Norsk kvinne smittet av ebola
|
Re: Norsk kvinne smittet av ebola
[Re: Lurifax]
24/10/2014 08:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
De minste består av det motsatte av store, store er f.eks å bevisst gi f i å bruke vernedrakt. De små kan være at man i et ubetenksomt øyeblikk klarer å ta på denne drakten uten å tenke seg for etter at man har tatt den av - som et eksempel.
Uansett synes jeg sånt som dette har fint lite med selve diskusjonen rundt Ebola og smittefaren. Det virker åpenbart at dette svineriet kan smitte forholdsvis enkelt ved bitte små forglemmelser.
Eller mener du folk som jobber med smittefare til daglig virker å være uforsiktige folk som generelt ignorerer faren de selv er utsatt for?
Nei - det er det jeg lurer på. Jeg diskuterer ikke, jeg spør fordi jeg ikke vet. En kan ikke diskutere noe en ikke vet noe om (selv om det finnes de som prøver). Hvilke bitte små forglemmelser er det de smittede legene har gjort?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
24/10/2014 08:29
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvilke bitte små forglemmelser er det de smittede legene har gjort? Det vet de jo ikke. Det var vel en teori om at den norske legen hadde berørt ansiktet sitt med en kontaminert hanske på eller noe slikt, men det er jo umulig å fastsette. Regner ikke med at de er mindre bevisste på sånt nå.
|
|
|
[Re: gare]
24/10/2014 08:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det noen spm vet om man blir imune mot ebola etter å ha hatt det? Slik som sykepleieren som heldigvis ble frisk. Kan hun få det en gang til, eller er hun nå imun slik at hun - og andre som har blitt friske - relativt trygt kan arbeide med andre som er smittet? Det er vanlig å anta at man blir immun mot den typen Ebola man har overlevd, men det er ingen som vet om dette er en varig immunitet, eller om man også er immun mot de andre typene som finnes. Jeg antar at det er en viss mangel på historikk og forskning som er årsaken til at man ikke vet dette. Dert antas at man er imun en periode for den typen ebola man er blitt frisk fra. Slik jeg har forstått det er det ingen ting som tyder på at man er imun mot de 4 andre typene.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/10/2014 08:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
At dette er noe skikkelig svineri er det liten tvil om, all den tid helsepersonell blir smittet selv på moderne sykehus hvor man har tatt det man kan forvente av forhåndsregler. Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte.
Du har rett i at det er noe svineri, men det som kommer mer og mer frem nå er at for de veldig få fra den vestlige verden som er smittet så er overlevelsesgraden stor.
|
|
|
[Re: GeirK]
24/10/2014 08:42
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Regler man lager på forhånd? =) Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte. Jeg har ikke fulgt med nok på dette til å forstå hvilke feiltrinn som ble begått. Hva består feiltrinnene i siden du kaller dem "små"? Med bakgrunn i de sakene man har hatt bør man kunne forbedre prosedyrene ytterligere. Uten å vite det tror jeg uansett ikke man vil kunne gardere seg for smitte når man jobber i provisoriske "sykehus" i felten. Antar og at det er sannsynlig at det er menneskelig svikt og ikke prosedyre svikt som er årsak når helsearbeidere blir smittet i felt.
|
|
|
[Re: jorg1ho]
24/10/2014 08:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes hjelpeorganisasjonene bør være tydeligere at dette kan skje i felt, og at de vurderer risikoen for egne hjelpearbeider høyere. Tror man legger altfor lite vekt på hva en kaotisk og uoversiktlig situasjon kan medføre av stress på den enkelte hjelpearbeider. Tror heller ikke det "trenes" nok, og da mener jeg drilles. Hjelpearbeidere blir nok sendt ut med for lite "trening" i et stressende miljø og under stress kan feilprosenten gå opp.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/10/2014 08:55
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Jeg synes hjelpeorganisasjonene bør være tydeligere at dette kan skje i felt, og at de vurderer risikoen for egne hjelpearbeider høyere. Tror man legger altfor lite vekt på hva en kaotisk og uoversiktlig situasjon kan medføre av stress på den enkelte hjelpearbeider. Tror heller ikke det "trenes" nok, og da mener jeg drilles. Hjelpearbeidere blir nok sendt ut med for lite "trening" i et stressende miljø og under stress kan feilprosenten gå opp. Godt poeng, litt som regler man lager og trener på -på forhånd. Off topic, hvorfor har denne tråden plutselig to nye sider som er tomme?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/10/2014 08:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er vel mange slettede innlegg, tydeligvis.
|
|
|
24/10/2014 08:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes hjelpeorganisasjonene bør være tydeligere at dette kan skje i felt, og at de vurderer risikoen for egne hjelpearbeider høyere. Tror man legger altfor lite vekt på hva en kaotisk og uoversiktlig situasjon kan medføre av stress på den enkelte hjelpearbeider. Tror heller ikke det "trenes" nok, og da mener jeg drilles. Hjelpearbeidere blir nok sendt ut med for lite "trening" i et stressende miljø og under stress kan feilprosenten gå opp. Godt poeng, litt som regler man lager og trener på -på forhånd. Off topic, hvorfor har denne tråden plutselig to nye sider som er tomme? Fordi softwaren ikke takler at noen blir slettet.
|
|
|
24/10/2014 09:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Godt poeng, litt som regler man lager og trener på -på forhånd.
Jepp. Man må trene så man vet at det man gjør går på autopilot og ikke etter innfallsmetoden. Et eksempel er feks at drakter må av/på eksakt likt alle ganger. Trener man ikke nok på det kan man i et uoppmerksomt øyeblikk ta seg til hode for å få bort svette eller noe (varmt som i en bakerovn der nede).
|
|
|
24/10/2014 09:28
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jepp. Man må trene så man vet at det man gjør går på autopilot og ikke etter innfallsmetoden. Et eksempel er feks at drakter må av/på eksakt likt alle ganger. Trener man ikke nok på det kan man i et uoppmerksomt øyeblikk ta seg til hode for å få bort svette eller noe (varmt som i en bakerovn der nede). Ville trodde man desinfiserte draktene før de ble tatt av, men kanskje ikke?
|
|
|
[Re: EgilS]
24/10/2014 10:05
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Ville trodde man desinfiserte draktene før de ble tatt av, men kanskje ikke?
Det trodde jeg også egentlig, men det virker ikke å være slik, om dette skyldes omgivelsene vet jeg ikke, men de jobber nok under rimelig kummerlige forhold nede i disse landene. Og om det er slik at de faktisk blir desinfiserte før man tar de av så er smittefaren urovekkende stor så langt jeg kan forstå, opplys meg gjerne de som forstår dette på en annen måte isåfall.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
24/10/2014 10:23
|
gare
More than words
|
More than words
Og om det er slik at de faktisk blir desinfiserte før man tar de av så er smittefaren urovekkende stor så langt jeg kan forstå, opplys meg gjerne de som forstår dette på en annen måte isåfall.
Nja, det gjør man jo rutinemessig, siden dette er en kontaktsmitte, kanskje dråpesmitte vil det være ganske dustete å ikke gjøre denne desinfiseringen. Faktum er jo at dette åpenbart smitter relativt dårlig om man sammenligner med diverse influensa-sykdommer, forkjølelse eller omgangssyke, eller for den saks skyld novo-virus. Siden risiko er satt sammen av mulighet for at ting skjer og konsekvens av at dette skjer, og at dødeligheten er temmelig høy er det ganske naturlig at man desinfiserer drakten før man tar den av.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
24/10/2014 10:58
|
Arne_And
More than words
|
More than words
At dette er noe skikkelig svineri er det liten tvil om, all den tid helsepersonell blir smittet selv på moderne sykehus hvor man har tatt det man kan forvente av forhåndsregler. Selv de minste feiltrinn virker å få store konsekvenser på en måte. Hvis du tenker på smittetilfellet i Texas så viser det seg at de ikke har tatt de nødvendige forholdsregler: http://www.nydailynews.com/life-style/he...ticle-1.1974607Forøvring noen interessante betraktninger i denne bloggen (1) (2). (1) Med forbehold om at denne personen vet hva hun skriver om, det har jeg ikke brukt mye energi på å etterprøve. (2) Beklager om den allerede er linket til.
|
|
|
24/10/2014 11:03
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ville trodde man desinfiserte draktene før de ble tatt av, men kanskje ikke?
Det trodde jeg også egentlig, men det virker ikke å være slik, om dette skyldes omgivelsene vet jeg ikke, men de jobber nok under rimelig kummerlige forhold nede i disse landene. Og om det er slik at de faktisk blir desinfiserte før man tar de av så er smittefaren urovekkende stor så langt jeg kan forstå, opplys meg gjerne de som forstår dette på en annen måte isåfall. Denne linken gir deg informasjon om hvilke regler og rutiner som er aktuelle mtp. å forhindre smitting av helsepersonel (oppdatert 20. okt) http://www.cdc.gov/vhf/ebola/hcp/procedures-for-ppe.html
|
|
|
[Re: EgilS]
24/10/2014 11:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jepp. Man må trene så man vet at det man gjør går på autopilot og ikke etter innfallsmetoden. Et eksempel er feks at drakter må av/på eksakt likt alle ganger. Trener man ikke nok på det kan man i et uoppmerksomt øyeblikk ta seg til hode for å få bort svette eller noe (varmt som i en bakerovn der nede). Ville trodde man desinfiserte draktene før de ble tatt av, men kanskje ikke? De gjør sikkert noe, og det må jo desinfiseres. Mitt poeng var egentlig at i en kaotisk/stresset situasjon (som jeg antar at et utbrudd som dette oppfattes som på stedet.). Så holder det ikke alltid med teoretisk kunnskap om hva man skal gjøre. Det meste bør gå på autopilot. Eneste måten å få det til på er å trene. Her kan man lese litt om disse prosedyrene i USA ved Ebola. http://www.cdc.gov/vhf/ebola/hcp/procedures-for-ppe.html
|
|
|
24/10/2014 11:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, jeg slo deg med 42 sekunder.
|
|
|
[Re: Tange]
24/10/2014 11:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Haha, jeg slo deg med 42 sekunder. Ha ha ha.
|
|
|
24/10/2014 11:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Her kan man se hvordan et felt lasarett ser ut: http://www.msf.org/article/interactive-explore-ebola-care-centreSe på bildene som kommer opp når man beveger musepekeren i bildet. Uten at jeg er ekspert på området så ser det i alle fall vanskeligere ut å ha kontroll på dette i Afrika på et felt lasarett enn på et skikkelig sykehus.
Redigert av sveinaa; 24/10/2014 11:49.
|
|
|
24/10/2014 11:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
|
|
|
04/02/2015 12:01
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
God TED Talk på hvordan Ebola ble bekjempet, samt litt om veien videre. Ted Talk om Ebola Skremmende om hvordan panikkreaksjon i vesten gjorde vondt verre..
|
|
|
|
|