Skal bytte lager her og må ut med gjengering (ring nut) for å komme til.. Må jeg kjøpe dette latterlig dyre verktøyet http://www.deler.no/Produkter/DT-Swiss-240-Gjengering-Avtager-Stål--passer-240--340--350-og-440-75011-p0000002540
Eller er det noen som har et bra triks? Jeg skal altså bytte lager nr 32 og må ut med del nr 34.
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188824610/11/201418:06
Du må ha verktøyet, det sitter noe så helt vanvittig fast. Du kan låne mitt om du vi (kjøpte en noe billigere kopi på eBay). Du må også ha en solid skrutvinge, du kan forsåvidt låne min om du ikke har. Send PM.
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188830810/11/201420:09
Ok. Skjønner.. Rengjorde og det virka ok, var det på andre sida som var tregt så slengte det sammen igjen.. Tar kontakt om jeg trenger å låne, flott det! Har nå kommet til frem navet.. Skjønner ingen ting der heller, hvordan få ut lagrene der da? Har tatt av koppene, men er jo ei hylse mellom lagrene som er 15mm den og så kommer jo ikke til å få banka de ut.. Hva er det jeg ikke skjønner her da?
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188832210/11/201420:34
For å bytte lagrene i bosset brukte jeg en ikke-autorisert guide på nett:
Replacing the bearings in the DT Swiss 240S freehub The spacer between the 2 bearings in the freehub can be pushed to one side allowing the outer bearing to be drifted out with a punch. Comes out easily. The spacer then falls out revealing the big circlip holding the inboard bearing in place. Once that is removed the inboard bearing is also drifted out easily and both have now been replaced. Hurray - no more play in the wheel.
Once you know how it all goes together it's an easy hub to work on. You only need the DT ring tool if you're having to replace the internal hub bearing on the drive side and this probably won't need doing that often. The non drive side bearing is easy to replace as are (once you know how it goes together) the freewheel bearings.
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188847711/11/201410:28
Jepp.. Fant den samme bruksanvisningen til slutt! Den 240 manualen ser ikke ut til å være oppdatert med utgave med 15mm hylse.. 350 manualen side 19 viser det, men heller ikke den har noe forklaring på hvordan få de ut med denne typen. Men stemte som han sa, spaceren ga etter den så man fikk banke ut det ene, tatt ut spaceren og banka ut det andre. Hva er egentlig vitsen med den spaceren?
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188850511/11/201411:29
Du kan låne mitt verktøy hvis du trenger, Kriss. Når jeg ikke trenger den lenger, for jeg har faktisk brukt ganske mange timer i samme ærend selv i dag. Den forbanna ringen sitter noe inni granskauen godt fast! Jeg har prøvd alt mulig, men selv med verktøyet i skrustikke klarer jeg ikke rikke den. Nå prøver jeg å la den godgjøre seg over natten i en 50/50-blanding med aceton og transmisjonsolje (som jeg googla meg fram til skulle være så genialt), så bryter jeg meg på den på nytt i morra. Jeg elsker DT240s, men dette er ei grov ripe i lakken.
Omtrent samme erfaring her. Jeg knakk den første skrustikka mi i forsøket på å få løs ringen. Den nye skrustikka tåler mer, så da var det nære på at indre organer røk når jeg tok i som verst. Heldigsvis løsnet den før jeg kom fysisk eller mentalt til skade. Helt utrolig at det lille navet takler kreftene uten problemer, synes jeg. Kanskje lurt å løsne denne ringen en gang i året?
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188949713/11/201414:55
Ja, ikke dumt. Ei natt med bløtlegging hjalp dessverre ikke, selv med verktøyet i skrustikke og knallhard jobbing med hele kroppen. Noen med gode tips?
Hvis du har en hjelper kunne du kanskje prøve å montere en lang vektarm på hjulet, eks. 2m 2x4". Det er jo en utfordring å feste denne godt uten at den belaster eikene. Hjelper må til for å sikre at verktøyet får godt inngrep.
Om du har slagtrekker, og får til å feste verktøyet til denne, så kan det kanskje hjelpe? (Virker dog lite sannsynlig med tanke på det momentet man får ved å ta i det man klarer på hele hjulet).
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#188950313/11/201415:01
Jeg fikk løs ringen etter å ta tømt noen liter kokende vann over navet. Alu varmes opp raskere enn stål, så hvis man er rask vil varmeutvidelse hjelpe.
Å løsene ringen en gang i blant gjelper lite, da den strammes hver gang man trår på pedalene. Hvis man smører på litt kobberpasta e.l. på gjengene så blir det kanskje litt lettere å få den løs neste gang.
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: j-aa]
#188950513/11/201415:03
Gjengene må fettes ja, men fettet vil ikke forbli der til evig tid. Derfor tenkte jeg det kunne hjelpe å løsne, ta på nytt fett, og feste igjen, f.eks. årlig.
Gjengene må fettes ja, men fettet vil ikke forbli der til evig tid. Derfor tenkte jeg det kunne hjelpe å løsne, ta på nytt fett, og feste igjen, f.eks. årlig.
Vask rein gjengene og smør med alufett, det blir der nesten inn i evigheten.
Skal nok fette opp godt hvis jeg bare får åpna jævelskapen. Kjøpte en sånn i dag som jeg har peisa på rikelig av. Tanken er at kulden skal få metallet til å trekke seg sammen sånn at olja kommer lettere til, så får vi se hvor godt det funker. Noen som har tips til andre potente penetrerende oljer?
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#189008215/11/201410:23
[lufte_frustrasjons-post]Den forbanna ringen sitter bom fast! Nå har jeg også prøvd å la ringen ligge i bløt i sitronsaft og cola (http://www.parktool.com/blog/repair-help/seized-seatposts-and-stems), men ikke faen om den rikker seg. Har også prøvd å la det renne glovarmt vann fra springen på selve navkroppen og kjøle ned stålringen med nevnte spray fra biltema for å få en temperaturforskjell, men nei ... Må skaffe meg kraftigere skrustikke også, for når vi er flere som tar i hjulet gir bare kjeften på den etter. Kanskje jeg bare må kjøpe et nytt nav?[/lufte_frustrasjons-post]
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#189009415/11/201411:15
Etter to dager til med dynking i penetrerende oljer og cola, lån av ei gammel smijernskrustikke, grundig omgang med varmluftpistolen og to sett ekstra hender løsnet ringen med et stort smell, nesten som et pistolskudd. Stor glede!
Re: DT 240 - bytte lager på drivside.
[Re: Kriss]
#189113418/11/201414:26