Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Øyvind V]
25/11/2014 14:12
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det du sier er altså at rundt 100 gram sjokolade om dagen (400 kcal er 100 gram sjokolade, rundt regnet...) går helt fint å spise uten å legge på seg? Kult! Takk. Helt korrekt tolket 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
25/11/2014 14:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kan love deg en ting. Den tilnærminga der funker ikke for meg. Da vil jeg bli selveste mr. julegris i år. Jeg kan ikke "lure" meg selv til å tro at jeg tåler å spise sjokkis hver dag. Da vil jeg heller "sprekke" de få gangene selvbeherskelsen er som en slapp strikk....
Redigert av sveinaa; 25/11/2014 14:54.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
25/11/2014 15:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan love deg en ting. Den tilnærminga der funker ikke for meg. Da vil jeg bli selveste mr. julegris i år. Jeg kan ikke "lure" meg selv til å tro at jeg tåler å spise sjokkis hver dag. Da vil jeg heller "sprekke" de få gangene selvbeherskelsen er som en slapp strikk.... At det funker eller ikke var ikke helt poenget mitt, det var mer "informasjon" om hva som var best/verst av å gomle eller spre det utover. Men jeg ser helt klart hva du mener, å "kose seg" hver dag er ikke helt bra og det kan fort eskalere fra 20-30g til 150-200g, hehe!. Men å tro at man blir tykk av å spise 30g sjokolade er å være litt vel hysterisk, da vil jeg heller si at det er alt det andre du spiser ila dagen som gjør deg tykk. Jeg har en ganske enkel regel, jeg snoper i helgene (smågodt lørdag, smågodt rester og kanskje dessert til søndagsmiddagen), i ukedagene får jeg klare meg med frukt om jeg blir fysen. Drakk en del brus tidligere også, men nå ligger gjerne 1,5 litern med brus i kjøleskapet i 3 uker, før halvparten må helles i vasken fordi den er dø.
Redigert av Hoaas; 25/11/2014 15:02.
|
|
|
25/11/2014 15:09
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kan love deg en ting. Den tilnærminga der funker ikke for meg. Da vil jeg bli selveste mr. julegris i år. Jeg kan ikke "lure" meg selv til å tro at jeg tåler å spise sjokkis hver dag. Da vil jeg heller "sprekke" de få gangene selvbeherskelsen er som en slapp strikk.... At det funker eller ikke var ikke helt poenget mitt, det var mer "informasjon" om hva som var best/verst av å gomle eller spre det utover. Men jeg ser helt klart hva du mener, å "kose seg" hver dag er ikke helt bra og det kan fort eskalere fra 20-30g til 150-200g, hehe!. Men å tro at man blir tykk av å spise 30g sjokolade er å være litt vel hysterisk, da vil jeg heller si at det er alt det andre du spiser ila dagen som gjør deg tykk. Jeg kan ikke gjøre det sånn. Kostholdet må sees i sammenheng. Si man setter opp 30g sjokolade i regnskapet hver dag sammen med de andre tingene man dytter i seg. Så må man evaluere alt det man putter i seg. Ender evalueringen med at sjokoladen får lov til å stå, da må jeg si man spiser usunt.
Redigert av sveinaa; 25/11/2014 15:13.
|
|
|
[Re: grr]
25/11/2014 16:39
|
eGo
Veteran
|
Veteran
Jeg er alltid striks med kostholdet på hverdagene. Lørdag spiser jeg tilnærmet alt jeg kommer over. Om jeg skal ned i vekt justerer jeg litt ned på kalorier og/eller øker treningsmengden. Jeg foretrekker sistnevnte siden jeg hater å gå rundt sulten. Jeg har og prøvd å spise og trene for å nå 100kg (82-85 er trivselsvekt) men det stoppa på 99kg. Det skulle enorme mengder med mat til så jeg ble matlei.
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
|
|
|
25/11/2014 17:08
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan love deg en ting. Den tilnærminga der funker ikke for meg. Da vil jeg bli selveste mr. julegris i år. Jeg kan ikke "lure" meg selv til å tro at jeg tåler å spise sjokkis hver dag. Da vil jeg heller "sprekke" de få gangene selvbeherskelsen er som en slapp strikk.... At det funker eller ikke var ikke helt poenget mitt, det var mer "informasjon" om hva som var best/verst av å gomle eller spre det utover. Men jeg ser helt klart hva du mener, å "kose seg" hver dag er ikke helt bra og det kan fort eskalere fra 20-30g til 150-200g, hehe!. Men å tro at man blir tykk av å spise 30g sjokolade er å være litt vel hysterisk, da vil jeg heller si at det er alt det andre du spiser ila dagen som gjør deg tykk. Jeg kan ikke gjøre det sånn. Kostholdet må sees i sammenheng. Si man setter opp 30g sjokolade i regnskapet hver dag sammen med de andre tingene man dytter i seg. Så må man evaluere alt det man putter i seg. Ender evalueringen med at sjokoladen får lov til å stå, da må jeg si man spiser usunt. Hehe, om man spiser sinnsykt sunt og balansert utover den sjokoladebiten så kan jeg ikke si at man spiser usunt..selv om man lett kunne gjort kostholdet bedre ved å kutte sjokoladen. Men igjen, det var et svar på hva som var minst verst av de to tingene, sett fra hvordan kroppen funker. Hvordan hodet ditt fungerer blir noe annet 
Redigert av Hoaas; 25/11/2014 17:10.
|
|
|
25/11/2014 18:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kan love deg en ting. Den tilnærminga der funker ikke for meg. Da vil jeg bli selveste mr. julegris i år. Jeg kan ikke "lure" meg selv til å tro at jeg tåler å spise sjokkis hver dag. Da vil jeg heller "sprekke" de få gangene selvbeherskelsen er som en slapp strikk.... At det funker eller ikke var ikke helt poenget mitt, det var mer "informasjon" om hva som var best/verst av å gomle eller spre det utover. Men jeg ser helt klart hva du mener, å "kose seg" hver dag er ikke helt bra og det kan fort eskalere fra 20-30g til 150-200g, hehe!. Men å tro at man blir tykk av å spise 30g sjokolade er å være litt vel hysterisk, da vil jeg heller si at det er alt det andre du spiser ila dagen som gjør deg tykk. Jeg kan ikke gjøre det sånn. Kostholdet må sees i sammenheng. Si man setter opp 30g sjokolade i regnskapet hver dag sammen med de andre tingene man dytter i seg. Så må man evaluere alt det man putter i seg. Ender evalueringen med at sjokoladen får lov til å stå, da må jeg si man spiser usunt. Hehe, om man spiser sinnsykt sunt og balansert utover den sjokoladebiten så kan jeg ikke si at man spiser usunt..selv om man lett kunne gjort kostholdet bedre ved å kutte sjokoladen. Men igjen, det var et svar på hva som var minst verst av de to tingene, sett fra hvordan kroppen funker. Hvordan hodet ditt fungerer blir noe annet Uavhengig av hvordan kroppen virker, så velger jeg å tro at ved "styrting" vil deler av energien bare gå raskt gjennom systemet, fordi kroppen ikke klarer å absorbere den, hehe 
|
|
|
25/11/2014 18:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel hjernen som styrer det meste i kroppen, så da stemmer det nok 
|
|
|
26/11/2014 10:03
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er lett å bli litt i overkant fokusert ja... kjenner meg litt igjen der. Har diskutert følgende med en kompis flere ganger: Hva er best/verst (mtp vektøkning) av å spise 200 gram sjokolade "på styrten" (alt på en gang) eller ta en like stor bit hver dag over en uke. Gitt at man spiser og trener likt. Man får enten et stort kcal-overskudd den ene dagen man styrter sjokoladen, eller et lite overskudd hver dag fordelt på en uke.
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll. Nå er det jo sånn at karbohydrater lagres som fett når du får for mye av det. Så om man styrter 200g sjokolade får man en veldig stor andel av det som lagres som fett. Jeg antar du mener at om du spiser 1 bit hver dag, så gir akkurat den biten tilsvarende kalorioverskudd. Mange har et metabolsk spenn, at man f.eks kan spise 2000-2400 kalorier uten at det utgjør noen forskjell verken opp eller ned på vekta. Så om man spiser 1 bit for dagen, vil det nok bli spist opp av det metabolske spennet, om du gomler i deg en hel sjokolade vil ikke det metabolske spennet klare å svelge unna hele overskuddet og en del lagres som fett. Med andre ord mener jeg at det å spise 1 bit om dagen er bedre enn å maule i seg hele sjokoladen på en gang. Metabolsk spenn ? At man kan innta 25 % mer enn det metabolske nivået uten å legge på seg ? Den tror jeg du må dokumentere ..... høres både ulogisk ut, og for godt til å være sant  Og at "noen" har det men ikke alle ? Hmmmmm.....
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
26/11/2014 10:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er lett å bli litt i overkant fokusert ja... kjenner meg litt igjen der. Har diskutert følgende med en kompis flere ganger: Hva er best/verst (mtp vektøkning) av å spise 200 gram sjokolade "på styrten" (alt på en gang) eller ta en like stor bit hver dag over en uke. Gitt at man spiser og trener likt. Man får enten et stort kcal-overskudd den ene dagen man styrter sjokoladen, eller et lite overskudd hver dag fordelt på en uke.
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll. Nå er det jo sånn at karbohydrater lagres som fett når du får for mye av det. Så om man styrter 200g sjokolade får man en veldig stor andel av det som lagres som fett. Jeg antar du mener at om du spiser 1 bit hver dag, så gir akkurat den biten tilsvarende kalorioverskudd. Mange har et metabolsk spenn, at man f.eks kan spise 2000-2400 kalorier uten at det utgjør noen forskjell verken opp eller ned på vekta. Så om man spiser 1 bit for dagen, vil det nok bli spist opp av det metabolske spennet, om du gomler i deg en hel sjokolade vil ikke det metabolske spennet klare å svelge unna hele overskuddet og en del lagres som fett. Med andre ord mener jeg at det å spise 1 bit om dagen er bedre enn å maule i seg hele sjokoladen på en gang. Metabolsk spenn ? At man kan innta 25 % mer enn det metabolske nivået uten å legge på seg ? Den tror jeg du må dokumentere ..... høres både ulogisk ut, og for godt til å være sant  Og at "noen" har det men ikke alle ? Hmmmmm..... Jeg tror heller ikke det er sånn. Noen kan kanskje ha følelsen av at det er sånn når man ikke ser noe forskjell fordi man sakte men sikkert legger på seg over år. Spiser man mer enn det man forbrenner tror i alle fall jeg man legger på seg.
|
|
|
26/11/2014 10:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll. Nå er det jo sånn at karbohydrater lagres som fett når du får for mye av det. Så om man styrter 200g sjokolade får man en veldig stor andel av det som lagres som fett. Jeg antar du mener at om du spiser 1 bit hver dag, så gir akkurat den biten tilsvarende kalorioverskudd. Mange har et metabolsk spenn, at man f.eks kan spise 2000-2400 kalorier uten at det utgjør noen forskjell verken opp eller ned på vekta. Så om man spiser 1 bit for dagen, vil det nok bli spist opp av det metabolske spennet, om du gomler i deg en hel sjokolade vil ikke det metabolske spennet klare å svelge unna hele overskuddet og en del lagres som fett. Med andre ord mener jeg at det å spise 1 bit om dagen er bedre enn å maule i seg hele sjokoladen på en gang. Metabolsk spenn ? At man kan innta 25 % mer enn det metabolske nivået uten å legge på seg ? Den tror jeg du må dokumentere ..... høres både ulogisk ut, og for godt til å være sant  Og at "noen" har det men ikke alle ? Hmmmmm..... Jaja, 25% var jo kanskje å ta litt i, men at man har et "vindu" med kalorier man kan innta tror jeg på. Har lest en artikkel om emnet for en tid tilbake, men tror ikke det var noe større vitenskap bak det. At man kan spise mellom 2000-2250 kalorier uten å gå verken opp eller ned i vekt er vel ikke så usannsynlig, og henger vel sammen med at man ikke gjør 100% det samme hver dag.
|
|
|
26/11/2014 10:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll. Nå er det jo sånn at karbohydrater lagres som fett når du får for mye av det. Så om man styrter 200g sjokolade får man en veldig stor andel av det som lagres som fett. Jeg antar du mener at om du spiser 1 bit hver dag, så gir akkurat den biten tilsvarende kalorioverskudd. Mange har et metabolsk spenn, at man f.eks kan spise 2000-2400 kalorier uten at det utgjør noen forskjell verken opp eller ned på vekta. Så om man spiser 1 bit for dagen, vil det nok bli spist opp av det metabolske spennet, om du gomler i deg en hel sjokolade vil ikke det metabolske spennet klare å svelge unna hele overskuddet og en del lagres som fett. Med andre ord mener jeg at det å spise 1 bit om dagen er bedre enn å maule i seg hele sjokoladen på en gang. Metabolsk spenn ? At man kan innta 25 % mer enn det metabolske nivået uten å legge på seg ? Den tror jeg du må dokumentere ..... høres både ulogisk ut, og for godt til å være sant  Og at "noen" har det men ikke alle ? Hmmmmm..... Jeg tror heller ikke det er sånn. Noen kan kanskje ha følelsen av at det er sånn når man ikke ser noe forskjell fordi man sakte men sikkert legger på seg over år. Spiser man mer enn det man forbrenner tror i alle fall jeg man legger på seg. Om du spiser mer enn du forbrenner er du jo over det "metabolske spennet".
|
|
|
26/11/2014 10:38
|
Rotekopp
Fersking
|
Fersking
Hva gikk galt på OF300 i sommer Hoaas?
|
|
|
26/11/2014 10:43
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Dette er riktignok en meget gammel artikkel fra "Joint FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements" i 1981. Men den beskriver i hvert fall noe av det Hoaas prøver å si. Det kan være en sammenheng mellom hvor mye kroppen forbrenner, som funksjon av hvor mye du inntar. Det vil altså si at dersom du inntar mer mat, vil kroppen kanskje øke forbrenningen (homeostatic mechanisms, likevektsmekanismer). Dette fungerer jo åpenbart ikke dersom man drar på 200 gram sjokolade hver dag, men innenfor visse grenser er det kanskje et poeng.
DETTE BETYR IKKE AT MAN KAN SPISE MER ENN MAN FORBRENNER UTEN Å GÅ OPP I VEKT!
The evidence adduced for variation and adaptation in energy metabolism can be summarised as follows:
- large numbers of apparently healthy, active adults exist on very low energy intakes (< 6MJ (1500 kcal) d-1),
- the efficiency of work is raised on low energy intakes and lowered on high energy intakes,
- in any group of 20 or more similar individuals, food intake can vary by as much as two fold,
- homeostatic mechanisms may reduce weight loss in undernutrition and weight gain in overnutrition and energy balance may be re-established.
Some of these observations may be explained by differences or changes in physical activity, body size, etc. but what is implied or explicitly stated is that metabolic efficiency and mechanical work efficiency are variable and show adaptation, particularly to varying levels of energy intake.
This paper considers the evidence for variation and adaptation in efficiency with varying levels of energy intake in order to assess their relevance to energy requirements. Adaptation is defined as a difference or change that reduces the physiological strain produced by a stressful component of the environment and variation as a difference or change that may or may not have physiological benefits.
|
|
|
[Re: Rotekopp]
26/11/2014 11:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva gikk galt på OF300 i sommer Hoaas? Sykdom, makkeren fikk influensa helga før start men ville prøve seg likevel, siden formen kjentes bra ut dagen før start. Gikk på en smell og det gikk mnder før han fikk henta seg inn igjen, tror ikke han er 100% enda faktisk. Så da måtte vi avslutte etter 10 mil før det gikk virkelig galt, vi syklet rolig men han snittet vel med 85% i puls.
Redigert av Hoaas; 26/11/2014 11:18.
|
|
|
[Re: EHAa]
26/11/2014 11:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er riktignok en meget gammel artikkel fra "Joint FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements" i 1981. Men den beskriver i hvert fall noe av det Hoaas prøver å si. Det kan være en sammenheng mellom hvor mye kroppen forbrenner, som funksjon av hvor mye du inntar. Det vil altså si at dersom du inntar mer mat, vil kroppen kanskje øke forbrenningen (homeostatic mechanisms, likevektsmekanismer). Dette fungerer jo åpenbart ikke dersom man drar på 200 gram sjokolade hver dag, men innenfor visse grenser er det kanskje et poeng.
DETTE BETYR IKKE AT MAN KAN SPISE MER ENN MAN FORBRENNER UTEN Å GÅ OPP I VEKT!
The evidence adduced for variation and adaptation in energy metabolism can be summarised as follows:
- large numbers of apparently healthy, active adults exist on very low energy intakes (< 6MJ (1500 kcal) d-1),
- the efficiency of work is raised on low energy intakes and lowered on high energy intakes,
- in any group of 20 or more similar individuals, food intake can vary by as much as two fold,
- homeostatic mechanisms may reduce weight loss in undernutrition and weight gain in overnutrition and energy balance may be re-established.
Some of these observations may be explained by differences or changes in physical activity, body size, etc. but what is implied or explicitly stated is that metabolic efficiency and mechanical work efficiency are variable and show adaptation, particularly to varying levels of energy intake.
This paper considers the evidence for variation and adaptation in efficiency with varying levels of energy intake in order to assess their relevance to energy requirements. Adaptation is defined as a difference or change that reduces the physiological strain produced by a stressful component of the environment and variation as a difference or change that may or may not have physiological benefits.
Takk, og det var også noe av poenget mitt, at kroppen justerer forbrenninga litt etter inntak. Det er derfor mange også stagnerer ved kaloriunderskudd over lang tid, kroppen har rett og slett vent seg til det lave kaloriinntaket..Det er også en av grunnene til at jeg forsøker å spise godt, men heller justere treningsmengden (for de som kan det da) når jeg vil ned i vekt. Jeg ønsker ikke at kroppen skal justere ned forbrenninga.
|
|
|
26/11/2014 11:53
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Er dette en treningstråd eller slanketråd?  Kort spørsmål i forhold til sone 1. Regner man alt fra hvilepuls og oppover som sone 1? Strava er jo satt opp slik. Polar Flow har derimot en start og slutt på sone 1, som gjør at det hender jeg har økter hvor jeg da har perioder "utenfor" sonene... Tenker dere noe på det eller er sone 1 opp til en viss % av makspuls?
|
|
|
[Re: Rønnern]
26/11/2014 12:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er dette en treningstråd eller slanketråd?  Kort spørsmål i forhold til sone 1. Regner man alt fra hvilepuls og oppover som sone 1? Strava er jo satt opp slik. Polar Flow har derimot en start og slutt på sone 1, som gjør at det hender jeg har økter hvor jeg da har perioder "utenfor" sonene... Tenker dere noe på det eller er sone 1 opp til en viss % av makspuls? Denne tråden har nok noe for enhver  Sone 1 er vel fra 55-60% til 72% av makspuls. Selv har jeg alt under 60% som sone 0, eller active recovery, om du vil. På rolige langturer bryr jeg meg ikke så mye om jeg har litt tid i sone 0 og litt tid i sone 2
|
|
|
26/11/2014 14:35
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmål fra en fersking.
Hvordan gjør jeg FTP test ? Har en tacx Fortius rulle (4,8 software).
Jeg synes egentlig pulsmåler gir rimelig bra kontroll på intensitet men synes det er inspirerende å følge wattnivået på rulla.
Hvor mye "mer" får jeg egentlig ut av trening med wattmåling på rulla når jeg ikke planlegger Quarq, SRM eller annet dyrt på sykkelen ? Hyggelig at tråden for slanke/sjokolade-tips røk...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/11/2014 15:08
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp, så enkelt er det, " metanolsaken spenn" eller ikke. Så en sjokobit hver dag, blir gram og kg på kroppen, men hvis man inntar flere val enn man forbruker. Simple as that.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
26/11/2014 15:12
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er dette en treningstråd eller slanketråd?  Kort spørsmål i forhold til sone 1. Regner man alt fra hvilepuls og oppover som sone 1? Strava er jo satt opp slik. Polar Flow har derimot en start og slutt på sone 1, som gjør at det hender jeg har økter hvor jeg da har perioder "utenfor" sonene... Tenker dere noe på det eller er sone 1 opp til en viss % av makspuls? Sone 1 har et startpunkt som er høyere enn hvilepuls. 60 er et bra tall . De ordentlige langturene bør i hovedsak ligge nærmere dette enn opp mot 70.
|
|
|
26/11/2014 15:16
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Er dette en treningstråd eller slanketråd?  Kort spørsmål i forhold til sone 1. Regner man alt fra hvilepuls og oppover som sone 1? Strava er jo satt opp slik. Polar Flow har derimot en start og slutt på sone 1, som gjør at det hender jeg har økter hvor jeg da har perioder "utenfor" sonene... Tenker dere noe på det eller er sone 1 opp til en viss % av makspuls? Jeg tror de fleste vil hevde at her tar Strava feil. Olympiatoppen, og mange andre, tar utgangspunkt i at sone 1 begynner på rundt 60 % av maks og at det er den laveste sonen for utholdenhetstrening. Det er først der hjertet fylles helt for hvert slag, og det er viktig for god aerob treningseffekt. Under 60 % er restitusjon og sikkert noe muskulær tilpasning, men det er ikke sone 1-trening som man finner i treningsplaner. En sone 1-økt har selvsagt en tendens til å svinge seg litt både under og over sone 1.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
26/11/2014 16:15
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp, så enkelt er det, " metanolsaken spenn" eller ikke. Så en sjokobit hver dag, blir gram og kg på kroppen, men hvis man inntar flere val enn man forbruker. Simple as that. Altså, det er jo logisk, at du legger på deg om du tar inn mer enn det som går ut, dum er man jo heller ikke. Spørsmålet som skal besvares er jo, legger man på seg mer på 1 år om man spiser 200g sjokolade 1 gang i uka, eller 25g hver dag? Om man hver dag inntar 2000 kalorier + sjokolade, og gjør nøyaktig de samme bevegelsene (forbruk), samt at 2000 kalorier er taket for hva du kan spise uten at det går over til fett, vil nok resultatet bli mye det samme. Men er her så mange variabler som spiller inn, sammensetninga av det du ellers spiser (lange karbohydrater/proteiner eller korte/kjappe), noe som er viktig mtp at om du får for mye på kort tid lagres det som fett, spiser du derimot langsomme karbohydrater og proteiner sammen med sjokolade får du kanskje ikke like stort overskudd i tidsrommet du spiser sjokoladen. Selv om du totalt sett for dagen vil få et overskudd av kalorier. Men som nevnt her, vil kroppen justere forbrenninga litt etter inntak, om kroppen får 100 kalorier ekstra pr dag vil det muligens venne seg til de ekstra kaloriene etter hvert. Det samme tror jeg ikke er tilfellet om du gafler i deg 800 kalorier ekstra 1 gang i uka, hvor mesteparten lagres som fett akkurat den dagen.
|
|
|
26/11/2014 17:05
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Selv i de periodene i livet hvor jeg ikke har tenkt noe videre på vekt eller mat, har jeg vært påfallende stabil rundt en normalvekt. Det er ikke mulig at jeg tilfeldigvis traff med gjennomsnittlig avvik mellom inntak og forbruk innenfor 2 kcal pr dag i ti år.
Det må være noe feedback-loop på inntak og forbruk, og da er det jo for så vidt ett fett (haha) om det er psykisk eller fysisk. Eller det blir jo interessant når man skal gjøre noe med det, men det er uansett alt for enkelt å si forbruk minus inntak og slutte der.
Jeg har også merket tydelig at det har vært ganske lett å gå ned til en viss vekt, og så betydelig tyngre å gå ned mer enn det. "En viss vekt" har endret seg med en kilo eller to fra år til år, den er ikke like stabil. Jeg tror det er mye psykisk, men også økt treningvolum, men det har uansett vært merkbart.
|
|
|
26/11/2014 17:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp Jeg er rimelig sikker på at kroppen har en viss evne til å tilpasse forbrenninga etter inntaket. Det er verre når inntaket blir veldig mye høyere enn det du forbruker. Det der går også andre veien, om man legger seg litt lavere i inntak enn forbrenninga er, vil kroppen over tid bli mer "energieffektiv"
En ting jeg er litt usikker på, er om det faktisk er sånn at man forbrenner mer fett om man spiser en del fett, kontra null fett. Om kroppen merker at den ikke får noe fett vil den da spare på det lille fettet den har, "i tilfelle"..
Redigert av Hoaas; 26/11/2014 17:38.
|
|
|
26/11/2014 17:46
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp Jeg er rimelig sikker på at kroppen har en viss evne til å tilpasse forbrenninga etter inntaket.. Så hvis man inntar litt flere cal enn hva man forbrenner hver dag, så vil kroppen "venne seg til" dette, og på en måte bare "absorbere" kalorioverskuddet ? Hvor har du funnet denne teorien ?
|
|
|
26/11/2014 18:00
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mange kilder trenger han?
|
|
|
[Re: EHAa]
26/11/2014 18:50
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg prøver å gjøre slankingen enkel.. Spis lite og bra, kutt all dritt. (Jeg funker best med nulltoleranse, tar jeg en sjokoladebit så husker jeg hvor godt det var og får lyst på mer) Viser vekta mindre så går det riktig vei, gjør den ikke det, spiser jeg mindre til den gjør det.
|
|
|
[Re: Kriss]
26/11/2014 19:24
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg også. Men det betyr ikke nødvendigvis at hoaas tar feil. Jeg har svart et par ganger til de som sier "hvor har du det fra"?
Jeg var selv 179 cm og 58 kg tidligere (skihopper). Jeg kan å slanke, og jeg vet at det er lett, bare man har stålkontroll på selvdisiplinen.
Edit: jeg gikk også ned 15 kg på noen mnd når jeg begynte å sykle. Noen år tidligere gikk jeg opp 30 kg på to år, også det med vilje.
Redigert av EHAa; 26/11/2014 19:26.
|
|
|
26/11/2014 19:36
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Nettopp Jeg er rimelig sikker på at kroppen har en viss evne til å tilpasse forbrenninga etter inntaket.. Så hvis man inntar litt flere cal enn hva man forbrenner hver dag, så vil kroppen "venne seg til" dette, og på en måte bare "absorbere" kalorioverskuddet ? Hvor har du funnet denne teorien ? Her tror jeg du skal lese det Hoaas skriver en gang til, det står jo vitterlig "tilpasse forbrenninga" og ikke noe ullent om å absorbere overskudd. Som kroppen for så vidt gjør når den går opp i vekt, sånn sett er det til og med ukontroversielt.
|
|
|
|
|