Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 29 av 132 1 2 27 28 29 30 31 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880365 28/10/2014 13:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
100 økter med høy intensitet er ca 100-150 timer i året.
Tja, nei svart/hvitt er det vel ikke, jeg tenkte bare at 150 økter i året blir en hard økt omtrent annenhver dag, og at det nok blir litt tøft..for enhver å drive med året rundt.

Har bare vokst opp med viktigheten av den rolige treningen, uansett om du trener 150 eller 800 timer, det får være min unnskyldning ICON_WINK

Det blir noen timer, men hva er det kroppen ikke skal klare å absorbere (legger til grunn at man ikke har en helt vill hverdag med jobb og familie.)?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1880374 28/10/2014 13:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei det kan du si, dette blir jo igjen veldig individuelt.
Sone 3 trening annenhver dag tror jeg skal gå helt fint, selv med en gjennomsnittlig hektisk hverdag. Høres bare veldig rart ut å BARE trene hardt...selv om det sikkert ikke er noe galt i det.
Viktigste man kan gjøre er vel å lytte til kroppen.

Som jeg har nevnt tidligere, var det en trener på UiT som sa til meg at man bør ligge på omkring 4 timer høy intensitet i uka, resten rolig. Dvs om du trener 4 timer i uka bør disse bare være harde. Så fyller du på med mengde/rolig over de 4 timene.

Redigert av Hoaas; 28/10/2014 13:38.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880379 28/10/2014 13:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Selvfølgelig er det individuelt. Tror bare det blir litt passivt å trene noe mindre enn 2 hardøkter i uka. Kan jo hende man må prøve seg litt frem med feks periodisering for å finne det som funker best for en selv.

Redigert av sveinaa; 28/10/2014 13:49.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1880470 28/10/2014 16:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Dette må jo tilpasses den enkelte, men hjelper en å huske hvorfor toppidrettsutøveren trener 80-90% rolig.

Hvilke toppidrettsutøvere trener 90% "rolig" ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1880471 28/10/2014 16:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude

Dette må jo tilpasses den enkelte, men hjelper en å huske hvorfor toppidrettsutøveren trener 80-90% rolig.

Hvilke toppidrettsutøvere trener 90% "rolig" ?

Fagsjef for utholdenhet ved Olympiatoppen, Espen Tønnessen:
"... -For å klare det må mye av treningen være rolig. I løpet av disse årene har det blitt en sterk dokumentasjon på at verdensenere i typiske utholdenhetsidretter gjennomfører 100-150 intensive treningsøkter i året (85-95 % av HFmaks). Resten av treningsøktene gjennomføres på lav intensitet. I sum betyr det at 80 % av treningsøktene og 90 % av tiden gjennomføres på lav intensitet, froklarer Tønnessen..."

Refererte fra denne artikkelen: http://www.dn.no/dnaktiv/2014/10/24/1753/Lping/lp-langt-lp-best

Videre så var ikke prosenten så viktig som budskapet.

Redigert av sveinaa; 28/10/2014 17:04.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880472 28/10/2014 17:01
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dvs om du trener 4 timer i uka bør disse bare være harde. Så fyller du på med mengde/rolig over de 4 timene.

Hvordan er det med logikk og matematikk her ? ICON_WINK

TS begynte med : Økt utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå ? Nå er man på at man "må" trene 4 timer hardt i uka.

Dette er en kreativ tråd, hvor synsing i hytt & pine er tidens melodi ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1880475 28/10/2014 17:04
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bøyer meg i støvet ! Budskapet er tydeligvis endret, tidligere var "fasiten" ca 70 % rolig.
Men uansett : husk at toppidrettsutøvere har litt mer treningsmengde innabords enn oss mosjonister ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1880476 28/10/2014 17:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ingen tvil om at de har det, men tar to 2 harde økter i uka livet av en mosjonist? Subjektivt synes i alle fall jeg 1 hard økt blir litt lite.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880497 28/10/2014 18:07
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J

Som jeg har nevnt tidligere, var det en trener på UiT som sa til meg at man bør ligge på omkring 4 timer høy intensitet i uka, resten rolig. Dvs om du trener 4 timer i uka bør disse bare være harde.

4 timer med høy intensistet???? Det er over 200 timer hardt i året. Det har jeg aldri hørt noen på OLT, NIH eller NTNU anbefale ihvertfall!

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: HeavyDude] #1880498 28/10/2014 18:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
Dvs om du trener 4 timer i uka bør disse bare være harde. Så fyller du på med mengde/rolig over de 4 timene.

Hvordan er det med logikk og matematikk her ? ICON_WINK

TS begynte med : Økt utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå ? Nå er man på at man "må" trene 4 timer hardt i uka.

Dette er en kreativ tråd, hvor synsing i hytt & pine er tidens melodi ICON_SMILE

Man MÅ ikke, men om du vil ha mest mulig igjen for treninga i form av kapasitet og "form" var det en vei å gå. Helsegevinsten er kanskje større ved roligere trening, så det spørs jo helt hva man er ute etter. Bli best mulig i konkurranser, øke fettomsetning, bedre helsa, glede etc. Det er vel ingen som kan si at de kjører 1x50min intervall i sone 3 fordi det gir dem glede i livet, en rolig sykkeltur på fjellet med en kompis derimot kan fort gi nettopp det, i tillegg til lavere risiko for hjerte/kar sykdommer ICON_WINK

Han sa også at 80% av treninga bør være i de lave sonene, men det gjelder for de som har et høyt antall treningstimer, og han mente skjæringspunktet lå ved ca 4 timer. Om man f.eks trente 5 timer i uka fordelt på 4 økter, bør man da ha 3 harde times økter og 1 rolig langtur for å få mest mulig treningsutbytte.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: JayTe] #1880500 28/10/2014 18:12
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JayTe

Som jeg har nevnt tidligere, var det en trener på UiT som sa til meg at man bør ligge på omkring 4 timer høy intensitet i uka, resten rolig. Dvs om du trener 4 timer i uka bør disse bare være harde.

4 timer med høy intensistet???? Det er over 200 timer hardt i året. Det har jeg aldri hørt noen på OLT, NIH eller NTNU anbefale ihvertfall!

Ved 4 timer "hard" trening har du for all del ikke 4 timer i de høye sonene. Det var mer ment som tid brukt til hard trening, så har man kanskje 50% av den tiden effektivt i sonen.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: sveinaa] #1880537 28/10/2014 20:00
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: Zaskarin
2 timer i sone 3 utgjør rundt 40 min sone 1. 10 min oppvarming og 10 min
nedkjøring pr økt.

Mener du her 2 økter a 10 min opp, 60 min S3 og 10 min ned? Eller at på en økt på 2 timer er 60 min effektivt i S3?

Pr økt. 10 min opp 60 min s3 og 10 min ned. Men definerte det noe feil, kjører som regel 3*20 min eller 2*30 min, med noen min pause mellom hvert drag. SÅ da blir det vel rundt 26 min i1/2 pr økt da.

Redigert av Zaskarin; 28/10/2014 20:03.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880538 28/10/2014 20:02
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
2 timer i sone 3 utgjør rundt 40 min sone 1. 10 min oppvarming og 10 min
nedkjøring pr økt.

Mener du her 2 økter a 10 min opp, 60 min S3 og 10 min ned? Eller at på en økt på 2 timer er 60 min effektivt i S3?

Det skal godt gjøres å holde 60min i S3 på ett langt drag, da må jo draget være forferdelig langt, om man skal tråkke seg opp til S3 og gjennom den på konstant belastning. Wattsoner blir noe annet.

Tolker det dithen at du kjører 1x60min da, alltid

Kjører ikke alltid i ett strekk, sannheten er at det er sjelden. Mer 3*20 min eller 2*30 min med kort pause mellom dragene.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1880539 28/10/2014 20:04
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Sitat: Gammelogdesperat
Sitat: Gammelogdesperat
Rart man blir bedre jo mer man sykler...

Det er mitt hovedbudskap ja ICON_SMILE Mange her i div. tråder, mener at det ikke holder, men at man må ha så og så mye sone 3/4 osv.

Det interessante er vel doseringa av sonene i forhold til målet. Sånn sett er mitt innlegg noe som antyder et ståsted der, da jeg stort sett ligger i sone 0-2...(over 90 %)

Det som er interessant for de fleste her på forumet er jo sikkert å få best mulig utbytte av trening med begrenset tid, famile / jobb / få kabalen til å gå opp.
For min egen del ville det vært umulig å få særlig fremgang om je hadde trent 6 timer i sone 1/2 pr uke, men om jeg trener mest mulig i relativt høy sone uten å gå på en smell vet jeg at jeg kan hente mye i vinter.

Og der er skillet mellom synspunktene. Jeg tror mange kunne fått fin effekt av feks 4 t. sone 2 og 2 t sone 1. Progresjonen blir ganske treg, men til gjengjeld langvarig. Slenger man på 1-2 ritt pr. mnd. i sesong, tror jeg man har en grei oppskrift til ganske anstendig mosjonistnivå etter noen år.

Fin effekt om man er på nybegynnernivå ja, har man syklet noen år vil jeg uten tvil påstå at framgangen blir større med mer tid i høye soner om man har begrenset med tid.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Zaskarin] #1880552 28/10/2014 20:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg forsto deg rett da.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1880570 28/10/2014 21:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EHAa

Grafen er jo likevel litt interessant, altså den med sammenheng mellom treningsmengde og antatt sluttid på maraton. Konklusjonen er jo ikke sjokkerende, men det er jo litt kult når noen kvantifiserer det på bakgrunn av haugevis av real life mosjonistdata..

Ja, interessant graf. Skulle vara kult att se något liknande før andra konkurranser. Eftersom det är snakk om medelvärden är det ju klart att längre kommer att bli bättre men det säger ju inget om vad man faktiskt kan uppnå med mindre träning eller om mindre träning faktiskt är bättre för någon.

Det intressanta i grafen är ju hur mycket folk tränar för en viss tid. Nu har jag inte löpt något maraton men jag blev förvånad över att medel löparen inte löpte raskare med 6-7 mils träning i veckan. 6-7 mil löpning tycker jag är rätt mycket och det är ju snakk om 5-6 timmars träning.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: fredriks] #1880602 28/10/2014 23:00
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
For min del synes jeg også det er overraskende at sluttiden ikke er lavere for en del med ganske høy "weekly mileage", men det må tas i betraktning at maraton har vokst veldig i popularitet og er en øvelse som kanskje spesielt appellerer til en del som er over middagshøyden fysisk. Derfor tror jeg det er mange som ikke nødvendigvis gjennomfører maraton for å løpe maksimalt, men å gjennomføre med stil, heder og ære.
Jeg har løpt to maraton og kan også legge til at sluttiden på f.eks. fem eller ti km ikke nødvendigvis predikerer tiden godt - det er jævlig langt og tungt. Og gøy!

Hadde vært spennende å se en tilsvarende graf for en massemønstring som Birken, tror den umiddelbare reaksjonen ville vært ganske lik. Mange som trener mye, men ikke nødvendigvis sykler så innmari fort og.

Ellers er denne også interessant mtp. maraton.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1880681 29/10/2014 08:42
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tråkk'n roll
Sitat: Øyvind V
jeg skrur ikke ned intensiteten om pulsen er høy når jeg opplever at jeg har en kanonbra dag.

Sånn tenker jeg også de første 20 minuttene av ritt. Hver bidige gang :-)

Jeg forsøkte forresten 1x40 minutter på jevn motstand på spinningsykkel i går. Inspirert av bloggen din. Skal sjekke dataene fra pulsklokka og fortelle mer når jeg er ferdig på jobb.

Mulig dette hører mer hjemme i subterskel vs terskel-tråden, men Øyvind Vs langintervaller har blitt så heftig debattert her at jeg tar det i denne tråden :-)

Altså; jeg har prøvd meg på to 1x40 minutters-intervalløkter på spinningsykkelen i kjelleren. Jeg har ikke wattmåler, så jeg har tatt det på Gefühl og puls med utgangspunkt i en makspuls på 185 (den er muligens lavere. Hvordan teste makspuls på spinningsykkel?)

Første økt, sist onsdag:
5 min oppvarming
40 min drag
10 min nedtråkking.

40-minuttersdraget kjørte jeg uten å røre motstandsskrua i det hele tatt. Bestemte meg for å være tålmodig selv om jeg så at pulsen lenge var langt nede i sone 2 (130-tallet). Jeg bikket ikke inn i sone 3 (152 bpm) før det var gått nesten 20 minutter. Pulsstigningen var jevn hele veien og helt på slutten var jeg på 169 bpm som er høy sone 4 utfra 185 som makspuls. Gjennomsnittlig puls for hele dette 40-minuttersdraget var 150, hvilket utfra samme beregning er høy sone 2 (!).

Søndag for tre dager siden kjørte jeg en nøyaktig lik økt på spinningsykkelen. Her gikk det noe kortere tid før jeg bikket inn i sone 3, og gjennomsnittspulsen for hele draget var 154 bpm (lav sone 3).

Man kan selvsagt ikke konkludere med all verden etter to slike økter, men jeg har gjort meg noen tanker:

* Denne type økter gir en annen trening enn f.eks 4x10 minutter. Ihvertfall psykisk, idet man mot slutten av draget får omtrent samme følelse som et stykke uti ritt; man begynner å bli gåen i beina og hue men må bare fortsette å kverne og kverne videre. Jeg innbiller meg at man også muskulært får trent på det samme, altså å fortsette å jobbe jevnt selv om man merker kjøret i beina.
* Det er merkelig hvor annerledes samme motstand føles etter 2 minutter og etter 40 minutter :-)
* Pulsstigningen ved samme motstand er påfallende jevn over 40 minutter.
* Jeg må sjekke makspulsen min.
* Jeg må sjekke inneklimaet i kjelleren der spinningsykkelen min står (gammel, fuktig murkjeller).

Redigert av Tråkk'n roll; 29/10/2014 08:44.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1880744 29/10/2014 10:17
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Ikke ulikt det jeg sjøl opplever på 40 min i3. Kjører med lik motstand på rulla og prøver å holde lik frekvens. Bruker puls som styring. Starter som regel i høy sone 2 og pulsen jobber seg oppimot høy sone 3 mot slutten av draget. Og ja det blir tyngre og tyngre.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1880748 29/10/2014 10:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Reagerte litt på at du faktisk var helt oppi høy sone 4, når du starter draget så rolig og ikke kommer opp i sone 3 før midten av draget. Kan tyde på at du kanskje slurver litt med teknikken og pusten når du blir sliten?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1880751 29/10/2014 10:31
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Reagerte litt på at du faktisk var helt oppi høy sone 4, når du starter draget så rolig og ikke kommer opp i sone 3 før midten av draget. Kan tyde på at du kanskje slurver litt med teknikken og pusten når du blir sliten?

Ja, det er godt mulig! En annen ting kan være at jeg ikke er så veldig godt trent til en slik type økt og at jeg derfor ender høyt opp i puls på noe som egentlig ikke burde være så knallhardt? Og at dette vil bedre seg etterhvert som jeg får flere slike økter?

I det siste har jeg trent en del korte bakkeintervaller (typ 4 stk á 5 minutter) samt en og annen rolig tur og aldri så lite lapskaus inniblant. Altså veldig lite trening med konsistent, hard jobbing over så lang tid som 40 minutter.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1880752 29/10/2014 10:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Interessant å høre om dine erfaringer om denne type økt. Det er "noe" som skurrer når du bruker så lang tid på å komme opp i sone 3, og ender opp høyt i sone 4. Da fyker du fort gjennom 3. Jeg ville varmet opp grundigere, og kanskje kjørt draget bittelitt roligere. Med god oppvarming kommer du lettere opp i sonen, og med ørlite mindre intensitet kan det være du får mer tid i S3 og unngår å havne høyt i S4 på slutten.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1880756 29/10/2014 10:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Interessant å høre om dine erfaringer om denne type økt. Det er "noe" som skurrer når du bruker så lang tid på å komme opp i sone 3, og ender opp høyt i sone 4. Da fyker du fort gjennom 3. Jeg ville varmet opp grundigere, og kanskje kjørt draget bittelitt roligere. Med god oppvarming kommer du lettere opp i sonen, og med ørlite mindre intensitet kan det være du får mer tid i S3 og unngår å havne høyt i S4 på slutten.

Kan være verdt et forsøk å kjøre litt lengere oppvarming, ja, i tillegg kan man kjøre et kort 2min drag (90% av terskel) med 3-4min pause før hoveddrag, som en del av oppvarminga. Da vil han nok komme enda lettere opp i sone 3 og kunne holde sonen lengere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1880759 29/10/2014 10:50
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Tatt til etterretning! :-)

Jeg sjekket forresten nettopp hva som er min høyeste oppnådde puls i ritt i år (Terrengsykkelrittet), og det var 175 bpm. Det rimer kanskje dårlig med en antagelse om at makspulsen er 185...

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1880763 29/10/2014 11:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det høres litt spesielt ut med så stort spenn mellom antatt maks og den pulsen du har hatt på ritt, men pulsen er jo lunefull... ICON_SMILE

Edit: EHAa er inne på noe... Det er ikke så rart å ha makset ut på 95 % av HFmaks på et ritt. Glem det jeg sa.

Nå kommer jeg sikkert til å bli sablet ned, men sjekk med en makspulskalkulator hva den sier om makspulsen din. Jeg sier ikke at dette gir deg rett svar, men det kan gi en antydning om nivået. Kalkulatoren til Cerg gir meg samme makspuls som jeg har fått på test, så jeg har hatt flaks ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 29/10/2014 11:12.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Tråkk'n roll] #1880766 29/10/2014 11:04
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tråkk'n roll
Tatt til etterretning! :-)

Jeg sjekket forresten nettopp hva som er min høyeste oppnådde puls i ritt i år (Terrengsykkelrittet), og det var 175 bpm. Det rimer kanskje dårlig med en antagelse om at makspulsen er 185...

Tja, gjør det det? Det er vel omtrent på 95 % av makspuls, det. Spørs jo selvsagt hvilke ritt du deltar på, men terrengsykkelrittet er jo i hvert fall ganske langvarig.

Sjelden at jeg går noe særlig over det på maratonritt, i hvert fall. Jeg ville testet makspuls ut fra makspulstest (gjerne flere, dersom man ikke er bombesikker på hvordan man skal få det til), og ikke ut fra puls på maratonritt.

Bruker dere andre å havne opp mot makspuls i motbakkene på maratonritt?

EDIT: Jeg bruker å måtte holde igjen litt, for å unngå kramper på slutten. Det kan jo ha noe å si..

Redigert av EHAa; 29/10/2014 11:07.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1880772 29/10/2014 11:13
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det høres litt spesielt ut med så stort spenn mellom antatt maks og den pulsen du har hatt på ritt, men pulsen er jo lunefull... ICON_SMILE

Nå kommer jeg sikkert til å bli sablet ned, men sjekk med en makspulskalkulator hva den sier om makspulsen din. Jeg sier ikke at dette gir deg rett svar, men det kan gi en antydning om nivået. Kalkulatoren til Cerg gir meg samme makspuls som jeg har fått på test, så jeg har hatt flaks ICON_SMILE

Bommet med 8-10 bpm for min del, rundt 20 bpm for samboeren:) Begge har høyere makspuls enn kalkulatoren viser.

Treningskameraten min ligger 15-20 slag under det kalkulatoren viser, så her er det gode feilmarginer, som du påpeker:)

Har du makspuls 190 Øyvind V?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1880773 29/10/2014 11:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
188-189.

Redigert av Øyvind V; 29/10/2014 11:15.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1880776 29/10/2014 11:21
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
188-189.

Har du sjekket om det stemmer (for deg) at makspulsen synker med ca 0,5-1 bpm/år? Det er jo vanskelig å finne ut av dette fra sesong til sesong, men over tid bør man jo se noen trender.

For å si det slik: Tror du at du hadde 193-194 i makspuls da du begynte å sykle i 2008?

Jeg hadde like over 200 i makspuls på slutten av 90-tallet. Nå er jeg rundt 200. Jeg synes at makspulsen min synker, men ikke så fort som kalkulatoren tilsier. Sikkert veldig individuelt dette også..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1880780 29/10/2014 11:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kalkulatoren bommet med ca 10 slag for min del også, jeg har rundt 204 i makspuls, høyeste jeg har hatt de siste 5 årene er 205, høyeste i år er 203. Målte 220 i makspuls når jeg var 17, i testlab.

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg trente lite utholdenhet fra jeg var 19 til jeg var 26, og det virker som makspulsen har ramlet mye på den tiden. Mens den har holdt seg mer stabilt etter jeg begynte å trene utholdenhet igjen.

Side 29 av 132 1 2 27 28 29 30 31 131 132

Moderator  support