Canyon Spectral 6.0 eller Nerve 6.0?
|
Canyon Spectral 6.0 eller Nerve 6.0?
20/11/2014 09:05
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har hatt en allround-sykkel i dag og vurdere å gå til innkjøp av noe nytt. Mest stisykling på meg (ikke dh, ikke store dropp osv, mest sti og noen ganger litt grovere sti, en del sykling oppover til mindre topper/koller). Ikke voldsomt sprek, ville nok syklet Birken (skal ikke ha sykkel til dette, men for å vise "sprekhetsnivå") på kanskje 3:45.
Vurderer Canyon Nerve AL 6.0 og en Spectral Al 6.0. Fikk ikke så voldsomt respons i en annen tråd, så lager en ny her kun for disse to syklene.
Slik jeg ser det er det noen plusser og minuser ved begge løsninger: Nerve 6.0: + veldig rimelig (12,5tnok), fin allround-geometri, godt utprøvd modell Spectral 6.0: + rimelig (17,75tnok), dobbel krank, bra specs, hydr.setepinne - usikker på klatreegenskaper - usikker på sitteposisjon
Nerven er en fin sykkel. Noe rimeligere frontdemper enn Spectral og mangler Reverb setepinne (som alene ny raskt koster 3000). Har inntrykk av at Spectralen er litt grovere enn Nerven. Har også fått inntrykk av at man sitter litt mer tilbakelent (Harley Davidson-positur) på Spectral ift Nerven (er mest vant til Nerve-sittestillingen i så fall). Har også lest noe om at Spectral 6.0 kan være litt tung å sykle med oppover (tenker da ikke kun vekt, men at Nerven klatrer en god del bedre). Jeg skal ha en allround-sykkel, og frister ikke så veldig å ha en sykkel som hvor man sitter tilbakoverlent og sliter med sykle effektivt oppover.
Var innstilt på å kjøpe Spectral 6.0, men litt mer usikker på om jeg burde gå for en Nerve. Ettersom Nerve først leveres med Reverb-setepinne på sykler som koster 18tnok (+mva) blir det nok den rimeligste Nerven eller rimeligste Spectralen.
Tips til mitt valg?
|
|
|
Re: Canyon Spectral 6.0 eller Nerve 6.0?
[Re: andrevr]
20/11/2014 09:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sittestilling kan justeres til en viss grad. Du vil få mer glede av en Spectral til grovere sti. Samboeren min har fjorårets Spectral 9.0 EX, og er fornøyd med den, men den er litt kort. Her er det gode nyheter, da årets er vesentlig lenger i geometrien. Nerve har også veldig kort geometri. Til allsidig sykling i f.eks. Oslo og omegn, ville jeg kjøpt en Spectral.
|
|
|
[Re: baronKanon]
20/11/2014 19:54
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Spectral fungerer til litt grovere sti enn Nerve 6.0. Noen andre som har noen synspunkter på Nerve 6.0 mot Spectral 6.0? Fungerer den også oppover eller blir man sittene litt vel bakoverlendt på en litt tyngre sykkel?
Hvis man evnt er villig til å gi mer enn Nerve 6.0/Spectral 6.0, må man opp på 8.0 nivå for at det skal være noe poeng? (vet ikke helt hva disse EX-modellene som må mange snakker om faktisk innebærer, men ser at de er utsolgt for lang tid)
|
|
|
21/11/2014 07:42
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Siterer fra en dansk nettside hvor en danske tester Canyon Nerve AL 8.0 mot Spectral AL 8.0. Urovekkende det han skriver om å sitte i "harley-positur" og Spectral sine klatreegenskaper.. ( http://www.singletrack.dk/forum/gear-og-lir-og-pa-vaerkstedet/16264-canyon-nerve-eller-spectral); "Den efterfølgende runde fik jeg fornøjelsen af en Spectral AL 8.0. I starten føltes den total lækker at sidde på. Inden runden blev skudt i gang, kunne jeg "hvile" mig ved at droppe sadlen med den lækre Reverb Stealth Post. Da runden så blev skudt i gang, hævede jeg sadlen og der blev den resten af runden. Det gik fint med at komme rundt på de flade stykker og den virkede meget "bundløs" i sin affjedring. Jeg følte dog at jeg skulle træde hårdere for at opnå den samme "opfattede" hastighed, som ved Nerve'en. Geometrien var meget afslappet og det føltes nærmest som at køre på en Harley - meget tilbagelænet og afslappet. Rødder og huller blev total elemineret. Jeg fik dog et slag i ansigtet, da det begyndte at gå op ad. Om det var fordi jeg var ved at være træt, ved jeg reelt ikke, men jeg følte jeg stod stille. Den vejede godt 500-700 gram mere, men det burde ikke gøre så stor en forskel, som jeg oplevede det. Der var faktisk én bakke hvor jeg blev nødt til at trække op, da jeg ikke kunne slæbe det "store" skrummel afsted. Jeg havde desuden heller ingen følelse med underlaget, hvilket dog nemt kan skyldes den manglede opsætning af suspension. I sidste ende røg jeg ind med +1,5 minut ift. min Trek 6700, så det var altså en væsentligt langsommere omgang end på Nerve 8.0"
|
|
|
21/11/2014 08:02
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Du må ta med at det er en dansk fyr som har testet syklene i Danmark og som sykler 99% i Danmark.
Sindre R.
|
|
|
21/11/2014 08:08
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av Spectralen. Opplever den som kvitt og smidig opp og ned. Egnet verktøy for danske stier er den imidlertid ikke synes jeg. De har mange raske og krevende bakker opp og ned, men stiene er av et helt annet kaliber. Her på bjerget er den perfekt til stidæljing.
|
|
|
21/11/2014 08:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du får ikke noen høyere front med en 27,5" med 140mm enn en 29" med 120mm f.eks. Du får IKKE noen harley davidsonposisjon med mindre du har for kort ramme med altfor høyt styre og for lavt sete. Det skal godt la seg gjøre på 2015 Spectral AL. Nå har jeg regna på forskjellen, og en Nerve vil bli 25mm kortere ca. 10mm lavere i standardutførelse (med 20mm ekstra spacer under stem) enn Spectral i str. L. Dette er fra krank til STYRET, dvs. at Nerve er kortere med 20mm lenger stem. Det du har lest er om 2014-Spectral som er kort. Spectralen blir litt høyere, fordi den har lenger gaffel, men ellers er det på alle måter lenger. Så er du redd for å komme bakpå, kjøper du IKKE Nerve, men Spectral. Her har jeg ringet rundt stackhøyde (som er stem + spacere - det er 20mm mindre på Spectral grunnet høyere stack).  Ingenting å være redd for. Styre kan senkes, men man kan ikke kompensere i det uendelige med lang stem uten at det går utover kjøreegenskaper (60mm er etter min mening og erfaring maks før det begynner å føles rart på en 67° 27,5").
Redigert av baronKanon; 21/11/2014 08:15. Rediger grunn: bildebevis
|
|
|
21/11/2014 08:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Nerve al 7.9 og ble overrasket over hvor kapabel den føltes nedover, etter å tidligere ha syklet på en eldre grov stisykkel. Jeg trenger i hvert fall ikke noe grovere i Østmarka, men for folk som primært dundrer nedover er det kanskje annerledes.
|
|
|
21/11/2014 12:18
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
vet ikke helt hva disse EX-modellene som må mange snakker om faktisk innebærer, men ser at de er utsolgt for lang tid) EX modellene har lengre gaffel og er dermed litt slakkere enn de øvrige modellene. Finfin post av baronkanon som burde gjøre valget enkelt for deg. Skal du ikke ha harley følelse kjøper du Spectral og ikke Nerve.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
21/11/2014 13:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og lurer du på hva stack og reach betyr i praksis, leser du her: http://www.pinkbike.com/news/08ReachStackStandard.htmlDet jeg kaller "opplevd" stack og reach er det som er avstanden til styret når du har montert med stem og avstandsringer.
|
|
|
21/11/2014 14:06
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Veldig gode innspill her. Enig "erijon", "baronkanon" hadde innlegg som gjør det vanskelig å se bortifra Spectral. Ser jo ut som danskens kommentar om "Harley"-posisjon tilbakebevises ganske greit...
Tror egentlig at både Nerve AL 6.0 og Spectral AL 6.0 er gode kjøp. Tror nok egentlig Nerven vil holde greit for mitt bruk, men Spectral åpenbart kan brukes på noe grovere sti. Selv om prisene er gode på begge syklene er det forskjell i pris på drøye 5000 på de to syklene. Man vil alltid ha litt bedre sykkel, så kunsten er vel å kjøpe noe som er hakket bedre enn man trenger (og ikke tre hakke bedre enn man trenger)...
|
|
|
21/11/2014 14:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg ville vurdert Nirve AL 29 også, forsåvidt... mer kapabel sykkel enn 275'er, selv med bittelitt mindre vandring.
Likevel er det nok et betydelig hakk "bak" Spectral i forhold til å takle det røffere terrenget.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
21/11/2014 19:26
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
og da hadde vi med 2 alternativer til; Nerve 6.0, Nerve 6.9, Spectral 6.0 og Spectral 7.9. Blir ikke så lett dette her gitt...
|
|
|
22/11/2014 12:33
|
Ovrep
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du bor i Oslo så har jeg en Nerve 9.0 her i stua du kunne kikket på. Så får du kanskje et bedre inntrykk.
Har ikke fått testet den noe særlig enda, men førsteinntrykket er at den virker kjapp, samt litt liten i størrelsen.
Tar ofte feil, men er aldri i tvil.
|
|
|
24/11/2014 18:27
|
andrevr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har ikke konkludert helt enda, og ser på specs´en til Spectral 6.0 (vurderer jo denne mot Nerve) at Spectral har såkalt chain guard. I tillegg har den dobbel krank (mot trippel på Nerve). I tillegg til åpenbare forskjeller mellom Spectral og Nerve når det kommer til ulike ramme-geometri samt "juksepinne" (som sikkert hadde vært fint å hatt), så er jeg usikker på hvordan chain guard og dobbel krank blir i forhold til trippel krank (og ikke chain guard, som jo er det jeg har gjort fram til nå).
Når det gjelder sykkelegenskapene, så er det liten tvil om at Spectral er grovere og fungerer bedre når man kjører litt røffere nedover. Min type sykling er først og fremst sti rundt omkring i Oslo-området (mest i Maridalen), men blir feks aldri tbanen til Frogneseteren og utfor derfra ned mot byen (ikke dh med andre ord). Tipper Nerven holder fint for mitt bruk, men alltid fristende å gå for noe som er et par knepp bedre enn det man trenger. Spørsmålet er om Spectral er verdt dette?
Kan man forøvrig bruke 2,4 Maxxis Ardent på Nerven? (tar det for gitt at det går på Spectralen).
Ser også at Canyon begynner å bli utsolgt for en del modeller, leverer de noenlunde i henhold til estimerte leveransetider (ukenummer) eller er dette i beste fall indikativt? (blir vel uansett ikke sykling før april, så ikke så veldig farlig egentlig).
|
|
|
|
|