Enn tanke, og helt sikkert noen som prøvd: satt å kikket litt på youtube og såg noe klipp fra staterne der folk var ute på "familietur" med fatbike i snø, med en sånn croozer-sykkelvogn som kan trekkes som en pulk hvis du går på ski, men de kjørte med sykkelfeste og ski bak. Såg morro ut, kan man få med seg grill og hele pakka
Jeg har sett flere slike snutter. Problemet mitt er at jeg må kjøre bil til der løypene starter, og da blir det mer tiltak. (Hørt sånnt, kjøre bil for å sykle ) Skulle gjerne sett allsidige 4" brede sykkelvogndekk.
Syklet med to unger i Chariot CX2-en på Røros i påsken. Ski på vogna, og sykkelfestet på tjukkasen. Gikk finfint der det var noenlude fast løype, og gruelig tungt der det hadde føyket over løypa.
Var på familietur med Moonlander og pulk (!) tidligere på dagen idag mandag og måtte bare innom snowboardparken på vei hjem når pulk var parkert i bilen.
TIPS: Ikke heng tråkkern bakpå bilen når du skal kjøre noen km på sølete grusvei for så å kjøre noen km til på fjellet hvor det er 5 grader kaldere.. 12 min med hakking før vi kunne starte turen..
Funket finfint med pulk bak Moonlandern. Regnet kjapt ut at totalvekt uten rytter var ca 50 kg med sykkel, tre sekker, pulk og B-Rage på ca 10 kg. Foto: Storm (6)
Så gikk turen til Blåparken, nå omdøpt til Jump Street. Dette er en park for de som ikke tør å dra i den store parken, og der har du meg. Perfekt både på ski, snowboard og nå også FATBIKE! Helt kingkongle moro, passe størrelse og morsomme elementer. Det hjalp sikkert at jeg svingte innom etter stengetid også, så jeg slapp å sette dekkmerker i en og annen tenåring.
Mål 2015: Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Var vel egentlig ingen offisiell kåring av vinner, men mer et uttrykk for at forfatteren mente at fatbikekonseptet hadde lite for seg... virker som at forfatteren hadde lest testen i Terrengsykkel fra 2008 og levd en relativt isolert tilværelse siden den gang. Var Fuji, Gavia og Charge på test. Alle fin-fine sykler, så ikke syklene det var noe galt med.
Nok en snøsykkel test utført 100% i fravær av natursnø, med de feilkildene som det gir.
Tittelen på artikkelen er: ''Fatbikes Hva er greia?'' Innledningen: Svære hjul. Tungtrådd. Høy vekt. begrenset bruksområde. Koster deg tusenlapper. Hvorfor i all verden skal du kjøpe deg en fatbike.''
Fra artikkelen: ''Selv er jeg superskeptisk til kost/nytte regnskapet med å kjøpe en fatbike''
Virker som sagt som noe skrevet på 00 tallet, eventuelt på oppdrag fra trønderne i VPG, men de gutta disser jo fatbike med et glimt i øyet og tongue in cheek, mens denne artikkelen var tydeligvis seriøst ment.
Det positive med testen er at folk som leser testen (og ikke vet bedre) blir enda mer psyka ut når vi både ruller og klatrer fra dem på grus og landevei med Speedster rigga fatbikes.
... Det positive med testen er at folk som leser testen (og ikke vet bedre) blir enda mer psyka ut når vi både ruller og klatrer fra dem på grus og landevei med Speedster rigga fatbikes.
Jeg kan bare ikke få lovprist BB 6.0 med Speedster nok; sykkelen er lett og det ruller så inmari granskauen latterlig bra med 30PSI på asfalt. Det eneste jeg lurer på er om jeg skal skaffe meg større krankklinge til sommerbruk, kadensen blir fort høy nedover med 28t og jeg tror ikke jeg så langt har vært oppe på 42 bak.
Fra artikkelen: ''Selv er jeg superskeptisk til kost/nytte regnskapet med å kjøpe en fatbike
Sier denne synseren noe om hva han synes er bra sykling egentlig? Må være trist å jobbe som sykkeljournalist når moro ikke er en del av likningen. Fort gjort å bli akterutseilt når utviklinga går fort.
Nå er det ikke lenge før hele landet blir dekket av et hvit teppe. Og da er det vel ikke så lenge til noen lager en reportasje om hvor "ille" det er med Fatbike i skiløypene. Av en eller annen journalist som aldri har sett en fatbike live.
Er interessant det der. Jeg har ikke hatt tjukkas før (har ikke nå heller men får meg til uka ). Men bare det å sykle i marka i stedet for å gå på beina (eller hva som helst som ikke er å gå på beina, kjører en del off road rulleski og...) er for mye for noen. Har blitt skjellt ut et antall ganger i skauen, selv om jeg har passert i gangfart, og hilset med et smil. Skjønner ingenting, og det burde jeg vel heller ikke gjøre, egentlig. I Sverige har vi jo store problemer i skiløypene med snøscooter-vandalisme, men kan ikke se at en eller tjue fatbikes kan gjøre i nærheten av like stor skade, hverken på løyper eller folk.
Æsj. Ikke noe snø. Etter at jeg fikk meg fb har snøen uteblitt. Jeg får vel selge. Ha ha aldri i livet. Snøen er bare bonus. Er jo helt konge å sykle rundt med fb i skogen uten snø.
På facbooksiden til Ventana postet de akkurat bilder av en fungerende prototype av en fulldempet 29+
Det var en god nyhet! Du må poste dette i den skrale 29+ Tråden. Har mistanke om at 29+ FS blir rått som stisykkel!
Utvilsomt rått, men jeg har mer tro på at 27.5+ med 3.25 blir stistandarden. Mer plass til volum og vandring.
Jeg er også overbevist om at halvfeit fulldemper er fremtiden fot stisykling. Jeg har hatt noen barmarksturer med tjukkasen i høst, og klatreegenskapene er jo på en helt annen planet. "Går det virkelig an å tråkke opp her uten hjulspinn?" Nedover kjenner jeg hvor tilgivende den er mhp sporvalg, men den nesten helt udempede fjæringen som dekkene gir, gjør at den faller helt igjennom for agressiv nedoversykling.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hvor stor blir den reelle forskjellen på 3.25 på 27.5" og 3.8" på 26", da? Kan ikke være rare forskjellen på diameteren, så da handler det vel kanskje mest om vekt? Jumbo Jim i 4" i Snake Skin-utgave skal veie 1090g, og satt opp slangeløst, kanskje på karbonfelg, så begynner vekta på "ekte" fett hjulsett å bli ganske respektabel. JJ uten snakeskin er vel ca 100g mindre.
På facbooksiden til Ventana postet de akkurat bilder av en fungerende prototype av en fulldempet 29+
Det var en god nyhet! Du må poste dette i den skrale 29+ Tråden. Har mistanke om at 29+ FS blir rått som stisykkel!
Utvilsomt rått, men jeg har mer tro på at 27.5+ med 3.25 blir stistandarden. Mer plass til volum og vandring.
Jeg er også overbevist om at halvfeit fulldemper er fremtiden fot stisykling. Jeg har hatt noen barmarksturer med tjukkasen i høst, og klatreegenskapene er jo på en helt annen planet. "Går det virkelig an å tråkke opp her uten hjulspinn?" Nedover kjenner jeg hvor tilgivende den er mhp sporvalg, men den nesten helt udempede fjæringen som dekkene gir, gjør at den faller helt igjennom for agressiv nedoversykling.
Prøv å få lånt deg en fb med demper foran. Blir en helt annen verden nedover. Det blir ikke fulldemper, men det går veldig bra nedover. Kompisen kjørte fd og jeg fb med bluto. Han er bedre teknisk enn meg, men han sa han ikke kunne kjøre fortere nedover, enn det gikk med meg i front. Fb med bluto er et godt valg inntil halvfeit fd er å få tak på.
Hvor stor blir den reelle forskjellen på 3.25 på 27.5" og 3.8" på 26", da? Kan ikke være rare forskjellen på diameteren, så da handler det vel kanskje mest om vekt? Jumbo Jim i 4" i Snake Skin-utgave skal veie 1090g, og satt opp slangeløst, kanskje på karbonfelg, så begynner vekta på "ekte" fett hjulsett å bli ganske respektabel. JJ uten snakeskin er vel ca 100g mindre.
Høres ut som du beskrev min idé, for neste sommer. Jj uten snakeskin slangeløst på 65 mm røde carbonfelger. Hjulsettet og jj på godt under 3000 g. Tror det blir 2800 g, med kjapp hoderegning. begynner å glede meg allerede
Høres ut som du beskrev min idé, for neste sommer. Jj uten snakeskin slangeløst på 65 mm røde carbonfelger. Hjulsettet og jj på godt under 3000 g. Tror det blir 2800 g, med kjapp hoderegning. begynner å glede meg allerede
Tror du bør kjøpe snakeskin til sportslig kjøring.