Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 51 av 132 1 2 49 50 51 52 53 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899531 09/12/2014 11:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Sitat: sveinaa
Quote:

Nå kompliserer du og bruker mye teoretisk tilnærming, og det bekrefter på en måte at man kanskje blir litt opphengt i tall ICON_WINK

Jeg synes jeg gjør ting jævla enkelt!
Hva er komplisert mener du?

Det er ikke det at opplegget ditt er komplisert, men synes du er veldig opphengt i sonene og teori. Om man kjører kortere med pause kan man gi litt mer uten at det nødvendigvis flytter økta en hel sone. 1 minutts pause får tross alt pulsen ned og man får vispa litt med beina. Kroppen aner jo ikke om du styrer etter watt eller puls.

Du har rett i at kroppen ikke vet om du kjører på watt eller puls, og mange som kjører på følelse uten verken puls eller watt får også resultater. Grunnen til at jeg kanskje er litt opphengt i det du mener er teori og soner, er fordi jeg mener det er greit å ha kontroll på intensiteten, siden det blir noen timer hver uke. Å kjøre på puls har sine ulemper, både fordi den er kraftig forsinket og kan variere ganske sterkt fra dag til dag selv på samme intensitet. At man har lavere puls på samme intensitet, betyr ikke at opplevd intensitet er lavere eller at du produserer mindre syre. Så om du stykker opp draget, for å kunne kjøre hardere, vil du vel muligens flytte opp en sone i watt, selv om pulsen som er forsinket sier noe annet.

Nei, det er ikke sikkert man flytter intensiteten en hel sone, men hva snakker du om, puls eller wattsoner? Jeg er helt enig i at man fint kan variere intensiteten innenfor en gitt sone, det har jeg også sagt tidligere.

Vi er forskjellige. Ingen som krangler på at pulsen er mindre nøyaktig enn et konstant watt tall heller (hva gjør man den ene gangen kroppen ikke liker det konstantet wattallet da?). Men for å illustrere mitt poeng. Om man er trialet og trener sykkel med wattkrank og løping pluss svømming på puls. Kan man da si at det er høyere kvalitet over sykkeltreningen fordi måleinstrumentet er mer nøyaktig (Jeg tror ikke svaret er ja.)?

Redigert av sveinaa; 09/12/2014 11:58.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899536 09/12/2014 12:06
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Soner er noe jeg kun benytter når jeg skal snakke med andre for å beskrive økta mi. Jeg oppfatter soner som et konstruert begrep.

"Tid i sonen" er et eksempel på en mål- eller styringsparameter som jeg finner helt uinteressant. Hvis jeg ligger stabilt på 81-82 % (av max HF) i en time, får jeg kanskje 0 minutter i sone 3. Øker jeg bittelitt (til 83 %), får jeg lang tid i sone 3. Jeg tror at den faktiske forskjellen på øktene er liten, selv om den ene økta gir 0 min sone 3, og den andre økta kanskje 40 min i sone 3. Forskjellen blir enda mer ekstreme dersom man styrer etter Watt, spesielt med lange drag med konstant intensitet. Da er man enten over eller under sonegrensen, altså svart/hvitt.

Det andre "problemet" med for stor fokus på soner, er at sonens spennvidde kan kamuflere forskjeller. Det er for eksempel enorm forskjell på hvor lenge jeg kan tråkke på 87 og 92 % (av max HF). Det ene er rundt terskel, og jeg kan holde på lenge. Det andre er godt over terskel, og jeg stivner kanskje fullstendig etter 10-15 minutter. Begge to er sone4-økter.

Når jeg sier at 81-82 mot 83 % er ubetydelig forskjell, og 87 mot 92 % er stor forskjell, så er det fordi jeg tror at over kontra under terskel forsterker forskjellene. (Det er likedan i mitt eget fagfelt, trafikkteknikk. Alt kan gå knirkefritt i trafikken, helt til det begynner å snø bittelitt. Kapasiteten reduseres med 3 %, og alt står i stampe. Kapasitetsgrensa i et kryss eller på en strekning kan sammenliknes med melkesyreterskelen.)

Men hvis jeg avtaler trening med naboen, er det meget nyttig å spørre om han vil bli med ut og kjøre en sone 1-langtur, eller om han vil ut og kjøre sone 3-drag.

PS: Jeg forstår utmerket vel at andre kan synes at "tid i sonen" eller tilsvarende begreper er interessante. Det har jeg ikke noe problem med. Men jeg liker heller å se på de faktiske tall, både når det gjelder Watt og HF.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899538 09/12/2014 12:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men for å illustrere mitt poeng. Om man er trialet og trener sykkel med wattkrank og løping pluss svømming på puls. Kan man da si at det er høyere kvalitet over sykkeltreningen fordi måleinstrumentet er mer nøyaktig (Jeg tror ikke svaret er ja.)?

Det kommer jo an på da... Hvis du trener "feil" på løping/svømming ut fra hva som er målet med en økt som følge av at pulsen er helt koko den dagen så kan jo kvaliteten bli lavere. Men hvis du prøver å poengtere at det ikke er måleinstrumentet som sådan som bestemmer kvaliteten på økta så er jeg enig ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899544 09/12/2014 12:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den ene dagen beina mine ikke liker watt-tallet bør jeg kanskje vurdere å heller ta en rolig økt ICON_WINK

Søstra mi, som er triatlet, har all intensitetsstyring på puls. Alt er nok ikke så svart/hvitt som det framstilles her. Poenget mitt med de forrige innleggene var at jeg synes det blir feil grunnlag å kjøre kortere drag fordi jeg da kan kjøre hardere, når jeg faktisk ønsker å ha litt lavere intensitet for å kjøre lengere drag og sannsynligvis noe kortere restitusjonstid.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899548 09/12/2014 12:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EHAa
Soner er noe jeg kun benytter når jeg skal snakke med andre for å beskrive økta mi. Jeg oppfatter soner som et konstruert begrep.

"Tid i sonen" er et eksempel på en mål- eller styringsparameter som jeg finner helt uinteressant. Hvis jeg ligger stabilt på 81-82 % (av max HF) i en time, får jeg kanskje 0 minutter i sone 3. Øker jeg bittelitt (til 83 %), får jeg lang tid i sone 3. Jeg tror at den faktiske forskjellen på øktene er liten, selv om den ene økta gir 0 min sone 3, og den andre økta kanskje 40 min i sone 3. Forskjellen blir enda mer ekstreme dersom man styrer etter Watt, spesielt med lange drag med konstant intensitet. Da er man enten over eller under sonegrensen, altså svart/hvitt.

Det andre "problemet" med for stor fokus på soner, er at sonens spennvidde kan kamuflere forskjeller. Det er for eksempel enorm forskjell på hvor lenge jeg kan tråkke på 87 og 92 % (av max HF). Det ene er rundt terskel, og jeg kan holde på lenge. Det andre er godt over terskel, og jeg stivner kanskje fullstendig etter 10-15 minutter. Begge to er sone4-økter.

Når jeg sier at 81-82 mot 83 % er ubetydelig forskjell, og 87 mot 92 % er stor forskjell, så er det fordi jeg tror at over kontra under terskel forsterker forskjellene. (Det er likedan i mitt eget fagfelt, trafikkteknikk. Alt kan gå knirkefritt i trafikken, helt til det begynner å snø bittelitt. Kapasiteten reduseres med 3 %, og alt står i stampe. Kapasitetsgrensa i et kryss eller på en strekning kan sammenliknes med melkesyreterskelen.)

Men hvis jeg avtaler trening med naboen, er det meget nyttig å spørre om han vil bli med ut og kjøre en sone 1-langtur, eller om han vil ut og kjøre sone 3-drag.

PS: Jeg forstår utmerket vel at andre kan synes at "tid i sonen" eller tilsvarende begreper er interessante. Det har jeg ikke noe problem med. Men jeg liker heller å se på de faktiske tall, både når det gjelder Watt og HF.

Det meste innen trening er vel "konstruert", så man enklere skal kunne forstå hva som skjer på de forskjellige intensitetene.
Men er du enig i at du har bedre intensitetsstyring om du har kartlagt dine egne soner og trener etter disse, i motsetning til å bruke f.eks OLT sine som er forhåndskonstruert?

Jeg sliter litt med å se hvor du vil hen med innlegget, bare at soner er uinteressante som styringsparametre, eller hadde du et bedre styringsparameter? Følelse?

De fleste ser vel gjerne på både watt og hf etter endt økt, så tar de følelse med i beregningene for neste økt.

Eksempel: Jeg har de siste ukene kjørte langdrag på 50-65min, brukt 20-25min på å komme over 82% HF, ender økta på 85% HF. Følelsen er knallbra. Watt: Sweetspot
Når man har kjørt noen sånne, bør man kanskje justere opp motstand/belastning, for å få bedre utbytte av økta.
Jeg justerte opp FTP med 15w, ny økt med 45min drag. Brukte 3min på å komme opp i 82% HF, avslutta på 87% HF, følelse: grimaser de siste 10min. Watt: Sweetspot

Jeg bruker jo de fleste "parametre" for å styre treninga mi.

Redigert av Hoaas; 09/12/2014 12:26.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899551 09/12/2014 12:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det meste innen trening er vel "konstruert", så man enklere skal kunne forstå hva som skjer på de forskjellige intensitetene.
Men er du enig i at du har bedre intensitetsstyring om du har kartlagt dine egne soner og trener etter disse, i motsetning til å bruke f.eks OLT sine som er forhåndskonstruert?

Jeg sliter litt med å se hvor du vil hen med innlegget, bare at soner er uinteressante som styringsparametre, eller hadde du et bedre styringsparameter? Følelse?

De fleste ser vel gjerne på både watt og hf etter endt økt, så tar de følelse med i beregningene for neste økt.

Hva om man bruker OLT sine soner definert med bakgrunn i laktat da?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899552 09/12/2014 12:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
I löpning på flatt underlag och simning i basseng har man ju i praktiken nestan lika bra intensitet styring som med en effektmålare på sykkel.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899554 09/12/2014 12:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hjelper ikke om sonene er definert med bakgrunn i laktat. Det er ikke likhetstegn mellom pulssone og laktaten. Da må du kjøpe deg laktatmåler.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899556 09/12/2014 12:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner ikke hva du mener..? Med bakgrunn i egen laktetprofil?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899557 09/12/2014 12:32
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts

Hjelper ikke om sonene er definert med bakgrunn i laktat. Det er ikke likhetstegn mellom pulssone og laktaten. Da må du kjøpe deg laktatmåler.

Vil det si at det er store variasjoner for når man når 4mmol/l?

Redigert av sveinaa; 09/12/2014 12:34.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899558 09/12/2014 12:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Skjønner ikke hva du mener..? Med bakgrunn i egen laktetprofil?

Jepp.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899560 09/12/2014 12:35
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Eksempel: Jeg har de siste ukene kjørte langdrag på 50-65min, brukt 20-25min på å komme over 82% HF, ender økta på 85% HF. Følelsen er knallbra. Watt: Sweetspot
Når man har kjørt noen sånne, bør man kanskje justere opp motstand/belastning, for å få bedre utbytte av økta.
Jeg justerte opp FTP med 15w, ny økt med 45min drag. Brukte 3min på å komme opp i 82% HF, avslutta på 87% HF, følelse: grimaser de siste 10min. Watt: Sweetspot

Jeg bruker jo de fleste "parametre" for å styre treninga mi.

Det har vært mange diskusjoner her som har gått på "hvor lang tid bruker du på å komme opp i sonen", "det gjelder å ha mest mulig tid i sonen", "jeg regner bare den andelen av tiden som jeg faktisk er i sonen", "man får samlet mer tid i sone 3 hvis man gjør et eller annet" osv.

Så mitt innspill gikk bare på at jeg jeg synes sone-begrepet er et tveegget sverd. Innføring av sone-begrepet er nyttig på enkelte vis, men på andre måter synes jeg at det er med på å:

- Gi et falskt inntrykk av store forskjeller mellom økter som faktisk er nesten identiske (dersom de to øktene tilfeldigvis ligger rett over og rett under sonegrensen)
- Kamuflere forskjeller mellom økter som er veldig forskjellige (dersom en økt er i nedre del og den andre er i øvre del av en sone)

Det var ikke noe annet enn det.

Edit: Og derfor synes jeg at "sone" er et mer konstruert begrep enn for eksempel "beats per minute", "% max HF", Watt osv

Redigert av EHAa; 09/12/2014 12:39.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899564 09/12/2014 12:48
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ved å gradvis øke intensiteten kan man finne effekten og pulsen man har ved en gitt laktatverdi, men hva skal du bruke disse tallene til?

Du kan mose på terskeleffekt uten puls eller laktat, du kan ha en 7mmol/l i øreflippene med s3-puls og ikke tråkke, du kan ha en flat "terskelpuls" og en laktat som øker og en effekt som synker.

Sonene er bare veiledere. Kroppen er ikke inndelt i 5 soner.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899568 09/12/2014 12:55
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det er på en måte det jeg vil frem til. Uansett metode for å definere sonene sine vil de være veiledende da kroppen sjelden oppfører seg helt likt dag etter dag etter dag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899569 09/12/2014 12:58
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Ved å gradvis øke intensiteten kan man finne effekten og pulsen man har ved en gitt laktatverdi, men hva skal du bruke disse tallene til?

Du kan mose på terskeleffekt uten puls eller laktat, du kan ha en 7mmol/l i øreflippene med s3-puls og ikke tråkke, du kan ha en flat "terskelpuls" og en laktat som øker og en effekt som synker.

Eh, jo..

"Zone therapy can be traced back to the Egyptians and it is the origin of hand and foot Reflexology (Zone therapy). With Zone therapy, the body is divided into 5 zones on each side of the body that relate to all parts of the body within each zone"

Du har rett i at kroppen er inndelt i 2 ganger 5 soner, men likevel. Her tror jeg du bare må spise ordene dine;)
http://books.google.no/books?id=b9PhXERf...nes&f=false

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899572 09/12/2014 13:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:

Det har vært mange diskusjoner her som har gått på "hvor lang tid bruker du på å komme opp i sonen", "det gjelder å ha mest mulig tid i sonen", "jeg regner bare den andelen av tiden som jeg faktisk er i sonen", "man får samlet mer tid i sone 3 hvis man gjør et eller annet" osv.

Så mitt innspill gikk bare på at jeg jeg synes sone-begrepet er et tveegget sverd. Innføring av sone-begrepet er nyttig på enkelte vis, men på andre måter synes jeg at det er med på å:

- Gi et falskt inntrykk av store forskjeller mellom økter som faktisk er nesten identiske (dersom de to øktene tilfeldigvis ligger rett over og rett under sonegrensen)
- Kamuflere forskjeller mellom økter som er veldig forskjellige (dersom en økt er i nedre del og den andre er i øvre del av en sone)

Det var ikke noe annet enn det.

Edit: Og derfor synes jeg at "sone" er et mer konstruert begrep enn for eksempel "beats per minute", "% max HF", Watt osv

Det kan vi være enig i.

Redigert av Hoaas; 09/12/2014 13:03.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899575 09/12/2014 13:04
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er på en måte det jeg vil frem til. Uansett metode for å definere sonene sine vil de være veiledende da kroppen sjelden oppfører seg helt likt dag etter dag etter dag.

Ikke bare dag etter dag, men minutt for minutt i økta. Alle styringsparametrene for intensitet har ulik oppførsel. De henger gjerne sammen, men ikke lineært. Kjenner man kroppen, kan man fint kjøre "effektbasert" treningsfilosofi uten effektmåler. Laktatmåler har man vel på en måte i lårene?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899580 09/12/2014 13:10
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her tror jeg du bare må spise ordene dine;)

Greit, kroppen har ikke 5 treningssoner, da. Det er flytende overganger i de ulike prosessene i de ulike sonene. Ikke en gang ved terskel er det svart/hvit.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899581 09/12/2014 13:10
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men hva mener du man bør styre intensiteten etter?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899583 09/12/2014 13:14
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Her tror jeg du bare må spise ordene dine;)

Greit, kroppen har ikke 5 treningssoner, da. Det er flytende overganger i de ulike prosessene i de ulike sonene. Ikke en gang ved terskel er det svart/hvit.

Jeg er helt enig med deg:)

Det var bare at jeg husket at jeg hadde hørt noe om soneterapi og kroppens 5 soner. Jeg tenkte at det var nå eller aldri: Dette var antakeligvis den eneste gangen jeg klarte å konstruere et behov for akkurat den kunnskapen, uansett hvor usaklig. Beklager at det var akkurat deg det måtte gå ut over:)

Redigert av EHAa; 09/12/2014 13:17.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899584 09/12/2014 13:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ikke bare dag etter dag, men minutt for minutt i økta. Alle styringsparametrene for intensitet har ulik oppførsel. De henger gjerne sammen, men ikke lineært. Kjenner man kroppen, kan man fint kjøre "effektbasert" treningsfilosofi uten effektmåler. Laktatmåler har man vel på en måte i lårene?

Jeg tror ikke vi er uenige.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899589 09/12/2014 13:23
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg vil bare frem til at det bør være lov å tilpasse litt ift. dagsform. Har man en dag der alt føles helt konge, så vil man kanskje få litt mer igjen om man yter litt ekstra den dagen?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899592 09/12/2014 13:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har du effektmåler så er det en god start. Da starter du på planlagt intensitet og regulerer etter følelsen.

Mitt mål er kun å mose på høyeste intensitet jeg klarer/gidder å gjennomføre på den planlagte intervallformen. Sparer aldri krutt til neste økt. Neste økt får vente eller bli som den blir.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899597 09/12/2014 13:32
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg vil bare frem til at det bør være lov å tilpasse litt ift. dagsform. Har man en dag der alt føles helt konge, så vil man kanskje få litt mer igjen om man yter litt ekstra den dagen?

Her er det også litt individuelle forskjeller. Jeg bruker ikke å være redd for å tråkke til litt, MEN:

Min erfaring er at jeg har en tendens til å bli syk/dårlig/sliten dersom jeg faller for fristelsen til å tråkke til slik for ofte. Derfor prøver jeg å variere litt når kroppen føles bra ut:

- Av og til kliner jeg til, og sjekker om dette er dagen for ny pers eller liknende
- Andre ganger velger jeg å være disiplinert, tråkke mine planlagte watt, og heller se på pulsklokka etterpå at jeg satte ny rekord i "høy effekt, lav puls"

Enkelte ganger har jeg blitt litt for ivrig når kroppen spiller på lag, og tatt en ekstra halvtime på langturen den ene dagen, lagt på noen watt på terskeløkta dagen etter, kjørt fra "konkurrentene" på vei hjem fra jobb den tredje dagen osv.

Det er morsomt å klinke til når kroppen funker, men for meg er det nok ikke lurt å benytte seg av muligheten hver gang:) Da går det ikke lenge før overskuddet forsvinner igjen.

Redigert av EHAa; 09/12/2014 13:33.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899602 09/12/2014 13:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Mitt mål er kun å mose på høyeste intensitet jeg klarer/gidder å gjennomføre på den planlagte intervallformen. Sparer aldri krutt til neste økt. Neste økt får vente eller bli som den blir.

Er dette noe du har begynt med som "mosjonist", eller gjorde du det samme da du var aktiv?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899604 09/12/2014 13:39
sveinaa Offline
More than words
More than words

Her er det også litt individuelle forskjeller. Jeg bruker ikke å være redd for å tråkke til litt, MEN:

Min erfaring er at jeg har en tendens til å bli syk/dårlig/sliten dersom jeg faller for fristelsen til å tråkke til slik for ofte. Derfor prøver jeg å variere litt når kroppen føles bra ut:

- Av og til kliner jeg til, og sjekker om dette er dagen for ny pers eller liknende
- Andre ganger velger jeg å være disiplinert, tråkke mine planlagte watt, og heller se på pulsklokka etterpå at jeg satte ny rekord i "høy effekt, lav puls"

Enkelte ganger har jeg blitt litt for ivrig når kroppen spiller på lag, og tatt en ekstra halvtime på langturen den ene dagen, lagt på noen watt på terskeløkta dagen etter, kjørt fra "konkurrentene" på vei hjem fra jobb den tredje dagen osv.

Det er morsomt å klinke til når kroppen funker, men for meg er det nok ikke lurt å benytte seg av muligheten hver gang:) Da går det ikke lenge før overskuddet forsvinner igjen.

Her tenker jeg at man må få opplevd intensitet til å stemme med det man har planlagt. Med det mener jeg at det ikke er noe i veien å øke litt dersom alt føles lett (dette er ikke det samme som at det blir en monsterøkt.). På konstant motstand kan man feks øke frekvensen litt å få noe mer ut av økta (tror jeg), evt. kjøre siste draget litt hardere. Utfordre seg selv å tvinge seg litt ut av komfortsonen.

Redigert av sveinaa; 09/12/2014 13:44.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899612 09/12/2014 13:43
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg skal i hvert fall ut av komfortsonen i kveld:) Skal prøve meg på kortkortkort-intervaller (i nærheten av spurt). Aldri prøvd det på rulle før. Tipper beina får sjokk. Heldigvis har jeg ikke fortalt noe til lårene mine ennå, så de vet ingenting.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899614 09/12/2014 13:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Dèt har jeg aldri benektet, og det har ikke vi to, så vidt jeg vet, diskutert. Som jeg har sagt, alt er ikke så forbanna svart/hvitt som det noen ganger framstilles her.
Det vi snakket om var jo at man kunne kjøre hardere på kortere drag, selvagt kan man det, korter man enda mer ned kan man kjøre enda hardere ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1899622 09/12/2014 13:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har du effektmåler så er det en god start. Da starter du på planlagt intensitet og regulerer etter følelsen.

Og det pleier jeg å gjøre. Ofte ser jeg at pulsen også "bekrefter" følelsen og justerer deretter underveis.
For meg har følelsen vedvart og jeg ser at jeg må justere FTP for å få bedre utbytte av treninga. Progresjon..

Redigert av Hoaas; 09/12/2014 13:51.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899650 09/12/2014 14:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Øyvind V

Er dette noe du har begynt med som "mosjonist", eller gjorde du det samme da du var aktiv?

Jeg tenker likt. 3x20 er så hardt jeg greier å kjøre tre drag på omtrent samme watt. 4x4 er så hardt jeg greier å kjøre 4 drag på omtrent samme watt.
Har jeg ikke wattmåler på skal jeg akkurat greie å komme like langt opp i bakken på siste draget som første.

Side 51 av 132 1 2 49 50 51 52 53 131 132

Moderator  support