Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 132 1 2 21 22 23 24 25 131 132

Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Gammelogdesperat] #1871099 09/10/2014 14:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gammelogdesperat
Sitat: sveinaa
Jeg skjønner egentlig ikke dette. Om man begynner rullesesongen nå; har man ikke da egentlig ganske god form pga. at sesongen akkurat er slutt? Det jeg ikke helt skjønner er at det vil være en så stor fremgang bare fordi man starter rullesesongen? Litt sånn "svein logisk" ut i fra det vil jo det si at formen i mars vil være så god at sesongen 2015 vil bli helt magisk. Men det som registreres i praksis er at veldig mange ikke har en vanvittig fremgang i åpril når sykkelen tas ut, selv om rullesesongen og watt verdiene har gått rett i taket. Hva er grunnen til dette?

All aktivitet er jo til en viss grad spesifik. Da får man jo ikke 100% oveføringsverdi. Så vil jo div. tall og målinger ha feilmarginer og noe av "fremgangen" er egentlig bare tilpasning feks.

Men hva er da poenget med å ha super FTP på rulla om det er lite overførbart til vanlig sykling?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1871101 09/10/2014 14:50
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Men det som registreres i praksis er at veldig mange ikke har en vanvittig fremgang i åpril når sykkelen tas ut, selv om rullesesongen og watt verdiene har gått rett i taket. Hva er grunnen til dette?

Jeg tror det er to grunner til det.

Det ene er at rullesykling også er spesifikk og spesielt er det annereledes enn belastning i terrenget.

Det andre er at den første tilpasningen til rulle går ganske fort, og denne er velkjent av alle. Her går wattverdiene ganske riktig i taket, og sånt er gøy å skrive om.

Det er imidlertid veldig få som annonserer sitt treningsmoralske forfall i perioden 15. november til 31. desember* med høstregn, julebord, advent, årsavslutninger og familiesamvær. Øktene legges i denne perioden gjerne til "i morgen". Dette avviket blir ikke tydelig kommunisert**.

Konsekvensen er uansett uttalelser basert på teoretisk fremskrevne wattverdier beregnet fra hva som kan leses på nett. (Som er skrevet av andre i eksakt samme situasjon, som heller ikke har kommunisert forholdet teori/empiri tydelig.)

* Sies det, jeg vet selvsagt absolutt ikke noe om dette selv.

** I motsetning til ikke oppfylt treningsplan i perioden juni, juli og august, som gjerne kommuniseres utvetydig til alle nærværende om morgenen siste lørdag i august

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: oyvin] #1871102 09/10/2014 14:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin

Det er imidlertid veldig få som annonserer sitt treningsmoralske forfall i perioden 15. november til 31. desember* med høstregn, julebord, advent, årsavslutninger og familiesamvær. Øktene legges i denne perioden gjerne til "i morgen". Dette avviket blir ikke tydelig kommunisert**.

Enig, dette kan være en en "dødelig" periode for syklister. I fjor la jeg faktisk på meg ca 8% pga fenomenet du nevner. Hvor mye formen tapte seg er jeg egentlig glad jeg ikke kan tallfeste.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Hoaas] #1871125 09/10/2014 15:48
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Hoaas
Søstra mi justere opp og ned for å få tilpasset intensiteten i forhold til hva hun ønsker å ha den gitte dagen, hun trener 3-4 timer om dagen og 1200 timer i året, så intensitetsstyring er viktig.

Motivasjonen min er FTP-testene ICON_WINK

Er det lov å spørre hva hun driver med siden hun trener 1200 timer i året?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: sveinaa] #1871131 09/10/2014 15:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg skjønner egentlig ikke dette. Om man begynner rullesesongen nå; har man ikke da egentlig ganske god form pga. at sesongen akkurat er slutt? Det jeg ikke helt skjønner er at det vil være en så stor fremgang bare fordi man starter rullesesongen? Litt sånn "svein logisk" ut i fra det vil jo det si at formen i mars vil være så god at sesongen 2015 vil bli helt magisk. Men det som registreres i praksis er at veldig mange ikke har en vanvittig fremgang i åpril når sykkelen tas ut, selv om rullesesongen og watt verdiene har gått rett i taket. Hva er grunnen til dette?

Har de wattverdier som går i taket som du sier i mars og ikke er i form i april har noe gått feil på veien. Da har man gjerne tatt ut for mye for tidlig og man får stagnasjon fordi kroppen har fått nok eller man går lei før sesongen starter.
Men det er i seg selv ikke noe problem å starte nå og være i bedre form hver måned til og med hele neste sesong da de fleste av oss er så dårlig trent at det er et hav av forbedring å finne på det meste. De fleste er for tunge og kan slanke seg, det i seg selv vil gjøre at det går fortere da fett ikke gir trøkk. Få har vel god restitusjon og kan sikkert være mer kynisk der uten at kjerringa flytter. Kosthold kan gjøres mye bedre hos de aller aller fleste, det er fortsatt lørdag bare en dag i uka osv.
Så bare man vil er det null problem for de aller fleste å være i sitt livs form maaange måneder på rad bare man går inn for oppgaven. Man har ingen formtopp før formen har blitt dårligere igjen.
Det året jeg sykla sånn halvfort (2011) hadde jeg blod på tann etter at jeg plutselig ble litt sprek på høsten året før, så da var det rett på Rulla etter Ultra i 2010. Null pause og rett på med intervall fra september året før. Trente bra, spiste bra og ble bedre for hver måned hele vinteren og våren..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Kriss] #1871142 09/10/2014 16:16
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sykkelbud kanskje ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: Kriss] #1872305 11/10/2014 20:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Søstra mi justere opp og ned for å få tilpasset intensiteten i forhold til hva hun ønsker å ha den gitte dagen, hun trener 3-4 timer om dagen og 1200 timer i året, så intensitetsstyring er viktig.

Motivasjonen min er FTP-testene ICON_WINK

Er det lov å spørre hva hun driver med siden hun trener 1200 timer i året?

Hehe, hun driver med triatlon, målet er Norseman neste år. Meldte seg på trekninga i år, men kom ikke med. Ble Hove tri, Ironman haugesund++ i stedet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: grr] #1872414 12/10/2014 09:50
pharynx Offline
Besatt
Besatt
24/25 timer trening i uka? I snitt? Det er rimelig hardcore når man ikke er toppidrettsutøver.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien... [Re: pharynx] #1872437 12/10/2014 10:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel dit hun vil, hun håper på sponsorer i løpet av kommende sesong. Skriver samtidig bachelor i idrett og jobber litt ved siden av, det er med andre ord ikke tid til noe annet. Hun ble nr 12 i sin klasse på ironman og 10 på hove tri, er bra til å være første året hun driver med triatlon.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876491 20/10/2014 09:50
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Øyvind V
Sitat: 29" mannen.
Sitat: JayTe
Nok en tråd om trening for mosjonister, hvor ting overanalyseres hinsides ut på viddene gitt.
Keep`em coming ICON_SMILE

+854

+1708

Nok en tråd der folk som er interessert i trening diskuterer og har det gøy med det der det fra sidelinja kommer folk som ikke har annet å melde enn et tilfeldig tall. Hvis dere synes det er så håpløst så kan dere jo bare la være å lese tråden.

Satt og leste gjennom denne tråden, og da la jeg merke til at Øyvind V påstod at noen slenger ut tilfeldige tall. Hvis man ser nøyere etter, er 1708 nøyaktig det dobbelte av 854. Tilfeldig? Neppe.

Jeg har ikke vurdert konsekvensene av dette ennå, men ser det ikke som usannsynlig at vi må starte på nytt, i en ny tråd.

EDIT: Kanskje det holder at vi fortsetter fra side 10, det var der det gikk galt.

Redigert av EHAa; 20/10/2014 09:51.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876579 20/10/2014 11:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå må ikke du overanalysere hinsides ut på viddene, for da kommer Trådpolitiet og harselerer med deg.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876601 20/10/2014 11:57
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Det eneste du kan være sikker på, er at jeg skal overanalysere bloggen din, og prøve å hente litt inspirasjon for rullesesongen:) Heldigvis er jeg brukbar på å disiplinere meg selv, så jeg tror det skal gå bra å følge et opplegg..

Jeg er nå omtrent der du var i 2009/2010, etter at jeg begynte å trene høsten 2013 (etter flere års opphold). Så da håper jeg at strengt regime på rulla i vinter er det som tar meg fra 400-tallet på rittrankingen til 300-tallet neste år.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876608 20/10/2014 12:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er 794 på rittrankingen, og har mye å jobbe med...

Si fra hvis du finner noen store feil/mangler i det treningsarbeidet jeg har gjort ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876609 20/10/2014 12:06
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Denne tråden har sklidd ut nok til at jeg tillater med å spørre om følgende:

Når du sier at du kjører 45 min på X Watt, hvordan kontrollerer du at du faktisk kjører X Watt? Følger du med på et display, har du rulle som passer på å gi deg riktig motstand, eller gjør du noe annet?

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876614 20/10/2014 12:10
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er 794 på rittrankingen, og har mye å jobbe med...

Si fra hvis du finner noen store feil/mangler i det treningsarbeidet jeg har gjort ICON_SMILE

Jeg snakker dessverre om poeng, ikke ranking...

Du fikk stort sett poengsummer på 400-tallet for 4 år siden, og der er jeg nå. Det vil si at jeg er på høyt 3000-tall på rankingen (tror jeg). Så jeg har enda mer å jobbe med:)

Heldigvis har jeg (anslagsvis) forbedret meg med over 1 time på ritt ala sykkelenern/grenserittet/birk på det siste året, så pila peker oppover:) Målet neste år må bli å havne rundt 2000 på rankingen..

Redigert av EHAa; 20/10/2014 12:13.
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876646 20/10/2014 12:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvis målet er å sikre god ranking så plukk ut de rittene hvor det er enklest å få god ranking på. Gjerne ritt hvor du kan sitte med mye bedre ryttere helt til mål uten å gjøre noe selv. ICON_SMILE

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1876647 20/10/2014 12:46
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Min konklusjon, Øyvind V, er at du er et sykkeltalent. Å sykle 2,57 på Birken dagen etter Ultraen, med din treningsmengde, er jævlig bra. Hadde vært morro å se hva du kunne fått til med skikkelig satsing.

iq
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EgilS] #1876651 20/10/2014 12:50
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EgilS
Hvis målet er å sikre god ranking så plukk ut de rittene hvor det er enklest å få god ranking på. Gjerne ritt hvor du kan sitte med mye bedre ryttere helt til mål uten å gjøre noe selv. ICON_SMILE

Takk for tipset:) Men nei, jeg tenkte jeg skulle delta på omtrent de samme rittene som i år, for å kunne sammenlikne..

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876659 20/10/2014 13:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: EHAa
Når du sier at du kjører 45 min på X Watt, hvordan kontrollerer du at du faktisk kjører X Watt? Følger du med på et display, har du rulle som passer på å gi deg riktig motstand, eller gjør du noe annet?

Var den til meg? I såfall: Jeg stiller watten opp/ned, og da holder watten seg relativt konstant gjennom økta. Litt variasjon opp/ned etter små variasjoner i kadens, men hvis jeg kjører 45 min på 300 watt så er det 45 minutter på 295-305 watt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Gammelogdesperat] #1876665 20/10/2014 13:14
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min konklusjon, Øyvind V, er at du er et sykkeltalent. Å sykle 2,57 på Birken dagen etter Ultraen, med din treningsmengde, er jævlig bra. Hadde vært morro å se hva du kunne fått til med skikkelig satsing.

Ja det må jeg si er virkelig imponerende og noe å bli inspirert av.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876684 20/10/2014 14:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: EHAa

Var den til meg? I såfall: Jeg stiller watten opp/ned, og da holder watten seg relativt konstant gjennom økta. Litt variasjon opp/ned etter små variasjoner i kadens, men hvis jeg kjører 45 min på 300 watt så er det 45 minutter på 295-305 watt.

Har man vanlig wattmåler og ikke rulle man låser har man gjerne snittet fremme så skal man ha 300 w i snitt da så kjører man så man har det i snitt.. For høyt=ro ned litt, for lavt=øk og ha det vondere.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Hoaas] #1876687 20/10/2014 14:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ja det må jeg si er virkelig imponerende og noe å bli inspirert av.

Smigrende. Men: Jeg tror 2.57 på Birken dagen etter Ultra sier mye mer om hva Birken er som ritt enn om meg som rytter. Jeg var med på kjøret opp til Skramstad men fikk en billig reise derfra. Gruppene er så store og det er så mange (dumsterke?) som er ivrige på å dra at det er lett å få en lite anstrengende tur over fjellet (32 sekunder i S4...). Er man med til Skramstad er det meste gjort.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876691 20/10/2014 14:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Leste litt på bloggen din, og synes du produserer imponerende mye watt.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Kriss] #1876867 20/10/2014 21:05
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Takk Ø og K. Må sjekke om det er mulig å låse motstanden på rulla mi. Har bare brukt knappene for å justere stigning foreløpig. Hvis ikke bør det vel være mulig å tråkke slik at det blir passelig uansett.

Hvis jeg skal kjøre 300W blir det ikke en time, jeg ramler nok av sykkelen før det har gått 20:) Tror jeg skal benytte Ø sin metode med å øke dragtiden først, deretter intensiteten/effekten. Men jeg planlegger å gjøre en liten endring ved å benytte et prinsipp jeg synes fungerte meget godt da jeg trente en del styrkeløft: Å tørre å begynne relativt lavt i uke 1. Da kan man øke på i noen uker, før man reduserer dragtiden og øker intensiteten. Da vil jeg igjen redusere dragtiden såpass at jeg har mulighet til å øke i noen uker.

Det er såklart ikke snakk om å begynne latterlig lavt, men lavt nok til at man ikke stanger hodet i veggen og opplever stagnasjon allerede i uke 1. Det er mulig at Ø har gjort slik, men ut fra bloggen sitter jeg med et inntrykk av at tanken har vært mer å "stabilisere seg" på et nivå før man øker til neste nivå.

Det ser ut til at Ø har hatt suksess med sitt opplegg, men jeg tror at jeg vil oppleve mer mestring og bli mer motivert av å gjøre en liten vri.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: EHAa] #1876968 21/10/2014 07:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Du har åpenbart lest mye på bloggen min, og det er artig. Du har kanskje sett mønsteret, eller lest en eller annen oppsummering av opplegget, men her er (enda en) kortversjon*:

Oppkjøring til 2011-sesongen:
Først rulleøkt noen sinne i november 2010. Kjørte 20-minutterstest(er) og kjørte drag av varierende varighet basert på X prosent av ftp. Dette fikk jeg ikke til å fungere noe særlig, antakelig av to grunner: Jeg hadde kjørt 20-minutterstestene for slapt og fikk feil ftp, i tillegg til at jeg etter hvert la opp til et vel strengt (og usannsynlig) regime for progresjon. Å gå opp 10 watt på hver type intervall hver måned slavisk fungerte et par måneder, men så ble det tungt. Kjørte for hardt, måtte avbryte mange økter, var mye syk og gikk på mange smeller. Ikke bra.

Oppkjøring til 2012-sesongen:
Kjørte økter med ganske lange drag med intensitet basert på erfaring. Ble en del litt kortere drag, som 8 og 10 minutter, blandet med lange drag på 40. Lite struktur, for mye variasjon. Var litt flinkere til å lytte til kroppen, men ville mer enn jeg klarte og var også denne vinteren en del syk.

Oppkjøring til 2013-sesongen:
Nå hadde jeg erfaring fra to tidligere oppkjøringsperioder, og mente jeg hadde funnet oppskriften på det som skulle gjøre meg god (bedre, mener jeg). Planen var å kjøre nesten bare lange økter (40 minutter) gjennom vinteren, og så korte ned dragtida og øke intensiteten på våren når det nærmet seg sesong. Tanken var å kjøre så mange watt som mulig i de 40 minuttene. Husker ikke hva målet etter hvert var, men jeg er rimelig sikker på at det målet var hårete, usannsynlig, og at det ikke ble nådd. Det ble mange økter på 300 watt i 40 minutter. Noen få ganger 310 watt. Alt for mange ganger litt mindre watt, eller kortere dragtid. Igjen hadde jeg for sterkt fokus på selve watten, og ville mer enn jeg klarte. Har aldri vært så mye syk; 8-10 sykedager i januar, 6-8 sykedager i mars, 3-4 sykedager i mai.

Oppkjøring til 2014-sesongen:
Tre års erfaring lå i bagasjen. Tre litt ulike opplegg var prøvd. Jeg hadde gradvis blitt bedre, men det var fortsatt ikke så jeg følte jeg hadde noe stort løft. Noe måtte gjøres, og jeg snekret sammen et nytt "program" for vinteren 2013/2014. Snakket med en av våre beste terrengsyklister og spurte om innspill. Fikk noen tips og justerte bittelitt på det opplegget jeg hadde sydd sammen. Planen var å ha fokus på tid i sone 3, og bygge et solid grunnlag med utgangspunkt i lange drag. Jeg skulle begynne med 40 minuttersdrag, og bygge ut til 50 og etter hvert 60 minutter. Jeg justerte watten litt opp eller ned for å holde meg i riktig sone (basert på erfaring/dagsform/puls). Over 50 % tid i sonen gav stjerne i margen. I begynnelsen ble det typisk 1x40 på 300-290-280-290 watt (justert ned/opp underveis for ikke å komme for høyt). Etter hvert ble det kurant å kjøre 40 minutter på 310 watt. Da økte jeg dragtida til 50 minutter og gikk noe ned på intensiteten (1x50 på 300 watt). Da det gikk fint, gikk intensiteten litt opp (1x50 på 310 watt). Sånn holdt jeg på. I mars nådde jeg "toppen" med 1x60 på 330 watt. Da var det på tide å korte ned dragtida og øke intensiteten inn mot sesong.

Så, EHAa, som du ser av den siste bolken her så startet jeg ganske lett jeg også. Når fokuset var tid i riktig sone fremfor maks watt i et gitt antall minutter ble det etter hvert et solid grunnlag som det var greit å ha med seg gjennom hele sesongen. Kroppen tålte dette opplegget mye bedre også; jeg var knapt syk sist vinter, og følte det gikk langt lettere å restituere mellom øktene. Dette til tross for at mange av dem toppet ut i S4 (puls). Likevel, vinteren 2013/14 er den beste jeg har gjort, og er (så langt) det opplegget som har gitt meg mest fremgang. Skal gjøre noen justeringer foran kommende vinter, og håper disse kan bidra til å gi enda et løft i form og prestasjoner i 2015.

* Ha meg unnskyldt for å skrive langt og mye om egen trening, men det er i hvert fall nyttig for egen del å oppsummere på denne måten... ICON_WINK

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: grr] #1876989 21/10/2014 08:16
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva var din FTP i fjor vinter når du gjennomførte dette opplegget? Jeg antar den økte noe utover. Men lå du hele tiden i sweetspot 85-95 % av FTP.

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1876991 21/10/2014 08:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Øyvind, kan du også drodle litt rundt din egen periodisering, hvor mange drag i uka og hva du ellers gjør av trening/aktivitet?

Hva mener du er optimalt, hva har gitt best framgang for deg, hva tenker du å endre på i forkant av 2015-sesongen?

Anonym5
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1877006 21/10/2014 08:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kjempe flott innlegg Øyvind V. Dette er faktisk det mest interessante innlegget vedr. trening jeg har lest på aldri så lenge ICON_SMILE

Tommel opp fra meg!

Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1877016 21/10/2014 08:50
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Dette var et at de bedre innleggene i år.

keo
Re: Øke utholdenheten, er virkelig sone 1 veien å gå? [Re: Øyvind V] #1877023 21/10/2014 08:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har åpenbart lest mye på bloggen min, og det er artig. Du har kanskje sett mønsteret, eller lest en eller annen oppsummering av opplegget, men her er (enda en) kortversjon*:

Oppkjøring til 2011-sesongen:
Først rulleøkt noen sinne i november 2010. Kjørte 20-minutterstest(er) og kjørte drag av varierende varighet basert på X prosent av ftp. Dette fikk jeg ikke til å fungere noe særlig, antakelig av to grunner: Jeg hadde kjørt 20-minutterstestene for slapt og fikk feil ftp, i tillegg til at jeg etter hvert la opp til et vel strengt (og usannsynlig) regime for progresjon. Å gå opp 10 watt på hver type intervall hver måned slavisk fungerte et par måneder, men så ble det tungt. Kjørte for hardt, måtte avbryte mange økter, var mye syk og gikk på mange smeller. Ikke bra.

Oppkjøring til 2012-sesongen:
Kjørte økter med ganske lange drag med intensitet basert på erfaring. Ble en del litt kortere drag, som 8 og 10 minutter, blandet med lange drag på 40. Lite struktur, for mye variasjon. Var litt flinkere til å lytte til kroppen, men ville mer enn jeg klarte og var også denne vinteren en del syk.

Oppkjøring til 2013-sesongen:
Nå hadde jeg erfaring fra to tidligere oppkjøringsperioder, og mente jeg hadde funnet oppskriften på det som skulle gjøre meg god (bedre, mener jeg). Planen var å kjøre nesten bare lange økter (40 minutter) gjennom vinteren, og så korte ned dragtida og øke intensiteten på våren når det nærmet seg sesong. Tanken var å kjøre så mange watt som mulig i de 40 minuttene. Husker ikke hva målet etter hvert var, men jeg er rimelig sikker på at det målet var hårete, usannsynlig, og at det ikke ble nådd. Det ble mange økter på 300 watt i 40 minutter. Noen få ganger 310 watt. Alt for mange ganger litt mindre watt, eller kortere dragtid. Igjen hadde jeg for sterkt fokus på selve watten, og ville mer enn jeg klarte. Har aldri vært så mye syk; 8-10 sykedager i januar, 6-8 sykedager i mars, 3-4 sykedager i mai.

Oppkjøring til 2014-sesongen:
Tre års erfaring lå i bagasjen. Tre litt ulike opplegg var prøvd. Jeg hadde gradvis blitt bedre, men det var fortsatt ikke så jeg følte jeg hadde noe stort løft. Noe måtte gjøres, og jeg snekret sammen et nytt "program" for vinteren 2013/2014. Snakket med en av våre beste terrengsyklister og spurte om innspill. Fikk noen tips og justerte bittelitt på det opplegget jeg hadde sydd sammen. Planen var å ha fokus på tid i sone 3, og bygge et solid grunnlag med utgangspunkt i lange drag. Jeg skulle begynne med 40 minuttersdrag, og bygge ut til 50 og etter hvert 60 minutter. Jeg justerte watten litt opp eller ned for å holde meg i riktig sone (basert på erfaring/dagsform/puls). Over 50 % tid i sonen gav stjerne i margen. I begynnelsen ble det typisk 1x40 på 300-290-280-290 watt (justert ned/opp underveis for ikke å komme for høyt). Etter hvert ble det kurant å kjøre 40 minutter på 310 watt. Da økte jeg dragtida til 50 minutter og gikk noe ned på intensiteten (1x50 på 300 watt). Da det gikk fint, gikk intensiteten litt opp (1x50 på 310 watt). Sånn holdt jeg på. I mars nådde jeg "toppen" med 1x60 på 330 watt. Da var det på tide å korte ned dragtida og øke intensiteten inn mot sesong.

Så, EHAa, som du ser av den siste bolken her så startet jeg ganske lett jeg også. Når fokuset var tid i riktig sone fremfor maks watt i et gitt antall minutter ble det etter hvert et solid grunnlag som det var greit å ha med seg gjennom hele sesongen. Kroppen tålte dette opplegget mye bedre også; jeg var knapt syk sist vinter, og følte det gikk langt lettere å restituere mellom øktene. Dette til tross for at mange av dem toppet ut i S4 (puls). Likevel, vinteren 2013/14 er den beste jeg har gjort, og er (så langt) det opplegget som har gitt meg mest fremgang. Skal gjøre noen justeringer foran kommende vinter, og håper disse kan bidra til å gi enda et løft i form og prestasjoner i 2015.

* Ha meg unnskyldt for å skrive langt og mye om egen trening, men det er i hvert fall nyttig for egen del å oppsummere på denne måten... ICON_WINK

Og jeg fikk "kjeft" for å ha fokus på mye tid i sone 3 framover..Godt å se at det faktisk funker ICON_SMILE

Side 23 av 132 1 2 21 22 23 24 25 131 132

Moderator  support