Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 42 av 132 1 2 40 41 42 43 44 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1897213 02/12/2014 21:59
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: erling
Sitat: HeavyDude
Ok, jeg hadde 1 t 38 i forrige uke i sone 3 + 13 min i sone 4 ( drifter opp ) , på tre økter. 7* 7-drag går greit, men f.eks 2*20 på en økt sliter jeg med.

Det å kjøre ett langt drag sitter mye i hue. Det løsner etterhvert. Blir tøff i hua av slike økter. Så start med 20 min og øke på f. eks.

Ser den med å bli tøff i huet, men er det ikke lurt å veksle på med f.eks. intervaller hvor det er lettere å ta ut mer av beina?
Greit å være tøff i hue, men du må bli tøff i beina og. Hvis huet alltid er den begrensende faktoren tenker jeg at man kan ta ut mer av beina og?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Boas] #1897246 02/12/2014 23:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det spørs, de sier du har enda 50% igjen når hodet sier stopp, og 20-30% igjen når du tror du skal dø ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 02/12/2014 23:22.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897283 03/12/2014 07:32
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Et spørsmål (eller rettere sagt, en teori, deretter et spm):

Jeg ser for meg at det må være en fordel å kjøre både langturer og terskeløkter på så høy effektintensitet som mulig, samtidig som den opplevde intensiteten ikke bør være for høy. Med andre ord: For å sykle fort til sommeren burde det være en fordel å klare å tråkke mange watt uten å dra på mye syre i vinter.

For å komme raskt i form er det intervaller som gjelder. Det tror jeg de fleste er enige i. Etter å ha kjørt en intervallbolk, og deretter hvilt et par-fem dager, er det grunn til å anta at man klarer å kjøre høyere effekt på lavere (eller lik) puls, både på terskeløkter og på langturer. "Formtoppen" fra intervallbolken vil jo gi seg etter hvert, men da har man jo allerede klart å trene på høyere effektmessig intensitet i en periode. Jeg ser for meg at det må være litt som å trene med EPO, bare i litt mer beskjeden og lovlig grad: Selv om man ikke er dopet på konkurransedagen, kan det hjelpe å ha vært dopet i treningsperioden.

Hvis det ikke hadde vært slik at kortintervaller gjør deg i stand til å tråkke flere watt på lavere puls/opplevd intensitet også i lavere soner, så hadde vi jo ikke trent kortintervaller før Birken.

Så, endelig, kommer spørsmålet:
Tror dere det kan lønne seg å legge inn en liten bolk med kortintervaller en gang eller to eller tre i løpet av vinteren? Målet vil da ikke være å skulle konservere "kortintervalleffekten" helt fram til Birken, men å kunne trene økter med høyere kvalitet i ukene etter en slik bolk.

Det kan godt tenkes at jeg tenker litt feil her nå, og det er derfor jeg spør hva dere andre tror. Det er jo god tid til å legge inn en ny formtopp til sommeren/høsten.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897318 03/12/2014 08:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg vet ikke om EPO sammenligningen er noe god. Etter hva jeg har forstått har du også hatt såpass mye treningslære at du vet hva I3 (lange perioder med og uten pauser i riktig sone) gjør med kroppen og hva I4 (kortere perioder i riktig sone) gjør med kroppen.

Jeg skal ikke mene så veldig mye om påstanden din om hvorfor "kortintervaller" før Birkener så populært.

Så til spørsmålet ditt. Jeg tror du like gjerne kan legge inn "kortintervall" regelmessig. Du kan jo tenke på hva man taper på å kjøre en sånn økt (Hvilket minus har VO2max?)?

Har også et spørsmål. Hvorfor skal egentlig mosjonister legge opp treningen på samme måte som "proffer" på landeveien (Med det mener jeg denne slaviske tilnærmingen til hvilken intensitet man skal trene til gitte tidspunkter på året.)?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1897340 03/12/2014 09:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
For å komme raskt i form er det intervaller som gjelder. Det tror jeg de fleste er enige i. Etter å ha kjørt en intervallbolk, og deretter hvilt et par-fem dager, er det grunn til å anta at man klarer å kjøre høyere effekt på lavere (eller lik) puls, både på terskeløkter og på langturer.

Er det sånn da? Høyere effekt på lik/lavere puls? Mulig jeg tar feil, men for min del tror jeg heller det handler om å kjøre høyere effekt på høy puls.
"Formtoppen" fra intervallbolken vil jo gi seg etter hvert, men da har man jo allerede klart å trene på høyere effektmessig intensitet i en periode. Jeg ser for meg at det må være litt som å trene med EPO, bare i litt mer beskjeden og lovlig grad: Selv om man ikke er dopet på konkurransedagen, kan det hjelpe å ha vært dopet i treningsperioden.

For min del handler grunntreningen om å trene "smart", bl.a. ved å ikke utsette kroppen for unødvendig nedbryting/slitasje. Høypuls/høyintensitetsøkter vet jeg er en stor belastning på systemet, og som jeg skrev i et innlegg i denne tråden har jeg gått på flere enn én smell på grunn av for høy intensitet i grunntreningsperioden. Har man tid og mulighet til å samle overskudd og restituere godt er det kanskje greit å gjøre det. Jeg har ikke det, og velger det bort. Funka veldig bra sist vinter.
Hvis det ikke hadde vært slik at kortintervaller gjør deg i stand til å tråkke flere watt på lavere puls/opplevd intensitet også i lavere soner, så hadde vi jo ikke trent kortintervaller før Birken.

Jeg trener kortintervaller for å tåle høy intensitet/høy puls, som det jo ofte blir på ritt. Å snakke om lavere puls/opplevd intensitet synes jeg blir litt bakvendt (selv om det kanskje er det samme vi mener); på ritt er det full spiker og blodsmak som gjelder uansett.
Så, endelig, kommer spørsmålet:
Tror dere det kan lønne seg å legge inn en liten bolk med kortintervaller en gang eller to eller tre i løpet av vinteren? Målet vil da ikke være å skulle konservere "kortintervalleffekten" helt fram til Birken, men å kunne trene økter med høyere kvalitet i ukene etter en slik bolk.

Jeg er usikker, men velger å ikke gjøre det. Tror den effekten du får av en liten bolk med kortintervaller er marginal, og ikke vil gjøre all verdens utslag på øktene med lange (sub)terskeldrag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897342 03/12/2014 09:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo ingen som nekter deg å prøve noe annet, men jeg vet ikke om det er mange som tør å begi seg ut på å kjøre steinharde økter og kortintervaller gjennom vinteren, eller siktet du til noe annet?

For meg virker det egentlig helt logisk at du skal bygge opp basen din gjennom vinteren/off season, så har du et enda bedre grunnlag å bygge formtoppen din på enn året før. Ytelse er jo, som kjent, mer enn bare vo2maks.
Også var det det med restitusjonstid, jeg tror du begrenser deg selv veldig mye ved å trene flere kortintervaller i uka i sone 4. Jeg hadde en kortintervall forrige uke, den satt i beina mine i dagesvis, mens en 1x60min i sone 3 merker jeg ikke dagen etter.
Dessuten vet jeg ikke om det er "bærekraftig" å alltid trene hardt, tenker på en mosjonist som trener 2-3 ganger i uka, i hovedsak kortintervall med meget høy intensitet, hvor mye treningsglede gir det? Hvis ikke du har sadistiske tendenser da ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897356 03/12/2014 09:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Har også et spørsmål. Hvorfor skal egentlig mosjonister legge opp treningen på samme måte som "proffer" på landeveien (Med det mener jeg denne slaviske tilnærmingen til hvilken intensitet man skal trene til gitte tidspunkter på året.)?

Hva mener du en mosjonist bør gjøre?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1897376 03/12/2014 09:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Det er jo ingen som nekter deg å prøve noe annet, men jeg vet ikke om det er mange som tør å begi seg ut på å kjøre steinharde økter og kortintervaller gjennom vinteren, eller siktet du til noe annet?

For meg virker det egentlig helt logisk at du skal bygge opp basen din gjennom vinteren/off season, så har du et enda bedre grunnlag å bygge formtoppen din på enn året før. Ytelse er jo, som kjent, mer enn bare vo2maks.
Også var det det med restitusjonstid, jeg tror du begrenser deg selv veldig mye ved å trene flere kortintervaller i uka i sone 4. Jeg hadde en kortintervall forrige uke, den satt i beina mine i dagesvis, mens en 1x60min i sone 3 merker jeg ikke dagen etter.
Dessuten vet jeg ikke om det er "bærekraftig" å alltid trene hardt, tenker på en mosjonist som trener 2-3 ganger i uka, i hovedsak kortintervall med meget høy intensitet, hvor mye treningsglede gir det? Hvis ikke du har sadistiske tendenser da ICON_WINK

Har aldri opplevd at noen har nektet meg det heller ICON_SMILE

Jeg må også si du er heldig som har bortimot null restitusjonstid på 60 mins drag. For meg sitter i alle fall et sånt drag godt i bena dagen etter.

For meg er det heller ikke snakk om å kjøre bolker av enten høy intensitet (korte drag) eller lavere intensitet (lengre drag). For meg handler det om å kombinere disse.

Du vet at lange drag i I3 også kategoriseres som harde økter? Jeg lurer egentlig litt på hva du mener en som trener 2-3 ganger i uka bør trene?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897391 03/12/2014 09:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
For meg er det heller ikke snakk om å kjøre bolker av enten høy intensitet (korte drag) eller lavere intensitet (lengre drag). For meg handler det om å kombinere disse.

Skal ikke svare på vegne av Hoaas, men jeg tror man som mosjonist kan trene akkurat som man vil og oppleve fremgang. Inntil et visst punkt. Når man når dette punktet må man sette treningen i et system og være bevisst hva man holder på med for å få fortsatt progresjon. Jeg tror man i en slik situasjon må velge, enten et regime med kort og knallhardt, eller et med langt og hardt. Hvis utgangspunktet er en mosjonist som trener 2-3 ganger i uka har jeg ikke tro på en blanding. Kanskje som bolklegging, men ikke ellers.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897392 03/12/2014 09:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Jeg tror man kan oppnå positiv effekt ved å legge inn noen I4 økter hele tiden. Av egen erfaring tror jeg ikke disse bør kjøres i egne perioder da man lett kan slite ut kroppen ved å kjøre en "O2 bolk", og rett og slett bli syk. Er jo et lite paradoks at mange er livredde for å kjøre I4 på rulla, men ikke veldig bekymret for å ta seg helt ut i et skirenn.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897393 03/12/2014 09:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med 2-3 økter ville jeg trent sone 3 så mye som mulig gjennom vinteren.

Jeg tror ikke det er noe negativt ved å legge inn en sone 4 økt med kortintervall i uka gjennom vinteren, men jeg er usikker på om du har noe mer igjen for det, tenker da at sone 4 økta går på bekostning av en 1x40/50/60 sone 3 økt.

Spørsmål: 2 mosjonister, med like forutsetninger, legger opp sitt treningsopplegg for vinteren:

Mosjonist 1:

Økt 1: Langtur 2 timer sone 1
Økt 2: Langdrag 60min sone 3
Økt 3: Kortintervall 5x3min sone 4

Mosjonist 2:

Økt 1: Langdrag 60min sone 3
Økt 3: Langdrag 60min sone 3

Total treningstid er ca 4 timer pr uke

Hvem har best grunnlag før sesongen starter?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897397 03/12/2014 10:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Jeg tror man kan oppnå positiv effekt ved å legge inn noen I4 økter hele tiden. Av egen erfaring tror jeg ikke disse bør kjøres i egne perioder da man lett kan slite ut kroppen ved å kjøre en "O2 bolk", og rett og slett bli syk. Er jo et lite paradoks at mange er livredde for å kjøre I4 på rulla, men ikke veldig bekymret for å ta seg helt ut i et skirenn.

Jeg er ikke livredd I4 på rulla, men jeg ser ikke poenget. Rulla bruker jeg for å legge et godt grunnlag.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897398 03/12/2014 10:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Skal ikke svare på vegne av Hoaas, men jeg tror man som mosjonist kan trene akkurat som man vil og oppleve fremgang. Inntil et visst punkt. Når man når dette punktet må man sette treningen i et system og være bevisst hva man holder på med for å få fortsatt progresjon. Jeg tror man i en slik situasjon må velge, enten et regime med kort og knallhardt, eller et med langt og hardt. Hvis utgangspunktet er en mosjonist som trener 2-3 ganger i uka har jeg ikke tro på en blanding. Kanskje som bolklegging, men ikke ellers.

Jeg skjønner ikke hvorfor man må velge. Hva er det som skjer med kroppen om man kjører 1 av 3 harde økter i I4 som er negativt?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1897404 03/12/2014 10:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Med 2-3 økter ville jeg trent sone 3 så mye som mulig gjennom vinteren.

Jeg tror ikke det er noe negativt ved å legge inn en sone 4 økt med kortintervall i uka gjennom vinteren, men jeg er usikker på om du har noe mer igjen for det, tenker da at sone 4 økta går på bekostning av en 1x40/50/60 sone 3 økt.

Spørsmål: 2 mosjonister, med like forutsetninger, legger opp sitt treningsopplegg for vinteren:

Mosjonist 1:

Økt 1: Langtur 2 timer sone 1
Økt 3: Kortintervall 5x3min sone 4

Mosjonist 2:

Økt 3: Langdrag 60min sone 3

Total treningstid er ca 4 timer pr uke

Hvem har best grunnlag før sesongen starter?

Da må du i så fall sammenligne med det jeg mener:

Mosjonist 3
Økt 3: Kortedrag tot 20min sone 4

Redigert av sveinaa; 03/12/2014 10:29.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897407 03/12/2014 10:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg vet bare hva som skjer i min kropp, og som skrevet flere ganger tidligere opplever jeg at høyintensitetsøkter øker totalbelastningen mer enn jeg føler at jeg får igjen for økta. Kostnaden er større enn nytten, altså. Da velger jeg den bort.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897410 03/12/2014 10:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg vet bare hva som skjer i min kropp, og som skrevet flere ganger tidligere opplever jeg at høyintensitetsøkter øker totalbelastningen mer enn jeg føler at jeg får igjen for økta. Kostnaden er større enn nytten, altså. Da velger jeg den bort.

Det er et godt svar. Da tolker jeg det dit at det kan hende du kunne vurdert annerledes om "kostnadene" ved øktene var tilnærmet like.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897412 03/12/2014 10:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opplever mye det samme som Øyvind med kortintervall i sone 4, jeg har hatt et par sånne økter de siste ukene for å se, men jeg har lang restitusjonstid og måtte kutte en sone 3 økt i helga fordi jeg ikke hadde hentet meg inn. Sone 4 økta var på onsdag, kjørte rolig tors/fre og lørdag var jeg megastinn i beina. Da foretrekker jeg mer tid i sone 3 hvor jeg kan kjøre en ny økt mye tidligere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897421 03/12/2014 10:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er et godt svar. Da tolker jeg det dit at det kan hende du kunne vurdert annerledes om "kostnadene" ved øktene var tilnærmet like.

Det kan hende. Har ikke prøvd 1x20 som fast innslag så jeg vet ikke hvilken payoff det kunne hatt, så det er vanskelig å si...

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897422 03/12/2014 10:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alt til sin tid tenker jeg. Nå i denne perioden handler det om grunntrening og mest mulig tid i sone 3. For å orke det må du holde deg unna høyere soner og syre. Det du orker i tillegg om du har tid er lange rolige turer. Altså putte alle eggene i én kurv. VO2max og hard trening er ferskvare man trener ganske raskt opp. Derfor vente til rett før rittsesongen starter med disse. Dog kommer jeg til å korte ned på dragtiden og øke intensiteten på noen av øktene medio februar. Dette for å tilvenne kroppen til hardkjøret som venter.

Men dette har jeg vel sagt før :-)

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897428 03/12/2014 10:46
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sveinaa: "Jeg vet ikke om EPO sammenligningen er noe god. "

Nei, den er nok ikke god. Men så har jeg heller ALDRI opplevd at noen her inne synes at en sammenlikning er god (ikke bare mine eksempler). Standardfrasen er "det er et dårlig eksempel". Av og til kan det være lurt å tenke gjennom et eksempel, sjekke hvilken relevans det har, og deretter kommentere på bakgrunn av det. Dessverre er det alt for mange her inne som henger seg opp i uvesentligheter som skiller eksempelet fra den aktuelle saken.

Sveinaa: "Jeg skal ikke mene så veldig mye om påstanden din om hvorfor "kortintervaller" før Birkener så populært. "

Jeg er ganske sikker på at det er fordi folk tror/vet at det vil gjøre dem i stand til å sykle fortere.

Sveinaa: "Så til spørsmålet ditt. Jeg tror du like gjerne kan legge inn "kortintervall" regelmessig. Du kan jo tenke på hva man taper på å kjøre en sånn økt (Hvilket minus har VO2max?)? "

Det er akkurat det jeg tenker på, altså hva taper jeg på å kjøre en sånn økt? Se nederst for mitt svar på det, etter at jeg nå har lest alle andre sine svar..

ØyvindV: Er det sånn da? Høyere effekt på lik/lavere puls? Mulig jeg tar feil, men for min del tror jeg heller det handler om å kjøre høyere effekt på høy puls.

Jeg opplever at terskelpulsen min er ganske konstant. Jeg opplever videre at jeg sykler fortere på terskel etter å ha kjørt kortintervaller. Og jeg opplever at jeg har lavere puls på langtur på samme fart når jeg er "i form". Så ja, jeg TROR at det er en sammenheng. Jeg tror ikke at det er slik at kortintervall bare gjør deg i stand til å trykke til mer i korte perioder. Jeg føler at kortintervallene også fører til at jeg har lavere puls på samme fart (også på terskeldrag og langturer). MEN: Se konklusjonen til slutt..

ØyvindV: "Jeg trener kortintervaller for å tåle høy intensitet/høy puls, som det jo ofte blir på ritt. Å snakke om lavere puls/opplevd intensitet synes jeg blir litt bakvendt (selv om det kanskje er det samme vi mener); på ritt er det full spiker og blodsmak som gjelder uansett."

Jeg klarer ikke å ligge over terskel i 3 timer. Da ville det ha gått ganske sakte på slutten. Jeg må derfor til tider ned i lavere soner (nei, ikke rolig langtur), også på ritt. I enkelte kneiker går jeg selvsagt inn i rød sone, men jeg kan ikke akkumulere melkesyre i 3 timer.

Og til slutt:
Jeg kommer ikke til å kjøre kortintervaller (i særlig grad) i vinter. Det blir fokus på lange drag (30-70 min) i sone 3. Jeg TROR at mitt svar også er ganske likt ØyvindV sitt: At det kanskje finnes en beskjeden effekt, men at den muligens blir spist opp (og vel så det) av høy restitusjonstid, stor belastning osv.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897439 03/12/2014 11:03
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
ØyvindV:

Er det sånn da? Høyere effekt på lik/lavere puls? Mulig jeg tar feil, men for min del tror jeg heller det handler om å kjøre høyere effekt på høy puls.
...
Tror den effekten du får av en liten bolk med kortintervaller er marginal, og ikke vil gjøre all verdens utslag på øktene med lange (sub)terskeldrag.

Det jeg tenkte på beskrives kanskje bedre av Joe Friel, som må kunne sies å være en autoritet på trening. Jeg sier ikke dermed at det er riktig, men at det kanskje kan være noe i det. Jeg synes ikke at tankene mine om sammenlikning av fart og puls (uansett hvilken sone man er i) er irrelevante.

"Nevertheless, heart rate still is valuable information. I require everyone I coach to have a monitor. I also require them to have a power meter and a speed-distance device (GPS or accelerometer) if they are triathletes. By comparing heart rate with power or speed we now have a very good idea of how good one’s aerobic fitness is. For example, if for a given low- to moderate-intensity workout power or speed increases but heart rate remains the same then you are in better aerobic condition. The same may be said if at the same power or speed heart rate is lower. It’s a simple measure but you must know both input (heart rate) and output (power or speed) to draw such a conclusion. (You can find more on this topic here and here.)"

Han sier altså at man på bakgrunn av fart/puls på lavere soner, kan man si noe om formen. I mitt hode betyr det også at jeg kan kjøre høyere fart på langtur dersom jeg er i god form, uten at jeg ligger høyere i puls. Til slutt opplever jeg at jeg booster formen av å kjøre trening med høy intensitet, for eksempel intervalltrening.

Og da går vi tilbake igjen: Jeg tror at langturen eller terskeløkta med økt fart (MEN IKKE ØKT PULS) vil gi bedre treningseffekt enn en langtur/terskeløkt med lavere fart. Men jeg er altså ikke sikker på at totalbildet blir positivt likevel (med tanke på restitusjonstid osv)..og det er derfor jeg spør om dere andre har tanker rundt dette.

Redigert av EHAa; 03/12/2014 11:12.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897442 03/12/2014 11:16
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg forbinder gjerne restitusjonstid med virkning.. Har en hardøkt lang restitusjonstid, så har du gjort noe rett, tenker jeg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1897443 03/12/2014 11:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Og er det da du er inne på "EPO effekten"? At man kan kjøre hardere og få mer ut av treningen uten at man blir mer sliten (at man kjører hardere men pulsen er uforandret)?

Redigert av sveinaa; 03/12/2014 11:19.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897445 03/12/2014 11:22
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Og er det da du er inne på "EPO effekten"? At man kan kjøre hardere og få mer ut av treningen uten at man blir mer sliten (at man kjører hardere men pulsen er uforandret)?

Ja, det var det jeg på klønete vis prøvde å få fram. Altså, jeg spør om man får mer ut av terskeløktene hvis man kan kjøre dem hardere (høyere effekt) uten å ha høyere puls. Og så spør jeg om man tror at "en snarvei" dit kan være å booste formen med noen intervalløkter, f.eks i nov/des. Ikke fordi man tror at denne "boosten" varer helt til august, men fordi man kan dra nytte av den under treningsarbeidet de neste ukene.

Redigert av EHAa; 03/12/2014 11:30.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: kjerts] #1897446 03/12/2014 11:25
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjerts
Jeg forbinder gjerne restitusjonstid med virkning.. Har en hardøkt lang restitusjonstid, så har du gjort noe rett, tenker jeg.

Tror du har rett. Men så må dette balanseres mot det at man gjerne bør trene mye. Jeg tror ikke 1 ukentlig "psycho-bananas-10x20min-til-du-spyr-økt" er optimalt, selv om det utvilsomt vil gi lang restitusjonstid. I tillegg er det viktig at det ikke blir et MÅL at man skal ha lang restitusjonstid. I så fall gjør jeg mer rett jo dårligere form jeg er i, jo mindre jeg sover, og jo dårligere mat jeg spiser.

Redigert av EHAa; 03/12/2014 11:34.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1897460 03/12/2014 11:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ja, det var det jeg på klønete vis prøvde å få fram.

Da er jeg enig med deg, og det er dette som er en av grunnene til at jeg ble anbefalt å droppe kun I3 trening og kline til med et mer offensivt opplegg. Dette er også mulig da jeg ikke trener mer en 3-4 økter i uka og restitusjon som regel går da opplegget ikke presser for mye på totalbelastningen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897473 03/12/2014 12:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvordan går det med dere andre? Noen som føler at formen kommer snikende?

Overhodet ingen snikende form her i gården i overt fall... Hektisk på jobb, minstejenta mye våken om natta, etterdønninger av forkjølelse, overbooket førjulstid = høy totalbelastning. Men: Jeg ligger foran "skjema" ift. det jeg gjorde på samme tid i fjor. Kjører nå omtrent samme intensitet/lengde som i januar i år.

Glemte å ta med at snittvekta for november er 2 kilo lavere i år enn i fjor. Kombinert med litt høyere effekt på dragene tror jeg at jeg drister meg til å konkludere med at novemberformen er bedre i år enn i fjor. Som om det er verdt så forbanna mye... ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1897478 03/12/2014 12:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ØyvindV:

...
Tror den effekten du får av en liten bolk med kortintervaller er marginal, og ikke vil gjøre all verdens utslag på øktene med lange (sub)terskeldrag.

Det jeg tenkte på beskrives kanskje bedre av Joe Friel, som må kunne sies å være en autoritet på trening. Jeg sier ikke dermed at det er riktig, men at det kanskje kan være noe i det. Jeg synes ikke at tankene mine om sammenlikning av fart og puls (uansett hvilken sone man er i) er irrelevante.

"Nevertheless, heart rate still is valuable information. I require everyone I coach to have a monitor. I also require them to have a power meter and a speed-distance device (GPS or accelerometer) if they are triathletes. By comparing heart rate with power or speed we now have a very good idea of how good one’s aerobic fitness is. For example, if for a given low- to moderate-intensity workout power or speed increases but heart rate remains the same then you are in better aerobic condition. The same may be said if at the same power or speed heart rate is lower. It’s a simple measure but you must know both input (heart rate) and output (power or speed) to draw such a conclusion. (You can find more on this topic here and here.)"

Han sier altså at man på bakgrunn av fart/puls på lavere soner, kan man si noe om formen. I mitt hode betyr det også at jeg kan kjøre høyere fart på langtur dersom jeg er i god form, uten at jeg ligger høyere i puls. Til slutt opplever jeg at jeg booster formen av å kjøre trening med høy intensitet, for eksempel intervalltrening.

Og da går vi tilbake igjen: Jeg tror at langturen eller terskeløkta med økt fart (MEN IKKE ØKT PULS) vil gi bedre treningseffekt enn en langtur/terskeløkt med lavere fart. Men jeg er altså ikke sikker på at totalbildet blir positivt likevel (med tanke på restitusjonstid osv)..og det er derfor jeg spør om dere andre har tanker rundt dette.

Det er det jeg har vært inne på tidligere, med aerobic decoupling. Hvis du har konstant watt og pulsen er stabil vil jeg si du er i god form. Om den derimot, som mange av oss opplever på langdrag, stiger gradvis med konstant watt er du ikke i like god form.

Med andre ord, jo bedre form du er i, jo mindre "drift" får du på pulsen med konstant belastning.

Jeg har hatt en periode nå hvor jeg har opplevd nettopp dette, at jeg måtte kline til med 100% FTP for å komme meg inn i pulssone 3 i løpet av 50minutter, pulsen fulgte belastning til punkt og prikke. Wattmessig ble disse øktene noe hardere, men opplevd intensitet var samme.
I dag derimot var jeg tilbake på 90% av FTP i 65min og endte på 85% av makspuls.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1897480 03/12/2014 12:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Her er kanskje en kombinasjon... Lang- og kortøkt i ett ICON_SMILE 1x40 minutter på litt høyere intensitet enn det jeg "egentlig" skulle ha. Pulsmessig er 55 % av tiden i S3, 17 % i S4 (= 7 minutter).

Redigert av Øyvind V; 03/12/2014 12:28.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1897482 03/12/2014 12:27
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det ER verdt så forbanna mye:)

Kanskje ikke i verdenssammenheng, men for meg personlig ville det vært stor forskjell. Hvis du er i elendig form når august kommer august, da betyr ikke novemberformen all verden. Men det er det da ingen grunn til å anta?

Side 42 av 132 1 2 40 41 42 43 44 131 132

Moderator  support