Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 28 1 2 23 24 25 26 27 28

Tesla Model S

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892544 21/11/2014 13:02
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
det irriterer meg grenseløst at elbiler skal se så vanvittig spesielle ut, se på i-miev, c-zero, leaf etc, de SKRIKER jo nærmest "SE på meg jeg er så jævla spesiell"

Leaf ligner vel egentlig ikke så mye på en elbil, "problemet" er at den ligner på en Nissan, selskapet som har gitt oss Micra (:

Re: Tesla Model S [Re: knut77] #1892546 21/11/2014 13:02
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knut77
det irriterer meg grenseløst at elbiler skal se så vanvittig spesielle ut, se på i-miev, c-zero, leaf etc, de SKRIKER jo nærmest "SE på meg jeg er så jævla spesiell"

Leaf ligner vel egentlig ikke så mye på en elbil, "problemet" er at den ligner på en Nissan, selskapet som har gitt oss Micra (:

I rest my case ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Tesla Model S [Re: mtbmaniac] #1892547 21/11/2014 13:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac
Sitat: sveinaa

Den nye Teslaen kan sikkert få status som den nye Suzuki Baleno i Norge (Folkebilen.), men jeg tror ikke hva som skjer her på "bjerget" er så viktig i det store og det hele.

Første halvår 2014 ble det registrert ca 3'000 Model S i Norge. Salgsestimatet på verdensbasis for hele 2014 er nå på 33'000. Når Norge på et halvår står for 10% av årssalget til en amerikansk bilprodusent er det formidabelt.

For å sette det i perspektiv. På verdensbasis i 2012 produserte VW, Toyota, Hyundai, GM og Honda (Alle tall fra alle nevnte er fra konsern) i overkant av 34 100 000 biler.

Det at det lages 30-40' biler for "fiffen" i verden, og at Norge bidrar veldig til dette, er på en måte en fotnote i totalen.

https://snl.no/bilindustri

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1892551 21/11/2014 13:17
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Spørsmålet "Hvem kjøper brukte batterier?" kverner allikevel rundt i hodet mitt. Det blir om ikke annet en meget spennende utvikling å følge.

Nissan kjøper jo, og de selger dem nok videre, men ikke til elbil drift. Dårlig dekning på Bergensbanen, kan ikke du prøve å undersøke? (:

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1892554 21/11/2014 13:24
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: silverwrx
Det har Tesla vist at det kan gjøres bedre.

Dette er det vel litt vanskelig å konkludere med enda? Suksessen bekreftes vel først når man ser hvordan dette går over tid? Mettes markedet, vil bruktbilmarkedet fungere godt? Etc.

Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene.

Synes og det er teit å hjemme seg bak et miljø alibi som elbil kjører da de fleste kunne brukt kollektivtransport. Er ikke spesielt imponerende å være lat samtidig som man over gjennomsnittet opptatt av å bekrefte hvor "gildt" og bra det er med Tessssla.

Jeg er lykkelig Leaf eier. Leaf har kun en feil, 24kw batteri (rekkevidde). Eldrift er overlegent fossil forbrenning. Hørt om elbileieren som gikk tilbake til fossilt? Kjøre en dieselbil blir så idiotisk etterpå.

At VW, MB og de store tyske har begynt å levere helelektriske biler er et kvantesprang. men fortsatt så er E-Golf for dyr. Den bilfabrikanten som klarer å levere Egolf med 85kw batteri og hurtigladernett til 200K vil revolusjonere. Men prisen må ned på normal Golf (med dsg) nivå. Svenske prisen på EGolf er 380.000 og en TSi med DSG koster 200.000, men en GTI DSG koster 300.000SEK. Prisen må ned MYE. Det er utfordringen til Tesla. Bygge billig nok. Men de kan enkelt bygge en Model E som er rask, som konkurrer ut en GTi, til 300K. Der kan de og hente ut gode marginer. At det er "doable" for Tesla det er det. De klarer å bygge en Model E til 300K og sitte igjen med minst 100K netto på 300K og 50k netto på innstegsmodellen til 250K.

Et aspekt med elbil er at det innebærer så mye lavere kostnader til drivstoff, at produktet KANSKJE kan tåle en NOE høyere utsalgspris enn sine fossile"venner".

Spør du meg så er markedet mettet med fossile biler, som kjøres godt under 10mil daglig.

Men på en bil til 6-700K så vil du få stort verditap uansett, så jeg venter på model E. DEN kan jeg stå på venteliste på. En Model E105D til 350K base og 400-450k med alt. Lov å drømme...

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1892559 21/11/2014 13:34
sveinaa Offline
More than words
More than words

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1892567 21/11/2014 13:43
silverwrx Offline
Besatt
Besatt

Ja. Hydrogen har samme komplekse distribusjonsstruktur som bensin, og kostbare ladestasjoner. Fortsatt 14.- literen. Mere avanse til de som selger drivstoffet. har sett på en hydrogenbil som går i omerådet, kommunen har en bla en IX35, og fyllestasjonen her. Er ikke helt keen. Det kan jo gjøres så mye enklere med eldrift!

Alternativet kan lades i stikkontakten hjemme. en natt, så har du foill tank til 2.- literen selv med lav ampere.

Hvorfor hydrogen?

Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1892570 21/11/2014 13:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ja. Hydrogen har samme komplekse distribusjonsstruktur som bensin, og kostbare ladestasjoner. Fortsatt 14.- literen. Mere avanse til de som selger drivstoffet. har sett på en hydrogenbil som går i omerådet, kommunen har en bla en IX35, og fyllestasjonen her. Er ikke helt keen. Det kan jo gjøres så mye enklere med eldrift!

Alternativet kan lades i stikkontakten hjemme. en natt, så har du foill tank til 2.- literen selv med lav ampere.

Hvorfor hydrogen?

Ikke noen grunn. Lurte bare på det i og med at Toyota satser på det. Hvor langt kjører man på en liter hydrogen da?

Den bruker ca 100g på 10km.

Redigert av sveinaa; 21/11/2014 13:58.

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892571 21/11/2014 13:50
Dan Offline
More than words
More than words
Her er jeg helt enig med deg, det irriterer meg grenseløst at elbiler skal se så vanvittig spesielle ut, se på i-miev, c-zero, leaf etc, de SKRIKER jo nærmest "SE på meg jeg er så jævla spesiell"

Elbiler får andre premisser for designet fordi det er andre ting som skal ha plass under skallet. Å lage en elbil som skal presses inn i skallet til en eksisterende bensinbil er så kjedelig at jeg for min egen del ikke har Focus eller Golf på shortlisten. Men så er jeg jo jævlig spesiell også.

Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1892577 21/11/2014 13:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Her er jeg helt enig med deg, det irriterer meg grenseløst at elbiler skal se så vanvittig spesielle ut, se på i-miev, c-zero, leaf etc, de SKRIKER jo nærmest "SE på meg jeg er så jævla spesiell"

Elbiler får andre premisser for designet fordi det er andre ting som skal ha plass under skallet. Å lage en elbil som skal presses inn i skallet til en eksisterende bensinbil er så kjedelig at jeg for min egen del ikke har Focus eller Golf på shortlisten. Men så er jeg jo jævlig spesiell også.

Man klarer fint å produsere elbil som ser "helt normal" ut. De trenger jo ikke "revolusjonere" designet, men sånn som de ser ut nå så hersker det INGEN tvil om at det kommer en elbil kjørende når du ser en i-miev eller lignende. Hadde de lansert en bensinbil med samme utseendet hadde det garantert blitt en flopp, med salg kun for spesielt interesserte som elsker å skille seg ut.
Jeg vil ikke skille meg ut, jeg vil ha en bil med god plass, billig å kjøre og den MÅ ha slepekrok..jeg ønsker å kjøre en elbil med litt rekkevidde. Men bare det at jeg vil ha krok begrenser utvalget til....1 bil. Model X, som sannsynligvis ikke kommer før i 2016 om jeg bestiller i dag.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1892602 21/11/2014 14:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892610 21/11/2014 15:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tja. Hva skal man si? For meg er det umulig å si om han konkluderer på riktig fakta. Synes også det er ganske rart at man legger skylden på selskapene. Deres misjon er jo egentlig ikke annet enn å tjene mest mulig penger for eierne sine.

Om det virkelig er et marked for å oppgradere det han kaller "tullebiler". Hvorfor er det ikke noen 3. partsleverandører som har spesialisert seg på modifikasjon ala Artic Truck. Om markedet er der, er jeg helt sikkert Panasonic kan lage batterier som vil passe inn i disse bilene med en rekkevidde lik feks Tesla.

Redigert av sveinaa; 21/11/2014 15:02.

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1892616 21/11/2014 15:12
silverwrx Offline
Besatt
Besatt

Ikke noen grunn. Lurte bare på det i og med at Toyota satser på det. Hvor langt kjører man på en liter hydrogen da?

Den bruker ca 100g på 10km.

toyota, hyundai og honda har gjort mye investeringer i hydrogen som det neste store. vel, bortsett fra at distribusjonen av hydrogen er komplekst og energikrevende, så gir det mye av samme ettermarkedsbitene og er kommersielt gunstig. Bilene veldig kostbare (enda). Og ikke glem at hydrogen brukes til rakettdrivstoff. Og folk var skeptiske til brannfare ved elbiler.. Jeg kjenner ikke til faren, men anser den som ugunstig til bruk i bil.

Men klart, fuel cell som range extender på en elbil, problemet er plass. batterier med større energitetthet og lettere vekt er enklere og billigere.

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892626 21/11/2014 15:42
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det her er bare paranoid konspirasjonsteori. Hadde Ford hatt mulighet til å tjene masse penger på elbil, så hadde de lagd elbil. De er bare interessert i å tjene mest mulig penger og bryr seg ikke om hva som driver bilen fremover.

Samme med rekkevidden. Hadde de tjent mer penger på å øke rekkevidden så hadde de gjort det. Hvor mye høyere pris kunne de ta for bilen hvis de doblet rekkevidden vs batterikostnad og kanibalisering av egne fossilbiler.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1892639 21/11/2014 16:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Don't kill the messenger ICON_WINK

Men konspirasjonsteorier er det vel begge veier. Det er jo ironisk at de som tjener mest penger i bilverdnen er nettopp tesla, mens selskaper som i hovedsak produserer biler på fossilt brennstoff sier elbil ikke gir inntjening.

Det gleder meg at flere biler blir tilgjengelig med el, ikke pga miljøet, men pga det økonomiske for min egen del, strøm er billig å kjøre på. Men jeg kan ikke tenke meg at elbiler er avgiftsfrie spesielt lenge om dette tar av. Staten vil aldri i verden gi fra seg milliarder av avgiftskroner uten videre.

Passat stv som elbil med 50 mil rekkevidde, 4x4 og krok, det hadde vært fin familiebil.

Redigert av Hoaas; 21/11/2014 16:18.

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892779 22/11/2014 09:06
?
Øyvind.h Offline
Fersking
Fersking
?
De som tror at å kjøre Tesla er så forbanna miljøvennlig må nesten ta seg en realitetssjekk. Utslippene ved å produsere en Tesla m/batteripakke gir like stort avtrykk som en vanlig dieselbil har HELE sin levetid.

Point proven. Folk kommer med de merkeligste påstander.

Info om strømforbruk ved produksjon av drivstoff (Volts for oil):
https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

Info om Kia Soul som har 40% lavere utslipp over sin levetid som elektrisk kontra diesel:
http://green.autoblog.com/2014/06/24/lifetime-analysis-kia-soul-ev-way-cleaner-than-diesel/

Relativt fersk LCA analyse:
NTNU LCA studie

Litt om dieseleksos og kreft (for man er vel opptatt av både helse og kostnader til helseforetak?):
http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/pollution/diesel-exhaust

Eldrift er overlegent fossil forbrenning. Hørt om elbileieren som gikk tilbake til fossilt? Kjøre en dieselbil blir så idiotisk etterpå.

I følge Transportøkonomisk institutt er det ca 1% av elbil-eierne som ikke vil ha elbil igjen. En ting er at jeg selv aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil for egne transportbehov, men som syklist gleder det meg stort at flere og flere andre bytter også. En smule mer hyggelig å sykle i sykkelfeltet langs elbiler enn fossilbiler mtp eksos.....

Redigert av Øyvind.h; 22/11/2014 11:01.
Re: Tesla Model S [Re: per-e] #1892889 22/11/2014 19:04
P
PekkaB Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: per-e
Hvor får du den skitne kullkraften fra? Russland?
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Power-system-data/Exchange1/NO/Hourly21/?view=table
Leser jeg Nordpool sine tall rett er det så og si kun RU og FI exchangen som vi importerer gjevnt fra. NL exchangen er absolutt mest eksport.

For å bruke informasjonen i lenken din:

Now that transmission capacity and coupling is in place between the Nordic countries, the European continent and the Baltics, the power market covers large parts of Europe. This means that power from many different sources– hydro, thermal, nuclear, wind and solar – enters the grid. This ensures a more ‘liquid’ market, where large volumes are traded daily, and a more secure power supply.

I følge Nordpool så er det da ikke kullkraftverk i Europa? ICON_SMILE

Vi eksporterer strøm når bassengene har en grei fyllingsgrad og importerer når det er lite vann. Dem vi importerer fra importerer selv fra andre land når de trenger det. Hvilke energikilder kommer denne strømmen i hovedsak fra? Kullkraft, enda mer etter at Tyskland stengte atomkraftverkene sine etter smellen i Japan. Og mer kullkraft når økonomien er dårlig siden fornybar er for dyr.

Norge er verdens største produsent av fornybar energi og Europas største kraftprodusent. Skal alle i Norge kjøre el-bil så må vi oppgradere egen kraftproduksjon slik at vi ikke har behov for import av strøm. I tillegg må vi oppgradere strømnettet på kryss og tvers av landet da dette er i svært dårlig forfatning. Og til slutt må vi oppgradere strømnettet lokalt, da Skagerak Energi vil at du ringer dem ved kjøp av el-bil, da det ikke går bra med mer enn 2-3 el-biler i samme nabolag. Kan vi fikse alt dette? Selvklart, vi har noen tusen milliarder fra oljebransjen.

Men, det er ikke mange andre land i verden som er i en posisjon slik vi er, med egen kraftproduksjon fra i hovedsak fornybar energi. Dermed får man kullfyrte el-biler frem til økonomien i alle land er god nok til å bygge kraftproduksjon basert på fornybar energi.

Noen observasjoner fra andre innlegg siden min siste post i denne tråden:

Tesla Model S er ingen sportsbil: Den går i nødmodus etter 2 runder på Rudskogen fordi batteripakken blir for varm, og går tom for strøm etter 4 runder. Akselerasjonen er dog kjempekul, og minner om andre amerikanske biler fra svunne tider.

Skal man være miljøvennlig så får man kjøpe brukt bil uansett fremdrift, forskjellen i totalt utslipp fra en bil som allerede er produseret kontra en mer miljøvennlig som ikke er på produksjonslinjen enda er i den "miljøvennlige" bilens disfavør.

Når det gjelder batteribanker så trenger man 8.600.000 Tesla Model S P85 eller 30.500.000 Nissan Leaf for å kunne lagre 734GWt. 734GWt er største forskjell mellom forbruk og kraft fra vind (i 2030, så her er vi på teoristadiet ICON_SMILE ) over en periode på 10 dager (siden vindkraft ikke er konstant).

I sommer gikk Toyotas sjef for utvikling, en herre i konsernledelsen altså, ut og deklamerte at det må en Nobelprisvinnende oppfinnelse i batteriteknologi til for at el-biler skal være fremtiden. Jeg har ikke like mye kunnskap om emnet som ham og setter derfor punktum der.

God kveld ICON_SMILE

Re: Tesla Model S [Re: Øyvind.h] #1892922 22/11/2014 21:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind.h
De som tror at å kjøre Tesla er så forbanna miljøvennlig må nesten ta seg en realitetssjekk. Utslippene ved å produsere en Tesla m/batteripakke gir like stort avtrykk som en vanlig dieselbil har HELE sin levetid.

Point proven. Folk kommer med de merkeligste påstander.

Info om strømforbruk ved produksjon av drivstoff (Volts for oil):
https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4

Info om Kia Soul som har 40% lavere utslipp over sin levetid som elektrisk kontra diesel:
http://green.autoblog.com/2014/06/24/lifetime-analysis-kia-soul-ev-way-cleaner-than-diesel/

Relativt fersk LCA analyse:
NTNU LCA studie

Litt om dieseleksos og kreft (for man er vel opptatt av både helse og kostnader til helseforetak?):
http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/pollution/diesel-exhaust

Eldrift er overlegent fossil forbrenning. Hørt om elbileieren som gikk tilbake til fossilt? Kjøre en dieselbil blir så idiotisk etterpå.

I følge Transportøkonomisk institutt er det ca 1% av elbil-eierne som ikke vil ha elbil igjen. En ting er at jeg selv aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil for egne transportbehov, men som syklist gleder det meg stort at flere og flere andre bytter også. En smule mer hyggelig å sykle i sykkelfeltet langs elbiler enn fossilbiler mtp eksos.....

For å sitere meg selv i en annen tråd, siden du så pent påpeker lokal forurensing.
"Når det kommer til lokal forurensing så slipper jo faktisk 15-16 av verdens største containerskip ut like mye nox og sox som hele verdens bilpark..hvor mange skip går det på havet? Når det ligger 9 supplybåter i havn på tomgang tilsvarer det 40000 dieselbiler mtp lokal forurensing."

Har du regnestykket på f eks Model S? Kia Soul blir vel aldri den suksessen som Tesla har med S.

Redigert av Hoaas; 22/11/2014 21:25.

Re: Tesla Model S [Re: Hoaas] #1892972 23/11/2014 06:44
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hoaas, så hva foreslår du at alternativene er?
Jeg mener at en massiv utbygging at fornybar energi, sol og vind og aller helst thorium atomkraft(ikke fornybart) må til. Hydrogen som energibærer har jo en bra energitetthet, men fremstillingen er jo lite effektiv.
Afrikas største solcellefarm ble nylig åpnet i Afrika : http://businesstech.co.za/news/general/73150/africas-largest-solar-farm-goes-live-in-sa/

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1892981 23/11/2014 08:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Thorium ser jeg for meg kan være energikilden til både bil og ellers i framtiden, fornybar energi også i form av havstrømmer, vind osv.
Ja toyota kommer med en stygg brenselcellebil, men før du kan kjøre med hydrogen fra søppel etc er den ikke så miljøvennlig likevel.

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1892995 23/11/2014 09:47
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Spørsmålet "Hvem kjøper brukte batterier?" kverner allikevel rundt i hodet mitt. Det blir om ikke annet en meget spennende utvikling å følge.

Nissan kjøper jo, og de selger dem nok videre, men ikke til elbil drift. Dårlig dekning på Bergensbanen, kan ikke du prøve å undersøke? (:

Har du undersøkt dette nå? Nei? Har du latt det kverne og kverne? (:

Det er ca ingen brukte batterier til salgs nå, iallfall ikke av de moderne li-ion batteriene, men Nissan har solgt 2000 såkalte Leaf-to-home kit i Japan (http://blogs.scientificamerican.com/plug...r-ev-batteries/). Og det jobbes likevel med bruksområder for batteriene når tiden er kommet for å bytte dem ut, sånn rundt 2020.

Følgende samarbeider om produksjon av fornybar kraft og lagring i kasserte batterier fra elbil:
BMW+Vattenfall
Tesla+SolarCity
Nissan+Sumitomo Corporation
http://blogs.scientificamerican.com/plug...r-ev-batteries/
http://www.scientificamerican.com/articl...newable-energy/

Den nye Teslaen kan sikkert få status som den nye Suzuki Baleno i Norge (Folkebilen.), men jeg tror ikke hva som skjer her på "bjerget" er så viktig i det store og det hele.
(...)
Det at det lages 30-40' biler for "fiffen" i verden, og at Norge bidrar veldig til dette, er på en måte en fotnote i totalen.

Det som foregår her på berget legges faktisk merke til i utlandet. Jeg skrev litt om det i tråden om elbil vs ladbar hybrid.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...990#Post1892990

Re: Tesla Model S [Re: knut77] #1893412 24/11/2014 13:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Har du undersøkt dette nå? Nei? Har du latt det kverne og kverne? (:

Det er ca ingen brukte batterier til salgs nå, iallfall ikke av de moderne li-ion batteriene, men Nissan har solgt 2000 såkalte Leaf-to-home kit i Japan (http://blogs.scientificamerican.com/plug...r-ev-batteries/). Og det jobbes likevel med bruksområder for batteriene når tiden er kommet for å bytte dem ut, sånn rundt 2020.

Følgende samarbeider om produksjon av fornybar kraft og lagring i kasserte batterier fra elbil:
BMW+Vattenfall
Tesla+SolarCity
Nissan+Sumitomo Corporation
http://blogs.scientificamerican.com/plug...r-ev-batteries/
http://www.scientificamerican.com/articl...newable-energy/

(...)

Det som foregår her på berget legges faktisk merke til i utlandet. Jeg skrev litt om det i tråden om elbil vs ladbar hybrid.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...990#Post1892990

Det har kvernet litt etter at jeg fant ut at det selges brukte bilbatterier på alixpress. Når noen kjøper slikt og "pusser" opp for salg er det helt sikkert noen som kjøper el bil batterier for samme misjon også.

Til informasjon så opereres denne siden http://barentsobserver.com fra Kirkenes. (http://barentsobserver.com/en/news-barents-region)

Re: Tesla Model S [Re: PekkaB] #1893417 24/11/2014 13:15
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: PekkaB

Og til slutt må vi oppgradere strømnettet lokalt, da Skagerak Energi vil at du ringer dem ved kjøp av el-bil, da det ikke går bra med mer enn 2-3 el-biler i samme nabolag. Kan vi fikse alt dette? Selvklart, vi har noen tusen milliarder fra oljebransjen.

I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen?

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1893423 24/11/2014 13:21
knut77 Offline
Besatt
Besatt
I mange tettbygde strøk er infrastrukturen ganske dårlig. Lurer litt på hvem folket mener skal ta kostnaden når trafostasjoene i nabolaget må oppgraderes grunnet installering av "privat" ladestasjon? Bør alle som er tilknyttet betale for oppgraderingen eller er det den som utløser behovet for oppgraderingen?

Dette blir ikke en problemstilling, man bruker bare bilen til å holde huset med strøm!
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/leaf_to_home.html

Man trenger selvfølgelig en vindmølle og noen solcellepanel, og det kommer til å fungere fint, for FN melder mer sol og ekstremvær for oss, slik jeg har skjønt det!

ICON_SMILE

Litt mer seriøst, det er noen utfordringer om alle skal ha elbil, men jammen er det noen løsninger og.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1893427 24/11/2014 13:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Vil slike investeringer lønne seg når man ikke får lov til å selge overskuddskraft til spotpris?

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1893438 24/11/2014 13:34
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Vil slike investeringer lønne seg når man ikke får lov til å selge overskuddskraft til spotpris?

Om regjeringen vil ha litt gratis drahjelp til å nå klimamål ved å fylle på litt ekstra ren strøm på nettet så tipper jeg de gladlig legger til rette for det. Men det spørs vel hvor god økonomi det er i forslaget mitt uansett tilgang til marked, iallfall akkurat nå.

Re: Tesla Model S [Re: knut77] #1893451 24/11/2014 13:49
sveinaa Offline
More than words
More than words

Om regjeringen vil ha litt gratis drahjelp til å nå klimamål ved å fylle på litt ekstra ren strøm på nettet så tipper jeg de gladlig legger til rette for det. Men det spørs vel hvor god økonomi det er i forslaget mitt uansett tilgang til marked, iallfall akkurat nå.

Det ser ut som det tar en 5-6 år å få konsesjon. Så om dette skal bli et alternativ, må det politisk vilje til ICON_SMILE

http://www.smakraftforeninga.no/visside.php?id=21

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1893455 24/11/2014 13:54
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Det ser ut som det tar en 5-6 år å få konsesjon. Så om dette skal bli et alternativ, må det politisk vilje til ICON_SMILE

Ja, vi får satse på at det ikke blir like lang behandlingstid for å godkjenne bidragsytere som ikke forutsetter inngrep i urørt natur og hva det måtte være (:

Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1893519 24/11/2014 16:20
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
I følge NVE-forskriften er dette enkelt. Er det "fullt" på trafoen, må neste kunde dekke ny trafo.

Harald D

Re: Tesla Model S [Re: Harald_D] #1893520 24/11/2014 16:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg vet, men det hjelper ikke noe spesielt om man ønsker å få opp andelen el biler ICON_SMILE

Side 25 av 28 1 2 23 24 25 26 27 28

Moderator  support