Kylling - nok er nok
|
Re: Kylling - nok er nok
[Re: tron]
02/12/2014 13:33
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har inte läst spesiellt mycket om detta men intrykket jag fick var legerna inte likte denne bakterien för att den var resistent mot en antibiotika som ibland krävdes for folk som var väldigt sjuka (och inte på grund av spist kylling). När jag tänker på det nu så vet jag inte helt vad som gäller Det verkade iallafall inte som att det de var rädda för var att folk spiste kylling och blev farligt sjuka. Jag tycker reaktion verkar överdriven men möjligt att jag missat vad det handlar om. Resistenta bakterier är inte bra och det bör man försöka bli av med men jag har iallafall inte fått intrykk av att man bör spisa mindre kylling efter detta forutom för att eventuellt försöka få till en ändring.
|
|
|
[Re: hrukin]
02/12/2014 14:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå er jo du halveis italiener blitt, det må jo krible litt i smaksløkene når du ser all den gode skinka og ostene der nede. De har jo forresten mye gode grilla grønskaker der nede da. Spiser ost da. Og ellers er jo italiensk mat genial for en vegetarianer. Du kan gå på restaurant og bestille en fireretters uten at noen synes du er en snåling. Hvis du bestiller en treretters så trenger du ikke en gang å fortelle at du er vegetarianer. Du bare tilfeldigvis velger en av flere vegetar-antipasti og en av flere vegetar-primo. Hvis jeg derimot trekker en mil vestover, inn i Frankrike, så er det bom stopp. Da får jeg salat og brød og et typisk fransk kelnerblikk. Stor forskjell mellom landene altså.
|
|
|
[Re: Nils_Arne]
02/12/2014 16:46
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Hva skal vi spise nå? Kylling er ut. Laks er like jævlig, Storfekjøtt skal man heller ikke spise mye av for da går klima til helvete. Er svin ok?
Eller bli veggis, kanskje? Kjøpte villand og østers på butikken i dag! Tilbud på begge deler Løsningsorientert...
No added style
|
|
|
02/12/2014 16:52
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når spørsmål om matsikkerhet og kvalitet dukker opp, pleier jeg å henvise til denne dokumentaren. http://www.imdb.com/title/tt1286537/Et skremmende blikk på hvordan det har blitt i USA, jeg håper inderlig vi ikke kommer dit. Forbrukermakt er definitivt stikkordet her - men det betinger at vi VISER hva slags mat vi vil ha, ikke bare sier det. Og, om vi ikke klarer/ønsker å forholde oss til hva slags mat vi blir tilbydt, så må vi i det minste gi våre folkevalgte beskjed om at f.eks Mattilsynet får utvidede fullmakter og muligheter til å påvirke hvordan maten produseres.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/12/2014 19:45
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Så farlig som kyllingen blir fremstilt, så må det jo snart ha strøket med tusenvis av mennesker. [/sarkasme]
|
|
|
02/12/2014 20:30
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hva med kalkun, er det også farlig? Noen som vet?
|
|
|
02/12/2014 21:20
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er ikke funnet antibiotikaresistente bakterier i Stangekylling. Det betyr ikke at det ikke eksisterer, men de driver kylligoppdrett på en annen måte. Annet for, annen rase, som bla annet vokser halvparten så fort. Dobbelt så god plass, normal døgnrytme osv. Jeg har kutta ut vanlig kylling for mange år siden. Det er smaker lite, og har en drøss med moralske betenkeligheter ved seg. Den vanlige industrikyllingen slaktes etter 31 dager. Da veier den over 1200g. Hils på Ross 308! http://www.aftenposten.no/nyheter/Goddag_-mitt-navn-er-Ross-308-7313180.html"100 kilos unge Til regnestykket hører også med at de gamle kyllingene brukte 12 uker på å vokse seg til slaktevekt. I dag vokser de opp på fire uker. Slaktevekten øker parallelt. I 2000 var snittet 965 gram, i 2012 var snittet 1220 gram.
Hadde et menneskebarn vokst like fort som Ross 308, ville ungen veid 100 kilo ved én måneds alder."Ellers takk! e
|
|
|
02/12/2014 22:47
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner skepsisen, og det suger. Jeg har likevell litt blandede følelser her: Kylling har jeg spist lenge, det er sunt og det har gått bra. Jeg liker å kunne variere kostholdet mitt, derfor blir fortsatt kylling en del av middagsutvalget mitt. samtidig så er jeg også betenkt når det kommer antibiotika-resistente bakterier her, som tydeligvis ikke har vært her før.
Jeg håper det blir ordna opp i slik at all kylling blir trygg, og at det ikke blir slik at fattige må leve med useriøse merker med helsa som bingo, mens fiffen kan hive i seg trygg småskalaprodusert kylling til veldig mye/kg
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
03/12/2014 08:16
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg håper det blir ordna opp i slik at all kylling blir trygg, og at det ikke blir slik at fattige må leve med useriøse merker med helsa som bingo, mens fiffen kan hive i seg trygg småskalaprodusert kylling til veldig mye/kg Det synes jeg blir litt feil holdning. Man må absolutt ikke være fiffen for å ha råd til Stangekylling eller ordentlig kjøtt. Det er faktisk ikke så dyrt sammenlignet med hvor mye bedre kvaliteten er. Jeg mener bestemt at Stangekylling metter mer enn Prior, derfor spiser jeg mindre av den for å bli forsynt. Uansett går det helt fint å leve på ordentlige kjøttprodukter med en helt vanlig norsk gjennomsnittslønn, men det innebærer kanskje at man ikke spiser kjøtt hver dag. Noe som ikke har vært vanlig før de siste 40-50 årene, tror jeg.
Anonym5
|
|
|
[Re: Espen J]
03/12/2014 08:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg håper det blir ordna opp i slik at all kylling blir trygg, og at det ikke blir slik at fattige må leve med useriøse merker med helsa som bingo, mens fiffen kan hive i seg trygg småskalaprodusert kylling til veldig mye/kg
Det er ikke en menneskerett å kjøpe renskåret kyllingfilet til 100kr/kg. Dersom vi skal få bukt med den driten her, må alle være innstilt på å kjøpe dyrere kylling, fattig som rik.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
03/12/2014 08:39
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det er ikke en menneskerett å kjøpe renskåret kyllingfilet til 100kr/kg. Dersom vi skal få bukt med den driten her, må alle være innstilt på å kjøpe dyrere kylling, fattig som rik. Det er ikke så galt å kjøpe godt kjøtt i litt mindre kvanta enn normalt. Man får ikke like mye mat, men det blir gjerne bedre, så får man heller kompensere med litt mer grønsaker, en fancy stuing f.eks.
|
|
|
[Re: anonym5]
03/12/2014 08:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg håper det blir ordna opp i slik at all kylling blir trygg, og at det ikke blir slik at fattige må leve med useriøse merker med helsa som bingo, mens fiffen kan hive i seg trygg småskalaprodusert kylling til veldig mye/kg Det synes jeg blir litt feil holdning. Man må absolutt ikke være fiffen for å ha råd til Stangekylling eller ordentlig kjøtt. Det er faktisk ikke så dyrt sammenlignet med hvor mye bedre kvaliteten er. Jeg mener bestemt at Stangekylling metter mer enn Prior, derfor spiser jeg mindre av den for å bli forsynt. Uansett går det helt fint å leve på ordentlige kjøttprodukter med en helt vanlig norsk gjennomsnittslønn, men det innebærer kanskje at man ikke spiser kjøtt hver dag. Noe som ikke har vært vanlig før de siste 40-50 årene, tror jeg. Det er og mulig for mange å spise mindre kjøtt per måltid og kompensere med mer grønnsaker.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/12/2014 09:08
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Det er og mulig for mange å spise mindre kjøtt per måltid og kompensere med mer grønnsaker.
Definitivt. Fra NRK i dag: Atle Farmen i Findus Norge forteller at kun 40 prosent av middagene i norske hjem inneholder grønnsaker.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
03/12/2014 09:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er og mulig for mange å spise mindre kjøtt per måltid og kompensere med mer grønnsaker.
Definitivt. Fra NRK i dag: Atle Farmen i Findus Norge forteller at kun 40 prosent av middagene i norske hjem inneholder grønnsaker. Det sier jo ganske mye. Spesielt når det er mulig å "jukse" med fryste frosne grønnsaker.
Redigert av sveinaa; 03/12/2014 09:33.
|
|
|
03/12/2014 09:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke en menneskerett å kjøpe renskåret kyllingfilet til 100kr/kg. Dersom vi skal få bukt med den driten her, må alle være innstilt på å kjøpe dyrere kylling, fattig som rik. Dette gjelder jo generelt. Nordmenn reiser i flokk og følge for å kjøpe billigst mulig drittmat, kvalitet og innhold er underordnet. Lavprisbutikker med smalt sortiment vinner kampen om kundene - rett og slett fordi det er slikt "folk flest" vil ha. Foket får de butikkene og det vareutvalget de ønsker. Selv festmat skal kjøpes billigst mulig (det er jo viktig å spare en hundrings på julematen, mens det fråtses i dyre gaver som havner på fyllinga på nyåret...), juleribba skal kjøpes til 29,90, drit i kvaliteten.
|
|
|
03/12/2014 09:27
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Definitivt. Fra NRK i dag: Atle Farmen i Findus Norge forteller at kun 40 prosent av middagene i norske hjem inneholder grønnsaker. Det sier jo ganske mye. Spesielt når det er mulig å "jukse" med fryste grønnsaker. Fryste, eller frosne grønnsaker er kanskje juks rent håndverksmessig, men det viser seg at frosne grønnsaker inneholder mer vitaminer enn sine ferske søsken. Dette fordi vitaminene forsvinner fort i åpent landskap, men de frosne får dem låst inne med en gang grønnsakene forlater jordet. Ernæringsmessig er det dermed ganske smart med frosne grønnsaker. Ferske grønnsaker gir også fra seg vitaminer for hvert sekund de ligger lagret i disken eller i kjøleskapet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/12/2014 09:29
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/12/2014 09:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er klar over det. "Juks" var ment som Espelid juks; man slipper å bearbeide dem. Så man trenger jo bare å koke vann for å få til frosne grønnsaker 
|
|
|
[Re: -Jan]
03/12/2014 09:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal korrigere 
|
|
|
03/12/2014 09:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ernæringsmessig er det dermed ganske smart med frosne grønnsaker. Ferske grønnsaker gir også fra seg vitaminer for hvert sekund de ligger lagret i disken eller i kjøleskapet. Det er nå greit, men frosne grønnsaker må man vel bearbeide på kjøkkenet? Eller tiner man frosne grønnsaker for så å knaske dem råe? Bearbeiding av grønnsaker som koking og steking forringer vel også kvaliteten. Dermed kan det hende de frosne grønnsakene inneholder mer næring når kommer rett fra posen, uten at det automatisk betyr de er mer næringsrike når de ligger på tallerkenen din.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
03/12/2014 09:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Frosne grønnsaker er et energisluk. Først bruker man energi på å varme dem opp, deretter på å fryse dem ned, for så å holde dem frosne og til slutt varme dem opp fra -18 til +100 grader.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
03/12/2014 09:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Godt poeng. Man skal heller ikke undervurdere selve opplevelsen av å spise fersk mat; å knaske en god gulrot er sabla godt, så godt at man kanskje spiser to eller fire. Det skjer ikke med vasne gulrøtter fra frossen (eller var det fryst) tilstand.
|
|
|
03/12/2014 09:46
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Frosne grønnsaker er et energisluk. Først bruker man energi på å varme dem opp, deretter på å fryse dem ned, for så å holde dem frosne og til slutt varme dem opp fra -18 til +100 grader. Det er et godt poeng. Men frosne grønnsaker trenger ikke lange stunden i kokende vann. Koker man pasta eller annet fra før kan man enkelt putte grønnsakene oppi de siste minuttene, eller sågår putte dem i en sil eller lignende oppi pastagryta for å dampe dem ferdig, uten å blande dem med pastaen. Da får kanskje pastaen også noen av næringsstoffene som grønnsakene gir fra seg i vannet. I risotto drysser jeg frosne grønnsaker over noen minutter før det hele avsluttes med de siste øsene med kraft. Frosne grønnsaker kan nok pakkes vesentlig mer effektivt enn ferske og kan derfor fraktes med færre biler hit og dit. Ferske grønnsaker fraktes vel ofte i kjølebil, som også bruker mye energi, i tillegg til at de må ha stor plass i bilen for ikke å bli klemt i stykker.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/12/2014 09:49
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Att kylling innehåller bakterier är väl inget nytt? Är dessa bakterierna vanligare eller farligare än de gamla bakterierna förutom att de är resistenta med antibiotika? Bakteriene i kylling er vel antatt å være bortimot ufarlige, så vidt jeg har forstått det og dermed ingen direkte trussel. Sterk varmebehandling vil ta knekken på bakteriene og noen kjemikalier, men mange kjemikalier er veldig resistente mot varme. Et viktig poeng som ikke har blitt nevnt, så vidt jeg har fått det med meg, er at DNA (gener for antibiotikaresistens) lett kan overføres til andre og farlige potensielt farlige bakterier. Sogar uavhengig av varmebehandling. DNA kan flyttes mellom bakterier på tre hovedmåter, konjugering (bakteriesex), transduksjon (overføring av gener via bakterievirus - såkalte bakteriofager) og transformasjon (opptak av nakent DNA). Begge sistnevnte metodene er mulige etter at en resistent bakterie er død ved for eksempel varmebehandling. Selv med perfekt behandling av kylling i de tusen hjem, så vil resistensen spre seg til andre og potensielt farlige bakterier. Det tar bare litt lengre tid enn om vi griser rundt med kyllingkjøttet. Jeg har ikke kjøpt kylling på mange måneder, og kommer heller ikke til å gjøre det med det aller første.
|
|
|
03/12/2014 09:52
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ferske grønnsaker fraktes vel ofte i kjølebil, som også bruker mye energi, i tillegg til at de må ha stor plass i bilen for ikke å bli klemt i stykker. Frosne grønnsaker krever vel en frysetrailer; ikke helt energigratis det heller.
|
|
|
03/12/2014 09:52
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må heller ikkje gløyme at svært mykje ferske grønsaker blir kasta, før dei kjem i butikk, i butikken, og heime hos forbrukar.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/12/2014 09:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ferske grønnsaker fraktes vel ofte i kjølebil, som også bruker mye energi, i tillegg til at de må ha stor plass i bilen for ikke å bli klemt i stykker. Frosne grønnsaker krever vel en frysetrailer; ikke helt energigratis det heller. Det tok jeg selvfølgelig som en selvfølge, ja.
|
|
|
03/12/2014 09:57
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men frosne grønnsaker trenger ikke lange stunden i kokende vann.
Eg brukar ofte trykk-kokar, og heller berre ein liten skvett varmvatn frå springen i botn.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/12/2014 10:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ferske grønnsaker fraktes vel ofte i kjølebil, som også bruker mye energi, i tillegg til at de må ha stor plass i bilen for ikke å bli klemt i stykker. Frosne grønnsaker krever vel en frysetrailer; ikke helt energigratis det heller. Bedre med frysebil fra Løten enn kjølebil fra Portugal nå på vinteren.
|
|
|
|
|