Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 47 av 132 1 2 45 46 47 48 49 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1898640 06/12/2014 20:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag är skeptisk till att langrennslöpare och orienterare löper spesiellt mycket på mölla men självklart får de en del träning i att hålla en någorlunda jämn intensitet i enklare situationer än i en kuperad skog. Hur relevant fölelsen man har på möla är när man tar sig opp en 15% gradig myr kan nog också diskuteras.

När man blir mer erfaren så är det enklare att hålla ordningen på intensiteten men det är ändå inte spesiellt lätt att hålla samma intenstitet oppför som utför och det är inte så vanligt med bakkar som tar 40-60 minuter där folk tränar i norge.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1898641 06/12/2014 20:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Ikke mye krise nei, da fikk du bare litt trening i å tåle syre.. ICON_SMILE Så justerer du til neste gang.
Går greit og holde samme intensitet gjennom hele økta, men gjør litt vondt er passe.
Har du kjørt 3x20 og syns fortsatt motstanden er lett på slutten av siste draget så må du skru opp til neste gang.
Greier du ikke holde watten/farten gjennom økta skrur du ned til neste gang.

Feks i dag kjørte jeg i3 med 4x6 med påfølgende 6x3 m 1 min aktiv pause begge, litt hardere på 3 minutterne enn 6 minutterne. Hadde jeg kjørt meg opp på 30 sek i 6 mins dragene hadde det blitt tungt på slutten. Synes 2 min på å komme inn i sonen på en måte passer meg bedre med tanke på gjennomføring.

Redigert av sveinaa; 06/12/2014 20:04.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1898644 06/12/2014 20:13
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Ulempen ved å kjøre på puls er at du gjerne slakker av på effekten når du har kommet opp i "sonen". Så gjennomsnittlig effekt tror jeg blir temmelig lik om du hadde kjørt litt roligere fra start, kontra det å knalle på for å komme opp. Jeg kjørte på puls i hele fjor, og jeg må si at jeg føler det blir mye mer riktig å kjøre lik watt hele draget.

Nei, jeg knaller jo ikke opp i s3. Jeg bare ikke regner den tiden jeg bruker på å komme opp dit (anslagsvis 4 - 5 minutter på et langt S3-drag, feks 20 min) i s3-tiden.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1898646 06/12/2014 20:19
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Ja, det är det nog men jag skulle tro att relativt små ändringar i intensitet spelar väldigt liten roll.

Det är ju endå en del som har blivit i god form genom for exempel langrenn och orientering trots att långa drag på samma intensitet är vanskligt att få till ICON_WINK

Min erfaring är att det är viktigt att hålla igjen de första minuterna men att jag efter det tror att jag klarar att få till en bra och jämn intensitet relativt bra.

Helt enig.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1898647 06/12/2014 20:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er jeg med ICON_SMILE
Når jeg kjørte på puls i fjor, typisk mye 4x4, 4x8, 4x12 osv osv og pyramide-intervaller, så brukte jeg gjerne 1-3min på å komme opp i puls, men jeg styrte intensiteten mye etter pulsen, ikke etter følelsen. Hvis jeg så at pulsen holdt på å bikke opp i sone 4 roet jeg ned tråkket for å ikke komme for høyt i puls. Det er den største forskjellen med måten jeg trener nå, hvor jeg kjører samme effekt gjennom hele draget, og bruker puls som rettesnor.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1898648 06/12/2014 20:22
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du kjører wattbasert i år, men med puls som rettesnor ? Den skjønte jeg ikke ...

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898652 06/12/2014 20:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har pulsen med bare for å kontrollere at intensiteten er rett. Men om jeg kjører et langdrag som blir litt for hardt, så jeg kommer noen minutter oppi sone 4 korrigerer jeg ikke motstanden for å slakke opp så pulsen holder seg i sone 3. Med andre ord kjører jeg kun etter wattsoner, men tar med pulsen for å se

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1898653 06/12/2014 20:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Ulempen ved å kjøre på puls er at du gjerne slakker av på effekten når du har kommet opp i "sonen". Så gjennomsnittlig effekt tror jeg blir temmelig lik om du hadde kjørt litt roligere fra start, kontra det å knalle på for å komme opp. Jeg kjørte på puls i hele fjor, og jeg må si at jeg føler det blir mye mer riktig å kjøre lik watt hele draget.

Nei, jeg knaller jo ikke opp i s3. Jeg bare ikke regner den tiden jeg bruker på å komme opp dit (anslagsvis 4 - 5 minutter på et langt S3-drag, feks 20 min) i s3-tiden.

Jeg vet ikke hva som er rett, men jeg inkluderer tiden man bruker på å komme opp. Noen ganger fort opp. Andre ganger ikke så fort. Du får uansett mer tid i sonen enn meg på lik økt ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898655 06/12/2014 20:49
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
Kjører ofte 1x40min hvor jeg starter i lav sone3 og siste 5-10min i eller nesten i sone4 puls... slik at belastningen er ganske like hele tiden.

Go hard or go home!!!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1898719 07/12/2014 09:12
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Uavhengig om man kjører etter puls eller watt så vil jeg tro det er et poeng å kjøre jevne drag?

Kan noen vise til forskning som viser at man har størst treningsutbytte av å kjøre jevnt? Det påstås av riktig så mange, men jeg venter fortsatt spent på at noen kan dokumentere påstanden. At snittwatten trolig blir høyest på den måten er en ting, men om det fører til den største adapsjonen for kroppen er jeg usikker på.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898723 07/12/2014 09:35
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rasmusic
Uavhengig om man kjører etter puls eller watt så vil jeg tro det er et poeng å kjøre jevne drag?

Kan noen vise til forskning som viser at man har størst treningsutbytte av å kjøre jevnt? Det påstås av riktig så mange, men jeg venter fortsatt spent på at noen kan dokumentere påstanden. At snittwatten trolig blir høyest på den måten er en ting, men om det fører til den største adapsjonen for kroppen er jeg usikker på.

For å bygge kapasitet tror jeg det er smart med jevne drag. Dette for å unngå at du blir stiv og følgelig får dårligere kvalitet. Men som rittspesifikk trening kan nok ujevne drag våre bra de også ja.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898726 07/12/2014 09:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har ikke forskning å bidra med her, kun erfaring : hvis jeg er flink og legger inn en hard bolkuke, kjører jeg feks 3*2 el.lign mot inne i lange S3-drag. Bruker denne i utendørssesongen, og opplever at jeg hever meg med den øvelsen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898730 07/12/2014 10:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg tror ikke snittwatten nødvendigvis blir høyere, men jevnere. Starter man hardt, bygger litt for mye syre og må slakke opp, til noe som normalt tilsvarer sone 2, så får du samme snittwatt selv om du da egentlig har kjørt et drag du ikke har klart å fullføre. Har en følelse av at sånn drag blir litt lapskaus og gir dårligere kvalitet.
La oss si jeg skal kjøre 3x10min sone 3. Kjører hardt ut for å få pulsen opp og må slakke opp på effekten for å ikke bli for stiv, har da kjørt 5min 300w og 5min 240w. Da kunne jeg like godt kjørt 3x5min sone 4 på 300w. Mener jeg..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898740 07/12/2014 11:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Aner ikke. Er i alle fall mange watt økter som er lagt opp til å kjøres jevnt. Så tipper mange tror det er viktig i alle fall. Kroppen vet jo heller ikke om man kjører watt eller puls så at man skal ha helt forskjellig oppfattelse av hvordan dragene kjøres det skjønner jeg ikke.

Redigert av sveinaa; 07/12/2014 11:02.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898799 07/12/2014 15:07
P
Pinello Offline
Entusiast
Entusiast
P

Tiltredes.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898809 07/12/2014 16:44
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det finnes sikkert en del grunndata som underbygger dette i og med at OLT anbefaler at intervaller kjøres jevnt. Finnes det forresten noen som anbefaler det motsatte? At man starter hardt og har fallende intensitet?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1898819 07/12/2014 17:25
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel ikke den varianten (fallende intensitet) som er aktuell ? Men mer sykkellikt, dvs varierende intensitet innenfor draget, men ikke under intensitetsgrensen for draget. Det høres logisk ut .

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898835 07/12/2014 18:15
Ronny1969 Offline
Entusiast
Entusiast
Criss cross trening er jo litt det motsatte av jevn belastning under dragene. Reidar Borgersen trener vel litt slikt også, variasjon, litt over, litt under FTP

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Ronny1969] #1898865 07/12/2014 19:52
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Over/under-intervaller og mikrointervaller er to eksempler på ujevn kjøring, og jeg mener å ha lest at Chris Carmichael (treneren til Lance) brukte ei økt som het "Peak and fade", der man startet mye hardere og falt i intensitet. Spesielt de to førstnevnte brukes jo mye og er i vinden, så det må jo ha noe for seg. I tillegg til jevne drag har jeg kjørt mange økter av sånne typer, det er bare fantasien som setter begrensninger på hvilke intensistetsendringer man kan gjøre underveis, og det er ingen grunn til at dette skal føre til at man starter hardere enn man avslutter, selv om det faktisk kan være en strålende idé å kjøre på seg mye syre tidlig, og deretter måtte jobbe med det.

Og argumentet om at man restituerer seg kjappere hvis man kjører jevnt er jo bare sludder. Kort restitusjon = liten belastning på kroppen => liten superkompensasjon. Jeg sier ikke at det er bedre å kjøre ujevnt, for heller ikke jeg har fasiten på trening, men jeg er bare drittlei av at folk pjatter om at man MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kjøre jevnt (eller skulle man tro økta var bortkasta), når det verken kan dokumenteres eller fremstår logisk (det er tross alt ritt (=ujevnt) som er den beste treninga)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898874 07/12/2014 20:08
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hvis jeg ikke tar helt feil leste jeg at Team Sky kjørte mye noe de kalte Torque Effect Training hvor de under vintertreningen kjørte de lange bakkene på rundt ftp i fire minutter hvor de deretter kjørte rundt ett minutt på høyere effekt og rundt 60 i kadens. Så gikk de tilbake til fire minutter ftp og slik fortsatte de.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: hrukin] #1898882 07/12/2014 20:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Les det jeg skrev lenger oppe i tråden, hentet fra Sky ( eller omvendt ICON_WINK )

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: hrukin] #1898894 07/12/2014 20:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hrukin
Hvis jeg ikke tar helt feil leste jeg at Team Sky kjørte mye noe de kalte Torque Effect Training hvor de under vintertreningen kjørte de lange bakkene på rundt ftp i fire minutter hvor de deretter kjørte rundt ett minutt på høyere effekt og rundt 60 i kadens. Så gikk de tilbake til fire minutter ftp og slik fortsatte de.

Kreativ styrketråkk?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898896 07/12/2014 21:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke om det er noen som har påstått at man restituerer kjappere ved å kjøre jevnt? Men at man restituerer kjappere av å kjøre sone 3 kontra sone 4 kan du ikke benekte.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898903 07/12/2014 21:17
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Over/under-intervaller og mikrointervaller er to eksempler på ujevn kjøring, og jeg mener å ha lest at Chris Carmichael (treneren til Lance) brukte ei økt som het "Peak and fade", der man startet mye hardere og falt i intensitet. Spesielt de to førstnevnte brukes jo mye og er i vinden, så det må jo ha noe for seg. I tillegg til jevne drag har jeg kjørt mange økter av sånne typer, det er bare fantasien som setter begrensninger på hvilke intensistetsendringer man kan gjøre underveis, og det er ingen grunn til at dette skal føre til at man starter hardere enn man avslutter, selv om det faktisk kan være en strålende idé å kjøre på seg mye syre tidlig, og deretter måtte jobbe med det.

Og argumentet om at man restituerer seg kjappere hvis man kjører jevnt er jo bare sludder. Kort restitusjon = liten belastning på kroppen => liten superkompensasjon. Jeg sier ikke at det er bedre å kjøre ujevnt, for heller ikke jeg har fasiten på trening, men jeg er bare drittlei av at folk pjatter om at man MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kjøre jevnt (eller skulle man tro økta var bortkasta), når det verken kan dokumenteres eller fremstår logisk (det er tross alt ritt (=ujevnt) som er den beste treninga)

Det var da voldsomt til tirade, ihvertfall tatt i betraktning at du etterspør "forskning" og "dokumentasjon" fra de som mener noe annet enn deg. :-)

Jeg vet ikke om noen her har sagt at man restituerer fortere av å kjøre jevnt enn av å kjøre ujevnt (men nå jeg jeg ikke finlest alle 47 sidene her på nytt). Derimot har jeg sett noen hevde at man restituerer fortere etter trening rett under terskel enn over terskel. Jeg synes ihvertfall ikke det var en kontroversiell påstand.

Jeg ser heller ikke at noen har hevdet (langt mindre "pjattet" om) at man "MÅÅÅÅÅÅÅ" kjøre jevnt. (Igjen med forbehold, siden jeg ikke har lest alle 47 sidene på nytt). Det er bare flere som har vært nysgjerrige på Øyvind Vs effekt ut av et relativt lavt timeantall med trening, og et av hans prinsipper ser ut til å være å kjøre jevn belastning på disse langintervallene.

For min egen del prøver jeg å kjøre etter litt av de samme prinisippene selv på noen treningsøkter nå for tiden, og opplever en annen treningseffekt enn jeg gjør på intervaller med kortere varighet, høyere antall og høyere intensitet (hvor jeg ofte starter altfor hardt og motvillig må jenke meg etterhvert).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1898904 07/12/2014 21:19
Flex Offline
Veteran
Veteran
Det kommer vel an på både lengde og intensitet. Man kan få en lang restitusjonstid etter sone 1 også, dersom man kjører det i 6 timer.

Men jeg synes at rasmusic er inne på et godt poeng: Er kort restitusjonstid nødvendigvis bedre enn lang, eller er lang restitusjonstid snarere et tegn på en treningsøkt som gir god effekt på sikt?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1898911 07/12/2014 21:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tråkk'n roll
[red. anm.]Bla bla bla... bla bla bla... ICON_WINK [red. amn.] Jeg sier ikke at det er bedre å kjøre ujevnt, for heller ikke jeg har fasiten på trening, men jeg er bare drittlei av at folk pjatter om at man MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kjøre jevnt (eller skulle man tro økta var bortkasta), når det verken kan dokumenteres eller fremstår logisk (det er tross alt ritt (=ujevnt) som er den beste treninga)

Det er bare flere som har vært nysgjerrige på Øyvind Vs effekt ut av et relativt lavt timeantall med trening, og et av hans prinsipper ser ut til å være å kjøre jevn belastning på disse langintervallene.

Har ikke finlest alle innleggene mine om hvordan jeg trener, men jeg føler meg ganske sikker på at jeg aldri har påstått/ment at jevn intensitet er bedre enn ujevn. Jeg er enda mer sikker på at jeg aldri har hevdet at jevn intensitet gir kortere restitusjon. Jeg er opptatt av tid i sonen, og har kommet frem til et opplegg som passer meg veldig bra og som har gitt brukbare resultater med tanke på hvor lite tid jeg bruker på trening. Nå er det tilfeldigvis sånn at det jeg gjør er å kjøre lange drag på jevn intensitet. Meget mulig at over/under i alskens sammensetninger og variasjoner hadde vært bedre. Jeg kjører noen slike når det nærmer seg sesong for å få fart i beina og bli litt bedre på å tåle rykk og napp. Jeg stiller inn watten, setter på noe fra Sufferfest (eller en film) og tramper i vei. Å skulle svitsje mellom film/tacx-programvare hele tida for å justere watten opp eller ned gidder jeg ikke, så da blir det jevnt.

Nå skal det også sies at jeg faller totalt gjennom mot rasmusic & Co. nettopp når de kjører i rykk og napp, støter opp bakker og gir full spiker på flater, så jeg burde vel strengt tatt trent på et sånt rykk og napp-helvete hele vinteren gjennom. Men det er så slitsomt... ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Flex] #1898912 07/12/2014 21:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Flex

Men jeg synes at rasmusic er inne på et godt poeng: Er kort restitusjonstid nødvendigvis bedre enn lang, eller er lang restitusjonstid snarere et tegn på en treningsøkt som gir god effekt på sikt?

Utfordringen med lang restitusjonstid er jo at man er "sliten" lengre. Kompromisset ift intensitet må jo være at man er klar til dyst til neste økt? Og at man har litt overskudd til andre ting i hverdagen ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1898913 07/12/2014 21:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Sitat: Tråkk'n roll
[red. anm.]Bla bla bla... bla bla bla... ICON_WINK [red. amn.] Jeg sier ikke at det er bedre å kjøre ujevnt, for heller ikke jeg har fasiten på trening, men jeg er bare drittlei av at folk pjatter om at man MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kjøre jevnt (eller skulle man tro økta var bortkasta), når det verken kan dokumenteres eller fremstår logisk (det er tross alt ritt (=ujevnt) som er den beste treninga)

Det er bare flere som har vært nysgjerrige på Øyvind Vs effekt ut av et relativt lavt timeantall med trening, og et av hans prinsipper ser ut til å være å kjøre jevn belastning på disse langintervallene.

Har ikke finlest alle innleggene mine om hvordan jeg trener, men jeg føler meg ganske sikker på at jeg aldri har påstått/ment at jevn intensitet er bedre enn ujevn. Jeg er enda mer sikker på at jeg aldri har hevdet at jevn intensitet gir kortere restitusjon. Jeg er opptatt av tid i sonen, og har kommet frem til et opplegg som passer meg veldig bra og som har gitt brukbare resultater med tanke på hvor lite tid jeg bruker på trening. Nå er det tilfeldigvis sånn at det jeg gjør er å kjøre lange drag på jevn intensitet. Meget mulig at over/under i alskens sammensetninger og variasjoner hadde vært bedre. Jeg kjører noen slike når det nærmer seg sesong for å få fart i beina og bli litt bedre på å tåle rykk og napp. Jeg stiller inn watten, setter på noe fra Sufferfest (eller en film) og tramper i vei. Å skulle svitsje mellom film/tacx-programvare hele tida for å justere watten opp eller ned gidder jeg ikke, så da blir det jevnt.

Nå skal det også sies at jeg faller totalt gjennom mot rasmusic & Co. nettopp når de kjører i rykk og napp, støter opp bakker og gir full spiker på flater, så jeg burde vel strengt tatt trent på et sånt rykk og napp-helvete hele vinteren gjennom. Men det er så slitsomt... ICON_WINK

Nå handler vel kanskje det om at han har dobbelt så mange treningstimer som deg, eller kanskje mer? Vil tro at han ikke er helt på bærtur med treningopplegget sitt, så det er nok kvalitet over det han også gjør. Hadde du trent dobbelt så mye, hvor hadde du vært da? Gudene vet...

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Flex] #1898915 07/12/2014 21:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flex
Det kommer vel an på både lengde og intensitet. Man kan få en lang restitusjonstid etter sone 1 også, dersom man kjører det i 6 timer.

Ja, det kan du godt si. Men har man mer igjen for å ha 16-20min i sone 4 hver andre eller hver tredje dag, kontra å ha 3 timer i sone 3 på en uke?

Hadde logikken vært så enkel som du vil ha det, kunne man jo bare knust seg på hver økt, og blitt drit god, sett at man klarer å få overskudd.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898930 07/12/2014 23:11
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Er rollene snudd? De som tidligere snakket varmt om å gjøre ting enkelt tar nå frem hele vokabularet fra fremmedordboka; snakker om adapsjon, spesifisitetsprinsippet og criss-cross. Vi som (følte at vi) ble beskyldt for å overkomplisere er fornøyde bare vi får lov til å tråkke med jevn rytme i en halvtime-time, mens vi fordøyer de avanserte teoriene dere kommer med;)

Side 47 av 132 1 2 45 46 47 48 49 131 132

Moderator  support