Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 49 av 132 1 2 47 48 49 50 51 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899130 08/12/2014 13:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rasmusic
Folk må få trene som man vil, men det er selvsagt mest fristende å trene på det man allerede er god til, for da slipper man lide like mye ICON_WINK

For min del sykler jeg både temporitt der stabilt høy watt (med spiss hoftevinkel) i 13-60 minutter er viktig, derfor trener jeg for å bli god til det. Jeg sykler også landeveisfellesstarter og maratonritt av ulik lengde, derfor trener jeg korte og lange, jevne og ujevne drag for å tilpasse meg variasjonen som finnes innenfor dette. I tillegg sykler jeg rundbaneritt og gateritt der det er de evige akselerasjonene som knekker deg, så derfor trener jeg også på å akselerere når jeg allerede har syre i muskulaturen. Noe av dette er jeg allerede brukbar til, men noe av dette trenger jeg sårt trening i. Man må selv vurdere hvilke ritt man vil prestere i, og vurdere hvor mye tid, blod, svette og HTFU man vil legge ned for å forbedre seg som syklist.

Det meste funker nok, og ingen vet hva som funker best. I motsetning til religion, der ingenting funker, og alle vet hva som er best ... ICON_WINK

Tja, det er vel derfor vi øker watten med jevne mellomrom, nettopp for at det ikke skal bli komfortabelt. Hvis man ikke er villig til å "lide" så blir det jo framgang deretter. For meg er det utfordringa som tenner. Mange av oss her inne som kjører langintervall nå har jo aldri kjørt det, så det blir jo noe helt nytt det også. Jeg har i alle fall aldri kjørt så lange drag som nå, og framgangen vil jeg si er temmelig bra!

Jeg tror ikke man kan bli GOD på alt, selv om man trener alt. Kanskje hadde det vært bedre å satse på å bli veldig god på noe, ikke så god på alt det andre? Blir litt som sprintere eller langdistanseløpere. Det samme ser du jo i TdF også, klatrere, avsluttere osv.

Redigert av Hoaas; 08/12/2014 14:52.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899169 08/12/2014 15:11
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
Jeg tror mange av oss ønsker å forbedre seg på det meste. Men hvordan skal du få trent på å holde trøkk på sti når du sykler på rulle på vinteren?

Mikrointervaller kan kanskje være til hjelp hvis man ikke kommer seg ut?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899170 08/12/2014 15:13
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sier igjen! Alt til sin tid. Rittspesifikk trening tar vi til våren. Kapasitet bygger vi nå :-)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899171 08/12/2014 15:18
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Kanskje hadde det vært bedre å satse på å bli veldig god på noe, ikke så god på alt det andre? Blir litt som sprintere eller langdistanseløpere. Det samme ser du jo i TdF også, klatrere, avsluttere osv.

Hva hjelper det å være god til å spurte hvis du ramler av i bakken? Hva hjelper det å klatre bra hvis du aldri klarer å støte fra de andre klatrerne som tar deg i spurten? Osv, osv. Ingen blir best på alt, men det er lurt å jobbe med faktorene som begrenser prestasjonen din. Husker ikke hvilken av de ørten treningslærebøkene jeg har lest som skriver om "limiters", men det var da en.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1899173 08/12/2014 15:20
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
Jeg sier igjen! Alt til sin tid. Rittspesifikk trening tar vi til våren. Kapasitet bygger vi nå :-)

Det er heldigvis MANGE måter å bygge kapasitet på.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899184 08/12/2014 15:59
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje hadde det vært bedre å satse på å bli veldig god på noe, ikke så god på alt det andre? Blir litt som sprintere eller langdistanseløpere. Det samme ser du jo i TdF også, klatrere, avsluttere osv.

Hva hjelper det å være god til å spurte hvis du ramler av i bakken? Hva hjelper det å klatre bra hvis du aldri klarer å støte fra de andre klatrerne som tar deg i spurten? Osv, osv. Ingen blir best på alt, men det er lurt å jobbe med faktorene som begrenser prestasjonen din. Husker ikke hvilken av de ørten treningslærebøkene jeg har lest som skriver om "limiters", men det var da en.

Dette har du veldig rett i. Jeg og mange med meg bør ta noen minutter og tenke gjennom; Hvor var det jeg ble frakjørt på ritt i år? Skriv det ned og legg en plan for hvordan man kan hindre at det skjer neste sesong også.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1899197 08/12/2014 16:52
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Dette har du veldig rett i. Jeg og mange med meg bør ta noen minutter og tenke gjennom; Hvor var det jeg ble frakjørt på ritt i år? Skriv det ned og legg en plan for hvordan man kan hindre at det skjer neste sesong også.

Enig. I tillegg peker Rasmus på en annen side ved samme sak; man gjør det man bruker å gjøre fordi det er noe man kan og noe som er "behagelig". Nei folkens, ut og spreng noen grenser!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899200 08/12/2014 16:55
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Da kjører jeg en HIIT-økt i morgen:) Det har jeg aldri prøvd før..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899201 08/12/2014 16:56
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Joe Friel snakker i hvert fall om limiters, og bruker mye plass på selv-evaluering. Å være så strukturert på den biten var en god vekker.

Men du sier jo selv at det ikke er en motsetning mellom å spesialisere seg for noen type ritt, og å jobbe med limiters eller forbedringspunkter, så hvorfor såpass krass i en ellers konstruktiv tråd?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899203 08/12/2014 17:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er mange ting som nevnes nå, og alt er sikker gull verdt. Nevner allikevel noe som ikke er nevnt, og det er at man ikke sluntrer unna de 3 neste uken. Viktig å holde trykket oppe så man ikke mister det man har lagt ned av timer til nå på rulla ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 08/12/2014 17:02.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899205 08/12/2014 17:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sluntre unna? Det er jo juleferie! 8 timer ekstra hver dag!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899218 08/12/2014 17:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa

Og der var ringen sluttet... 8 timer ekstra hver dag betyr god tid til økter i sone 1. For det var vel det som var veien å gå?

ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899220 08/12/2014 17:51
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Øyvind V

Enig. I tillegg peker Rasmus på en annen side ved samme sak; man gjør det man bruker å gjøre fordi det er noe man kan og noe som er "behagelig". Nei folkens, ut og spreng noen grenser!

Men for all del ikke havn i feil sone.. Det er fali i desember det.. ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899221 08/12/2014 17:53
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ho Ho ! +1 !

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: oyvin] #1899222 08/12/2014 17:54
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oyvin
Men du sier jo selv at det ikke er en motsetning mellom å spesialisere seg for noen type ritt, og å jobbe med limiters eller forbedringspunkter, så hvorfor såpass krass i en ellers konstruktiv tråd?

Du kan si jeg har lest denne tråden mange ganger uten å kommentere, og frustrasjonen over denne i3-finpussinga har bygd seg opp. I tillegg er det alltid morsomt å slenge ut noen brannfakler for å fyre opp stemninga. ICON_WINK

Morsomt hvis jeg har inspirert litt, men det viktigste prinsippet for trening for mosjonister i mi bok er uansett at man må drive med det man liker, da er sjansen større for at man fortsetter. Og for meg er variasjon viktig, om ikke annet for psyken.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899224 08/12/2014 17:55
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Selvsagt må man jobbe med det som holder deg igjen prestasjonsmessig, poenget var at jeg tror ikke det er noen fordel å fokusere på alt, i alle fall ikke samtidig. Jeg har i år som mål å bygge kapasitet og ftp, og det ser virkelig ut til å fungere med å kjøre lange drag i sone 3 ICON_SMILE

Hvis du er en knallgod klatrer så har aldri de som har fokusert på spurt sjans til å ta deg igjen etter du mosa fra de i bakken. Som sundby som malte fra krogh i nest siste bakke på 15km klassisk på søndag, fordi krogh er en suveren spurter ICON_SMILE

Redigert av Hoaas; 08/12/2014 17:56.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1899236 08/12/2014 18:17
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kriss

Men for all del ikke havn i feil sone.. Det er fali i desember det.. ICON_WINK

Hvem sier at det er farlig? Det nærmeste må vel bli erling, som sier "alt til sin tid". Men til og med der er det jo et stykke igjen til "farlig".

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899238 08/12/2014 18:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Morsomt hvis jeg har inspirert litt, men det viktigste prinsippet for trening for mosjonister i mi bok er uansett at man må drive med det man liker, da er sjansen større for at man fortsetter. Og for meg er variasjon viktig, om ikke annet for psyken.

Siden jeg finner en underlig motivasjon og glede (!) i de lange I3-intervallene mine kommer jeg til å fortsette med det. Uavhengig av denne tråden har jeg planlagt en ørliten vri på disse øktene fra januar, så får man se om det gir seg noen utslag i sesongen. Jeg kommer uansett aldri til å kjøre fra Rasmus, så jeg satser på å slå gjengen som trener lapskaus 10 timer i uka ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899241 08/12/2014 18:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du kan si jeg har lest denne tråden mange ganger uten å kommentere, og frustrasjonen over denne i3-finpussinga har bygd seg opp. I tillegg er det alltid morsomt å slenge ut noen brannfakler for å fyre opp stemninga. ICON_WINK

Men du går vel ikke under kategorien "mosjonist" ICON_WINK er helt enig i at det er viktig at det er gøy også, tror fort det er mange som skal begynne med trening som starter med knallharde intervaller for å bli raskest mulig i form, det tror jeg blir lite motiverende og ganske trist etterhvert. Komme seg ut på stien, finne flyten og tråkke litt lapskaus av og til, det er selve lykken ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899248 08/12/2014 18:34
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan strekke meg til super-mosjonist, men jeg driver jo også med dette fordi jeg liker å trene, og liker å sykle fort. Ikke blir jeg noen gang proff, og ikke har jeg planer om å reise mye for å konkurrere. Jeg har aldri hatt ambisjoner utover å drikke meg brisen på rødvin på lørdagskvelden, for så å stille på et lokalt turritt på søndag. ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899252 08/12/2014 18:45
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran

Men du går vel ikke under kategorien "mosjonist" ICON_WINK er helt enig i at det er viktig at det er gøy også, tror fort det er mange som skal begynne med trening som starter med knallharde intervaller for å bli raskest mulig i form, det tror jeg blir lite motiverende og ganske trist etterhvert. Komme seg ut på stien, finne flyten og tråkke litt lapskaus av og til, det er selve lykken ICON_WINK

Er du helt enig med deg selv Hooas? ICON_WINK Leser man det du skriver om trening i denne tråden så var du først intervallfrelst, så mye sone 1 og nå er det lange drag i sone 3. Kankje konklusjonen blir at for en mosjonist er det viktigste å gjøre noe som motiverer, slik at du får mosjonert jevnlig?

"Komme seg ut på stien, finne flyten og tråkke litt lapskaus av og til" thinking

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899256 08/12/2014 18:50
sveinaa Offline
More than words
More than words

Fremgang er jo gøy?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899257 08/12/2014 18:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Appropos alkohol. Jeg er litt over gjennomsnittet glad i en god øl (da gjerne en ipa.). Stopper sjelden på en, men ryker sjelden på mer enn fire, når jeg skal finne roen med litt stinne bein på lørdagskvelden. En sånn mengde kan vel for samvittighetens skyld gå som restitusjonsdrikk ICON_WINK

Redigert av sveinaa; 08/12/2014 18:58.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899259 08/12/2014 18:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
*venterspentpåsvaret*

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899274 08/12/2014 19:09
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: EHAa

Og der var ringen sluttet... 8 timer ekstra hver dag betyr god tid til økter i sone 1. For det var vel det som var veien å gå?

ICON_WINK

Hører dere ikke på Semi-Pro Cycling? I denne lange episoden får vi høre at å spa på med rolig trening i ferier eller når du har tid er helt feil. I samme episode får vi også høre at Sufferfest og andre høyintensitetsøkter på denne tida er feil. Så det så.

Redigert av traktoregg; 08/12/2014 19:13.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899278 08/12/2014 19:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Appropos alkohol. Jeg er litt over gjennomsnittet glad i en god øl (da gjerne en ipa.). Stopper sjelden på en, men ryker sjelden på mer enn fire, når jeg skal finne roen med litt stinne bein på lørdagskvelden. En sånn mengde kan vel for samvittighetens skyld gå som restitusjonsdrikk ICON_WINK

Jeg er ganske sikker på at alkohol har negativ innvirkning på restitusjon/prestasjon (og så er det MYE kalorier i godt øl). Men man må jo selv velge hvor mye man er villig til å "ofre" for å bli bedre på sykkel. Skal man drikke én øl hver fredag/lørdag? Er det lov med to? Eller skal man drikke bare annenhver helg? Det er mye livsglede i godt øl, så hver og en må gjøre den avveiningen.

Jeg har et tankeeksperiment gående med meg selv der jeg ser for meg et absolutt ytterpunkt i hvor sunn og fornuftig det går an å være, og så prøve å legge til/trekke fra de delene som bare har en marginal betydning for restitusjon/prestasjon. Litt sånn omvendt avtagende grensenytte om man vil.

Redigert av Øyvind V; 08/12/2014 19:11.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899288 08/12/2014 19:29
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg drikker seriøst alltid vin eller øl kvelden før ritt, og oftest mer enn én enhet, hvem vet hvor mye mer jeg hadde slått Øyvind med hvis jeg hadde slutta med det ...? ICON_TONGUE

Nei, helt seriøst tror jeg ikke det gjør noe skade, faktisk var dette noe jeg starta med etter at en bedre middag førte til en sen rødvinsssnurr kvelden før et ritt, og rittet endte opp som det beste i min karriere til da. Kanskje rødvin sågar er prestasjonsfremmende? Hysj, la meg leve med placeboeffekten ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899334 08/12/2014 20:17
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Applaus fra galleriet ! Noen bestemte rødviner du kan anbefale før ritt ? ICON_WINK
Kanskje en Barolo før S3-økt gjør susen ( hvis man kjører med samme intensitet gjennom draget vel og merke !) ?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1899345 08/12/2014 20:33
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gammelogdesperat

Er du helt enig med deg selv Hooas? ICON_WINK Leser man det du skriver om trening i denne tråden så var du først intervallfrelst, så mye sone 1 og nå er det lange drag i sone 3. Kankje konklusjonen blir at for en mosjonist er det viktigste å gjøre noe som motiverer, slik at du får mosjonert jevnlig?

"Komme seg ut på stien, finne flyten og tråkke litt lapskaus av og til" thinking

Forventa ikke at alle skulle ta den, spesielt ikke de som er gammel ICON_WINK *dulte i sida*
Vel, man lærer så lenge man lever. Jeg har innrømt mer enn èn gang at man bare kommer enn så langt med sone 1, og at jeg tok feil. Feilen lå i måten jeg beregnet tiden på i hard og rolig trening. Jeg ser nå hvor mye hardtrening jeg må ha for å faktisk havne på 20% hard trening.
Angående tiden før jeg kjørte mye rolig så kjørte jeg det meste i sone 3, bortsett fra langturene over 2 timer, disse gikk i sone 1. Jeg hadde vanvittig framgang det ene året jeg gjorde det, men når man går fra relativt utrent til å trene "en del" kan man vel gjøre hva man vil og likevel få framgang. MEN, jeg sykla flere ritt etter 8mnder sykling, hvor 3 av disse var på en terrengsykkel før sesongen starta.
Utviklinga har vært slik:
-Starter trening i september 2012, kjører det meste i sone 3, sykler, løper og går på ski. Var i såpass dårlig form at langrenn ble sone 3 uansett hvordan jeg gikk.
Vo2maks-test på sykkel mars 2013 - resultat: 54
-Sykler noen karuseller, OF300, Skaidi Xtreme etc gjennom sommeren. Roer ned intensiteten mot slutten av sesongen og sykler mye langturer i sone 1, etter råd fra "trener" om å trene mer i de rolige sonene for å få opp vo2maks.
-Trener i overkant av 200 timer fra sept - sept, ny vo2maks i Nov 2013 - Resultat: 60

-Fortsetter den rolige treningsmetoden fra november til mai 2014, med 90-95% tid i sone 1-2. Øker treningstimer fra 4 timer i uka til 6 timer.
-Fra mai/juni 2014 kjører jeg på med mer intervall i et forsøk på å "toppe formen" til OF300 i år. Nærmest en dobling i timer og 4-5 intervaller i uka. Slipper opp etter 6 uker med halvering av treningsmengde og kortere dragtid inn mot OF300. OF300 ble brutt etter sykdom hos partner, gikk til helv...
-Fortsetter med 90-95% rolig trening, har det gøy med mye stisykling og moro. Sykler småkonkurranser, karuseller etc, går dårlig og innser at jeg må gjøre noe med treninga.

-Sept 2014 legger jeg om treninga, øker til 7-8 timer i uka, prøver å ha 2-3timer i sone 3 i uka, resten rolig. Hadde inni dette en testperiode med mye hard intervall for å se hva beina mine taklet av trening.
-Oktober 2014 begynner jeg for alvor med langdrag i sone 3.
-November 2014, får tilbud om gratis vo2maks, resultat: 67

All denne tida har vekta mi ligget stabilt, har lagt på meg 3kg muskler og tatt av meg 3kg fett det siste året.
All den rolige treninga har hatt en rar effekt på meg, med økning i vo2maks, fart i sone 1-2 har økt betraktelig, farta i konkurranse og sone 3/4 var DRIT. FTP hadde stått på 216w fra vinteren 2012/2013 til september 2014. Fra sept - nov økt FTP til 250w, håper på 270w i januar og 300w før sesongstart.
Vo2maks uvisst, håper på over 70.

Redigert av Hoaas; 08/12/2014 20:43.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899347 08/12/2014 20:34
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
En barbera fra Piemonte bør gjøre susen. Helst bør den tappes fra kartong (så du ikke ser hvor mye du drikker), og nytes med sjokolade (for de raske karbohydratene).

En sånn med litt sånn har ført meg til mange gode resultater ICON_WINK

Side 49 av 132 1 2 47 48 49 50 51 131 132

Moderator  support