liten plass for noen få år siden.
Elektrofolk ass! Men jo, det har sin sjarm det også, definitivt!
Sitat: GeirK
Drømmeklokka mi er en av de minimalistiske Rado-modellene med display og visere. Den ser bra ut, er ripefri, og har noe som er viktig for meg: To tidssoner. I tillegg går den riktig.
Der er vi veldig enige - Rado har noen råstilige modeller.
Redigert av Anders A-R; 10/12/201409:10.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Min nye virkelighet sier at alle klokker som ikke kan vise meg mail og sms slik at jeg slipper å fiske opp telefonen er utdaterte paraffindrevne makkverk. Seriøst, ikke prøv smartklokke hvis du har lyst å fortsette å kjenne glede av å ha en pen og klassisk klokke på armen.
Jeg greier ikke å forstå hvorfor folk er villig til å betale mer for en unøyaktig klokke enn en nøyaktig en all den stund den aller viktigste oppgaven til en klokke er å vise tiden nøyaktig.
Men sånn er det bare. For mange er klokker langt mer en et verktøy for å holde tiden
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Fordi vi ikke er avhengig av pinlig nøyaktig tid til så mye i det daglige? Bussen ankommer uansett i henhold til sjåfførens klokke. Ikke din tid :-D
Gjelder ikke for tog. Når togene er i rute - og det er de faktisk som regel - så er avgangen på sekundet.
Jeg er veldig fornøyd med min Casio Wave Ceptor - en klokke som hver natt blir stilt via radiosignaler fra et atomur i Tyskliand. (Der er nøyaktigheten noe slikt som ett sekund avvik på fire millioner år.) Casio'en er derfor for alle praktiske formål alltid helt nøyaktig, dvs. på sekundet riktig. Det er faktisk nyttig når man reiser med tog. Og alt dette for noen hundre kroner ....
Gjelder ikke for tog. Når togene er i rute - og det er de faktisk som regel - så er avgangen på sekundet.
Det argumentet for pinlig nøyaktighet er vel bare gyldig hvis hele universet følger NSB-tid? Og sånn er det vel ikke? Atomuret i Tyskland er vel ikke instansen alle stiller klokkene sine etter?
Altså opererer alle med litt avvik fra hverandre, som gjør at det ikke er så farlig om klokka di går noen sekunder for sent?
Det lureste er nok å ta seg god tid. Flere burde bli tvunget til det faktisk, gjør hverdagen litt lettere.
Jeg greier ikke å forstå hvorfor folk er villig til å betale mer for en unøyaktig klokke enn en nøyaktig en all den stund den aller viktigste oppgaven til en klokke er å vise tiden nøyaktig.
Men sånn er det bare. For mange er klokker langt mer en et verktøy for å holde tiden
Men det finnes da stilige klokker som går riktig. En bil er jo langt mer enn et redskap for å komme seg fra A til B, men jeg går jo ikke rundt og ønsker at bilen min kunne hatt en motor fra 50-tallet av den grunn.
Men det finnes da stilige klokker som går riktig. En bil er jo langt mer enn et redskap for å komme seg fra A til B, men jeg går jo ikke rundt og ønsker at bilen min kunne hatt en motor fra 50-tallet av den grunn.
Ja da, men det er ikke poenget. Klokker finnes i alle prisklasser. En del dyre klokker kjøpes ikke primært for å holde tiden.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Tid er ein standard, og standardar er gode å ha. At vi alle iblant «bør ta oss god tid», er sjølvsagt fint og sant, men her er eg einig med GeirK. Eg synest det er slurvete og respektlaust overfor andre ikkje å leggja vinn på å vera punktleg. Ei riktig klokke er eit verktøy for siviliserte menneske.
Etter omleggjing til digital kringkasting er dessverre ikkje NRK-klokka til å stola på lenger. For den som har tilgang til Internett, er det veldig greitt å bruka timeanddate.com.
Greit å være punktlig, men trenger ikke klokke som går riktig for å klare det. Ellers tror jeg at klokke kan være et nyttig verktøy både for siviliserte og usiviliserte mennesker.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Min nye virkelighet sier at alle klokker som ikke kan vise meg mail og sms slik at jeg slipper å fiske opp telefonen er utdaterte paraffindrevne makkverk. Seriøst, ikke prøv smartklokke hvis du har lyst å fortsette å kjenne glede av å ha en pen og klassisk klokke på armen.
Jeg er nok over middels interessert i klokker og har en håndfull til forskjellige anledninger. For ganske nøyaktig ett år siden kjøpte jeg Samsung Note 3 inkl Samsung Galaxy Gear smartklokke. Gear klokka måtte lades hver kveld, det gikk greit da jeg likevel lader telefonen. Artige funksjoner og kult med ny leke, så den ble foretrukket i alle anledningner.
Etter noen mnd forsvant spesialladeradapteret og jeg var tilbake på vanlige klokker igjen. Etter en stund fant jeg igjen adapteret og kunne igjen lade smartklokka, men den vanlige klokka ble på hånda, smartklokka ble i skuffen.
Grunn? Smartklokka er litt mer klumpete og mangler "beskyttelse" slik at den blir fort stygg om man ikke behandler den veldig pent. På smartklokka er det vanskeligere å lese av tiden enn på et vanlig ur, til de "smartfunksjonene"som jeg bruker er det mye bedre grensesnitt og kjappere å bruke smarttelefonen.
Greit å være punktlig, men trenger ikke klokke som går riktig for å klare det.
Det skjønte jeg ikke. Hvis klokka di går fem minutter for seint og du ikke vet hvor mye for seint den går, hvordan klarer du å møte tidsnok til en avtale.
Det bør ikke kreve altfor mange kalorier å legge inn litt ekstra slingringsmonn i oppmøter hvis man bruker en mekanisk klokke man vet ca drift på.
Forøvrig har jo samtlige av oss mobiler med presise ur på i lomma, så man kan jo bare styre møtehverdagen sin utfra denne hvis håndleddet skulle drifte altfor mye..