Nå har jeg aldri bedt noen om å skyte droneflygerne heller...
Jeg ser på det som en uting at droner nå har blitt såpass billige og lettflyvende at du ikke lengre har den naturlige IQ-sperren for å bruke det. Være seg ulykkessteder hvor helikoptre ikke ønsker droner sugd inn i propellen, personer som lurer på hva naboen, evt kjendisen, i 5- etasje av blokka gjør etter mørkets frembrudd eller de som ønsker å få unike naturbilder og forstyrrer hekkende fugler etc.
Det er desverre en del personer som ser på forbud som en mulighet til å gjøre noe unikt som andre ikke ville gjort.
Problemet har ikke blitt grusomt stort, men det er et potensiale for det, og jeg håper det kommer regelverk inn før det blir et problem.
Regelverket er der og det er strengt nok i massevis. Man må søke og ha tillatelse for å filme fra luften. Dette får man ikke uten videre.
For flyving uten kamera gjelder samme regler som modellfly.
Dette er ikke droneflyvning. Når man styrer modellen på samme måte som et modellfly og navigerer med direkte sikt til modellen er det modellflyreglement som gjelder. Uansett om man har kamera ombord eller ikke. Det er media som har gått i fella og kaller alt for droneflyvning.
For FPV (man flyr via live bilde sent fra modellen) gjelder egne regler.
For ekte droner UAV er det igjen helt eget regelverk, og det er restriktivt og man må søke for å få lov.
Samme problematikk som andre forbrytelser. Regelverket ligger der, strafferammer er definerte.
Allikevel velger noen å bryte reglene.