Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Snake Oil!

Re: Snake Oil! [Re: Johnny Yuma] #1887683 08/11/2014 22:20
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Johnny Yuma

Tror du kara på Nordost vikler sammen noe lampettledninger og tenker at dette selger vi til duster for blodpris?

Nei, de fleste 'hifi' kabelmerkene driver ikke med kabel, det er det større produsenter som f.eks belden som gjør. Typisk så vil disse designerkabelmerkene spesifisere en eller annen plast og kontaktdesign som ser passende 'bling' ut fra en palett de store kabelprodusentene kan lage.

hifikabelfolka er i hovedssak markedsføringsorganisasjoner som selger seg inn til hifibutikkene der produktet er å gi butikkene noe de kan selge til enorm margin.

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887685 08/11/2014 22:30
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Det mest gledelige med siden fra SG er at de reklamerer med at de tar innbytte på mitt pent brukte Valhalla-sett når jeg kjøper nye Odin Supreme. Mellomlegget blir jo da trolig langt under 182.000.- Så det var jo gode nyheter.

Synes forøvrig det er helt greit at hi-fi-sjappene har greie marginer på kabler. "Support your LH-FS" sier visst regelen.

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887689 08/11/2014 23:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Greie marginer blir vel en underdrivelse i dette tilfellet, men mulig det bare er meg...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Snake Oil! [Re: Anders A-R] #1887693 08/11/2014 23:26
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
De legger da ikke skjul på så mye:

Nordost nok en ganDe kablene til 180 000 var da ganske realt og ærlig, de er helt åpne på hva det er de selger, nemlig magi:
Quote:
Nordost nok en gang hentet fram tryllestaven.

Hvem her kan sette en pris på sånt spør nå jeg.

Hvorvidt de tror på dette selv, så tror jeg det. Det er to alternativer:
- Leve av å skape en bløff og overbevise mange andre over lang tid at det er sant, mens en stor andel ser på deg som en idiot, noe du selv vet du ikke er.
- Leve i en tro (ikke ulikt en del prester, imamer m.fl.) om at du har funnet noe som rett og slett er bedre, for de som forstår. Så messe om det til de som vil høre, og heller se ned på de stakkarsene (som oss) som ikke verdsetter forskjellen.

Jeg tror den første vil være en påkjenning over tid, den andre kan man leve med et langt liv.
g hentet fram tryllestaven.

Re: Snake Oil! [Re: MuddyBear] #1887725 09/11/2014 09:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En dag pusser jeg Forbrukerrådet på Hi-Fi-sjarlatanene. Dette er ikke lovlig markedsføring. Det skulle fryde meg å se dem måtte ta ned alt det subjektive kvasivitenskapelige vissvasset de lurer kundene sine med.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: GeirK] #1887735 09/11/2014 09:58
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: GeirK
En dag pusser jeg Forbrukerrådet på Hi-Fi-sjarlatanene. Dette er ikke lovlig markedsføring. Det skulle fryde meg å se dem måtte ta ned alt det subjektive kvasivitenskapelige vissvasset de lurer kundene sine med.

Som nevnt liker jeg å dra frem disse:
http://www.linn.co.uk/all-products/accessories/k20-loudspeaker-cable

Linn som har produkter godt opp i ekkeldyr prisklasse anbefaler egne høyttalerkabler til 70NOK per meter. Rimeligere kabler er og sikkert mer enn plenty, men det slår meg at høyttalerkabler til 180 000,- kun tilbyr magi - intet annet.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887742 09/11/2014 10:33
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Kjedelig at ingen lenger gidd bite på og motargumenter disse bedrevitertrådene;-)
Men hvorfor ikke ta tak i andre produkter som selges under misvisende reklame? Det finnes vel et hav av de?

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887761 09/11/2014 12:37
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Musikkanlegg er merkelige greier. Selv kjøpte jeg et par SA XP30 av nettopp Soundgarden. De er utrolig små og lettplasserte, og fungerer svært godt til både TV og musikk. Det er akkurat plass til en potteblomst på toppen. Prisen var nokså beskjeden da jeg kjøpte dem. Likevel har de solgt så dårlig at det ser ut til at System Audio har gitt dem opp for det europeiske markedet. Jeg vet ikke, men tror grunnen rett og slett kan være at høyttalerne er for diskrete. De ser liksom ikke ut til å være noe tess, og så billige som de var, kan de jo umulig være bra. Folk stoler ikke på egne ører, og waf-faktor er åpenbart en myte.

Men USB-kabler til fantasipriser selger åpenbart bedre.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Snake Oil! [Re: lektorHaugen] #1887772 09/11/2014 13:32
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Fine farger og linjer på det bildet i bakgrunnen der, fra produsentens hjemmeside eller egen stue?

Jeg skjønner ikke hvorfor en USB kabel skulle ha noe å si for kvaliteten på lydsignalet, så lenge det ikke er problemer med brudd på linja, eller intermitterende brudd på signalet. Er det ikke bare 0 og 1 som overføres? Er det overføringshastigheten som påvirkes, hvis kabelen er det svakeste leddet i en sammenhengende kjede?

Lyd må ha mye med sales pitch å gjøre. Jeg skulle kjøpe meg en AD/DA og eneste testen jeg kunne finne som sammenliknet disse, var en tråd med loopback testing på gearslutz sitt forum. Men når jeg hører på wav-filer fra PCen, så hører jeg ikke en dritt forskjell på en audiointerface til rett over tusen spenn, og en som koster en god sykkel.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Snake Oil! [Re: GeirK] #1887784 09/11/2014 14:39
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig

Hvis det er slik at du har innsikt til å bevise at en verdensomspennde bransje lurer kundene sine, og at dette strider mot regler om markedsføring evt annen lovgivning. Hvorfor tar du ikke affære umiddelbart?

Kan du, gjerne med utgangspunkt i de eksemplene som det er linket til ovenfor, fortelle hva som er evt. uriktig, og hvilken lovbestemmelse de har brutt?

Re: Snake Oil! [Re: Johnny Yuma] #1887787 09/11/2014 14:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"overlegen lyd!" er vel ein ganske tvilsom påstand når det er tale om USB-kabel.

Re: Snake Oil! [Re: -Jan] #1887795 09/11/2014 15:36
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Sitat: -Jan
"overlegen lyd!" er vel ein ganske tvilsom påstand når det er tale om USB-kabel.

Jeg tror du faller for en vanlig tabbe.. nemlig at du tillegger det som er skrevet en del antakelser. Nå leste jeg den kun en gang, men så vidt jeg kan se, sier de ingen ting om at det er overlegent andre USB kabler. Bare at USB kabelen deres gir overlegen lyd. Alt de trenger da å vise er at USB kobling (som er rent digitalt) gir mindre tap enn annet, og var det jeg som skulle forsvare det, ville jeg henvist til analog overføring.
Og da stemmer dette!
Så er det opp til kjøper om de vil kjøpe design eller ikke. ICON_SMILE

Før man er for kritisk til å ta 1600 for design, ta en titt på Egget fra Arne Jacobsen.
http://www.voga.com/no/egget-stolen.html
Design originalen koster vel ca. 65 000kr mer enn det koster å produsere den.
Er det noe mer svindel?

Re: Snake Oil! [Re: MuddyBear] #1887799 09/11/2014 15:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MuddyBear
leste jeg den kun en gang, men så vidt jeg kan se, sier de ingen ting om at det er overlegent andre USB kabler.

Jo, dei skriv bl.a. at "overlegen byggekvalitet legger opp til overlegen lyd".

Dei skriv også at kabelen sett ein ny "ytelsesmessig standard når det kommer til PC-lyd."

Re: Snake Oil! [Re: Papegøyal] #1887814 09/11/2014 16:42
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Papegøyal
Fine farger og linjer på det bildet i bakgrunnen der, fra produsentens hjemmeside eller egen stue?

Det er fra landstedet...

Neida. Min stue er ikke særlig fotogen, så jeg stjal et bilde fra nettet.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Snake Oil! [Re: anonym] #1887820 09/11/2014 17:09
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous

Lurer fælt på hva de har brukt for å måle strømhastigheten inni kabelen med....

Dette er trivielt å måle. Sett på en spenning på enden på en kabel med åpen ende, og vent på at at strømmen treffer enden, og reflekteres. Oscilloskop og signalgenerator. Eller mål stående bølger vs. frekvens. Transmisjonslinjeteknikk. Ikke særlig relevant for lydfolk.

Re: Snake Oil! [Re: Johnny Yuma] #1887857 09/11/2014 18:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan du, gjerne med utgangspunkt i de eksemplene som det er linket til ovenfor, fortelle hva som er evt. uriktig, og hvilken lovbestemmelse de har brutt?

Med mindre Hi-Fi-bransken kan dokumentere at kabler og komponenter gir "mer presisjon" og "større dybdeperspektiv" og alt det andre udokumenterte subjektive påstandene de lirer av seg, så strider påstandene mot markedsføringslovens §3.

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring
Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.
Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: vortex surfer] #1887859 09/11/2014 18:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vortex surfer
Kjedelig at ingen lenger gidd bite på og motargumenter disse bedrevitertrådene;-)
Men hvorfor ikke ta tak i andre produkter som selges under misvisende reklame? Det finnes vel et hav av de?

Ja - jeg tror dem som hører forskjell på ting det teoretisk ikke skal gå an å høre forskjell på, etter hvert enten skjønner at de ikke har gode argumenter i møte med oss som har høyskoleutdannelse i elektronikk og signalbehandling og i tillegg har lest nok hobbypsykologi til å forstå hva som mest sannsynlig er forklaringen på opplevde forskjeller. Noen av dem tror jeg også har endret syn etter de nokså mange og til tider intense debattene vi har hatt om dette her inne.

Jeg velger Hi-Fi siden elektronikk er mitt fag.

- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: GeirK] #1887861 09/11/2014 18:53
Akaly Offline
Veteran
Veteran

Med mindre Hi-Fi-bransken kan dokumentere at kabler og komponenter gir "mer presisjon" og "større dybdeperspektiv" og alt det andre udokumenterte subjektive påstandene de lirer av seg, så strider påstandene mot markedsføringslovens §3.

§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring
Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.
Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Jeg er svært spent på dokumentasjonen disse lydkabelprodusentene kommer til å hoste opp, hvis noen tilfeldigvis etterspør det. ICON_SMILE

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887869 09/11/2014 19:01
Ronny1969 Offline
Entusiast
Entusiast
Husker noen år tilbake når jeg målte hørselen til en slik hifi guru, som mente at avvik på typ 2dB i et høyttalerelement var helt katastrofalt. Viste seg jo at han hadde et 30dB hørselstap i diskanten. Fyren gikk jo helt i kjelleren ICON_SMILE
I en blindtest tviler jeg sterkt på at noen klarer å høre forskjell på en Claes Ohlsson høyttalerkabel, og 180000 kroners kabelen.

Redigert av Ronny1969; 09/11/2014 19:04.
Re: Snake Oil! [Re: Ronny1969] #1887873 09/11/2014 19:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ronny1969

I en blindtest tviler jeg sterkt på at noen klarer å høre forskjell på en Claes Ohlsson høyttalerkabel, og 180000 kroners kabelen.

Jeg finner ingen andre grunner til at James Randi fremdeles ikke har delt ut sine $1M.

http://gizmodo.com/305549/james-randi-of...bles-are-better

- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887895 09/11/2014 20:15
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis dere er så skråsikre på at hi-fi-bransjen lurer folk, hvorfor er det da ingen som tar ansvar og tar dette opp med myndighetene? Mens forbrukere verden over punger naivt ut i sin endeløse jakt på den perfekte lyden, så sitter det kunnskapsrike mennesker rundt omkring og forholder seg fullstendig passive(med unntak av å blåse seg opp på terrengsykkelforum) til denne urett. En skandale !

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887909 09/11/2014 20:55
sverreb Offline
Besatt
Besatt
1. Det er neppe noen prioritert oppgave å stoppe de som lurer penger av folk som er villige til å hive hundretusner på underholdningsutstyr

2. Bransjen vokter seg vel frå å skrive noe som er entydig og etterprøvbart i annonsene sine, de antyder og bruker blomstrende språk i skriftlig matriale.

Re: Snake Oil! [Re: Johnny Yuma] #1887923 09/11/2014 21:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis dere er så skråsikre på at hi-fi-bransjen lurer folk, hvorfor er det da ingen som tar ansvar og tar dette opp med myndighetene?

De som lar seg lure, lar seg jo lure frivillig, og virker endog til å være fornøyd med å bli lurt. Selv om bransjen har klare paralleller til alternativ behandling, er det heller ingen som blir syke eller dør av å svi av tusenvis av kroner på forventingsbias og placebo i kabler og signalkilder i stedet for å legge pengene i høyttalere - i allefall skal det mye til.

- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: Johnny Yuma] #1887938 09/11/2014 22:37
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis dere er så skråsikre på at hi-fi-bransjen lurer folk, hvorfor er det da ingen som tar ansvar og tar dette opp med myndighetene? Mens forbrukere verden over punger naivt ut i sin endeløse jakt på den perfekte lyden, så sitter det kunnskapsrike mennesker rundt omkring og forholder seg fullstendig passive(med unntak av å blåse seg opp på terrengsykkelforum) til denne urett. En skandale !

De som kjøper det latterlig dyre utstyret, enten fordi de lar seg lure eller fordi de synes det er gøy å ha det dyreste uansett og har råd til det, er med på å sponse oss andre ved at f eks Soundgarden overleve med lav margin på ting vi kjøper fordi de har høy margin på det tullingene kjøper. Så ikke si noe til tullingene.

Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887939 09/11/2014 22:39
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Skal det være noen kabelstøtter?
Sitat: russandrews.com
Elevate your music
  • Reduce the effect of vibrations in the floor on your speaker cables
  • Sets of 2 or 4
It's well known that mechanical vibrations (from equipment, from loudspeakers) affect the performance of Hi-Fi equipment. The internal components are microphonic - meaning that they convert vibrations into small electrical signals that mix with the signal an pollute the sound audibly.

Kimber's Monocle and Select speaker cables recognise this too, and use a unique acoustic damping core - X38R. But it makes sense to lift any speaker cable away from one area where vibrations are often highest - the floor.

Our cable elevators do the job simply and elegantly. Made from beech and supplied in sets of two or four, use them to lift your speaker cables 4cm (1.5") off the floor surface. They'll happily stand unaided on wooden or laminated floors but for carpeted surfaces you need to screw them down so they stand securely. Screws included

Eller hva med en optical disc finalizer?

Sitat: 6moons
1,000,000-lux strong flash light makes your CD or DVD more natural.

Re: Snake Oil! [Re: trondmm] #1887942 09/11/2014 22:55
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Sitat: trondmm
Skal det være noen kabelstøtter?
Sitat: russandrews.com
Elevate your music
  • Reduce the effect of vibrations in the floor on your speaker cables
  • Sets of 2 or 4
It's well known that mechanical vibrations (from equipment, from loudspeakers) affect the performance of Hi-Fi equipment. The internal components are microphonic - meaning that they convert vibrations into small electrical signals that mix with the signal an pollute the sound audibly.

Kimber's Monocle and Select speaker cables recognise this too, and use a unique acoustic damping core - X38R. But it makes sense to lift any speaker cable away from one area where vibrations are often highest - the floor.

Our cable elevators do the job simply and elegantly. Made from beech and supplied in sets of two or four, use them to lift your speaker cables 4cm (1.5") off the floor surface. They'll happily stand unaided on wooden or laminated floors but for carpeted surfaces you need to screw them down so they stand securely. Screws included

Eller hva med en optical disc finalizer?

Sitat: 6moons
1,000,000-lux strong flash light makes your CD or DVD more natural.

Lekkert!

I CD-ens barndom hadde man jo og den grønne tusjen. Grønnfargen var påstått å refletere lys med samme bølgelengde som laseren (tydeligvis grønn den og) i spilleren. Tusjen skulle da sørge for t platen ikke "lakk" lys, og dermed beholde alle sine 00111 101010 -er osv...

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887948 10/11/2014 00:17
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Denon nettverkskabel til 2-3K for en meter var jo også ei perle som ble solgt av de samme som hadde grønn tusj, har funnet mye bedre løsninger som er gratis og kommer til å fortsette å bruke dem.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Snake Oil! [Re: tmork] #1887952 10/11/2014 06:31
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: tmork

I CD-ens barndom hadde man jo og den grønne tusjen. Grønnfargen var påstått å refletere lys med samme bølgelengde som laseren (tydeligvis grønn den og) i spilleren. Tusjen skulle da sørge for t platen ikke "lakk" lys, og dermed beholde alle sine 00111 101010 -er osv...
Jeg kjøpte den ICON_LAUGH

Stig

Re: Snake Oil! [Re: Furu] #1887967 10/11/2014 07:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tusjen var grønn siden det angivelig skulle være den mest komplimentære fargen til det infrarøde laserlyset slik at lyset ble absorbert. Jeg var innom elokal Hi-Fi-butikk for å diskutere dette, og det var da skepsisen min til denne bransjen begynte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Snake Oil! [Re: GeirK] #1887999 10/11/2014 08:44
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Tusjen var grønn siden det angivelig skulle være den mest komplimentære fargen til det infrarøde laserlyset slik at lyset ble absorbert. Jeg var innom elokal Hi-Fi-butikk for å diskutere dette, og det var da skepsisen min til denne bransjen begynte.

Nå er jo det selve verstingen, og eksempelet alle kjenner og bruker. "Aufioprism CD Stoplight" er forresten i salg fremdeles.

Og jeg må litt flau innrømme at jeg har CD-er fra rundt 1990 med grønn kant i hylla fremdeles. ICON_WINK

Det finnes mange etterrettelige hifi-produsenter også, men du har selvsagt rett i at dette er en bransje der man kanskje oftere enn vanlig bør skru svada-retektoren opp til maks følsomhet når man går for å handle.

Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support