Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Piggdekk til CX

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1907562 05/01/2015 09:44
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har nå 100km på Schwalbe Marathon Winter 35-622 på crosseren.
Ruller bra (til å være pigg) og sitter OK på blank is i skogen. Man kan ikke gønne på som med f.eks ice spiker pro, men man kjøre kontrollert selv på speilblank is.

Re: Piggdekk til CX [Re: Torkel Thorsen] #1908469 07/01/2015 06:43
Peter Pan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Torkel Thorsen
Vel, kanskje ikke raskeste. Letteste og tynneste, i hvert fall...

Jeg er sykkelbud i Oslo og har nettopp investert i et Xerxes dekk på forhjulet på budcx'en. Har tidligere prøvd meg på Marathon Winter og Hakka i diverse varianter, Snowstuds osv. Alle har blitt tatt av etter maks to dager, og sjelden blitt satt på igjen ila vinteren. Har inntil nå sykla 98% av vinterdager de siste seks vinterene det jeg har vært bud uten pigg. Men så fikk jeg på Xerxes og dette er det perfekte vinterdekket (for meg). Jeg kommer til å betale en liten formue for et bakdekk også. For disse dekke blir værende på helt til raceren roper. Dette er selvfølgelig med mindre det er noe hold i påstanden din som er sitert over. Dersom det finnes et piggdekk der ute som kan matche Xerxes så jeg kjempe interessert og forbauset. Alle de andre dekka som nevnes i tråden er ihvertfall som Buffalosko i en 100 meter å regne i forhold til Xerxes. Bakdelen til dette dekket, ved siden av prisen er at det ikke sitter på langt nær så godt som de andre. Så på islagte skogsbilveier o.l. vil mange nok foretrekke et grovere dekk. Men at det finnes et raskere dekk med pigger er en påstand jeg med glede vil overbevises om, selvom jeg tviler sterkt på at det blir tilfelle... Men for all del bring it on....

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Piggdekk til CX [Re: Peter Pan] #1908471 07/01/2015 06:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har syklet noen uker med Xerxes og har kommet til samme konklusjon som deg.

Meget fornøyd med dekket både foran og bak. Om det er noenlunde tørr asfalt er det bare å pumpe høyere lufftrykk slik at sidepiggene ikke tar og det føles som et sommerdekk.

Men jeg ettersom jeg sykler mye utenfor sentrum bruker jeg mtb med ISP når det er blank is og høy snø. Under slike mer ekstreme forhold kan jeg sykle raskere på ISP enn Xerxes, ref. min kommentar som du siterer (har endret brukernavn...)

Gleder meg til "langtur" til kontoret i dag - tenkte å ta meg en tur i høyden til Voksenåsen og trille ned igjen ICON_SMILE

Men Schwalbe Marathon Winter er også bra - lykke til med salget av dine ICON_WINK

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1908559 07/01/2015 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Oppdatering om Xerxes :

Rundt Voksenåsen i dag var det slaps og våt snø over blank is. Det likte Xerxes ikke. Ganske så skummelt nedover. Men: Ville trolig tatt bedre om jeg hadde lavere lufttrykk (lå på overmodige 40 psi).

På tørrere, hard snø eller våt snø og slaps på grus eller asfalt fungerer Xerxes utmerket.

På asfalten innover mot sentrum gikk det unna som på sommerdekk!

Under de rette forhold tror jeg Xerxes er uslåelig og i en særstilling på markedet i dag.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1908808 07/01/2015 18:44
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har fått noen mil på Gravdal og er så langt veldig fornøyd. Begge mine dekk veide 591gram og var veldig enkle å montere. De ruller greit på asfalt og er forutsigbare på isen men det er på pakket snø og frossen, glasert snø de overbeviser. Her synes jeg de er overraskende bra med borrelåsgrep. I løs snø kommer de litt til kort, spesielt hvis det er is under. Jeg har litt problemer med moduleringen på bremsene mine så har ikke turt å være aggressiv på ordentlig holkeføre men det går hvertfall greit å ta seg fram. Men de er nok overkill til pendling og landeveissykling i osloområdets tempererte og saltede klimasone.

Re: Piggdekk til CX [Re: skubisan] #1908828 07/01/2015 20:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for rapport om Gravdal, skubisan!

Med 38mm, 252 pigger og 590 gram høres Gravdal ut som et utmerket alternativ til de tyngre dekkene Schwalbe Marathon Winter med 200 pigger og Suomi Hakka med 240 pigger og det letteste Xerxes med 140 pigger.

Ser på http://45nrth.com/products/tires/gravdal at modellen kommer i to versjoner - foldedekk med aluminiumspigger og kanttråd-dekk med stålpigger. Etter vekten å dømme antar jeg at du har foldedekk?

Ser at herligheten i foldeversjon koster kr.1200 pr. stk. på fatbikes.no. Oj,oj,oj...

Re: Piggdekk til CX [Re: Sepeda] #1908903 08/01/2015 00:40
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja jeg har foldedekkene, glemte å nevne det. Ser ikke poenget med ståltråd i sykkeldekk egentlig. Sammenligningsgrunnlaget mitt er litt tynt(snart 20år gamle Nokian Extreme 26") men de føles relativt myke og livlige til piggdekk å være, noe som også nevnes i de få testene jeg har lest. Jeg har kjørt dem på ca 30psi, skal prøve med 45 nå som snøen er borte (95kilo feit).

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1908975 08/01/2015 08:32
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg utsatte planene om Marathon Winther, og kjøpte istedenfor det lite omtalte Nokia (Suomi) A10, i 28" og 32 mm bredde. Det har kun 72 pigger, fordelt på to rader litt på siden av rullebanen. (Finnes også i 40mm bredde.) Noen erfaringer med det så langt:

Fordeler:
- Rimelig (under 300 kr/stk)
- Grei rullemotstand på bar asfalt, for å være piggdekk
- Godt grep på asfalt med tynt frostlag
- Ikke så nifst på brostein som dekk med mange pigger
- Fungerer greit på moderate mengder salt-slush, smalt dekk "skjærer" lettere gjennom sørpen

Ulemper:
- Dårlig grep på is, for få pigger til å gi skikkelig grep
- Uegnet på snø

Oppsummert så er dette nærmest et "piggdekk light" - det gir ekstra trygghet når gradestokken kryper mot null og det er fare for frost på asfalten. Og rullemotstanden er ikke verre enn at det er helt greit å ta seg en femmilstur på søndagen. Men det er ikke et dekk som egner seg på holke og ved kraftig snøfall. Skal man sykle uansett vær og føre hele vinteren trengs dekk med flere pigger.

Her i Bergen er det normalt bare noen få dager med snø i løpet av vinteren, men mye nullføre med frost på asfalten, så her kan dette dekket fungere greit.

Det eneste andre piggdekket jeg har erfaring med er Suomi W240 (240 pigger, 26"), og det er suverent mye bedre på isete forhold. Men det er temmelig tungt å trø på bar asfalt, og litt nifst på bar brostein.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1909038 08/01/2015 09:27
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Det finnes det mange meninger og erfaringer om/med piggdekk til sykkel.
Jeg tror det kommer nok mye an på hvilke forhold du sykler/ønsker å sykle under, og sikkert mye på hvor "trygg" du i utgangspunktet føler deg (eller hvor trygg du ønsker å føle deg).

Min mening om det hele er at jeg sykler piggfritt så lenge forholdene tillater/jeg tør - men når jeg ikke lenger tør å kjøre piggfritt, så vil jeg ha dekk som jeg virkelig stoler på - hele veien til Dakar.
Jeg har vært på mange sykkelturer med piggdekk, hvor jeg 98% av veien kunne klart meg fint med sommerdekk - men det hjelper lite hvis jeg sklir i den ene islagte svingen og havner under hjulene på en møtende Volvo.

Da jeg kjøpte nye piggdekk til cx'en min før forrige vinter, ville jeg helst ha Maraton Winter - men da dette (samt Winter) var utsolgt, endte jeg opp med Suomi W106.
Jeg synes dekket er godt - det er selvsagt klart tyngre og treigere enn sommerdekk, men det er slett ikke noe problem å sykle 5 mil på en søndag (i fjor vinter hadde jeg faktisk en tur på 135km).
Når det er sagt, ville jeg ideelt sett hatt enda tryggere dekk, men det funker greit som det er.
I tester jeg har lest kommer dette dekket faktisk ganske godt ut av det.

Min eneste andre erfaring med piggdekk er et sett med 20 år gamle Nokia 26" - som fortsatt er "like" gode (disse sitter for øyeblikket på podens skole-sykkel).

Re: Piggdekk til CX [Re: thamg] #1909049 08/01/2015 09:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: thamg
Det finnes det mange meninger og erfaringer om/med piggdekk til sykkel.
Jeg tror det kommer nok mye an på hvilke forhold du sykler/ønsker å sykle under (....)

Enig. I mangel av bil sykler jeg under alle forhold. Tilnærmet umulig å finne dekk som fungerer godt på alle steder uansett værforhold. Tidligere har jeg vært frustrert over enten å ha for grove piggdekk i perioder/steder med tilnærmet bar asfalt/grus eller for enkle piggdekk i perioder/steder med stålis og/eller mye snø. Har i år derfor to vintersykler - mtb og cx - som jeg bruker alt etter forholdene. Fungerer utmerket. Er selvsagt omhyggelig med vask og vedlikehold for å redusere slitasje på syklene.

I det verste saltsølet bruker jeg eldste/rimeligste sykkel, i mitt tilfelle mtb.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1914437 21/01/2015 20:42
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Bytta ut slitne Nokian Hakka 240 med Schwalbe marathon winter i 42mm igår.
Syns de nye er mye raskere, men mer utrygge, spesielt på isvuller og sporete is.
70 kg på en Focus Mares CX Disc, hva anbefaler kjennerne av dekktrykk til meg?

Barberer legga:)
Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #1914441 21/01/2015 20:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Denne tråden handler om Marathon Winter på is: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1909115&page=1

Kanskje noe nyttig der, spesielt helt på slutten. Du kan jo sende en PM til elviz og spørre om hvilket lufttrykk han havnet på.

Jeg har forresten hatt nøyaktig samme opplevelse som deg ved overgang fra Hakka til Marathon Winter! Husker ikke hvilket lufttrykk jeg havnet på selv, men vil tippe at rundt 35 psi kan fungere.

Så trygt som Hakka tror jeg dessverre det aldri blir.

Re: Piggdekk til CX [Re: Sepeda] #1914453 21/01/2015 21:31
Reven Offline
Entusiast
Entusiast
Det er helt klart en avveining mellom grep på is og fart. Jeg kjører Marathon Winter på pendlersykkelen og Hakka/Conti (ganske like) på by/pubsykkelen, rett og slett fordi det første føles raskere og det andre tåler litt mer rufsete forhold.

Jeg tror jeg har mellom 40 og 50 psi i Marathon Winter nå (veier rundt 70 kg). Det føles greit på isen synes jeg og er raskt på asfalten.

Re: Piggdekk til CX [Re: skubisan] #1919537 04/02/2015 13:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: skubisan
Jeg har fått noen mil på Gravdal og er så langt veldig fornøyd. Begge mine dekk veide 591gram og var veldig enkle å montere. De ruller greit på asfalt og er forutsigbare på isen men det er på pakket snø og frossen, glasert snø de overbeviser. Her synes jeg de er overraskende bra med borrelåsgrep. I løs snø kommer de litt til kort, spesielt hvis det er is under. Jeg har litt problemer med moduleringen på bremsene mine så har ikke turt å være aggressiv på ordentlig holkeføre men det går hvertfall greit å ta seg fram. Men de er nok overkill til pendling og landeveissykling i osloområdets tempererte og saltede klimasone.

Ser at 45NRTH Gravdal er på salg for kr 500 pr. stk. på www.bcsport.no/45north-gravdal-700-x-38-27tpi-wire, vel og merk i versjonen med kanttråd, 27tpi og vekt på rundt 842 gram. Den lettere foldingversjonen på 590 gram og 120 tpi ligger fortsatt på kr 1200.

Re: Piggdekk til CX [Re: Sepeda] #2026170 27/10/2015 13:22
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: Sepeda

På tørrere, hard snø eller våt snø og slaps på grus eller asfalt fungerer Xerxes utmerket.

På asfalten innover mot sentrum gikk det unna som på sommerdekk!

Under de rette forhold tror jeg Xerxes er uslåelig og i en særstilling på markedet i dag.

Nå har jeg lagt om til Xerxes, og de ruller fantastisk godt på 75 psi. De føles bittelitt tyngre ut enn 28 mm sommerdekk, dvs. en smule mer treghet. Ikke like lett å komme opp i 60 km/t i utforkjøringene, men det er selvfølgelig helt greit. Blir spennende å kjenne grepet på isete veier eller rim. Burde kanskje skaffe meg trykkmåler slik at jeg kan justere ned trykket underveis.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2033822 19/11/2015 12:07
L
Lndvi Offline
Fersking
Fersking
L
Er nå på andre sesongen med Xerxes. De fungerer bra, men har vesentlig mindre feste en Marathon Winter (som jeg kjører på en annen sykkel).

Dekktrykket er viktig når du kjøre rmed Xerxes. Har opplevd flere "slipp" hvor jeg får et lite utslag for så å kjenne at piggene biter.

For meg er piggdekk som skismøring:
Xerxes når det er bart med enkelte glatte partier
Marathon Winter når det er litt mer snø og is
Ice Spiker Pro når det er issvuller og jeg har behov for godt sidegrep.

Re: Piggdekk til CX [Re: Lndvi] #2033831 19/11/2015 12:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Lndvi
Xerxes når det er bart med enkelte glatte partier
Marathon Winter når det er litt mer snø og is
Ice Spiker Pro når det er issvuller og jeg har behov for godt sidegrep.

+1

...selv om jeg greier meg bra med Xerxes + Ice Spiker Pro ICON_SMILE

Samme tema diskuteres forresten i tråden Commuters unite.

Den praktiske utfordringen i hverdagen er gjerne om man skal bytte dekk etter forholdene, ha flere hjulsett eller evt. flere vintersykler.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2034312 20/11/2015 19:53
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
På tide å legge om til piggdekk i Oslo nå? Er vel ikke noen vits på grusveiene i marka ennå, men kanskje for transportetappen dit?

Create the problem and sell the solution
Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2034322 20/11/2015 20:45
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er definitivt mer vits med pigg i Nordmarka enn på veien dit. Is, is, is og sporete is i marka! CX funket dårlig i kveld. Ble en meget rolig tur, så det blir fatbiken neste gang.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2034582 22/11/2015 14:55
K
krissol Offline
Fersking
Fersking
K
Har bestemt meg for Marathon winter på cxen. Tror jeg har plass til 42 mm. Noen erfaringer med 42 mm framfor 35 mm her?

Re: Piggdekk til CX [Re: krissol] #2034836 23/11/2015 12:22
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krissol
Har bestemt meg for Marathon winter på cxen. Tror jeg har plass til 42 mm. Noen erfaringer med 42 mm framfor 35 mm her?

Ja, at det ikke er så stor forkjell på de i praksis med tanke på det føret de er laget for. Med 42 får jeg ikke plass til skjermer, så da blir det 35mm + skjermer.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2035762 25/11/2015 21:55
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Så etter å ha tatt retrett med 35mm og 120 pigger i marka forrige helg; er det 40mm Hakka 240 pigger som gjelder, eller er det bare til å glemme CX på de isete grusveiene i vinter?

Create the problem and sell the solution
Re: Piggdekk til CX [Re: DuffMcShank] #2035765 25/11/2015 22:18
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det går bra med mine 38mm dekk. Men det er jo noen forhold hvor andre dekk(MTB) er bedre. Det er er først og fremst på sporete is, og i snø som ikke bærer og er så dyp at dekket ikke kommer ned til underlaget. Men da er det vel fatbike som er det beste uansett.

Re: Piggdekk til CX [Re: Sepeda] #2036027 26/11/2015 16:08
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hvordan er erfaringene med punkteringsbeskyttelsen til Xerxes? Jeg punkterte med Xerxes etter en kort tur i Kjekstadmarka for 2-3 uker siden. I dag punkterte jeg utenfor politihuset i Sandvika; på gang- og sykkelveien der har Bærum kommune dynget på med enorme mengder grov, skarp grus. Har Maraton Winter bedre punkteringsbeskyttelse enn Xerxes?

Re: Piggdekk til CX [Re: Håvard Berger] #2036047 26/11/2015 17:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Håvard Berger
Hvordan er erfaringene med punkteringsbeskyttelsen til Xerxes? (...) Har Maraton Winter bedre punkteringsbeskyttelse enn Xerxes?

Jeg har ikke opplevd å punktere på mine Xerxes. Du er sikker på at problemet ikke skyldes snakebite, om du bruker lavt lufttrykk?

Marathon Winters Raceguard-gummi med 67 tpi (tetthet i vev - threads per inch) burde for øvrig ha bedre punkteringsbeskyttelse enn Xerxes på 120 tpi i foldingversjonen. Marathon Winter 35mm har med sine 920 gram, nesten det dobbelt av Xerxes 30mm, nødvendigvis tykkere gummi. Jeg er rede til å leve med noe lavere punkteringsbeskyttelse for å slippe å drasse på ekstra kilo med gummi ICON_SMILE

Re: Piggdekk til CX [Re: Sepeda] #2036127 26/11/2015 23:11
H
Håvard Berger Offline
Entusiast
Entusiast
H
Det var garantert ikke snakebite ved 75 PSI. Jeg dro over innsiden av felgen med papir og for over innsiden av dekket for å kjenne etter eventuelle fremmedlegemer som hadde gått igjennom dekket, men kunne ikke finne noen. Så byttet jeg slange, men det varte ikke 5 minutter engang før jeg måtte gi tapt pga. ny punktering og ta bussene hjem. Må nok gå over dekket nøye innendørs for å finne årsaken. Jeg mistenker at Bærum kommune har strødd med skarp grus igjen, noe de gjorde forrige vinter. Time will show

Ellers er jeg veldig fornøyd med grepet til Xerxes ift. vekten. Virker som om gummien sitter godt, uten at jeg kan sammenligne med Marathon Winter. Deilig å starte turen på 75 PSI og lav rullemotstand for så å slippe ut ca 35-40 hvis det blir for glatt underveis. På lavt trykk kjennes det faktisk også ut som det er bedre flyt over dårlig asfalt / litt snø. Tipper jeg kan bruke CX/Xerxes til langpendlingen i over 90 % av vinterdagene.

Re: Piggdekk til CX [Re: DuffMcShank] #2036154 27/11/2015 07:13
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DuffMcShank
Så etter å ha tatt retrett med 35mm og 120 pigger i marka forrige helg; er det 40mm Hakka 240 pigger som gjelder, eller er det bare til å glemme CX på de isete grusveiene i vinter?

Hvilke dekk har du?
Jeg var senest i går ute på en god runde med speilblanke islagte veier i marka, og må si jeg har det veldig morro på Marathon Winter 35mm på cxen. Sitter jo selvfølgelig ikke så bra som Ice Spiker eller som et vanlig dekk på grus, men er jo (nesten) bare å kjøre på som vanlig. På sti kan det derimot være litt knotete noen ganger, da man må holde farta litt mer enn på sommerføre. Dog sykler jeg lite sti med cx.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2037014 30/11/2015 11:31
L
Lndvi Offline
Fersking
Fersking
L
Noen som har prøvd 45NRTH Gravdal ?

Måtte bytte fra Xerxes til Marathon Winter en dag i forrige uke og nedturen var stor. Vurderer å sette opp sykkel 2 med Gravdal isteden for Marathon Winter for bruk de dagene jeg trenger mer grep en Xerxes gir.

Re: Piggdekk til CX [Re: Lndvi] #2037033 30/11/2015 12:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du kikker gjennom innleggene i tråden (på denne siden), vil du se at skubisan har lagt ut rapport om Gravdal. Du kan jo sende ham en PM for mer info.

Re: Piggdekk til CX [Re: woodwork] #2364512 19/11/2016 08:49
Peter Pan Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen som veit om Gravdals oppgitte 38mm stemmer?!? Jeg ønsker at jeg får de på fremhjulet til min Grade (Sepeda) med Grail felger. Nå har jeg Xerxes på og de er jo smashing, selvom man ofte trenger mer grep. Om noen trenger Marathon Winter så har jeg to stk, så godt som nye, til salgs..

Redigert av Peter Pan; 19/11/2016 08:52.

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino