Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest?

kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? #1876340 19/10/2014 20:14
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hvis jeg har lyst til å bygge en terrengsykkel med utgangspunkt i en kina-karbonramme, hvor kjøpes den best? Aliexpress?
Kan man regne med at ramma man får er omtrent kvalitetsmessig som en hvilken som helst karbonramme på en sykkel man kjøper her?
Rammene ligger på ca 3-3500 kroner.
Tar gjerne imot tips, før jeg legger inn ordre;)

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876349 19/10/2014 20:30
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dersom du bruker AliExpress fungerer de som mellommann og pengene blir ikke overført før du bekrefter at varen er ok (eller det har gått ganske lang tid uten at du har klaget).
Om det i praksis gjør noe stor forskjell i forhold til om du betaler med Paypal med kjøpsbeskyttelse vet jeg ikke. Du er jo i alle tilfeller avhengig av at en mellommann tar ditt parti.

I tillegg til AliExpress kan du vel også kjøpe direkte fra noen av leverandørene, for eks. www.flyxii.com, og betale med PayPal.

Jeg syntes det var vanskelig å finne ut hvilke rammer det faktisk var å velge i. Når sammenlignet man prisen på en og samme ramme, og når sammenlignet man prisen på to helt forskjelliege. Ved å starte på flyxii.com fikk jeg en ganske god oversikt over hvilke rammer i alle fall de leverer. Også forstod man ganske snart at alle rammer som begynte med "FR" var derfra. Så da hadde man i alle fall en måte å kjenne igjen de samme rammene på.

Hvilken ramme er det du tenker på?

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876354 19/10/2014 20:37
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for kvikt svar!
Nei, det jeg lurer på er vel om en slik "kinaramme" er like solid som ramma på en karbonsykkel som står i butikken her hjemme..? Man risikerer ikke at det er som å kjøpe en Rolexklokke på stranda i Thailand?

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876363 19/10/2014 21:05
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
er det for eksempel lurere å kjøpe en strøken karbonramme som selges her på forumet, i samme prisklasse - får man da et helt annet produkt, eller er egentlig alt "kinarammer"?

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876380 19/10/2014 21:57
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: torestabell
Takk for kvikt svar!
Nei, det jeg lurer på er vel om en slik "kinaramme" er like solid som ramma på en karbonsykkel som står i butikken her hjemme..? Man risikerer ikke at det er som å kjøpe en Rolexklokke på stranda i Thailand?

En del av disse "kinarammene" er faktisk mer solide enn "ramma på en karbonsykkel som står i butikken her hjemme".
Og det rett og slett fordi disse produsentene gjerne brukt litt mer materiale...
...noe som også gjør disse rammene litt tyngere.
En typisk 29" ramme i large veier 1250-1300g, mens tilsvarende remme på en "butikksykkel" gjerne veier +/- 200 gram indre
En typisk

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876383 19/10/2014 22:00
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Er det et bombesikkert sted man kan bestille en? Det er så mange leverandører at man kan jo gå seg helt vill!

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876406 20/10/2014 07:58
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: towi
Takk for kvikt svar!

En del av disse "kinarammene" er faktisk mer solide enn "ramma på en karbonsykkel som står i butikken her hjemme".
Og det rett og slett fordi disse produsentene gjerne brukt litt mer materiale...

Dette stemmer nok. Karbonproduksjon innebærer mye håndverk, og det går med en del manuelle arbeidstimer på hver godt produserte ramme. Kombinasjonen av dyktige ingeniører, gode fabrikkansatte håndverkere og dyre karbonvever gjør - sammen med kvalitetskontroll - at de kjente (og dyre) merkene til nettopp det de er. Hovedproblemet med såkalte Kina-rammer er bare at man ikke veit hva slags materiale sakene er laget av. For eksempel er lim/epoxy langt rimeligere enn kvalitetskarbonvev. Det veit selvsagt fabrikkene i Østen også. Dermed kan to sykler som ser like ut (laget i bortimot samme form) ha nokså ulike egenskaper i praksis. Da mener jeg kombinasjonen av spenst, liv, snert, komfort, fleks og stivhet/styrke der det trengs. I det ligger også bl.a. bruddstyrke.

Det kan være lurt å ikke skru forventningene i taket.

Gaute
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876417 20/10/2014 08:21
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Terrengsykkel har ikke planer om å teste noen sykler bygget på "kinaramme"?

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: TEK] #1876430 20/10/2014 08:42
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ingen konkrete planer, nei. Blant annet fordi det er mye kostnader forbundet med å kjøpe ramme og bygge opp en sykkel. Men det er sikkert en hel del som har førstehåndsinfo med egne erfaringer her inne; sikkert mange fornøyde kjøpere også.

Gaute
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876468 20/10/2014 09:25
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Bombesikker i forhold til hva?
Kvalitet?
At du faktisk får varen?

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876471 20/10/2014 09:27
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Her har du en 147 siders tråd som vel i hovedsak omhandler det du spør om ;-)
http://forums.mtbr.com/29er-bikes/chinese-carbon-29er-640919-2.html

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876476 20/10/2014 09:33
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk, skal leses grundig!

T

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876539 20/10/2014 10:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg ville heller valgt en pålitelig og gjennomprøvd aluramme, enn en karbonramme av ukjent opphav da jeg vet at om en sykkel er laget av karbon eller alu har veldig lite å si, mens det har mye å si hvordan en sykkel er laget og hvor bra kvalitetskontrollen har vært.

Dumt å spare seg til fant.
Alurammer av kjent kvalitet får man omtrent kastet etter seg både her og der.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876543 20/10/2014 11:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Takk for kvikt svar!

En typisk 29" ramme i large veier 1250-1300g, mens tilsvarende remme på en "butikksykkel" gjerne veier +/- 200 gram indre
En typisk

Er dette noe du vet eller noe du ønsker er sant?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876558 20/10/2014 11:17
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det ruller etterhvert ganske mange slike "kina-karbonrammer" både her i landet og i utlandet
...og det er svært, svært skjelden man hører om rammebrudd el. som ikke har en naturlig forklaring.
På en annen side, er det en dårlig skjult hemmelighet at enkelte modeller fra kjente produsenter, men også fra et kjent "husmerke" har vært gjenstand for en del "rammebytter".
Sier ikke med dette at disse "butikkrammene" er dårlige, men at man i forbindelse disse kanskje har tynt marginene litt lenger i sin søken etter å oppnå lav vekt.

Som Gaute var inne på krever pruduksjonen av en slik karbonramme svært mange arbeidstimer, men de krever også tilgang til relativt dyrt produksjonsutstyr (former, ovner osv.), noe som langt på vei utelukker klassisk "bakgårds-produksjon".
De fleste av de kjente "kina-karbonrammene" er laget i "vanlig" T-700 carbon og da gjerne med pre-preg matter (som både sparer tid og sikrer riktig vekt og kvalitet)
Og det er her den store forskjellen ligger i forhold til en toppmodell fra en av de velrenomerte merkene som veier noen hundre gram mindre.
T-700 carbon er vesentlig billigere enn f.eks. T-1000 carbon.
Forskjellen på disse graderingene er først og fremst stivheten (og ikke styrken)
Bruker man en carbon med høy gradering (f.eks. T-1000) kan man benytte mindre materiale (= lav vekt) og likevel oppnå god sivhet (forutsatt at materialet blir riktig brukt)
Skal man oppnå samme stivhet med T-700 må man mao. benytte mer materiale, noe som igjen medfører litt høyere vekt.
Men da det først og fremst er stivheten som øker med økt gradering på carbonen og ikke styrken, vil derfor en slik "tung" ramme i T-700 normalt tåle mere "bank" før den ryker.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876576 20/10/2014 11:37
K
KeNe Offline
Fersking
Fersking
K
Mye sant her, og jeg bygde i mars i år en 29" mtb basert på carbon kinaramme. Husker ikke hva leverandøren het, men jeg fikk kontakt med dem via Alibaba og handlet direkte via PayPal. Forespurte tre leverandører. Valgte egentlig leverandør utfra tilgjengelig rammestørrelse, BB, utseende/finish, kabelrouting, pris, oppgitt vekt og oppgitt carbon kvalitet. Kvalitet ble oppgitt til T700. Jeg fant ikke alternativ med iblandet høyere kvalitet da. Kanskje det er tilgjengelig nå? Jeg har lest at de letteste rammene til feks Scott har blandet inn carbon med høyere kvaliteter som T800 og T1000, ergo kan de være lettere og stivere, men kanskje ha mindre bruddstyrke enkelte steder.

Kjøpte også carbon hjul fra Light-bicycle.com, alt i UD matte finish.

Har brukt sykkelen denne sesongen til trening og ritt (ca 2500 km) bla.a. Birken med fast gaffel og div andre ritt med demping og fast gaffel, og den er gulle god enda.
Eneste jeg har å bemerke er at rammevekten var 150-200 gr mer enn oppgitt for den størrelsen. Den er ca 1350 gr. Totalvekt på sykkelen er ca 8,6 med fast og 9,5 med dempegaffel.

Jeg synest det er morsomt å gøre ting selv og ville prøve å bygge sykkel også. Jeg tenkte at hvis rammen holder et par-tre sesonger så er det verdt det og hvis det da skjer noe er det jo bare å bestille ny ramme ICON_SMILE

Mange lurer på hvilken sykkel det er og synest den ser kul ut, og noen har blitt inspirert til å gjøre det samme.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876591 20/10/2014 11:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Med andre ord så vet du ikke dette. Lurer egentlig litt på hvilket motiv du har for å "friskmelde" kina rammene? Hvilken pris- og vektdifferanse er det på T-700 og T-800 da?

Kan som en kuriositet opplyse om at Giant bruker T-800 i sine Advanced Sl rammer (som også brukes i pro-tour.).

Hva om jeg synser like mye som deg og sier. Ja det kan godt tenkes at rammene lages på "skikkelige" fabrikker. Men i motsetning til deg tror jeg det er bindestoffet (epoxy/lim) som utgjør vektdifferansen og ikke at man beveger seg fra T-1000 - T-700.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: sykkeloyvind] #1876644 20/10/2014 12:44
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: sykkeloyvind
Jeg ville heller valgt en pålitelig og gjennomprøvd aluramme, enn en karbonramme av ukjent opphav da jeg vet at om en sykkel er laget av karbon eller alu har veldig lite å si, mens det har mye å si hvordan en sykkel er laget og hvor bra kvalitetskontrollen har vært.

Dumt å spare seg til fant.
Alurammer av kjent kvalitet får man omtrent kastet etter seg både her og der.

Hva legger du i "kjent kvalitet"?

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876649 20/10/2014 12:49
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å ha besøkt en drøss med fabrikker selv: I realiteten tror jeg nok det vanligste er en kombinasjon av ulike karbonvever i samme ramme, f.eks. T700/T800 i de lange, store rørene og finere/tynnere/lettere duk i utvalgte deler. Det var i hvert fall sånn for bare et par år siden, mener jeg.

Gaute
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: sveinaa] #1876664 20/10/2014 13:13
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: sveinaa
Med andre ord så vet du ikke dette. Lurer egentlig litt på hvilket motiv du har for å "friskmelde" kina rammene? Hvilken pris- og vektdifferanse er det på T-700 og T-800 da?

Kan som en kuriositet opplyse om at Giant bruker T-800 i sine Advanced Sl rammer (som også brukes i pro-tour.).

Hva om jeg synser like mye som deg og sier. Ja det kan godt tenkes at rammene lages på "skikkelige" fabrikker. Men i motsetning til deg tror jeg det er bindestoffet (epoxy/lim) som utgjør vektdifferansen og ikke at man beveger seg fra T-1000 - T-700.

Og hvilket motiv har du for å "sykemelde" alle kinarammer?

Men nei, jeg "friskemelder" alle kinacarbonrammer under ett.
Det har jeg selvfølgeliig ikke belegg for å kunne gjøre :-)
Dertil er det alt for mange produsenter og modeller

Mht. prisforskjell på carbongraderinger, var T-1000 omtrent dobbelt så dyrt som T-700 sist jeg sjekket.
Tror faktisk forskjellen har blitt større nå, men det er ikke noe jeg "vet" :-)

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: gauter] #1876667 20/10/2014 13:21
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: gauter
Uten å ha besøkt en drøss med fabrikker selv: I realiteten tror jeg nok det vanligste er en kombinasjon av ulike karbonvever i samme ramme, f.eks. T700/T800 i de lange, store rørene og finere/tynnere/lettere duk i utvalgte deler. Det var i hvert fall sånn for bare et par år siden, mener jeg.

Graderingen på carbonen har ingen ting med tykkelsen/vekten/vevingen på duken å gjøre.
Det er kun snakk om kvaliteten (stivhet / tensile strength) på det enkelte fiber.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876672 20/10/2014 13:23
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T

Mht. prisforskjell på carbongraderinger, var T-1000 omtrent dobbelt så dyrt som T-700 sist jeg sjekket.

Her manglet det er "ikke" :-)
Skulle selvfølgelig stått:
"Men nei, jeg "friskemelder" IKKE alle kinacarbonrammer under ett."

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: towi] #1876682 20/10/2014 14:03
sveinaa Offline
More than words
More than words

Mitt poeng var egentlig at man ikke bør generalisere. Kina er et stort land og med så mange tilbydere kan ikke alle være like gode. Hvor folk kjøper rammer og komponenter er for min del ikke så viktig. Jeg synes derimot det er litt problematisk at man går god for kvaliteten til en produsent basert på subjektive opplevelser på et stk. vare.

Det jeg lurer mest på er hvorfor så mange OEM tilbydere selger "vareprøver" til personer de vet ikke skal kjøpe mer en en ramme til seg selv.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876710 20/10/2014 15:38
P
pålpåsykkel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Uansett kvalitetsdiskusjonen:
Jeg bestilte rett fra flyxii.com og hentet ramma host Post i butikk 8 dager senere. Alt var i forsendelsen ihht bestilling.

Mulig jeg var heldig med kjapp levering.
Har ikke hatt negative erfaringer, men dette er kun ett enkelt tilfelle og ikke noe mer enn det.

Racer
HT
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876732 20/10/2014 16:47
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
8 dager var da veldig kjapt. Tror nok du var heldig med den ja :-)

Når det er sagt så er det jo etterhvert ganske mange som har kjøpt "kinarammer", så å si at man nødvendigvis går god for en vare pga. at man har en subjektiv opplevelse synes jeg blir litt feil.
Det er jo ikke akkurat som om jeg har noe annet en en stk. Scott å sammenligne med dersom jeg forsøker å si noe om akkurat den ramma... Det er vel heller ikke akkurat slik at Terrengsykkel tester ut 10 forskjellige like sykler fra en gitt produsent dersom de tester en sykkel.

Videre så er det jo ikke akkurat slik at rammebrudd på merkesykler ikke skjer. Kjenner flere som har fått rammebrudd på både carbon og aluminiumrammer fra kjente og store merkeleverandører - noe jeg har inntrykk av at ganske mange her på forumet har vært borti.

Poenget mitt er at dersom vi skal komme noe fornuftig vei så tror jeg man bør slutte å snakke om "kinarammer", "gode", "dårlige" osv. og kanskje heller begynne å kvantifisere litt med tanke på hva man mener.

Flyxii er en produsent. Da bør man diskutere om deres rammer er av bra kvalitet (hva man nå mener med det da), om de leverer det de lover, om de håndterer feil på en god måte, hvordan man håndterer garantisaker - som for eks. rammebrudd osv.

På samme måte som man helt sikkert kan diskutere det samme om Titus - som vel skal være et rimelig dyrt merke såvidt jeg har forstått.

Men jeg vet jo ingenting om for eks. Titus. For alt jeg vet så knekker halvparten av rammene deres bare man fiser på dem.
Jeg tror faktisk det vil være enklere for meg å finne flere referanser til gode/dårlige omtaler av Flyxii rammer enn Titus rammer. Og hvor er Titus rammen fysisk produsert? Er det i USA, eller har de satt bort produksjonen til et eller annet land i Østen? Og om det er i USA, betyr det at det er god kvalitet? Er vel ikke akkurat slik at det ikke finnes en del rimelig heftig industri "der nede"...

Så kanskje en liten utfordring til folket her: Hva er kriteriene for å vurdere om en ramme er en god ramme eller ikke?

*Titus er kun et tilfeldig eksempel - aner som sagt ingenting om hverken rammen eller leverandøren. Kunne like godt vært byttet med Scott, Merida On-One eller noen andre

Redigert av TEK; 20/10/2014 16:50.

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876813 20/10/2014 19:19
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
- akkurat den Flyxii-butikken er jo litt spesiell. Rammene koster jo HALVPARTEN av hva de gjør på Aliexpress-butikkene. Jeg trodde 600 dollar var gjengs pris..
Så da ble jeg nesten litt ekstra skeptisk- 350 dollar for en karbonramme...

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876882 20/10/2014 22:02
T
TEK Offline
Entusiast
Entusiast
T
Tja, det kan man si.

De sier nå at de har vært operativ fra 2005, og fra 2008 finner man ganske bra med referanser om dem på nett - så det kan jo virke som om de har drevet på med dette en stund. Generelt ser det ut til at omtalene man finner på nettet også er positive. Kan jo virke som om de gjør noe riktig?

Scott Spark RC 2011
Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876883 20/10/2014 22:10
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
- akkurat den Flyxii-butikken er jo litt spesiell. Rammene koster jo HALVPARTEN av hva de gjør på Aliexpress-butikkene. Jeg trodde 600 dollar var gjengs pris..
Så da ble jeg nesten litt ekstra skeptisk- 350 dollar for en karbonramme...

Neida...
Det hender faktisk at du kan kjøpe Flyxii-rammer enda noen få dollar billigere på AliExpress.
Og "ja" Flyxiii er kanskje den billigste av de "kjente" kinesiske produsentene.
Både HongFu, DengFu, og Miracle er et lite hakk dyrere.
Men samtlige av disse regnes som relativt trygge kjøp etterhvert.

Har selv en FR-219 utstyrt med fast gaffel (i tillegg til to "butikk-sykler" i carbon og en i aluminium levert fra henholdsvis Oslo sportslager og Bull ski & kajakk).
Har videre hatt fingrene borti ytterligere to eksemplarer til av denne modellen, samt ytterligere to andre "kina-karbonrammer" hvorav to av disse fortsatt er i "familien".
Kjenner til flere andre som også sykler rundt på Flyxii-varianter og spesielt FR-216 / FR-217 har fått mye skryt (bl.a. da denne kan konverteres til 142x12 ved å bytte ører bak).
Betalte forøvrig 433 dollar for inkl. gaffel, styrelager og frakt for Flyxii`en min.
Er superfornøyd så langt.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876885 20/10/2014 22:14
T
torestabell Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
er nesten ikke noe å lure på.. Man satser jo ikke all verden på å prøve.

Re: kinakarbonramme - hvor kjøper man smartest? [Re: torestabell] #1876887 20/10/2014 22:36
T
towi Offline
Ringrev
Ringrev
T
Var det slik at du skulle ha en 26"?
...og holder til i Oslo
SK901 (her på forumet) bygget opp en 26" fra Flyxii her i våres.
Du kan jo sende ham en PM og høre om du kan ta en titt eller om han har noen erfaringer å dele?
https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showprofile&User=28796
Du finner en tråd og litt bilder av den også om du følger linken videre....

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support