Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Noen som kan litt om radiostyrte helikopter?

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Lunix] #1889921 14/11/2014 15:50
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lunix
Sitat: Espen J
Nå har jeg aldri bedt noen om å skyte droneflygerne heller...

Jeg ser på det som en uting at droner nå har blitt såpass billige og lettflyvende at du ikke lengre har den naturlige IQ-sperren for å bruke det. Være seg ulykkessteder hvor helikoptre ikke ønsker droner sugd inn i propellen, personer som lurer på hva naboen, evt kjendisen, i 5- etasje av blokka gjør etter mørkets frembrudd eller de som ønsker å få unike naturbilder og forstyrrer hekkende fugler etc.

Det er desverre en del personer som ser på forbud som en mulighet til å gjøre noe unikt som andre ikke ville gjort.

Problemet har ikke blitt grusomt stort, men det er et potensiale for det, og jeg håper det kommer regelverk inn før det blir et problem.

Regelverket er der og det er strengt nok i massevis. Man må søke og ha tillatelse for å filme fra luften. Dette får man ikke uten videre.

For flyving uten kamera gjelder samme regler som modellfly.

Dette er ikke droneflyvning. Når man styrer modellen på samme måte som et modellfly og navigerer med direkte sikt til modellen er det modellflyreglement som gjelder. Uansett om man har kamera ombord eller ikke. Det er media som har gått i fella og kaller alt for droneflyvning.

For FPV (man flyr via live bilde sent fra modellen) gjelder egne regler.

For ekte droner UAV er det igjen helt eget regelverk, og det er restriktivt og man må søke for å få lov.

Samme problematikk som andre forbrytelser. Regelverket ligger der, strafferammer er definerte.
Allikevel velger noen å bryte reglene.

Jeg tviler ikke på at det stemmer det du sier, men når teknikkmagasinet som er lenket til lengre oppe selger "droner" med kamera til 800 kroner, så er det også lett tilgjengelig for folk uten intensjon om å sette seg inn i noe regelverk eller melde seg inn i noe klubb etc.

Redigert av Espen J; 14/11/2014 15:51.

Trønder osv
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: HaraldW] #1889929 14/11/2014 17:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HaraldW
Men - det var vel en del profeter som varslet verdens undergang (i den grad en naken nabokone representerer undergangen..) da mobiltelefoner fikk kameraer også.

Undergang og undergang, men det er vel delvis et problem at ungdommen i dag dusjer i underbuksa eller badeshortsen i fellesgarderoben fordi de ikke tør å ta sjansen på å bli fotografert i smug av noen som liksom snakker i telefon.

Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: ØyvindHr] #1889933 14/11/2014 17:52
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: ØyvindHr
Sitat: Lunix

Modellflygere og syklister har forøvrig samme formel for anntall fly/sykler man må ha "n+1"

Så mange sykler har jeg ikke plass til. Trur det er ca 10-12 modellfly i hangaren som desverre ikke får luftet seg så ofte som før :-(

Har dessverre ennå fler, men skal allikevel ha ett til ICON_SMILE

-------------------------------
NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Tange] #1890468 17/11/2014 08:35
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Og når vi er inne på RTF eller BNF.
Dattera har lyst på en litt større helikopter og jeg ser litt på det med RTF/BNF.
Blade har helikoptre (samme modell) som kan kjøpes både med og uten radio. Betyr dette at hvis man kjøper en RTF (spectrum2?) så kan radioen (i det minste i noen tilfeller) også brukes til å styre andre helikoptre (BNF?) eller går dette bare en vei.
BNF kan styre 'alle', RTF kan bare styre helikopteren den er 'låst' til.

Back on track..
Radioene som følger med RTF-modellene er beregnet for den aktuelle modellen. Du kan nok binde en radio til en tilsvarende eller nesten lik modell, men i utgangspunktet er radioen beregnet på den bestemte modellen. I tillegg er disse radioene temmelig simple.

Er dattera interessert i et litt større helikopter ville jeg satset på en BNF-modell og en rimelig radio, slik som Spektrum DX6i som nå selges for under tusenlappen på Smallsize. Om det kun blir med den ene modelllen for henne, har hun er radio som har mye bedre følsomhet på stikkene og flere innstillingsmuligheter. Om hun blir flink pilot kan det hende hun vil skaffe seg en modell til, og da slipper hun jo å kjøpe radio. DX6i har ti minner, og det holder for de fleste. I tillegg kan det slumpe til at far også vil prøve seg, og da går det an å dele radio ICON_WINK

Harald

NOTS
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: Polly] #1890482 17/11/2014 09:17
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Noen som har erfaringer med Turnigy radioer fra HK?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store..._Firmware_.html

Evt en som kanskje kommer under tollgrensa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store...er_Mode_2_.html

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Noen som kan litt om radiostyrte helikopter? [Re: helomoto] #1890594 17/11/2014 12:41
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: helomoto
Noen som har erfaringer med Turnigy radioer fra HK?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store..._Firmware_.html

Evt en som kanskje kommer under tollgrensa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store...er_Mode_2_.html

Lurer på om Hobbyking er en rimeligere avart av Blade/ Spektrum. Problemet med radioen under tollgrensa er fravær av minne. Da forsvinner vitsen bort for min del. Jeg MÅ ikke kjjøpe på nett liksom. På den dyrere radioen er det minne, selvom jeg ikke helt skjønte hvor mange. Og med den dollarprisen, pluss toll og frakt, ville jeg heller satset på en DX6i fra Smallsize, kjøpt i Norge.

Harald

NOTS
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå