Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintertelt

Vintertelt #1895536 28/11/2014 11:28
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jeg har planer om å kjøpe et telt som er godt egnet for vinterbruk. Jeg ser på dette som en aldri så liten investering, så valget nå må kunne forsvares i noen gode år framover. Helsport er kanskje den heiteste kandidaten, og det står i hovedsak mellom Fjellheimen X-trem og Svalbard High Camp. Det er 3-manns telt som har vært tanken. Bruken er i hovedsak to personer, men med sjelden mulighet for én ekstra. Om tiden bringer unger med seg, vil det være greit med plass til to voksne og (hvertfall) én unge.

Svalbard har jeg aldri sett oppslått (hvertfall ikke så jeg får inspisert skikkelig), fruen har erfaring fra 5-manns utgaven, og var veldig fornøyd med det. Fjellheimen ut til å være litt spiss i fotenden, men til å leve med. Jeg ser at Fjellheimen finnes i en firemannsutgave, som ser ut til å ha bedre innvendige mål, og gjør fotendevinkelen noe bedre. Vekten er fortsatt lavere enn Svalbard 3-manns, forutsatt at Helsportskalaen er lik for begge teltene.

Jeg stusser litt over at Helsport og XXL oppgir forskjellige mål på det som tilsynelatende er samme telt. Kan det være forskjell i årsmodell?

Stort bilde = XXL.
Lite bilde = Helsport.

Helsport oppgir ganske mye lenger lengde på teltet, og et betydelig større fortelt. Innvendig er det 5 cm forskjell i lengde og høyde, og 10 cm i bredde. XXL er konsekvent mindre enn Helsport. Helsport oppgir også 300g større masse.

Skal jeg betalt fullpris, og det viser seg å være så stor forskjell på teltene, er jeg veldig fristet til å kjøpe direkte fra Helsport, og heller betale 700 kroner ekstra for et tilsynelatende mye større telt. Når har jo XXL vennefester i ny og ne, og teltet kan kjøpes ganske mye billigere.

Så til spørsmålene:

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte mine tanker om at XXL fører en tidligere modell av Fjellheimen? Vil det i så tilfelle gjelde for Svalbard også, og man risikerer et mindre telt også der?

Er det noen som har tanker om mitt teltvalg, er jeg helt på bærtur (for på bærtur tror jeg et lettere telt er tilstrekkelig)?

Hvor ofte har XXL kampanjer/vennefest?

Mvh.
Naustdal
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895569 28/11/2014 12:15
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har litt erfaring med de to du nevner. Det vil si, selv har jeg vanlig Fjellheimen 4-camp (ikke X-trem). Skulle jeg kjøpt på nytt, hadde jeg nok kjøpt X-trem (den har stormklaffer). Jeg visste ikke når jeg kjøpte det at jeg kom til å ende opp med flere teltturer på vinter enn sommer. Uten stormklaffer må jeg bygge opp litt en liten mur av snø rundt sideveggene istedet.

Blir det kun vintercamping på deg så er det vel vanskelig å komme utenom Svalbard? En kompis har den, men jeg har bare spist frokost inne hos ham. Den har jo en trygg farge for vinterbruk, og er nok kraftigere dimensjonert.
Mener jeg ikke vurderte den engang pga. pris - stemmer det at den er mye dyrere? Mulig min Fjellheimen var på tilbud i tillegg.
Jeg bruker pulk på vinteren, så vekt er ikke så farlig for min del.

Husk at man har mye utstyr på vinteren, og mye klumpete klær og soveposer. Kjøp alltid en størrelse større enn du tror, mener nå jeg. Jeg har et 4-manns, og det er flott for 2 voksne på vinteren, greit for 3 voksne på sommeren. Jeg har også bodd 2 voksne og 2 barn i det på sommeren, og det fungerer.
Jeg plages ikke av at mitt 4-manns er noe spist i fotenden ihvertfall.

Selv mitt Fjellheimen (sommerutgave) har tålt en del ruskevær. Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet under (det første), men vi målte et kast på 32ms denne morgenen. Teltet stod, men en stang ble litt bøyd.

Vedlegg
teltleir.jpg (57.13 KB, 613 nedlastinger)
telt_svalbard.JPG (35.61 KB, 429 nedlastinger)
telt_maaneskinn.jpg (49.43 KB, 517 nedlastinger)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895587 28/11/2014 12:33
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Har sovet mange vinternetter i Svalbard High Camp, det er et utrolig bra telt. Svært vindstabilt, godt med plass i innertelt til soving, og mye plass i fortelt til oppbevaring og matlaging.
Er blitt brukt på toppunktet av galdhøpiggen i stiv kuling og 30 blå, toppen av glittertind, Elbrus, smørstabbreen og masse mer. Anbefales!

Redigert av Turbo-Henrik; 28/11/2014 12:35.
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895652 28/11/2014 13:43
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
parob:
Fjellheimen X-trem kommer i både grønn og rød/gul. Svalbard er dyrere enn Fjellheimen, og kommer ikke som 4-manns (bare 3 og 5, og jeg lurer på om 3 kanskje blir litt lite, men vet ikke). Det høres ut som din bruk av telt er mye det samme som min kommer til å være, mye vinter, men også sommer. Må være god plass til to på vinter, med mulighet for å klemme inn en unge eller lignende. På sommer er det fint om det er plass til tre voksne. Greit å høre at det ikke er for spist i fotenden, målene ser ikke ut til å være veldig forskjellige fra vanlig til x-trem.

Turbo-Henrik: Ja, nettopp sånne erfaringer er det som gjør at Svalbard er en høyaktuell kandidat.

Mvh.
Naustdal
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895666 28/11/2014 14:01
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
En annen ting med Svalbard er den geniale hybridløsningen mellom tunnel og kuppel, et tradisjonelt kuppeltelt har en tendens til å ville legge seg ned om det er sterk vind i "tunnelretningen", dette har jeg ikke merket noe til med Svalbard.

3 menn sover godt i Svalbard.

Redigert av Turbo-Henrik; 28/11/2014 14:02.
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895669 28/11/2014 14:06
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Naustdal
parob:
Fjellheimen X-trem kommer i både grønn og rød/gul. Svalbard er dyrere enn Fjellheimen, og kommer ikke som 4-manns (bare 3 og 5, og jeg lurer på om 3 kanskje blir litt lite, men vet ikke).

Ahh.. var ikke klar over at Fjellheimen X-trem også kommer i rød/gul.

En annen ting angående Svalbard og at det er en iglo-variant (med vanlig tunnelbue i forteltet, for å få bedre plass), er at et iglo-telt er mye lettere og raskere å sette opp alene. I tillegg tåler det uvær mye bedre, som Turbo-Henrik nevner.
Minus med Iglo er at det føles litt mindre inne i oppholdsrommet. Det mener jeg utelukker 3-mannsversjonen ihvertfall.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895729 28/11/2014 16:54
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Svalbard er et av de beste vinterteltene som finnes. Skal du ha enda mer vindstabilitet må du over på ren kuppel og for eksempel TNF VE 25.
3mannsen er perfekt for to og ikke noe problem å sove tre i. Har over femti døgn med tre i treern. Ikke noe problem. Gå for Svalbard 3 camp, evt high.
Skal du bruke det veldig mye på vinteren kan helsport sy på skorstein for å få dampen lettere ut ved snøsmelting. Anbefales.

Redigert av Jokis; 28/11/2014 17:00.
Re: Vintertelt [Re: Jokis] #1895731 28/11/2014 16:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jokis

Skal du bruke det veldig mye på vi tørster kan helsport sy på storstreik for å få dampen lettere ut ved snøsmelting.

Her var det en del ny friluftsterminologi som var ny for meg. Gidder du forklare?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vintertelt [Re: GeirK] #1895733 28/11/2014 17:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Autokorrekt-offer? santa

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vintertelt [Re: GeirK] #1895735 28/11/2014 17:03
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Ja det kan jeg. Det heter Autocorrect og finnes på Apples telefoner. Det lager endel ny terminologi i forskjellige sammenhenger om det går litt fort i svingene.

Damn you autocorrect!! ...det finnes jo egne nettsider for det der😄

Redigert av Jokis; 28/11/2014 17:04.
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1895759 28/11/2014 18:11
N
Naustdal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Jaja, sånn kan det gå. Jeg fant ut at det finnes noe som heter Helsport Outlet, der hadde de telt. Fruen sa ja, jeg har bestilt.

Det ble et sånt. Nå kan vinteren bare komme (og butikken ringe ang. skiskoene jeg venter på)

Mvh.
Naustdal
Re: Vintertelt [Re: Naustdal] #1896385 30/11/2014 22:49
K
Kimmy Offline
Avhengig
Avhengig
K
Jeg gikk for Helsport Patagonia i vinter. Vi er som regel 2 personer og 1 hund på tur. Har kun testet det alene over Hardangervidda foreløpig. Virker som et bombesikkert telt. Meget god plass og for meg som er 190 høy er det mulig å sitte oppreist uten å komme borti innerduken.

Moderator  support