Rainman - sammenligning av effektmålere
|
Re: Rainman - sammenligning av effektmålere
[Re: larsb]
14/01/2015 11:14
|
gare
More than words
|
More than words
Prosjektet startet med bare meg hjemme, men på tidspunktet jeg tok bildet satt hun i sofaen med et håndarbeid faktisk. Sånn er det når man har en overbærende sjef.
LarsB
Sånn, bare rettet det litt for deg 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
14/01/2015 11:18
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det kan ha mange forklaringer. Det er bare å begynne å gjette:)
- Det kan tenkes at Stages har rett - Det kan tenkes at fiskevekta har rett - Det kan tenkes at ingen av dem har rett - Stages er antakeligvis følsom for temperaturendringer - Kan ha noe med lengden på krankarm å gjøre? Er LarsB sikker på at krankarmene er 175 mm? (Beklager, ikke meningen å fornærme deg, LB) - Det kan tenkes at innfestingen av bøtte til krankarm ikke gjøres på 100 % riktig sted, slik at avstanden til senter av krank blir forskjøvet - Det kan tenkes at vekten av bøtta fører til at deler av sykkelen vrir seg ørlite, slik at deler av kraften tas opp i andre retninger enn det Stages-sensoren måler - 10 grader feil vinkel på krankarm vil gi omtrent 2 % utslag på vekt (men jeg ser på bildet at det ligger et rettholt der) - flere forslag?
|
|
|
14/01/2015 11:20
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Har du en hypotese på hvorfor stages estimerer vekta til 24,5kg istedet for 25kg som vekta sier? Mine hypotese er at Stages er kalibrert feil eller at jeg har en unøyaktig vekt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor feilen i avlesning er negativt når avviket i forhold til PT er positivt. LarsB Du har nok rett i det. Som du sier, så har avviket feil fortegn. Det er rart. Tenketenketenke.... Bare for å være sikker: Du har lagt bort det ovale drevet, ikke sant? Min logikk tilsier at du kan bruke det ovale drevet til å sykle med, men ikke til kalibrering.
Redigert av EHAa; 14/01/2015 11:22.
|
|
|
14/01/2015 11:28
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Posten sine vekter er vel sertifisert av justervesenet?
|
|
|
14/01/2015 12:13
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Jeg skjønner ikke hvorfor du måtte drasse inn en masse gatestein. (Litt synd på den fine rundkjøringen nedi gata.) Hvorfor hang du ikke bare tjukk-tv-en i pedalen? Trodde du av alle skjønte tegninga her Dan. Brosteinen er i tilfelle noen krenker meg pga. tvn min. Nå ligger du tyyyynt an..... LarsB Tror du har ganske mye å hente på nye høytalerkabler, Lars. Det vil ta TV'n din til nye høyder. Garantert.
|
|
|
14/01/2015 19:18
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har kjørt noen rulle økter og opplever at Stages armen på racer'n ligger mye høyere enn hva jeg ville antatt på forhånd. Sykler på en Computrainer LAB rulle og kalibrerer hver eneste gang etter dekket har blitt varmt. Har kjørt økter på 5,8 og 10 minutters drag og ser at Stages armen ligger i snitt 55-65 watt mer enn rulla. Rulla er jo kjent for å være en svært presis rulle,må innrømme at jeg blir en smule forvirret selv om det er tap i drivverk og dekk mot rulla
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
14/01/2015 19:33
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Ser at f.eks DC rainmaker får differanse på 8-10 watt mellom Computrainer og Stages hvilket jeg ville tro er naturlig tap i drivverk og dekk mot rulle
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
[Re: Hoaas]
15/01/2015 11:07
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Dette er muligens et noe dumt spørsmål, men er det ikke sånn at jo lenger "ut" du måler watten, jo mer unøyaktig/lavere blir den? Pedaler er vel mest konkret, krankarm neste, så nav på hjul, deretter på dekk/rulle..eller er jeg helt på bærtur?
Du er ikke på bærtur, jo lengre ut du komme jo mer er det som påvirker målingen. Men det er to elementer i den betraktningen. Vil du måle din egen effekt, eller hvor mye effekt som driver deg fram. Bilfolk er veldig opptatt ev dette. Det er ikke like mye som går tapt i sykkeldrivverk. Og det er uansett watten som når bakhjulet (eller dekket mot asfalten) som driver oss framover. Ikke det vi trøkker mot sålen inni skoene. I mitt tilfelle har jeg et bøyd girøre og et marginalt bøyd bakgir. Jeg har en mistanke om at disse legger på litt tap som kan ses som avviket under sykling. Disse faktorene vil ikke påvirke de statiske målingene. LarsB
|
|
|
[Re: gare]
15/01/2015 11:08
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Sånn, bare rettet det litt for deg  Skal hilse fra sjefen og takke. LarsB
|
|
|
[Re: EHAa]
15/01/2015 11:20
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Det kan ha mange forklaringer. Det er bare å begynne å gjette:)
- Det kan tenkes at Stages har rett Fint for meg, trist for Powertap, men regneøvelsene så langt tyder på at PT er på rett spor - Det kan tenkes at fiskevekta har rett Skal kontrollveie på repeterbar måte med fiskevekt - Det kan tenkes at ingen av dem har rettIkke utenkelig - Stages er antakeligvis følsom for temperaturendringer Den er korrigert for dette med en oppgitt slopefaktor og en algoritme som skal være rimelig korrekt iflg. Dcrainmaker. Og så er den oppbevart inne i tre måneder før målingene - Kan ha noe med lengden på krankarm å gjøre? Er LarsB sikker på at krankarmene er 175 mm? (Beklager, ikke meningen å fornærme deg, LB) Jepp. Har til og med sjekket i firmware på Stages - Det kan tenkes at innfestingen av bøtte til krankarm ikke gjøres på 100 % riktig sted, slik at avstanden til senter av krank blir forskjøvetDen henger på pedalakslingen med midterste fingergrep som feste - Det kan tenkes at vekten av bøtta fører til at deler av sykkelen vrir seg ørlite, slik at deler av kraften tas opp i andre retninger enn det Stages-sensoren målerJeg forutsetter at Stages tar hensyn til dette, men tanken har streifet meg. Uansett er nok 25 kilo innenfor hva Colnagoen tåler uten bli for vridd - 10 grader feil vinkel på krankarm vil gi omtrent 2 % utslag på vekt (men jeg ser på bildet at det ligger et rettholt der)Så rett som jeg får den, men armene er litt avsmalende og Shimanoarmen har i tillegg en kjøttbeinfasong. Jeg skal se hvor store utslag ett klikk i frinavet utgjør ved neste runde. 2% er jo hele halvkiloen, så her er det muligheter! - flere forslag? Bare for å være sikker: Du har lagt bort det ovale drevet, ikke sant? Min logikk tilsier at du kan bruke det ovale drevet til å sykle med, men ikke til kalibrering. Det ovale er lagt til side. Jeg er enig i logikken din, siden beregningen fra Buoyen, og cyclepowermeters tar hensyn til utvekslingen, og da blir det kluss med ovale drevTakk for fin sjekkliste. Jeg har vært innom flere av punktene selv. LarsB
Redigert av larsb; 15/01/2015 11:23.
|
|
|
15/01/2015 11:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Ikke sikkert det er Colnagoen som blir vridd? Hva med innfestingen i rulla, f.eks.? Ser på egen rulle at sykkelen "rugger" i innfestingen der når jeg trør.
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
15/01/2015 11:26
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Jeg har kjørt noen rulle økter og opplever at Stages armen på racer'n ligger mye høyere enn hva jeg ville antatt på forhånd. Sykler på en Computrainer LAB rulle og kalibrerer hver eneste gang etter dekket har blitt varmt. Har kjørt økter på 5,8 og 10 minutters drag og ser at Stages armen ligger i snitt 55-65 watt mer enn rulla. Rulla er jo kjent for å være en svært presis rulle,må innrømme at jeg blir en smule forvirret selv om det er tap i drivverk og dekk mot rulla Det er jo voldsomt! Er avviket fast på den watten, eller prosentvis over? Når jeg har rensket ut prosedyrene mine kunne det vært artig å teste din i oppsettet mitt om du er forbi Bjölzen Bike Labor en gang. LarsB
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
15/01/2015 11:30
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Tror du har ganske mye å hente på nye høytalerkabler, Lars. Det vil ta TV'n din til nye høyder. Garantert.
Jeg har jo Nordostkabler som koster like mye som karbonfelgene mine (sånn, det var godt å fa det ut). Jeg kan ikke på noen måte blindteste GeirK og SverreB til at det er mye noe å vinne på å oppgradere. Men kanskje en ny TV når kortet har kommet seg fra å reise til Flandern Rundt (det er jo mer enn en grunn til at jeg bruker brostein som vekter)? LarsB
Redigert av larsb; 15/01/2015 11:31.
|
|
|
15/01/2015 11:37
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Vet ikke enda LarsB, og takk for tilbudet. Har bare hatt 2-3 økter med Stagefs armen påmontert hvor jeg har kjørt terskel drag så har kun testet på samme watt.....
Gjorde følgende forbredelser i går og skal teste på nytt i dag 1. Lastet inn ny firmware på Stages, min firmware var 3 oppdateringer gammel. 2. Renset rulle dekket med rødsprit 3. Kontrollerte at kadens måleren på rulla fungerer som den skal 4. Sjekker dekk trykk før jeg begynner økta sånn at jeg alltid har likt trykk, og kalibrerer først når dekket er varmt
Blir spennende å se om det kan skille noe
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
15/01/2015 11:40
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
[quote=EHAa] - Det kan tenkes at vekten av bøtta fører til at deler av sykkelen vrir seg ørlite, slik at deler av kraften tas opp i andre retninger enn det Stages-sensoren målerJeg forutsetter at Stages tar hensyn til dette, men tanken har streifet meg. Uansett er nok 25 kilo innenfor hva Colnagoen tåler uten bli for vridd - 10 grader feil vinkel på krankarm vil gi omtrent 2 % utslag på vekt (men jeg ser på bildet at det ligger et rettholt der)Så rett som jeg får den, men armene er litt avsmalende og Shimanoarmen har i tillegg en kjøttbeinfasong. Jeg skal se hvor store utslag ett klikk i frinavet utgjør ved neste runde. 2% er jo hele halvkiloen, så her er det muligheter! - flere forslag? Hvis vekta henger skevt vil Stages måle kun den delen som er med på å vri akslingen. Altså komponenten av vekte som henger vinkelrett på akslingen (blir det ikke sånn?) som i det tilfelle vil være mindre enn totalvekta.
Redigert av Buoyen; 15/01/2015 11:42.
|
|
|
15/01/2015 16:09
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Huffameg, det viser seg at jeg har knota det til.... Har av alle ting man kan klare å glemme, glemt å lagre kalibreringstallet på rulla slik at Stages faktisk viste seg å være mye mer rett enn rulla. Nå med begge deler kalibrert så ligger Stages 8-12 watt høyere på dragene enn rullewatten. Noe som er høyst sannsynlig og jeg helt klart kan leve med. Det jeg ikke liker like godt er at jeg syntes grafen som viser watten fra Stages armen virker å være veldig ujevn, grafen fra rulla er MYE jevnere. Har satt pulsklokka til å vise 30s gjennomsnitt fra Stages og tallet på klokka er rimelig stabilt, men det er relativt høye topper og bunner på grafen.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
15/01/2015 16:11
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Og en ting til, Stages armen viser faktisk mindre "feilvisning" på økende watt. Altså den ligger nærmere rullewatten på økende watt. Men det kan jo like gjerne være rulla sin feil...Kun 3 korte test drag på 5 min med hhv 230-240-250 watt i dag, skal teste dette mer utover helgen
Redigert av olavjoergensen; 15/01/2015 16:12.
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
16/01/2015 07:28
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes målingene dine er svært konsistente men forstår frustrasjonen av å ha forskjellig måltall ut fra PT og Stages. Selv sliter jeg med en mistanke om at min Stages viser for lite (selvfølgelig...). Denne mistanken blir styrket av å se dine watt-tall, jeg slo deg jo tross alt på klubb-tempoen ;-)
Det er mange variabler her som kan gi forskjellige verdier mellom målingene og det at watten blir målt på to forskjellige plasser er den største feilkilden av de alle.
Husk at dersom du måler disse opp mot hverandre så har du en feilmargin på +-2% (=12Nm ved 300W) +tap i krank, kjede, gir etc for stages samt +-2?% +tap i nav etc for PT. Sammenligner du disse opp mot hverandre kan du altså ha en gyldig feilmargin så mye som 24watt uten å ta hensyn til forskjell i tap pga målinger tatt på forskjellige steder. Da er du jaggu ikke langt unna resultatene i tabellen din over.
Jeg ville målt PT og Stages-watten opp mot en wattrulle (måler watt etter alle tap) som referanse for å få en bedre indikasjon på hvilken måler som gir det mest "riktige" wattallet før jeg hadde forsket på lokale forskjeller i gravitasjonen...
En annen test er jo å skjekke om Stages-måleren er innenfor feilmarginen eller kalibrert feil. Stages-måleren beregner watten ut fra defleksjonen i krankarmen basert på at defleksjonengraden er konstant (gjelder for metaller, derfor har ikke Stages målere for karbonkranker) etter hvor mye kraft som legges i kranken. Det er tross alt ikke mye defleksjon i kranken ved 300W og en veldig liten kalibreringsfeil gir relativt stort utslag på målingen, forsterket av at det kun måles på venstre krankarm).
Hvilken type Stages-krank har du? Jeg har Shimano 985 krank og vi kan jo evt prøve med denne og sammenligne din og min Stages-watt.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
16/01/2015 22:25
|
vux
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Stram stages med moment er mitt tips. Så slike forskjeller i starten sammenlignet med kickr rulla mi. Løsnet og brukte skikkelig momentnøkkel og alt ble likt :-)
Redigert av vux; 16/01/2015 22:27.
2014 Canyon Ultimate CF SLX Ultegra di2 (Powertap P1) 2015 Big Bob 7.0 2014 Whaoo Kickr
|
|
|
[Re: olavjoergensen]
19/01/2015 15:58
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Og en ting til, Stages armen viser faktisk mindre "feilvisning" på økende watt. Altså den ligger nærmere rullewatten på økende watt. Men det kan jo like gjerne være rulla sin feil...Kun 3 korte test drag på 5 min med hhv 230-240-250 watt i dag, skal teste dette mer utover helgen Hei! Fint du fant grunnen til det brutale avviket. Mindre feilvisning på økende watt kan være basert på et du tråkker jevnere når du produserer mer watt. Det er det vanskelig å finne ut av uten en tosidig referansemåler for kontroll. LarsB
|
|
|
[Re: gunner_one]
19/01/2015 16:10
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Jeg synes målingene dine er svært konsistente men forstår frustrasjonen av å ha forskjellig måltall ut fra PT og Stages. Selv sliter jeg med en mistanke om at min Stages viser for lite (selvfølgelig...). Denne mistanken blir styrket av å se dine watt-tall, jeg slo deg jo tross alt på klubb-tempoen ;-) Ja, de måler veldig likt, bare forskjøvet på effekten. Det er ikke verdens undergang, men irriterende. Og jeg hyseklasker den første som kaller det et ilandsproblem Forøvrig snitta jeg akkurat 300 watt 15:40 på klubbtempoen. Men du har jo så lite frontareal i forhold. Her er bedrøveligheten: https://www.strava.com/activities/189119626/overview
Det er mange variabler her som kan gi forskjellige verdier mellom målingene og det at watten blir målt på to forskjellige plasser er den største feilkilden av de alle. (...) Jeg ville målt PT og Stages-watten opp mot en wattrulle (måler watt etter alle tap) som referanse for å få en bedre indikasjon på hvilken måler som gir det mest "riktige" wattallet før jeg hadde forsket på lokale forskjeller i gravitasjonen... Det er jo meningen at de statiske testene skal eliminere tap i oppsettet i størst mulig grad. Wattruller er jo en mye større gambling enn Powertapbakhjul. Den statiske testen på Powertaphjulet viser jo nøyaktighet på langt under en prosent. En annen test er jo å skjekke om Stages-måleren er innenfor feilmarginen eller kalibrert feil. Stages-måleren beregner watten ut fra defleksjonen i krankarmen basert på at defleksjonengraden er konstant (gjelder for metaller, derfor har ikke Stages målere for karbonkranker) etter hvor mye kraft som legges i kranken. Det er tross alt ikke mye defleksjon i kranken ved 300W og en veldig liten kalibreringsfeil gir relativt stort utslag på målingen, forsterket av at det kun måles på venstre krankarm). Som sagt, det er dette jeg driver med i stua. Hvilken type Stages-krank har du? Jeg har Shimano 985 krank og vi kan jo evt prøve med denne og sammenligne din og min Stages-watt. Jeg har SRAM X0-X9 med 24 mm aksling og Chris King lager og en masse adaptergreier, det bør være mulig å smelle en XTR rett inn. Det kunne vært interessant. Da får du sjekket din mot mitt Powertaphjul også. Vi kan ta det en kveld snarlig i ditt treningsstudio/garasje eller i kjelleren her. LarsB
|
|
|
[Re: vux]
19/01/2015 16:21
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Stram stages med moment er mitt tips. Så slike forskjeller i starten sammenlignet med kickr rulla mi. Løsnet og brukte skikkelig momentnøkkel og alt ble likt :-) Takk. Du har helt rett. Dette er et punkt jeg har glemt helt bort. Min momentnøkkel går ikke så langt, men jeg får sjekke om noen har en større. I mellomtiden har jeg skrudd av og på kranken med håndmoment og dratt til med et skikkelig grynt. Jeg venter egentlig ikke endringer ved korrekt moment, men det skader ikke i noe tilfelle. edit: jeg får samme returverdi ved "kalibrering" etter demontering og ny montering. Det tyder på at den sitter på omtrent samme måte etter det jeg forstår. LarsB
Redigert av larsb; 23/01/2015 11:27.
|
|
|
23/01/2015 11:09
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter med å forstå hvorfor moment ved montering av krankarmen skulle være så vesentlig.. Klart, hvis det er så mye slark at kranken "henger og slenger" forstår jeg at det kan bli feil - men om det sitter skikkelig fast - eller enda mer fast (altså om de to skruene er skrudd til med 30 eller 50 Nm) skjønner jeg ikke at skal spille noen rolle? Ut fra beskrivelsen synes et av de store usikkerhetsmomentene testen din å være vekten av steinbøtta - hvilket samtidig kanskje er en av de enklest feilkildene du kan kontrollere. Da deg en tur til nærmeste postkontor/postibutikk, og spør om å få låne vekta et sekund. Tror dessuten at en gjennomsnittlig Securitasvakt ville aksepter (den fulle) forklaringen - om du tok med deg bøtte på jobben i nattens mulm og mørke - uansett, det verste som kan skje er vel at du blir grisebanka med en lommelykt og grisebundet med nylonstrips.. 
|
|
|
23/01/2015 11:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vekta på steinbøtta er likevel den samme med begge effektmålerne.
|
|
|
[Re: thamg]
23/01/2015 11:33
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Jeg sliter med å forstå hvorfor moment ved montering av krankarmen skulle være så vesentlig.. Klart, hvis det er så mye slark at kranken "henger og slenger" forstår jeg at det kan bli feil - men om det sitter skikkelig fast - eller enda mer fast (altså om de to skruene er skrudd til med 30 eller 50 Nm) skjønner jeg ikke at skal spille noen rolle?
Det jeg kan tenke meg er at stramming med et annet moment enn det oppgitte a) kan påføre armen et "forspenn" som kan påvirke hvordan den oppfører seg ved bruk. b) Amerikansk selskap som er nødt til å henvise til regelboka i tilfelle noen skader seg når armen detter av. Jeg tror mest på b), siden jeg får samme returverdi ved nullstilling. Ut fra beskrivelsen synes et av de store usikkerhetsmomentene testen din å være vekten av steinbøtta - hvilket samtidig kanskje er en av de enklest feilkildene du kan kontrollere. Da deg en tur til nærmeste postkontor/postibutikk, og spør om å få låne vekta et sekund. Tror dessuten at en gjennomsnittlig Securitasvakt ville aksepter (den fulle) forklaringen - om du tok med deg bøtte på jobben i nattens mulm og mørke - uansett, det verste som kan skje er vel at du blir grisebanka med en lommelykt og grisebundet med nylonstrips..  Jeg er enig. Bøttevekta er det det største usikkerhetsmomentet. Det står på planen å stille på post i butikk Meny Bjølsen med en gul bøtte full av brostein. Alternativet ditt med securitasvakta er ikke såå fristende.
LarsB
Redigert av larsb; 23/01/2015 11:36.
|
|
|
[Re: Stein]
23/01/2015 11:36
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Vekta på steinbøtta er likevel den samme med begge effektmålerne. Men om jeg skal klage til Stages vil jeg være sikker på at det er Stages som feil. Ved siste forsøk kom jeg til mindre enn 0,7% avvik på Powertap så jeg er ganske sikker. Men om PT viser 10% for lite og Stages korrekt er det dumt med reklamasjon. Kalibrering av referansebøtte er neste skritt. LarsB
|
|
|
23/01/2015 12:12
|
Trond Vidar
|
Jeg vil si at rødfarget tekst gir økt effekt i denne tråden, men det er vanskelig å kalkulere avviket. 
|
|
|
23/01/2015 12:24
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Vekta på steinbøtta er likevel den samme med begge effektmålerne. Men om jeg skal klage til Stages vil jeg være sikker på at det er Stages som feil. Ved siste forsøk kom jeg til mindre enn 0,7% avvik på Powertap så jeg er ganske sikker. Men om PT viser 10% for lite og Stages korrekt er det dumt med reklamasjon. Kalibrering av referansebøtte er neste skritt. LarsB Jeg ville tatt med med noe som er enklere å drasse på hvis jeg skulle til postkontoret. Ta for eksempel med et par 10 kg vektskiver, som passer i en ryggsekk. Vei den på begge vektene, og finn en kalibreringsfaktor.
|
|
|
23/01/2015 21:45
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev
Har kjørt en del flere økter med Stages armen nå og er komfortabel med stabiliteten. Stages armen ligger i området 8-15 watt over Computrainer rulla. Litt variasjoner fra økt til økt, men det er jo "naturlig"
Hjulbygger på hobbybasis
|
|
|
05/02/2015 12:46
|
olavjoergensen
Ringrev
|
Ringrev