Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 35 av 132 1 2 33 34 35 36 37 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1889360 13/11/2014 10:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss
Sitat: sveinaa
Sitat: erling
Jeg var ganske sikker på at jeg skulle prøve dette opplegget i vinter, spesielt etter å ha kjørt noen økter, men den gang ei. Etter en liten runde har jeg fått et godt råd om å gjøre det annerledes. Så opplegget blir nesten snudd på hodet. I alle fall de første 10 ukene. Da blir det 3 dager med intervaller. 1 dag med intervaller i I3 (6x5min/1 min hvile. Øke med 1x5 hver 2. uke). 1 dag med intervaller i I4 (4x4min/1 min hvile. Øke med 1x4 hver 2. uke.). 1 dag med intervaller I3 (3x6min/ 1 min hvile. Øke med 1x6 hver 3. uke + 5x3min/1 min hvile. Øke med 1x3 hver 2. uke.). I tillegg til intervallene blir det rolig økter med 50% splitt av tid mellom I1 og I2 på minimum 1 time.

Hva er poenget med å kjøre korte intense drag nå hvor du øker Vo2max? Dette er ferskvare du trener greit opp på en kort periode til våren. Regner med at sesongen starter i april/mai. Det som tar tid er å bygge terskel.

Det er jo ikke hovedfokus på VO2max. Hadde ingen gode argumenter for å ikke ta med den økta. Håper det kan være med på heve min VO2max fra 55 til over 60 over tid.

Det var usedvanlig beskjedent.. 9% over tid fra 55 greier du veldig lett.
3 intervalløkter og bra diett en uke det så er vel det i boks.. ICON_WINK

Håper da det. Hadde vært sånn passe greit om det hadde øket til rundt 65 i starten av april. Så kunne jeg utforsket hva noen skikkelig motbakkeintervaller med joggesko i I5 kunne fått til.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889363 13/11/2014 10:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Håper da det. Hadde vært sånn passe greit om det hadde øket til rundt 65 i starten av april. Så kunne jeg utforsket hva noen skikkelig motbakkeintervaller med joggesko i I5 kunne fått til.

Det må du hvertfall ikke finne på nå.. Nå skal det trenes sone 3 og med mindre du skal bli god til å løpe, hva faan skal du med joggesko.. Husk du må trene på det du skal bli god på.. ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1889365 13/11/2014 10:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke oppsettet. F.eks. "1 dag med intervaller i I3 (6x5min/1 min hvile. Øke med 1x5 hver 2. uke)". Betyr det 6x5 uke 1, 7x5 uke 3, 8x5 uke 5, osv.? I så fall har du noen heftige uker foran deg...

Ja. Dragtiden er kort pga. det. Håper dragtiden med kort pause vil være med på å hjelpe på konsentrasjonen og fokus på gjennomføring.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889366 13/11/2014 10:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke oppsettet. F.eks. "1 dag med intervaller i I3 (6x5min/1 min hvile. Øke med 1x5 hver 2. uke)". Betyr det 6x5 uke 1, 7x5 uke 3, 8x5 uke 5, osv.? I så fall har du noen heftige uker foran deg...

Resultatet blir jo bare at han ender opp med å kjøre omtrent samme økter som meg. For å kunne kjøre 10*5, må han ha en intensitet omtrent på nivå som om han skulle kjøre 1*50 (kanskje litt høyere).

Den store forskjellen blir at han har 1 min pause her og der. Det blir bare omtrent som å kjøre øktene ute, altså at man hviler litt i nedoverbakkene. Tror ikke det spiller noen større rolle.

Treningseffekten er sikkert veldig god den, men jeg er glad det ikke er jeg som skal kjøre 8x4 i I4 om 9 uker.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889368 13/11/2014 10:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Økte fra 54 til 61 på 4mnd med i hovedsak sone 1 og 2 trening 4 ganger i uka, hehe! Men der tror jeg også taket stoppet, og det er derfor jeg har hatt lite framgang det siste året med mye rolig, selv om mengden og totalbelastningen har gått opp. Blir utrolig spennende å se hvilke utslag omlegginga av treninga denne vinteren har.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1889371 13/11/2014 10:52
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For meg er progresjon i treninga viktig. Derfor trener jeg mye grunntrening som lange drag i sone 3 og rolige langturer i sone 1 nå. Så korter jeg ned dragtiden og øker intensiteten utover vinter /vår. Dette har ikke noe med formtopping å gjøre. Det har å gjøre med en jevn progresjon. Noe som motiverer meg og som samtidig blir rett for meg psykisk. For meg funker det ikke med knallharde korte intervaller nå. Hodet er rett og slett ikke på plass ennå. 4 x 4 på 400 watt er det vondteste jeg gjør, og da må det mentale være på plass. Og det må jeg bygge opp over tid.

Korte intense intervaller skader jo ikke nå. Men det som tar tid er å bygge terskel. Derfor bør det brukes mest tid på det i grunntreningsperioden. Siste finishen på oksygenopptaket er det mye raskere å ta. Derfor vente med det. Handler om rett prioritering. Det er nå min mening.

Som sagt enig for folk som er proffe.. Det er ikke vi..
Du snakker som at hvis man trener korte harde så utvikler du kun o2, det er ikke sånn at terskel står stille mens du trener de hardøktene.

Ser ikke forskjell på proffer og oss når det gjelder dette. Så det må du forklare nærmere.

Mitt poeng er at du må prioritere å trene på det som gir deg best nytte her og nå. Jeg er fullstendig klar over at korte intense drag også bygger terskel, akkurat som lange litt mindre intense drag også bygger oksygenopptaket. Det er snakk om hva som er mest effektivt. Od da mener jeg at korte intense drag trener oksygenopptaket best, og at lange litt mindre intense drag trener terskel best. Terskelbygging tar tid og bør prioriteres nå.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1889373 13/11/2014 10:57
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas

Økte fra 54 til 61 på 4mnd med i hovedsak sone 1 og 2 trening 4 ganger i uka, hehe! Men der tror jeg også taket stoppet, og det er derfor jeg har hatt lite framgang det siste året med mye rolig, selv om mengden og totalbelastningen har gått opp. Blir utrolig spennende å se hvilke utslag omlegginga av treninga denne vinteren har.

Hvorfor anbefalte du meg da å øke mengde i stedet for å øke andel hardtrening? Jeg sa jo også at jeg hadde trent mye rolig, men nå hadde framgangen stoppet opp. Derfor vil jeg trene mer hardt framover.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1889374 13/11/2014 10:59
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det må du hvertfall ikke finne på nå.. Nå skal det trenes sone 3 og med mindre du skal bli god til å løpe, hva faan skal du med joggesko.. Husk du må trene på det du skal bli god på.. ICON_WINK

Hehe, bena dauer nok ikke av noen sånne økter for å kjenne på I5. Hadde jeg hatt bedre knær kan det til og med hende jeg hadde byttet ut en av intervalldagene i I3 med en skikkelig terskeløkt med joggesko ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1889375 13/11/2014 10:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
For meg er progresjon i treninga viktig. Derfor trener jeg mye grunntrening som lange drag i sone 3 og rolige langturer i sone 1 nå. Så korter jeg ned dragtiden og øker intensiteten utover vinter /vår. Dette har ikke noe med formtopping å gjøre. Det har å gjøre med en jevn progresjon. Noe som motiverer meg og som samtidig blir rett for meg psykisk. For meg funker det ikke med knallharde korte intervaller nå. Hodet er rett og slett ikke på plass ennå. 4 x 4 på 400 watt er det vondteste jeg gjør, og da må det mentale være på plass. Og det må jeg bygge opp over tid.

Korte intense intervaller skader jo ikke nå. Men det som tar tid er å bygge terskel. Derfor bør det brukes mest tid på det i grunntreningsperioden. Siste finishen på oksygenopptaket er det mye raskere å ta. Derfor vente med det. Handler om rett prioritering. Det er nå min mening.

Som sagt enig for folk som er proffe.. Det er ikke vi..
Du snakker som at hvis man trener korte harde så utvikler du kun o2, det er ikke sånn at terskel står stille mens du trener de hardøktene.

Ser ikke forskjell på proffer og oss når det gjelder dette. Så det må du forklare nærmere.

Mitt poeng er at du må prioritere å trene på det som gir deg best nytte her og nå. Jeg er fullstendig klar over at korte intense drag også bygger terskel, akkurat som lange litt mindre intense drag også bygger oksygenopptaket. Det er snakk om hva som er mest effektivt. Od da mener jeg at korte intense drag trener oksygenopptaket best, og at lange litt mindre intense drag trener terskel best. Terskelbygging tar tid og bør prioriteres nå.

Forskjellen er at en proff har bare små marginer å hente, kanskje bare noen få prosent..
Vi er halvdvaske og har et hav å hente..
Motor er viktigst.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1889377 13/11/2014 11:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Motor er viktigst.

Godt å høre. Jeg som pt. er heldvask har mao relativt gode muligheter til forbedring?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1889378 13/11/2014 11:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Resultatet blir jo bare at han ender opp med å kjøre omtrent samme økter som meg. For å kunne kjøre 10*5, må han ha en intensitet omtrent på nivå som om han skulle kjøre 1*50 (kanskje litt høyere).

Den store forskjellen blir at han har 1 min pause her og der. Det blir bare omtrent som å kjøre øktene ute, altså at man hviler litt i nedoverbakkene. Tror ikke det spiller noen større rolle.

Treningseffekten er sikkert veldig god den, men jeg er glad det ikke er jeg som skal kjøre 8x4 i I4 om 9 uker.

Jeg fornekter den litt. Tenker bare at om 2 uker er det 5, og da må jeg bare bite tenna sammen. Samme tankegangen for hver økning. Kun ett drag mer.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889380 13/11/2014 11:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvorfor anbefalte du meg da å øke mengde i stedet for å øke andel hardtrening? Jeg sa jo også at jeg hadde trent mye rolig, men nå hadde framgangen stoppet opp. Derfor vil jeg trene mer hardt framover.

Jeg skjønner bare ikke logikken i at man må øke intensiteten jo bedre du blir. Det betyr jo at man til slutt må opp i sone 4 og 5 på hver økt, når man rekker taket på sone 3.
Jeg er mye enig med det erling sier ICON_SMILE

Redigert av Hoaas; 13/11/2014 11:16.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889383 13/11/2014 11:17
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg fornekter den litt. Tenker bare at om 2 uker er det 5, og da må jeg bare bite tenna sammen. Samme tankegangen for hver økning. Kun ett drag mer.

Ja, det spørs vel litt hvordan han regner. Dersom sonene er watt-baserte, og de er satt "1 gang for alle" i forkant av de 10 ukene, tror jeg at han kan klare dette.

Jeg tror altså at han kan klare å oppnå såpass framgang med dette opplegget, at 5x4 om 2 uker ikke blir så mye tyngre enn 4x4 denne uka, osv.

Da antar jeg at han holder samme intensitet i Watt. Det er det samme som jeg holder på med nå. Jeg bygger på med mer og mer tid for hvert drag. Kroppen er sulteforet på systematisk hardtrening, og tilpasser seg nesten like fort som økningene i varighet fra økt til økt. Det vil si at det ikke blir sååå stor forskjell på 30 min den ene uka, og 60 min 2-3 uker senere.

Dersom jeg skulle brukt puls for å styre intensiteten, hadde det blitt verre. Det samme gjelder dersom jeg hadde "oppdatert" terskel for hver økt. Jeg ser at jeg bruker 30 min nå på å komme opp i samme puls som jeg hadde etter 10 min i starten av perioden. På 60 min-draget endte jeg opp med lavere puls enn jeg gjorde på 30 min-draget et par uker tidligere. Det er systematisk nedgang i puls, og systematisk progresjon i varighet. Det er ensbetydende med bedre form.

Intensiteten er den samme hele veien (i Watt). Den skal endres (økes) snart.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889390 13/11/2014 11:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bare så det er sagt. Jeg aner ikke om dette er veien å gå, men jeg ble litt lei av å synse om trening. Fikk presentert et opplegg jeg umiddelbart synes var fornuftig. Det verste som kan skje er jo at jeg blir syk. Jeg blir ikke overtrent eller noe annet skummelt. Hadde første 4x4 i går og det gikk fint. Det var faktisk deilig å kjøre kortere drag. Opplevde det som mindre slitsomt med en skikkelig 4x4 I4 på spinningsykkelen i gangen enn en 3x15 I3 på balanserulla ute på trappa som jeg kjørte på søndag.

Trøster meg med at jeg mest sannsynlig ikke blir i dårligere form.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1889392 13/11/2014 11:24
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg skjønner bare ikke logikken i at man må øke intensiteten jo bedre du blir. Det betyr jo at man til slutt må opp i sone 4 og 5 på hver økt, når man rekker taket på sone 3.

Det er absolutt ikke poenget mitt. Poenget er at når man er på meget lavt nivå, kan man gjøre hva man vil, og uansett oppnå fantastisk framgang.

Men den rolige treningen vil bare ta deg til et visst nivå (tror jeg). Når du har makset ut den, da må man rett og slett trene hardere. Og nei, det er da vel ingen som tror at sykkelproffer trener utelukkende i sone 5.

Dette var ikke ment som noen "logikk" som du kan ekstrapolere helt opp til olympisk nivå. Det var rett og slett en beskrivelse av forskjellen på treningsopplegg for en som er totalt utrent, og en som ønsker å ta merket i Birken med over 30 minutters margin.

Begge sykler på lavt nivå. Den som er totalt utrent vil oppnå framgang uansett hvordan han trener. Den som vil ta merket i Birken med over en halvtimes margin, bør antakeligvis ha et betydelig innslag av hardtrening.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889394 13/11/2014 11:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
På 60 min-draget endte jeg opp med lavere puls enn jeg gjorde på 30 min-draget et par uker tidligere. Det er systematisk nedgang i puls, og systematisk progresjon i varighet. Det er ensbetydende med bedre form.

Uenig; ikke undervurder effekten av rulletilvenning.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889395 13/11/2014 11:26
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Bare så det er sagt. Jeg aner ikke om dette er veien å gå, men jeg ble litt lei av å synse om trening. Fikk presentert et opplegg jeg umiddelbart synes var fornuftig. Det verste som kan skje er jo at jeg blir syk. Jeg blir ikke overtrent eller noe annet skummelt. Hadde første 4x4 i går og det gikk fint. Det var faktisk deilig å kjøre kortere drag. Opplevde det som mindre slitsomt med en skikkelig 4x4 I4 på spinningsykkelen i gangen enn en 3x15 I3 på balanserulla ute på trappa som jeg kjørte på søndag.

Jeg gjentar: Det finnes INGEN grunn til at dette skulle bli dårlig. Bare pass på at progresjonen blir ambisiøs, men ikke umenneskelig. Det er lov til å prøve på det ingen trodde du skulle klare:) Men man må samtidig ha en viss realisme.

Jeg tror formen kommer til å skyte i været!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1889398 13/11/2014 11:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Opplevde det som mindre slitsomt med en skikkelig 4x4 I4 på spinningsykkelen i gangen enn en 3x15 I3 på balanserulla ute på trappa som jeg kjørte på søndag.

Har du wattmåling eller styrer du kun etter puls?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1889399 13/11/2014 11:32
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
På 60 min-draget endte jeg opp med lavere puls enn jeg gjorde på 30 min-draget et par uker tidligere. Det er systematisk nedgang i puls, og systematisk progresjon i varighet. Det er ensbetydende med bedre form.

Uenig; ikke undervurder effekten av rulletilvenning.

OK, det går kanskje an å se det slik. Altså at "rulletilvenning" er en ikke-nyttig framgang, når målet er maratonrittene til høsten.

Jeg tenkte heller slik: Nå måler jeg meg jo utelukkende på rulla nå, og da er jo rulletilvenning en del av formstigningen. Det å klare å skille det ene fra det andre, anser jeg som vanskelig. Jeg har et utgangspunkt, og jeg har et sluttmål. Det ene måler formen (på rulle) i starten, det andre er ønsket form på slutten av perioden (fortsatt på rulle).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1889401 13/11/2014 11:35
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Opplevde det som mindre slitsomt med en skikkelig 4x4 I4 på spinningsykkelen i gangen enn en 3x15 I3 på balanserulla ute på trappa som jeg kjørte på søndag.

Viktig spørsmål. Hvis sonene er pulsbaserte, tror jeg at opplegget blir meget ambisiøst. For pulsen "oppdateres" for hver økt (selvsagt er pulsen litt utilregnelig, men over tid ser man et system). Det vil si at hver økt vil oppleves tyngre enn den forrige, hvis pulsen skal være lik, men antall repetisjoner økes.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889403 13/11/2014 11:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er absolutt ikke poenget mitt. Poenget er at når man er på meget lavt nivå, kan man gjøre hva man vil, og uansett oppnå fantastisk framgang.

Men den rolige treningen vil bare ta deg til et visst nivå (tror jeg). Når du har makset ut den, da må man rett og slett trene hardere. Og nei, det er da vel ingen som tror at sykkelproffer trener utelukkende i sone 5.

Dette var ikke ment som noen "logikk" som du kan ekstrapolere helt opp til olympisk nivå. Det var rett og slett en beskrivelse av forskjellen på treningsopplegg for en som er totalt utrent, og en som ønsker å ta merket i Birken med over 30 minutters margin.

Begge sykler på lavt nivå. Den som er totalt utrent vil oppnå framgang uansett hvordan han trener. Den som vil ta merket i Birken med over en halvtimes margin, bør antakeligvis ha et betydelig innslag av hardtrening.

Men da er vi egentlig enig, at man bør bruke hele skalaen. Men når du stagnerer da, er vel å øke mengden eneste vei?
En utrent person vil selvsagt bli bedre uansett aktivitet og intensitet.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1889410 13/11/2014 11:47
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
På et eller annet tidspunkt må man nok øke treningsmengdene, ja. Jeg håper at jeg kan forsette å ha framgang lenge nok til at barna har blitt såpass store at jeg har tid til å øke treningsmengdene. Jeg tror potensialet er ganske stort innenfor begrensede tidsrammer. Men hvis man ønsker å fortsette framgangen uten å øke timetallet, da må man antaeligvis øke andelen hard trening (som ØyvindV gjør).

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Oystein L] #1889414 13/11/2014 11:52
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Oystein L

Motor er viktigst.

Godt å høre. Jeg som pt. er heldvask har mao relativt gode muligheter til forbedring?

Du har skjønt det ja..
Desto dårligere form og desto mere dvask er best.. Har man dårlig nok utgangspunkt så er det mest framgang å hente..
Heldvask her og, så dårlig form nå at bare jeg går opp trappa til rullerommet så blir formen bedre, trenger ikke på sykkelen engang.. ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889416 13/11/2014 11:53
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kriss, en god motor må ha mer enn bare høyt turtall. Et godt dreimoment må også på plass.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: erling] #1889418 13/11/2014 11:54
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Kriss, en god motor må ha mer enn bare høyt turtall. Et godt dreimoment må også på plass.

Igjen, du trener ikka bare det ene og det andre står stille..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1889419 13/11/2014 11:55
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Heldvask her og, så dårlig form nå at bare jeg går opp trappa til rullerommet så blir formen bedre, trenger ikke på sykkelen engang.. ICON_SMILE

Legg deg på soffan og spis en 2-litring med is du nå, så blir det enda lettere å komme i form til våren ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889426 13/11/2014 12:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På et eller annet tidspunkt må man nok øke treningsmengdene, ja. Jeg håper at jeg kan forsette å ha framgang lenge nok til at barna har blitt såpass store at jeg har tid til å øke treningsmengdene. Jeg tror potensialet er ganske stort innenfor begrensede tidsrammer. Men hvis man ønsker å fortsette framgangen uten å øke timetallet, da må man antaeligvis øke andelen hard trening (som ØyvindV gjør).

Så hvis man har 300 timer, om man gidder og klarer kan man fint kjøre langtur i sone 3, i tillegg til intervallene i sone 4? Har hatt noen av de sone 3 langturene på ski, klarer det neppe på sykkel.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1889428 13/11/2014 12:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ser at wattmåler hadde vært en fordel, men så lenge pulsen kommer opp mot toppen av I4 så kan ikke belastningen være så halvgal, spesielt når det går på jevn motstand.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1889433 13/11/2014 12:15
sveinaa Offline
More than words
More than words

Viktig spørsmål. Hvis sonene er pulsbaserte, tror jeg at opplegget blir meget ambisiøst. For pulsen "oppdateres" for hver økt (selvsagt er pulsen litt utilregnelig, men over tid ser man et system). Det vil si at hver økt vil oppleves tyngre enn den forrige, hvis pulsen skal være lik, men antall repetisjoner økes.

Det blir å kjøre på tilnærmet lik motstand med puls som kontroll. Kan ikke stille inn watt, men kan stille inn motstand og kontrollere med kadens sånn at det blir mulig å kjøre tilnærmet likt fra gang til gang. Detter jeg ut av sonen på puls tror jeg uansett det vil være mulig å kjøre litt hardere. Tror det er løsbart.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1889448 13/11/2014 12:49
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det er helt sikkert løsbart, og du kjenner det ganske godt når det ikke er mulig å gjennomføre lenger. Det er det minste problemet:)

Men dersom man ønsker å planlegge progresjon, må man ha et bevisst forhold til egenskapene til de parameterne man måler ut fra. Motstand/kadens-varianten din blir jo i prinsipp det samme som en watt-måler. Puls blir helt annerledes.

På økt 1 var jeg oppe i 85 % av makspuls etter 30 min.
På økt 5 var jeg på 79 % av makspuls etter 30 min.

Derfor kunne jeg fortsette i en halvtime til på økt nr 5. Hadde jeg vært oppe i 85 % av makspuls etter en halvtime på økt nr 5, hadde jeg nok slitt med å gjennomføre.

Hvis du skal styre slik at pulsen blir omtrent lik for hver gang, må intensiteten (motstand x kadens) økes i takt med formstigningen. Da kan du ikke forvente å kunne doble draglengden i løpet av noen uker, i tillegg. Da blir det veldig hardt:)

Side 35 av 132 1 2 33 34 35 36 37 131 132

Moderator  support