Norske sportsbutikker melker verdens rikeste land!
|
Re: Norske sportsbutikker melker verdens rikeste land!
[Re: frodegutt]
18/11/2014 07:34
|
sls
Veteran
|
Veteran
Helt riktig, Dexter. Derfor jeg sa tidligere at jeg er forundret over at enkelte overlever. Bare lønnskostnader til 5-6 mann og husleie gjør at man skal selge rimelig mye for å gå i null. Nisjebutikkene har også ofte ansatte som bør forvente langt høyere lønn enn en deltidsarbeidende på XXL. Kan ikke være mye rom for svinn og restelager.
|
|
|
[Re: sls]
18/11/2014 07:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Som sagt før, Min kone driver en butikk som kommer til å omsette for litt over fire millioner kroner i år. Lønnsutgiftene alene utgjør over en million.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
18/11/2014 20:28
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Snittpris på sykkel i Norge ligger på mellom 6-7000,-, overraskende nok ligger snittprisen i sykkelland Nederland på omtrent det samme; ca. 6000,-
Har du en kilde for denne statistikken?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
19/11/2014 19:24
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Forsøkte og ikke la meg provosere over påstanden i overskriften her, men som butikkdriver så vil jeg bare si en ting til frodegutt.
Hvis det er slik at VI melker kundene våre for penger, så blir vi tilsvarende melket for penger av importørene. Ikke legg skylda på butikkene, for fyttirakkern det er tøft å drive ovenfor en kravstor norsk befolkning.
Ellers, velkommen til butikken :-)
|
|
|
19/11/2014 19:56
|
JørgenK
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det mange glemmer er driftutgifter som butikker har. Si en 3000 kvm stor butikk som xxl og gsport. De har en husleie på ca 30000 i mnd ca, i tillegg skal hver ansatt ha en lønn på ca 27000 hver. Det blir fort en stor utgift.
Om man ønsker å vite kostpris på ting man skal kjøpe, så er det oftest å dele på 2.3, da får man kostpris.
Reality is an illusion that occurs due to lack of alcohol
|
|
|
19/11/2014 19:58
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Hadde vi hatt gjennomsnittlig kostpris på 2.3, da hadde jeg vært rik. Hvor i alle dager fikk du det i fra?
|
|
|
[Re: torbis]
19/11/2014 20:02
|
JørgenK
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hadde vi hatt gjennomsnittlig kostpris på 2.3, da hadde jeg vært rik. Hvor i alle dager fikk du det i fra? Dette er en standard som gjelder for de fleste butikker Da har du innkjøp, moms, forsikring etc innad for å anskaffe produkt(ene) Eller kostpris blir feil, mener innkjøpspris for butikk eks moms
Redigert av JørgenK; 19/11/2014 20:06.
Reality is an illusion that occurs due to lack of alcohol
|
|
|
19/11/2014 20:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmmm, da trur jeg jeg skal bli selvstendig næringsdrivende igjen........... 
|
|
|
[Re: JørgenK]
19/11/2014 20:24
|
torbis
Ivrig
|
Ivrig
Jobber du i butikk JørgenK?
|
|
|
19/11/2014 20:33
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Dette er en standard som gjelder for de fleste butikker
Knegg, mulig det gjelder på HDMI kabler hos Elkjøp. Men sist jeg sjekka var det ikke akkurat 2.3 kalkyle på XT kassetter.
|
|
|
[Re: K1neth]
19/11/2014 20:45
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Nå er ikke akkurat markedsføring/økonomi og lang erfaring fra sportsbransjen riktig bakgrunn for å uttale seg om denne saken. Hold deg til det du kan, K1neth. Altså bli med å sykle sti i morgen formiddag.
|
|
|
19/11/2014 21:12
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Si en 3000 kvm stor butikk som xxl og gsport. De har en husleie på ca 30000 i mnd ca, (...) En bitteliten pub på Grünerløkka betaler 30.000,/mnd i leie. Sleng på en 0.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
19/11/2014 21:13
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Tidligere i år handlet jeg nye 2012-modell ski til 500 kr, villedende pris 5000. I går handlet jeg pakke med ski/binding/sko til villedende 5000 + 800 + 3000 = 8800 kr til 4500 kr.
Så at veiledende er villedende er det ingen tvil om.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
19/11/2014 22:41
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg må også holde meg ganske godt i skinnet for ikke å bli provosert av trådstarters valg av rubrik... For det første så er det ikke mye som faktisk selges til veil. priser, det er en ekstrem prispress på det norske sportsmarkedet. For det andre så har du gjerne gratis service på sykler, gratis måling og analyse av ski, gratis tilpassing etc. Som du aldri skulle fått hvis du kjøpte på nettet fra utlandet. Det er ikke bare varen i seg selv som koster, men også fagkunskap og det at du faktisk har noen å spørre som har gjort research, slik at du kan slippe.
Jeg, som svenske, kan si det at sportsutstyr i Norge generellt er ekstremt billig, og det er i veldig stor grad kjøperens marked. I Sverige er det ikke den samme prispressen i det hele tatt, der selges ting i mye større grad til veil. priser.
Har TS i det hele tatt sett på f.eks. sykler de siste 2 åren? Ikke sjanse at man etter å ha sett den prisdumpinga kan påstå at det pågår en slik "melking", om man da ikke gjør dette kun for å provosere.
Dette er mine meninger som privatperson, og ja, det skal sies at jeg jobber i sportsbutikk.
Innvandret Trysling
|
|
|
20/11/2014 08:07
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Om det er sportsbutikkene, importørene, eller produsentene som sitter igjen med pengene? Små sportsbutikker sliter ofte med å skape med overskudd. Produsentene klarer seg, de er jo første ledd. For ikke snakke om importører, som her, Fischer importøren, har gode dager.. http://www.proff.no/selskap/finor-as/nittedal/sports-og-fritidsutstyr/Z001UZPM/Litt bakgrunnsinfo http://www.dn.no/dnaktiv/2011/10/22/sokkrik-pa-langrennsbolgenMen jeg ser det er rimeligere å handle utenlands, så jeg kan være med på at de norske prisene er høyere enn i utlandet (og det er ikke mva som er forskjellen, men ren norsk avanse). Klart at varer kan selges dyrere i det norske markedet ( i dagens gode økonomi). Og man har produkter priset helt OK og i andre grupper. Skipakke hos OBS er jo ikke dyrt, men vi nordmenn har god råd, og skal ha "det beste". Dyre sykler og ski selger jo bra i norge. Jeg fikk mine klassiske Fischer ski målt opp og levert av en lokal sykkel/ski butikk. Og de er helt rå glid på (kuzmin seff) men ikke minst feste. Skøyteski på mitt nivå hadde jeg nok kjøpt på nett. Og importøren fikset nye Fisher sko på dagen etter at de gamle røyk.
|
|
|
[Re: Frorre]
20/11/2014 08:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For det andre så har du gjerne gratis service på sykler, gratis måling og analyse av ski, gratis tilpassing etc. Som du aldri skulle fått hvis du kjøpte på nettet fra utlandet.
Det beror nog på varifrån du köper. Om de köper ett par ski på nett från pölder i sverige så får du gratis måling och ett par som ska passa dig. Jag skulle bli förvånad om du inte får samma service också från en del andra nettbutiker ute i världen. Jeg, som svenske, kan si det at sportsutstyr i Norge generellt er ekstremt billig, og det er i veldig stor grad kjøperens marked. I Sverige er det ikke den samme prispressen i det hele tatt, der selges ting i mye større grad til veil. priser.
Jag är kanske inte väldigt insatt men jag kan inte säga att jag tänkt att det varit någon skillnad när jag varit i svenska respektive norksa sportsbutikker förutom att jag tror att sykkelmarknaden är annorlunda i norge och sverige. I norge sälger så gott som alla butikker dyra syklar och de stora kedjorna har prisvärda syklar. I sverige tror jag det är vanskligare att få tag i dyre syklar och jag tror inte man får tag i spesiellt bra och prisvärda syklar i kedjebutikkerna.
|
|
|
20/11/2014 08:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om man ønsker å vite kostpris på ting man skal kjøpe, så er det oftest å dele på 2.3, da får man kostpris.
Dette er tull. Kalkylene varierer voldsomt fra bransje til bransje og fra produkt til produkt. Jeg tipper at Elkjøp feks har kalkyle 2,5 på blekkpatroner, men godt under 2 på TV apparater. (En kalkyle på 2,5 gir 50% dekningsgrad. Dessuten er kostpris regnet uten mva mens slagspris er regnet med. I tillegg er det vanlig med omsetningbasert husleie hvis man feks ligger i et kjøpesenter. Det betyr ofte at husleie og driftskostnader er 8,5% av netto omsetning. Det vil si at dersom en selger en vare til 125 kroner, går 8,50 til å betale husleie. For en sportsbutikk med netto omsetning på 30 000 000 i året, blir "bokostnadene" 212 500/mnd.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
20/11/2014 08:50
|
Frorre
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jag är kanske inte väldigt insatt men jag kan inte säga att jag tänkt att det varit någon skillnad när jag varit i svenska respektive norksa sportsbutikker förutom att jag tror att sykkelmarknaden är annorlunda i norge och sverige. I norge sälger så gott som alla butikker dyra syklar och de stora kedjorna har prisvärda syklar. I sverige tror jag det är vanskligare att få tag i dyre syklar och jag tror inte man får tag i spesiellt bra och prisvärda syklar i kedjebutikkerna.
Skillnaden som jag sett ligger i att det är mycket mer salg på allt i Norska butiker, och oftare. ISverige går varorna till fullpris, eller närmare det. I norge är det mycket vanligare att priserna sänks, och det meste av cykel och skidor säljs på tillbud.
Innvandret Trysling
|
|
|
[Re: Frorre]
20/11/2014 09:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag har inte sett den där skillnaden. Jag tycker inte det är så väldigt mycket salg i norska butikker och varer som ski som nestan alltid sälgs på salg i norge sälgs ofta på salg i sverige också. Pölder sälger ju for exempel alltid ski billigare än veil pris.
Sen kan det ju variera vad man får tag i billigt mellan butiker och land så det är ju vanskligt att göra jämförelser.
|
|
|
20/11/2014 09:15
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det jeg stusser litt over er at det tilsynelatende har blitt normalt å "overprise" varene litt for å gi rabatt slik at kunden skal oppleve handelen som et godt kjøp. Riktig prising vil gi fornøyde kunder uten rabatt vil jeg fortsatt mene. F.eks. i går reiste jeg til lokal sjappe som selger Ski, jeg for min del reiser ikke til Svinndal fordi han kan gi gode priser, jeg reiser dit fordi han alltid gir enormt god service. Han kan dette med ski, ski-prepp +++ Han også priser nå varene sine litt vel høyt, for så å gi rabatt. Han gir forøvrig mer eller mindre samme rabatt til absolutt alle, så hvorfor ikke bare prise varene riktig? Vi har jo blitt som Grekerne på enkelte områder, altså alle skal på en måte "prute" litt, dette medfører høyere prising og villedende priser, noe som til tider kan synes klart innenfor sportsartikler. Er jeg på jakt etter noe grunnet pris, så lar jeg meg uansett ikke lure av rabatt. Da er det prisen jeg betaler som er viktig, ikke rabatten jeg får. Dette tror jeg de fleste kjenner seg igjen i, såpass oppegående er de fleste av oss. Litt synd for de som da evt. betaler en overpris fra tid til annen. Synes forøvrig det er nærmest latterlig å komme inn i XXL, G-sport, G-Max butikker, det er knapt nok EN dag uten rabattert salg, butikken flyter over av plakater med rabatt. Dette i seg selv viser at poenget mitt er gyldig, slutt med dette, pris varene riktig. Dette siste skjer nok ikke, men jeg lar meg stadigvekk forundre litt uansett 
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
20/11/2014 09:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes forøvrig det er nærmest latterlig å komme inn i XXL, G-sport, G-Max butikker, det er knapt nok EN dag uten rabattert salg, butikken flyter over av plakater med rabatt. Dette i seg selv viser at poenget mitt er gyldig, slutt med dette, pris varene riktig.
Det där har jag tänkt på angående xxl. Numera står det altid stora oppslag med ryddesalg eller något liknande när man närmar sig butikken. Väl inne i butikken är det inte ens säkert att man opptäcker det lilla bordet med salgs varer... Men butikkerna sälger ju också de flesta produkter till deras ordinarie priser och har salg på partivarer eller kampanj produkter. En del varer som skismurning har de ju också alltid (xxl) bra priser på. Så något generellt fel med prisningen i butikerna tyckar jag inte det är förutom att de ofta reklamerar för mycket för supersalg.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/11/2014 10:50
|
olechr
More than words
|
More than words
[ Jag skulle bli förvånad om du inte får samma service också från en del andra nettbutiker ute i världen. Akkurat skiplukk er veldig spesiellt her i Norge kontra Europa, spes på klassisk ski. Så jeg vil bli overasket hvis en nettbutikk i Europa i nærheten pluker ut ski slik som vi holder på her i Norge. Der er det mer at man plukker skiene på kgen som står oppgitt på skien og målesonene blir ofte merket på de merkene som står på skiene. Akkurat på langrenn så er norden i en egen særklasse i hva man faktisk bruker av resurser og tid til Langrenn. At en nettbutikk i Europa kan holde på slik med plukking/testing etc etc som de skibutikkene her hjemme holder på har jeg vanskelig for å tro da det tross alt er en veldig liten idrett.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
20/11/2014 10:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är möjligt men det finns ju förexempel mycket bra information om spann från en amerikansk butik/sälgare (caldwin sport eller något sånt). Jag skulle tro att man skulle få bra ski därifrån.
Jag skulle också tro att en butik utanför norden kunde se en marknad i att sälga billigare langrennski till den nordiska marknaden och då förstå att det att ta ut bra ski är viktigt. Sen lär det väl heller inte vara så att det bara är i norden som folk kan ta ut ski och några av de kan väl också sända till utlandet.
Om man ska köpa ski på nettet är det ju viktigt att man tar reda på hur de tar ut skidorna.
|
|
|
20/11/2014 11:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ikke bare i Norden, men vi ligger langt frem akkurat på ski her i Norge. Det henger jo sammen med at det er mange som har gått aktivt på høyt nivå, mye penger og mye interesse. Samt ikke minst det er masse kjørte løyper og skiføre. Det er det ikke de fleste andre steder når man kommer utenfor Norge/Sverige.
Skal man bare ha feste så er det en ting. Men når i tillegg det ikke er spes mye billigere å kjøpe på nett så skjønner jeg ikke hvorfor man heller skal.
Genrellt er prisen på mye sportsutstyr her i Norge billig. Prøv å dra til en tysk butikk å kjøpe en highend sykkel for samme pris man får i Norge etter rabatter. Det er omtrent umulig. Der får du rabatt på sykler som er gamle. Og selv da er det ofte mindre rabatter enn det man har på nye sykler her.
Redigert av olechr; 20/11/2014 11:06.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
20/11/2014 11:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke bare i Norden, men vi ligger langt frem akkurat på ski her i Norge. Det henger jo sammen med at det er mange som har gått aktivt på høyt nivå, mye penger og mye interesse. Samt ikke minst det er masse kjørte løyper og skiføre. Det er det ikke de fleste andre steder når man kommer utenfor Norge/Sverige. Det jag vill fram till är att det finns en hel del kunskap också utanför norden. De flesta skidorna lagas ju for exempel i europa. Att en medel norsk butikk antagligen är bättre än en medel europeisk butikk stämmer nog men det måste finnas bra butikker där också. Genrellt er prisen på mye sportsutstyr her i Norge billig. Prøv å dra til en tysk butikk å kjøpe en highend sykkel for samme pris man får i Norge etter rabatter. Det er omtrent umulig. Der får du rabatt på sykler som er gamle. Og selv da er det ofte mindre rabatter enn det man har på nye sykler her.
Möjligt att det gäller för syklar* men generellt är det där inte min erfaring. Jag tycker mycket är billigare i europa. Butikker som decathlon knuser ju norska sportsbutikker med tanke på pris (deras egna produkter är ofta bra). Alla sorters ski tror for exempel är rätt mycket billigare hos sportkonrad** än här i norge. *sykkel marknaden i norge tror jag är rätt spesiel. ** där tror jag man måste ha tur för att få rätt par klassisk ski.
|
|
|
20/11/2014 11:27
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
[ Jag skulle bli förvånad om du inte får samma service också från en del andra nettbutiker ute i världen. Akkurat skiplukk er veldig spesiellt her i Norge kontra Europa, spes på klassisk ski. Så jeg vil bli overasket hvis en nettbutikk i Europa i nærheten pluker ut ski slik som vi holder på her i Norge. Der er det mer at man plukker skiene på kgen som står oppgitt på skien og målesonene blir ofte merket på de merkene som står på skiene. Akkurat på langrenn så er norden i en egen særklasse i hva man faktisk bruker av resurser og tid til Langrenn. At en nettbutikk i Europa kan holde på slik med plukking/testing etc etc som de skibutikkene her hjemme holder på har jeg vanskelig for å tro da det tross alt er en veldig liten idrett. Enig, og det er derfor jeg synes den fremdragende forhandleren i Svinndal kun skal prise utstyret ut fra hva han synes er riktig pris for at han skal leve ok med butikk driften sin. Vi som reiser dit, vi reiser dit fordi han gir oss noe XXL og de andre ikke gir oss. Ekstremt god service og kunnskap, som mange andre kun kan misunne han. Synes på mange måter det er litt synd at han også må prise ting litt kunstig for så å gi rabatt fordi "alle" gjør dette. til og med på tlf så sier han, jo, de skoa der, de koster xxxx, men så får du 30% rabatt. Da har jeg ikke nevnt hvem jeg er, hvor jeg kommer fra eller noe som helst. I fjor kjøpte jeg nye klassiske ski av han, han plukker ski med omhu, han prepper de (om du har tid til å vente) kjøper du kuzmin, vel så gir han deg innføring av dette. Han er helt enestående, dette i seg selv er noe jeg gir mer vekt, enn noen skarve hundrelapper ekstra rabatt. Men alle er vel ikke som meg, så det er sikkert en god grunn til at han har valgt til å gjøre dette slik han gjør. G-sport, Intersport og mange andre kjeder priser varene sine ut fra rabatt orientert salg. Altså sykkeklubber har fra 20-30% rabatt her ute. Da MÅ de prise syklene høyere, for sum a summarum så skal de tjene penger selv på klubb syklister. Sleng på 20% rabatt for de med medlemskort på diverse treningsstudio +++ (her ute får Family sport, Avancia og Østfold badets medlemmer slik rabatt) Dette gir man ikke bort uten videre, all den tid vi snakker om flere tusen medlemmer med "rett" til rabatter. Den 2.3 nøkkelen som en annen brukte her, det er mer en nøkkel som gjelder i kles butikker osv. På sykler så er det stort sett vanlig av kjedene betaler ca 45% av veiledende priser inn, derav tjener de skarve 5% på høst salg av sykler, sånn røft sett. Dette er ikke noe å rope, skam dere for, såpass med penger må de tjene. Om de kuttet klubb rabatter osv, så kunne de trolig lagt seg på 70-75% av dagens veiledende priser og solgt akkurat like mange sykler med mindre styr og like stor fortjeneste. Eller sagt på en annen måte, de kunne like gjerne tatt innpriser og ganget med 1,55-1,65, så hadde alle fått en rettferdig pris. Så slipper man kunder som føler seg snytt fordi de enten glemte kortet sitt hjemme, eller ikke ble gjort oppmerksom på rabatt ordning, eller at de hører om diss ordningene i etterkant. For dette skjer, det er bare sånn det er. Det koster mye penger å ha lagerplass og ikke minst varer på lager, så at man må betale mer i butikk enn fra grossist er bare rett og rimelig. Jeg kjenner til prising av sykler ganske godt, så jeg vet jeg har mine ord noenlunde i behold akkurat rundt dette mtp disse kjedene. Dette er langt fra ran når man ser på hva det koster å sysselsette og ellers drive butikk.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
20/11/2014 11:39
|
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
(...)
Vi har jo blitt som Grekerne på enkelte områder, altså alle skal på en måte "prute" litt, dette medfører høyere prising og villedende priser, noe som til tider kan synes klart innenfor sportsartikler.
(...) Det er nok ganske riktig. Av en eller annen grunn forventer "alle" å få en rabatt bare de spør. Gjerne etterfulgt av at det får de hos konkurrenten. At de kan få en bedre vare til relativt sett lavere pris uten rabatt er for mange uvesentlig. Da kan man etterpå skryte av hvor flink man var til å prute på prisen.
|
|
|
20/11/2014 12:49
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Norsk netthandel øker med 15% i året, detaljhandelen vi slite fremover. Detaljhandelen baserer seg på at en vare produsert billig til dårlige vilkår i Østen fraktes billig det norske markedet av en monopolimportør, og distribueres videre i et nettverk til utsalgsstedene som selger varen for det markedet er villig til å betale. Hvordan monopolimportøren og distribusjonsnettverket egentlig skaper økonomiske verdier er vanskelig å forstå, utover at de bidrar til å "holde hjulene igang" og folk i arbeid. Distribusjon fra importør og hjem i postkassa kan idag de fleste ordne selv vha noen få tastetrykk.
Grunnet til å at detaljhandelen har overlevd de siste 15 årene med det massive framveksten av internett er proteksjonisme. Norge er ikke med i EUs indre marked (sånn egentlig) og det norske markedet er altfor lite til at det blir reell konkurranse, men det liker ikke de blåtenkende å snakke om i sine lovprising av markedsliberalismen, og deler godene seg imellom.
Forbrukerne er best tjent med et stort marked med reell konkurransen, ved å ikke å ha stemt for å bli med i et europeisk fellesmarked lar de norske forbrukerne seg melke av importør/distribusjonsnettverkene
I framtida vil det bli stort behov for arbeidskrafta i detaljhandelen i produsksjon av helse/omsorg/tjenesteyting, detaljhandelen må reduseres.
|
|
|
|
|