Mobbing på skolen
|
Re: Mobbing på skolen
[Re: tth]
28/11/2014 18:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis noen dæljer løs på ungen min, så kan det være at det mest skadebegrensende er å dra unna han som slår, men det kan også være mest effektivt å gå imellom. Jeg har aldri vært i situasjonen, så jeg vet ikke
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
28/11/2014 18:33
|
tth
Fersking
|
Fersking
Du som har snakket varmt om å benytte nødrett mot unger kan jo prøve å overbevise om at det er greit, gjerne med konkrete saker.
|
|
|
[Re: gare]
28/11/2014 18:34
|
Tex
Besatt
|
Besatt
I mellomtiden: Kanskje GeirK kan fortelle om et mulig scenario hvor stripsene kommer til anvendelse? Snakker vi om et drapsforsøk du skal hindre? Eller hva er det du ser for deg?
|
|
|
28/11/2014 18:47
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Jeg klarer bare ikke å se hvilken situasjon hvor den minst inngripende løsningen ikke ville være å forlate? Og som du skriver, eskalere til mobberen stopper. Hvor høyt? Holde fast? Legge i bakken? Knyttneve i neserota? Eller bare gå, og så forfølge saken som en voksen gjennom barnevern og skole?
|
|
|
28/11/2014 18:51
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Kan noen av dere superpasifister forklare meg hvordan man skal gå frem hvis ungen din har fått juling på vei hjem fra skolen mange ganger i uka i flere måneder. Det er blitt tatt opp på skolen, med mobberens foreldre og med mobberen selv og andre instanser uten at det hjelper. Du ser ungen din blir depressive og sitter inne hele tiden uten venner.
Så kommer du over den samme mobberen som sparker ungen din gjentatte ganger som ligger forsvarsløs nede. Det er forresten ikke første gang denne uka, men tredje. De to andre gangene snakket du til mobberen og han lovte å ikke gjøre det mer igjen.
Ja, så hva gjør du. Jeg hadde grisebanket han selv om han var 11 år. Ferdig snakka.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: Tex]
28/11/2014 18:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
I mellomtiden: Kanskje GeirK kan fortelle om et mulig scenario hvor stripsene kommer til anvendelse? Snakker vi om et drapsforsøk du skal hindre? Eller hva er det du ser for deg?
Fare for å påføre eller påført betydelig fysisk skade.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: hrukin]
28/11/2014 18:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, så hva gjør du. Jeg hadde grisebanket han selv om han var 11 år. Ferdig snakka. Jeg hadde stripsa ham fast og ringt politiet.
|
|
|
28/11/2014 18:56
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Det er vel det jeg hadde ønsket jeg hadde gjort, men realistisk sett hadde rullegardina gått ned, evt tvunget han til å sykle rundt på en Yosemite sykkel fra Biltema.
|
|
|
[Re: Rønnern]
28/11/2014 19:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
.... Skjønner man ikke at det å plage noen til de griner ikke er akseptabelt når man er 12 år, vil man kanskje slite med de samme vurderingene senere i livet også? Mulig jeg driter meg ut og du bare kødder, men velger å tro du er seriøs.... Når man er barn er det mye man gjør og tenker annerledes enn som voksen. Om man husker tilbake til sin egen barndom vet man jo at det ikke er barn av mobbere som nødvendigvis blir mobbere og man kan vokse opp til en bli en bra mann/dame, selv om ikke alt man gjorde som barn var like bra. Ikke uenig med deg. Jeg skrev det innlegget litt m tanke på artikkelen som tok for seg at det å flytte en mobber gjør vondt være.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/11/2014 19:27
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Vel, i en så ekstrem og livstruende situasjon kunne jeg også gjort noe slikt.
Men eksempelet er irrelevant for 99,999% av tilfeller av mobbing på barneskolen, mener jeg.
|
|
|
28/11/2014 19:44
|
tth
Fersking
|
Fersking
Da er det vel bare å si god tur i fengsel til deg.
Jeg ville skilt de to, ja jeg hadde nok tatt litt hardt i og leid vedkommende hjem og levert han til foreldrene. Hvis foreldrene ikke hadde vært helt på nett hadde jeg levert han til polititet og sørget for at barnevern og andre instanser hadde blitt kontaktet.
|
|
|
28/11/2014 19:45
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Har ni ikke noe foreldra samarbeid på skolen? Skolen barna mina går i er veldig opptatt av at vi voksne skal bli kjent hela tiden vennegrupper å pappa/mamma kvelder. Blir vanskelig for barna att mobba viss foreldrene er venner.
|
|
|
28/11/2014 20:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kan noen av dere superpasifister forklare meg hvordan man skal gå frem hvis ungen din har fått juling på vei hjem fra skolen mange ganger i uka i flere måneder. Det er blitt tatt opp på skolen, med mobberens foreldre og med mobberen selv og andre instanser uten at det hjelper. Du ser ungen din blir depressive og sitter inne hele tiden uten venner.
Så kommer du over den samme mobberen som sparker ungen din gjentatte ganger som ligger forsvarsløs nede. Det er forresten ikke første gang denne uka, men tredje. De to andre gangene snakket du til mobberen og han lovte å ikke gjøre det mer igjen.
Ja, så hva gjør du. Jeg hadde grisebanket han selv om han var 11 år. Ferdig snakka. Jeg sliter med å se for meg en situasjon der jeg grisebanker en 11 åring. I det scenariet du beskriver er det nok andre som hadde fått kjenne vreden først. Om min sønn får bank en gang sånn du beskriver ifm skolen hadde jeg tatt affære. Da ville skolen, skolesjef, rådmann, ordfører visst hvem jeg var. Foreldrene til den som utførte handlingen hadde fått besøk på døra å fått beskjed om å ordne opp. Jeg håper inderlig de/han/hun hadde skjønt alvoret.
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/11/2014 21:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, så hva gjør du. Jeg hadde grisebanket han selv om han var 11 år. Ferdig snakka. Jeg sliter med å se for meg en situasjon der jeg grisebanker en 11 åring. I det scenariet du beskriver er det nok andre som hadde fått kjenne vreden først. Om min sønn får bank en gang sånn du beskriver ifm skolen hadde jeg tatt affære. Da ville skolen, skolesjef, rådmann, ordfører visst hvem jeg var. Foreldrene til den som utførte handlingen hadde fått besøk på døra å fått beskjed om å ordne opp. Jeg håper inderlig de/han/hun hadde skjønt alvoret. Vi snakker vel om de tilfellene der en har prøvd alt dette og det ikke fører frem.
|
|
|
28/11/2014 22:00
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Kan du utdype hvilke virkemidler du ønsker å bruke overfor en 8-11-åring i en slik situasjon, og hvordan en stige med eskalerende virkemidler ser ut, sånn i grove trekk?
Ta ferie og følge etter vedkommende på to meters avstand 24/7 med unntak av i klasserommet og i hans eget hjem kan jo være en start. Påskudd: Hindre at han mobber noen. Følge med i skjul, ta ham på fersk gjerning med videobevis, stripse ham fast og ringe politiet er et annet virkemiddel. Har du moderert deg?
|
|
|
28/11/2014 22:24
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Det skremmer meg at det kan virke som at voksne folk her inne legitimerer bruk av vold mot barn eller barn seg i mellom. Å stripse barn?! Hva i alle dager? I visse situasjoner er det legitimt å bruke makt - du har fått med deg det? Hvis jeg tar en person på fersk gjerning i å banke opp barnet mitt, så vil jeg om nødvendig bruke så mye makt som skal til for at volden til å opphører - uavhengig av voldutøverens alder. Voldsutøveren bestemmer selv med sin reaksjon hvor mye makt jeg må bruke. Dersom dette er en mobber, som til tross for at man har flere ganger har forsøkt å få vedkommende til å stoppe, synes jeg det er en helt grei løsning å stripse voldsforbryteren fast og tilkalle politiet. Jeg skjønner ikke hvorfor du har et problem med det. Hei igjen. Først vil jeg si at jeg er ganske enig med deg, men hadde egentlig ikke tenkt å engasjere meg noe mer. Svaret mitt er like mye rettet mot gjengen som oppfordret barnet til å starte med kampsport for å kunne grisebanke medelevene sine på skolen. Det tenker jeg at er en ekstremt dårlig løsning og grunnleggende gal motivasjon for å begynne med kampsport. Kampsport for å komme igang med fysisk aktivitet, bygge sosialt fellesskap i sportsklubben, få nye venner/relasjoner, bygge selvtillit gjennom mestring, samt få mer struktur i hverdagen. Dét er jeg for. Andre aktiviteter som i stor grad kan gi samme effekter mener jeg at er klatring eller terrengsykling. Jeg gjorde en rask personlig oppsummering av tråden og toppet kransekaka med en påstand om at en voksen mann skulle legge et barn på 10? år i strips og tilkalle politi. Jeg håper for alt i verden at aldri en slik situasjon oppstår i Norge. Muligens er denne diskusjonen også preget av at vi (jeg) legger andre ting i begrepene makt og voldsutøvelse. At jeg ikke leser tråder på Terrengsykkel like nøye som eksamenslitteraturen min ber jeg om forståelse for. Hva juss og nødrett angår har jeg ikke så god greie på, ei heller interesse av å diskutere på et nettforum. For å nyansere det hele ønsket jeg å minne folk på at barnet til OP hadde blitt tilfeldig offer for et utagerende barn. Dette har ingenting med - mobbing - og gjøre, men likefullt er det svært alvorlig og skolen bør gjøre mer enn og "høre hva foreldrene sier" for å hindre gjentagelse.
|
|
|
[Re: Boas]
28/11/2014 22:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du utdype hvilke virkemidler du ønsker å bruke overfor en 8-11-åring i en slik situasjon, og hvordan en stige med eskalerende virkemidler ser ut, sånn i grove trekk?
Ta ferie og følge etter vedkommende på to meters avstand 24/7 med unntak av i klasserommet og i hans eget hjem kan jo være en start. Påskudd: Hindre at han mobber noen. Følge med i skjul, ta ham på fersk gjerning med videobevis, stripse ham fast og ringe politiet er et annet virkemiddel. Har du moderert deg? Jeg ser at jeg ikke har svart på spørsmålet ditt, men på en annens. Eller så har jeg ikke lest ordentlig. My bad. Det jeg oppgir over er i ytterste konsekvens. Jeg ville først kontakte foreldrene og også fortelle vedkommende at denne oppførselen kommer jeg til å stoppe med det som blir nødvendig av virkemidler. Det ene vage tilløpet til mobbing som jeg har kommet over i mitt liv, ble stoppet slik. Hvordan stigen ser ut mellom ytterpunktene, avhenger mye av mobberens reaksjoner.
|
|
|
[Re: b_mattias]
28/11/2014 22:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har ni ikke noe foreldra samarbeid på skolen? Skolen barna mina går i er veldig opptatt av at vi voksne skal bli kjent hela tiden vennegrupper å pappa/mamma kvelder. Blir vanskelig for barna att mobba viss foreldrene er venner. Hvordan får du til å bli venner med 400-500 foreldrepar?
|
|
|
28/11/2014 23:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, så hva gjør du. Jeg hadde grisebanket han selv om han var 11 år. Ferdig snakka. Jeg sliter med å se for meg en situasjon der jeg grisebanker en 11 åring. I det scenariet du beskriver er det nok andre som hadde fått kjenne vreden først. Om min sønn får bank en gang sånn du beskriver ifm skolen hadde jeg tatt affære. Da ville skolen, skolesjef, rådmann, ordfører visst hvem jeg var. Foreldrene til den som utførte handlingen hadde fått besøk på døra å fått beskjed om å ordne opp. Jeg håper inderlig de/han/hun hadde skjønt alvoret. Vi snakker vel om de tilfellene der en har prøvd alt dette og det ikke fører frem. Jeg klarer ikke å tro at det ville ende der. Jeg hadde ikke akseptert at alle ga f i situasjonen. De fleste mennesker som er ærgjerrige vet når de må ta affære for å ikke havne i møkk opp til øra. De som ikke hadde tatt dette alvorlig hadde på en måte satset karrieren sin.
Redigert av sveinaa; 28/11/2014 23:04.
|
|
|
28/11/2014 23:25
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Har ni ikke noe foreldra samarbeid på skolen? Skolen barna mina går i er veldig opptatt av at vi voksne skal bli kjent hela tiden vennegrupper å pappa/mamma kvelder. Blir vanskelig for barna att mobba viss foreldrene er venner. Hvordan får du til å bli venner med 400-500 foreldrepar? Du kan være i nettverk med 4-500 foreldrepar. Eller kok opp en stor kjele med gløgg og start en Facebook-gruppe.
|
|
|
28/11/2014 23:31
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Ta ferie og følge etter vedkommende på to meters avstand 24/7 med unntak av i klasserommet og i hans eget hjem kan jo være en start. Påskudd: Hindre at han mobber noen. Følge med i skjul, ta ham på fersk gjerning med videobevis, stripse ham fast og ringe politiet er et annet virkemiddel. Har du moderert deg? Jeg ser at jeg ikke har svart på spørsmålet ditt, men på en annens. Eller så har jeg ikke lest ordentlig. My bad. Det jeg oppgir over er i ytterste konsekvens. Jeg ville først kontakte foreldrene og også fortelle vedkommende at denne oppførselen kommer jeg til å stoppe med det som blir nødvendig av virkemidler. Det ene vage tilløpet til mobbing som jeg har kommet over i mitt liv, ble stoppet slik. Hvordan stigen ser ut mellom ytterpunktene, avhenger mye av mobberens reaksjoner. Ytterste reaksjon (ikke konsekvens, det er din subjektive mening) er i min mening politianmeldelse, rapportering av skolen, gå til medier, flytte osv., ikke å stripse fast en tiåring (gjennomsnittsvekt på en ti år gammel gutt er 34 kg om det er relevant). Jeg tror forresten ikke mobbingen barn og unge opplever som mest krenkende er den fysiske det blir referert mye til her. Utestenging av grupper, meldinger via sosiale medier, non-verbal kommunikasjon osv. tror jeg er langt mer utbredt og oppleves som mer krenkende. Jeg jobber på en stor ungdomsskole, opplever sjelden vold i forhold til frekvensen av mobbing.
|
|
|
[Re: engekri]
29/11/2014 07:24
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Svaret mitt er like mye rettet mot gjengen som oppfordret barnet til å starte med kampsport for å kunne grisebanke medelevene sine på skolen.
Det var jeg som foreslå kampsport som preventiv metode. Jeg ser dette har blitt misforstått gjennom hele tråden, av folk som går skikkelig inn for å misforstå. Forslaget var aldri at sønnen til gare, eller noen andre, skal lære seg å grisebanke noen. Jeg setter ikke mine barn på kampsportkurs for å lære å jule opp folk. De skal lære å avverge angrep, disiplin, koordinasjon, og gjerne å styre lysten til å denge løs på noen selv om de har muligheten. Hjelper dette til å holde mobbere unna, eller gjøre en uinteresserte etter noen forsøk, mener jeg det absolutt er verdt å prøve. Erfaringer fra min tid på skolen legger jeg til grunn for dette. Det politiske korrekte popcorn-et jeg frykta skulle komme, kom altså...
Anonym5
|
|
|
29/11/2014 07:33
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Husk at vi alle stort sett er litt naive når det gjelder hva som skjer.
- Jeg jobber på skole X og vi har ikke problem med mobbing - Min unge røyker ikke hasj eller bruker andre rusmidler - Min hund er så snill at den aldri ville bite et barn - At en mann skyter ned en haug med barn på en øy skjer ikke i norge
Vi skal selvfølgelig ikke gå rundt å bekymre seg hele tiden, men bare ha tenkt igjennom at det kan oppstå situasjoner som virker utenkelig. Viss det utenkelige skjer dine barn kan det hende at du går utenfor den moralske oppførsel du er innprentet med å ønsker å leve etter. Det er ikke noe galt i det, det er bare et naturlig beskyttelses instinkt ovenfor dine barn, eller andres barn. Det skal selvfølgelig mye til før man går til disse ytterpunkter, bare ikke tro at du selv ikke gjør det om du blir presset nok.
|
|
|
29/11/2014 07:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom mobberen er ti år, vil det aldri eskalere til situasjonen der han må stripses fast. Det er du som dikter opp at mobberen er ti år, ikke jeg.
Hva gjør du nå politianmeldelse, rapportering til skolen, mediekontakt, etc ikke nytter? Du nevner "flytter". Aldri i verden. Da vinner drittsekkene. Jeg vil ikke ha et samfunn der drittsekkene vinner. Jeg vil ha et samfunn der det er så ubehagelig å være drittsekke at det ikke er et valg.
|
|
|
29/11/2014 08:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dersom mobberen er ti år, vil det aldri eskalere til situasjonen der han må stripses fast. Det er du som dikter opp at mobberen er ti år, ikke jeg. I din post 19.54 i går så verkar det som att du skulle stripsa fast en 11 åring. Är det så pass stor skillnad mellan en 10 åring och en 11 åring att du tycker det är värt att påpeka att du inte skulle stripsa fast en 10 åring medans du skulle göra det med en 11 åring? edit: 12.42 igår skrev du att du skulle stripsa fast en 8-11 åring i ett svar till boas. Du borde kanske huske vad du skriver innen du påstår att folk diktar opp vad du skriver?
Redigert av fredriks; 29/11/2014 08:20.
|
|
|
[Re: anonym5]
29/11/2014 08:52
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
pontiff: jeg støtter deg fullt ut, om ungen min hadde blitt plaget slik det skisseres her, så synes jeg kampsport og selvforsvar er helt greit. Når ble det ugreit å forsvare seg når man blir angrepet? Nei, det synes jeg faktisk er helt på sin plass. Alle som har drevet med kampsport vet at man blir opplært til å forsvare seg, ikke angripe. Dette, det er faktisk helt greit, og her får mobberen akkurat som fortjent. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mobbeoffer-slo-tilbake-hyllet-som-helt/a/10099660/
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: fredriks]
29/11/2014 09:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom mobberen er ti år, vil det aldri eskalere til situasjonen der han må stripses fast. Det er du som dikter opp at mobberen er ti år, ikke jeg. I din post 19.54 i går så verkar det som att du skulle stripsa fast en 11 åring. Är det så pass stor skillnad mellan en 10 åring och en 11 åring att du tycker det är värt att påpeka att du inte skulle stripsa fast en 10 åring medans du skulle göra det med en 11 åring? edit: 12.42 igår skrev du att du skulle stripsa fast en 8-11 åring i ett svar till boas. Du borde kanske huske vad du skriver innen du påstår att folk diktar opp vad du skriver? Det burde jeg. Beklager. Feilen jeg har gjort er at jeg ikke har lest spørsmålene ordentlig før jeg har svart. Jeg skal skjerpe meg.
|
|
|
29/11/2014 09:38
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dersom mobberen er ti år, vil det aldri eskalere til situasjonen der han må stripses fast. Det er du som dikter opp at mobberen er ti år, ikke jeg. I din post 19.54 i går så verkar det som att du skulle stripsa fast en 11 åring. Är det så pass stor skillnad mellan en 10 åring och en 11 åring att du tycker det är värt att påpeka att du inte skulle stripsa fast en 10 åring medans du skulle göra det med en 11 åring? edit: 12.42 igår skrev du att du skulle stripsa fast en 8-11 åring i ett svar till boas. Du borde kanske huske vad du skriver innen du påstår att folk diktar opp vad du skriver? Det burde jeg. Beklager. Feilen jeg har gjort er at jeg ikke har lest spørsmålene ordentlig før jeg har svart. Jeg skal skjerpe meg. Greit nok, men kanskje det er lurt å ikke gå så hardt ut når du har lest dårlig. Tråden startet med barn fra tredje til sjette klasse, derfor har jeg brukt dette i mine poster.
|
|
|
29/11/2014 12:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det burde jeg. Jeg så for meg en 6-klassing på 12 år, som var alderen på dem da jeg gikk på skolen.
|
|
|
29/11/2014 12:31
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
10- eller 12-åring spiller ikke så mye, jeg mener fortsatt at du ikke kan stripse fast et barn med mindre det er Chucky .
|
|
|
|
|