Hva med kadens? Jeg har hatt for meg at man skulle ligge høyt; 100+ noe jeg gjør på alle øktene mine. Men har lest en del og skjønt at dette nødvendigvis ikke er riktig. Hva gjør dere?
Ønsker å kjøpe : Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: eGo]
#189339624/11/201412:35
Jeg trør det som faller seg naturlig; alt mellom 85 og 95 rpm. Ser ikke noe poeng i å jage høy kadens når det kjennes helt feil (og gir unødvendig høy puls).
[Re: grr]
#189357524/11/201418:58
Nå skal jeg ikke argumentere mot bedre vitende, men for noen år siden fulgte jeg innendørstreningene til klubben (IF Frøy) hvor det var stort fokus på kadens. Det var flere (deriblant jeg) som stilte spørsmålstegn ved dette fokuset, blant annet fordi mange mener at spinning krever at man "legger på" skikkelig med vekt for å få utbytte. Men jeg opplevde det som positivt siden beina ble vant til å jobbe på høyere frekvens og lettere gir (jeg er i utgangspunktet en med (relativt) mye kraft og treig frekvens). Dette førte blant annet til at jeg kunne holde høy frekvens selv når muskulaturen var sliten og ikke hadde så mye power å tråkke med (f.eks etter Rosinbakken på Birken).
Han som lagde opplegget hadde en lang teoretisering vedr. "stressing av muskulaturen" og "sekvensstyring" eller noe slikt, og det viste seg at det hadde noe for seg.
[Re: Tråkk'n roll]
#189364624/11/201422:17
Dette førte blant annet til at jeg kunne holde høy frekvens selv når muskulaturen var sliten og ikke hadde så mye power å tråkke med (f.eks etter Rosinbakken på Birken).
Hva er poenget med høy kadens når man er sliten og har lite å kjøre med? Går det fortere?
#189370425/11/201406:47
Under lange drag som jeg kjører nå om dagen (40-60 min) så merker jeg at pulsen holder seg lavest dersom jeg kjører med en tråkkfrekvens på 70-75rpm, men jeg vet at dette er lavt og prøver å komme opp ca 80rpm.
Dette førte blant annet til at jeg kunne holde høy frekvens selv når muskulaturen var sliten og ikke hadde så mye power å tråkke med (f.eks etter Rosinbakken på Birken).
Hva er poenget med høy kadens når man er sliten og har lite å kjøre med? Går det fortere?
Hvis man er så sliten at man ikke klarer å trå tunge gir er det bedre å trå raskt på lette gir enn å trå treigt på lette gir. Hvis trening på høy frekvens gjør deg i stand til å trå høy frekvens på lette gir selv når du er sliten er jo det en stor gevinst kontra det å ikke være i stand til å trå høy frekvens på lette gir. (En veldig, veldig enkel filosofi :-) )
#189371425/11/201407:29
Jeg varierer kadens også på rulla av to enkle grunner: - På racersykkelen har jeg ikke lett nok utveksling til å spinne opp de bratteste bakkene. Da kan det være greit (nei, ikke nødvendig, men greit) å ha trent litt på lav kadens i løpet av vinteren også - På terrengsykkelen har jeg ikke tung nok utveksling i lange slake nedoverbakker. Jeg føler at det hjelper å trene på å holde "unaturlig" høy kadens. Når jeg ikke har trent på det på lenge, føler jeg at jeg begynner å humpe og sprette med en gang.
Men 90-95 % av tiden blir kadensen bare slik det føles naturlig..
[Re: Tråkk'n roll]
#189376525/11/201408:43
Hvis man er så sliten at man ikke klarer å trå tunge gir er det bedre å trå raskt på lette gir enn å trå treigt på lette gir. Hvis trening på høy frekvens gjør deg i stand til å trå høy frekvens på lette gir selv når du er sliten er jo det en stor gevinst kontra det å ikke være i stand til å trå høy frekvens på lette gir. (En veldig, veldig enkel filosofi :-) )
Er det ikke bedre å trene på å tråkke så mye watt du klarer på den kadensen som faller deg naturlig?
#189376925/11/201408:46
Å kunne trå både høy og lav kadens gir ett verktøy til i verktøykassen.
I korte bratte kneiker kan det være nødvendig å hnnng'e seg opp, eller fordi for høy kadens gir for mye uro og ubalanse i kroppen. I litt lengre bratte kneiker kan det også være for tungt å trå med høy kadens.
Hvis jeg trår tungt for tidlig blir jeg tidligere stiv. Å la beina "løpe lett" gir meg mer reell utholdenhet.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
[Re: erling]
#189377325/11/201408:50
Kadensen blir det den faller naturlig. Selv havner jeg på 87-90 i kadens på flatene og noe tyngre i bakkene.
Så en undersøkelse for noen år siden. Der sa de vel at ca. 90 i kadens var optimalt.
Optimal sykkel og optimal frekvens, dette bør gå fort på Birken.. Legger press på deg selv nå..
Hehe. Bare jeg får bort noen kilo fett nå så bør alt ligge til rette ja.
Det er jo det letteste.. Spis lite, kutt det man vet ikke er bra og tål og vær sulten, eneste som funker. Etter 14 dager har det blitt en vane og du blir tynning lenge før Birken!
[Re: Kriss]
#189379825/11/201409:19
Kadensen blir det den faller naturlig. Selv havner jeg på 87-90 i kadens på flatene og noe tyngre i bakkene.
Så en undersøkelse for noen år siden. Der sa de vel at ca. 90 i kadens var optimalt.
Optimal sykkel og optimal frekvens, dette bør gå fort på Birken.. Legger press på deg selv nå..
Hehe. Bare jeg får bort noen kilo fett nå så bør alt ligge til rette ja.
Det er jo det letteste.. Spis lite, kutt det man vet ikke er bra og tål og vær sulten, eneste som funker. Etter 14 dager har det blitt en vane og du blir tynning lenge før Birken!
Jeg vet. Utfordringen er samtidig ha nok energi til å trene bra.
[Re: erling]
#189380225/11/201409:23
Jeg vet. Utfordringen er samtidig ha nok energi til å trene bra.
Sliter med det samme. Ser at de beste øktene kommer på dager jeg har spist bra og/eller i perioder der jeg er litt for tung ift. egen målsetting. Men: Når sesongen kommer så ryker fort 2 kilo av seg selv på grunn av ritt og lengre turer ute.
Redigert av Øyvind V; 25/11/201409:23.
[Re: Øyvind V]
#189384425/11/201410:43
Brodern har kjørt 3 uker med rundt 1000-1500 kalorier i underskudd pr dag, fikk melding før helga "KAN KONSTATERE AT JEG IKKE VEIER ETT GRAM MINDRE ENN FOR 3 UKER SIDEN...!!!"
Jeg har et ganske stort metabolsk spenn, dvs at jeg kan spise fra 2000-3000 kalorier uten å verken gå opp eller ned i vekt. Har funnet ut at den beste måten å gå ned i vekt på, for min del, er å spise normalt og heller legge til et par skikkelige langturer. Om jeg skal begynne på "diett" er jeg konstant sulten og føler at kvaliteten på treningsøkta blir deretter. Også er faren stor for at jeg småspiser hele tiden.
Heldigvis veier jeg nøyaktig det samme som i fjor, men har endret litt på sammensetningen. Har økt muskelmassen med 4kg og gått ned 4kg fett.
Redigert av Hoaas; 25/11/201410:43.
You are what you eat...mmm nuts
#189386725/11/201411:32
Du må ikke spise så lite at du går rundt og er sulten eller at du blir slapp. Greia er å gå rundt med en liten sultfølelse uten at du blir slapp eller ør i hodet. Altså ligge bitte litt under det du trenger. Med for stort underskudd tror jeg kroppen får sjokk og prøver å spare på fettet. Kanskje derfor vekttapet uteblir.
[Re: Hoaas]
#189387125/11/201411:45
Brodern har kjørt 3 uker med rundt 1000-1500 kalorier i underskudd pr dag, fikk melding før helga "KAN KONSTATERE AT JEG IKKE VEIER ETT GRAM MINDRE ENN FOR 3 UKER SIDEN...!!!"
Synes jeg er rart, hvis du av en eller annen grunn får en lavere forbrenning så må du jo justere ned inntaket ditt tilsvarende. Så det er etter min mening muligheter til forskjell på å spise 1000-1500 mindre en man normalt spiser og 1000-1500 i kaloriunderskudd.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
#189388725/11/201412:05
Jeg har en "ikke" vitenskapelig teori om at det for meg er greit å gå ned til en fettprosent på sånn ca 14 %. Skal man videre ned så må det jobbes. I tillegg føles det som om hver minste ting man spiser går rett inn i sideflesket.
*Man blir og litt tullete i hodet når man pusher vekt. Husker jeg lurte veldig på om jeg kunne gå mer opp i vekt av en kjeks enn kjeksen veide en gang, hehe.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
[Re: sveinaa]
#189389025/11/201412:08
Det er lett å bli litt i overkant fokusert ja... kjenner meg litt igjen der. Har diskutert følgende med en kompis flere ganger: Hva er best/verst (mtp vektøkning) av å spise 200 gram sjokolade "på styrten" (alt på en gang) eller ta en like stor bit hver dag over en uke. Gitt at man spiser og trener likt. Man får enten et stort kcal-overskudd den ene dagen man styrter sjokoladen, eller et lite overskudd hver dag fordelt på en uke.
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll.
#189389625/11/201412:16
Samme her. Hvis det er godteri i huset spiser jeg til det er tomt. Vet ikke hvor mange kilo ristede mandler, sjokolade og smågodt jeg spiste i jula i fjor, men det var mye. I kombinasjon med X antall juleøl og mange gode måltider ble det feit-følelse på nyåret. Dette skal ikke skje i år...
#189394125/11/201413:11
En mager, men tross alt trøst, å se at flere har det slik ! Jeg har kjørt noen slankerunder gjennom livet, siste hadde jeg en egen tråd på her, med nitidig måling av kalorinntak, forbruk og vektutvikling. Tror jeg fant ut at det optimale inntak/calforbruk for meg lå på ca 70%. men det tar bestandig 3-4 uker før vekta begynner å vippe nedover, og det er mentalt tøft.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: hrukin]
#189395425/11/201413:44
Synes jeg er rart, hvis du av en eller annen grunn får en lavere forbrenning så må du jo justere ned inntaket ditt tilsvarende. Så det er etter min mening muligheter til forskjell på å spise 1000-1500 mindre en man normalt spiser og 1000-1500 i kaloriunderskudd.
Han har hatt rimelig kontroll på inntaket de siste årene, med grei oversikt på hvor hans forbrenning ligger. Jeg mistenker nok at han har byttet ut litt fett med muskler over de 3 ukene, og at det "plutselig" kan løsne mtp vektnedgang. Meldinga var nok mest i fortvilelse over at vekta ikke har stupt riktig enda, tungt mentalt
#189395625/11/201413:47
Det er lett å bli litt i overkant fokusert ja... kjenner meg litt igjen der. Har diskutert følgende med en kompis flere ganger: Hva er best/verst (mtp vektøkning) av å spise 200 gram sjokolade "på styrten" (alt på en gang) eller ta en like stor bit hver dag over en uke. Gitt at man spiser og trener likt. Man får enten et stort kcal-overskudd den ene dagen man styrter sjokoladen, eller et lite overskudd hver dag fordelt på en uke.
Jeg har egentlig landet på at man innimellom kan styrte en sjokolade og kose seg med den uten å få dårlig samvittighet, men stort sett må man ha litt kontroll.
Nå er det jo sånn at karbohydrater lagres som fett når du får for mye av det. Så om man styrter 200g sjokolade får man en veldig stor andel av det som lagres som fett. Jeg antar du mener at om du spiser 1 bit hver dag, så gir akkurat den biten tilsvarende kalorioverskudd. Mange har et metabolsk spenn, at man f.eks kan spise 2000-2400 kalorier uten at det utgjør noen forskjell verken opp eller ned på vekta. Så om man spiser 1 bit for dagen, vil det nok bli spist opp av det metabolske spennet, om du gomler i deg en hel sjokolade vil ikke det metabolske spennet klare å svelge unna hele overskuddet og en del lagres som fett. Med andre ord mener jeg at det å spise 1 bit om dagen er bedre enn å maule i seg hele sjokoladen på en gang.
Redigert av Hoaas; 25/11/201413:48.
[Re: Hoaas]
#189396625/11/201414:03
Det du sier er altså at rundt 100 gram sjokolade om dagen (400 kcal er 100 gram sjokolade, rundt regnet...) går helt fint å spise uten å legge på seg? Kult! Takk.