Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Fyllekjøring

Re: Fyllekjøring [Re: Papegøyal] #1872236 11/10/2014 17:58
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Papegøyal
Sitat: Espen J
Nå må du ikke glemme at hverken Abit eller tombola er navn du finner i telefonkatalogen. Vær varsom-plakaten slår vel ikke inn på oppdiktede nick?

Nå må ikke du glemme at Abit har skrevet ganske mye som gjør at det er lett å finne ut av hvem Abit er, i hvert fall der Abit bor, og at man deltar på forumet under et sett premisser som terrengsykkel skisserer når man registrerer seg.

Godt mulig. Det er enkelte brukere her inne jeg bare scroller forbi kommentarene til på grunn av en forventning om intetsigende provokasjoner, og får dermed ikke med meg alt slikt. Du var en av de må jeg innrømme, men det ser ut som at du har endret skriveform i det siste til det positive. Det er uansett positivt at moderatorene tar grep når kommentarer går for langt og postene grenser til spamming.

Men til saken: Utrolig trist. Med 5 personer i gruppa vil jeg tro noen her inne kjenner noen involverte, og en kondolanse er på sin plass. Spent på hva etterforskningen viser, så får man eventuellt ta diskusjonen om forebyggende tiltak når detaljene er der.

Redigert av Espen J; 11/10/2014 18:00.

Trønder osv
Re: Fyllekjøring [Re: Papegøyal] #1872252 11/10/2014 18:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Helt uenig, Papegøyal. Abit har ihvertfall vært med på å ødelegge min foruminteresse. Fint med heftige diskusjoner, men ikke svada og generelt. skitpreik. Hvor mange tusen innlegg ble det på et par måneder?

Jeg har jo observert andre også, men uansett får det være opp til forumsjefene å håndtere dette fritt. Ingen menneskerett å få utfolde seg som man vil her på forumet. Og velger man en litt tøff linje selv, så får man jammen tåle å behandles litt tøft også.

Kjipt at en så viktig post sporer av forresten.

Redigert av sls; 11/10/2014 18:57.
Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872259 11/10/2014 18:55
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Ingen forum er tjent med brønnpissere...

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872272 11/10/2014 19:19
solrikioo Offline
Entusiast
Entusiast
Et forum er et tilbud, ikke en rettighet. Kan man ikke oppføre seg, så er det jo greit nok å bli kastet ut.

Lurer du på noe om VW Caravelle/Transporter? Besøk vwbus.no
http://trololololololololololo.com/
Re: Fyllekjøring [Re: KKippernes] #1872275 11/10/2014 19:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: KKippernes
Da har vi slettet brukeren

Og med det velkjente resultatet at alle tråder han har vært med i blir pakket sammen slik at de siste sidene er tomme og trådene dermed uhånterlige og uleselige. Bad move.

Jeg har i tillegg lyst å minne folk på at det er veldig lett for den enkelte å blokke en bruker som man ser seg lei av, enten det er fordi man synes det blir mye støy eller bare at man har lyst å beholde sin tro på menneskeligheten. Det fine med blokkeringen er jo at man kan vise enkelte innlegg av en man blokkerer. Så jeg har flere personer jeg blokkerer for å slippe å lese pubertale provokasjoner i samfunnstråder på SnikkSnakk, men jeg kan likevel velge å lese det de skriver i f eks mekketråder.

Fremgangsmåten med blokkering og selektiv lesning er mer inkluderende enn å sparke noen ut av forumet fullstendig. Hvis flere gjorde det samme så ville trollene oppdage at de ikke får respons på sin provokasjoner, men at de fortsatt kan kose seg med å nerde om sykkeldeler sammen med alle andre.

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872278 11/10/2014 19:29
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Ideelt sett synes jeg det hadde vært bedre om moderatorene hadde vært mer aktiv med å slette innlegg som er over streken, og at de brukerne som opplever at alle postene deres konsekvent slettes, til slutt går lei og finner seg et annet sted å leke.

Men, jeg kommer absolutt ikke til å savne denne brukeren, nei. Verken nå eller de neste gangene han slettes.

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872279 11/10/2014 19:29
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kan dere ikke diskutere Abit og utestengelse av forumfolk i en egen tråd?

Denne tråden handler faktisk om en medsyklist som døde på treningstur i dag pga fyllekjøring. Det kan fort ha vært noen jeg kjenner, men jeg har ikke hørt noe enda. Uansett kondolanse til familie, venner og etterlatte. Tragisk ulykke som gir en vekker frown

Re: Fyllekjøring [Re: trondmm] #1872286 11/10/2014 19:44
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Fryktelig, fryktelig lei meg for å se at denne tråden nå handler om forumtroll og ikke om en ekstremt tragisk hendelse som vedgår oss alle!!

All kondolanse til de berørte!

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Fyllekjøring [Re: Dan] #1872289 11/10/2014 19:48
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Sitat: KKippernes
Da har vi slettet brukeren

Og med det velkjente resultatet at alle tråder han har vært med i blir pakket sammen slik at de siste sidene er tomme og trådene dermed uhånterlige og uleselige. Bad move.

Jeg har i tillegg lyst å minne folk på at det er veldig lett for den enkelte å blokke en bruker som man ser seg lei av, enten det er fordi man synes det blir mye støy eller bare at man har lyst å beholde sin tro på menneskeligheten. Det fine med blokkeringen er jo at man kan vise enkelte innlegg av en man blokkerer. Så jeg har flere personer jeg blokkerer for å slippe å lese pubertale provokasjoner i samfunnstråder på SnikkSnakk, men jeg kan likevel velge å lese det de skriver i f eks mekketråder.

Fremgangsmåten med blokkering og selektiv lesning er mer inkluderende enn å sparke noen ut av forumet fullstendig. Hvis flere gjorde det samme så ville trollene oppdage at de ikke får respons på sin provokasjoner, men at de fortsatt kan kose seg med å nerde om sykkeldeler sammen med alle andre.

+1.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872291 11/10/2014 19:55
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Dette psykologipaperet er antakeligvis relevant her:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886914000324

Skal vi tro forskerne vil ikke dialog og "oppdragelse" relevant her.

Re: Fyllekjøring [Re: frodegutt] #1872319 11/10/2014 21:13
T
TaNielsen Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: frodegutt
Er det noen som vet hvilken klubb de kom fra?

OSI Frode, ref Kveldsnytt.

Re: Fyllekjøring [Re: ] #1872323 11/10/2014 21:46
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Trollhåndtering har blitt grundig testet, og som artikkelen over sier, så er det å ignorere brukeren det som virker aller best.
Problemet er at det også er en ondsinnet hersketeknikk. Om vi skal godta tiggere i gatene og folk som ikke gidder bidra med sin evne i samfunnet, ja så bør vi godta atombolapuls på forumet. Så kan man gjøre som i samfunnet ellers; ignorere innenfor samvittighetens grenser, men allikevel akseptere eksistensen.
Altså det Dan sa.

Tja, om det er ondsinnet herseteknikk eller ikke: Jeg skal være meget forsiktig med personkarakteristikk her, men jeg tror ikke dette forumet er stedet vedkommende burde være for å få hjelpen han burde hatt, om den hjelpen innebærer å rope av alt sitt hjerte eller andre former for hjelp. Jeg tror abit/tombola finner et mer egnet publikum andre steder. Jeg liker å tro at blokkeringen sånn sett er til det beste både for vedkommende og for forumet.

Trønder osv
Re: Fyllekjøring [Re: Papegøyal] #1872383 12/10/2014 08:09
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har ikke lest noe ondsinnet personfokusert fra Abit.

Under hans siste "nick" så har han kommet med akkurat det.

I tråden om stråling.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872465 12/10/2014 12:59
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Å bli påkjørt og drept av en møtende bil som kommer over i ditt kjørefelt midt på blanke formiddagen... Jeg finner ikke ord. For en fryktelig tragedie!

Jeg håper politiet har vett til å sjekke FB-profil og likende på tiltalte. Om det viser seg at han er en av idiotene som gir uttrykk for direkte hat mot syklister, bør tiltalen være strengere enn uaktsomt drap. Man skal være temmelig dritings for å klare å få til det der uten å mene det. (Jeg ser at jeg er farlig nær å forhåndsdømme her, og det er ikke meningen. Men med det hatet en del ytrer mot syklister, var dette noe jeg bare gikk og ventet på.)

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872493 12/10/2014 14:34
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis denne bilisten hadde krasjet i autovernet isteden så ville han ha klart seg med noen få uker i fengsel og kunnet stille opp i ski-VM i vinter...

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872498 12/10/2014 14:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jo, men å spekulere i at fyren med overlegg kjørte på syklistene blir likevel ganske drøyt, synes jeg.

Re: Fyllekjøring [Re: Tex] #1872501 12/10/2014 14:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Jo, men å spekulere i at fyren med overlegg kjørte på syklistene blir likevel ganske drøyt, synes jeg.

Det har nok ikke med syklisthat å gjøre nei, siden det skjedde under forbikjøring av en annen bil. Men ellers er det jo ikke helt fjernt å tenke seg at noen av disse syklisthaterne som krysser midtlinjen for å skremme møtende syklister plutselig gjør det i fylla og feilbedømmer avstanden.

Re: Fyllekjøring [Re: Dan] #1872512 12/10/2014 15:06
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Navnet er frigitt.

VG

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Fyllekjøring [Re: Tex] #1872515 12/10/2014 15:13
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Tex

Joda, det er drøyt. Her på forumet er det åpenbart sesong for drøye utsagn og synspunkter, så det kan vel betraktes som mitt bidrag. Om man kjører forbi og møter et felt syklister i motgående kjørefelt, har man to muligheter: Man viker, eller man viker ikke. Om man ikke viker, kan det være en agressiv handling, eller fordi man ikke er i stand til å vike raskt nok. Er man totalt dritings, kan det være man ikke rekker å vike raskt nok.

En agressiv handling er ikke overlagt drap. På den annen side er vanlig uaktsomhet ikke agressiv. Det skulle ikke undre meg om siktelsen utvides, men det vil tiden vise. Vi får se hva rettssaken avslører. Ett skal være sikkert: Det har hendt meg mer enn én gang at en bilist i motgående kjørefelt har styrt mot meg for å "skremme" meg, i akkurat det området. På meg virker det som om det er en sport i enkelte miljøer.

Redigert av lektorHaugen; 12/10/2014 15:14. Rediger grunn: skrivefeil

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872526 12/10/2014 15:44
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Man senker i hvert fall terskelen for å gjøre aggressive handlinger når man er brisen, eller blir lettere overmodig. Syns ikke det passer så godt med beskrivelsen av kjøringa. Stort sett når bilister er ekle, så kommer de gjerne bakfra, og det skjer oftere ved innfartsårene enn på de mindre trafikkerte og fine veiene på Romerike. Det er sikkert bare ren matte.
Syns det virket usannsynlig at noen kjører på syklister på faenskap, da skal gardina virkelig være gått ned. Da tenker man hverken på lakk, straff, dårlig samvittighet, samfunnsfordømmelse, osv.
Kondolanser til de pårørende. Virkelig jævlig sak.

Re: Fyllekjøring [Re: Dan] #1872537 12/10/2014 16:41
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Hvis denne bilisten hadde krasjet i autovernet isteden så ville han ha klart seg med noen få uker i fengsel og kunnet stille opp i ski-VM i vinter...

Blir man så god på ski av å kræsje med autovern? :-)

Hadde han ikke truffet noe i det hele tatt ville ingen merket noe. Sammenlikningen er ganske useriøs, fordi vi _alltid_ legger mer vekt på resultat enn handling. "Alle" kjører 20 km/t for fort på E18. Kjører du 20 km/t for fort og kræsjer med en ambulanse som står og jobber med en annen ulykke...

Fyllekjøring er noe forbanna svineri, men når det gjelder nevnte skiløper har han fått mer straff enn noen andre (min påstand) har fått for fyllekjøring i Norge.

Re: Fyllekjøring [Re: Hvilepuls] #1872546 12/10/2014 17:01
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Joda. Det virker usannsynlig at dette er gjort med rent overlegg. Jeg ble vel bare litt forbanna da jeg leste om det, og skrev ting jeg ikke har belegg for.

På den annen side: Agressiv kjøring og bilister som styrer over i motsatt kjørefelt for å skremme meg, har jeg opplevd flere ganger i dette området. Forhåpentligvis har de som styrte rett mot meg, vært edru nok til å styre unna om jeg ikke hadde gjort det. Akkurat hva som gikk, eller ikke gikk, gjennom hodet på denne bilføreren, får vi nok aldri vite.

Re: Fyllekjøring [Re: Gråstein] #1872552 12/10/2014 17:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Gråstein
Fyllekjøring er noe forbanna svineri, men når det gjelder nevnte skiløper har han fått mer straff enn noen andre (min påstand) har fått for fyllekjøring i Norge.

Nuvel. Han har fått mer støtte enn noen andre fyllekjørere i historien og helst skal denne fyllekjøringen bagatelliseres og glemmes fortest mulig slik folk kan glede seg til VM. Hvordan tror du det går for den nå aktuelle fyllekjøreren? Tror du han får tusenvis av støtteerklæringer og hjelp og støtte fra sponsorer?

Hvorfor kjører folk i fylla? Fordi de er alkoholister og/eller de vanker i miljøer hvor det ikke er så farlig å sette seg bak rattet etter å ha drukket. Hva får dem til å tro at det ikke er så farlig? Bagatellisering i egne miljøer og i media. Nå sier jeg selvfølgelig ikke at det er Northug sin skyld at en syklist ble drept. Det ville være litt drøyt. Men derimot at dette fokuset på å få ham til VM er med på å bagatellisere. Jeg ville ha elsket Northug hvis han sa "jeg står over VM, jeg skal på forelesingsturné i alle norske ungdomsskoler". Hvis Coop hadde sponset en slik turné så kunne jeg til og med tenkt meg å handle hos dem igjen.

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872562 12/10/2014 17:29
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Det er faktisk et poeng.

Forskjellen i det Northug gjorde, og det denne bilisten gjorde, hvis det kun var fylla, og ikke syklisthat involvert, det er da kun tilfeldigheter (og valg av tidpunkt å kjøre på, seff).

Hvis Northug hadde kjørt ned en syklist på natta, så hadde saken vært annerledes, men selve fyllekjøringa hadde vært det samme i utgangspunktet.

Det betyr at systemet slik vi har det dømmer deg ut ifra tilfeldigheter. Det kan i hvert fall argumenteres sånn.

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Fyllekjøring [Re: Papegøyal] #1872577 12/10/2014 18:03
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Langt på vei er det nok tilfeldigheter som gjør om vi ender opp som drapsmenn, ja. Men det er åpenbart at det er en del ting man kan gjøre for å unngå det. Å la være å kjøre i fylla, er noe av det mest grunnleggende.

Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872580 12/10/2014 18:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Bare så det er sagt. Fyllekjøring kan bare ikke aksepteres. Folk som bagatelliserer fyllekjøring mener jeg faktisk har en eller annen mangel i toppen og kanskje burde mistet retten til å kjøre for en periode rett og slett for allmenn preventive hensyn.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fyllekjøring [Re: sveinaa] #1872584 12/10/2014 18:19
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Sitat: sveinaa
Bare så det er sagt. Fyllekjøring kan bare ikke aksepteres. Folk som bagatelliserer fyllekjøring mener jeg faktisk har en eller annen mangel i toppen og kanskje burde mistet retten til å kjøre for en periode rett og slett for allmenn preventive hensyn.

Jeg ville ha gitt karen en skikkelig bot, og den skulle ikke gått til staten, men til de foreldrene som mistet en sønn i går.

Fengselsstraff er generelt sett svært destruktivt og får negative ringvirkninger for hele samfunnet.

Hvor lenge burde jeg miste lappen for dette synspunktet? Burde alle som ikke støtter dødsstraff for fyllekjøring piskes?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Fyllekjøring [Re: Papegøyal] #1872586 12/10/2014 18:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Jeg ville ha gitt karen en skikkelig bot, og den skulle ikke gått til staten, men til de foreldrene som mistet en sønn i går.

Fengselsstraff er generelt sett svært destruktivt og får negative ringvirkninger for hele samfunnet.

Hvor lenge burde jeg miste lappen for dette synspunktet? Burde alle som ikke støtter dødsstraff for fyllekjøring piskes?

Skill snørr og barter. Har ikke snakket om straff men handlingen fyllekjøring. Tolker ikke deg dithen at du bagatelliserte fyllekjøring. Kanskje en klekkelig oppreisning til etterlatte samt mistet retten til å kjøre for alltid hadde hjulpet?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fyllekjøring [Re: ScottRacing] #1872589 12/10/2014 18:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er de negative ringvirkningene av å frata folk lappen for alltid dersom de blir tatt med mer enn 0,5 i promille?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Fyllekjøring [Re: Dan] #1872590 12/10/2014 18:28
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Gråstein

Nuvel. Han har fått mer støtte enn noen andre fyllekjørere i historien og helst skal denne fyllekjøringen bagatelliseres og glemmes fortest mulig slik folk kan glede seg til VM. Hvordan tror du det går for den nå aktuelle fyllekjøreren? Tror du han får tusenvis av støtteerklæringer og hjelp og støtte fra sponsorer?

Sammenligningen holder ikke, for konsekvensene er svært forskjellige. Tror du Northug hadde fått like mye støtte dersom han hadde drept noen? Tror du at du hadde hørt et eneste ord om akkurat denne fyllekjøreren dersom han hadde vraket bilen mot autovernet i stedet for å pløye inn i en syklistgruppe?

Hvorfor kjører folk i fylla? Fordi de er alkoholister og/eller de vanker i miljøer hvor det ikke er så farlig å sette seg bak rattet etter å ha drukket.

Når man kjører i fylla klokka 3 på ettermiddagen, er det en god mulighet for at man har et alkoholproblem, ja. På den annen side, vitner det om svært dårlig respekt for farene ved fyllekjøring når man på et nachspiel spiller klespoker der taperen må kjøre en runde rundt området.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support