Vi kaller oss Rust, og holder til på garden Kviteberg i Lyngen. Her har vi bryggeri, espressomaskin, verksted, butikk, cafe, pub, hovedkontor, skinnsofa og flatskjerm. Klatrevegg og pissoar kommer. Vi arrangerer også eventer under navnet LyngenExp. Bildet viser tappetårnet på verkstedet, får dessverre ikke lagt det inn i tråden fra mobil.
Drømmesykkelbutikken er som mange andre skriver en kombinasjon av kafé og sykkelbutikk med verksted. Jeg tror at eneste måten man kan få det til på er å ta utgangspunkt i at man skal ha en fungerende kafé mens sykkelgreiene blir lagt på toppen, slik som Bianchi Café & Cycles i Sverige. Grunnen er at disse kundene som du ønsker at skal henge i sykkelbutikk/kaféen din ikke har mulighet eller grunn til å kjøpe sykkeldeler hver gang de er innom. De kan derimot kjøpe en kopp kaffe og en bolle hver gang, og hvis kvaliteten er god er det jo ikke noe i veien for å betale opp mot en hundrings for en fika. Hvis kafédelen derimot består av en Nespresso-maskin og rosinboller fra nærmeste Rimi så gidder ikke folk å betale noe særlig og ikke minst, du vil ikke kunne spe på inntektene med besøk fra ikke-syklister.
Utfordringen med å skape en bra sykkelbutikk og en bra sykkelkafé på samme sted er at du må ha gode ansatte i begge rollene. Helst bør de kunne "dra sitt eget lass", slik at ikke sykkelbutikken subvensjonerer kafédelen eller omvendt. Ved å ha det som to adskilte bedrifter som deler lokaler så vil det bli mye enklere å se hva som funker økonomisk.
Re: Drømmen om å drive nerdete sykkelbutikk........
[Re: Dan]
#187047808/10/201414:20
For øvrig så er noe av det geniale med Bianchi-kaféen i Stockholm at man kan vase rundt i sykkeldelen av sjappa uten å forstyrre folk som sitter og spiser.
Helt enig i at sykkel og kafe skal skilles av, både økonomisk og med tanke på plass. Men grunnen til at jeg nevner dette med "bar/kaffebar" er at jeg tror sykkelbutikker burde satse mer på type mekkekurs, events, sosiale arrangementer, osv.
I følge marcketwatch er det normalt å klare ha ca 40%-45% på deler og utstyr for en sykkelbutikk i USA. Det skal sies at prisene er lavere, men kostnadsnivået er også lavere så det ut balanserer seg.
Har hørt litt rundt og det virker ikke som sykkelverksted er spesielt bra butikk det heller. Dette avhenger av hvor mye de som jobber det tjener, men er man god ligger nettoprofitt på ca 30%.
Men det er et problem med å baseres seg på kurs/arrangementer, det er at det krever plass. Istedenfor å ha plass som er kostbar, men ikke blir brukt 70% av tiden, er det bedre å bruke den til å drive kafe/bar slik at denne plassen bærer seg selv økonomisk, men kan brukes til å øke profittmarginen.
Å arrangere kurs/arrangementer er jo også helt i tråd med markedsførings-trenden innholdmarkedsføring. Få betalt for å skryte av egne produkter, er ikke dumt.
Ahhh, det er ikke få ganger jeg har drømt om noe slikt. Det er sikkert mulig å få til, men man må ha et par faktorer i bakhodet. Dette er ikke ment som negativt, men et konstruktiv innspill.
I Norge har vi skyhøy levestandard. Hvorfor har vi det (omtrent) alle sammen? Jo, fordi vi faller inn under (røffli) én av to kategorier:
1. Du lager en vare eller tjeneste som du kan selge svært dyrt videre fordi arbeidsinnsatsen din "boostes" av masse kapital, kunnskap eller innovativ tankegang. 2. Du selger en vare eller tjeneste som ikke fritt kan hentes inn fra utlandet og folka i kategori 1 blir nødt til å betale deg godt for å gjøre det.
Hvorfor er denne svært forenklede kategorien viktig? Jo, fordi man i en sykkelbutikk svært sjeldent befinner seg i kategori 1. Dermed må man klare seg så godt man kan i kategori 2.
En sykkelbutikk som prøver å leve av å selge standarddeler er dødsdømt etter hvert som flere og flere oppdager netthandler. Dermed må man finne grunner til at folk "bare må handle" i butikken din. Flere er inne på det: Man betaler for alt annet enn rene sykkeldeler. Det må kanskje være eksotiske merker, svingod kaffe, deilig mat og meget kunnskapsrik stab. Kanskje noe jeg og ingen har tenkt på (da er man litt over i kategori 1)?
Selv tror jeg en slik (nerde)butikk kan fungere, men det stiller en del krav utover skinnsofaer og blanke espressomaskiner. Altså er mine krav til en levedyktig nerdebutikk: - Ekstremt high-endkompetanse kombinert med en superjovial fremtoning. - Salg av andre varer enn sykler og deler. Noe med skyhøy lønnsomhet. Kanskje sært øl og enkle, men sofistikerte, pubretter. Billige ingredienser og høy utsalgspris. - Supereffektiv drift og innovative løsninger i alle ledd (kutte mellomledd, megaeffektivt system i bakkant osv.) - En beliggenhet som ikke bare tiltrekker seg sykkelnerder, men sykkelnerder med stor kjøpekraft. Les DINK'er og unge eller godt voksne med høy inntekt. Studenter og unge voksne har ikke penger, småbarnsforeldre fra 30-45 har penger, men ikke tid. - En eier som er villig til å leve på elendig timelønn. Overskuddet kan sikkert være greit, men det krever nok at eieren teller som to til tre ansatte.
Jeg håper en slik sjappe dukker opp, men som småbarnsfar har jeg ikke tid til øldrikking eller enda en sykkel jeg ikke får brukt
Hvis man skal gå fra drøm til realitet så er det ganske mange spørsmål som må besvares og det på en overbevisende måte. Jeg har lest tråder på facebook fra såkalte "nisje"-firma som prøver det ene og det andre. Alt fra "å stakkars oss, alt er i mot oss og vi må sette opp prisene... håper dere kommer til oss" til "vi er kanskje ikke størst, men vi er jammen ikke minst heller...." intetsigende jatjat.
Det man trenger er en overbevisende tekst. Et miljø. En Visjon.. osv..
Følgende forutsetninger har man: 1. Lokalet må være sentralt på en slik måte at forventet kundekrets kommer innom. For en "nerdebutikk" så kan det å ligge i skogkanten være rett. Lokasjonsmessig er ofte skogkanten rimelig langt bort fra sentrum. Dermed er prisen vs lokasjon en vinn-vinn.
2. Salg av deler/utstyr må være konkurransedyktig. Man kan sutre så mye man vil om å støtte LBS, men folk flest går på nett og handler. Det nytter ikke å starte en butikk med høye priser og visjon om at folk skal komme til en. Det må være en grunn. Service alene er ikke nok. Pris ned og fete produkter som er vanskelige å få tak på andre plasser.
3. Angående service: Det må være Service! Service! GOD service! Og en god dæsj kunnskap oppå. Da velger man den butikken og ikke billig-XXL/Intersport/G-max osv.
4. En passende mengde slitedeler og de vanligste demperpakningene osv. Det koster litt, men når Ola (normann) kommer stupende inn med flakkende blikk og lurer på om det er mulig å redde stituren og du viser ham til sofaen og bytter pakningen på dempertårnet for ham... da er du dagens HELT!
5. Og hvis Ola (normann) får seg en beroligende kaffikopp og et par twist.. et par gode råd om vedlikehold og litt skravling mens du står og ordner opp.. da blir du ikke bare helten den dagen, men alle kameratene til Ola forteller om deg, service og at du faktisk hadde delene hans på lager.
6. Arrangering av turer og kurs kan du også holde på med. Du må være kjent, passe flink, inkluderende og ikke minst kunne holde ut all slags kunnskap og nivå. Jeg påroper meg ikke å være dyktig på sykkel, men jeg er godt kjent i området mitt. Har tatt med meg folk på tur og de har stort sett synes det var ok. Det er derimot ikke så veldig morsomt at noen sliter i bunn av første bakke. Du vet at det blir en lang tur... men da er det å kunne tilpasse underveis en flott egenskap.
Summasummarum er det ikke noen ava disse punktene som kommer til å gjøre deg direkte rik. I norge er det ingen som kommer til å sikre pensjonen sin med å drive en LBS i denne skalaen. Derimot så kan det være du faktisk kan få ting til å tøffe rundt. Jeg har vurdert å gjøre noe slik på ettermiddagene bare for å dyrke min egen sykkelglede og forhåpentligvis smitte andre. Men det er ikke sikkert det er nok.
For meg er det nok kunnskap om utstyr (jeg er ikke veldig avansert) å finne på nett, det trenger jeg ikke å stikke innom for å få hjelp til.
Å kjøpe standarddeler har flere påpekt at jeg kan gjøre på XXL eller CRC (i hvert fall med ny momsgrense...).
Det som kanskje er åpent er å utfordre de som bestiller karbondingser på nett og selger videre på finn eller enkle nettsider uten noen som helst kontroll.
Har du fagkompetanse på karbon og utstyr som kan gjøre at en kjøper kan komme innom butikken og du kan vise han at no-brand-delen du har importert tester like bra som et dyrt merkeprodukt så kanskje..
Noe man ikke må glemme er at et stamsted hvor det er sannsynlig at man treffer artsfrender og kompiser er veldig mye verdt. Hvis det fantes et sted langs veien, gjerne rett før jeg kommer frem til jobben på Lysaker Brygge eller på veien hjem, f eks i Sandvika, hvor jeg kunne stoppe et kvarter for en kaffe og en prat med kjente sykkelfjes så ville jeg gjerne ha gjort det hver dag. Men å ta veien innom Grünerløkka når man sykler Bærums Verk-Lysaker blir en litt kjedelig omvei. (Ikke at jeg har noe imot omveier siden jeg gjerne bruker over to mil på å sykle noe som egentlig bare skal være 11 km, men byen er kjedelig å sykle i når man egentlig ikke trenger det.)
Et annet tips er at en sykkelkafé må ha en sikker innendørs sykkelparkering så man ikke må drasse på lås hver gang man skal dit. Ideelt ville være en vegg med SteadyRacks vis-à-vis disken/bordene.
Et sted hvor man kan sette igjen sin avanserte fulldemper vel vitende om at alt blir fikset. Dvs. at stedet kan utføre service på dempere, hjuloppheng, hjulnav osv. UTEN at man må mase på at de skal bli ferdige til avtalt tid. Dette fordrer at man har masse small-parts inne.
Det er mange fulldempede sykler der ute som brukes mye av folk med penger, men manglende tid. Problemet er når det er enklere å prøve å fikse ting selv enn å ha tillit til at noen fikser det. Presenter og kommuniser løsningen og betalingsvilligheten er der.
Eller hva med et verksted i barcode for service av alle syklene der, mens folk er på jobb? Det blir riktignok noe helt annet, men det er masse fine sykler der som krever vedlikehold, bytte til piggdekk osv.
Mitt tips: Tenk ut fra hvordan den betalingsvillige brukeren behøver.
Jeg ser for meg at en café/sykkelverksted som monterer customsykler, selger vafler og kaffe samt slanger og slitedeler, viser sykkelvideoer og leier ut verktøy og et par mekkeplasser for selvmekkere kan ha livets rett. Spesielt med beliggenhet nær en del fine stier. Hvis den i tillegg ligger nær en pendlerrute og har åpent etter kontor-arbeidstid og har trygg sykkelparketing, kunne det bli riktig så bra.