Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper?

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: jaknudsen] #1880586 28/10/2014 21:54
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Sitat: jaknudsen
Fin dings! Tør du en blindtest med Audiolab vs ynkelig Gefen? ICON_SMILE

Det er veldig lett å høre forskjell. Gefen-lyden mangler det meste.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1880619 29/10/2014 06:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Christian
Sitat: jaknudsen
Fin dings! Tør du en blindtest med Audiolab vs ynkelig Gefen? ICON_SMILE

Med mindre du har gjort en blindtest er det eneste du kan fastslå at det er veldig lett å oppleve en forskjell. Det kan godt hende at det finnes hørbare forskjeller, men hvor mye av opplevelsen som er kognitiv bias og hvor mye som er hørsel er du ikke i stand til å bedømme når du vet hva du hører på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1880675 29/10/2014 08:29
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Koble noe slikt:
http://www.elkjop.no/product/data/hoyttaler/BOSECOMP2III/bose-companion-2-series-iii-hoyttalersystem (Evt gå for noe posh med separat basshøytaler.)
til en airport express så har du vel alt som trengs for lyd i stua.
Evt koble høytaleropspettet til TV`n og spille lyden via Apple TV.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: larsb] #1880878 29/10/2014 14:26
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: larsb
Mamman og pappan har fått en beebiii!!

LarsB

Du er småbarnspappa på en veldig tydelig måte, Lars Birger ...

Martin

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881047 29/10/2014 22:29
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Sitat: GeirK
Med mindre du har gjort en blindtest er det eneste du kan fastslå at det er veldig lett å oppleve en forskjell. Det kan godt hende at det finnes hørbare forskjeller, men hvor mye av opplevelsen som er kognitiv bias og hvor mye som er hørsel er du ikke i stand til å bedømme når du vet hva du hører på.

Haha.

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881238 30/10/2014 10:43
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Haha.

?

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881303 30/10/2014 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Haha.

Jeg er litt usikker på hvordan dette upresise svaret skal tolkes. Er det et forsøk på hersketeknikk nr 2? http://no.wikipedia.org/wiki/De_fem_hersketeknikker
I såfall kan jeg fortelle at hersketeknikker ikke funker på meg.

Er det noe her du er uenig i?

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881711 31/10/2014 08:31
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks

Med ny DAC hørte jeg detaljer i basslinjene i en Amon Tobin-låt, detaljer jeg ikke hadde lagt merke til før. Jeg syntes det var overraskende at jeg ikke hadde lagt merke til nyansene før, og byttet tilbake til gammel DAC. Forskjellen var, som jeg skrev i innlegget over, tydelig. Også på andre låter.

Det er selvsagt full anledning til å hevde at det ikke var en forskjell, at det kanskje var en forskjell, at jeg var forventningsstyrt, at jeg burde arrangert min egen doble blindtest, osv, og kverulere i ukesvis med full retorikk-bonanza, som i mange(!) andre diskusjoner her, men for meg holder det fint med det jeg faktisk hørte.

Jeg skrev "Haha" fordi jeg regnet med at dette kunne bli enda en tråd med meningsløs kverulering med "ikke les det du tror jeg mener <blablabla>", "hersketeknikk", osv. Jeg syntes var litt morsomt at det skjedde her også.

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881752 31/10/2014 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Med ny DAC hørte jeg detaljer i basslinjene i en Amon Tobin-låt, detaljer jeg ikke hadde lagt merke til før. Jeg syntes det var overraskende at jeg ikke hadde lagt merke til nyansene før, og byttet tilbake til gammel DAC. Forskjellen var, som jeg skrev i innlegget over, tydelig. Også på andre låter.

Det er selvsagt full anledning til å hevde at det ikke var en forskjell, at det kanskje var en forskjell, at jeg var forventningsstyrt, at jeg burde arrangert min egen doble blindtest, osv, og kverulere i ukesvis med full retorikk-bonanza, som i mange(!) andre diskusjoner her, men for meg holder det fint med det jeg faktisk hørte.

Hvis "hørte" betyr at du oppfattet forskjeller i lydsignalene som traff ørene dine, så er det stor sannsynlighet for at du ikke "hørte" veldig mye. Det å lytte til to komponenter etter hverandre og så gjøre en kvalitativ sammenligning er nesten helt umulig med mindre forskjellene er veldig store. Hvorfor du "hører" disse bassdetaljene og ellers hvorfor du opplever det du opplever forklares veldig bra her:
https://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ
... av noen som har veldig mye mer peiling på lyd og hørsel enn deg og meg. Du kan ignorere denne, og velge å fortsette med å ha en urealistisk tillit til dine egne lett påvirkelige sanser, eller se videoen og lære en hel del ting om hvor utrolig uegnet du er til å gjøre slike sammenligninger - hvis du vil. Eventuelt kan du argumentere for hvorfor disse ekspertene tar feil. Ditt valg om du vil heve deg over nøyaktig den samme tankegangen som rir de som tror på homeopati eller eloverfølsomhet. "Åja - placebo og nocebo, eksisterer, men jeg VET at dette ikke gjelder meg.

Jeg skrev "Haha" fordi jeg regnet med at dette kunne bli enda en tråd med meningsløs kverulering med "ikke les det du tror jeg mener <blablabla>", "hersketeknikk", osv. Jeg syntes var litt morsomt at det skjedde her også.

Hvor så du dette før du kom med ditt haha?

-------------------

"What that basically means is that you HAVE to do a blindtest. Because if you know what those two things are, your brain is going to use that information. I don't care how smart you are, how trained you are, who you are. There hasn't been an example yet of someone who can avoid it. It's just life."
James "JJ" Johnston (https://home.comcast.net/~retired_old_jj/)

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881757 31/10/2014 09:15
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du kan ignorere denne, for noen ubehagelige sannheten, og velge å ha en urealistisk tillit til dine egne lett påvirkelige sanser, eller se videoen og lære en hel del ting om hvor utrolig uegnet du er til å gjøre slike sammenligninger - hvis du vil. Eventuelt kan du argumentere for hvorfor disse ekspertene tar feil. Ditt valg

Jeg tolket "Haha"-svaret som at han er klar over alt dette etter å ha lest det en rekke ganger, men velger å bare være fornøyd med den nye dingsen sin som han synes låter bra likevel.

Ingen MÅ velge mellom å ignorere det ene, lære det andre, eller argumentere for noe som helst. Det går an å være likeglad til hele "problemstillingen" og bare kose seg med noe man har kjøpt seg som gir trivsel og eierglede også. Ignorant eller ikke.

"Haha" kan også bety at "jeg lar ikke den kjepphesten ødelegge gleden for meg ved en flott, ny DAC selv om noen mener at den gamle sikkert låt like bra".

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Stein] #1881770 31/10/2014 09:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Stein

Ingen MÅ velge mellom å ignorere det ene, lære det andre, eller argumentere for noe som helst. Det går an å være likeglad til hele "problemstillingen" og bare kose seg med noe man har kjøpt seg som gir trivsel og eierglede også. Ignorant eller ikke.

Nei - men når han argumenterer på internett for at han hører noe han nokså sannsynlig ikke hører, så må tåle å høre det. Subjektive kvaliteter som "eierglede" og "kose seg" er det null vits å diskutere, men objektive statements som "hører" forskjell må det være lov å protestere på. Alle har rett på egne meninger, men ingen har rett på egne fakta.

Dersom man synes det er irriterende å bli konfrontert med virkeligheten gang på gang, så kan det være en god strategi å ta virkeligheten inn over seg.

Hør forøvrig på eksemplet ved 7:55 i videoen for å forstå hvor utrolig lett man kan ledes til å høre feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881775 31/10/2014 09:31
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881778 31/10/2014 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881781 31/10/2014 09:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg ville endret til. "Someone is wrong on the internet and doesn't want to know why."

Har du sett videoen ennå?

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881782 31/10/2014 09:39
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Nå la jeg merke til en ny detalj - ikke i basslinjene, men på Wikipedia.

God fredag!

Vedlegg
Screen Shot 2014-10-31 at 10.38.14.png (289.99 KB, 606 nedlastinger)
Redigert av Christian; 31/10/2014 09:39.

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881786 31/10/2014 09:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du fortsetter med stråmannsargumentasjonen din, ser jeg.

Kan du ikke heller forklare bakgrunnen for utsagnet "ikke les det du tror jeg mener <blablabla>", "hersketeknikk", osv. Jeg syntes var litt morsomt at det skjedde her også."

Det er nesten så jeg lurer på om du og jeg har lest den samme tråden.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881787 31/10/2014 09:55
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Jeg ville endret til. "Someone is wrong on the internet and doesn't want to know why."

Ja, eller kanskje til og med "I think someone is wrong on the internet" - litt av poenget med akkurat den XKCD-tegningen er jo at man kanskje ikke alltid har rett.

Har du sett videoen ennå?

Nei, jeg har ikke sett videoen, men antar den unbderbygger det du skrev.

Jeg kan jo, i stedet for å fjolle videre med liksomredigering av Wikipedia, forsøke meg på et eksempel:

En mann har en gammel kikkert på hytta, opprinnelig kjøpt inn av tipp-tipp-tipp-oldefaren. Kikkerten bruker han for å se på folk på andre siden av fjorden. En dag kjøper han seg en ny kikkert, og legger merke til en artig, liten detalj (kanskje et fuglebrett med en stavkirke på, hvem vet). Det synes han det er pussig at han ikke har lagt merke til før, så han sjekker med den gamle kikkerten. Niks, ikke lett å se detaljen der, den kan bare såvidt skjelnes. For sikkerhets skyld ror han over for å ta en titt (dette er altså CD-spilleren) - joda han har sett riktig med den nye kikkerten.

Er det nå nødvendig med dobbel blindtest for å avgjøre om den nye kikkerten er bedre? (Jeg ønsker ikke å gå inn på de praktiske sidene ved en dobbel blindtest av kikkerter i denne omgang).

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881794 31/10/2014 10:08
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T

eventuelt:

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: trondmm] #1881801 31/10/2014 10:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du må nesten forklare hvofor meningsutvekslinger på Internett er forbeholdt psykisk utviklingshemmede. Dette er et argument jeg ikke forstår.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881812 31/10/2014 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

En mann har en gammel kikkert på hytta, opprinnelig kjøpt inn av tipp-tipp-tipp-oldefaren. Kikkerten bruker han for å se på folk på andre siden av fjorden. En dag kjøper han seg en ny kikkert, og legger merke til en artig, liten detalj (kanskje et fuglebrett med en stavkirke på, hvem vet). Det synes han det er pussig at han ikke har lagt merke til før, så han sjekker med den gamle kikkerten. Niks, ikke lett å se detaljen der, den kan bare såvidt skjelnes. For sikkerhets skyld ror han over for å ta en titt (dette er altså CD-spilleren) - joda han har sett riktig med den nye kikkerten.

Er det nå nødvendig med dobbel blindtest for å avgjøre om den nye kikkerten er bedre? (Jeg ønsker ikke å gå inn på de praktiske sidene ved en dobbel blindtest av kikkerter i denne omgang).

Syn er ikke det samme som hørsel, fordi du med synet du kan bruke så lang tid du vil på å se etter fuglebrettet. Deretter kan du flytte blikket og se etter noe annet. Et lydbilde er tidsbegrenset og dersom du skal fokusere på en detalj før den er borte, misteer du mange andre detaljer. I fotodebatter om hva som påvirker bildekvaliteten, kan man legge to bilder ved siden av hverandre og kjapt bli enige om bildekvaliteten er påvirket eller ikke. I lydverdenen så går ikke det an - fordi lyden har en tidsdimensjon som gjør at du ikke kan høre på to opptak samtidig og du må huske fra gang til gang hva du hører.

Jeg finner det helt merkelig at du ikke er villig til å innrømme at hjernen din er alt for upålitelig til at den kan avgjøre om du hører forskjell på to DAC-er når de som virkelig har studert dette sier at slik er det. Hva er det som gjør at du har egenskaper som ingen andre mennesker har?

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881823 31/10/2014 11:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Jeg er litt usikker på akkurat dette tilfellet. Hvis man mener å høre en spesifikk detalj med den ene DAC-en som man ikke har hørt tidligere med den gamle, og så prøver den gamle på nytt og lytte spesielt etter denne detaljen uten å høre den, skal det vel mye til at ens forventningsbias gjør at man ikke hører den med den gamle dac-en?

...Og dette er selvsagt en ting man lett kan sjekke med ABX-testing, hvis man vil.

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Stein] #1881843 31/10/2014 11:37
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Jeg er litt usikker på akkurat dette tilfellet. Hvis man mener å høre en spesifikk detalj med den ene DAC-en som man ikke har hørt tidligere med den gamle, og så prøver den gamle på nytt og lytte spesielt etter denne detaljen uten å høre den, skal det vel mye til at ens forventningsbias gjør at man ikke hører den med den gamle dac-en?

...Og dette er selvsagt en ting man lett kan sjekke med ABX-testing, hvis man vil.

Ja, det var derfor jeg nevnte dette, i stedet for noe litt vagere om at "lyden er mer fyldig". Med gammel DAC var det helt grei lyd, men med ny kunne jeg høre flere detaljer, og spesifikt en "rasping" i bassgangene på "Easy Muffin" med Amon Tobin som er vanskelig(ere) å høre med gammel DAC.

Men! "Controlled experimentation shows that awareness of confirmation bias can increase rather than decreases the effect!" http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Dette finner vi kanskje ikke ut av før GeirK kjøper min gamle DAC og gjennomfører en ABX-test. Inntil dette er gjennomført, må konklusjonen være at det er umulig å si om Gefen "tv" eller Audiolab Q-DAC gir best lyd.

Men Q-DAC er best, altså!

Christian
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881863 31/10/2014 11:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Dette finner vi kanskje ikke ut av før GeirK kjøper min gamle DAC og gjennomfører en ABX-test. Inntil dette er gjennomført, må konklusjonen være at det er umulig å si om Gefen "tv" eller Audiolab Q-DAC gir best lyd.

Det hadde vært artig å være med på en sånn test. Enkelt å arrangere, men man må være ganske streng på gjennomføringen.

Man trenger et godt "head fi"-oppsett (enklere å arbeide med enn høyttalere) med to likeverdige innganger der dac A og B er koblet inn, så får testsubjektene høre så mye de vil på A og B, for å lære seg å kjenne dem igjen, og så får de høre "X" et antall ganger, for å sjekke om de kan plukke ut A og B riktig et signifikant antall ganger.

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Christian] #1881865 31/10/2014 12:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Korrekt. Men dersom vi bruker det som er av tilgjengelig kunnskap om hørselspersepsjon og signalbehandling, så er det en overveiende sannsynlighet for at de begge låter likt.

For de som har interesse av å se bak sløret, så er det noen gode betraktninger her:
http://nwavguy.blogspot.no/2012/04/what-we-hear.html

Debatten er forøvrig helt identisk med homeopati og el-følsomhet. Det sitter fryktelig langt inne for de aller fleste å innrømme hvor ufattelig lite egnet vi er til å konkludere. Skråsikkerhet om ting vi ikke har peiling på, er en stor svakhet hos mennesket og jeg skulle gjerne sett kritisk tenkning bli innført som et eget fag i skolen.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Stein] #1881867 31/10/2014 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det hadde vært artig å være med på en sånn test. Enkelt å arrangere, men man må være ganske streng på gjennomføringen.

Man trenger et godt "head fi"-oppsett (enklere å arbeide med enn høyttalere) med to likeverdige innganger der dac A og B er koblet inn, så får testsubjektene høre så mye de vil på A og B, for å lære seg å kjenne dem igjen, og så får de høre "X" et antall ganger, for å sjekke om de kan plukke ut A og B riktig et signifikant antall ganger.

Du må også matche utgangsnivåene innefor 0,5dB siden en ørliten nivårforskjell lett oppfattes som en kvalitetsforbedring.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Stein] #1881870 31/10/2014 12:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
skal det vel mye til at ens forventningsbias gjør at man ikke hører den med den gamle dac-en?

Ikke egentlig, for akkurat så påvirkelig er hørselen vår.

...Og dette er selvsagt en ting man lett kan sjekke med ABX-testing, hvis man vil komme med korrekt utsagn om hva man hører eller ikke.

Føyde til noen ord.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881873 31/10/2014 12:09
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Du må også matche utgangsnivåene innefor 0,5dB siden en ørliten nivårforskjell lett oppfattes som en kvalitetsforbedring.

Korrekt. Dessuten ser vi ikke etter kvalitetsforbedringer, men forskjell mellom A og B. Dersom den ene spiller høyere, er det jo lett å finne forskjellen.

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881875 31/10/2014 12:11
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
[quote=Stein]skal det vel mye til at ens forventningsbias gjør at man ikke hører den med den gamle dac-en?

Ikke egentlig, for akkurat så påvirkelig er hørselen vår.

Jeg vet alt dette, men jeg finner det litt kontraintuitivt at den skal lures til å ikke høre noe som faktisk er der.

Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: Stein] #1881914 31/10/2014 12:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet alt dette, men jeg finner det litt kontraintuitivt at den skal lures til å ikke høre noe som faktisk er der.

Kanskje. Kanskje det er en nivåforskjell ute og går. Jeg finner det i allefall særdeles kontraintuitivt at en transparent DAC skal kunne gjemme bort bassdetaljer.

- Robert Green Ingersoll
Re: DAC, Apple TV, Spotify: Tips før jeg kjøper? [Re: GeirK] #1881930 31/10/2014 13:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Da er jo i så fall "transparent" nøkkelordet. ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support