Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for?

Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870372 08/10/2014 12:33
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Bare nevne Cube Stereo 160 og hvorfor jeg valgte den. Først, det er vel sååååå 2013 å snakke Stereo nå, men sykkelen er jo bra.

Jeg valgte den fordi jeg ville ha en sykkel med mye sykkelglede som passet grov nedoverorientert sykling, samtidig som den var lett nok til å følge XC-kompiser på tur.

Den er vel neppe eneste sykkel som kan slikt, men den oppfylte mine kriterier veldig bra. Tror likevel en Nomad ol. føles tryggere i grov nedover, mens Stereo nok er litt morsommere som allround stisykkel (ikke nødvendigvis raskere, men artigere altså).

Ramma med demper veier kun 2,0 kg, så satt opp med lette dekk, uten senkepinne ville den ikke være helt tullete på et maraton.

I år har jeg tenkt at den skulle vært mer solid i nedoverbakkene, så jeg kjøpte nylig en 2015 Float 36 gaffel på 170 mm (org 34 på 160mm), som var en voldsom forbedring!

Så om morro (også i middels fart og litt opp og ned) og vekt er viktig, prøv gjerne en slik. Dog, Strive har jo mer nyhetens interesse. Skulle gjerne testet en back to back mot min...

Redigert av vids; 08/10/2014 12:35.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870392 08/10/2014 13:01
S
superdigg Offline
Fersking
Fersking
S
Deler problematikk med trådstarter og det står egentlig mellom følgende:
- YT Capra CF Comp 1
- Canyon Strive AL 7.0 Race

Sett bort i fra de irriterende Avoid-bremsene på Capra'n er de relativt likt utstyrt. Strive har kjempekorte kjedestag og en lengre cockpit mens Capra er kanskje mer kompakt? Shapeshiftinga er vel den store forskjellen ellers eller? ...da ser jeg bort ifra at den ene er alu og den andre carbon. Vektforskjellen er i alle fall minmal. Synsing, meninger og erfaring tas i mot med takk ICON_SMILE

PS! Håper trådstarter er ok med parallell debatt...

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870407 08/10/2014 13:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva er galt med Avid-bremsene på Capra? Trail-bremsene er jo utrolig gode!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870470 08/10/2014 14:13
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Tracer T275 er utvilsomt en sykkel man har lyst på og servicen man vil få i tipper jeg er landets beste. Men prismessig er den i en annen kategori en Capri og Strive.

Er ikke stereo blant de litt rimeligere?

"PS! Håper trådstarter er ok med parallell debatt..."
debatten kan gjenre gå litt i den retn for meg:)
Og er ikke både Strive og Capra i carbon?

kjedestagene skiller vel 7mm. Kanskje mer interessant er den forskjellige plasseringen av akslingen til kjedestaget ved kranken

Cocpitlengde er vel bare størrelse avh. Bakparten er jo lik på alle størrelser og så øker Reach gradevis (og stack da). For Strive ser det ut som de har samme ramme for Race og vanlig; bare flyttet størrelsesindikeringen et hakk.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: gauter] #1870502 08/10/2014 15:08
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gauter
Sitat: TAZZZZZ

ville sagt at trek`n var mest comfy når det var puttring rundt omkring i heia , men når en kommer i konkuranse modus og pusher litt så var det uten tvil capraen som trakk det leeeeengste strået ICON_SMILE

YT ser flott ut, ja. Du mener at YT Capra er mindre pløsj på småtingenn dem du sammenligna med? Ingenting som litt demperjustering kunne bedre, samtidig som nedoveregenskaper og tråkk ble ivaretatt? Er det lav vekt som er den enkle hovedforklaringen på den opplevde forskjellen?

som jeg skrev så klatret alle tre så å si like bra tidsmessig , men det er noe med hvordan yt har satt vinkler og alt den er rett og slett bare raskere ICON_SMILE

og ja demper enhetene ble fikla med på alle hoyene til vi var så fornøyde vi kunne bli .

hva meg er bekjent så var det fox på begge stormerkene round baut , mens capraen hadde rs round bout . (ikke akkurat vanskelig å se heler hehe , men nevner det for sikkerhets skyld)

ville ikke sagt at demperene var mer pløsje eller fintfølende , mer heller det på capraen .
den lille uppen av komfort jeg følte på trekèn var nok heller ramme/stivhet eller noe ,,, litt vanskelig å forklare den virka bare mer som en ,,, litt lat sykkel den fikk ikke frem horna i pannen på meg slik YT sykkelen gjorde .

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870516 08/10/2014 15:33
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
TAZZZZ har du tanker om Yt`s noe korte størrelses anbefalinger?

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870524 08/10/2014 15:56
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: huff
TAZZZZ har du tanker om Yt`s noe korte størrelses anbefalinger?

de er små i størrelsen og er temmelig sikker på at sykkelen jeg testa var en L
er selv 182 og den passa som hånd i hanske

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870535 08/10/2014 16:22
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Siden ingen kommentarer fra folk som har syklet både Ripley og en 160/27.5'' har dukket opp konkluderer jeg litt på egenhånd. Større hjul tilføyer som kjent en dempende effekt når man møter en forhøyelse på stien (den vil jo flate ut ting) og hvor mye ekstra kan sikker beregnes for tenkte scenarier. Men når man faller rett ned som etter et hopp kan jeg ikke se at store hjul vil endre noe.

Jeg har testet begge disse typene (Intense tracer 275), dog ikke back-to-back og bare en testtur. Ripleyen var original med 120 fox, 2.1 XC dekk, mens Tracer var på 145mm bak og fox 36 170mm foran, og 2.4 mountain king (eller var det trail king?).

Jeg perset nedover med Ibisen og jeg perset nedover med traceren (og jeg perset på oppover og bortover med mye teknisk terreng, også). Så hva er forskjellig? 160mm føles mye mer bunnløs i hardt terreng/høy fart. Jeg kjørte også røffere stier med tracer enn med ripley, litt av tilfeldigheter, men også litt fordi det kjentes som det var mer å gå på med tanke på demping. Og det var det. 27.5 kjentes mer snappy rundt svinger enn 29, selv om ripley er skitkort til 29'er å være, og traceren er middels lang (tror jeg).

Forskjellen på 70 grader og 66.5 på styrevinkelen kjenner man jo også bra når det blir bratt og hårete. Skal jeg kjøre teknisk maraton/rundbane hadde jeg kjøpt ripley, skal jeg kjøre enduro vil jeg har tracer eller noe tilsvarende med 150-160mm.

Mine 2 cent i alle fall.

Redigert av knuthaug; 08/10/2014 16:45.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870564 08/10/2014 17:33
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Om ikke direkte billig, så får man i alle fall mye utstyr og karbon for pengene ved Cube Stereo.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: baronKanon] #1870771 09/10/2014 06:51
S
superdigg Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: baronKanon
Hva er galt med Avid-bremsene på Capra? Trail-bremsene er jo utrolig gode!

De er veldig gode når de funker men de krever for mye vedlikehold. Lufting er ikke så gøy og litt knotete er det å få til også. Guide er vel ment å løse dette.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: superdigg] #1870772 09/10/2014 06:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det kommer jo helt an på om du har en mandagsbrems eller ei.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870775 09/10/2014 07:03
S
superdigg Offline
Fersking
Fersking
S
Tracer T275 er utvilsomt en sykkel man har lyst på og servicen man vil få i tipper jeg er landets beste. Men prismessig er den i en annen kategori en Capri og Strive.

"PS! Håper trådstarter er ok med parallell debatt..."
debatten kan gjenre gå litt i den retn for meg:)
Og er ikke både Strive og Capra i carbon?

kjedestagene skiller vel 7mm. Kanskje mer interessant er den forskjellige plasseringen av akslingen til kjedestaget ved kranken

Cocpitlengde er vel bare størrelse avh. Bakparten er jo lik på alle størrelser og så øker Reach gradevis (og stack da). For Strive ser det ut som de har samme ramme for Race og vanlig; bare flyttet størrelsesindikeringen et hakk.

Jo både Strive og Capra kommer i karbon men har mest lyst på alu-versjonen enn CF 8 Race som vil være alternativet for meg - primært pga hjulsettet. De få ekstra grammene kan jeg leve med ICON_SMILE

Ellers har YT'n veldig lite baktriangel - vil ikke dette går ut over torsjonsstivheten potensielt? Også blir det kanskje feil å sammenligne str M i begge modeller? Kan se ut som Strive er litt stor og Capra litt liten så kanskje blir riktig å sammenligne Strive i S versus Capra i M? Jeg er 176 men relativt lange bein (innerben 85cm) - begge anbefaler meg vel en M.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870862 09/10/2014 08:54
tron Offline
Besatt
Besatt
Noen som har nevnt Saracen Ariel?

2014 modellen i medium kan tas på, tafses på, prøvesittes og prøvetråkkes hvis du ønsker. Bare å ta kontakt.

Har vært veldig, veldig fornøyd med min denne sesongen. Det er en utrolig kapabel nedovermaskin som funker fin-fint som allround stisykkel også bortover og oppover. Eneste vesentlige oppgraderingen jeg har gjort er å hive av 34T-klinga og kjedeføreren og sette på et 30T wide-narrow-drev.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1870948 09/10/2014 10:49
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
En venn av meg som har Sarachen. Den er skikkelig fin. Riktig nok custom så det går etter, men sykkelen er meget pen. Solid bygget, muligens noe tung.

Angående Avid Trail, så har jeg kjørt to sesonger med X0 Trail. Aldri hatt noe problemer hverken med lufting eller med justering. Tommel opp fra min side hvertfall.

Ser at Intense Tracer blir nevnt... den er på bestillingslista og ja.. Det er landets beste service (hvertfall så langt jeg har sett) hos Dogstar. ICON_SMILE

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1871028 09/10/2014 12:24
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
ang capra så tror jeg faktisk jeg ville valgt L men kan vere en ide å kontakte yt ang det og ikke stole100% på str guiden demmers.

Ang torsjon stivhet i baktriangelet så tror jeg du skal lete lenge for å finne noe stivere ICON_LAUGH

ang avid trail så er jeg både negativ og positiv ,, nevnte capra ble levert med trail og ble bytta ut av eier etter første turen ,, var i følge ham dritt , og han hadde de nye bremsene fra shram ,, husker ikke hva de heter ,, men funka fjell det gjorde de .

har selv hatt ett sett med trail bremser og var fornøyd med mine den sommeren jeg brukte dem .

Er vel noen her på forumet som har capra som kan gi en bedre beskrivelse av den enn hva jeg kan etter en helgs bruk ?

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1871069 09/10/2014 13:27
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Takk for masse bra info, oppsummert:

1) Finns masse stisykler som er solide utfor - like greit å gå for lav pris => Capra, Strive

2) Capra er trolig en virkelig bra sykkel utfor.
Canyon har service i Norge. Det er lurt (det stemmer ikke sant?)
=> Strive

3) Hvilken Strive?
Strive CF 8.0: 170mm foran, DBinline demper
Strive CF 8.0 Race: 1x11

tja... den var verre - Noen tips?
... svette ... grynte litt på nesen => Race

4) Størrelse?
Lander mitt i mellom S og M med mine 174 når taster inn på Canyon sin str calc. Trolig medium om morgenen og small på kvelden. Vanlig strive i Medium ser ut for meg til å være samme ramme som small i Race (litt pussig, tar jeg feil her?)
=> S i race, M i vanlig

Kan jeg bestille nå? eller har jeg resonert dårlig?

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1871788 10/10/2014 14:09
S
superdigg Offline
Fersking
Fersking
S
Takk for masse bra info, oppsummert:

1) Finns masse stisykler som er solide utfor - like greit å gå for lav pris => Capra, Strive

2) Capra er trolig en virkelig bra sykkel utfor.
Canyon har service i Norge. Det er lurt (det stemmer ikke sant?)
=> Strive

3) Hvilken Strive?
Strive CF 8.0: 170mm foran, DBinline demper
Strive CF 8.0 Race: 1x11

tja... den var verre - Noen tips?
... svette ... grynte litt på nesen => Race

4) Størrelse?
Lander mitt i mellom S og M med mine 174 når taster inn på Canyon sin str calc. Trolig medium om morgenen og small på kvelden. Vanlig strive i Medium ser ut for meg til å være samme ramme som small i Race (litt pussig, tar jeg feil her?)
=> S i race, M i vanlig

Kan jeg bestille nå? eller har jeg resonert dårlig?

Tror jeg ville valgt Race i S var jeg deg men kommer litt an på terreng også. Jeg sykler primært grov sti og en og annen topptur. Hadde jeg skulle syklet lengre nedkjøringer ofte hadde jeg nok godt for M - ser for meg en mer kompakt ramme (S) passer mindre fart og mer knot bedre. Er for øvrig 2cm lengre enn deg.

Etter en del geometristudier tror jeg for egen del Strive Race i S og Capra i M passer meg best - de er relativt like Spec Stumpjumper FSR i M som er en sykkel som jeg kjenner godt og passer meg bra.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: superdigg] #1871796 10/10/2014 14:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: superdigg
Tror jeg ville valgt Race i S var jeg deg men kommer litt an på terreng også. Jeg sykler primært grov sti og en og annen topptur. Hadde jeg skulle syklet lengre nedkjøringer ofte hadde jeg nok godt for M - ser for meg en mer kompakt ramme (S) passer mindre fart og mer knot bedre. Er for øvrig 2cm lengre enn deg.

Etter en del geometristudier tror jeg for egen del Strive Race i S og Capra i M passer meg best - de er relativt like Spec Stumpjumper FSR i M som er en sykkel som jeg kjenner godt og passer meg bra.
Hva er poenget med Race i S når den er akkurat like lang som M i vanlig geo?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: baronKanon] #1871937 10/10/2014 19:49
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon
Sitat: superdigg

Hva er poenget med Race i S når den er akkurat like lang som M i vanlig geo?

Pike, 1x11, renthal og billigere?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: baronKanon] #1871953 10/10/2014 20:19
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Tenker faktisk mer og mer på medium (race versjon). Kan jo bare redusere stemmet 1 cm så lander jeg mitt mellom S og M. Etter å ha tenkt litt skjønner jeg ikke hvorfor man trenger noe særlig lengde på stemmet. Eneste grunnen jeg kan se er at mann ønsker en kortere sykkel. Litt usikker, men er det noe poeng med kort sykkel når det går nedover?

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872004 11/10/2014 06:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
En kort sykkel føles utvilsomt som mer leken.

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872060 11/10/2014 09:31
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
MEr leken, mindre stabil i høy fart.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872125 11/10/2014 13:49
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jeg er type midt mellom størrelser på en Devinci Troy som jeg har hatt i år. Bestilte Medium siden jeg "alltid har hatt det og sånn skal det værra".
Den måtte jeg på 179 kjøre med et 70mm stem for at cockpit ikke skulle bli for trang.
Testet litt en periode i sommer en Large med 50 stem, og det var ganske tydelig forskjeller da.
Medium - mer leken.
Large - mer stabil.

De to rammene er nøyaktig 2 cm i forskjell på lengde. Når jeg da kjørte med slik stem kombo så fikk jeg veldig relevant sammenligning.

Jeg velger Large neste år i DeVinci.

Så du vil ha litt lenger sykkel enn kort slik jeg tolker deg >> velg Medium om du er midt mellom størrelser.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872173 11/10/2014 16:03
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen som har noen tanker om lekenhet og moroverdi dersom man sammenligner Spectral og Strive Race?

Jeg har bestillt en strive, men sliter litt, og lurer på om jeg burde hatt spectral i stedet.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872205 11/10/2014 17:10
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Samme problem som meg. Bestilte en Strive race men etter mye tenking er jeg redd for at Strive blir litt lite leken og mer fartsmonster. Derfor har jeg avbestilte Striven til fordel for Spectral.

Kommer fra en ultrakort Turner Sultan som er leken til 29er å være og veldig trygg nedover, ihvertfall for meg som aldri har syklet på noe grovere. Ved å gå ned i hjulstørrelse men opp i lengde på sykkel, tror og håper jeg at jeg får en tilsvarende leken sykkel som forhåpentligvis er enda råere nedover. I tillegg er den ca 3 kg lettere. For meg er dette et viktig punkt da jeg sykler mye toppturer. Selv om Sultan klatrer som en geit, førte tyngden til at jeg var sliten før nedturen startet. Jeg tviler sterkt på at Spectral klatrer like godt som Sultan men de 3 kg mindre tror jeg kommer til å merkes godt på push-bike etappene og forhåpentligvis er jeg ikke like sliten når terrenget går over fra opp til ned.

Redigert av erijon; 11/10/2014 20:37.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: lubb1] #1872208 11/10/2014 17:12
H
huff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: lubb1
Er det noen som har noen tanker om lekenhet og moroverdi dersom man sammenligner Spectral og Strive Race?

Jeg har bestillt en strive, men sliter litt, og lurer på om jeg burde hatt spectral i stedet.

0.5kg lettere ramme, kortere totallengde og lavere stack med samme reach, DBinline demper, 140mm vandring og brattere front. Tipper det blir litt mer tull og tøys og fjas:).

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872317 11/10/2014 21:11
Papegøyal Offline
Troll
Troll
Hvorfor er det ingen her som nevner:
norco
commencal (SX?)

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872371 12/10/2014 07:44
Bishop007 Offline
Avhengig
Avhengig
Hvad med Stumpjumper fsr evo?

Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872482 12/10/2014 13:53
TAZZZZZ Offline
Avhengig
Avhengig
specz , norco og commencal er alle butikk merker og med likt utstyr så blir de dyrere .
er hvertfall min oppfattning

sorte får*
kjør hardt_kjør stil
kjør MAXXIS uten tvil
drift ! ICON_SMILE
Re: Nedover orientert stisykkel: Hva bør jeg gå for? [Re: huff] #1872484 12/10/2014 13:57
olechr Offline
More than words
More than words
Commencal er vel blitt et nettmerke ala canyon?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support