Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 28 1 2 18 19 20 21 22 27 28

Tesla Model S

Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1873286 14/10/2014 05:40
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx
Hvem vil ha model X når du får S med Dual?

Tror det blir mange brukte model S. Mange kjøpte sin billig, og om det blir overkapasitet i markedet for brukte, så tenker jeg noe selger med et verditap fra de gunstige prisene de hadde.

Det ser ut til å ha slått til allerede.Antallet brukte ihvertfall, verditap aner jeg ingenting om.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1873296 14/10/2014 06:24
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Alle tror de kan selge sin nå, og oppgradere til en S_D gratis.

Kjøpere av brukt vil jo heller kjøpe en NY enn en brukt når de blar opp 5-800.000, litt leveringstid er det; men ikke nok til at det er verdt de prisene på finn som av menigheten blir sagt er "dumpingpriser". Har ikke sett så mye dumpingpriser når man tar i betrakning hva man har betalt. Ville heller kjøpt ny da enn de prisene som det opereres med.

25K ekstra er nok grei pris for Dual. Prisøkningene som har vært gjør at jeg tror de vil beholde prisene sine. Avgiftspøkelset truer Tesla. Målet på antall biler vil nås og usikkerheten er stor om fremtidig regler.

Model S er den nye XC90n. Folk gikk mann av huse og kjøpte en svensk (til dels problemfylt) statussymbol til nær millionen som har hatt høyt verditap. Teknologien vil holde, men å eie den greia der etter 8år når garantien er ute, det er ikke ønsketenking å eie en slik om mange år (kjørte etter en i dag i mørket til jobb, baklys og bremselys, men ikke noe lys foran). Er mye småsnag. Bilen er bra den, feil blir rettet, teknologien og konseptet knall. Men eierene må forvente verditap i årene fremover, og på dyre biler i 6-800k klassen har det vært mye. Vanlig fossilbil restverdi blir feil. Hva den vanlige mannen i gata er villig til å betale når den er 3år/90.000km og 5år/120.000km er jeg litt usikker på, men det jeg er sikker på, er at Dual vil holde seg bedre.

Selv går grensen på 4wd KRAV når bilen får over 200hk. Vi har så mye vinter og regn. En M3 til vinterbruk er idiotisk. M550xD, RS4 og slike er norske biler som kan brukes på vinter. Jeg tror 4wd salget av Model S vil bli 75% 4wd. Det er hinsides forskjell på glatt føre på 2wd og 4wd i den effekten.

Det som sliter batterier er raske utladinger (sammen med høy temperatur). Med to motorer tror jeg jeg ville tatt en normal S85D. Det er raskt ok. Men det blir tro og synsing.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1873340 14/10/2014 08:00
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det blir spennende å se i fremtiden hva tapet blir i batteri i forskjellige modeller og versjoner.
Jeg er veldig spent på om batteribytte-stasjoner vil komme til Tesla og hva det evt vil koste. Hva vil det koste å bytte inn et batteri med 94% restkapasitet til 100%?

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Tesla Model S [Re: silverwrx] #1873434 14/10/2014 10:30
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg vurderte også et kjøp av den nye modellen for så å selge med en gang. Men litt i de banene silverwrx nevner så slo jeg fra meg tanken.

Tanken var at man kjøper en "rasjonell boble". Problemet er at Tesla-hypen har falt litt/veldig. Det er mange biler tilgjengelig, de som har villet kjøpe har allerede gjort det, Premium-kundene har fått tilfredsstilt nysgjerrigheten og ser etter neste bil, bilen har blitt "harry" i Oslo, flere ønsker og gå tilbake til fossilbil og heller ha VW up! som pendlebil og fordelene vil begynne å forsvinne. Så et ny oppgradert modell gir bare et økt tilbud og ikke så stor endring i etterspørsel. Menigheten som er ligner Apple/Honda/Miele-menighetene mener sikker noe annet.

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på holdbarheten på bilen. 1 år er ingenting. Svakhetene vil avsløre seg om 3-7 år.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Tesla Model S [Re: Andreas83] #1873450 14/10/2014 10:51
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Andreas83
Jeg vurderte også et kjøp av den nye modellen for så å selge med en gang. Men litt i de banene silverwrx nevner så slo jeg fra meg tanken.

Tanken var at man kjøper en "rasjonell boble". Problemet er at Tesla-hypen har falt litt/veldig. Det er mange biler tilgjengelig, de som har villet kjøpe har allerede gjort det, Premium-kundene har fått tilfredsstilt nysgjerrigheten og ser etter neste bil, bilen har blitt "harry" i Oslo, flere ønsker og gå tilbake til fossilbil og heller ha VW up! som pendlebil og fordelene vil begynne å forsvinne. Så et ny oppgradert modell gir bare et økt tilbud og ikke så stor endring i etterspørsel. Menigheten som er ligner Apple/Honda/Miele-menighetene mener sikker noe annet.

Jeg er egentlig mest nysgjerrig på holdbarheten på bilen. 1 år er ingenting. Svakhetene vil avsløre seg om 3-7 år.

:-) bilen kan bli ansett så Harry den bare vil, slike ting styrer ikke mitt bilvalg i det hele tatt. Jeg hadde valgt en Tesla over en hvilken som helst eksosbil uansett. En bmw 5 eller 7 serie er fullstendig uinteressant til alt annet bruk enn å kjøre med henger, noe dessverre ikke Teslaen kan.
Folk kan snakke ned Teslaen så mye de vil, men som ganske kraftig bilinteressert, en som har prøvd alt mellom himmel og jord(nesten), trenger jeg ikke hverken forklare eller bevise mitt valg uansett. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe en eksosbil igjen og det kan jeg siteres på. Og ja, dette har jeg skrevet på en iPhone og hvis jeg skal redigere innlegget, blir det sikkert gjort på iMacen.
Hilsen fanboy av Apple og Tesla.
PS batteriene er livsfarlige, brannfeller og miljøbomber.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874045 15/10/2014 08:27
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
I mine øyne blir en bil harry først når det er påmontert uoriginal styling, wunderbaum, pop-off ventil, ekstreme dekk/felg-kombinasjoner osv. En original Tesla eller BMW er aldri harry i mine øyne.

Re: Tesla Model S [Re: tech8] #1874048 15/10/2014 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har sett denne i levende live. Jeg synes ikke den er harry:

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874051 15/10/2014 08:36
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Bare synd man må kjøre med nyrebelte.

Redigert av tech8; 15/10/2014 08:36.
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1874053 15/10/2014 08:37
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ja, de ser ikke så verst ut.. Synd den går på strøm.
Men hos noen er jo det som ikke er in lenger blitt harry. Denne er ikke in lenger.

Re: Tesla Model S [Re: tech8] #1874074 15/10/2014 09:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: tech8
I mine øyne blir en bil harry først når det er påmontert uoriginal styling, wunderbaum, pop-off ventil, ekstreme dekk/felg-kombinasjoner osv. En original Tesla eller BMW er aldri harry i mine øyne.

En bil blir først harry når eieren er harry.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tesla Model S [Re: sveinaa] #1874078 15/10/2014 09:14
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: sveinaa

Som i at eieren heter Harry? Eller er det andre kriterier ved eieren som gjør seg gjeldende?

Redigert av tech8; 15/10/2014 09:24.
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1874084 15/10/2014 09:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

De dekkene er råharry. Hvis ikke du ser det så er det fordi du bor i Trøndelag. ICON_WINK Når "tøft" utseende går på bekostning av funksjoner som veigrep og komfort så er det harry.

Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1874099 15/10/2014 09:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Trodde det var kjøleribber bak forskjermen men ser nå det er gjenskinn av et gjerde... ICON_SMILE

Jeg synes egentlig Tesla er en jækla strøken bil, men det har blitt for mange av den. Litt av greia med en rå sportsbil er jo at de er litt sjeldne, og ikke noe "alle" har. Tipper det er rundt 350-400 Teslaer i Trondheim, og da er den ikke mye unik og spennende lenger.

Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1874116 15/10/2014 10:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

De dekkene er råharry. Hvis ikke du ser det så er det fordi du bor i Trøndelag. ICON_WINK Når "tøft" utseende går på bekostning av funksjoner som veigrep og komfort så er det harry.

Jeg har bare kjørt bilen før den ble modifisert. Eieren påstår at kjøreegenskapene ikke er vesentlig endret, med unntak av langt bedre grep i svingene, men det har jeg ikke hatt mulighet til å verifisere.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1874121 15/10/2014 10:13
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Veigrep?

Brede dekk gir vel ikke dårligere veigrep? Ja, FOR stiv fjæring og lave dekk kan gi mindre grep på norske humpeveier, men gjort riktig kan det gi egenskaper man ønsker.

Folk prioriterer forskjellig. Knallstiv fjæring kan bli litt ukomfortabelt, men gjort med måte, synes jeg en stiv og tight bil er ganske komfortabel på sin måte, gitt at du kjører aktivt, og faktisk bruker det "oppgraderte" understellet til å motvirke (ukomfortabel) krenging og gynging.

Folk prioriterer forskjellig, og jeg har full forståelse for at folk senker biler og setter på svære hjul bare fordi de synes det ser bra ut.

For protokollen synes jeg Teslaen på bildet ser MYE tøffere ut enn en med originale hjul og fjæring.

Redigert av Stein; 15/10/2014 10:14.
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874124 15/10/2014 10:18
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Er utrolig glad jeg kjører en bil som ikke er "in" lenger. Kanskje Teslaeiere nå slipper å oppleve hatmeldinger på FB, hærverk på biler, sperring ved påkjøringsramper osv.

Og heldigvis har jeg ikke fått panikk. Klarer oss fint med 2wd, som er lettere, har større bagasjeplass og rekkevidde, samt billigere å forsikre.

De som synes den sorte Teslaen er harry, inviteres til et besøk på Hot August Nights 2015! Harryskalaen vil justeres et par hakk

Big wheels keep on turning
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874134 15/10/2014 10:29
T
Thorst13 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg vurderte Model S i 2013. Synes bilen så grei ut i Tesla butikken i Trondheim og fikk en av de første prøveturene som ble gitt.

Mitt inntrykk var middelmådig interiørkvalitet, mye plastikk og Amerikansk krom. Det knirka litt her og der også under prøveturen. Eneste jeg virkelig likte var akselerasjonen. Men, selv der kjenner man momentet avtar drastisk når man kommer opp i litt fart.

Den er blitt harry! Sånn er det bare. Kulheten er over og det er da virkelig ikke noe sjokk med tanke på at dette kan være mer eller mindre allemannseie hvis du har en gjennomsnittlig grei økonomi. Det er ikke noe galt med selve Model S, men mange av eierne er ekstremt harry med den gigantiske ipad'en som bryter interiøret, foliert bil og full av selvtilfredshet over å ha kjøpt et opphypa produkt. Det er generelt eierne (ikke alle) som fører med seg "Tesla hatet". At denne bilen faller utenfor den klassiske definisjonen av elbil hjelper nok ikke heller.

Noe av det latterligste er når en Model S sammenlignes med en BMW M5, Mercedes SL500 eller Audi RS6 o.l. I tillegg sier noen model S ser ut som en Aston Martin!?

Haha, kom ned på Jorda igjen, slike sammenligninger blir bare for dumt! Tror dere på dette selv? Jada, den har akselerasjonen, men igjen dette er ventet for en bil med elektrisk drivverk som har alt moment øyeblikkelig tilgjengelig. På absolutt alt annet faller den gjennom om en sammenligner med ovenforstående biltyper. Ikke kom med miljøargumentet, fordi jeg er overhodet ikke overbevist om at den "normale" Tesla eier har kjøpt bilen for å spare miljøet! Du ville ha en sprek og dengang kul bil som du kunne snylte på fellesksapet med:-)

En Tesla kan kun sammenlignes med en Tesla da den egentlig mangler noen reelle konkurrenter som stiller på samme grunnlag med tanke på kraftoverføring og drivlinje. Bilen er fundamentalt bygget på andre lover og prinsipper enn en fossilbil.

Hybrider er per dags dato det absolutt beste alternativ! Det er bare synd vi har et åndssvakt system som favoriserer fullelektriske kjøretøy og fritar dem for avgifter en hybrid blir underlagt.

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874139 15/10/2014 10:33
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Haters are gonna hate.

Det mest fornuftige du skrev: En Tesla kan kun sammenlignes med en Tesla da den egentlig mangler noen reelle konkurrenter som stiller på samme grunnlag med tanke på kraftoverføring og drivlinje. Bilen er fundamentalt bygget på andre lover og prinsipper enn en fossilbil.

Redigert av Kjartandaddy; 15/10/2014 10:41. Rediger grunn: Tillegg

Big wheels keep on turning
Re: Tesla Model S [Re: Stein] #1874145 15/10/2014 10:39
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Stein

Veigrep?

Brede dekk gir vel ikke dårligere veigrep? Ja, FOR stiv fjæring og lave dekk kan gi mindre grep på norske humpeveier, men gjort riktig kan det gi egenskaper man ønsker.

Folk prioriterer forskjellig. Knallstiv fjæring kan bli litt ukomfortabelt, men gjort med måte, synes jeg en stiv og tight bil er ganske komfortabel på sin måte, gitt at du kjører aktivt, og faktisk bruker det "oppgraderte" understellet til å motvirke (ukomfortabel) krenging og gynging.

Folk prioriterer forskjellig, og jeg har full forståelse for at folk senker biler og setter på svære hjul bare fordi de synes det ser bra ut.

For protokollen synes jeg Teslaen på bildet ser MYE tøffere ut enn en med originale hjul og fjæring.

Dekkdimensjon har mye å si for komforten, og med dekk som ser ut som to runder med tjæreteip forsvinner komforten som dugg for solen. Andre bivirkninger er sporing på dårlig vei og økt slitasje på oppheng, foringer og tannstang som følge større svingmotstand, økt hjulvekt og at slag forplanter seg. Slippgrensen kan også bli ubehagelig brå, avhengig av flere faktorer. Vil påsta at en bil med lav, myk slippgrense er mer trafikksikker enn en bil med høy og brå slippgrense.

Re: Tesla Model S [Re: Kjartandaddy] #1874165 15/10/2014 10:57
T
Thorst13 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Kjartandaddy
Haters are gonna hate.

Haha! Kaller du meg en "Hater" fordi jeg har personlige ytringer i et offentlig forum?

Det får deg til å høres snurt ut?

Håper du er fornøyd med ditt kjøp og hater absolutt ingenting med bilen din. Men kall en Tesla S for en Tesla S. Som du sikkert ser vurderte jeg en selv i de tidligere faser. Jeg ble ikke overbevist og gikk for en Tysk Kebabrakett isteden.

Forresten, hva var det med resten av posten min som var så ufornuftig? thinking

Redigert av Thorst13; 15/10/2014 11:01.
Re: Tesla Model S [Re: Stein] #1874170 15/10/2014 11:06
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Stein

Kanskje GeirK kan avsløre om vedkommende bruker bilen på bane, for det er vel omtrent bare der dette oppsettet gjør noe positivt med veigrepet. ICON_SMILE

Min mistanke er altså fortsatt at disse felgene og dekkene er kjøpt inn kun for å se tøffe ut, muligens med noen form for valgrasjonalisering som handler om bedret veigrep på bra vei, kortere bremselengde og bedre akselerasjon. Men han lurer ikke meg.

Nesten så jeg synes gamle dagers høyprofildekk var tøffere. ICON_SMILE

Re: Tesla Model S [Re: Thorst13] #1874171 15/10/2014 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1874173 15/10/2014 11:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kanskje GeirK kan avsløre om vedkommende bruker bilen på bane, for det er vel omtrent bare der dette oppsettet gjør noe positivt med veigrepet. ICON_SMILE

Nei - den brukes ikke på bane, og eieren er klar på at det var det visuelle som var motivasjonen. Men, har du jevn asfalt, får du mindre tire squirm med lavere dekkprofil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Tesla Model S [Re: GeirK] #1874176 15/10/2014 11:15
T
Thorst13 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vet hva begrepet betyr. ICON_WINK Men, det blir rart å bruke i denne sammenhengen da det blir en selvmotsigelse når han har med en lengre referanse til hva jeg skrev.

Redigert av Thorst13; 15/10/2014 11:56.
Re: Tesla Model S [Re: Dan] #1874195 15/10/2014 11:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Min mistanke er altså fortsatt at disse felgene og dekkene er kjøpt inn kun for å se tøffe ut

Og det er vel helt greit?

Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874196 15/10/2014 11:31
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det aller største fordelen med lavprofildekk er utseendet og man kan få en mer kontant styrefølelse. (turn in)
Ulemper er høyere vekt, pris og slitasje. Dårligere komfort er selvsagt. Man får også dårligere akselerasjon pga høyere vekt og dårligere grep fordi dekket ikke kan forme seg like bra i forhold til underlaget. Myk gummi i lavprofildekk hjelper litt for dette.
Alt med måte selvsagt, setter man på Arctic Truck klissedekk, så vil nok de egne seg best i terrenget.

Man kan jo lure på hvorfor Formel 1 ikke har lavprofildekk.

Re: Tesla Model S [Re: Thorst13] #1874200 15/10/2014 11:35
E
epsilone6 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Thorst13
Sitat: Kjartandaddy
Haters are gonna hate.

Haha! Kaller du meg en "Hater" fordi jeg har personlige ytringer i et offentlig forum?

Det får deg til å høres snurt ut?

Håper du er fornøyd med ditt kjøp og hater absolutt ingenting med bilen din. Men kall en Tesla S for en Tesla S. Som du sikkert ser vurderte jeg en selv i de tidligere faser. Jeg ble ikke overbevist og gikk for en Tysk Kebabrakett isteden.

Forresten, hva var det med resten av posten min som var så ufornuftig? thinking

Dette er hating:

"Haha, kom ned på Jorda igjen, slike sammenligninger blir bare for dumt! Tror dere på dette selv? Jada, den har akselerasjonen, men igjen dette er ventet for en bil med elektrisk drivverk som har alt moment øyeblikkelig tilgjengelig. På absolutt alt annet faller den gjennom om en sammenligner med ovenforstående biltyper. Ikke kom med miljøargumentet, fordi jeg er overhodet ikke overbevist om at den "normale" Tesla eier har kjøpt bilen for å spare miljøet! Du ville ha en sprek og dengang kul bil som du kunne snylte på fellesksapet med:-) "

Omtrent alle hatere uttrykker seg ved personlige ytringer i offentlige forum, skjønte ikke helt den ICON_LAUGH

Re: Tesla Model S [Re: Thorst13] #1874206 15/10/2014 11:41
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Thorst13
Vet da vel hva begrepet betyr! ICON_WINK Men, det blir rart å bruke i denne sammenhengen da det blir en selvmotsigelse når han har med en lengre referanse til hva jeg skrev.

Skjønte ikke helt argumentet ditt vdr akselerasjonen. Siden den har annen drivlinje så går det ikke å sammenligne? Akselerasjon er vel en objektivstørrelse.

Når det gjelder utseende til Tesla vdr Aston Martin så er de ikke akkurat ulike:

https://q9ctcq.blu.livefilestore.com/y2m...rtin.jpg?psid=1

Var heller ikke klar over at det var et "hat" mot Tesla eiere. Det er vel en like homogen gruppe som innvandrere, svensker og trøndere.

PS Har ikke Tesla, vil heller ikke kjøpe Tesla.

Re: Tesla Model S [Re: tech8] #1874207 15/10/2014 11:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Som i at eieren heter Harry? Eller er det andre kriterier ved eieren som gjør seg gjeldende?

Jeg vil ikke forhåndsdømme de som heter Harry som harry (http://no.wikipedia.org/wiki/Harry_(slang)).

Går du i møkkete singlet, møkkete slitte jeans og tresko samtidig som du har en usmakelig caps på hodet for å dekke et fett hår med Vassenggutane eller noe pumpende på stereoen så blir din chevy van harry uansett. Kjører en flott kjekk vekkelsespredikant med vannkjemmet hår, konfirmasjonsdress og flott kristen musikk på stereoen i samme bil, så fremstår ikke den samme chevy van som like harry.

Klær skaper ikke bare folk, men biler også ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Tesla Model S [Re: PålGnål] #1874208 15/10/2014 11:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: PålGnål

Man kan jo lure på hvorfor Formel 1 ikke har lavprofildekk.

De har det ikke av flere grunner.

Den viktigste er nok at dekk er lettere enn felg, og at litt volum gir veigrep, lavere rullemotstand og litt ekstra ettergivenhet. ...Men nå kan nok ikke F1-dekk sammenliknes med høyprofildekk som Hvermansen har tilgang til.

Lavprofildekk på gatebiler er nok i stor grad en motegreie, men tilgangen på sporty dekk i høyere profil er jo ikke så god, og dessuten ser det litt noldus ut. Nå snakker jeg om "lavprofildekk" med anvendelig høyde, da, ikke nødvendigvois 20-profil. 40-45-profil på 225mm dekk eller større, på 17-18" og oppover gir helt akseptabel komfort.

Side 20 av 28 1 2 18 19 20 21 22 27 28

Moderator  support