Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk)

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: fredriks] #1877626 22/10/2014 10:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Det tycker jag inte är sammenlignbart.

Fordi at?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1877627 22/10/2014 10:27
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: loik
Sitat: anderssb
Sitat: GeirK
OK. Jeg forstod det som kommentaren var generell. My bad.

Men - har man egentlig lov til å stille seg slik at man sperrer for trafikk man har vikeplikt for? Det tror ikke jeg.
Man har vel ikke vikeplikt for kjøretøyer som vil forbi? Først når en syklist befinner seg på høyre side har man vikeplikt. Plasserer man seg tydelig til høyre i kjørefeltet i god tid før man svinger av kan syklisten heller velge å kjøre forbi på venstre side.

Gjelder selvsagt ikke vei med skulder eller sykkelfelt, siden det er forbudt å kjøre i begge disse. Da må man la syklister passere på høyre side før man kan svinge av.
Hvor går grensa, plasserer man seg til høyre når det ikke kommer noen syklist, så rekker man å svinge av før det kommer en syklist. Hva om det kommer en syklist, hva om farten er høy, hva om syklisten havner mellom bilen grøfta, når bilisten bestemmer seg for å hindre eventuelle syklister?

Det gjelder da akkurat samme regler her som i andre vikepliktssituasjoner. Ikke så vanskelig!

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: GeirK] #1877637 22/10/2014 10:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För att det är helt olika situationer. Det finns ingen anledning att stoppa i ett gangfelt eller mitt i ett kryss och jag tror att det finns klara regler om det.

I detta fallet handlar det om plassering i veibanan, framför allt vid högersving. Då är både bilen och sykkeln en del av trafikkbilden där ingen har prioritet över den andra. Korrekt plassering vid högersving är också långt till höger i veibanan och det finns vad jag vet om inga regler om att man måste ge plats för syklister i veibanan.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: GeirK] #1877640 22/10/2014 10:42
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T

Selvfølgelig, men hva er "korrekt plassering"? La oss si at du ligger i en kø som beveger seg i 10km/t og du kommer til et kryss der du skal svinge til høyre. Bak deg, helt inntil fortauet kommer en syklist i 20km/t. Syklisten er 10m unna. Hvor plasserer du bilen?

I utgangspunktet ville jeg foretrukket å allerede være plassert slik at det for syklisten var naturlig å kjøre forbi meg på min venstre side. Men hvis det nå en gang var slik at det kom en syklist slik du beskriver så ville jeg ventet de 3 sekundene til han var forbi før jeg foretok meg noe.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: tygster] #1877643 22/10/2014 10:49
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: tygster
Nja, plasserer du deg korrekt i kjørebanen så vil det ikke være plass til en syklist på høyre side og det vil dermed ikke være noen å ha vikeplikt for.
Når skal du plassere deg korrekt, når syklisten er 10 meter unna, 20, 30...?

Du skal plassere deg korrekt hele tiden.
Men hvis man spekulerer i å legge seg helt til høyre for å hindre at syklisten man passerte, sykler forbi til høyre, så kan det vel oppstå farlige situasjoner?

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: anderssb] #1877648 22/10/2014 10:52
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
OK. Jeg forstod det som kommentaren var generell. My bad.

Men - har man egentlig lov til å stille seg slik at man sperrer for trafikk man har vikeplikt for? Det tror ikke jeg.
Man har vel ikke vikeplikt for kjøretøyer som vil forbi? Først når en syklist befinner seg på høyre side har man vikeplikt. Plasserer man seg tydelig til høyre i kjørefeltet i god tid før man svinger av kan syklisten heller velge å kjøre forbi på venstre side.

Gjelder selvsagt ikke vei med skulder eller sykkelfelt, siden det er forbudt å kjøre i begge disse. Da må man la syklister passere på høyre side før man kan svinge av.
Hvor går grensa, plasserer man seg til høyre når det ikke kommer noen syklist, så rekker man å svinge av før det kommer en syklist. Hva om det kommer en syklist, hva om farten er høy, hva om syklisten havner mellom bilen grøfta, når bilisten bestemmer seg for å hindre eventuelle syklister?
Det gjelder da akkurat samme regler her som i andre vikepliktssituasjoner. Ikke så vanskelig!
Så man plasserer seg ikke helt til høyre, hvis det er en syklist i nærheten?

Redigert av loik; 22/10/2014 10:52.
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: tygster] #1877652 22/10/2014 10:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

I utgangspunktet ville jeg foretrukket å allerede være plassert slik at det for syklisten var naturlig å kjøre forbi meg på min venstre side. Men hvis det nå en gang var slik at det kom en syklist slik du beskriver så ville jeg ventet de 3 sekundene til han var forbi før jeg foretok meg noe.

Dersom det er tett med biler bak og foran deg og en fil til vesntre der trafikken går i 60km/t, så er det IKKE naturlig å passere på venstre side.

- Robert Green Ingersoll
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: GeirK] #1877663 22/10/2014 11:02
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg synes ikke det er naturlig å passere i det hele tatt i slike situasjoner.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: tygster] #1877667 22/10/2014 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Der er vi forskjellige. Dersom biltrafikken går i 10km/t, så finner jeg det ikke naturlig å måtte følge samme hastighet på sykkel.

- Robert Green Ingersoll
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1877669 22/10/2014 11:07
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Men hvis man spekulerer i å legge seg helt til høyre for å hindre at syklisten man passerte, sykler forbi til høyre, så kan det vel oppstå farlige situasjoner?

Lurer du på om det kan skape farlige situasjoner hvis en kjører forbi en syklist og etterpå legger seg inn forran for å hindre?

Selvsagt, men jeg ser ikke rellevansen.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: GeirK] #1877675 22/10/2014 11:14
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Der er vi forskjellige. Dersom biltrafikken går i 10km/t, så finner jeg det ikke naturlig å måtte følge samme hastighet på sykkel.

Mulig det. Min erfaring er at det som regel ikke er plass til å passere i samme kjørefelt. Skulle det da ikke være andre plasser å sykle så har jeg ikke så mange valg.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: tygster] #1877700 22/10/2014 11:36
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Lurer du på om det kan skape farlige situasjoner hvis en kjører forbi en syklist og etterpå legger seg inn forran for å hindre?

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1877717 22/10/2014 12:14
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A

Har du ikke førerkort? Eller har du glemt vikepliktsreglene?

"Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse"

Er det en syklist som er på vei til å kjøre forbi deg på høyre side kan du ikke legge deg til høyre, hvis det hindrer eller forstyrrer syklisten. Hvis ikke kan du legge deg til høyre i kjørefeltet. Ikke veldig vanskelig.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: anderssb] #1879030 25/10/2014 12:07
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L

Har du ikke førerkort? Eller har du glemt vikepliktsreglene?

"Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse"

Er det en syklist som er på vei til å kjøre forbi deg på høyre side kan du ikke legge deg til høyre, hvis det hindrer eller forstyrrer syklisten. Hvis ikke kan du legge deg til høyre i kjørefeltet. Ikke veldig vanskelig.
Nja, plasserer du deg korrekt i kjørebanen så vil det ikke være plass til en syklist på høyre side og det vil dermed ikke være noen å ha vikeplikt for.
Hvorfor skal man konsekvent kjøre så langt til høyre at det er umulig for syklister å passere til høyre, når man som bilist feks står i kø?

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1879040 25/10/2014 12:45
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Hvorfor skal man konsekvent kjøre så langt til høyre at det er umulig for syklister å passere til høyre, når man som bilist feks står i kø?

Jeg tror folk stort sett bare glemmer at det kan komme syklister. De er vant til at de bør ligge så langt til høyre som mulig, og tenker ikke over at det fortsatt bør være plass til å slippe forbi syklister.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: GeirK] #1879042 25/10/2014 12:53
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg syntes det ikke er natulig å sykle forbi en bil på innsiden når vedkomende skal ta av til høyre og har satt på blinklyset.
Rekker jeg det med grei margin før avkjøringen er det greit nok men ikke i selve krysset.
På samme måte så kjører jeg ikke forbi en bil som skal ta av til venstre når vedkomende har på blinklys.
I følge trafikkreglene har jeg anledning til det men ikke mange nok forventer å bli forbikjørt på denne måten så de sjekker ikke speilet og blindsonen før de svinger.

Redigert av sl500; 25/10/2014 13:12.
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: trondmm] #1879044 25/10/2014 13:01
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: trondmm

Jeg tror folk stort sett bare glemmer at det kan komme syklister. De er vant til at de bør ligge så langt til høyre som mulig, og tenker ikke over at det fortsatt bør være plass til å slippe forbi syklister.

Nei,det bør ikke være plass til å slippe forbi syklister på innsiden når man skal ta av til høyre.
Er det mulig så plasserer jeg meg slik at det ikke er plass å komme forbi meg på innsiden.
Da har syklisten vikplikt og man har en ting mindre å fokusere på før man svinger.
Ser ingen mening å slippe noen opp på siden av meg som man får vikeplikt for sekundet senere.
Jeg snakker ikke om å sperre syklister i menge sekunder før man skal ta av det holder jeg meg for god til.

Jeg viker gjerne for syklister i gangfelt og lignenede sitvasjoner men det å kjøre forbi noen som skal svinge av veien så det blir fare for sammenstøt synes jeg er en uting selv om man kan gjøre det.
Da velger jeg heller å plassere meg i henold til reglene så for heller den som kommer bak vike i to sekunder.

Redigert av sl500; 25/10/2014 13:07.
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: trondmm] #1879045 25/10/2014 13:02
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Mi erfaring er at de fleste ligger så langt fra kanten, at det er mulig å passere på sykkel.

Redigert av loik; 25/10/2014 13:02.
Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1879046 25/10/2014 13:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[Hvorfor skal man konsekvent kjøre så langt til høyre at det er umulig for syklister å passere til høyre, når man som bilist feks står i kø?

Tydeligvis veldig vanskelig å huske anledningen til hva som diskuteres her:

Quote:
Jeg kjører bil og ligger i saktegående kø opp Maridalsveien fra rundkjøringen over Ring 3, i retning Maridalen. Jeg skal inn på parkeringsplasse til Get i Maridalsveien 323 A. Jeg setter på høyreblinklyset ca. 50 meter før innkjøringen til parkeringsplassen. Når innkjøringen dukker opp svinger jeg inn til høyre.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: Tange] #1879052 25/10/2014 13:10
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke stort å diskutere hvis man er ute etter fasiten etter veitrafikkloven.
Du har vikeplikt som flere har påpekt tidligere i tråden.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: svas] #1879059 25/10/2014 13:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, og eller stiller jeg meg bak det du skrev lenger opp i tråden og det andre peker på og: plassering i veibanen. Men det ser ut til at noen tror at det betyr at man hele tiden og overalt skal plassere seg så lang som mulig til høyre for å sperre så mye som mulig for syklister.

Ved siden av å plassere meg inn til fortauskanten ved sving til høyre så plasserer jeg meg foreksempel inn til veiens akse ved en sving til venstre for å gi beste mulig plass for trafikanter som skal rett frem eller til høyre. På landeveien kan jeg plassere meg i motgående kjørfelt før jeg bremser ned for en sving til venstre, igjen for å gi fri bane for andre trafikanter og samtidig sperrer jeg for trafikanter som er uoppmerksomme og vil foreta en forbikjøring idet jeg svinger til venstre.
(For luringene som ikke har skjønt det ennå: nei, jeg plasserer meg ikke alltid i motgående kjørefelt i såne tilfeller. Kanhende jeg lar være hvis det er motkommende trafikk der.)

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: Tange] #1879080 25/10/2014 14:45
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Sitat: Tange
Tydeligvis veldig vanskelig å huske anledningen til hva som diskuteres her:
Quote:
Jeg kjører bil og ligger i saktegående kø opp Maridalsveien fra rundkjøringen over Ring 3, i retning Maridalen. Jeg skal inn på parkeringsplasse til Get i Maridalsveien 323 A. Jeg setter på høyreblinklyset ca. 50 meter før innkjøringen til parkeringsplassen. Når innkjøringen dukker opp svinger jeg inn til høyre.
Så når det er saktegående kø, så bør motorister plassere seg så langt til høyre at det blir umulig for syklister å passere på høyre side, lenge før motoristene skal svinge til høyre?
Sitat: Tange
Men det ser ut til at noen tror at det betyr at man hele tiden og overalt skal plassere seg så lang som mulig til høyre for å sperre så mye som mulig for syklister.
Hvordan tolker du:
"Du skal plassere deg korrekt hele tiden"
(plassere seg "korrekt" = så langt til høyre at syklister ikke kan passere til høyre)?

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: svas] #1879114 25/10/2014 16:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

ICON_WINK

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: loik] #1879115 25/10/2014 16:05
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Mi erfaring er at de fleste ligger så langt fra kanten, at det er mulig å passere på sykkel.

OK, la meg presisere: Jeg mente at dersom en bilist legger seg så langt til høyre at det ikke er mulig å sykle forbi, så er det fordi bilisten ikke tenker over at det kan komme syklister som kan trenge den plassen. Hvor stor andel disse bilistene utgjør, synes jeg ikke er særlig relevant.

Re: 2 spørsmål om sykkelregler (sykk/sykk og bil/sykk) [Re: sl500] #1879128 25/10/2014 16:27
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: sl500
Nei,det bør ikke være plass til å slippe forbi syklister på innsiden når man skal ta av til høyre.
Er det mulig så plasserer jeg meg slik at det ikke er plass å komme forbi meg på innsiden.
Da har syklisten vikplikt og man har en ting mindre å fokusere på før man svinger.
Ser ingen mening å slippe noen opp på siden av meg som man får vikeplikt for sekundet senere.

Men, hvor i all verden kommer denne syklisten fra? Dersom det ikke er kø, kjører bilisten som regel fortere enn syklisten. Så hvis du blir tatt igjen av en syklist idet du skal svinge av, så har du sannsynligvis akkurat kjørt forbi den. Hvorfor gjorde du det hvis du uansett skulle svinge til høyre umiddelbart?

Hvis du står i kø og skal til høyre når køen omsider kommer frem til krysset, så er det meningsløst å blokkere for syklistene.

Kjørte du forbi en syklist, og ble fanget av rødt lys, vel da synes jeg fortsatt du bør akseptere at syklisten kan komme opp på siden av deg mens dere venter på grønt.

Det jeg derimot kan gå med på er at hvis du kjører forbi en syklist i rimelig god avstand til krysset, legger deg helt til høyre med en gang forbikjøringen er overstått, slik at dersom du har feilberegnet, og bruker lengre tid på å komme deg av veien enn du trodde, så vil det være opplagt for syklisten fra et veldig tidlig tidspunkt at det ikke bare vil være en dårlig ide å kjøre forbi til høyre, men at det i praksis ikke vil la seg gjøre.

Når det er sagt, så synes jeg jo det er litt interessant at det er eksplisitt ulovlig for en bil å kjøre forbi til venstre for noen som gir signal om at de skal svinge til venstre (gjelder dette syklister som gir armsignal også, mon tro?), mens det er helt greit for syklister å legge seg på høyresiden av en bil som gir signal om at han skal til høyre.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support