Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Sykle i skiløyper på vinteren

Sykle i skiløyper på vinteren #1882602 01/11/2014 11:43
hurts.when.ip Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Lurer på regler og lover for å sykle i skiløypa vinterstid. Det er mange som går i løypa og etter min mening lager ett større og dypere tråkk enn syklister.

Hvilke regler gjelder?

Redigert av hurts.when.ip; 01/11/2014 11:44.
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1882609 01/11/2014 11:52
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Reglene er vel hovedsakelig de samme som på sommeren: http://www.nots.no/stivettreglene/
Bytt gjerne ut "fotgjengere" og "turgåere" med "fotgjengere, turgåere, skiløpere, barnefamilier, syklister og alle andre som ferdes i marka", og bytt ut "sti" med "sti, veg eller skiløype", så høres det kanskje mer tidsriktig ut ICON_SMILE

Når det gjelder avtrykket mener jeg det egentlig begrenser seg selv. Hvis det er så uegnet føre at du synker for langt nedi, er det uansett ikke artig - så da snur du snarest og oppsøker en sti/løype/veg med mer egnede forhold, eller så tar du ski eller truger denne dagen.

Generelt tips: Hold deg unna de mest populære skiløypene på de mest populære tidspunktene. F.eks. søndag kl 12 på en dag med knallfint skiføre bør du unngå de største utfartsstedene - forsåvidt uansett om du sykler eller går på ski. Og på kveldstid kl 18-19 på fine skidager er det typisk også lurt å ikke oppsøke byens mest populære lysløype. Ta heller turen med lykt!
Liknende tips kan man selvsagt også finne opp om sommeren ICON_WINK

Litt mer info: http://allemannsretten.no/2012/05/29/allemannsretten-og-sykling/

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1882617 01/11/2014 12:20
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: eldo472] #1882621 01/11/2014 12:25
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1882735 01/11/2014 16:27
mogens Offline
Besatt
Besatt
Kan finnes lokale begrensninger også. F.eks. her i Bergen er det forskrifter som forbyr sykling i lysløypen på Fløyen når den er preparert. Greit nok synes jeg, løypen er smal og det er normalt bare noen få dager i løpet av vinteren det er nok snø til å gå på ski.

Edit: så nå at dette også var nevnt i linken til anderfo over.

Redigert av mogens; 01/11/2014 16:29.
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883038 02/11/2014 00:27
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kan hende tolkningene på www.allemannsretten.no stemmer, men:
Det er friluftsloven som gjelder, og den gjelder hele året rundt:

"I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet...".

Man kan diskutere om en fatbike setter mer spor etter seg enn en person på skøyteski. Min mening mao: Fatbike = tilbørlig varsomhet.

Redigert av Håvard Berger; 02/11/2014 00:29.
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883378 02/11/2014 14:59
O
odot Offline
Medlem
Medlem
O
Å påberope seg at man har rett til å ri eller sykle så mye man ønsker i skiløypene tror jeg ikke er noen god ide selv om man har loven på sin side. I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere.

På vanlig hardpakkede løyper som er kjørt med maskin er min erfaring at Fatbiken setter mye mindre spor en en som skøyter, men det synes jeg ikke er poenget. Jeg satser derfor på å sykle mest etter det er mørkt i helgene. Da er det veldig få skiløpere å se og løypene er som oftest rasert av bikker og pulker uansett.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: odot] #1883409 02/11/2014 15:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: odot
I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere.

Synes du det greit med hunder i skiløypene?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: GeirK] #1883415 02/11/2014 16:09
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: GeirK
Sitat: odot
I mine øyne er skiløyper først og fremst for skiløpere.

Synes du det greit med hunder i skiløypene?

Du spør jo ikke meg, men jeg kan svare allikevel:
Nei, ikke dersom de driter og/eller setter (dype) spor i skiløypa.

Dette har vi diskutert mange ganger. For meg forholder det seg slik:

I typiske turløyper må vi regne med at løypene slites mere, både av pulker, fjellski, fotgjengere og hunder - og etterhvert også sykler. Det er selvsagt helt greit.

I rene treningsløyper derimot, som f.eks. løypene i Granåsen og Nilsbyen, bør terskelen være lavere.
For å ta Nilsbyen: Der prepareres løypene av klubbens egne, ubetalte ildsjeler, vha. utstyr som klubben selv har betalt. Da er det ikke særlig moro når løypene ødelegges av hunder, hester eller fotgjengere.

Men det er flere nyanser her, bl.a. snøforholdene. Dersom det er løs og/eller våt snø, så tar det tid før løypene "setter seg". Da er det spesielt lite gunstig med fremmedtrafikk. Hvis løypene derimot er faste, så gjør det jo ingen skade.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Ola R.] #1883428 02/11/2014 16:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er også enig i det du sier. Jeg ville bare teste om holdningen "først og fremst for skiløpere" var så konsekvent at den utelukket alt som ikke går på ski.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883480 02/11/2014 18:11
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hmm..

Er det greit å spille ballspill (eller sykle) på en golfbane og påberope seg allemannsretten?

Er det greit å sette opp telt på en sandvolleyballbane?

Er det greit å kjøre motocross i en anlagt terreng-rundbaneløype?

Er det greit å bruke en skøytebane som parkeringsplass?

I alle disse spørsmålene og hundre til så vil diskusjonen preges av de som klarer å kverulere til krampa tar deg om normal og unormal slitasje og hva man klarer å tolke lovteksten til å gi deg "rett" til.

Det brukes mye penger og tid på å preparere skiløyper og grunnen til at man gjør det er for å gi både barn, unge og folk flest mulighet til å utøve friluftsliv på ski - noe man er rimelig avhengig av en skiløype for å gjøre. I mange tilfeller er dessuten både pengene og innsatsen utelukkende bidratt fra den lokale skiforeningen etter avtale med enten privat grunneier eller kommunen.

Så klart - hvis man ikke ødelegger løypene og ikke er til unødvendig bry for noen, så er det ikke noe å diskutere..

Men det begynner å bli mange brukergrupper som tar hevd på retten til å ferdes i nettopp preparerte skiløyper og dette med både svært varierende fart og svært varierende forståelse for andre mennesker. Det er klart det blir både konflikter og ødelagte løyper av slikt.

Alle er glade i å snakke om at alle (andre) må bli flinkere til å ta hensyn - begge veier. Men det innebærer jo at man selv faktisk tenker over om det man gjør faktisk kan oppfattes som hensynsfullt eller ikke....

Som sagt, hvis man ikke ødelegger noe, så er det jo ikke noe tema, men la andre bedømme det. Ellers går det an å unne skiløpere å ha skiløyper det går an å bruke - til ski...

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883490 02/11/2014 18:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu såg jag bara fatbike i skilöype 1 gång och några gånger på sti i vintras så det är ju inte något problem. Han jag såg lagade iallafall tydliga spår och de var rätt djupa lite här och där. Om många syklar när de lagar så pass med spår så tror jag inte det blir så populärt.

Redigert av fredriks; 02/11/2014 18:26.
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883496 02/11/2014 18:27
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Mye fornuftig fra Ola og sykkelbob. Det er viktig å tenke på at vi som prepper skiløyper legger ned hundrevis av gratistimer kun for å holde en liten lysløype i god stand. Dette gjør vi for å tilrettelegge for skiløping. Min egen fatbike har jeg aldri brukt der, men velger heller andre løsninger.
Syklister hadde blitt like irritert om vi spesiallagde løyper og folk begynte å valfarte for å gå der. Det er jo ingenting i veien for å scooterkjøre løyper spesielt for fatbike. Kunne bli mye kuulere løyper enn skiløypene. Det står en drøss av ledige scootere rundt omkring. Vi bruker disse kun ved nødstilfeller. Og hvis vi først lager slike fatbikeløyper hadde det jo vært en liten nedtur å møte fotgjengere og for mange skiløpere der også. Så noen ganger er det best med litt skiller. Det handler om en del annet enn spordybder og allemannsrett.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883507 02/11/2014 18:36
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: Sykkelbob
Hmm..

Er det greit å spille ballspill (eller sykle) på en golfbane og påberope seg allemannsretten?

Ikke bland allemannsretten inn i eksemplene dine da, den gjelder nemlig kun i utmark, så den har ingen relevans i disse eksemplene.

Forøvrig så ser jeg ikke noen problemer med å sykle i skiløypene så lenge det ikke lages spor som er dypere enn det en ski lager. Dvs. så lenge man ikke ødelegger noe, så har iallefall jeg tenkt å ta noen turer med fatbiken i løypene til vinteren.

Redigert av quattro; 02/11/2014 18:40.

Lars Olav
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883512 02/11/2014 18:45
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Med eller uten allemannsrett., Poenget er det samme.. Når det brukes tid og penger på å anlegge noe som i utgangspunktet er et positivt tiltak, så går det an å ta hensyn..

Problemet er vel at folk flest som er til bry for andre, generelt ikke klarer å forstå hvorfor noen mener at de er til bry for andre..

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883531 02/11/2014 19:14
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Dette handler mest om smidighet, å vise hensyn og respekt for andre. Det er sikkert masse naboen kan gjøre som han har rett til, men som likevel kan være til sjenanse og irritere. Vi som skriker om at f.eks bilister skal vise mer hensyn til oss, kan jo ihvertfall gå foran som gode eksempler. Ikke godt å si hvorfor han i SUV'en med skiboks på taket sneier deg når du sykler gatelangs med fatbiken...

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: sls] #1883533 02/11/2014 19:18
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sls
Ikke godt å si hvorfor han i SUV'en med skiboks på taket sneier deg når du sykler gatelangs med fatbiken...

Det er nok ganske sikkert for å skremme deg ut av vegen og inn i skiløypene ICON_WINK

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883538 02/11/2014 19:25
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Den tiden da folk tar hensyn i skiløypene er vel nesten forbi enkelt steder. Nysatte spor blir mer eller mindre ødelagte ganske fort de første km ut fra populære utfartspunkter, i "mitt" område. Kjelker, pulker, hundespann/hunder og fiskebeingåing i alt som har 1mm eller mer stigning. Heldigvis så snur jo majoriteten etter noen km, slik at det er fine forhold lenger innover.

iq
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883547 02/11/2014 19:35
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Som sagt, hvis man ikke ødelegger noe, så er det jo ikke noe tema, men la andre bedømme det. Ellers går det an å unne skiløpere å ha skiløyper det går an å bruke - til ski...

Hvem mener du skal kunne bedømme om ikke en selv?

Det er også et tema at det prepareres skispor så tett at det er noen sterer er få ruter igjen hvor man potensiellt kunne ha ferdest som ikke har skispor. Kan man ta beslag i land til fordel for en brukergruppe bare ved å kjøre en tråkkemasin der?

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: sverreb] #1883550 02/11/2014 19:40
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Du hadde vel neppe syklet der hvis noen ikke har tatt bryet med å preppe? Går man i dialog med de som prepper kommer man helt sikkert til enighet der løypetettheten er slik du skriver.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883553 02/11/2014 19:45
Akaly Offline
Veteran
Veteran
På den lyse siden så ser det ut til at klimaendringer gjør slutt på både snø og skiløyper i årene som kommer. ICON_SMILE

Re: Sykle i skiløyper på vinteren [Re: hurts.when.ip] #1883600 02/11/2014 20:49
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Nå går jeg inn i min tredje sesong med snøsykling, og det er virkelig null problem å sykle i skiløypene. Jeg har møtt kanskje 3-4-5000 skiløpere, og én av dem var sinna. Tror jeg. Så lenge man ikke sykler når det er så løst at man faller gjennom sålen, er det ingen rasjonelle grunner for konflikt.

Når det er sagt, så er det mye gøyere å sykle i spor etter snøskuter, men da må man ha snøforholdene med seg. Det er aldri like hardpakket her som i skiløypa.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883648 02/11/2014 21:52
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm..

Er det greit å bruke veien som skiløype?

Redigert av neonstz; 02/11/2014 21:53.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: neonstz] #1883880 03/11/2014 07:57
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: neonstz

Er det greit å bruke veien som skiløype?

Hvis de som eier veien synes det og inngår en avtale med et skilag om å anlegge skiløype der så er det det, ja! Igjen tilbake til saken at det koster veldig mye tid og penger å legge til rette for skikkelige skiforhold og jeg synes det er en merkelig holdning at man skal ødelegge og være til bry for andre bare fordi man har et annet syn. Det koker jo ned til folkeskikk, egentlig.

Men som sagt, folk er gode til å kverulere for å få viljen sin nå for tiden.

Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: hurts.when.ip] #1883883 03/11/2014 08:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva er det som ødelegger med fatbike, da? Jeg skal si den en ting: ikke en dritt. Skøyteski ødelegger mer. Stavtak harver opp mer. Ingen som sykler i trikkeskinnene heller. Og fatbikes har bremser og kan styre vesentlig bedre enn en skiløper. Dette er min erfaring etter 2 år med fatbiking. Det eneste jeg har fått kjeft for er for kraftig lyktebruk, og den tar jeg til etteretning.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883887 03/11/2014 08:05
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
...jeg synes det er en merkelig holdning at man skal ødelegge og være til bry for andre bare fordi man har et annet syn. Det koker jo ned til folkeskikk, egentlig.

Men som sagt, folk er gode til å kverulere for å få viljen sin nå for tiden.

Hvis du leser innleggene her, så er det ingen andre enn deg som sier at holdningen er at man kan gjøre som man vil. Alle jeg leser sier at så lenge det ikke ødelegger, så er det helt greit.

Lenger opp skriver du at andre skal avgjøre hva som er til bry. Det blir jo helt feil. Hvis andre skal bestemme det, vil ingen andre enn MEG få tilgang til skiløypene.

Lars Olav
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883947 03/11/2014 09:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så klart - hvis man ikke ødelegger løypene og ikke er til unødvendig bry for noen, så er det ikke noe å diskutere..

Det er jo det man ikke er, men du diskuterer likefullt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: sls] #1883949 03/11/2014 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sls

Syklister hadde blitt like irritert om vi spesiallagde løyper og folk begynte å valfarte for å gå der.

Hadde de det hvis de gående ikke var i veien eller ødela noe? Det tror ikke jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883952 03/11/2014 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Som sagt, hvis man ikke ødelegger noe, så er det jo ikke noe tema, men la andre bedømme det.

Synes du det prinsippet gjelder om sommeren også?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykle i skiløyper på vinteren ? [Re: Sykkelbob] #1883957 03/11/2014 09:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
jeg synes det er en merkelig holdning at man skal ødelegge og være til bry for andre bare fordi man har et annet syn.

Hvor ser du denne holdningen?

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå