Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Fyllekjøring

Re: Fyllekjøring [Re: trondmm] #1873038 13/10/2014 13:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trondmm
ute på veiene igjen etter 48 timer, er skammelig.

Har ikkje lest så mykje om denne saka, men antar at førarkortet vart beslaglagt?

Re: Fyllekjøring [Re: Alpers] #1873046 13/10/2014 14:03
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Alpers
Da er den tiltalte sjåføren løslatt. Det heter seg i Dagbladet at «Forholdet mannen er siktet for har for lav strafferamme til at det kunne vært mulig å varetektsfengsle ham videre av hensyn til allmenhetens rettsfølelse.»

Dette er "ren" straffeprosess. Bestemmelsen Dagbladet viser til er straffeprosessloven § 172 som krever strafferamme på 10 år eller mer, eller drøy legemsfornærmelse/legemsbeskadigelse, for å fengsle vedkommende.

At vedkommende ikke har førerkortet i lomma når han løslates anser jeg som en selvfølge.

Edit: De vanligste fengslingsgrunnene er bevisforspillelsesfare, unndragelsesfare og gjentakelsesfare. Politiet har vel da konkludert med at dette ikke foreligger og da står man igjen med den overnevnte bestemmelsen som fengslingsgrunn...

Redigert av kjasmas; 13/10/2014 14:10. Rediger grunn: Litt mer
Re: Fyllekjøring [Re: -Jan] #1873048 13/10/2014 14:04
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: -Jan
Har ikkje lest så mykje om denne saka, men antar at førarkortet vart beslaglagt?

Jeg regner egentlig med det, men jeg har ikke sett det skrevet noe sted. Dessuten, som nevnt i denne tråden, starter bilen helt fint uten førerkortet. Det vil selvfølgelig være litt uklokt å kjøre uten førerkort mens man venter på rettsaken, men han har jo allerede bevist at han ikke tenker særlig over konsekvensene når han drekker, så hvorfor skal et manglende førerkort stoppe ham nå?

Re: Fyllekjøring [Re: kjasmas] #1873055 13/10/2014 14:21
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: kjasmas
Dette er "ren" straffeprosess. Bestemmelsen Dagbladet viser til er straffeprosessloven § 172 som krever strafferamme på 10 år eller mer, eller drøy legemsfornærmelse/legemsbeskadigelse, for å fengsle vedkommende.

Akkurat det bringer meg forresten over på neste frustrasjon. Hvorfor skal det ta så lang tid før saken kommer for retten? Selv om jeg synes fyren hadde hatt godt av et par dager til i varetekt, ser jeg jo at det er urimelig at han skal sitte varetekt ett år og vente på at saken kommer opp. Spesielt siden han mest sannsynlig ikke får mer enn 90 dagers fengsel i dommen.

Hvorfor kan de ikke få opp saken for retten om to-tre uker? Er det sannsynlig at politiet vil samle inn så forferdelig mye mer bevis det neste året?

Re: Fyllekjøring [Re: trondmm] #1873062 13/10/2014 14:37
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Det er saks-kø hos påtalemyndighetene.
I alle fall er det slik i Oslo. Når det først blir tatt ut tiltale, går det ikke mange ukene før saken kommer opp for tingretten.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Fyllekjøring [Re: Lenny] #1873090 13/10/2014 15:46
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lenny
Det er saks-kø hos påtalemyndighetene.
I alle fall er det slik i Oslo. Når det først blir tatt ut tiltale, går det ikke mange ukene før saken kommer opp for tingretten.

Saken skal jo etterforskes, avgjøres påtalemessig, sendes over til retten og retten skal finne et tidspunkt som passer for alle aktørene.. Hvert enkelt ledd som har litt utfordringer på kapasitet forsinker jo prosessen fort.

Re: Fyllekjøring [Re: KKippernes] #1873444 14/10/2014 10:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes
Hvis dere ser lignende innlegg igjen, gjerne send en mail til redaksjon ( a) terrengsykkel.no

Jeg er ganske sikker på at vedkommende har begynt med en ny bruker i dag, men som sagt, jeg håper folk kan bruke ignorer-knappen isteden for at han skal sparkes ut igjen, og så lese det han skriver i sykkelrelaterte tråder isteden ved å velge "vis innlegg" når det ser relevant ut.

(Han har ikke skrevet noe ufint så langt. Det er bare stilen hos denne helt nye brukeren som ser veldig kjent ut.)

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1874221 15/10/2014 11:55
G
grr Offline
Ivrig
Ivrig
G
Tragisk sak dette. :-(

Jeg ble nesten meid ned i en rundkjøring (bilist som ikke overholdt vikeplikt) på vei til jobb på mandag og i dag var jeg vel en halvmeter fra å treffe fronten på en XC70 som brøt vikeplikten i et kryss. Det ble full stopp i begge tilfeller. Jeg syklet med lys foran og bak, og det var heller ikke spesielt mørkt (etter 08), men det var helt åpenbart at de overhodet ikke så meg. Prøvde som vanlig å få blikkontakt, men jeg var tydeligvis ikke stor og synlig nok til at de så meg i sidesynet. Skremmende, og en tydelig bekreftelse for meg på at nå er det bare å ikle seg det mest skrikende og synlige en har av sykkelklær, for her handler det ikke bare om fyllekjøring eller vikeplikt, vi er rett og slett ikke synlige nok!

Har også en kommentar til de siste diskusjonene her;
At alle som blir tatt med over 0.5 i promille skal miste lappen for evig er vel i overkant.

1. Det er bare en brøkdel av de som faktisk kjører med promille som blir tatt. Spriket mellom å gå klar og å være "uheldig" og miste lappen for evig blir da veldig stort.

2. Straff i Norge er basert på allmenn- og individualpreventive hensyn, og det vil være svært vanskelig å bevise at mennesker ikke kan lære og bli bedre, slik at det derfor vil være hensiktsmessig å frata noen lappen for evig etter en kjøretur uten uhell, men med 0,5 i promille.

3. Det er stor forskjell mellom tidspunkt, steder, promille på 0,5 og promille på 2,5 osv. Å dra paraleller mellom et bildrap under forbikjøring i fylla midt på dagen med Northug sin nattestur syns jeg blir i overkant. Sjansen for at Northug skulle kjørt ned noen kl. 05 på natta er ganske liten (og det skjedde heller ikke), og jeg tror også at sjansen for at han hadde gjort det samme midt på dagen faktisk ikke er til stede.

Når skal en bure folk inne fordi de kjørte litt for aggresivt i et sykkelritt og risikerte livet til noen av sine medsyklister, selv om ingenting skjedde? Når skal en frata folk lappen for livet fordi de har kjørt med en bil som gjerne ikke var helt i henhold til kjøretøyforskriften, og kanskje kunne hatt muligheten til å drepe noen?

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support