Som mange kanskje har fått med seg er Bergmannsrittets eier konkurs.
Vi er en kompisgjeng som jobber med å få til et nytt fett stiritt til neste år, da vi elsker stisykling og vil videreføre rittet i samme ånd som det har blitt gjort i de to siste årene. Det skal være fokus på sti og mye flyt i en av Norges beste stiterreng. Dette er foreløpig et prosjekt, så mye er usikkert enda, men ritt skal vi prøve å få til!
Det jobbes også med å få til et samarbeid om en "stidobbel" med et tilsvarende ritt her i midt-norge...
Vi vil oppdatere denne tråden jevnlig for de som er interessert i stisykling. Vi vil komme med nyheter, bilder og en og annen filmsnutt. Vi tar gladelig imot tips og innspill!
Fokuset er sti, dette er ikke et ritt for de som kun liker vanlige "grusritt". Vi tar sikte på å bruke endel av de samme traseene som ble brukt i Bergmannsrittet, men vi vil samtidig endre rittet litt hvert år. Vi kommer også til å endre prissystemet, der vi vil ligge lavt i forhold til andre ritt om man melder seg på tidlig. Påmeldingen bør være klar iløpet av mars 2015 om alt går etter planen. Foreløpig dato er satt til den 5.september 2015. Så da vet dere hva dere skal gjøre etter birkenhelga folkens!
Den nye nettsiden vil være www.rorosrittet.no som forhåpentligvis vil være oppe og gå fra nyåret.
Flott at dere står på for å få til et stiritt. Har hatt lyst til å sykle dette, men har ikke gjort det av den enkle grunn at det har kollidert med Markathriller`n. Prøv å unngå opptatte datoer, TVK eier vel denne lørdagen?!
Redigert av Han Solo; 31/10/201412:48. Rediger grunn: Manglet en bokstav
Flott at dere står på for å få til et stiritt. Har hatt lyst til å sykle dette, men har ikke gjort det av den enkle grunn at det har kollidert med Markathriller`n. Prøv å unngå opptatte datoer, TVK eier vel denne lørdagen?!
Markathrillern var vel den 23/8 i år?
Triller'n har vært siste helg før Birken i mange år, så ja, vi har et visst "eierforhold" til den helga
Veldig bra. Tror potensialet er stort - jeg tror hovedårsaken til at Bergmannsrittet aldri "tok av" er at det av en eller annen grunn ikke har blitt godt nok kjent mht. de fantastiske stiene på Røros. Når folk blir klar over hvilket stieldorado som finnes der, og dersom dere får markedsført rittet godt tror jeg det kan bli en suksess.
Jeg laget selv en filmsnutt fra en tur i sommer, der vi i tillegg til Mølmannsdalen tok returen til Røros over Skåkåsfjellet.
Høres morsomt ut. Et slikt ritt kunne jeg gjerne vært med på. Dessverre gjør nok datoen det uaktuelt for meg, men jeg heier på arrangementet fra sidelinjen!
Tja, vanskelig å si, men for egen del vil det være mer aktuelt å ta turen til Røros dersom det er et ritt som tar litt tid. Kanskje ikke helt Ultrabirken der mange bruker 7-8 timer, men om man fikk 3-5 timer på fjellet synes jeg det hadde vært stas.
Spennende og får veldig lyst til å bli med på et stiritt helgen etter birken, og som de lenger opp her påpeker, lag den laaaaaaaaaaaaang. Evt 2 runder! Skal en først kjøre mange mil så er det greit å få noen timer på sykkel også. Og helst slippe en ritttråd hvor stiv gaffel eller ikke diskuteres he he.
Bergmanns og stiene på røros er alt annet enn stiv gaffel. Neste gang er det fs! Hvis vinnertid skal være 3 timer, må nok jeg sette av dagen, men det får gå det Punga 6km før mål i år, ikke slange med, så da ble det gangerolv, for fullføre, det skal man!
Kan bli en utfordring det, vi skal ha møte denne uka så får vi se hva vi finner ut. Det er dette med grunneiere da... Stiv gaffel trenger du ikke vurdere Oddefa... FS er nok lurest her! :-) Takk for innspill!
Kan bli en utfordring det, vi skal ha møte denne uka så får vi se hva vi finner ut. Det er dette med grunneiere da... Stiv gaffel trenger du ikke vurdere Oddefa... FS er nok lurest her! :-) Takk for innspill!
Jeg vurderer aldri stiv gaffel, bare ler litt av de som alltid skal spørre om det.
Ble gående og tenke på dette i går. Hvor langt bør det være, hva er suksesskriteriene for et godt ritt? Jeg har ingen fasit, men av alle de rittene jeg har kjørt er det noen som skiller seg litt ut fordi de har "noe" ved seg som man verdsetter litt ekstra. Får man rendyrket en profil og tilfredsstilt dette "noe" for målgruppen tror jeg man kommer langt. F.eks. må man definere hva slags ritt det er, hvem det er for, osv. Skal man ha et sti-ritt på Røros med vinnertid på 3-4 timer er det vel innlysende at dette ikke er for hvermansen, og vips så er den store hopen av potensielle deltagere borte. Hva står man igjen med? 100-200-300 ihuga ritt-/stientusiaster? Er det (for) lite? Er det passe? Hvis det er passe, hvordan legger man best mulig til rette for disse?
Logistikk trekkes ofte frem som en avgjørende faktor for om folk gidder å delta i et ritt eller ikke. Start/mål samme sted er et must (med mindre man heter noe med "-birken"). Sykkelparkering er kanskje gunstig? Gode muligheter for sykkelvask er fint (de Kärcher-gutta på Birken var en genial løsning; rett og slett folk som spyla sykkelen for deg...). Langveisfarende trenger kanskje overnatting, så er det mulig å få til gunstige startnr.-/overnattingspakker? Det er antakelig gunstig å ha rittet på en lørdag, så evt. bedre halvdeler kan rusle rundt i Røros sentrum og shoppe mens rittet pågår. Røros sentrum en søndag i september ser jeg for meg kan bli kjedelig i lengden.
Folk er forskjellige når det gjelder mat de ønsker å dytte i seg etter et ritt, men på Pilegrimsrittet serverer de rett og slett brødskive med spekepølse. Etter tre gel og en liter sportsdrikk er det himmelsk å få noe salt, uten at det er junk som pølse (Birken) eller potetgull (Birken, Ener´n). Røros er jo viden kjent for mye bra kortreist mat, så hvis en lokal helt produserer noe som ligner på en restitusjonsdrikk hadde det vært knall i kombinasjon med grovbrød, spekepølse og en lokal ost.
Ønsker jeg meg litt vel mye her nå? Sleng på sol og 12 grader så er vi i mål
TSR har jo to klasser der man kan velge mellom 1 eller 2 runder. Da er jo alternativene bedre for dem som synes 4-6 timer er drøyt. Med 2 runder vil det jo også gjøre bruk av vakter,matstasjoner,publikum og grunneiere lettere. Noe å vurdere?
Snoket litt i resultatlistene til Bergmannsrittet. ser at det var 160 deltagere i 2014 (Fant ikke ut hvor mange 2013.). Vet ikke hvor mange dere må ha for å få til et godt arrangement?
For egen del kunne jeg godt tenkt meg å delta, men logistikk fra Østlandet krever at hele familien er med (Har både flydd og toget til Røros tidligere men tror ikke det er løsningen med sykkel. Så da utgår solo tur.). For å blidgjøre kona blir det da heller en helgetur på ritt til utlandet da det er mer spennende med tanke på opplevelser og shopping.
Har dere vurdert å sette opp buss med sykkelhenger fra Oslo og/eller andre steder samt tilrettelegge for billig overnatting (Totalt med ritt, transport og overnatting bør prisen ligge langt unna Birken priser.)?. Da hadde det kanskje vært enklere å reise solo for mange (Vet ikke om dette gjelder flere enn meg da, men ser fryktelig mange som drar alene på andre ritt.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jeg tror løsningen da må være, som flere nevner her, å gjøre som TSR med to runder.
Jeg var med i år, som første gang i et slags maratonritt (over 4 mil er maraton nok for min del ihvertfall). Som hobby-stisyklist med noen starter i rundbaneritt, brukte jeg litt i overkant av 2 timer på Bergmanns 2014. Kom i mål, drakk noen beger cola, snakket med familien, gikk ned til parkeringen, kjørte et par kilometer til hytta, dusjet, kjørte tilbake til parkeringen, ruslet opp til målområdet.... og fremdeles rullet folk fra klassen min over mål. Hadde disse syklet et ritt hvor eliten har vinnertid på 3 timer vil de ikke komme i mål før det blir mørkt, rett og slett.
Sykler eliten to runder, og får da litt over 8 mil, blir målgangen mer spennende utover hele ettermiddagen. Mer gøy for sliterene på 1 runde også, med publikum hele veien. Eliten vil kanskje slite med mange forbikjøringer på runde 2 da.
Forresten, ritt på lørdag er nok avgjørende for at 'støtteapparatet' blir med, som Øyvind allerede har nevnt. Fungerte også helt utmerket å ha barnerittet på søndag, slik som Bergmanns i år.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Stomperudrittet er vel knappe 4 mil. Mastercup kjørte 2 runder i ei sløyfe som utgjorde drøye 20 km av 4 mil traseen, og endte på ca 60 km. Fin løsning. Valgte da Mastercup kun for å få med mange stipartier 2 ganger.
Lag det gjerne langt, men ikke tullete langt. Det viktigste er å lage et ritt med skikkelig morsomt terreng. Jo mer sti jo bedre er det. Er tross alt svært få skikkelige stiritt. Trur ikke distansen bør være noe særig mer enn at de raskeste kjører på ca 3 timer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Syklet Bergmannsrittet i både 2013 og 2014 sammen med en gjeng fra jobben. Vi var vel totalt rundt 10 stk hvert år. Kjørte kortløypa første år, langøya neste år. Føltes langt nok ut der jeg lå og sprellet på med full krampe i begge bein oppe i siste stilpartiet og skjønte at litt mer tid på sykkelen før rittet nok hadde vært lurt ;-) Ganske sikker på at jeg rolig og forsiktig trillet forbi iverta mens han trillet den punkterte sykkelen sin de siste bakkene mot mål...
På meg virker det som om stiritt skiller mye mer på god/dårlig form enn grusritt, så om olechr skal bruke 3 timer på runden er det tvilsomt om det er noe for min del, eller for ganske mange av kollegaene mine. Opplegget med kort og lang løype har fungert veldig godt for vår del. Ta er det lav terskel for å delta på sosialt grunnlag, mens de mer aktive i gruppen kan kjører den lange løypa. 3 løyper blir kanskje vel mye?
Opplegget rundt med Røros, natur, avgang og ankomst i sentrum osv, har vært kjempemessig. Samtidig er det nydelig natur, og Røros er jo et smykke i seg selv. Tror det kan være lurt å styre unna markathriller'n, samt informere/reklamere mer - og etter min mening også fokusere på lavterskeltilbudet. Synes absolutt man bør fortsette å ha start/mål i eller like ved sentrum - og definitivt på samme sted.
Scott Spark RC 2011 Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007