Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF

campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF #1899309 08/12/2014 19:46
VemundSimensen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Vi har landet på at vi ønsker å kjøpe en vogn slik nevnt i tittelen på tråden. Det er noen alternativer på nettet, og jeg har søkt og lest alt som er å lese om Hobby og andre merker.

Vi trenger imidlertid å møte noen som eier en slik vogn, snakke litt om vogna, se og føle på den og høre fra en som eier hvordan den funker. Dette pga det er en liten vogn, og vi er en familie. Årsmodell er ikke så farlig, bare den ikke er helt flunka ny. 2002-2010 er nok der vi ligger i prisleie men det meste er interessangt.

Er det noen i nærhet av Halden / Østfold som har en slik vogn som vi kan besøke og se på?

Vi tar gjerne med kaffe og wienerbrød, kan snakke om fatbike og Kjerringåsen Downhill innimellom alle vognspørsmåla.

Pm meg gjerne, evt er mitt tlfnr: 95035531

På forhånd takk,

Hilsen Vemund
Nybegynner og forhåpentligvis en Caravanist i 2015!

Klatre, klatre, klatre.... weeeee!
Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1899472 09/12/2014 09:56
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Den må jo være en families drømme kjørevogn. Det var vårt førstevalg, men vi endte opp med bobil. Har fulgt KMFene siden 2010. Har og sett på alle KMFene du ser på, og 495en er den som passer oss best (totalvekt 1500). Superfine, sett de på messa i lillestrøm tre år på rad.

Ville gått for helt ny, de koster jo ikke mer enn drøye 150K fra Danmark, og da har du 15-20års avskrivningstid på den. VELDIG stabil pris på KMFene. De nye blir ørlite dyrere (pga euro) og prisene står stille. Ser ikke det helt store poenget med å kjøpe en brukt vogn når de er så "dyre" sammenlignet med ny.

Nå har de jo spedt opp med flere, og du kan og skreddersy din uten å ta BE lappen. Med 1500kg totalvekt på Legacy som har totalvekt på 2tonn (og kan dra 2tonn) gjør at jeg kan dra 3500kg på vanlige B lappen.

Planløsning er de fine for en familie på tur.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1899777 09/12/2014 21:05
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har nå BE jeg, med begrensning i bilen på 1500kg.

KMFene er virkelig kjekke, iallefall til vårt bruk, Ny i Norge koster en slik vogn meg 198000 med oppgradert understell, ferdig reg.

Import fra det store Utland (Anton eller Tyskland) er uaktuelt da min lokale forhandler nekter å ta i importerte vogner - han har nok av egne kunder han vil hjelpe. Og det skjønner jeg godt.

En slik vogn er beregnet til 15% avskriving/tap første år, og 5% de påfølgende. Vi kjøper uansett brukt da vi vil prøve oss som campere. Hadde en flott bobil i sommer, det var ikke noe for oss.

Så håper vi å finne en brukt, med ustyr som markise, kjøkkenstæsj og litt mer kjektåhating.

Men uansett er meningen med tråden å treffe noen som eier en slik vogn, jeg er nødt å inspisere en slik for å se om det faktisk er noe for oss.

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1901769 14/12/2014 14:28
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Bumporama!

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1901850 14/12/2014 20:04
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Ønsker du KMF for få køye i ene enden, voksenbinge i andre og midtsittersalong ?
En sånn vogn må da bli EKSTREMT trang, på 230cm bredde...

Hvorfor ikke velge en lett, nordisk vogn ? Du får mer innredning når den er bygget i lette kompositter, framfor blytunge sponplater... Hobby, og endel andre kontinentale vogner har en rekke planløsninger som TILSYNELATENDE ser veldig kjekke ut, til man f.eks tenker " hvor slenger vi skiklærne " og "hvor gjør vi av XX par sko som skal lunkes på littegrann. Prisen må iaf være veldig lav, for å kompansere bortfall av mye praktiske greier...

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1902035 15/12/2014 13:24
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvilke praktiske greier?
Vi skal ha en lett kjørevogn, en 490 kmf ligger på ca 1200-1250-1300 avhengig av hvilken løsning forrige kjøper valgte ihht understell og utgave. Vi trenger ca 250kg lastvekt, totalt 1500kg på vår bil med BE.

Jeg har sett på maaaange løsninger og ikke funnet bedre løsning for oss. Usofa orker jeg ikke ligge på, dårlig madrass og alltid må man rydde om kvelden og tilbake om morgenen.
Vi vil sove i hver vår ende av vogna, 2 av barna er ikke mine.
Jente på 15 og gutt på 9, sammen med lillefis på 9mnd - som får sove i reiseseng.

Har du bedre løsning for mine krav må du gjerne komme med de, men jeg tror du kommer til kort.

Det er vell skjelden folk kjøper en liten kjørevogn fra Hobby med tanke på å bruke den som vintercampvogn/hytte?

De fleste jeg snakker med har uansett sagt at man bruker mest tid i forteltet, og kidsa er skjelden i vogna når man ligger på camp.plasser.

Vi har sett på lignende vogner med samme løsning, men det var ikke gode nok detaljer for oss. Derfor er vi veeeldig interessert i å kikke på en Hobby, før vi evt kjøper en.

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1902110 15/12/2014 17:18
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Jeg har blitt kjent med fler, som har kjøpt knøttsmå reisevogner stappfulle av innredning for å imøtekomme de voksnes krav om " privatliv " på tur. Samtlige har vært SUPERFORNØYD, og solgt vogna etter få turer, for å velge mer tradisjonelle innredningsalternativer.

Min påstand er at 2 separate soveavdelinger, en salong med plass til 4(5)personer og 1500kg totaltvekt ikke lar seg kombinere. Beklager, men det gjør det bare ikke. Og ja, jeg har hatt MANGE vogner, og har MYE erfaringer å trekke veksler på. Påstanden din om at man blir lei av å ligge i en Usofa, og at å rydde hver morgen er et hat, er jeg dog HELT enig i.

Fortelt er en fin ting, men husk bare at du tar fort 75kg lastekapasitet bare ved å stable jernrøra og duken inn i bilen. Jobb med tanken på å sove i samme ende av vogna, du ender der uansett. Eventuelt oppgraderer du iløpet av kort tid.

Praktiske " greier " jeg mener disse overlessede små vognene mangler er tørkeplass til tøy, nok skohyller, et sted å legge fra seg ting ( avlastningsbenk, avlastningsbord ) skapplass osv osv. Det får man ikke mye av i en vogn rundt 5m uansett, men det hjelper om du fjerner litt innredning.

At det føles kleint når " halvstore barn " får med seg alt som skjer ombord i en campingvogn, har jeg full forståelse for. Enkelte aktiveter burde komme med 42,5års aldersgrense. At det føles enda værre når " andres avkom " er tilhørere, gjør neppe saken bedre. Hvor mye bedre privatlivets fred faktisk blir med 1,5m med ... ingenting mellom utfører og evt tilhører, får andre spekulere i...

PS - vogna vår er 1m lengre enn den du funderer på, men veier ikke noe mer.( den finnes med 1500kg eller 1600kg totalvekt, vår har 1600kg totalvekt ) Den har vannbåren varme og massevis av skapplass. Den er lett, solid og ekstremt praktisk. Men den vil da være uaktuell for deg siden du vil ha senger i hver ende, og midtsitter.

Redigert av Initium; 15/12/2014 17:26.
Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1905967 30/12/2014 09:25
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Når det kommer til natterlige aktiviteter, så er jeg en snorker - OG en som legger meg tidlig kontra 15åringen som heller vil de film/chatte og andre saker.

Valget av separate sengeksmmer er like mye for meg - som for henne. De andre 3 driter nok totslt i disse behovene.

Vi har sett på noen andre vogner med soverom i ene enden av vogna, med gardinvegger mellom sengene.

Hvis vi prøver oss på en lettvekts uorganiserbar og rotete vogn i begynnelsen, for så å kjøpe større er det vell ikke så galt?

Vi kan ikke kjøpe ny bil før sommeren 2016, da er vår nåværende 3 år, så hvis vi ee campingvogninnehavere i '16 og kjøper større bil kan vi kjøpe ny vogn og!

Uansett har jeg lest meg opp på bruktpriser og ca 5% avskriving må vi regne i året. Det er ikke mer enn 2 ukers leie av en lignende vogn - og hvis vi da bruker vogna fra påske til senhøst har vi vell en viss inntjening/besparing kontra leie av hytter ellet vogner?

Det er klar man må gjøre mange kompromisser i en liten vogn, tøy kan tørkes ute - det er ingen vintervogn vi skal ha.

Lettvekts fortelt, evt telt som man blåser opp, eller markise med vegger. Det blir alltid kompromiss. Bobil prøvde vi i sommer og det er for mye styr for oss som vil farte litt rundt.

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1906601 02/01/2015 08:40
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: VemundSimensen
Hvis vi prøver oss på en lettvekts uorganiserbar og rotete vogn i begynnelsen, for så å kjøpe større er det vell ikke så galt?

Vi kan ikke kjøpe ny bil før sommeren 2016, da er vår nåværende 3 år, så hvis vi ee campingvogninnehavere i '16 og kjøper større bil kan vi kjøpe ny vogn og!

Uansett har jeg lest meg opp på bruktpriser og ca 5% avskriving må vi regne i året. Det er ikke mer enn 2 ukers leie av en lignende vogn - og hvis vi da bruker vogna fra påske til senhøst har vi vell en viss inntjening/besparing kontra leie av hytter ellet vogner?

Det er klar man må gjøre mange kompromisser i en liten vogn, tøy kan tørkes ute - det er ingen vintervogn vi skal ha.

Lettvekts fortelt, evt telt som man blåser opp, eller markise med vegger. Det blir alltid kompromiss. Bobil prøvde vi i sommer og det er for mye styr for oss som vil farte litt rundt.

Nei, sålenge man er klar over kompromissene, er det bare kjøre på. Selv er vi akkurat inne døra fra 5dagers tur til Trysil, og vi storkoste oss. Med 2 voksne og to unger, slalåmstøvler, bukser, ull, votter osv osv var det et salig kaos, selv om kona kjørte nazistil på hvor alt kunne legges. Vi fikk en ekstra unge på besøk en natt, og det var nok til at sirlig planlagt kaos gikk over til anarki. Bare matpausene er ganske fornøyelige, når 3 unger og 2 voksne iført full slalåm-mundur skal benke seg rundt et tross alt ganske lite campingvogn-bord...

For de som ikke har forsøkt camping, og som har negative vibrasjoner rundt dette; stakkars forutintatte folk. Camping er mer enn fastligging på Larkollen...

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1906922 03/01/2015 08:36
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Så flott!

Vintercamping har jeg ikke noe tro på at vi flatmarksfolk fra snøtynne Østfold begynner med. Ikke står vi ski, og ikke står vi nedoverski eller brett. Aking derimot er jo mulig.

Har blitt tipsa om en Knaus 500 som omtrent er i samme størrelse. Skal sjekke ut en slik en, men det er ingen forhandler i umiddelbar nærhet som har en slik vogn inne heller.

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1907189 04/01/2015 08:38
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Vurdert å ta turen enten til Askjems caravan i Tønsberg eller Campinggården i Drammen ? Begge disse forhandlerne er STORE og har MYE vogner på lager. Innendørs tilogmed. Ikke det aller verste man kan bruke en lørdag til, og da får du jo besiktiget de vognene som er aktuelle for DEG, IRL....

Knaus har de haugevis av på Oslo Caravan. Jeg liker Knaus godt, særlig den serien som nå har noen år på baken. Vær obs på harde sitteputer...

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1907265 04/01/2015 15:20
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Vi har tatt opp jakten på vogn, og vurderer no Knaus 500 QDK og Adria 552 PK.

Noen som har en slik liten vogn i østfold?

Vi får vell ta turen til en av de store forhandlerene en lørdag, ja. Takk for tipset.

Re: campingvogn: Hobby 490/495/500/520 KMF [Re: VemundSimensen] #1931323 06/03/2015 12:37
Iron Fist Offline
Fersking
Fersking
Interessant tråd!

Hvilken vogn er det du har Initium?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå