Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 48 av 132 1 2 46 47 48 49 50 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1898971 08/12/2014 07:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rasmusic
Over/under-intervaller og mikrointervaller er to eksempler på ujevn kjøring, og jeg mener å ha lest at Chris Carmichael (treneren til Lance) brukte ei økt som het "Peak and fade", der man startet mye hardere og falt i intensitet. Spesielt de to førstnevnte brukes jo mye og er i vinden, så det må jo ha noe for seg. I tillegg til jevne drag har jeg kjørt mange økter av sånne typer, det er bare fantasien som setter begrensninger på hvilke intensistetsendringer man kan gjøre underveis, og det er ingen grunn til at dette skal føre til at man starter hardere enn man avslutter, selv om det faktisk kan være en strålende idé å kjøre på seg mye syre tidlig, og deretter måtte jobbe med det.

Og argumentet om at man restituerer seg kjappere hvis man kjører jevnt er jo bare sludder. Kort restitusjon = liten belastning på kroppen => liten superkompensasjon. Jeg sier ikke at det er bedre å kjøre ujevnt, for heller ikke jeg har fasiten på trening, men jeg er bare drittlei av at folk pjatter om at man MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kjøre jevnt (eller skulle man tro økta var bortkasta), når det verken kan dokumenteres eller fremstår logisk (det er tross alt ritt (=ujevnt) som er den beste treninga)

Så i følge deg har man best treningseffekt av rittsimulering hele året, helst på høy intensitet som gir lang restitusjonstid?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898981 08/12/2014 08:21
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Husk på at det er mange forskjellige typer ritt som sykles. Stor forskjell om man sykler rundbane eller ligger typisk i rulle på et lag L-O. Trenger ikke mye rykk - napp trening på L-O.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1898987 08/12/2014 08:36
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror også (merk:TROR) at det er forskjell på ritt avhengig av nivået på deltakeren. Vi som ikke spurter om resultater bruker som regel å finne en fin gruppe å kjøre SAMMEN MED. Jeg har inntrykk av at det er de i tetgruppa som er opptatt av det der "rykk-og-napp"-greiene. Kjører man Birken i pulje 8 (som meg) er det ingen støting for å riste av seg konkurrentene.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1898991 08/12/2014 08:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Både ja og nei... Uansett pulje kommer man ofte i situasjoner der man selv eller andre skaper en luke på noen meter som må tettes. Da er det jo fint å ha kapasitet til å køle på i 10-30 sekunder for å tette luka.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899000 08/12/2014 08:57
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Men er ikke litt av den rykk og napp greia tatt vare på med O2 bolkene man kjører når det nærmer seg sesong. Kanskje ikke helt, men nok for de fleste av oss som ikke ligger i tetpulja.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1899003 08/12/2014 09:00
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Både ja og nei... Uansett pulje kommer man ofte i situasjoner der man selv eller andre skaper en luke på noen meter som må tettes. Da er det jo fint å ha kapasitet til å køle på i 10-30 sekunder for å tette luka.

Som vanlig er sikkert "både ja og nei" det riktige svaret, ja:)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899006 08/12/2014 09:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nå har dette tatt litt av, og jeg tror man diskuterer epler, bananer og pærer i samtidig (Tror ingen setter spørsmålstegn ved at spesial økter som er ritt spesifikke funker.). Mitt spørsmål ift. intensitet var så enkelt som om at, bør man etterstrebe lik intensitet gjennom et tradisjonelt drag/økt slik at intensitet/watt grafen er stabil/vannrett eller kan man ha et mer avslappet forhold til det og drite i om intensitet/watt grafen er fallende tendens gjennom draget og økta.

Jeg lurer på dette fordi jeg kjører en økt i uka m I4 drag med ett drags økning hver 14 dag. Denne uken er det økning til 6 og jeg vet at det blir steintøft på slutten.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1899011 08/12/2014 09:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Jeg tror også (merk:TROR) at det er forskjell på ritt avhengig av nivået på deltakeren. Vi som ikke spurter om resultater bruker som regel å finne en fin gruppe å kjøre SAMMEN MED. Jeg har inntrykk av at det er de i tetgruppa som er opptatt av det der "rykk-og-napp"-greiene. Kjører man Birken i pulje 8 (som meg) er det ingen støting for å riste av seg konkurrentene.

Det er kanskje ikke støting for å riste noen av seg, men av og til kommer man i situasjoner man må sykle alt man orker. Dette kan feks være i bakker, man vet at om man ikke holder hjulet så er man ikke med over toppen eller lignende. Ofte taper man kanskje litt i et terrengparti og eneste muligheten er å HTFU når man kommer ut i lettere terreng å bare sykle til man har en rygg og bare håpe at man ikke sprekker før man kan gjemme seg bak den ryggen. O2 er i alle fall ingen ulempe.

Redigert av sveinaa; 08/12/2014 09:24.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899013 08/12/2014 09:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er rimelig sikker på at alle, uansett nivå, ville ha godt av å få opp maksfarten sin. Det trengs uansett om man skal stikke fra kompisgjengen på trening, fra kollegaen på bedriftsritt, tette luker på turritt osv. Dette krever spesifikk trening. Så får man diskutere om man legger noe bedre grunnlag for maksfart ved å kjøre ujevn intensitet på I3-øktene gjennom vinteren, eller om jevn intensitet gjør samme nytten. Jeg aner ikke.

Redigert av Øyvind V; 08/12/2014 09:29.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899018 08/12/2014 09:31
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sveinaa
Sitat: EHAa

Det er kanskje ikke støting for å riste noen av seg, men av og til kommer man i situasjoner man må sykle alt man orker. Dette kan feks være i bakker, man vet at om man ikke holder hjulet så er man ikke med over toppen eller lignende. Ofte taper man kanskje litt i et terrengparti og eneste muligheten er å HTFU når man kommer ut i lettere terreng å bare sykle til man har en rygg og bare håpe at man ikke sprekker før man kan gjemme seg bak den ryggen. O2 er i alle fall ingen ulempe.

Helt enig, skal ikke krangle på det. Men jeg opplever aldri såkalte "lureløp", der alle sitter og ser på hverandre og prøver å avgjøre i noen få avgjørende bakker. Stort sett blir det å legge seg opp mot terskel, finne seg en bra gruppe og samarbeide til mål. Så blir det selvsagt litt oppstykket av og til, og da er det åpenbart kjekt å ha noe ekstra å sparke til med.

Det jeg egentlig mente var at for oss vanlige dødelige er det ikke et "angrepsvåpen". Hovedmålet er å finne noen å samarbeide med, fordi vi vet at det er da det går fortest. Sluttid er viktigere enn plassering for min del.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899022 08/12/2014 09:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Uten å ha forsket på det har jeg kommet fram til en økt som jeg mener gir både trening i ritt-rykk og napp og evnen til å tåle syre samt HTFU.

Etter oppvarming og evt et drag på et eller annet nivå puster jeg godt inn og spurter rulle opp i fart. Holder den til 10 sekundervisningen på Garminen bikker over det nivået jeg har bestemt meg for. La oss si 600 watt. Så tar jeg 15 sekunder pause og gjentar til jeg ikke klarer å komme over 600 på 10 sekunderene. Under er et eksempel på dette. Jeg mener det gir trening i fartsøkninger, og etter hvert fartsøkninger med stinne bein, og til slutt fartsønkinger som ikke gjør at jeg klarer "å ta ryggen"

http://www.strava.com/activities/33230881/analysis

Velger et nivå som ikke er umulig, men som krever en del, og som jeg vet at jeg ikke kan holde hele kvelden. Jeg kjører dette på watt, men det se selvsagt mulig å kjøre det på fart også. Og nei, dette er ikke jevnt langintervall i sone tre ICON_WINK

LarsB

Redigert av larsb; 08/12/2014 09:42.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899029 08/12/2014 09:59
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Med utgangspunkt å være en enkel mosjonist har jeg stor tro på at å ha syklet endel rundbaneritt over lang tid har gjort at jeg for min del tåler endel rykk og napp kjøring i "vanlige" ritt. Lystbetont sykling med litt pådrag innimellom utenfor asfalt og grus tror jeg og er til stor hjelp. Det jeg opplever er at de som trener mer monotont både inne og utesykling sliter mer med at kroppen får hentet seg raskt inn igjen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: larsb] #1899035 08/12/2014 10:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant innspill, LarsB !

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: larsb] #1899040 08/12/2014 10:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Uten å ha forsket på det har jeg kommet fram til en økt som jeg mener gir både trening i ritt-rykk og napp og evnen til å tåle syre samt HTFU.

Etter oppvarming og evt et drag på et eller annet nivå puster jeg godt inn og spurter rulle opp i fart. Holder den til 10 sekundervisningen på Garminen bikker over det nivået jeg har bestemt meg for. La oss si 600 watt. Så tar jeg 15 sekunder pause og gjentar til jeg ikke klarer å komme over 600 på 10 sekunderene. Under er et eksempel på dette. Jeg mener det gir trening i fartsøkninger, og etter hvert fartsøkninger med stinne bein, og til slutt fartsønkinger som ikke gjør at jeg klarer "å ta ryggen"

Velger et nivå som ikke er umulig, men som krever en del, og som jeg vet at jeg ikke kan holde hele kvelden. Jeg kjører dette på watt, men det se selvsagt mulig å kjøre det på fart også. Og nei, dette er ikke jevnt langintervall i sone tre ICON_WINK

LarsB

Blir litt som Sufferfest Violator økta, der er det korte drag på 5-15s, totalt 64 "sprinter", hvor målet med økta er å øke farta i beina, med og uten syre.

Vedlegg
Sufferfest Violator.jpg (200.49 KB, 258 nedlastinger)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899049 08/12/2014 10:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er sikkert samme greia. Det er jo ikke noe nytt med korte spurter. Hverken på rulle eller i ritt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899055 08/12/2014 11:02
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
Vet ikke om det er noen som har påstått at man restituerer kjappere ved å kjøre jevnt? Men at man restituerer kjappere av å kjøre sone 3 kontra sone 4 kan du ikke benekte.

Jo, det kan jeg. 4x4 i sone 4 eller 4x15 i sone 3 er omtrent like slitsomt for meg, og OM det er en forskjell i belastning betyr det jo forskjell i superkompensasjon også.

Sitat: Tråkk'n roll
Det var da voldsomt til tirade, ihvertfall tatt i betraktning at du etterspør "forskning" og "dokumentasjon" fra de som mener noe annet enn deg. :-)
Jeg vet ikke om noen her har sagt at man restituerer fortere av å kjøre jevnt enn av å kjøre ujevnt (men nå jeg jeg ikke finlest alle 47 sidene her på nytt). Derimot har jeg sett noen hevde at man restituerer fortere etter trening rett under terskel enn over terskel. Jeg synes ihvertfall ikke det var en kontroversiell påstand.

Ja, og jeg understreker jo at jeg TROR ICON_WINK Mulig det ikke var her inne jeg leste det om at man får kortere restitusjon av å kjøre jevnt, men jeg har i hvert fall hørt den påstanden mange ganger. Og poenget mitt er like gyldig likevel, eller?

Så i følge deg har man best treningseffekt av rittsimulering hele året, helst på høy intensitet som gir lang restitusjonstid?

(...) I tillegg til jevne drag har jeg kjørt mange økter av sånne typer (...)

Jeg har ikke fasiten, men jeg liker å variere. Både for hodet sin del, men også fordi jeg tror det er kjekt at kroppen blir vant til ulike belastninger. Og min treningsfilosofi er så enkel som at det man blir sliten av blir man sterkere av. Så da er det bare å slite seg ut på én eller annen måte, så blir man bedre.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899062 08/12/2014 11:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jo, det kan jeg. 4x4 i sone 4 eller 4x15 i sone 3 er omtrent like slitsomt for meg, og OM det er en forskjell i belastning betyr det jo forskjell i superkompensasjon også.

Dette er sikker veldig individuelt. Men vil det ikke være sånn at man trener litt forskjellige egenskaper med de to forskjellige øktene du nevner. Så selv om man oppnår at man blir like sliten og derfor får samme superkompensasjon, så blir ikke resultatet likt fysiologisk?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899071 08/12/2014 11:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke om det er noen som har påstått at man restituerer kjappere ved å kjøre jevnt? Men at man restituerer kjappere av å kjøre sone 3 kontra sone 4 kan du ikke benekte.

Sitat: Tråkk'n roll
Det var da voldsomt til tirade, ihvertfall tatt i betraktning at du etterspør "forskning" og "dokumentasjon" fra de som mener noe annet enn deg. :-)
Jeg vet ikke om noen her har sagt at man restituerer fortere av å kjøre jevnt enn av å kjøre ujevnt (men nå jeg jeg ikke finlest alle 47 sidene her på nytt). Derimot har jeg sett noen hevde at man restituerer fortere etter trening rett under terskel enn over terskel. Jeg synes ihvertfall ikke det var en kontroversiell påstand.

Ja, og jeg understreker jo at jeg TROR ICON_WINK Mulig det ikke var her inne jeg leste det om at man får kortere restitusjon av å kjøre jevnt, men jeg har i hvert fall hørt den påstanden mange ganger. Og poenget mitt er like gyldig likevel, eller?

(...) I tillegg til jevne drag har jeg kjørt mange økter av sånne typer (...)

Jeg har ikke fasiten, men jeg liker å variere. Både for hodet sin del, men også fordi jeg tror det er kjekt at kroppen blir vant til ulike belastninger. Og min treningsfilosofi er så enkel som at det man blir sliten av blir man sterkere av. Så da er det bare å slite seg ut på én eller annen måte, så blir man bedre.

Tror du også at man hadde blitt bedre om man hadde trent 5-6 timer sone 1 hver dag? ICON_WINK Jeg bare spør, for man blir jo sliten av det også.

Som Sveinaa poengterer så trener man jo forskjellige egenskaper i sone 3 og sone 4, selv om restitusjonen blir den samme (for din del). For min egen del har jeg veldig stor forskjell på restitusjonstid i sone 3 og 4, jeg ønsker derfor å holde meg mest mulig til 3 så jeg blir raskere klar til neste økt og dermed får mer tid på ønsket intensitet. Dessuten er jeg litt skeptisk til hvilken base jeg ville hatt om jeg i hovedsak kjørte sone 4 gjennom vinteren, selv om du poengterer variert trening.

Ja, i stedet for å kjøre 3-4 økter med langintervall i sone 3 + rolig, kunne jeg kjørt 2-3 økter med kortintervall i sone 4 + rolig, men av en eller annen grunn så tviler jeg på at jeg ville kommet like langt med det.
Nå er det vel ingen av oss som kjører langintervaller i sone 3, som KUN kjører det (kanskje med unntak av Øyvind V?), jeg har av og til sone 4, jeg kjører FTP-test med jevne mellomrom, jeg kjører litt elghufs osv osv. Men dette er lagt opp rundt langintervallene, ja.

Men det er jo som du sier, så lenge man sliter seg ut på en eller annen måte, så blir man bedre. Så da er det jo ett fett om du kjører 30min med variert intensitet eller 50min på jevn intensitet, så lenge du blir like sliten etterpå..?
Jeg kommer til å kjøre mer ujevnt og ha kortere drag når jeg trekker ut om våren, så det går litt automatikk i det.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899078 08/12/2014 11:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke sikker på om jeg opplever en 4x15 min I3 som mye lettere enn 4x4 min I4 (forutsetter friske ben.). Gjelder både gjennomføring og restitusjon.

Redigert av sveinaa; 08/12/2014 12:01.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899081 08/12/2014 12:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder restitusjon så var poenget at om du har lik tid i sonene vil du ha raskere restitusjon i sone 3 enn i sone 4. Eller er det noen som er uenig i det?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899090 08/12/2014 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når det gjelder restitusjon så var poenget at om du har lik tid i sonene vil du ha raskere restitusjon i sone 3 enn i sone 4. Eller er det noen som er uenig i det?

Det tror jeg ingen er uenig i.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899097 08/12/2014 12:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
C. Carmichael ble jo nevnt. Denne er sikkert relevant for mange (Kanskje gammelt nytt og.).
http://bikeacrossus.chipeta.net/sites/default/files/ComebackTrainingPlan.pdf

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1899100 08/12/2014 12:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor står det om de store mengdene "juice" og andre substanser? ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899101 08/12/2014 12:32
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Folk må få trene som man vil, men det er selvsagt mest fristende å trene på det man allerede er god til, for da slipper man lide like mye ICON_WINK

For min del sykler jeg både temporitt der stabilt høy watt (med spiss hoftevinkel) i 13-60 minutter er viktig, derfor trener jeg for å bli god til det. Jeg sykler også landeveisfellesstarter og maratonritt av ulik lengde, derfor trener jeg korte og lange, jevne og ujevne drag for å tilpasse meg variasjonen som finnes innenfor dette. I tillegg sykler jeg rundbaneritt og gateritt der det er de evige akselerasjonene som knekker deg, så derfor trener jeg også på å akselerere når jeg allerede har syre i muskulaturen. Noe av dette er jeg allerede brukbar til, men noe av dette trenger jeg sårt trening i. Man må selv vurdere hvilke ritt man vil prestere i, og vurdere hvor mye tid, blod, svette og HTFU man vil legge ned for å forbedre seg som syklist.

Det meste funker nok, og ingen vet hva som funker best. I motsetning til religion, der ingenting funker, og alle vet hva som er best ... ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899109 08/12/2014 12:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor står det om de store mengdene "juice" og andre substanser? ICON_WINK

Regnet med at den kom. Frivillig å lese ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: rasmusic] #1899110 08/12/2014 12:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Folk må få trene som man vil, men det er selvsagt mest fristende å trene på det man allerede er god til, for da slipper man lide like mye ICON_WINK

For min del sykler jeg både temporitt der stabilt høy watt (med spiss hoftevinkel) i 13-60 minutter er viktig, derfor trener jeg for å bli god til det. Jeg sykler også landeveisfellesstarter og maratonritt av ulik lengde, derfor trener jeg korte og lange, jevne og ujevne drag for å tilpasse meg variasjonen som finnes innenfor dette. I tillegg sykler jeg rundbaneritt og gateritt der det er de evige akselerasjonene som knekker deg, så derfor trener jeg også på å akselerere når jeg allerede har syre i muskulaturen. Noe av dette er jeg allerede brukbar til, men noe av dette trenger jeg sårt trening i. Man må selv vurdere hvilke ritt man vil prestere i, og vurdere hvor mye tid, blod, svette og HTFU man vil legge ned for å forbedre seg som syklist.

Det meste funker nok, og ingen vet hva som funker best. I motsetning til religion, der ingenting funker, og alle vet hva som er best ... ICON_WINK

Tror det oppsummerer det ganske bra. Man kommer ikke hele veien uten at man er villig til å bevege seg ganske mye utenfor komfortsonen når man trener ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1899116 08/12/2014 12:57
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Rasmusic er inne på noe vesentlig om man har litt ambisjoner om fremgang. Fremfor å flisespikke på minutter,soner og watt, kan det være lurt å se på hvilke egenskaper man trenger å forbedre. Herunder også taktiske og tekniske ting.

Hvilke typer ritt prioriteres og hvor er det det "svikter" med tanke på å komme litt raskere til mål.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1899127 08/12/2014 13:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gammelogdesperat
Rasmusic er inne på noe vesentlig om man har litt ambisjoner om fremgang. Fremfor å flisespikke på minutter,soner og watt, kan det være lurt å se på hvilke egenskaper man trenger å forbedre. Herunder også taktiske og tekniske ting.

Hvilke typer ritt prioriteres og hvor er det det "svikter" med tanke på å komme litt raskere til mål.

Jeg tror mange av oss ønsker å forbedre seg på det meste. Men hvordan skal du få trent på å holde trøkk på sti når du sykler på rulle på vinteren?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1899128 08/12/2014 13:16
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøpe fatbike.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: larsb] #1899129 08/12/2014 13:17
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb

LarsB

Dette er vel form for HIIT (dvs High Intensity Interval Training) - i tilfelle du trodde det du holdt på med ikke var et fancy konsept.

Det er en 10-20-30 variant som er diskutert en del:
- 30 sekunder behagelig tempo
- 20 sek med litt fart
- 10 sek med makstemp - full spurt
Hold på med dette i fem minutter.
Gjenta hele 5-minutters blokka 3-4 ganger med et par minutters rolig imellom

Link: http://www.crankyfitness.com/2013/10/10-20-30-or-30-20-10-interval-training.html (advarsel: tar utgangspunkt i løping ICON_WINK

Redigert av Radival; 08/12/2014 13:18.
Side 48 av 132 1 2 46 47 48 49 50 131 132

Moderator  support