Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna

Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna #1885975 05/11/2014 11:49
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg kjøpte et minnekort til action-kameraet (microSD). Det skulle hentes i butikken (Collect@store). Det ble betalt i butikken, og jeg gikk til lagret med kvitteingen. Etter at den ansatte forsvant lenge inn på lagret, prøvde han å levere en minnebrikke med kvitteringen på toppen. "Værsågod". Jeg tar vekk kvitteringen, og ser at det er feil versjon.
Han taster litt på datamaskinen, og sier at det er samme pris. Jeg påpeker atter en gang at det ikke var det jeg kjøpte. Samtidig påpeker jeg at det han sammenlikner med er fullpris på det kortet han hentet med nedsatt pris på kortet jeg skulle ha. Det er 200 kr forskjell, men viktigere er at kortet jeg bestilte hadde større lesehastighet, slik at det tåler alle muligheter på kameraet.

Han forteller meg da at han "ikke fant det kortet jeg skulle ha". Så nå har han innrømmet at han med overlegg prøvde å svindle meg. Jeg sier at de må vite hva de driver med. Han forsvinner inn på lagret igjen, og kommer etter en stund tilbake med riktig kort. Han lot meg ikke kontrollere det før han åpnet boksen det lå i. Enda et tegn på at han visste hva han hadde gjort.

Nå kan man jo si at dette var et engangstilfelle, men dette er andre gang jeg har benyttet meg av dette lagret. Den første gangen kjøpte jeg en luftrenser (pga allergier), og fikk utlevert en tidligere åpnet boks. Jeg spurte allerede på lagret om det var ny og fin, noe de mente at den var (jeg angrer selvfølgelig i ettertid på at jeg ikke åpnet esken der og da, men det var kø der). Vel hjemme ser jeg at den ikke ser særlig pen ut (blant annet har ledningen fått gjennomgå) og mangler fjernkontrollen. Vel tilbake i butikken innrømmer de at dette er en utstillingsmodell. Jeg måtte krangle skikkelig for å få dem til å ta tilbake esken slk at jeg kunne hente en ny på Lefdal Storo.

Dere er herved advart. Jeg misliker svært slik svindelkultur i butikkene, og mener det er viktig å gjøre noe med det. Når i tillegg kassadamen begynte med mind games, så er dette en ukultur på dette stedet. Jeg kan ikke fordra det, men vær gjerne uenig.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886008 05/11/2014 12:25
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Burde ikke overraske. Ettersom ateismen i samfunnet gjennomsyrer stadig flere hjerter i samfunnet forsvinner også den gamle moral. "Du skal ikke stjele, lyve osv." Det primære gjenværende som hindrer at folk gjør gale ting er frykten deres for å bli oppdaget og straffet etter en lov.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: mtbmaniac] #1886010 05/11/2014 12:34
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: mtbmaniac
Burde ikke overraske. Ettersom ateismen i samfunnet gjennomsyrer stadig flere hjerter i samfunnet forsvinner også den gamle moral. "Du skal ikke stjele, lyve osv." Det primære gjenværende som hindrer at folk gjør gale ting er frykten deres for å bli oppdaget og straffet etter en lov.

Det er da ingen åpenbare samsvar mellom ateisme og mangel på moral?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886014 05/11/2014 12:37
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
For pekefingerkristne, så er det selvfølgelig det. Frykt for å bli straffet av Gud er selvfølgelig også langt mer moralsk høyverdig enn frykt for å bli straffet av rettsvesenet.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886015 05/11/2014 12:40
Tex Offline
Besatt
Besatt
Selv ikke frykten for å bli oppdaget virker å være veldig stor.

Min opplevelse (mulig jeg har fortalt det før):
Jeg var i en av Oslos spesialist hifi-butikker for å kjøpe høyttalere. Langs veggen sto det flere høyttalerpar, og jeg var spesifikt interessert i ett av disse. Jeg spurte om de var koblet til så vi kunne prøvespille. Jada, det var de. Han koblet til inn via et panel og satte på musikk. Det var ingen andre kunder i butikken så han ble stående ved siden av meg og lytte en god stund, og vi utvekslet litt kommentarer på hvordan dette låt og hvor godt disse spilte. Jeg var klar for å kjøpe, men ville se hvordan kontaktne på baksiden var utformet. Da oppdaget jeg at høyttalerene som vi sto og snakket om ikke var koblet til i det hele tatt! De bare sto der uten kabler. Han spilte på nabohøyttaleren!

Jeg følte faktisk dette som ganske krenkende - at han sto og løy til meg. Gadd ikke trekke to kabler så han bare prøvespilte på noe helt annet enn jeg skulle ha.

Jeg fikk meg ikke til å si noe. Bare gikk ut uten et ord og har aldri vært tilbake.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Tex] #1886018 05/11/2014 12:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Tex
Selv ikke frykten for å bli oppdaget virker å være veldig stor.

Min opplevelse (mulig jeg har fortalt det før):
Jeg var i en av Oslos spesialist hifi-butikker for å kjøpe høyttalere. Langs veggen sto det flere høyttalerpar, og jeg var spesifikt interessert i ett av disse. Jeg spurte om de var koblet til så vi kunne prøvespille. Jada, det var de. Han koblet til inn via et panel og satte på musikk. Det var ingen andre kunder i butikken så han ble stående ved siden av meg og lytte en god stund, og vi utvekslet litt kommentarer på hvordan dette låt og hvor godt disse spilte. Jeg var klar for å kjøpe, men ville se hvordan kontaktne på baksiden var utformet. Men da oppdaget jeg at høyttalerene som vi snakket om ikke var koblet til i det hele tatt! De bare sto der uten kabler. Han spilte på nabohøyttaleren!

Jeg følte faktisk dette som ganske krenkende - at han sto og løy til meg. Gadd ikke trekke to kabler så han bare prøvespilte på noe helt annet enn jeg skulle ha.

Jeg fikk meg ikke til å si noe. Bare gikk ut uten et ord og har aldri vært tilbake.

Det kan jo være at han heller ikke visste at det var galt høyttalerpar som var koblet til?

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Stein] #1886023 05/11/2014 12:47
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Stein
Det kan jo være at han heller ikke visste at det var galt høyttalerpar som var koblet til?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.", lissom?

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886024 05/11/2014 12:48
Tex Offline
Besatt
Besatt

Nja, oppfatningen min var at han var fullt klar over det.
Han så min forbauselse og mumlet noe om ... nei ... de er ikke koblet til ...

Jeg tok ikke noen konfrontasjon på det.
Men det er jo mulig det var jeg som misforsto situasjonen. Har ikke tenkt på det.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: trondmm] #1886025 05/11/2014 12:49
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: trondmm

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.", lissom?

Det var vel ikke så urealistisk. Kanskje en annen ekspeditør hadde koblet om ved en tidligere demo, f.eks.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886028 05/11/2014 12:53
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ok, kanskje.
Jeg har tenkt at siden han var eneste ekspeditør (som jeg så) og dette er en liten forretning, så visste han det.
Og han virker litt pinlig berørt da jeg oppdaget det.
Men det er jo bare min opplevelse, selvsagt.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Tex] #1886030 05/11/2014 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg var i en av Oslos spesialist hifi-butikker for å kjøpe høyttalere. Langs veggen sto det flere høyttalerpar, og jeg var spesifikt interessert i ett av disse. Jeg spurte om de var koblet til så vi kunne prøvespille. Jada, det var de. Han koblet til inn via et panel og satte på musikk. Det var ingen andre kunder i butikken så han ble stående ved siden av meg og lytte en god stund, og vi utvekslet litt kommentarer på hvordan dette låt og hvor godt disse spilte. Jeg var klar for å kjøpe, men ville se hvordan kontaktne på baksiden var utformet. Da oppdaget jeg at høyttalerene som vi sto og snakket om ikke var koblet til i det hele tatt! De bare sto der uten kabler. Han spilte på nabohøyttaleren!

Hører man virkelig forskjell da? Synes dette er et bevis på at HI-FI hysteriet har nådd alle høyder. Når den proffe ekspeditøren ikke en gang hører forskjell så er det vel strengt tatt ingen forskjell?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886031 05/11/2014 12:57
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Haha, gjett om ekspeditøren var rimelig flau over å ha skrytt opp disse høytalerne, og så se at det ikke var dem som var koblet til. Ikke rart han ble flau over egen inkompetanse:)

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886034 05/11/2014 12:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sveinaa

Hører man virkelig forskjell da? Synes dette er et bevis på at HI-FI hysteriet har nådd alle høyder. Når den proffe ekspeditøren ikke en gang hører forskjell så er det vel strengt tatt ingen forskjell?

På to nesten identiske (?) høyttalere fra samme produsent stablet opp langs en vegg i et butikklokale uten å høre begge to etter hverandre? Nei, aldri.

Om høyttalere låter forskjellig? Ja, definitivt.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886038 05/11/2014 13:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er Hi-Fi klubben en sånn spesialist sjappe?

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886044 05/11/2014 13:06
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Naturligvis. Hvorfor lurer du på det?

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886048 05/11/2014 13:16
Tex Offline
Besatt
Besatt
Når den proffe ekspeditøren ikke en gang hører forskjell så er det vel strengt tatt ingen forskjell?

Høyttaleren som vi faktisk hørte på var mye dyrere enn de jeg var intererssert i.
Jeg tenkte dette kanskje var et sleipt triks for å få rimelige høyttalere til å høres bedre ut enn de var. Jeg har aldri tenkt at ekspeditøren selv tok feil, men at han prøvde å lure meg. Eller var bare var lat.

Men det er som sagt mulig jeg tolket situasjonen feil.

Redigert av Tex; 05/11/2014 15:08.
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Stein] #1886051 05/11/2014 13:19
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg sto nemlig i en av deres butikker en gang for ikke lenge siden. Kortet brant i lomma og jeg skulle kjøpe meg Sonos til kåken. Ble møtt av en fyr på ca 20 år med kulemage, kviser og fetthår. Trodde nesten jeg hadde kommet inn i en dataspillbutikk. Jeg forsøkte flere ganger å kjøpe Sonos greiene, men klarte aldri å komme gjennom til denne fyren for han skulle alltid vise frem noe annet som var mye "fetere". Etter å ha blitt dratt rundt i butikken en 20 mins tid og han til slutt insisterte på at Sonos ikke ga god nok lyd uten noen gulvstående høyttalere med kabel. Ja da måtte jeg bare dra.
Hva skjer egentlig når en ekspeditør er mer opptatt av sine egne subjektive preferanser enn kundens (jeg ville bare ha trådløs lyd i huset.).

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Tex] #1886054 05/11/2014 13:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
Når den proffe ekspeditøren ikke en gang hører forskjell så er det vel strengt tatt ingen forskjell?

Høyttaleren som vi faktisk hørte på var mye dyrere enn de jeg var intererssert i.
Jeg tenkte dette var et sleipt triks for å få rimelige høyttalere til å høres bedre ut enn de var. Jeg har aldri tenkt at ekspeditøren selv tok feil, men at han prøvde å lure meg.

Men det er som sagt mulig jeg tolket situasjonen feil.

Om han gjorde det med vilje så er det jo svindel. Jeg håper litt på at grunne er at det ikke er noe spes forskjell på lyden så fremt specen er sånn passelig lik ICON_SMILE

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886061 05/11/2014 13:28
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Var det ikke en forbrukersak på Tv2 nylig hvor flere butikker ble ferska i å selge brukte varer som nye?

iq
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886063 05/11/2014 13:31
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jepp. TV2 hjelper deg kjøpte blenderar, brukte dei og leverte dei så tilbake til butikkane. Etterpå stod dei til salgs i butikkhyllene som nye varer.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886083 05/11/2014 14:02
Tex Offline
Besatt
Besatt

Om han gjorde det med vilje så er det jo svindel. Jeg håper litt på at grunne er at det ikke er noe spes forskjell på lyden så fremt specen er sånn passelig lik ICON_SMILE

Om det var svindel vet jeg jo ikke.
Mest sannsynlig bare latskap, og han tenkte jeg ikke ville merke noe.
Og det ville jeg kanskje heller ikke. Umulig å si, for de jeg var interessert i ble ikke koblet opp, og jeg endte opp med å kjøpe noe helt annet.

Men nok om det.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886086 05/11/2014 14:06
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Ble møtt av en fyr på ca 20 år med kulemage, kviser og fetthår. Trodde nesten jeg hadde kommet inn i en dataspillbutikk.

Med mindre kompetansen til vedkommende korrelerer med utseende, hvorfor nevner du i det hele tatt hvordan han *ser ut*? Ekspeditøren kan gjerne være inkompetent og/eller en løgner, men jeg ser ikke helt hvordan å sette fokus på hans personlige hygiene fremmer standpunktet ditt.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Tex] #1886100 05/11/2014 14:32
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Om du har vært der jeg tror du har vært, så er du ikke alene om å gjøre deg spesielle erfaringer der inne.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: sveinaa] #1886107 05/11/2014 14:41
Dan Offline
More than words
More than words

Jeg sto nemlig i en av deres butikker en gang for ikke lenge siden. Kortet brant i lomma og jeg skulle kjøpe meg Sonos til kåken. Ble møtt av en fyr på ca 20 år med kulemage, kviser og fetthår. Trodde nesten jeg hadde kommet inn i en dataspillbutikk.

Hvilken av butikkene? Jeg er selv kunde hos Hi-Fi Klubben [sic særskriving] i Sandvika og synes de jeg har vært i kontakt med der har vært veldig sympatiske og hjelpsomme. Resultatet er at jeg har vært der gang på gang og kjøpt enda flere Sonos-komponenter. ICON_SMILE

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: schnappi] #1886115 05/11/2014 14:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: schnappi
Ble møtt av en fyr på ca 20 år med kulemage, kviser og fetthår. Trodde nesten jeg hadde kommet inn i en dataspillbutikk.

Med mindre kompetansen til vedkommende korrelerer med utseende, hvorfor nevner du i det hele tatt hvordan han *ser ut*? Ekspeditøren kan gjerne være inkompetent og/eller en løgner, men jeg ser ikke helt hvordan å sette fokus på hans personlige hygiene fremmer standpunktet ditt.

Kanskje dumt av meg. Tenker det var mest for historiensskyld. Beklager.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: Dan] #1886118 05/11/2014 15:03
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

Jeg sto nemlig i en av deres butikker en gang for ikke lenge siden. Kortet brant i lomma og jeg skulle kjøpe meg Sonos til kåken. Ble møtt av en fyr på ca 20 år med kulemage, kviser og fetthår. Trodde nesten jeg hadde kommet inn i en dataspillbutikk.

Hvilken av butikkene? Jeg er selv kunde hos Hi-Fi Klubben [sic særskriving] i Sandvika og synes de jeg har vært i kontakt med der har vært veldig sympatiske og hjelpsomme. Resultatet er at jeg har vært der gang på gang og kjøpt enda flere Sonos-komponenter. ICON_SMILE

Drammen. Tror han var så opptatt av lyd at noe så spinkelt ikke ville gi et godt nok lydbilde. Tror egentlig han trodde han guidet meg i en vanskelig jungel. I tillegg dorkludret det litt at Denon sitt system var kommet som demo i butikken (uten priser og mulighet for kjøp.). For å si det enkelt han hadde mest tro på tradisjonelle kvalitetsanlegg med litt størrelse på høyttalerne.

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886132 05/11/2014 15:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Som GeirK sier så ofte er det veldig mye som ligger i forventningene. De fleste som har vært innom hifibutikker på åttitallet* har blitt lurt til å tro at vi hørte på store fine dyre kasser mens det i virkeligheten var noen små skoesker fra KEF/Rogers eller Proac som spilte.

Samme forventninger var det sikkert som drev ekspeditøren i historien her: Jeg var innom en ganske velrennomert butikk som er borte nå. Det stod det at par gode norske gulvstående treveishøyttalere og fylte butikken med en mystisk lyd. Det manglet presisjon, perspektiv og var slapp og rar bass. Kort sagt det hørtes lang vei at det var koblet med feil fase. Når jeg sa det nektet ekspeditøren på at det var sånn, men jeg maste litt. Så han tittet bak forsterker og høyttaler og friskmeldte oppsettet og gikk for å drive med sitt.

Det lød jo fortsatt ikke særlig bra, så jeg tok en titt selv og så at kablene var terminert feil så svart gikk til rød på den ene. Det var altså motsatt fase på den ene. Jeg koblet om og hele greia falt på plass. Det var en veldig flau, og lite takknemlig ekspeditør. Men de hadde altså demonstrert høytalere sånn lenge og insistert på at alt var fint siden rød gikk til rød.

Så det er veldig mulig at Tex ble offer for forventningsbiasen til ekspeditøren. At han selv var overbevist om at han spilte på de rette kassene.Det er ikke gøy å bli avslørt selv om det ikke er med vilje.

* Det var da de små og gode høyttalerene virkelig kom¨på markedet

LarsB

[edit]Det er neppe sånn på Lefdal. Der er de ente sleipe eller sløve. Siden de ansatte supernalle har vært i kontakt med ikke tjener fem øre på å lure ham, tror jeg det er sløvhet[/edit]

Redigert av larsb; 05/11/2014 15:28.
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: larsb] #1886423 06/11/2014 06:24
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Svindling i praksis:

http://www.tv2.no/a/5999554

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: supernalle] #1886474 06/11/2014 08:28
N
Niveus Offline
Medlem
Medlem
N
Min Mail til lefdal etter kjøp av skjeggtrimmer på Storo:
Kjøpte i dag en Philips skjeggtrimmer og når jeg skal ta den i bruk så ser jeg til min store overraskelse og vemmelse at den allerede er brukt. Dere eller kunden har riktig nok prøvd å fjerne skjegget, men det ligger fortsatt skjegg igjen når man ser nærmere på den og den bærer preg av å ha vært brukt.

En ting er at dere legger vanlige elektriske artikler ut igjen for salg, men at dere selger brukte artikler til personlige pleie som nye gjør meg direkte dårlig.

Forventer en snarlig tilbakemelding på hvordan dette kan skje og hva dere tenker å gjøre med dette

Re: Betenkelig bedriftskultur i Lefdal Alna [Re: larsb] #1886495 06/11/2014 09:11
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
Siden de ansatte supernalle har vært i kontakt med ikke tjener fem øre på å lure ham, tror jeg det er sløvhet[/edit]

Det kan godt være at de ansatte ikke tjener på det, men butikken tjener vel på å selge lavspek-minnekort og demovarer til samme pris som høyspek og nytt?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support