Røket leddbånd tommel - erfaringer?
|
Røket leddbånd tommel - erfaringer?
02/06/2014 16:11
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei ærede orakelforum som kan, vet og mener alt! Etter andre gangs smell på høyre tommel i januar er diskusjonen oppe om operasjon igjen. Jeg røk leddbåndet første gang for to år siden og opererte den gangen. Så gikk jeg i bakken i januar og røk det på nytt. Nå er det lite å reparere på, så alternativet er å låse leddet mellom tommel og håndledd. Er det noen som har erfaring med dette ift sykling? Jeg sliter i det daglige nå med dårlig styrke og klemfunksjon på min høyrehendte tommel. Opererer jeg får jeg styrke men dårligere motorikk. Forhåpentligvis ikke så merkbart. For å kunne gire (X01) mens jeg sykler bruker jeg idag en ortose/plaststøtte som forsåvidt gjør jobben. Men det er upraktisk og ingen varig løsning. (sykler med èn biltema-hanske f.eks) Alle innspill mottas med takknemlighet og solide doser karma.
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
Re: Røket leddbånd tommel - erfaringer?
[Re: Tallak]
02/06/2014 16:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Pokker da, men vil tro at de kommende elektriske girene blir din greie. Mindre "dytt" for å skifte gir.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
02/06/2014 16:40
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kan du bruker en fremskifter (venstreskifter) fra f.eks. XX og bygge den om med innmaten/indekseringa til X01 skifteren for å få triggeren på venstre hånd?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
02/06/2014 16:43
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kan du bruker en fremskifter (venstreskifter) fra f.eks. XX og bygge den om med innmaten/indekseringa til X01 skifteren for å få triggeren på venstre hånd? Eller du kan montere en gripshift opp ned på venstre hånd.. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
02/06/2014 16:49
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Gripshift er lite aktuelt. Jeg har vurdert det men liker det ikke.
Dessuten er det andre praktiske utfordringer i dagliglivet som gjør at jeg vurderer operasjon. (nei, ikke det)
Det jeg er ute etter er andre syklister som har tatt en tilsvarende operasjon (enten med plater eller pinner) og kan fortelle om sine erfaringer. Synsing fra hofta går også helt fint (",)
|
|
|
02/06/2014 20:03
|
Desmo
Avhengig
|
Avhengig
Har samme skade, men ingen erfaring med operasjon. Jeg fikk beskjed om at operasjon måtte gjøres innen en uke etter skaden, hvis ikke kunne de ikke gjøre noe. Så nå har jeg klart meg i flere år med en delvis funksjonell tommel. Har jeg blitt feil informert?
|
|
|
02/06/2014 20:19
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Halla. Du bør jo uansett være sikker på at du er i de beste kirurgiske hender, kanskje få en second opinion? Selv måtte jeg grine meg inn på Olympiatoppen for å få fikset en legg med frynsete leddbånd etter en operasjon og flere år med jall.
Eller så mårru venne deg til gripshift da. Kan da umulig ha allverden til innkjøring det. Ellers ser jeg at folk eksperimenterer med elektroniske skiftere til ihvertfall Rolhofffhh. Kanskje du kan bygge noe insane Di2 greier, eller hva det heter.
|
|
|
02/06/2014 20:36
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I mitt tilfelle er ikke vanlig operasjon, dvs reparasjon, aktuelt. Allerede reparert en gang og når det ryker igjen blir det for mye rusk og rask inni tommeljæveln.
Så det er som kan/må gjøres i dette tilfellet er å låse leddet, dvs behandle det som et brudd og sette inn en plate for få det til gro sammen. De skraper bort brusk og shit i leddet og så går det et par måneder så har man et ledd mindre i kroppen. God stemning..
|
|
|
13/06/2014 10:59
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Fortsatt ingen som har erfaring med operasjon av røket leddbånd i tommel og LÅSING AV NEST YTTERSTE LEDD?
Vil gjerne høre om det i såfall.
|
|
|
13/06/2014 11:09
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Et girskiftertips til må vel være tommelskifterne som Espen W pusher på tjukkasene sine. Med dem kan du bytte gir med hele neven eller håndflaten om du så vil. http://www.microshift.com.tw
|
|
|
13/06/2014 11:30
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Joda, takk for tips om det, men siden jeg ikke klarer å løfte mac'en eller skru opp en bruskork så strekker problemet seg litt lenger enn bare giring...
|
|
|
13/06/2014 19:29
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
LÅSING AV NEST YTTERSTE LEDD? På tommelen? Hvordan går det med gripeevnen da? Hva er det du har gjort? Er dette den skaden man kaller en "skier's thumb"? Jeg har ikke revet av leddbåndet, men jeg brakk tommelen i dette leddet for 30 år sida. Dessverre ble det ikke gjort noe med det den gangen (jeg drøyde 20 år med å gå til legen med tommelen  ), og den plager meg fortsatt jevnlig, men å stive av leddet?  Og ja, jeg foretrekker Grip Shift, blant annet på grunn av denne skaden.
|
|
|
13/06/2014 19:36
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
Nisse, hvor dum er du? Gjør som XC folket "RUNK"
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
13/06/2014 19:40
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
_Moe_, det er nok Skiers thumb ja. Ironisk siden jeg er snowboarder...
Og Hr Angvik. Takk for omtanken. Heldigvis sykler jeg fortsatt i sirkel rundt deg din subb som har gått under jorda.
|
|
|
13/06/2014 19:48
|
Hardcore Old-schooler
|
_Moe_, det er nok Skiers thumb ja. Ironisk siden jeg er snowboarder...
Og Hr Angvik. Takk for omtanken. Heldigvis sykler jeg fortsatt i sirkel rundt deg din subb som har gått under jorda. Jeg må løpe Are, men veldig kort. Siste gang vi møtes, hvem syklet rundt hvem? Hvem lå på ryggen i bunn av crux'et over Polka og hvem sto på toppen og lo? Nå snakker jeg om crux'et før Kirketrappen. Forsatt fin kveld Are.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
13/06/2014 21:59
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ha ha, det har skjedd mye på halvannet år min gode mann...
Håper vi ses i skauen igjen snart, alt for lenge siden sist.
|
|
|
14/06/2014 12:23
|
_Moe_
Entusiast
|
Entusiast
Joda, takk for tips om det, men siden jeg ikke klarer å løfte mac'en eller skru opp en bruskork så strekker problemet seg litt lenger enn bare giring... Etter 30 år, så tenker jeg ikke så mye å dette lenger, men jeg ser nå at jeg løfter den bærbare med håndflata på innsida av tommelen, uten å bruke selve tommelen. Bruskorken holdes med venstre hånd, mens høyre vrir på flaska. Jeg vet bare noe om min tommel, men med mindre din tommel er så lealaus at den lever sitt eget liv, så tror jeg at jeg hadde sett an dette litt. Selv om jeg ikke har mye krefter til å gripe med tommelen, så er finmotorikken så viktig for meg at jeg har vanskelig for å se at noe kan bli bedre ved å stive dette leddet helt av. Jeg skal være veldig forsiktig med å uttale meg om operasjon eller ikke, det er legens fagområde, men jeg tror du har omtrent de samme problemene i dag som jeg hadde den første tida (ett år omtrent), og bortsett fra at det fortsatt kan gjøre vondt i leddet, så lever jeg helt greit ved å tilegne meg andre teknikker når dagliglivet skal mestres. 
|
|
|
16/06/2014 17:20
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for fine betraktninger _Moe_, det kommer godt med. Jeg skal etter planen settes opp for operasjon utpå høsten (sep/okt), timet slik at jeg får med meg mesteparten av sykkelsesongen og også er klar for vinterlige aktiviteter fra rundt jul. Men det er ingen som kommer til å tvinge meg til operasjonsbordet så jeg skal bruke denne sommeren på å se hvordan ting funker og om jeg virkelig vil gjøre det når den tid kommer. Takk for dine tips over, jeg ser at jeg allerede gjør akkurat det samme som en "workaround" på manglende gripestyrke i tommelen. Og det funker jo greit på sykkelen om dagen (",) Forrige onsdag, foto Svenn Fjeldheim
|
|
|
10/10/2014 08:40
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Da har jeg fått innkalling til operasjon av tommeljæveln 29. oktober for å låse leddet. Jeg heller veldig mot å avlyse hele operasjonen i lys av erfaringer over.
Er det noe flere som har innspill på inngrepet som går ut på å fjerne all brusk og leddbånd og låse nest ytteste ledd på (høyre) tommel?
At operasjonen er samme dag som premieren på Jeremy Jones´HIGHER dytter heller ikke i retning operasjon.. Pluss at både november og desember ryker på sykling/ski/brett.
Det jeg vel egentlig lurer mest og som gjør meg usikker er hvordan tommelen blir ETTER operasjon og opptrening.
|
|
|
14/10/2014 14:07
|
kebr
Avhengig
|
Avhengig
Hei Are, jeg har også god erfaring med dette. Eller dvs, erfaring. Jeg boret tommelen ned i skaren for to år siden på akebrett med datteren på 2. Brakk tommelen bakover og knuste det nest ytterste leddet, 2 brudd i tommelbeinet og røket leddbånd. Ble operasjon med en gang og fikk beskjed om at tommelen kom til å bli stivere enn normalt. Etter et år var tommelen langt stivere enn forventet og jeg krevde å få tatt ut skruer og plate. Hadde et håpløst dårlig grep på sykkelen og det hemmet meg skikkelig. Etter operasjon viste det seg at det var greit mange skruer der inne. http://instagram.com/p/jjirkyrtEt/?modal=true Førligheten og bevegelsen har blitt langt bedre etter at jeg fikk fjernet skruer og plate, men grepet blir nok aldri det samme som før. Kjenner meg godt igjen med Moe her, bærer alt på samme måte, skrur opp brus med motsatt hånd osv Og mitt inntrykk er at de har alle muligheter til å gjøre inngrep lenge etter skaden, ref det Desmo sier lenger opp her. Kort oppsummert, for MIN del var det vesentlig å få vekk skruer og plater. Jeg hadde en veldig bra islandsk kirurg på Ahus som heter Hauksson. Ta en prat med han om du ikke har gjort det.
|
|
|
14/10/2014 14:20
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for innspill Knut Espen. Jeg har nå så godt som bestemt meg for å ikke ta inngrepet. Mitt problem er at siden leddbåndet er operert en gang før så klarer de ikke å reparere det èn gang til. Det som er surt er at det ikke var røket sist gang, men kirurgen på Hønefoss så det ikke før han hadde skjært meg åpen og da gjorde inngrepet likevel. Flaks.
Så denne gangen er det låsing som er alternativet og det er jeg skeptisk til, spesielt mtp finmotorikk og bevegelsesfrihet. Jeg er langt over middels onlineaddict og bruker tlf mye = tommeljobbing. Kanskje dette er et tegn på at jeg skal være mer frakoblet..
Bruker ortose på tommelen (plastikkstøtte) når jeg sykler og kjører snowboard nå og er villig til å fortsette med det for å beholde finmotorikken.
|
|
|
14/10/2014 15:26
|
Jokis
Ivrig
|
Ivrig
Jeg veit du har studert dette inngående, men når folk får transplantert storetåa si som erstatning for tommel, MÅ det da vel finnes en kar der ute som kan fikse deg?! Kan de ikke hente litt leddbånd fra et annet sted a?!
|
|
|
15/10/2014 11:00
|
RoH
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har et avrevet "korsbånd i venstre håndledd, et stivt ledd på venstre tommel. Førstnevnte er 2 år gammelt, her har jeg foreløpig valgt og ikke gjøre noe, men sliter sef. litt med dette, men eks. min eks. fikk revet av korbåndet i kneet og valgte og operere dette. Hun ble aldri helt 100 etter operasjonen, etter min menig hadde det hatt lite og si om hun hadde gjort det eller latt være. Så risikoen vil jeg si er 50-50, helt 100 tror jeg du skal ha mere enn flaks om det blir etter en såpass omfattende gjentatt skade.. Tommelen med stivt ledd har ok. grep, men funker ikke veldig bra på småtteri. Men som påpekt over finner du etterhvert teknikker som gjør at du lever brukbart med den kroppen du har. Regner med at legene kommer til å gi deg omtrent samme svar. D har vel snakket med en eller annen ortoped siden du har skinne på tommelen. For meg ser det ut til at du alt sitter på all info, men ikke klarer og bestemme deg. Mitt råd er prøv dagens løsning et år til å se ann hvordan kroppen takler det. Blir du for hemma lag leddet stivt.
Redigert av RoH; 15/10/2014 11:04.
|
|
|
15/10/2014 11:07
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det har du rett i RoH, fram til nå, men har bestemt meg for å avlyse/utsette det i denne omgang.
Bedre å vente og se og så evnt ta operasjonen senere, enn å gjøre det når jeg er usikker (og fungerer brukbart i det daglige). Når leddet er låst er det ingen vei tilbake.
Skal nok få laget meg en bedre ortose da den jeg har er ganske shabby og fått noen omganger med duct tape for å holde sammen. Skal prøve å få laget en som kan brukes med mer normale sykkel- og skihansker enn arbeidshansker fra Clasern.
Takk for innspill Folkens, setter pris på det!
|
|
|
15/10/2014 14:17
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også en kranglete tommel etter brudd i innerste tommelknokkel. Jeg opererte, men det ble ikke 100%, faktisk usikker på om det ble noe bedre enn det var før operasjon. Det fungerer stort sett bra, men grepet er ikke 100%, og jeg blir veldig sliten i håndleddet av mye sykling og jobbing på pc etc.
Nå er jo dette en annen skade enn du har da... Anyways, kan man leve med det er ikke operasjon alltid veien å gå.
|
|
|
15/10/2014 14:46
|
Tallak
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ringte lasarettet idag og ba de roe ned knivene. Så da er avgjørelsen tatt. Verre blir det vel ikke og jeg kan fortsatt sitte på bussen som nå og skrive kjappe meldinger på telefonen med begge tomlene!
|
|
|
15/10/2014 15:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Ringte lasarettet idag og ba de roe ned knivene. Så da er avgjørelsen tatt. Verre blir det vel ikke og jeg kan fortsatt sitte på bussen som nå og skrive kjappe meldinger på telefonen med begge tomlene! Jeg følte denne tråden manglet noe, nemlig 
|
|
|
|
|