|
Pendlerlykt!
|
Pendlerlykt!
01/10/2014 06:21
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Etter over 5 år med 9 mils arbeidsvei, går jeg snart over i en tilværelse med bare 13 km til jobb. Det skal derfor sykles. Til dette trenger jeg en skikkelig lykt. Veien som skal sykles inneholder det meste, fra godt opplyst g/s-vei til svingete 80 km/t sone med muligheter for wildlife som lett kan sykles i 50 km/t. Noen som har erfaring med f.eks denne fra Exposure? Noen som har noe annet å anbefale? Stilyskastere med masse lumen er uinteressant, de hører hjemme i skogen!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
Re: Pendlerlykt!
[Re: JayTe]
01/10/2014 06:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Den så spennende ut.
Sykler selv i tettbebygget område, og har dynamo med StVZO-godkjent lykt foran og bak som ikke blender, men gir ok lys. I tillegg kjører jeg med reflekspinne ut fra bagga. Føler meg rimelig sikker på at jeg ser og er synlig. Men jeg ser poenget med mulighet for å stifte nærmere bekjentskap med lokal fauna. Hvordan er trafikken i området?
|
|
|
[Re: baronKanon]
01/10/2014 07:04
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Altså, dette er jo ganske rurale strøk, så trafikken er relativt liten. Men industriarbeidere som har sovet litt for lenge og dermed har dårlig tid, kjører ikke akkurat med hatt for å si det sånn.
Jeg havnet i en hjorteflokk for et par år siden, og så mye spenning trenger jeg ikke på noen år til!
|
|
|
01/10/2014 08:11
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
I likhet med de fleste ser det ut til at denne sender like mye lys opp i atmosfæren som mot veien.
Av det som finnes nå hadde jeg gått etter ixon IQ speed, philips saferide for de mest høflige lysene eventuellt L&M TAZ for en mellomting. Om det ikke haster kan specialized Flux være aktuell.
|
|
|
[Re: sverreb]
01/10/2014 08:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
I likhet med de fleste ser det ut til at denne sender like mye lys opp i atmosfæren som mot veien. Slik jeg forstår lyskjeglebildet, så var det med fjernlys på. Nevnte lykt har jo nær og fjernlys-mulighet.
|
|
|
01/10/2014 08:59
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Den exposure-lykta virker interessant, sjekk omtalen skrevet av "bazzargh" her http://road.cc/content/forum/67007-how-bright-should-my-new-lights-beI use an Exposure Strada mk2 and it's excellent. There's a flashing function for well lit roads and twilight plus dipped and full beam modes. On all but the darkest nights the dipped mode is good enough for me to ride safely at up to 25mph. It's also handy to switch between modes when cars are coming the other way on the back lanes to remind them to dip their lights. There is a wired thumb switch that you can attach closer to your hand on the bars for easy operation but I've never bothered with it. The light is designed for use on the road so it has a wide flat beam which illuminates the way ahead but doesn't shine too high to dazzle oncoming traffic or light the tree tops. road.cc sin lykteguide http://road.cc/content/buyers-guide/34746-your-guide-best-front-lights-cycling
|
|
|
01/10/2014 09:47
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
I likhet med de fleste ser det ut til at denne sender like mye lys opp i atmosfæren som mot veien. Slik jeg forstår lyskjeglebildet, så var det med fjernlys på. Nevnte lykt har jo nær og fjernlys-mulighet. For meg ser det ut som om den ene av linsene har noe mer horisontal spredning, og mindre vertikal spredning, men det er fortsatt ikke det samme som en cutoff optikk, det bare gir en ovalisert lyskjegle. Cutoff optikk bruker speil til å folde den delen av lyskjeglen som ellers hadde blitt sendt opp nedover istedet. Resultatet er at den mest intense delen av lysspredningen er rett under cutoff linjen, noe som er optimalt for å kunne se så langt som mulig. Husk at for å se er det viktigste å få jevn belysning, hvor mye lys er ikke like viktig. Hotspotting er uønsket siden øynene dras mot hotspots og tilpasser seg dette. Symmetriske lyskjegler (Om de nå er ovaliserte eller runde) kan fint gjøre samme jobb, men da må man akseptere at halvparten av lyset går opp i atmosfæren. Retter man lykten nedover får man bare et hotspot noen meter foran sykkelen som øynene venner seg til og man ser dårligere forbi dette. Så lenge lyset ikke er mer intenst enn at det tåles for andre på veien er ikke konsekvensen verre enn at man bare får halvparten av lyset man har betalt for, men blir lykten så kraftig at den blender går det utover andre veibrukere.
|
|
|
01/10/2014 12:13
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Har slitt ut noen pendlerlykter på endel år med sykkelpendling, og de siste to drøye årene har jeg brukt Light&Motions Urban-lykter foran og bak. Jeg sykler både i bytrafikk og skogsbilvei, og enkelte ganger på sti om jeg tar en omvei gjennom Østmarka hjem. I tillegg bruker jeg lys året rundt, også på varme sommerdager, for ekstra synlighet.
Mitt krav til pendlerlykter er følgende: • Flere styrker. Lykta må kunne lyse opp der det er mørkt, men dempes så mye at den ikke sjenerer i biltrafikken. I dagslys bruker jeg blinkemodus for synlighet. • Tåle vær, vind og salt. Med mellom 6000 og 7000 km pendling i året, med lykt hele tiden, tærer dette mye på lyktene. Min fine baklykt mister nå all lakk og farge på casingen, men den virker fortsatt. Urban-lyktene tåler nedbør, men er ikke så glade i massivt regn. Da kan de finne på å slå seg på, uten mulighet til å skru av før de har tørka opp. • USB-lading. Enkelt å lade hjemme eller på jobb. • Frontlykt må kunne festes på styret. 1200 lumen på en hjelm er en uting og gjør bare syklisten upopulær i trafikken.
Jeg har latt Urban-lykta få litt vinterferie av og til, og erstattet den med Lupine Piko X4 montert på styret. Dette gir supert lys om jeg skulle velge en hundeluftertråkket sti hjem i den mørke årstiden.
Nå ser jeg forresten at Lupine kommer med sin første baklykt. Slik jeg tolker det har den en bremselysfunksjon. DET ser jammen snedig ut!
Dynamolykter høres veldig germansk og retro ut, men med batterilykter og kurante laderutiner er jeg uavhengig av sykkel.
Harald
Edit: Ooh, Lupines baklykt har innebygget aksellerometer som reagerer på fartsendringer, samt en lyssensor som merker om det er billys bak deg slik at styrken automagisk justeres opp. Og den er USB-ladbar og har dessuten batteri som kan skiftes ut. Selvsagt er alt bygget inn i Lupines kjente aluminiumshus. Denne skal jeg ha!
Redigert av HaraldW; 01/10/2014 12:22.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
01/10/2014 12:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Dynamolykter høres veldig germansk og retro ut, men med batterilykter og kurante laderutiner er jeg uavhengig av sykkel. ... er helt fantastisk og man har alltid en lykt tilgjengelig, og man er helt uavhengig av batterier som slites.
|
|
|
01/10/2014 12:27
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
... er helt fantastisk og man har alltid en lykt tilgjengelig, og man er helt uavhengig av batterier som slites. ...men er antakelig for svak og uegnet som lykt på sti (tre mil på sti hjem fra jobb mandag) og dessuten hjelper det lite med dynamolykt på den ene sykkelen når det er den andre som brukes (fatbike på snørike dager i stedet for pendleren) Batteriene på Pikoen er separat, så det kan skiftes ut. Og den nye baklykta til Lupinbe har som nevnt i redigert post også utskiftbart batteri. Så fortsatt retro og uegnet for mitt bruk, selvom jeg liker tanken på å være fri for miljøuvennlige batterier. H
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
01/10/2014 12:35
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Så fortsatt retro og uegnet for mitt bruk, selvom jeg liker tanken på å være fri for miljøuvennlige batterier.
H
Tror du neodymiumekstraksjon er så mye snillere enn lithium? Mitt største ankepunkt mot dynamolykter er det begrensede lyset (og varigheten) i stillstand.
Redigert av sverreb; 01/10/2014 12:35.
|
|
|
01/10/2014 12:39
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Mitt største ankepunkt mot dynamolykter er det begrensede lyset (og varigheten) i stillstand. Lysstyrken er vel problem nummer 1 for min del når det gjelder dynamo, men Baronen kan kanskje opplyse (!) om varighet ved stillstand? Harald
NOTS
|
|
|
01/10/2014 12:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ved stillstand har man en kondensator som mater LED med strøm i noen minutter - dog ikke full styrke.
men ser ankepunktet med styrke, for det er ikke mer enn 3 watt i vanlige dynamonav. Det jeg har (alfine) er avhengig av at det er kondensator i lykten som glatter ut strømmen, ellers blir det flimrende lys. Ellers er det sykt digg å slippe batteri og ta av lykten etc. Men til Harald og trådstarters bruk kan jeg se begrensninger. Evt. hvis man skaffer seg en kraftigere navdynamo og e-bike-varianten av min Philips Saferide
|
|
|
01/10/2014 13:08
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Det nerdes ganske bra om dynamo-lykter hos Peter White Cycles: Busch & Müller Har akkurat montert en Luxos B (B for billig-utgaven) på en pendlersykkel med XT-dynamonav, og det lille jeg har testet, er imponerende. Luxos U (den dyre) har USB-uttak slik at man kan lade GPSen, samt at den justerer lysstyrken etter hastigheten. Begge har dagslysmodus og reserver til et par minutters stillstand.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
08/10/2014 06:04
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Etter noen dager med nerding og div e-plaging av andre, endte jeg opp med å bestille to lykter: Denne til bruk når det hvite gullet har ankommet: B&M Ixos IQ Premium Og denne til bruk når det er mørkt, grått og trist: Supernova Airstream 2 Baklykt, havnet jeg på denne: B&M Ixback Senso
|
|
|
08/10/2014 08:51
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Til dere som er i markedet for pendlerlykter og ikke er redd for regnvær: Sjekk at lykta tåler vann. Mye vann. Min to år gamle Light&Motion Urban 500 tåler mye, men både baklykta og frontlykta er kranglete etter skikkelig sprutregn. Det betyr at de kan finne på å skru seg av, eller skru seg PÅ mens lykta ligger til tørk inne. Veldig irriterende, spesielt fordi man er dønn avhengig av lykta til pendling, og kul umulig å få gjort noe med all den tid batteriene er innebygget.
For tiden er Lupine Piko vikar for Urban-lykta, som ligger på akuttmottaket i boden inne for tvungen dehydrering og intravenøs lading.
Harald
NOTS
|
|
|
08/10/2014 09:03
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Jeg har nå hatt noen dager med specialized flux expert.
Sammenlignet med Philips saferide har denne vesentlig mye mer lys, spredemønsteret er litt smalere og belysningen er litt mindre jevn enn philipsen, men sikten virker likevel å bli vesentlig bedre p.g.a lysmengden.
Monteringen er elegant med en brakett som låser godt fast i styret og som sikrer at lyset holdes i riktig vinkel. Braketten kan sette vinkel på lyktehodet uavhengig av om den monteres slik at lykten kommer over, foran eller under styret. Både braketten og lyktehodet er i metall. Lyktehodet låses til braketten, og holdes i satt vinkel med en låsepinne, også i metall. Ele innfestingen burde holde fint selv til rufsete kjøring
Lyshodet har 3 leds a. 400 lumen hver. alle tre er satt i optikk som gir en cutoff. dioden i midten har cutoff plassert 5-10 grader høyere enn de to på siden. Lykten kan veksle mellom høy/lav ved å skru av og på dioden i midten (De to på sidene beholder da sin intensitet så belysning av nærfeltet ikke endres.
Betjeningen er noe av det beste jeg har vært borti. Den har en remote som kan settes innen rekkevidde for tommelen med to knapper. En stor blå hi/lo beam knapp og en liten modusknapp (Som også er på lyshodet). Modusknappen veksler mellom lyktens primærmodus: max (1200/800 lumen), halv (600/400 lumen), pulserende, blinkende (De to siste kunne de ha droppet etter mitt syn)
hi/lo knappen har varierende effekt ettersom hvor lenge den trykkes inn: <0.15s gir et halvt sekund med strobing av lyset (Det går ikke helt av etter hva jeg kan oppfatte men strobingen er svært rask). Dette er en form for lyshorn. 0.15-0.6s toggler den midtre dioden. >0.6s setter lyset i maks lys modus (Alle tre dioder på, 1200 lumen), var du i et annet modus og vil tilbake må du bruke modusknappen. For meg er dette en måte å få lykten i en kjent tilstand.
Jeg går ikke god for lumentallene, de er som oppgitt fra produsenten, men de vardiene er ikke totalt urealistiske. Jeg anslår fargetemperaturen til å være 4-6000K, vesentlig varmere (Blåere) enn philips lykten.
Det er fortsatt noe forbedringspotensiale i reflektoren etter mitt syn, den kunne gjerne hatt noe videre spredning og dyttet mer lys opp mot horisonten, men den gir fortsatt bedre sikt enn philips' lykt simpelten p.g.a vesentlig mye mer lys. Kjøretid er ikke testet enda. Specialized kaller dette en lykt til stibruk. Til det synes jeg den har for smal spredning, men til pendlebruk passer den bra.
Redigert av sverreb; 08/10/2014 09:05.
|
|
|
09/10/2014 04:45
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tung nerding her som vanlig…  Det virker ikke som noen av lyktene i road.cc testen er tilgjengelig i butikk i norge(som vanlig). Jeg trenger en lykt som lyser bra nok til parkstier og kjerreveier, som har batteritid på minst 4 timer i mellomposisjon og som koster godt under tusen over disk. Enkelt og greit. Forslag?
|
|
|
[Re: Lillosti29]
09/10/2014 09:10
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Ha, denne så snedig ut! Kan lett bli min nye pendlervenn om Urban 500 fortsetter å krangle etter regnvær. Harald
NOTS
|
|
|
09/10/2014 12:30
|
JayTe
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er det mulig å få tak i Specialized Flux Expert noe sted? Supernova`n kunne ikke leveres før tidligst i januar
|
|
|
09/10/2014 13:17
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Er det mulig å få tak i Specialized Flux Expert noe sted? Supernova`n kunne ikke leveres før tidligst i januar Hentet min fra velo city tidligere i uka.
|
|
|
|
|