Tesla Model S
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893528
24/11/2014 17:03
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Med den elbilskepsisen som er i Norge, så vil det ikke være no problem med strømmen...
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893529
24/11/2014 17:06
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Med den elbilskepsisen som er i Norge, så vil det ikke være no problem med strømmen... Hvilke land mener du har betydelig lavere elbilskepsis enn Norge?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893534
24/11/2014 17:23
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Med den elbilskepsisen som er i Norge, så vil det ikke være no problem med strømmen... Trodde det ble solgt ganske mye elbil i Norge? Kanskje jeg har misforstått...!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: sveinaa]
#1893572
24/11/2014 18:52
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
I % av bilparken selges det kanskje fler elbiler her, men USA, Japan, Kina, Frankrike og Nederland har alle en større elbilpark enn Norge.
I Norge er 1% av bilparken ladbar, det inkluderer både plug-in hybrid og elbil altså, omtrent 27000 biler ved inngangen av 2014. Dette tallet er nok en del høyere ved inngangen av 2015, vil tro vi passerer 50 000 ladbare biler i løpet av neste år.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: sveinaa]
#1893615
24/11/2014 21:00
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen?
Hvorfor dette behovet for private ladestasjoner? De aller fleste elbilene, inkludert Tesla, kan lades på en vanlig 10A stikk... Du bedriver vel ikke argumentasjon på noe du har null og niks kunnskap om?
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: GeirK]
#1893674
25/11/2014 01:26
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Med den elbilskepsisen som er i Norge, så vil det ikke være no problem med strømmen... Hvilke land mener du har betydelig lavere elbilskepsis enn Norge? Dette er bare meget flåsete kommentar fra meg, basert på generelle holdninger jeg møter. Så mange som 70-80% virker jo totalt allergisk mot elbil. @GeirK: de andre landene.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893745
25/11/2014 08:20
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Det er imponerende at, til tross for, evt på grunn av, Tesla som fersk bilprodusent på så kort tid klart å lage en bil som er så god, komfortabel, sikker, lettkjørt og morsom å kjøre. Barnesykdommer er det nesten umulig å unngå. Tar meg i det hver gang jeg er ute og kjører, og jeg får lyst til å kjøre en mye lenger tur enn nødvendig. Så kan man innvende at dette ikke er spesielt miljøvennlig, og stille spørsmål om elbiler er løsningen på alle verdens miljøproblemer. Det er det sannsynligvis ikke, men Tesla har vist at det er mulig å tenke nytt,og utfordre det etablerte. Kanskje det vil inspirere andre bransjer til å gjøre det samme.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Rønnern]
#1893778
25/11/2014 08:57
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen?
Hvorfor dette behovet for private ladestasjoner? De aller fleste elbilene, inkludert Tesla, kan lades på en vanlig 10A stikk... Du bedriver vel ikke argumentasjon på noe du har null og niks kunnskap om? Det handler ikke om hva man trenger, men hva man vil ha. Vi bygger og selger hus til folk og det siste året har det blitt veldig mye spørsmål om ladestasjoner og like mye "skriking" når vi har sagt nei til ladestasjoner pga. totalkapasiteten i prosjektet (Som kommer av kapasiteten på trafoen). Sånn til opplysning så anbefales det at man bør ha en privat ladestasjon. Da sier det seg også selv at mange ønsker det; spesielt når det ikke koster mer enn kr 10-20000,-. Du bør også være klar over at lading fra vanlig stikk ikke alltid er optimalt. Sakset fra elbil.no: "Skal du bruke vanlig stikkontakt til daglig lading bør du få en elektriker til å sjekke eksisterende elektrisk anlegg og bytte ut stikkontakten med en ny av god kvalitet. Nye retningslinjer for elektrikere tilsier at nyinstallasjoner av vanlig stikkontakt dedikert for lading av bil maks kan ha 10A sikring. Med ideell maks belastning over tid begrenset til 8A. Medfølgende ladekabel med 10A eller høyere kan da føre til at sikringen går."http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3390-slik-lader-du-elbilen-hjemme
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893781
25/11/2014 08:59
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Med den elbilskepsisen som er i Norge, så vil det ikke være no problem med strømmen... Hvilke land mener du har betydelig lavere elbilskepsis enn Norge? Dette er bare meget flåsete kommentar fra meg, basert på generelle holdninger jeg møter. Så mange som 70-80% virker jo totalt allergisk mot elbil. @GeirK: de andre landene. Ikke allergisk mot elbil. Allergien er mot Tesla corp 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893815
25/11/2014 09:41
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Vil ikke batteriets levetid maksimeres dersom man lader sakte? Er ikke hurtiglading en killer for batterier?
Da er det jo greit nok å hjemmelade over en normal 10A kurs?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893823
25/11/2014 09:53
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Jo, men det er temperatur som kan fremskynde degradering av batteriet. Du har BMS som styrer ladehastighet, kjøing og slikt. Treglading og ikke fullading (80%) kan gi litt saktere degradering.
Jeg er allergisk mot eksos. Hadde dødd om jeg hadde inhalert det i store mengder. Men det er visst miljøvennelig. haha
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Knirkekne]
#1893828
25/11/2014 09:56
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Vil ikke batteriets levetid maksimeres dersom man lader sakte? Er ikke hurtiglading en killer for batterier?
Da er det jo greit nok å hjemmelade over en normal 10A kurs? En litiumpakke tåler lading til 1C der C er kapasiteten til batteriet i ampertimer (Ah) Med spenning på 375V, vil kapasiteten til en 85kW-pakke være 227Ah. Det vil si at den tåler å lades med 227A inn på batteriet, som, hvis en forutsetter en 100% effektiv regulator betyr 355A fra et 240V nett, hvis det hadde gått an.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: sveinaa]
#1893832
25/11/2014 10:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,677 |
Og til slutt må vi oppgradere strømnettet lokalt, da Skagerak Energi vil at du ringer dem ved kjøp av el-bil, da det ikke går bra med mer enn 2-3 el-biler i samme nabolag. Kan vi fikse alt dette? Selvklart, vi har noen tusen milliarder fra oljebransjen.
I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen? Hafslund nett har falleferdige 70år gammelt lufthengende nett der vi bor. På tide å oppgradere det etterslepet i vedlikeholde som de får betalt for i "nettleie". Det man ser nå er jo at Altibox graver ned alt, det GET er lufstrekk i elendige kabler. Alt har sin levetid. Og hva med induksjonstopper? og varmekolber med store korte strømtrekk? Alle betaler for strømmen sin selv gjennom nettleie. Om det er hansens elbil eller nilsens badestamp eller andesens varmekolbe eller fredriksens induksjonstopp som bikker til at trafostasjonen må byttes kan jo vurderes. Jeg hadde følt det som urimelig om jeg måtte bekoste en trafostasjon pga den nye induksjonstoppen på kjøkkenet. Og når vi ser på de energiøkonomiserende grepene vår husstand har gjort, og med en elbil i husstanden, så bruker vi mindre kwh energi nå, enn da huset gikk på parafin og strøm.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: silverwrx]
#1893834
25/11/2014 10:12
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Og til slutt må vi oppgradere strømnettet lokalt, da Skagerak Energi vil at du ringer dem ved kjøp av el-bil, da det ikke går bra med mer enn 2-3 el-biler i samme nabolag. Kan vi fikse alt dette? Selvklart, vi har noen tusen milliarder fra oljebransjen.
I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen? Hafslund nett har falleferdige 70år gammelt lufthengende nett der vi bor. På tide å oppgradere det etterslepet i vedlikeholde som de får betalt for i "nettleie". Det man ser nå er jo at Altibox graver ned alt, det GET er lufstrekk i elendige kabler. Alt har sin levetid. Og hva med induksjonstopper? og varmekolber med store korte strømtrekk? Alle betaler for strømmen sin selv gjennom nettleie. Om det er hansens elbil eller nilsens badestamp eller andesens varmekolbe eller fredriksens induksjonstopp som bikker til at trafostasjonen må byttes kan jo vurderes. Jeg hadde følt det som urimelig om jeg måtte bekoste en trafostasjon pga den nye induksjonstoppen på kjøkkenet. Og når vi ser på de energiøkonomiserende grepene vår husstand har gjort, og med en elbil i husstanden, så bruker vi mindre kwh energi nå, enn da huset gikk på parafin og strøm. Er bare å konstatere at det er lite infrastruktur som er godt vedlikeholdt eller tar høyde for hva som skjer i fremtiden i Norge.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: sveinaa]
#1893939
25/11/2014 13:04
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Du bør også være klar over at lading fra vanlig stikk ikke alltid er optimalt. Lading fra stikk er helt suverent, jeg har brukt det i over to år (aldri hurtigladet). Du burde prøve det selv!
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Rønnern]
#1893946
25/11/2014 13:25
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Du bør også være klar over at lading fra vanlig stikk ikke alltid er optimalt. Lading fra stikk er helt suverent, jeg har brukt det i over to år (aldri hurtigladet). Du burde prøve det selv! Etter ett års erfaring med Tesla og 13A 220v lading, så må jeg si meg helt enig. Vi har dog ladet med superlader på langtur, men men. At elbiler vil bli noe strømproblem, det kjøper jeg rett og slett ikke. Dersom alle skulle hurtiglade til samme tidspunkt, så ja, men det er langt ifra tilfelle.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1893948
25/11/2014 13:32
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
De fleste lader på natten. Da er belastningen på nettet også lavere.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894029
25/11/2014 16:33
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Bare lurer: Hvis jeg kjøper en Leaf og kjører den et par mil om dagen, burde jeg lade den litt hver natt for å alltid starte fulladet, eller tappe den ned et stykke før jeg lader? Jeg tenker på hva som er best for batteriets levetid.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: Tex]
#1894032
25/11/2014 16:43
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286
PålGnål
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,286 |
Bare lurer: Hvis jeg kjøper en Leaf og kjører den et par mil om dagen, burde jeg lade den litt hver natt for å alltid starte fulladet, eller tappe den ned et stykke før jeg lader? Jeg tenker på hva som er best for batteriets levetid. Lad til max 80% og så ofte du vil. Det verste for batteriene er høy temperatur. Dersom man kan unngå å lade batteriet fullt, så slites ikke cellemembranene like fort. (blåse en ballong tin den nesten sprekker vs å blåse litt over halvfull ofte) Enkelte hevder at konsekvent lading mellom 30-80% gir 20-25 dobling av batteriets levetid.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894040
25/11/2014 16:59
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg har hørt rykter om at bilen aldri lar deg lade til 100% - nettopp for å øke batterilevetiden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894048
25/11/2014 17:12
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Ila ett år og 20'km så har vi fulladet batteriet 6-7 ganger. Vi ligger mellom 50-80% stort sett hele tiden. Sånn sett hadde vi nok klart oss med 20mil rekkevidde.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894053
25/11/2014 17:23
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Ja, jeg kan jo ikke ta bussen inn til byen lenger, for nå har elbilene overtatt kollektivfeltet. Så da lurer jeg også på elbil.
If you can't beat them, join them.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894056
25/11/2014 17:45
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Funderte litt på e-golf, men ser at den fortsatt ikke er levert med varmepumpe, og at det tidligst leveres rundt nyttår. Hadde håpet å få kjøpt en brukt golf med varmepumpe. Synes golfen er litt dyr som ny..ser jo at de fleste ligger rundt 300k, om jeg bestiller en helt ny med utstyret jeg vil ha kommer den på 278k. Er det bare meg, eller er det tesla tendenser på golfen også? Vet leveringstida på en ny er ca 6-7mnd.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894069
25/11/2014 18:30
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Synd Nissan ikke er bedre på design..blir for spesielt for meg, men smaken er jo som baken, heldigvis. De leafene er jo utrolig gunstig da 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894094
25/11/2014 19:37
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
B-klasse må jo være et godt kjøp?
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1894214
25/11/2014 23:06
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Hmm, den så jo ikke ille ut. Litt stiv pris på den også, men bedre ytelser og plass enn i e-Golf. Interessant 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: GeirK]
#1904938
24/12/2014 11:02
|
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957
ØyvindHr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 957 |
Batteri eksperter i bransjen. De som tester og jobber med slikt, Kan du oppgi noen navn, eller har du noe lesestoff å linke til? Du fikk en PM GeirK ;-) Tok sin tid, men bedre sent enn aldri
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: ØyvindHr]
#1904964
24/12/2014 12:37
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Batteri eksperter i bransjen. De som tester og jobber med slikt, Kan du oppgi noen navn, eller har du noe lesestoff å linke til? Du fikk en PM GeirK ;-) Tok sin tid, men bedre sent enn aldri Spent på hva denne diskusjonen handler om. Orker ikke bla så mange sider bakover for å leite.
|
|
|
Re: Tesla Model S
[Re: PålGnål]
#1908380
06/01/2015 20:29
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685 |
Ser at de første P85D har blitt levert i USA og Canada, og bruker målinger med 10hz GPS matcher tallene fra Motor Trend (3.2s 0-60mph), så vil anta ca. 3.6 til 3.7s 0-100kmh i europeiske tester som er uten såkalt rollout (utgjør ca 0.3s) i tillegg til differansen mellom 96.5 og 100kmt Kvasse greier 
|
|
|
|
|