Norsk kvinne smittet av ebola
|
Re: Norsk kvinne smittet av ebola
[Re: ]
08/10/2014 11:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bakgrunnen for spørsmålet mitt var at jeg kan ikke forstå noe annet enn at vi krisemaksimerer og overdriver faren ved Ebola smitte. Kanskje sågar lar vi det at det er 50-90% sjanse for å dø, farge meningene våre, mer enn at man objektivt ser på hvor smittsomt Ebola egentlig er?
Hadde ikke anslagene vært meget lave, så ville ikke engang action-driven virologer anbefalt at hun ble transportert til Ullevål. Det er ikke sannsynligheten som er nifs, men det mulige utfall. For om det når ut til en person til, som igjen har et liv utenom jobben, så vil smittesannsynligheten stige veldig. Ved kroppskontakt, så er smittefaren "enorm". Sannsynligheten er stor. I karantene, noe helt annet. Det er lett å finne vann på jordkloden, bare ikke om bilen din streiker mitt i Sahara. Problemet mitt er bare at man sauser dett inn i en mix for å krisemaksimere. Hva tjener samfunnet på det? Lurer og på hvor mange det bor i området som har epedemi og hvor stor prosentandel som har blitt syke.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
08/10/2014 11:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sveinaa. Det er ikke landene som fører statistikk, disse aktuelle afrikanske. De vet neppe hvor mange innbyggere som landet egentlig har. De anslår store mørketall omkring antall omkomne.
Risikoanalyser er å krisemaksimere i forkant, for å likevel se om det fins gode nok grunner til å ta sjansen.
Solberg & Co har vist seg handlingslammede. Beslutningsvegring. Stikke huet i sanda og overlate beslutningsvalget til medisinerne. Til syvende og sist, så er det likevel regjeringens ansvar, ikke fagområdets.
Det at noen vurderer dette annerledes enn deg betyr ikke nødvendigvis at du har rett og de har feil. Synes de viste stor handlekraft ved denne terrortrusselen feks. Kan det hende at de har vært objektive og ikke subjektive slik som deg?
|
|
|
08/10/2014 11:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sveinaa. Det er ikke landene som fører statistikk, disse aktuelle afrikanske. De vet neppe hvor mange innbyggere som landet egentlig har. De anslår store mørketall omkring antall omkomne.
Risikoanalyser er å krisemaksimere i forkant, for å likevel se om det fins gode nok grunner til å ta sjansen.
Solberg & Co har vist seg handlingslammede. Beslutningsvegring. Stikke huet i sanda og overlate beslutningsvalget til medisinerne. Til syvende og sist, så er det likevel regjeringens ansvar, ikke fagområdets.
Det at noen vurderer dette annerledes enn deg betyr ikke nødvendigvis at du har rett og de har feil. Synes de viste stor handlekraft ved denne terrortrusselen feks. Kan det hende at de har vært objektive og ikke subjektive slik som deg? Jeg sier ikke hva jeg tror. Jeg sier hva de har sagt på pressekonferanse. De egentlige motiv bak denne beslutning, de orker jeg ikke tenke på, igjen. De to første avsnitt i forrige innlegg, er bare rene fakta. De har ikke folkeopptelling i Liberia slik vi har. De vet ikke hvor mange som er døde. Risikoanalyse er å krisemaksimere. Men det er også å profittmakismere. Ser ikke den umiddelbare enorme profitten i dette. Du vektlegger tilgjengelig info på en annen måte enn regjeringen. Det har du selvfølgelig rett til, du har og rett til å sitte å kaste bensin på bålet og krisemaksimere. Det du allikevel, som oppegående individ, burde filosofere litt over. Er hvor viktig er det at din subjektive mening spres? Er det samfunnsnyttig utover det at egoet ditt får litt balsam?
|
|
|
08/10/2014 11:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det at noen vurderer dette annerledes enn deg betyr ikke nødvendigvis at du har rett og de har feil. Synes de viste stor handlekraft ved denne terrortrusselen feks. Kan det hende at de har vært objektive og ikke subjektive slik som deg? Jeg sier ikke hva jeg tror. Jeg sier hva de har sagt på pressekonferanse. De egentlige motiv bak denne beslutning, de orker jeg ikke tenke på, igjen. De to første avsnitt i forrige innlegg, er bare rene fakta. De har ikke folkeopptelling i Liberia slik vi har. De vet ikke hvor mange som er døde. Risikoanalyse er å krisemaksimere. Men det er også å profittmakismere. Ser ikke den umiddelbare enorme profitten i dette. Måten du argumenterer på her, minner meg om hvordan fanatisk troende argumenterer. Jeg vil påstå at du kalkulert og subjektivt gjengir det du oppfatter de har sagt på pressekonferansene. Ellers kunne du jo bare limt inn det som er sagt, og sluttet å kommentere subjektivt....
Redigert av sveinaa; 08/10/2014 12:00.
|
|
|
08/10/2014 12:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal jeg lime inn det som kom til meg ut fra en boks og inn via ørene ? Begynner paranoiaen å innhente deg ? Slapp av. Det for sent nå likevel, å bli paranoid. Man må bli det i forkant. Du kan trøste deg med at du sikkert har noe penger på konto til å ta ferie, som jeg ikke har. Jeg er ganske rolig vedr. faren for å få Ebola. Tror ikke dette er ferie grunn heller. Eneste utbrudd med denne kvinne som kilde jeg kan se for meg er at noen sprer det med vilje og/eller at noen viser ekstrem uforstand i tjeneste.
|
|
|
[Re: sveinaa]
08/10/2014 12:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I mine øyne ja. Det er så fint også med tanke på troverdigheten til myndighetene, man blir mindre avhengig av den For uansett om evt. feilinformsjon blir spredd bevist eller ubevist); selv om myndighetene eller hvem det nå er som fører statistikk om sykdommen og spredningen i Afrika, har bommet med en faktor 10 eller 20 så blir ebola ikke akkurat en kjempesmittsom sykdom for det.
Den dagen vi har enten en god vaksine eller en god medisin så kommer vi til å drite i lange baner i ebola. Uansett hvor uheldig man er i Livets_Lotteri.
|
|
|
08/10/2014 12:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Den dagen vi har enten en god vaksine eller en god medisin så kommer vi til å drite i lange baner i ebola. Uansett hvor uheldig man er i Livets_Lotteri.
Hadde ikke vi, Spania (også England) importert det, så hadde vi fortsatt å drite i det, så empatiske vi er som nasjon. De fleste fortsetter allerede, så lenge det ikke kommer seg ut fra Ullevål. Momsgrensa er mer spennendes Nå som det litt tragikomiske har skjedd, så får man ta det som underholdning. Og jeg sier som Morrisey: Dør jeg, så dør jeg. Alt har sin slutt. Herren gir og herren tar. Ingen som får gjort noe med det. Ebola eller ei!
|
|
|
08/10/2014 12:24
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skal jeg lime inn det som kom til meg ut fra en boks og inn via ørene ? Begynner paranoiaen å innhente deg ? Slapp av. Det for sent nå likevel, å bli paranoid. Man må bli det i forkant. Du kan trøste deg med at du sikkert har noe penger på konto til å ta ferie, som jeg ikke har. Jeg er ganske rolig vedr. faren for å få Ebola. Tror ikke dette er ferie grunn heller. Eneste utbrudd med denne kvinne som kilde jeg kan se for meg er at noen sprer det med vilje og/eller at noen viser ekstrem uforstand i tjeneste. Takk. Der beroliga du meg Liten troverdighet til helsevesenet?
|
|
|
[Re: jorg1ho]
08/10/2014 12:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er ikke bare døden som kan være et uheldig utfall i Livets_Lotteri, det er mange andre uheldige utfall og.
|
|
|
08/10/2014 12:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om vi setter det i perspektiv tror jeg nesten det er andre ting vi bør være mer redde for enn et Ebola utbrudd her på bjerget.
|
|
|
08/10/2014 12:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om vi setter det i perspektiv tror jeg nesten det er andre ting vi bør være mer redde for enn et Ebola utbrudd her på bjerget. ...som vi importerer vel vitende om den potensielle trussel de kan utgjøre ?... Vi får rydde rom til IS-immigranter på asylmottakene våres. Det er jo tross alt liten sannsynlighet for at de vil kunne gjøre noe galt, gitt overvåkningen. Er ikke immigranter vi bør være redde for, men norske statsborgere som har drevet hellig krig. Er ikke så bekymret for det, men litt mer bekymret for det enn Ebola. Hva med alle de konene kåte norske mannfolk importerer fra land der man fortsatt finner djevelske sykdommer da? Kan det være et problem? Kommer vel en del på turist visa fra land med resistent tub.?
Redigert av sveinaa; 08/10/2014 12:37.
|
|
|
08/10/2014 12:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om vi setter det i perspektiv tror jeg nesten det er andre ting vi bør være mer redde for enn et Ebola utbrudd her på bjerget. Hahaha, sanne dine ord. 
|
|
|
08/10/2014 12:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Breivik er vel en dømt terrorist. Klarer ikke å se hva disse to sakene har felles. Kvinnen det er snakk om har vel bare gjort seg skyldig i å være medmenneskelig.
Er du redd for å få Ebola så skjønner jeg deg, men er du ikke redd for å få det, synes jeg du bare troller. Beklager det., men sånn er det bare.
|
|
|
08/10/2014 12:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vi bør vel snart vurdere å slippe Breivik fri.
Alle vet jo hvem han er nå, så er ikke rare galskapen han vil få til lengre. Dessuten er han jo etnisk norsk. Og heller ikke han kan noe mer for å ha blitt født inn i en gal familie, noe mer enn legen kunne noe for å ha reist til Sierra Leone. Og i Breiviks tilfelle, så overkjørte barnevernet psykologen sine anbefalninger, da han var 4 år. Så hvorfor skulle ikke den norske stat rydde litt opp etter seg selv og sine valg, slik de som de gjør m.t.p leger uten grenser.
Nei, det er mye som kan relateres og spissformuleres.
Skjebnens potensielle ironi, er at konsekvensetikken danner grunnlag for statens valg av oppfølging. Konsekvensene av legens arbeid er jo himmelvidt ulik Breivik sine handlinger, men hva er så konsekvensen av å fly legen tilbake hit. Det vet vi ikke ennå. Det kan fort bli verre enn Breivik. Så der virker det plutselig som det er intensjonen som betyr noe og som bør danne vurderingsgrunnlaget.
Ikke lett.. Når jeg tenker meg om tror jeg nesten det er farligere for folkehelsen med alle gutta som drar på heisatur og har seksuelt samkvem med tvilsomme kvinnfolk uten beskyttelse, enn dine bekymringer for Ebola. Kanskje man skulle hatt en obligatorisk test for kjønnssykdommer på alle grenseoverganger, havner og flyplasser for alle ,inklusive norske statsborger, før de fikk komme inn i landet?
|
|
|
08/10/2014 13:00
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Skrekk-scenarioet vil vel være om viruset på en aller anne måte muterer slik at det også kan smitte via luft. Hvis vi får en epidemi med influensaens smittehastighet, ebolaens dødlighet og ingen medisiner eller vaksiner, ligger vi tynt an, også i Norge.
Men hva sannsynligheten er for dette er, aner jeg ikke.
|
|
|
[Re: Tex]
08/10/2014 13:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For et stabilt virus som ebola-viruset er den sjansen ikke akkurat stor. Å sette et tall på slikt blir dog umulig.
|
|
|
08/10/2014 13:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skrekk-scenarioet vil vel være om viruset på en aller anne måte muterer slik at det også kan smitte via luft. Hvis vi får en epidemi med influensaens smittehastighet, ebolaens dødlighet og ingen medisiner eller vaksiner, ligger vi tynt an, også i Norge.
Men hva sannsynligheten er for dette er, aner jeg ikke.
Tror det er større sjanse for at det evt. muterer i afrika enn i Norge.
|
|
|
08/10/2014 13:12
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det var godt.
Da vil jeg oppfordre alle til ikke å leke med oppkast, avføring eller andre kroppsvæsker fra Ebola-smittede, så skal dette gå helt fint.
|
|
|
08/10/2014 13:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For et stabilt virus som ebola-viruset er den sjansen ikke akkurat stor. Å sette et tall på slikt blir dog umulig. Vesten og vestlige sykehus, er nok nye omgivelser for dette virus, og kanskje også nye muligheter. Brannfakkel 
|
|
|
08/10/2014 13:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det mulig vi kan se det første virus som pga fasilitetene muterer på en sånn måte at det blir intelligent?
|
|
|
08/10/2014 13:19
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Kanskje vi kunne bytta ut Eriksson og Solberg med et par av dem.
Politisk satire!  Er jo rene Nytt på Nytt, denne tråden.
|
|
|
08/10/2014 13:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Vil tro pest eller kolera er et passende uttrykk for deg i den forbindelse? Eller hvorfor ikke være litt fremsynte; blåblå eller ebola 
|
|
|
08/10/2014 13:21
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvorfor velge mellom pest og kolera hvis man kan få begge deler?
|
|
|
08/10/2014 13:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Litt Jan Erik Voldsk over "ebola" og "blåblå" (ref. rulturkuke).
|
|
|
[Re: Tange]
08/10/2014 13:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For et stabilt virus som ebola-viruset er den sjansen ikke akkurat stor. Å sette et tall på slikt blir dog umulig. Nu är jag inte väldigt insatt i varken ebola eller virus men kom över fölgande artikel i går. http://www.latimes.com/nation/la-na-ebola-questions-20141007-story.html#page=2Det verkar ju som man kanske inte vet tillräkligt mycket om viruset och att viruset hittils inte har haft så stora möjlighetet att mutera (om jag förstod artikeln rätt).
|
|
|
08/10/2014 13:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor velge mellom pest og kolera hvis man kan få begge deler? Og for å gjøre det politisk spiselig og sånn at det går under radaren, kan man jo kalle det å mutere for en flerkulturell allianse.
|
|
|
08/10/2014 13:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det mulig vi kan se det første virus som pga fasilitetene muterer på en sånn måte at det blir intelligent? Sikkert det, antagelig like stor sannsynlighet på å bli pult av en gorilla som går på to bein. En gang i tiden skal noen aper antakelig klart å tilegne seg nok støttemuskulatur for å kunne gå oppreist, og i tillegg har de, i hvert fall noen, klart å tilegne seg i hvis grad av intelligens; sjansen er der ja, så absolutt.
|
|
|
[Re: Tange]
08/10/2014 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er det mulig vi kan se det første virus som pga fasilitetene muterer på en sånn måte at det blir intelligent? Sikkert det, antagelig like stor sannsynlighet på å bli pult av en gorilla som går på to bein. En gang i tiden skal noen aper antakelig klart å tilegne seg nok støttemuskulatur for å kunne gå oppreist, og i tillegg har de, i hvert fall noen, klart å tilegne seg i hvis grad av intelligens; sjansen er der ja, så absolutt. Hmm, sier du her at du er redd fort at det skal komme "mannlige" skikkelser fra utbruddsområdet som reiser inkognito som rett og slett vil spre denne muterte ebolaen med å forgripe seg seksuelt på den norske befolkning?
Redigert av sveinaa; 08/10/2014 13:44.
|
|
|
[Re: fredriks]
08/10/2014 13:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
For et stabilt virus som ebola-viruset er den sjansen ikke akkurat stor. Å sette et tall på slikt blir dog umulig. Nu är jag inte väldigt insatt i varken ebola eller virus men kom över fölgande artikel i går. http://www.latimes.com/nation/la-na-ebola-questions-20141007-story.html#page=2Det verkar ju som man kanske inte vet tillräkligt mycket om viruset och att viruset hittils inte har haft så stora möjlighetet att mutera (om jag förstod artikeln rätt). Får ikke åpnet lenken pga. for gammel nettleser på jobb, men dagens virus er genetisk sett tilnærmest lik det fra det første utbruddet. Kanskje denne gir deg litt mer utførlig svar: http://www.skyalgae.info/Home/how-do-virusese-mutate-and-become-airborne(Fant den ikke ved å lete spesielt etter ebola-relatert informasjon, at den nevner ebola er rent tilfeldig)
|
|
|
|
|