Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
|
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?
[Re: Kriss]
29/10/2014 22:29
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Det er derfor jeg sier at det kan være greit å holde en viss kontroll på puls, følelse og effekt. Med de tre indikatorene tror jeg at man har en viss kontroll, uten at jeg oppfatter det som nerding, å gjøre ting vanskelig eller det som verre er. Det var også derfor jeg sa til Erling at jeg ikke trodde at det var barebare å kjøre "riktig wattsone".
Jeg føler at Tacx-rulla mi er ganske bra til å stole på hvis jeg ikke rører noen ting, har samme temperatur i rommet, tråkker på omtrent samme kadens og intensitet osv. Men jeg blir brått usikker hvis jeg kjører en helt annen type økt, endrer lufttrykk, flytter på sykkelen eller slikt.
I vinter skal jeg skru på minst mulig.
|
|
|
[Re: grr]
29/10/2014 22:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg trenger ikke vente til neste test med å justere wattsonene, men hva skal jeg justere de til? Skal jeg sette dagens ftp som høy sone 3?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: erling]
30/10/2014 08:25
|
EgilS
More than words
|
More than words
Et lite tips. Prøv å gjøre trening litt enklere ;-) Du får to poeng for den i min bok. Jeg synes mange her med liten tid brukt til trening kompliserer det svært mye. Jeg tror ikke man nødvendigvis får noe særlig betalt for det kontra et mye enklere opplegg (type "kjør-så-hardt-man-klarer-x-minutter-to-til-tre-dager-i-uken"). På den andre siden; runkepelling rundt treningen kan vel for mange være en motiviasjonsfaktor.
|
|
|
[Re: EgilS]
30/10/2014 08:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Et lite tips. Prøv å gjøre trening litt enklere ;-) Du får to poeng for den i min bok. Jeg synes mange her med liten tid brukt til trening kompliserer det svært mye. Jeg tror ikke man nødvendigvis får noe særlig betalt for det kontra et mye enklere opplegg (type "kjør-så-hardt-man-klarer-x-minutter-to-til-tre-dager-i-uken"). På den andre siden; runkepelling rundt treningen kan vel for mange være en motiviasjonsfaktor. Selv om man velger EgilS-tilnærmingen med kjør-så-hardt-man-klarer-x-minutter-to-til-tre-dager-i-uken må man vel ha en tanke om hvor stor x er i dette opplegget. Og skal x være lik alle dager, eller skal den variere? Eller mener du man skal sette seg på rulla, skru til 500 watt og kjøre så lenge det går?
|
|
|
30/10/2014 08:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Et lite tips. Prøv å gjøre trening litt enklere ;-) Hva er så vanskelig med å sette seg på rulla og trø 300 watt i 40 minutter?
|
|
|
30/10/2014 08:47
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Se der ja:) Tilbake til utgangspunktet! Vi går nå ut på tredje runde. Se side 24, nest øverste innlegg, for å studere starten av siste runde.
|
|
|
[Re: EHAa]
30/10/2014 08:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg er bare på side 19, så du må se inn i fremtiden... 
|
|
|
[Re: Kriss]
30/10/2014 09:03
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Føles det for lett, kjør hardere. Føles det for tungt, kjør litt lettere., Hva mer trenger dere vite? Jeg begynte mitt 40-minuttersdrag med å synes at det føltes for lett. Lenge. Etterhvert endte jeg opp i høy sone 4 på samme motstand. Grunnen til at jeg holdt ut i 40 minutter var at jeg IKKE kjørte hardere da det føltes for lett i begynnelsen.
|
|
|
30/10/2014 09:15
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man må jo kunne diskutere og spørre om forskjellige ting uten at man skal "gjøre alt så vanskelig". Det er jo derfor forumet er her.. Jeg liker å ha ting på stell, fordi det gir meg bedre kontroll over treninga. Synes det er flott med alle her inne som har mye mer erfaring enn meg, som har testet ut forskjellige treningsmetoder osv. Uten at det trenger å bety at en annens treningsmetode fungerer for meg, men det er interessant å vite likevel.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/10/2014 09:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Et lite tips. Prøv å gjøre trening litt enklere ;-) Du får to poeng for den i min bok. Jeg synes mange her med liten tid brukt til trening kompliserer det svært mye. Jeg tror ikke man nødvendigvis får noe særlig betalt for det kontra et mye enklere opplegg (type "kjør-så-hardt-man-klarer-x-minutter-to-til-tre-dager-i-uken"). På den andre siden; runkepelling rundt treningen kan vel for mange være en motiviasjonsfaktor. Selv om man velger EgilS-tilnærmingen med kjør-så-hardt-man-klarer-x-minutter-to-til-tre-dager-i-uken må man vel ha en tanke om hvor stor x er i dette opplegget. Og skal x være lik alle dager, eller skal den variere? Eller mener du man skal sette seg på rulla, skru til 500 watt og kjøre så lenge det går? Hvor hardt du skal kjøre har du som oftest en formening om, og du trenger ikke mer enn 2-3 økter for å finne det ut. Med tanke på at man uansett trenger noen økter for rulletilvenning så kan man bruke disse. Jeg kritiserer ikke nødvendigvis deg for å kjøre et slikt opplegg, men for meg virker det som at mange henger seg mye opp i detaljer som kan løses på enklere måter, og som for en person med lite tid brukt til trening (2-3 økter i uken) ikke vil ha noen betydning (min mening) for hvor man er om 6 månder. Jeg kjører jo også strukturert, men jeg gidder ikke kjøre jevnlige tester for å justere motstand. Det gir seg selv basert på følelsen.
|
|
|
30/10/2014 10:01
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite tips. Prøv å gjøre trening litt enklere ;-) Hva er så vanskelig med å sette seg på rulla og trø 300 watt i 40 minutter? Det er akkurat så enkelt det bør være.
|
|
|
30/10/2014 10:09
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I år skal jeg forsøke en ny modell for meg. Mye likt Øyvind V sitt opplegg. Kjører ett langt drag med ca 85-90 % av FTP. Det vi si ganske hardt og du må jobbe med hodet utover draget, men ikke blir helt utmattet og sur i beina. Så holder jeg på så lenge jeg klarer. Trolig ca. 30 - 40 min første økta. Øker så på med draglengden til jeg er oppe i 60 min. Så skrur jeg opp watten og starter på 30-40 min igjen. Og slik holder jeg på utover. Veldig enkel og grei grunntrening for å heve terskel.
Dette skrev jeg mest for egen del. He he.
|
|
|
30/10/2014 10:29
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
I år skal jeg forsøke en ny modell for meg. Mye likt Øyvind V sitt opplegg. Kjører ett langt drag med ca 85-90 % av FTP. Det vi si ganske hardt og du må jobbe med hodet utover draget, men ikke blir helt utmattet og sur i beina. Så holder jeg på så lenge jeg klarer. Trolig ca. 30 - 40 min første økta. Øker så på med draglengden til jeg er oppe i 60 min. Så skrur jeg opp watten og starter på 30-40 min igjen. Og slik holder jeg på utover. Veldig enkel og grei grunntrening for å heve terskel.
Dette skrev jeg mest for egen del. He he. Dette er så godt som identisk med opplegget jeg kommer til å kjøre. Det er postet tidligere i tråden. Jeg har satt opp mål/ambisjoner om framgang på forhånd, men vet at jeg er nødt til å justere. Derfor kommer vi i praksis til å kjøre helt identisk i vinter. Du skriver: "Så skrur jeg opp watten.." Det har jeg også tenkt å gjøre. HVOR MYE jeg "skrur opp watten" har jeg tenkt å avgjøre ved å kjøre en FTP-test en gang i måneden, i tillegg til at jeg selvsagt må kjenne på kroppen. Er det dette som er vanskelig? Den aller største forskjellen på mitt og ditt opplegg vil antakeligvis være at jeg har tenkt å stoppe på 50 min, mens du stopper på 60 min. EDIT: Fant enda en forskjell. Du planlegger å starte på 85-90 % av ftp. Jeg planlegger å starte på 90 %. Det er kanskje her vanskelighetene ligger:)
Redigert av EHAa; 30/10/2014 10:36.
|
|
|
30/10/2014 10:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det virkelig så vanskelig å finne X? Har man syklet litt med rullen, spinningsykkelen eller hva enn det måtte være så vet man vel sånn ca hvor landet ligger? Det betyr vel heller ikke så mye hva motstanden er målt til, så lenge man klarer å sette tilnærmet lik motstand hver gang?
Forstår jo at det er artig å trene etter wattsoner, men at wattsoner satt på bakgrunn av en 20 mins FTP test i "furteboden" skal være riktigere enn pulssoner satt med bakgrunn i laktat målinger skjønner i alle fall ikke jeg. Lurer jo litt på hva som skjer om man tar FTP testen på en dårlig dag? Da virker det jo nesten på meg som om noen vil trene slavisk på bakgrunn av denne FTP'en frem til neste test fordi man har avskrevet alle andre kilder som mindre riktige eller rett og slett noe man ikke trenger å forholde seg til. Samtidig må det jo være kroppen som bestemmer dagsformen og ikke en FTP satt 3 uker tidligere?
Har også tenkt litt på at mange sier at pulsen er lunefull? Bør man ikke heller si at kroppen er lunefull? Så uansett hva man baserer sin trening på må det av og til justeres noe etter dagsform?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
30/10/2014 10:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dette skrev jeg mest for egen del. He he. Dette er så godt som identisk med opplegget jeg kommer til å kjøre. Det er postet tidligere i tråden. Jeg har satt opp mål/ambisjoner om framgang på forhånd, men vet at jeg er nødt til å justere. Derfor kommer vi i praksis til å kjøre helt identisk i vinter. Du skriver: "Så skrur jeg opp watten.." Det har jeg også tenkt å gjøre. HVOR MYE jeg "skrur opp watten" har jeg tenkt å avgjøre ved å kjøre en FTP-test en gang i måneden, i tillegg til at jeg selvsagt må kjenne på kroppen. Er det dette som er vanskelig? Den aller største forskjellen på mitt og ditt opplegg vil antakeligvis være at jeg har tenkt å stoppe på 50 min, mens du stopper på 60 min. Jeg tror vi kommer til å kjøre ganske like opplegg, i hvert fall de av oss som har tro på at sweetspottrening/S3 er veien å gå for å bygge godt grunnlag. Den største forskjellen slik jeg ser det er bruken av tester som utgangspunkt for å justere underveis. Det ene er ikke nødvendigvis så mye mer komplisert enn det andre, all den tid vi alle sammen kommer til å kjøre etter følelse på hver enkelt økt. Om tre måneder kommer erling uansett til å si at vi må hive rulla i dass fordi det er artigsykling på sti som er veien å gå... 
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/10/2014 10:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har også tenkt litt på at mange sier at pulsen er lunefull? Bør man ikke heller si at kroppen er lunefull? Så uansett hva man baserer sin trening på må det av og til justeres noe etter dagsform? Man må kjøre etter følelsen uansett; har man en dårlig dag får man kanskje ikke gjennomført økta som planlagt uansett om man har basert seg på watt eller puls. Det var vel jeg som sa at pulsen er lunefull. Jeg ser på mine pulsdata at jeg på identiske økter har vidt forskjellig pulsutvikling, og at følelsen kanskje ikke stemmer helt med pulsen. En dag kan jeg slite som f*** med en økt og føle at jeg er døden nær, men pulsen kan være lav. Neste dag kan det føles like forbanna tungt, men da er pulsen kanskje høy. Så har man de dagene der man føler man visper rundt i lufta til tross for at både watt og puls er høy. For å treffe best mulig på intensitetsnivået bruker jeg watt, følelse og erfaring. Så ser jeg på pulsen av og til, men mest etterpå.
|
|
|
30/10/2014 10:42
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det tror jeg også. Og jeg tror at test eller ikke-test er en oppkonstruert forskjell.
Hva er forskjellen på følgende to innfallsvinkler (Erling sin og min): - Kjøre ett langt drag, og benytte det som grunnlag for justering av motstand - Kjøre FTP-test (= 1 langt drag) og benytte det som grunnlag for justering av motstand
Jeg antar at begge vil kombinere følelse og effekt-input for finjustering.
Forskjellen er kun ordleggingen, tror jeg. Sånn bortsett fra at det ene er lett og det andre er vanskelig, da:)
|
|
|
30/10/2014 10:47
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette skrev jeg mest for egen del. He he. Dette er så godt som identisk med opplegget jeg kommer til å kjøre. Det er postet tidligere i tråden. Jeg har satt opp mål/ambisjoner om framgang på forhånd, men vet at jeg er nødt til å justere. Derfor kommer vi i praksis til å kjøre helt identisk i vinter. Du skriver: "Så skrur jeg opp watten.." Det har jeg også tenkt å gjøre. HVOR MYE jeg "skrur opp watten" har jeg tenkt å avgjøre ved å kjøre en FTP-test en gang i måneden, i tillegg til at jeg selvsagt må kjenne på kroppen. Er det dette som er vanskelig? Den aller største forskjellen på mitt og ditt opplegg vil antakeligvis være at jeg har tenkt å stoppe på 50 min, mens du stopper på 60 min. Jeg tror vi kommer til å kjøre ganske like opplegg, i hvert fall de av oss som har tro på at sweetspottrening/S3 er veien å gå for å bygge godt grunnlag. Den største forskjellen slik jeg ser det er bruken av tester som utgangspunkt for å justere underveis. Det ene er ikke nødvendigvis så mye mer komplisert enn det andre, all den tid vi alle sammen kommer til å kjøre etter følelse på hver enkelt økt. Om tre måneder kommer erling uansett til å si at vi må hive rulla i dass fordi det er artigsykling på sti som er veien å gå... Haha. Helt rett :-)
Redigert av erling; 30/10/2014 10:48.
|
|
|
30/10/2014 11:30
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg har i vinter tenkt å kjøre ganske like opplegg som det Øyvind V og erling skisserer, og som jeg forsåvidt gjorde i fjor. Det jeg lurer litt på er hvor ofte jeg skal kjøre slike økter. Har fire økter i uka til rådighet. Blir det for mye å kjøre lange drag alle fire dagene? Si at jeg nå kjører 40 min på 270 watt. Det hadde jeg klart fire dager i uka, men kanskje hadde jeg klart en time på 270w dersom jeg hadde kjørt bare tre dager? Eller kanskje 280w i 40 min tre dager i uka? Hva ville dere evt gjort den fjerde dagen?
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/10/2014 12:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er det virkelig så vanskelig å finne X? Har man syklet litt med rullen, spinningsykkelen eller hva enn det måtte være så vet man vel sånn ca hvor landet ligger? Det betyr vel heller ikke så mye hva motstanden er målt til, så lenge man klarer å sette tilnærmet lik motstand hver gang? Det er vel det jeg tenker også. Man trenger jo ikke wattrulle heller. Det er nok med en vanlig rulle som du "ghetto"-kaliberer, og så er det jo bare å kjøre på og styre etter fart/girvalg/tråkkfrekvens. I de fleste utholdenshetsidretter har man normalt dårlig med muligheter til å måle motstand, og man får trent der også. 
|
|
|
30/10/2014 12:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det virkelig så vanskelig å finne X? Har man syklet litt med rullen, spinningsykkelen eller hva enn det måtte være så vet man vel sånn ca hvor landet ligger? Det betyr vel heller ikke så mye hva motstanden er målt til, så lenge man klarer å sette tilnærmet lik motstand hver gang? Det er vel det jeg tenker også. Man trenger jo ikke wattrulle heller. Det er nok med en vanlig rulle som du "ghetto"-kaliberer, og så er det jo bare å kjøre på og styre etter fart/girvalg/tråkkfrekvens. I de fleste utholdenshetsidretter har man normalt dårlig med muligheter til å måle motstand, og man får trent der også. Derfor jeg gnåler om dette med puls også 
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: traktoregg]
30/10/2014 14:00
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har i vinter tenkt å kjøre ganske like opplegg som det Øyvind V og erling skisserer, og som jeg forsåvidt gjorde i fjor. Det jeg lurer litt på er hvor ofte jeg skal kjøre slike økter. Har fire økter i uka til rådighet. Blir det for mye å kjøre lange drag alle fire dagene? Si at jeg nå kjører 40 min på 270 watt. Det hadde jeg klart fire dager i uka, men kanskje hadde jeg klart en time på 270w dersom jeg hadde kjørt bare tre dager? Eller kanskje 280w i 40 min tre dager i uka? Hva ville dere evt gjort den fjerde dagen? Jeg ser an litt ift. den fjerde økta de gangene jeg får tid til fire. Noen ganger tar jeg et fjerde langdrag på samme intensitet, andre ganger tar jeg et drag på lav(ere) intensitet som er vesentlig lenger enn de andre (f.eks. 60-80 minutter) som tilvenning til drag av lengre varighet. Ser av min treningsdagbok at det er veldig sjelden jeg har fått til å kjøre fire gode økter på én uke, men i starten av mars ser jeg at jeg var i bra slag. I løpet av 11 dager kjørte jeg 4 økter på 1x40 320 watt og 3 økter på 1x50 320 watt. Fire av dem på samme uke. Er du i slag og kan kjøre tre økter av god kvalitet er det slik jeg ser det ingenting i veien for å kjøre en fjerde økt av samme type.
|
|
|
30/10/2014 14:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du ingen rolige langturer i det hele tatt? Sånn av og til? En gang i ny og ne? Oftere enn kjerringa lar deg lure wieneren inn i wienerbrødet?
|
|
|
30/10/2014 14:39
|
øyvindp
Fersking
|
Fersking
Nei, ikke sjekket bevisst. Gjorde en test for noen år siden som sa 188. Siden da har jeg hatt noen økter der det underveis har blitt kjørt så drita hardt at jeg føler jeg ikke har hatt noe som helst mer å gå på; ut fra pulsdata der har jeg konkludert med at jeg har maks på rundt 188 fortsatt. Mulig det er feil, men det føles riktig ift. de sonene jeg trener etter. Skal ta O2-test om litt, og regner meg jeg får enda en pekepinn på makspuls da. Hvor planlegger du å ta O2-test?
|
|
|
[Re: Hoaas]
30/10/2014 19:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har du ingen rolige langturer i det hele tatt? Sånn av og til? En gang i ny og ne? Oftere enn kjerringa lar deg lure wieneren inn i wienerbrødet? En sjelden gang blir det sone 1-tur, men det er gjerne om sommeren. De lengre turene er gjerne litt rolige innimellom, men jeg bruker å dra på lit hist og her og avslutter gjerne med et langt, hardt bakkedrag.
|
|
|
[Re: øyvindp]
30/10/2014 19:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei, ikke sjekket bevisst. Gjorde en test for noen år siden som sa 188. Siden da har jeg hatt noen økter der det underveis har blitt kjørt så drita hardt at jeg føler jeg ikke har hatt noe som helst mer å gå på; ut fra pulsdata der har jeg konkludert med at jeg har maks på rundt 188 fortsatt. Mulig det er feil, men det føles riktig ift. de sonene jeg trener etter. Skal ta O2-test om litt, og regner meg jeg får enda en pekepinn på makspuls da. Hvor planlegger du å ta O2-test? På toppidrettssenteret i Granåsen.
|
|
|
30/10/2014 20:18
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Første ordentlige økt på rulla er gjennomført:)
30 min på ca 90 % av FTP. Det føltes rimelig lett ut, og det var også som planlagt.
Puls: (Bare hopp over dette, dere som synes det blir vanskelig, hehe) 10 min: 80 % 15 min: 82 % 20 min: 84 % 25 min: 85 % 30 min: 85 %
Brukte altså 15 min på å komme opp i sone 3 og endte opp midt i sone 3 etter en halvtime. Ble aldri stiv, og ikke særlig tungpustet. Ved å legge på ca 5-10 min per uke, tror jeg at jeg kommer til å få mange kanonøkter med mye tid i sone 3 fra og med om et par uker.
Jeg begynte såpass lett fordi jeg ønsker å kunne øke varighet og intensitet over tid. Når man øker varighet eller belastning hver uke, blir det sikkert tidsnok tungt:)
|
|
|
30/10/2014 21:00
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg begynte såpass lett fordi jeg ønsker å kunne øke varighet og intensitet over tid. Når man øker varighet eller belastning hver uke, blir det sikkert tidsnok tungt:) Hvorfor ikke begynne litt tyngre og litt sjeldnere?
|
|
|
30/10/2014 21:23
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg begynte såpass lett fordi jeg ønsker å kunne øke varighet og intensitet over tid. Når man øker varighet eller belastning hver uke, blir det sikkert tidsnok tungt:) Hvorfor ikke begynne litt tyngre og litt sjeldnere? + 1 Hva er poenget med å bruke 15 min i sone 1 og 2 ? Hvis du ønsker å kjøre 15 min. i sone 3 , så er det vel bare å dra seg opp dit i løpet av 3-4 min minutter og ligge der i 15 min ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
30/10/2014 21:45
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg begynte såpass lett fordi jeg ønsker å kunne øke varighet og intensitet over tid. Når man øker varighet eller belastning hver uke, blir det sikkert tidsnok tungt:) Hvorfor ikke begynne litt tyngre og litt sjeldnere? Fordi jeg har god erfaring med å begynne lett, øke gradvis og etterhvert øke utover det jeg klarte før. Jeg har ikke god erfaring med å "stange hodet i veggen" fra økt 1. Mye av denne erfaringen stammer fra styrketrening, noe fra utholdenhetstrening. Så grunnen er bare at det har fungert for meg før. Heavydude: Beina tråkket samme antall W absolutt hele tiden. Hvis jeg skulle fulgt ditt eksempel måtte jeg økt mye i effekt i starten, og deretter sluppet opp. Jeg tror at mitt totale arbeid da ville blitt vesentlig mindre, og det tror jeg ikke ville vært gunstig. Jeg vil kjøre jevne drag. Dessuten tok det bare 10 min før jeg var 2 % unna sone 3. Jeg synes ikke det er så ille. Sveinaa brukte 16 min på å komme oppi sone 3. Øyvind V gir seg selv stjerne i margen når han klarer å oppnå 50 % av økta i sone 3. Når man kjører jevne drag (som også watt-entusiastene sverger til) er det bare slik det blir.. Konklusjon: Du beskriver pulsbasert trening. Jeg ønsker å holde jevn effekt gjennom økta, og benytter puls og følelse som kontroll på at jeg har truffet bra. I dag var planen å tråkke 30 min sweet spot (watt), og antakelsen var da at jeg ville ende opp midt i sone 3 pulsmessig. Det traff godt. Om 2-3 uker kjører jeg 50 min på samme intensitet. Da blir det tungt, og jeg regner med å bikke inn i sone 4 pulsmessig på slutten.
Redigert av EHAa; 30/10/2014 22:14.
|
|
|
|
|